فهرست مطالب

بانوان شیعه - پیاپی 1 (پاییز 1383)

نشریه بانوان شیعه
پیاپی 1 (پاییز 1383)

  • 168 صفحه، بهای روی جلد: 7,500ريال
  • تاریخ انتشار: 1383/09/10
  • تعداد عناوین: 11
|
  • محمود تقی زاده داوری صفحه 3
  • مصاحبه
  • طوبی کرمانی صفحه 7
    نوشتار حاضر، گزارشی است از مصاحبه ای که فصلنامه تخصصی بانوان شیعه با سرکار خانم دکتر طوبی کرمانی دامت توفیقاتها، مدیر کل امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی و عضو شورای مرکزی شورای فرهنگی اجتماعی زنان کشور، به عمل آورده است. جناب ایشان فارغ التحصیل فوق دکتری فلسفه تطبیقی و کلام از دانشگاه کالیفرنیای آمریکا و عضو هیات علمی دانشگاه تهران می باشند. این مصاحبه توسط خانم نسرین مصباحی انجام شده است.
  • مقالات
  • نزهت احمدی صفحه 19
    با توجه به آنکه مطالعات مربوط به زنان به بررسی های همه جانبه در ابعاد گوناگون نیاز دارد، چنین مطالعاتی می توانند جایگاه واقعی زنان را در تاریخ گذشته ما روشن سازند.
    در این پژوهش، با محور قرار دادن اصفهان، پایتخت صفویان، به بررسی جایگاه زنان در ایجاد بناهای مذهبی پرداخته شده است، به ویژه آنکه با توجه به سیاست مذهبی خاندان صفوی، در این دوره فرصت مناسبی برای ایجاد بناهای خاص شیعه به دست آمده بود.
  • مریم اسماعیلی صفحه 37
    اسلام برای پیروان ادیان دیگر احترام زیادی قایل است. با این وجود، عواطف اجتماعی و ارتباط صمیمانه را بر محور ایمان، تقوا و بر اساس دین الهی محدود می کند و در آیات بسیاری، مسلمانان را از برقراری چنین ارتباطی نزدیک منع می کند و آن ها را از اینکه در روابط خود، دوستی و سرپرستی غیرمسلمانان را بپذیرند، سخت بر حذر می دارد.
    با توجه به اینکه اقدامات پیشگیرانه و احتیاطی، منطقی ترین روش برای جلوگیری از نفوذ انحرافات فکری، عقیدتی و اخلاقی بیگانه است، اعمال محدودیت از سوی اسلام نسبت به مسئله ازدواج مسلمان با اهل کتاب بر همین اساس قابل تفسیر است.
  • حجت الاسلام والمسلمین رضا رمضان نرگسی صفحه 57
    در این مقاله، تلاش شده است تا نقش مکتب تشیع بر زنان ایرانی به اختصار توضیح داده شود. بدین منظور، ابتدا به اجمال وضع زنان ایران پیش از رسمیت دین تشیع تصویر گردیده و سپس تاثیرات مکتب تشیع بر زنان ایرانی به اختصار مورد بررسی قرار گرفته اند و سعی شده است تا نقش مجالس روضه خوانی در شکل گیری شخصیت و هویت زنان معاصر مورد بررسی قرار گیرد. برای این کار، ابتدا کارکردهای مجالس روضه برشمرده شده و سپس با استفاده از آن، مشارکت سیاسی زنان، مثل شرکت در جنبش ها و شورش های اجتماعی در عصر قاجار تا امروز مورد تحلیل قرار گرفته اند.
  • طیبه چراغی صفحه 87
    بانو سیده نصرت امین، یکی از استوانه های فقاهت شیعه در سال 1274، در شهر اصفهان و در خانواده ای شریف، که نسب به حضرت علی(علیه السلام) می برد، متولد شد و پس از ازدواج و در منزل، از محضر استادان بزرگواری همچون آیات عظام نجف آبادی و زفره ای بهره برد و با تلاش فراوان، به درجه اجتهاد نایل آمد و از سوی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی و دیگر بزرگان، اجازه روایت دریافت کرد. این بانوی مجتهده پس از عمری تلاش در جهت تهذیب نفس و تربیت شاگردان گران قدر، در سال 1362 به دیار باقی شتافت.
  • مریم ابوطالبی صفحه 109
    در این مقاله به شرح حال و ویژگی ها و فضایل اخلاقی چهار بانوی متقدم در اسلام و ایمان، که از خواص اهل بیت رسول الله (صلی الله علیه وآله) بودند، پرداخته شده است: اسماء بنت عمیس همسر جعفر بن ابی طالب (جعفر طیار)، ام الفضل همسر عموی پیامبر(صلی الله علیه وآله)، سلمی همسر حمزه سیدالشهداء، و میمونه همسر رسول خدا(صلی الله علیه وآله) که همه از یک مادر متولد شده بودند و پیامبر(صلی الله علیه وآله) در مورد آن ها فرمود: «خداوند خواهران مومن اهل بهشت را رحمت کند.»
  • گزارش
  • سعیده غروی صفحه 117
    زن اگرچه در اسلام همچون دری گران قدر، وقتی ارزش و والایی خود را دارد که در صدف خویش بماند، اما از آن رو که از دامان اوست که مرد به معراج می رود و سنگ زیرین بنای تمدن و انسانیت است، در اسلام مورد توجه خاص قرار گرفته. بدین روی، پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، نسبت به تربیت و ارتقای سطح تحصیلی و معنوی بانوان گرامی شیعه اهتمام فراوان مبذول گشته است. از جمله این توجهات، تاسیس مراکزی است که عهده دار این مهم می باشند. از این پس، در هر شماره، به معرفی یکی از این مراکز می پردازیم تابانوان گرامی شیعه را با فعالیت ها و نحوه عملکرد آن ها آشنا کنیم.
  • سعیده غروی صفحه 125
    در عصری که به «انفجار اطلاعات» نامگذاری شده، چنان مرزهای دور و دراز در هم تنیده شده اند که جهان به «دهکده جهانی» موسوم گشته است. ویژگی برجسته این دهکده در دسترس بودن اطلاعات موجود در آن است، در هر جای آن که باشد و از هر نوع. اما برای سهولت دسترسی بدان، مدیریت اطلاعات لازم است; یعنی طبقه بندی صحیح منابع قابل استفاده تاسهولت بیشتر کاربران را موجب شود. بدین منظور، در هر شماره، برخی از پایگاه های اینترنتی شیعه را برای شما عزیزان معرفی می کنیم تا محققان گرامی علاقه مند به بررسی موضوعات شیعه، بتوانند به راحتی در کم ترین زمان به اطلاعات مورد نظر دست پیدا کنند.
  • نقد کتاب
  • مریم کریمی تبار صفحه 133
    به راستی، زن چگونه موجودی است؟ برخی آن را موجودی کهتر از مرد می دانند و برخی به بهانه حضور اجتماعی زن و دفاع از حقوق وی، او را به بی هویتی می خوانند. روشن است که نظر اسلام هیچ یک از این دو نیست. اما برخی با رد این هر دو نظر، کوشیده اند تا از لابه لای متون اسلامی چهره ای دگرگونه از زن ترسیم کنند. کتاب «زن در اندیشه اسلامی» در پی چنین هدفی به نگارش درآمده است. نگاهی خلاصه وار به این کتاب خالی از لطف نیست.
  • ادبیات و هنر
  • زهره شریعت ناصری صفحه 153
    نوشتار حاضر جستاری است کوتاه بر زندگانی و حیات شاعر نامدار شیعی ایرانی، پروین اعتصامی. سخن شیرین پروین سرشار از نکات ظریف حکمت و دغدغه های عمیق انسانی است که با وجود بهره گیری از تکنیک های قوی شعر کلاسیک، تناسب آن با نیازهای فکری امروز جامعه در خور ستایش است. این پژوهش کوتاه می کوشد از روزنه هایی همچون تولد،تحصیلات، ازدواج و سرانجام، خموشی این بانوی ادیب ایرانی به زندگی پرفراز و نشیب اوسرک بکشد و در یادمان او لحظه ای بیاساید و در پایان، با نمونه ای از کلام و شعر شیوای اومشام جان را تازه کند.
|
  • Nizhat AhmadĪ Page 19
    The studies about women demand analysing the different aspects of various dimensions of the subject and through such kinds of studies we can have a clear idea of the real status of women in our past history. This research, which concentrates on Isfahan as the capital of the Safavid dynasty, expounds on women’s role in establishing religious buildings especially when we know that the religious policy of the Safavids was suitable for establishing buildings for the Shi‛ites.
  • Maryam Esmā, Ī, LĪ Page 37
    Although Islam shows great respect for the followers of other religions, it limits social sentiments and close relationships with them to ties based on virtue and faith on the basis of divine religion. In many verses Muslims are prevented from having close relations with them. They warn Muslims from accepting non Muslim’s friendship, supervision or protection in their relationships.Considering all the preventive and precausionary measurments as a logical way of preventing intellectual, ideological deviations and foreign morals from infiltrating, Islam considers that the limitation in getting married to the people of the Book is justifiable.
  • Ridā, Ramazā, N. NargesĪ Page 57
    In this article, the effect of the Shi‛ite the school on Iranian women is described. First the conditions of Iranian women in the period before the formal declaration of adopting the Shi‛ite school by the state is pictured in brief and then the influence of the Shi‛ite school on Iranian women is dealt with in an attempt to shed light on the role of the gatherings held for commemoration of the tragedy of Karbalā in forming contemprory Iranian women’s personalities and identities.Accordingly, the effects of the gatherings are enumerated first and then the political activities of women such as their role in movements and social revolutions from the time of the Qājār to the present are analysed.
  • Tayiba Chirā, KĪ Page 87
    Lady Sayyedeh Nusrat Amīn, one of the main pillars of Shi‛ite religious jurisprudence, was born of a very noble family which is descended from Imam ‘Ali (A.S) in Isfahan in 1247. After marriage, she learned a lot from the lessons given to her at home by such professors like Āyāti Izām Najaf Ābādī and Zifrii. After much effort she became an authority on divine law and she was granted permission to narrate by Sheykh Abdul Karīm Yazdī and other eminent figures. After a long life of hard work in refining the soul and training high-ranking students, this religious authority passed away in 1362.
  • Maryam AbutālibĪ Page 109
    This article is about the biographies, characteristics and virtues of four ladies, who have precedence in Islam and faith and among the special friends of the Prophet’s family. They are Asmā’ bint ‘umays who was Ja‘far ibn AbiTālib’s wife (Ja‘far al-Tayyār), Umm al-Fadl who was the wife of the prophet’s uncle, Salmā who was Hamza Sayyed al-Shuhadā’s wife and Maymuna, the Prophet’s wife. They were all born from one mother. "May Allah have merey upon the pious heavenly women" the Prophet said about them.