فهرست مطالب

مطالعات ادبیات تطبیقی - پیاپی 46 (تابستان 1397)

نشریه مطالعات ادبیات تطبیقی
پیاپی 46 (تابستان 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/05/16
  • تعداد عناوین: 15
|
  • عبدالقادر پریز*، قاسم عزیزی مراد صفحات 9-30

    ‏سنت و مدرنیته دو مقوله مهم در فلسفه و روان شناسی هستند که در ساختار شخصیت انسان و آینده او تاثیر بسزایی دارند. به تبع آن ها ادبیات بالاخص شعر نیز تحت تاثیر سنت و مدرنیته قرار می گیرد و بدون شناخت تاثیر سنت و مدرنیته در نوع نگرش شاعر و روشنفکر نمی توان به قصد و منظور اصلی آن ها پی برد. از آنجا که ادبیات و به طور کلی هنر به عنوان یکی از عناصر اجتماعی جامعه فارسی و عربی بنا بر اصل ارتباطات اجتماعی و تاثیر و تاثر فرهنگی، تحت تاثیر تمدن و فرهنگ غرب قرار گرفت شعر معاصر نیز در روند تاثیرپذیری از مدرنیته غربی رویکردهای متفاوتی داشته است. این مقاله با روش تحلیلی توصیفی به بررسی آثار دو شاعر روشنفکر تاریخی جامعه معاصر ایران و عرب: ادونیس و اخوان پرداخته تا دیدگاه و نظر آن ها را در خصوص این دو مقوله تبیین نماید. این دو شاعر در آثار خود نه سنت را بر اطلاق، اصل قرار می دهند و نه مدرنیته را؛ بلکه سنت را در قالب مدرنیته و در پرتو عقل فلسفه عصر روشنگری برای تبیین معضلات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه به کار می گیرند و گذشته را پلی برای ورود به آینده می دانند.

    کلیدواژگان: شعر معاصر، روانکاوی فروید، نمادهای سنتی، گذشته
  • محسن خدامی*، محمد جنتی فر صفحات 31-56

    ادبیات تطبیقی و مقابله ای به رغم عمر کوتاه خود در مشرق زمین، در سال های اخیر رونق چشمگیری در حوزه نقد ادبی یافته است. امروزه با شکل گیری فضاهای دانشگاهی، تحقیقات جامع و دقیقی راجع به ماهیت نقد و انواع آن صورت گرفته است. کتاب ها و مقالات متعددی در این باره نوشته شده و به اقتضای آن در جهت مصداق یابی، آثار بسیاری از شاعران مورد توجه موشکافانه قرار گرفته است. امروزه نگاه های پژوهشگرانه بیش تر معطوف به یافتن وجوه تشابه بین آثار ادبی خلق شده در زوایای جهان ادبیات است. در همین راستا پژوهش های ارزشمندی به صورت تطبیقی و مقابله ای صورت گرفته است. جستار پیش رو با التفات به نظریات متعدد در باب نقد، به مقابله شعر نسیم شمال، شاعر عصر مشروطه و احمد مطر شاعر برجسته عراقی پرداخته است. از آنجا که هر دو شاعر با بکارگیری شیوه های مختلف طنز اعم از کنایه، تعریض، تلویح، نقیضه گویی و... زبان به انتقاد علیه ناملایمی های روزگار خود باز کرده اند و شعر خود را صرف پرده برداشتن از ماهیت ظالمانه صاحبان و غاصبان قدرت نموده اند. کاری که برای هر دو شاعر به قیمت تحمل شکنجه های فراوانی تمام شده است. سعی شده مشترکات این دو مورد توجه و تحلیل قرار گیرد و راهکارهای هر دو در جهت مبارزه علیه استبداد و خودکامگی اربابان مورد نظر واقع گردد.

    کلیدواژگان: سخریه، نسیم شمال، احمد مطر، نقد تطبیقی و مقابله ای
  • سارا ایزدخواه*، سید حسین سیدی صفحات 57-78

    باران در اشعار شاملو و سیاب سمبلی اجتماعی است. باران در این اشعار دربردارنده مفاهیمی مانند غم و شادی، امید و ناامیدی است. بکارگیری اسطوره تموز در شعر «المطر» (باران) سیاب و زبان عامیانه در منظومه «بارون» شاملو، اشتراک مضامین اجتماعی این دو شاعر بیانی واضح و روشن را برای شاعر و مخاطب تصویرسازی می کند. این پژوهش بر اساس روش کتابخانه ای نگارش یافته است. با بررسی اشعار «بارون» و «مرغ باران» شاملو و «انشوده المطر» سیاب به الگوهای یکسان تاثیرگذار در شعر دو شاعر دسترسی می یابیم و به تبیین اختلاف دیدگاه های ارزشی و بخشی از جهان بینی دو شاعر نسبت به نماد باران آگاهی کسب کنیم. سطح نظری تحقیق که شامل متغیر علی و سطح عملیاتی که متغیر معلولی است را مشخص کرده و با بررسی اشعار دو شاعر بسامد واژه باران را استخراج کرده ایم. در انتها مفاهیم نمادین، شباهت ها و تفاوت ها را مشخص نموده ایم. این پژوهش کوششی است تطبیقی در نحوه بازیابی دیدگاه بدر شاکر سیاب و احمد شاملو در بیان مفاهیم نمادین باران.

    کلیدواژگان: اشعار عربی و فارسی، باران، نماد، احمد شاملو، سیاب، سمبولیسم
  • مریم مجیدی* صفحات 79-99

    ادبیات نمایشی در کنار ادبیات روایی و حماسی، از شاخه های اصلی ادبیات محسوب می شود که از زمان ارسطو تا قرن هجدهم میلادی به دو ژانر اصلی تراژدی و کمدی تقسیم شد. داستان رستم و سهراب است که نمونه ای از داستان های حماسی و پهلوانی ایران است، شاخصه های تئاتری ارسطویی را در خود جای داده است. این داستان بر پی رنگی استوار است که شالوده آن نمایش اراده شخصیت اصلی برای یافتن پدر در مناقشه ای دراماتیک است. هدف فردوسی تزکیه احساس است که با برانگیختن حس همدردی در مخاطب، ایجاد می شود. این مقاله با استناد به مبانی تئاتر ارسطویی برگرفته از کتاب «بوطیقا» ، به بررسی عناصر نمایشی در داستان رستم و سهراب می پردازد تا دیدگاه ارسطو در مورد ادبیات نمایشی مشخص گردد، آنگاه خواننده برداشتی جامع راجع به خصوصیات این نوع تئاتر و تاثیر آن در داستان مذکور پیدا کند.

    کلیدواژگان: ارسطو، بوطیقا، تراژدی، تئاتر ارسطویی، شاهنامه
  • زهرا صادقی*، نسترن گندمی صفحات 101-128

    دو اثر «جای خالی سلوچ» محمود دولت آبادی و «بدایه ونهایه» نجیب محفوظ از جمله رمان هایی هستند که شخصیت و شخصیت پردازی زن را به شکل برجسته تری در خود نشان می دهند لذا نویسندگان در این جستار نحوه شخصیت پردازی زن در این دو رمان را مورد بررسی و تحلیل قرار می دهند. این بررسی نشان می دهد؛ شخصیت های فرعی زن در دو داستان بیش تر با شرح و توصیف مستقیم خود نویسنده و یا از زبان و زاویه دید شخصیت های اصلی داستان معرفی و پردازش شده اند و نویسندگان از تکنیک هایی چون گفت وگو و جریان سیال ذهن برای معرفی شخصیت های اصلی زن و بیان اعمال، افکار و احساسات درونی آن ها بهره گرفته اند که در این میان گفت وگو از بسامد بالایی نسبت به تکنیک های دیگر برخوردار است و محمود دولت آبادی و نجیب محفوظ برای نمایش بهتر درون مایه، گسترش پی رنگ و انتقال معانی و مفاهیم داستان به خواننده از عنصر گفت وگو بیش تر استفاده کرده اند.

    کلیدواژگان: داستان، پردازش شخصیت، جامعه، ادبیات، تطبیق
  • مریم قنبری کرمانشاهی*، صادق ابراهیمی کاوری صفحات 129-152

    مقایسه ادبیات دو ملت که از نظر زبان و فرهنگ و مسایل اجتماعی و... با هم تفاوت دارند به کشف مشترکات و تفاوت های بین دو ملت می انجامد و همین باعث می شود ما دریابیم که دو شاعر علی رغم تفاوت زبان و فرهنگ و اجتماع شان تا چه میزان در محتوا و مشترکات روحی شبیه هستند. در راستای این نگرش، اسطوره پردازی و استفاده از نماد در شعر دو شاعر تازی و پارسی- صلاح عبدالصبور و نیما یوشیج- مورد بررسی قرار گرفت تا روشن شود که این دو شاعر به زعم وجود نظام مستبد و حکومت سیاسی خفقان آور چگونه از نماد و اسطوره در شعرهای خود استفاده کردند و با این عملکرد تحولی عظیم در شعر معاصر کشور خود ایجاد کردند.

    کلیدواژگان: تطبیق، اسطوره، صلاح عبدالصبور، نیما یوشیج
  • احسان اعوانی* صفحات 153-172

    روایت از دو عنصر اساسی قصه و قصه گو تشکیل می شود که در همه روایت ها از هر نوعی دیده می شود و جزو ذاتی هر نوع روایتی است. ژرار ژنت متاثر از شکل گرایان روس قصه را یکی از جنبه های روایت می داند و آن را ترتیب واقعی ارزیابی می کند، در نتیجه توانسته برای تمامی روابط بین توالی زمانی رخدادها و ترتیب روایت، تحلیلی ارائه دهد و با استفاده از زمان و تغییرات در خط داستانی، پی رنگ و شکل داستانی خود را بنا سازد. او نظریه زمان در روایت را در سه محور نظم، تداوم و بسامد (تکرار) مطرح می کند و روایت شناسی را بر ارتباطات میان داستان و متن روایی و به ویژه زمان، وجه، آوا و کانونی سازی که ترکیبی از شیوه های ساختار روایت و نظریه ترامتنیت که به طور کلی رابطه یک متن در متن دیگر است قرار می دهد. همچنین عنوان بندی آغازین فیلم که به عنوان یکی از پنج مناسبت ترامتنیت در این نمونه مورد تاکید قرار می گیرد. در این پژوهش با رویکرد به مقوله تکنیک های روایت پردازی از ژرار ژنت از یک سو و فیلم و داستان «مهمان مامان» از سویی دیگر مهم ترین تکنیک های روایت پردازی بررسی می شود.

    کلیدواژگان: ساختارهای روایتی، زمان روایی، ترامتنیت، عنوان بندی آغازین فیلم
  • خوجه سید سیدمحمدی*، محمد فاضلی، رضا اشرف زاده صفحات 173-206

    رسالت ادبیات تطبیقی، تشریح خط سیر روابط و پیوندهای ادبی ملت هاست که باید با شناساندن میراث های تفکر مشترک، برای تفاهم و دوستی دیگر ملل کارآمد باشد. تقابل دو فرهنگ با دو دیدگاه و عوامل محیطی در پردازش داستان به گونه ای متفاوت، نمود پیدا می کند. در این جستار، عناصر تشکیل دهنده داستان: پی رنگ، شخصیت، زاویه دید و...، همچنین شیوه پردازش دو سخنور با زبان و فرهنگ متفاوت با یاری جستن از رویکرد تطبیقی- تحلیلی، به روش کتابخانه ای مورد بررسی و تبیین قرار گرفته و «یوسف و زلیخا» ی عندلیب، شاعر، نویسنده و مترجم (قرن دوازدهم) با «یوسف و زلیخای» جامی (قرن نهم) مقایسه شده است، تا وجوه افتراق و اشتراک این دو اثر ترکمنی و فارسی مورد بررسی قرار گیرد. نتایج کلی پژوهش: جامی با توصیفات زنده و گویا بر وسعت داستان می افزاید و عندلیب با آوردن مطالب بیش تری از رویدادها و وقایع، اثر خویش را می گستراند. هر دو راوی از زاویه دید دانای کل بهره برده اند. بسامد عوامل متافیزیکی در عندلیب نقش اساسی را در شکل گیری پی رنگ داستان دارد؛ ولی جامی در پردازش خود از طرحی باورمندانه و منطقی تر بهره برده است.

    کلیدواژگان: بررسی تطبیقی، ادبیات بومی، پیوند ادبی، عناصر
  • فاطمه جمشیدی*، شهناز امینی چرمهینی صفحات 207-234

    اثرپذیری و اثرگذاری پدیده هایی هستند که از دیرباز در میان شاعران و نویسندگان وجود داشته و در آثار آن ها منعکس شده اند. حکیم عمر خیام نیشابوری شاعر و فیلسوف قرن پنجم و ششم هجری را به حق می توان یکی از اثرگذار ترین شاعران بر ادیبان شرق و غرب دانست که بسیاری از ادیبان دیدگاه های فلسفی وی را در آثار خود منعکس کرده اند. عبد الوهاب بیاتی (1926- 1999م) ، شاعر معاصر عراقی تبار- که با ادبیات ایران زمین و به ویژه عمر خیام آشنا بود - وام ها از معدن اندیشه ناب خیام ستانده است. بر همین اساس، پژوهش حاضر که از نوع کیفی است و با روش توصیفی و تحلیلی صورت گرفته، شناساندن زمینه های اثر پذیری بیاتی از خیام و بیان گستره این وام ستانی ادبی را بر اساس مکتب فرانسه در ادبیات تطبیقی، وجهه همت قرار داده است.

    کلیدواژگان: ادبیات معاصر، شعر عراقی، شعر فارسی، ناامیدی، جبرگرایی
  • فاطمه دلیری*، هوشنگ زندی، محمود شکیب صفحات 235-251

    یکی از مهم ترین منابع الهام بخش شاعران معاصر فارسی و عربی اسطوره سیزیف است. در افسانه های یونان باستان، چنین آمده که سیزیف به خاطر سرپیچی و مخالفت با خدایان، محکوم شد و مجازات او این بود که سنگ بزرگی را از شیب تند کوهی تا قله آن بغلتاند و آنجا به حکم سرنوشتی محتوم، سنگ از دستش رها شده و برای همیشه مجبور به تکرار آن گردد. اما خوانش های متفاوت ادیبان، از این اسطوره و زاویه دید فلسفی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی آنان باعث الهام پذیری های گوناگونی از آن شده است. این پژوهش، از میان شاعران معاصری که خوانش سیاسی از این اسطوره داشته اند. شعر مهدی اخوان ثالث، شاعر برجسته ایرانی، و عبدالوهاب بیاتی، شاعر نامدار عراقی را مورد بررسی و تحلیل قرار داده و در پی آن است تا پاسخگوی مسائل زیر باشد: چرا اخوان ثالث و بیاتی از این اسطوره، خوانش سیاسی داشته اند؟ این دو شاعر، برای بیان اهداف خویش، این اسطوره را با چه عناصر دیگری همراه کرده اند؟ آیا این دو شاعر در کاربرد سیاسی خود از این اسطوره، از یکدیگر متاثر شده اند؟

    کلیدواژگان: اسطوره سیزیف، شعر معاصر، الهام پذیری، خوانش سیاسی
  • معصومه صادقی * صفحات 253-271

    اصالت بشر یا وجود مساله ای فلسفی است که در طول تاریخ زندگی انسان همواره دغدغه فلاسفه و متفکران غرب و شرق بوده است. اگزیستانسیالیست های غربی به خصوص سارتر بر ماهیت فرامادی و فرامعنوی انسان تاکید داشته وجود را بر ماهیت مقدم می دارند؛ حال آنکه ماهیت وجودی انسان در عرفان اسلامی به خصوص اندیشه و آثار مولوی به ویژه در «غزلیات شمس» دارای دو بعد مادی و معنوی است که ماهیت یا چیستی اش بر وجودش تقدم دارد. یافته های تحقیق که به روش اسنادی و بررسی توصیفی به دست آمده، بر آن است که تفاوت در تعریف ماهیت انسان نزد سارتر و مولانا موجب شده تا اصالت وجود نزد ایشان متمایز باشد. سارتر با رد الهیات، ماهیت وجودی انسان را نهایتا اخلاقی می داند که با مرگ پایان می پذیرد. در مقابل مولوی برای وجود انسان دو ماهیت روحانی و مادی می شناسد که با خودآگاهی می تواند با گذر از جهان مادی و رسیدن به دنیای معنوی، به ازلیت و ابدیت دست یابد.

    کلیدواژگان: اصالت بشر، سارتر، مولانا، عرفان، فلسفه
  • جواد کبوتری* صفحات 275-301

    نویسندگان کتاب های «کلیله و دمنه عربی» و «گلستان» هر یک به گونه ای در طرح مساله سیاست مدن و آیین حکومت داری تاکید ورزیده اند. رعایت اصول و موازین اخلاقی در سیاست مدن و آیین حکومت داری و کشورداری همچون عدالت، رعیت پروری، رازداری، برقراری امنیت اجتماعی، خردورزی، مشورت و رایزنی در تدبیر مصالح مملکت، اتحاد و یکدلی، قناعت و خرسندی، توجه به قدرت اهورایی و اعتقاد به تقدیر و سرنوشت و... پیوندی استوار با شیوه شخصی پادشاهان و حاکمان دارد و حتی این امر در منابع تاریخی ایران نیز نمود فراوانی دارد. سعدی در «گلستان» یک باب را به سیرت پادشاهان اختصاص می دهد و در بقیه باب ها کم و بیش نکات مهمی را در این زمینه متذکر می شود. در کتاب «کلیله و دمنه عربی» نیز این امر به گونه ای دیگر و با زبان حیوانات به شکل نمادین و در هیات فابل، بازگو می شود. هر دو نویسنده در صدد یافتن چاره ای برای رفع مشکلات مردم و دفع ظلم و فساد هستند. نویسندگان هر دو اثر برای رسیدن به الگوی برتر حکومتی، نگرشی اسوه گرا دارند و برای نشان دادن نمودار عینی آن به آموزه های دینی تکیه می کنند و بر اهتمام به امور دنیا و دین تاکید می ورزند. با بررسی دو اثر، این نتیجه حاصل می شود که در هر عصری نه تنها حاکمان بلکه برخی ادیبان هم به عالم سیاست روی آورده اند و گاهی نقش مشاوران سیاسی حاکمان را ایفا کرده اند.

    کلیدواژگان: سیاست مدن، ابن مقفع، عدل پروری، رعیت نوازی
  • احمدنور وحیدی *، عبدالرزاق رحمانی صفحات 303-322

    رنگ ها در زندگی بشر تاثیرات بسزایی دارند. به همین جهت در حوزه های مختلفی چون شیمی، فیزیک، روان شناسی، هنر و شعر مورد مطالعه قرار می گیرند. در این میان هنرمند و شاعر به جنبه های زیباشناسانه رنگ توجه دارند. شاعران با قدرت خلاق خود می توانند به وسیله رنگ ها مفاهیم مختلفی چون غم و اندوه، شادمانی، یاس و ناامیدی، دنیای آرمانی و... را برای مخاطب خود تصویر کنند. از طرف دیگر با بررسی رنگ ها و شیوه های مختلف بیان این رنگ ها توسط شاعر، می توان شخصیت اجتماعی، اخلاقی و روانی وی را تا حدودی به دست آوریم؛ هر دو شاعر گاهی اوقات رنگ ها را با همان اسم اصیل خود به کار می برند و گاهی نیز با مفاهیم نزدیک بدان رنگ، مقصود خود را بیان می کنند. در این مقاله با نگاهی تطبیقی به دو شاعر معاصر ایران و عرب یعنی سهراب سپهری و نزار قبانی به شیوه کتابخانه ای و توصیفی میزان تاثیرپذیری این دو شاعر از رنگ ها مورد بررسی قرار گرفته است.

    کلیدواژگان: نماد، زیباشناسی، شعر معاصر، شخصیت
  • علی احمدیان کیسمی، ناهید گندمی کال *، حسین ابویسانی صفحات 323-345

    هرچند اکثر شخصیت ها در رمان های الطیب صالح رمان نویس سودانی برگرفته از جامعه سنتی و عربی- آفریقایی سودان است؛ کشوری که طعم بسیار تلخ استعمار انگلستان را چشیده و با گذر از این دوران شوم، مرحله پسا استعماری و پیامدهای آن را تجربه کرده و می کند، اما نوع نگرش الطیب صالح جدای از آفریقایی و عرب بودنش، نگرشی بشر دوستانه توام با حس نوع دوستی فارغ از وابستگی به جریان ها و گرایش های سیاسی، اجتماعی، رنگ، نژاد، جنس، و دین است. در این میان، تاثیرپذیری شاعران و نویسندگان ایرانی نیز از شرایط اجتماعی و سیاسی امری است که مورد تایید اکثر صاحبنظران است. فرخی یزدی نیز از شرایط اجتماعی و سیاسی متاثر است. هدف از این پژوهش معرفی الطیبصالح و رمان های او به جامعه دانشگاهی و ادبی ایران و بررسی تبیین دیدگاه الطیب صالح نسبت به پدیده های اجتماعی در رمان هایش. روش مورد استفاده در این مقاله، کتابخانه یا اسنادی است که با ابزار فیش برداری مبادرت به جمع آوری داده ها و اطلاعات پرداخته شده است.

    کلیدواژگان: عروسی زین، موسم هجرت به شمال، مریود، سودان
  • رحیم عتابی صفحات 347-367

    در واقع چون فرهنگ عامیانه و ادبیات شفاهی جزیی از سرمایه اجتماعی هر جامعه است و کاربرد آن در برنامه های مختلف علاوه بر گسترش همبستگی باعث تقویت سرمایه اجتماعی نیز می شود، در این تحقیق به صورت مختصر به بررسی زبان فرهنگ عامیانه در برخی از آثار ادب شفاهی(ضرب المثل ها، کنایه ها) در ایران و عراق پرداخته شده است، و این ادبیات می تواند بستر مناسبی برای ارتباط با مخاطبان باشد و می تواند مخاطب امروز خود را که نسل رایانه و ماهواره هستند به خود جذب کند. پس مطالعه و بررسی ادبیات عامیانه از منظر جامعه شناسی ادبیات ضروری است. این تحقیق بر اساس پرسشنامه ای میدانی کمی(384 نفر) و کیفی(محافل دانشگاهی) در ایران و عراق، و روش جمع آوری اطلاعات در نظر گرفته شده بود. نتایح نشان داد که زبان فرهنگ عامیانه بر رسانه ها تاثیرگذار می باشد، و نمونه انتخابی که در این تحقیق استفاده کرده کاملا نمودار جامعه ایرانی و عراقی نیست بلکه نیازمند تتبعات و تحقیقات عینی تر و بیش تری می باشد. رابطه رسانه و فرهنگ عامیانه برای جامعه ایران و عراق مثل تمام جوامع دیگر امروز جهان از مهم ترین بحث های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است.

    کلیدواژگان: فرهنگ عامیانه، رسانه، ضرب المثل، کنایه
|
  • Ghader Pariz*, Ghasem Azizi Morad Pages 9-30

    Tradition and modernity are two important issues in philosophy and psychology which play vital role in the structure of human character and his future. Consequently the literatures especially poetry would be affected by tradition and modernity. Since literature and art – generally – are known as the social factors of Arabic and Persian societies based on social relations principle. Contemporary poetry also has had different approach in impacting the western modernity. This article – analytical and descriptive study – surveys works of two historical intellectual poets of Iran and Arab contemporary societies: Akhavan & Adunis to express their viewpoints and ideas on the mentioned subject. Two poets nor prior modernity to tradition neither vice versa; but they know tradition in the modernity frame to express the cultural, social and political problems of the society and also believe the past as a bridge to future.

    Keywords: contemporary poetry, Freud's psychoanalysis, traditional symbols, past
  • Mohsen Khoddami *, Mohammad Jannatifar Pages 31-56

    In spite of short time life of comparative literature in Eastern countries, it could progress and develop remarkably. Today researching views tend more towards finding the similarities between the works of art in different regions of the world. In this regard valuable researches has been done comparatively. The present survey compares Nasim – e shomal - constitutional era poet - and Ahmed Mattar's – famous Iraqi poet – poetries. Since both poets criticize the adversity of their era by applying various method such as allusion, implicit, paradox ant etc. It is attempted to analyze the commonalities and their strategies to contend against autocracy and injustice are studied as well.

    Keywords: ridicule_Nasim – e Shomal_Ahmed Mattar_comparative criticism
  • Sara Izadkhah *, Seyyed Hossein Seyyedi Pages 57-78

    Rain in in Ahmad Shamlou and Shakir al Sayyab's Poetries is a social symbol. It contains the concepts such as sadness and happiness, hope and hopelessness. Applying Dumuzid myth in the "Rain" poetry by Sayyab and the folk language in Shamloo's verse shows the common concepts in these two poets' poetries. This paper – which is done in librarian method – tries to study "Rain" and "giant petrel" by Shamloo and "Rain song" by Sayyab to makes the availability to similar effective patterns of two poets in their poetries. The theoretical level of the research includes cause variable and the operational level shows the effect variable; by studying the poetries the frequency of the term "rain" is extracted. Finally the symbolic concepts, similarities and differences are expressed.

    Keywords: Persian, Arabic poetries, rain, symbol, Ahmad Shamlou, Sayyab, symbolism
  • Maryam Majidi Pages 79-99

    Dramatic literature beside the narrative literature and Epic literature are known as the main branches of literature which have been divided into two genres: comedy and tragedy. The tragedy of Rostam and Sohrab as symbol of epic Iranian stories owns Aristotelian theatric criterion. The mentioned tragedy is based on a theme which shows the will to find the father in a dramatic struggle. The present paper citing the Aristotelian theatric principles derived from Poetics studies and surveys dramatic factors in the tragedy of Rostam and Sohrab in order to clarify Aristotle’s viewpoint on dramatic literature. Thus the reader – of the paper – may obtain comprehensive understanding of this tragedy.

    Keywords: Aristotle, poetics, Aristotle theatre, Shahnameh
  • Zahra Sadeqi *, Nastaran Gandomi Pages 101-128

    Two works “Missing Soluch” by Mahmoud Dowlatabadi and “The Beginning and The End” by Naguib Mahfouz are the novels in which the character of the woman can be seen remarkably. Thus the authors of the present article analyze the method of characterization of woman in two novels. The results show that the alternative characters of woman in two novels are more explained by their own explanations and the authors enjoyed the techniques such as discourse and stream of consciousness to introduce the main characters; discourse is of more frequency among other techniques. Mahmoud Dowlatabadi and Naguib Mahfouz applied discourse technique more to show the theme better.

    Keywords: novel, Characterization, society, literature, comparison
  • Maryam Ghanbari Kermanshahi *, Sadeq Ebrahimi Kaveri Pages 129-152

    The comparative study of two nations which are different in language, culture and social matters would resulted in finding and discovering those nations' commonalities and differences; this makes us understand that how two poets are similar in thinking and content in spite of their different languages, cultures and societies. Consequently studying myth and applying symbols in two mentioned Arabic and Persian poets - Salah Abdel Sabour and Nimā Yushij – is studied to prove that how these two poets applied symbol and myth in their works in spite of political autocratically system and could make a remarkable evolution in their countries' contemporary poetry.

    Keywords: comparison, myth Salah, Abdel Sabour, Nimā Yushij
  • Ehsan Avani Pages 153-172

    The story contains two main factors can be seen in all stories: the narration and the narrator and consider as the nature of each story. Gérard Genette – affected by Russian formalists – knows the story as a real form; thus he could offer an analysis for all chronicle events and narrations and found the story format and theme by applying time and changes in story lines. He introduces the theory of time in narration based on three factors: regulation, continuity and frequency; he also considers the narrative science based on the story relations and the context especially time and aspect which are combination of narrative structure and transtextuality theory – it generally is the relationship of one text in another. The credit of the movie also is emphasized in the research as one of the 5 transtextuality samples. The article studies the narration techniques from Gérard Genette' viewpoint in one hand and the movie "Mum's Guest" on the other hand as the most important applied techniques.

    Keywords: narrative structure, narrative time, transtextuality, credit (of the beginning of the movie)
  • Khojeh Seyyed Seyyed Mohammadi *, Mohammad Fazeli, Reza Ashrafzadeh Pages 173-206

    The purpose of comparative literature is to explain the tracks and timelines of different nations' literary relations and links which should be competent for understanding and friendship of other nations by familiarizing the heritage of common thoughts. The present paper studies, surveys and analyzes the components of the novel such as theme, character, landscape and etc. as well as the method of processing of two speakers with different languages and cultures by the aid of analytical – comparative approach and in librarian method. Joseph and Zuleika by Andalib – poet, author and translator of twelfth century – has been compared to the one by Jami – ninth century – to find the similar and opposite aspects of Turkman and Persian stories. The general results of the study are as below: Jami spreads his story by alive and obvious explanations while Andalib brings more proofs of events and incidents. Both narrators are omniscient. The frequency of metaphysical factors are more in Andalib's theme but Jami enjoys more logical and believable patterns.

    Keywords: comparative study, native literature, literary link, factors
  • Fatemeh Jamshidi *, Elnaz Eskandari, Shahnaz Amini Pages 207-234

    The impact and effect are the phenomena among the poets since many years ago and have been reflected in their works. Omar Khayyam Neyshabouri – fifth and sixth century's poet and philosopher – can be definitely known as the most effective poets on east and west scholars whose works are the mirror of his philosophical ideas. Abd al-Wahhab al-Bayati – Iraqi contemporary poet – who was familiar with Iranian literature and specially Omar Khayyam has borrowed many speech acts. Thus the present research – which is qualitative – is done in descriptive – analytical method in order to familiarize the fields of effects of Bayati from Khayyam based on the French school in comparative literature.

    Keywords: contemporary literature, Iraqi poetry, Persian poetry hopelessness, determinism
  • Fatemeh Daliri *, Houshang Zandi, Mahmoud Shakib Pages 235-251

    One of the most important suggestible sources for contemporary Arabic and Persian poets is the myth of Sisyphus. In the fables of ancient Greece it is said that Sisyphus was sentenced because of disobedience and objection of gods and his punishment was to roll up a heavy stone to top a high mountain and then by an inauspicious fate the stone falls down and takes him down. The different readings of scholars and literary men caused various suggestibility from philosophical, social, political and cultural viewpoints. The present research analyzes and studies the contemporary poets' political reading such as Mehdi Akhavān-Sāles –famous Iranian poet – and Abd al-Wahhab al-Bayati – well known Iraqi poet and tries to find answers for the following questions: why do Akhavān and Bayati read the myth politically? What other factors do they accompany to express their aim? Are these two poets affect each other in political reading of the myth?

    Keywords: Myth of Sisyphus, contemporary poetry, suggestibility political reading
  • Masoumeh Sadeqi * Pages 253-271

    Human origin or existence is a philosophical issue which has always been philosophers and scholars' concern in east and west. Western existentialist specially Sartre emphasized psychic nature of human and priors existence to nature; while the human's existence in Islamic mysticism – specially from Molana's view point – is of two aspects: worldly and unworldly in a way that his nature priors his existence. The findings – which obtained in documental and descriptive method – try to explain the human's nature by from Molana and Jean-Paul Sartre. Sartre believes that human nature would end by death while Molana knows two natures for human: spiritual and mortal which he can reach the immortality by passing the world.

    Keywords: human origin, Sartre, Molana, Mysticism, philosophy
  • Javad Kaboutari Pages 275-301

    The authors of "Golestan" and "Kalila and Dimna" both emphasized of madden policy and governing traditions in some way. There is a strong conjunction between considering ethics principles and morality in madden policy and governing traditions such as justice, secrecy, social security, advisory and consultation, belief in destiny and fate and etc. with the kings and governors. This is completely obvious in Iran's historical sources. Saadi specifies one chapter to kings and governors in Golestan and other chapters contain hints in this regard. In Arabic Kalila and Dimna the subject is said by animals in symbolic way. Both authors attempt to find a solution to solve people's problems. Studying two works shows that not only the governors come to madden policy and play the governors' advisors role but also some literary men do the same.

    Keywords: madden policy, Ibn al-Muqaffa', Justice, peasant
  • Abdolrazzaq Rahmani Pages 303-322

    Colors play important roles in human's lives. That's why they are studied in various sciences such as physics, chemistry, psychology, arts and poetries. The artists and poets pay special attention to the aesthetical aspect of colors. The poets can depict different concepts such as sadness and sorrow, happiness, hopelessness and desperateness, ideal world, .… by color for their addressees. On the other hand the social, moral and psychological characters could somehow be recognized by studying colors and the different methods of expressing them. Both poets sometimes call the colors with their original names and sometimes by applying similar and close concepts. The present paper studies two contemporary poets –Sohrab Sepehri and Nizar Qabbani's – poetries in librarian method about their affection of colors.

    Keywords: symbol, aesthetics, contemporary poem, character
  • Ali Ahmadian Keisomi, Nahid Gandomi Kal *, Hossein abaviani Pages 323-345

    Although most characters in Tayeb Salih – Sudanic author – are from the traditional, Arabic and African Sudan; the colony country of England with unpleasant experiences of post-colonial era – his attitude is philanthropy and free of political, social, color, racism, sex and religious orientation. Iranian poets and authors' affect by social and political conditions is confirmed and inevitable by most of the scholars and literary men. Mirza Mohammad Farrokhi Yazdi is also affected by social and political conditions. The aim of the present article is to introduce Tayeb Salih and his novels to the Iranian academic society and express his view point on social phenomena in his novels. The applied method is librarian or documented and the data has been collected by note taking.

    Keywords: Zein Marriage, season of hegira to north, Sudan
  • Rahim Etabi Pages 347-367

    In fact since the popular culture and unwritten literature are known as part of a social capital of any society which their application in different programs would strengthen the social capital as well as tie – ups. The present research studies the popular culture language in Iran and Iraq briefly. The mentioned literature may be a suitable channel to relate the audience and can attract today's target addressees who are the satellite and computers generations. Thus studying and revising the popular literature from sociology's view point is a need. This study has been done based on a Statistical population of 384 (quantitative) and academic population (qualitative) in Iran and Iraq and data collection method. The results show that the language of popular culture would affect the Media. The relationship between media and popular culture in Iran and Iraq is the same as other societies in the world which is one of the most important cultural, political, social and economic issues.

    Keywords: popular culture, media, proverb, allusion