فهرست مطالب

  • پیاپی 19 (پاییز و زمستان 1397)
  • تاریخ انتشار: 1397/07/02
  • تعداد عناوین: 6
|
  • خداداد بحری صفحات 1-14
    ن الحس اول معین للادیب فی إبداع صوره الفنیة، إذ إنه یلتقط به مواد صوره من مجالات مختلفة ثم یمزج بعضها ببعض فی خلق اثره الادبی؛ لذلک قام النقد الادبی الحدیث بدراسة ارتباط الصور الفنیة بالحواس الخمس الظاهرة. فانقسمت الصور بهذا الاعتبار إلی الصور البصریة، والسمعیة، والذوقیة، والشمیة، واللمسیة.
    إن المراد من الصورة اللمسیة، کل صورة، تاخذ موادها مما یدرک باللمس، ای تصور مدرکات کالحرارة، والبرودة، والرطوبة، والیبوسة واللطافة، والکثافة وامثالها.
    تهدف هذه المقالة إلی دراسة الصور اللمسیة فی الثلث الاول من القرآن الکریم؛ لإلقاء الضوء علی جمالیات، تکمن وراء الآیات، والوصول إلی الاسالیب التی وظفها القرآن الکریم لتصویر ما یرتبط بقوة اللمس. ترکز بحث هذه الدراسة علی کیفیة تجلی الصور اللمسیة فی القرآن الکریم عبر فنون بیانیة وظفها الذکر الحکیم، وفیه إشارة عابرة إلی الصور الحقیقیة التی تصور المدرکات اللمسیة. اعتمد الباحث فی هذه الدراسة علی المنهج الوصفی والتحلیلی.
    توصل البحث إلی نتائج اهمها ما یلی: 1 إن کثیرا من الصور القرآنیة المرتبطة بالقوة اللمسیة، خاصة الحقیقیة منها، جاءت لوصف عذاب نار، مهدها الله للمعاندین والمشرکین؛ 2 جاءت کثیر من الصور البیانیة اللمسیة لترسیم صورة محسة ملموسة من المعانی والاغراض لتقریبها من ذهن السامع، وتثبیتها فی قلبه؛ 3 إن القرآن الکریم اختار المشبه به فی التشبیه والاستعارة من الامور الحسیة التی واجه ها الإنسان فی بیئته، وادرکها بحواسه، والتی بینها وبین الاغراض اقرب المناسبة، واشد الارتباط؛ 4 إن کثیرا من الکنایات فی هذا الباب، جاءت للإشارة إلی ما یحسن ستره، ویستقبح ذکره من العورات.
    کلیدواژگان: الصور الفنیة، الصور الحسیة، الصور اللمسیة، القرآن الکریم، الثلث الاول من القرآن
  • ساجد زارع، نرگس گنجی ، مریم جلایی، سید إبراهیم میرشاه جعفری صفحات 15-32
    لعملیة تعلیم اللغة وتعلمها ظروف خاصة تتمثل فی ها إمکانیاتها وتحدیاتها. وتکاد ظاهرة الخطا تعم کل نشاط لغوی تجعل الدارس یحتاج إلی
    تزوید نفسه وقدراته بمهارة تحلیل الاخطاء بغیة الوقوف علی ها. إذن وتماشیا مع تطبیق المناهج المستحدثة لتعلیم اللغة الاجنبیة علی المستوی
    العالمی وتطویرا لمهارة الترجمة لدی المتعلمین، لقد عالجت الدراسة الراهنة اخطاء الترجمة عند الطلبة الإیرانیین من الدراسین بالمرحلة الثانویة
    الثانیة، حیث یتعرض الباحثون للکشف عن انماط الاخطاء ثم إلی تحلیل الاسباب الکامنة وراء کل منها ترکیزا علی منهج وصفی تحلیلی؛
    یشمل المجتمع الاصلی للدراسة طلاب المرحلة الثالثة الثانویة الثانیة الدارسین بالمدارس الإیرانیة وقد تکونت عینة البحث بطریقة عشوائیة من
    اربعین دارسا من طلبة مرحلة الثالثة الثانویة القاطنین فی ماالی حاافظة فارس؛ فقد قام الباحثون بتدوین اختبارات ثلاثة واستخدموها طیلة
    العام الدراسی وفی نهایته باعتبارها اداة لاستخراج اخطاء الترجمة ثم تحلیلها. من اهم النتائج التی تمخض البحث عنها هی ان اخطاء الترجمة
    عند مجتمع الدراسة متمثلة فی حذف عنصر او إضافة عنصر او اختیار عنصر غیر صحیح او ترتیب العناصر ترتیبا غیر صحیح. وهذه الاخطاء
    إما تنجم عن تداخل العربیة والفارسیة او عن تداخل عناصر اللغة العربیة نفسها وإما عن نسج التعلم الخاطئ الذی یشمل حاتوی کتاب
    العربیة المدرسی، واخااذ رؤیة تسطیحیة فی تقویم تراجم الطلاب، واتجاه التعلم الببغاوی فی ترجمة النصوص، وقلة اهتمام المعلم بالمحادثة
    باللغة العربیة فی قاعة الدراسة.
    کلیدواژگان: اخطاء الترجمة، تحلیل الخطا، التداخل اللغوی، تداخل اللغة الهدف نفسها، نسج التعلم
  • فاطمة جمشیدی ، وصال میمندی، فاطمة قادری، رضا افخمی عقدا صفحات 33-48
    إن المفارقة تقنیة ادبیة تزداد القصیدة رونقا وجمالا بکل انماطها وسیاقاتها وتنتهی إلی نتیجة تدهش المتلقین، وهی تقوم علی التضاد والفرق بین
    المعانی الظاهریة والمفاهیم الباطنیة للالفاظ والتعابیر وتخل التوتر والإعجاب فی النص. کثیرا ما تحتاج المفارقة إلی کد ذهنی وتامل عمی
    للوصول إلی کشف دلالات التعارض بین المعنی الظاهر والمعنی الخفی الغائص فی اعماق النص. من هذا المنطل ، بادر هذا البحث بدراسة
    اشعار علی فودة ) 1491 1491 م( الشاعر الفلسطینی المعاصر، وما تحتوی من ملامح المفارقتین اللفظیة والتصویریة وانماطهما مستعینا بالمنهج
    الوصفی التحلیلی لتفسیر نماذجها، وتبیین کیفیة استخدام الشاعر لهذه التقنیة ودورها فی تجربته الشعریة. تبین من خلال هذا البحث ان الشاعر
    وظف مفارقة السخریة والاضداد والإنکار بمثابة ملامح المفارقة اللفظیة ومفارقة التحول والمفاجاة والادوار بمثابة نماذج للمفارقة التصویریة.
    وکان غرضه الرئیسی من استخدام هذه التقنیة هو بیان ما یوجد فی المجتمع وسلوک الناس من التناقض والتباین الذی سبب الیاس والمفاجاة
    والتحسر فی الشاعر خلاف ما کان یصوره.
    کلیدواژگان: الشعر الفلسطینی، علی فودة، المفارقة، المفارقة اللفظیة، المفارقة التصویریة
  • هادی نظری منظم، ثریا رحیمی * صفحات 49-68

    إن الاسلوبیه منهج لسانی یتناول دراسه النصوص الادبیه، ومن اهم سماتها استکشاف العلاقات اللغویه القائمه فی النص، وکذلک البحث عن الخصائص الفنیه التی تمیز النص عن الآخر. لذلک، قمنا فی هذا المقال بدراسه مدی التلاوم بین الشکل والمعنی وعالجنا بالاعتماد علی المنهج الوصفی التحلیلی ابرز الملامح الاسلوبیه فی قصیده مدینه بلا مطر، وهی قصیده سیاسیه رمزیه تمتاز بالتفرد والخصوصیه. قد وضع السیاب شکل القصیده وصورتها علی الجو الاسطوری. وبسبب هیمنه المناخ الاسطوری علی جسد النص، نری ان الشاعر لجا إلی الانزیاح الاسطوری لیعبر عن الفجیعه التی یعانی منها. فهو استخدم ایضا المفردات الوظیفیه فی هذه القصیده لإلقا المفهوم الکلی للقصیده. من جهه اخری، توظیف الصور الفنیه بالاعتماد علی الاستعاره المکنیه والصور التشبیهیه التی لا یکون بینها وجه الشبه المنطقی، وکذلک الاستمداد من مفاهیم الشعرا السابقین، یعدان من تقنیات الشاعر الرئیسه فی التعبیر عن مشاعره واحاسیسه.

    کلیدواژگان: الشعر العربی، بدر شاکر السیاب، الاسلوبیه، مدینه بلا مطر
  • نادیا دادپور، سید محمدرضا ابن الرسول ، حدائق رضایی صفحات 69-90
    عد اهلومونیمی من اهم التقنیات الیت تنصب الوجوه الداللیة یف خانتها، وهو یتمظهر اکثر ما یتمظهر یف الدراسات التقلیدیة للغة العربیة یف إطار املشرتک اللفظی، إال ان هذه التقنیة الیت تستوعب مساحة الئقة یف اللغة العربیة، تتوغل یف خفایا الغموض واإلبهام ومل تعرف حق املعرفة؛ ذلک ان اهلومونیمی حیتظی یف اللغة العربیة مبظاهر شتی ال یعرف منها إال ما مسی باملشرتک اللفظی من غری بسط املرایا املتواجدة فیه. وهذه املعرفة ال تضمن جناعة تکفل مهمة اإلضاءة التامة والکشف عما یتواری من هذه الظاهرة اللغویة. بذلک یستهدف البحث رصد اهم مظاهر اهلومونیمی یف اللغة العربیة وإزاحة الستار عن مدی فاعلیته یف النصوص. فتخطو هذه الدراسة خطواتها علی اساس املنهج الوصفی التحلیلی مبینة مظاهر اهلومونیمی یف اللغة العربیة مضیئة متفصالته ودهالیزه املختفیة، وذلک یف إطارین: االول التعریف بانواع اهلومونیمی ومناویله یف اللغة العربیة، والثانی: إزاحة الستار عن مدی فاعلیة اهلومونیمی یف التعامل اللغوی واستفسار النصوص ادبیة کانت ام غری ادبیة والتعبری عن کیفیات وظائفه الیت ختلق شحنة داللیة جدیدة یف اللغة. وما توصل إلیه البحث یکشف عن انواع اهلومونیمی یف اللغة العربیة من التام واجلزئی والرتقیمی، واللغوی، والنحوی، والصوتی، والرتکییب، واملضاد والسیاقی ویبین ان مظاهر اهلومونیمی تتوزع یف نطاق ما یسمی باملشرتک اللفظی احلقیقی املعجمی واملثلثات، واجلناس، والتضاد، والتوریة واالستخدام، واملشاکلة، وهذه الظاهرة تقد قمیص الرتاتب یف النصوص احیانا ویف احاینی اخری ختلق طقسا ادبیا بدیعا یتمتع به املتلقی متتعا ال مثیل له.
    کلیدواژگان: ة:اهلومونیمی، اللغة العربیة، املشرتک اللفظی، املثلثات، التضاد، اجلناس، االستخدام
  • یدالله حیدری، سید رضا سلیمانزاده نجفی* صفحات 91-108

    للقرآن الکریم سمو ورفعه بلا مثیل وهیمنه إعجازیه لا تنحصر فی المضامین فحسب، بل تتجلی فی منهجیته الترکیبیه المصاغه بارفع
    الاسالیب، منها اسلوب الحال الذی یعد من اوسعها مجالا واوفرها حظا فی سطور الذکر الحکیم، والذی له دور کبیر فی إرساء تلک
    الهیمنه. إن القرآن الکریم یتمتع بنظام ادبی خاص تسری فیه سلسله من العلاقات والروابط اللفظیه والمعنویه بین المفردات والتراکیب،
    وبما ان للحال هذه العلاقات والروابط نفسها بالعامل وصاحب الحال وظهور معانی ها الرائعه متاثره بسیاقات الکلام، فنظام العلاقات بین
    الحال وصاحبها له اهمیه کبیره تغری بالبحث والتدقیق من الجوانب الصرفیه والنحویه والبلاغیه والدلالیه والمعجمیه. والغایه المنشوده فی
    هذه الدراسه هی تسلیط الضوء علی نظام العلاقات بین الحال المفرده وصاحبها وتبیین انواعها ضمن سیاقات مختلفه مستشهدا بآی القرآن
    وفق المنهج الوصفی التحلیلی للوقوف علی کیفیه هذه العلاقات. وقد تناول البحث من هذه العلاقات ما یلی: العدول المجازی والکل
    بالکل والجزء بالکل والتاصیل والتحدید والإجمال والتفصیل والتوکید والحصر والتخصیص والمشابهه والسببیه والمفعولیه والتجدد
    والترادف الجزئی وعلاقه التقابل والمغایره، والتی تندرج فی الحقول البلاغیه او الدلالیه.

    کلیدواژگان: الحال المفرده، صاحب الحال، نظام العلاقات، القرآن الکریم
|
  • Khodadad Bahri Pages 1-14
    Sense is the first thing which helps the scholar to create technical images; because he elicits his images from different sources and then he synthesizes them to create his piece of literature; therefore modern literary criticism surveys the relation between technical images with five senses. Based on this credit, images were divided into seeing, hearing, taste, smell and touch. The meaning of touch image is all the images that get their material from things which are perceived through touching. In other words, they are images which demonstrate things like: heat, coldness, wet, dry, smoothness and concentration, etc. This study surveys the images related to five senses in the initial one third of the Holy Quran to reveal the hidden beauty of the verses and to discover the methods which is used in the Holy Quran to portray everything which is related to sense. This study has focused on the fact that how touch images made by using the declarative techniques have been expressed in the Quran. Besides, it has a passing reference to the actual images that portray touch evidence. The researcher, in this research, has applied descriptive and analytical methods.The most prominent results obtained are: a) most of touch images, particularly actual images, are intended to describe the fire which is provided by Great God for the opponents and pagans, b) most of declarative images which portray touch evidence are intended to demonstrate images which are perceptible and tangible in terms of concept and intentions to make them understandable for human’s mind and to place it in his heart, c) in its similes and metaphors, the Holy Quran has used perceptible things which human has faced in his environment and has perceived with his senses and at the same time has the most connection and closest association with the intended intentions, and d) most allusions which are somehow associated with touching have been used for things which hiding them is decent and uttering them is indecent.
    Keywords: Declarative Images, Sense Images, Tactile Images, The Holy Quran, Initial one Third of Quran
  • Sajed Zare, Narges Ganji, Maryam Jalaei, Sayyed Ebrahim Mirshah Jafari Pages 15-32
    Language teaching and learning have certain opportunities and challenges. 'Errors' are almost seen in all language areas; hence, researchers need to master a good command of error analysis to be able to make a distinction among different types of errors. The present study, therefore, attempted to use a descriptive-analytical approach to distinguish the possible causes of errors in translation tasks of Iranian third grade high school students. The target population of the study was defined as Iranian third grade high school students. The sample composed of 40 students randomly selected from among the high school students of North of Fars Province. Translation errors were extracted from the students' performance on three translation tests given to them during and at the end of the semester. The findings indicated that errors included addition and omission of language elements, wrong choice of items, and incorrect arrangement of structures. These errors seemed to be originated from language interference, intra-lingual errors and learning contexts.
    Keywords: Translation, Error Analysis, Interlingual Interference, Intralingual Errors, Learning Context
  • F. Jamshidi, Vesal Meymandi, F. Ghaderi, R. Afkhami Pages 33-48
    Contradiction, as a literary instrument with all its forms, causes the attraction, influence and beauty of the texts, and consequently, the astonishment of the reader. It is based on the contrast and differences between the literal meaning and real meaning of the words and expressions. In most cases, discovering the contradictory meaning is due to intensive mental effort and deep thinking in order to understand the contradiction between the literal meaning and the their covert and ambiguous meaning. This study is therefore based on the a descriptive and qualitative analysis of the contents of the odes of the contemporary Palestinian poet, “Ali Fodeh” (1946-1982), along with the use of library sources with the aim of studying verbal and imagery samples of contradiction in his works and analyzing the way this method has been used in his works. This results of the study revealed that he has used mockery, contradiction and denial as the verbal contradictions and change, surprise and roles as the subcategories of imagery contradiction. Moreover, his aim in using this technique was to express the contradictions and conflicts of the society which lead to the hopelessness, the surprise and the poet's grudge in pursuit of his reformist goals.
    Keywords: Palestinian Poetry, Ali Fodeh, Contradiction, Contradiction in terms, visual Contradiction
  • Hadi Naza monazam, Sorayya Rahimi Pages 49-68

    Stylistics is one of the methods of linguistic critique and review of literary texts and main purpose is the discovery of the linguistic relations existing in the text and the expression of their artistic and aesthetic characteristics that make the text more distinct from other texts. Thus, the present paper attempts to investigate the degree of coherence between the structure and the content through the descriptive-analytical method and to analyze the most important stylistic indicators in the ode ‘City without Rain’. It is a political and mysterious one distinguished by characteristics such as individuality and identity. Sayyab put the shape and image of the poemon the legendary atmosphere and because of the dominance of the legendary climate on the body of the text, we see that he resorted to the mythical displacementto express the bereavement that afflicts them and used even the functional vocabulary in this poemin line with the general concept of the poem. On the other hand, artistic imagery such as imagesincluding metaphor, and the use of quasi-like similes, as well as the use of the concepts of other former poets, are other main techniques of the poet in expressing his feelings and emotions.

    Keywords: Arabic Poetry, Badr Shakir al-Sayyab, Stylistic, A City without Rain
  • Nadya Dadpour, Sayyad Mohammadreza Ibnorrasool, Hadaegh Rezzaee Pages 69-90
    Homonymy is one of the most important mechanisms which results in the variable nature of the word meaning. This mechanism is called ‘Al-Moshtarak Al-Lafzi’ in traditional research in Arabic language. Despite the fact that homonymy studies encompass a significant space in Arabic language research, many of its aspects are still unfamiliar. The fact is that unrecognized aspects of homonymy can propound more extensive and complex issues than Al-Moshtarak al-Lafzi. Accordingly, the current research intends to study homonymy and its aspects in Arabic language. It also aims at showing the functions of hyponymy in the literature. The method of current study is analytic-descriptive. The article is divided into two parts. The first part includes the explanation of homonymy and its kinds based on data analysis. The second part studies literary functions of homonymy. The results show that homonymy in Arabic language is of different types that includes: absolute homonymy, partial homonymy, writing homonymy (homography), lingual homonymy, grammatical homonymy, phonetic homonymy (homophony), complex homonymy, opposite homonymy and contextual homonymy. In addition, these different types of homonymy are represented through literary devices like lingual trigonometry, pun, contrast, distribution, resemblance. In the literature, this linguistic device creates a paradoxical new space for addresser’s creative interpretation.
    Keywords: Homonymy, Arabic Language, Al-Moshtarak Al-Lafzi, Lingual Trigonometry, Contrast, Pun
  • Yadolla Heidari, Reza Najafi Pages 91-108

    The miraculous dominance of the Holy Qur'an is not limited to its contents. Also, its structural methodology, which is highly formulated, has a significant role in establishing the dominance and controlling human soul. Adverb of manner is one of the important methods in the text of the Holy Qur'an whose examples are various and have been distributed in different ways. The organization of the relations between adverb of manner and subject within this method is also of great importance, tempting researchers to study it grammatically, rhetorically, lexically and semantically. This research tends to examine the organization of the relations between adverb of manner and subject and its various kinds through some divine verses in the Holy Qur'an according to the inductive–analytical approach. To determine these relations exactly is impossible but this research includes some of them; some of these cases are Metaphoric Reverse, General to General, Detail to General, Emphasis, Indigenization and Identification, Complete and Detail, Limited and Customization, Similarity, Causality, Modernity, Partial Synonymy, Contrastive relationship etc. Also, it has been found that adverb of manner is one of the most important methods of statement in the Holy Qur'an whose explanations and subjects circulate between grammar and rhetoric; some logical terms may be used in the statement of relations.

    Keywords: Adverb of manner, Subject, Organization of Relations, The Holy Qur'an