فهرست مطالب

مدیریت نوآوری - سال ششم شماره 4 (پیاپی 22، زمستان 1396)

مجله مدیریت نوآوری
سال ششم شماره 4 (پیاپی 22، زمستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/12/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مقاله پژوهشی
  • زهره رحیمی راد *، محمود یحیی زاده فر، طاهره میرعمادی، مهرداد مدهوشی صفحات 1-28
    پژوهش حاضر با هدف تحلیل تاریخی شکل گیری کارکردهای نظام نوآوری فناورانه سیستم های خورشیدی فتوولتاییک در ایران و استخراج موتور محرک نوآوری در هر مرحله انجام شده است. منشا پیدایش چارچوب نظام نوآوری فناورانه، کشورهای توسعه یافته بوده وکشورهای در حال توسعه عموما دریافت کننده فناوری هستند، بنابراین شاخص های اندازه گیری کارکردهایی مانند توسعه دانش در این کشورها متفاوت خواهد بود. این چارچوب در این پژوهش به TIS مبتنی بر تحقیق و توسعه و TIS مبتنی بر انتشار تقسیم شد و با توجه به ماهیت نظام نوآوری فناورانه فتوولتاییک در ایران که عمدتا مبتنی بر واردات تجهیزات و مونتاژ آنها در داخل است، از مفاهیم TIS مبتنی بر انتشار استفاده شده است. بدین منظور پس از معرفی اجزای ساختاری نظام نوآوری فناورانه سیستم های خورشیدی فتوولتاییک در ایران، با استفاده از مصاحبه با خبرگان، تحلیل اسناد و مدارک و بکارگیری روش تحلیل تاریخی وقایع، موتور محرک نوآوری در هر مرحله ی توسعه شناسایی گردید و در نهایت موتور محرک نوآوری در مرحله ی کنونی با استفاده از ابزار پرسشنامه و روش مدل معادلات ساختاری مورد بررسی و اعتبار سنجی قرار گرفت.
    کلیدواژگان: نظام نوآوری فناورانه، تحلیل تاریخی وقایع، موتور نوآوری، فتوولتاییک، برق خورشیدی
  • سید محسن آزاد، سید حسن قدسی پور * صفحات 29-62
    سیاست گذاری علم و فناوری به سیاست هایی اتلاق می گردد که رسیدن فناوری به بازار، رسیدن ایده به ثروت و بهره برداری از فناوری را تسهیل می نمایند. اجرای سیاست های توسعه علم و فناوری در هر کشور از طریق تقویت شرکت های دانش بنیان و موسسات پژوهشی نقش موثری در افزایش کارآفرینی و رشد تولید ناخالص داخلی خواهد داشت. بدین منظور تمرکز این پژوهش، بر رویکردهای نظام نوآوری صنعت پتروشیمی، یکی از ارکان مهم سیاست گذاری علم و فناوری، قرار دارد. پویایی شناسی سیستم ها برای مدلسازی نظام نوآوری فنی-بخشی در صنعت پتروشیمی استفاده گردیده است تابتوان با نمودارهای علی این رویکرد پویایی شناسی سیستم، حرکت موتورهای پیشران پتروشیمی را براساس موتورهای فناوری های پتروشیمی تحلیل کرد و همچنین مدلی برای سیاست گذاری علم و فناوری ارائه نمود. نتایج بدست آمده از اعتبارسنجی مدل نشان دهنده عملکرد قابل قبول کلیه کارکردهای نظام نوآوری (بیش از 85%) می باشد. سپس 4 سناریو برای اعطای پاداش توسط صنعت به هریک از فناوری ها پیشنهاد گردیده است. در نهایت نتایج حاصل از تحلیل سناریوها برای اعطای پاداش توسط صنعت به واحدهای فناورانه، حاکی از آن است که صنعت بایستی پاداش های خود را به صورت موزون و براساس عملکرد هر فناوری به آنها اختصاص دهد تا در نتیجه آن سود صنعت افزایش یابد.
    کلیدواژگان: سیاست گذاری، نظام نوآوری فنی-بخشی، پویایی شناسی سیستم ها، موتورها و کارکردهای نوآوری، صنعت پتروشیمی
  • سید مسلم موسوی درچه* ، محمد امین قانعی راد، حسن کریمیان خوزانی، بهروز شاهمرادی صفحات 63-98
    جهت اتخاذ سیاست های مناسب به منظور توسعه انرژی های تجدیدپذیر، لازم است تا تغییرات فناورانه تبیین شود. از طرف دیگر، با استفاده از مفاهیم مطرح در ادبیات «گذارهای فناورانه» ، مشخص می گردد که برای صورت پذیرفتن تغییرات فناورانه، تنها تغییر فناوری کافی نیست، بلکه تغییراتی در زمینه های اجتماعی، قانونی، صنعتی و اقتصادی لازم است. تحلیل همزمان این تغییرات در یک ساختار اجتماعی تحت عنوان «گذار فناورانه» شناخته می شود. لذا پیش از سیاست گذاری لازم است تا، نوع این تغییرات شناسایی گردد تا بتوان با اتخاذ سیاست های مناسب، مسیر گذار را هموار کرد. نوع شناسی این تغییرات، تحت عنوان «مسیرهای گذارهای فناورانه» نامیده می شود. بدین منظور هدف از این مقاله شناسایی مسیر گذار انرژی های تجدیدپذیر در ایران مبتنی بر مسیرهای مطرح در ادبیات این مطالعات است.
    در این مقاله، با تکیه بر نتایج تحقیق دیگری در همین زمینه که براساس سطوح آشیانه، رژیم و دورنما (سطح کلان) گذار انرژی های تجدید پذیر در ایران در مراحل چهارگانه، توصیف شده است، سعی شده است تا با سنجش کیفی پارامترهای تعیین مسیرهای گذارهای فناورانه، مسیر گذار فناورانه ی انرژی های تجدیدپذیر در ایران شناخته و تبیین گردد.
    بر اساس نتایج به دست آمده از این مطالعه مشخص می شود که مسیر گذار فناورانه در ایران در فازهای دوم و سوم گذار، از جنس مسیر «دگرگونی (لایه بندی) » است و در فاز چهارم در حال تغییر از «مسیر دگرگونی» به مسیر «جایگزینی فناورانه» است.
    کلیدواژگان: گذار فناورانه، انرژی های تجدیدپذیر، تحلیل چند سطحی، مسیرهای گذار، ایران
  • حمیدرضا ضرغامی *، مصطفی جعفری، پیمان اخوان صفحات 99-136
    تعامل دانشگاه-صنعت-دولت به عنوان هسته نوآوری در سطح ملی قلمداد می شود. با توجه به جایگاه حائز اهمیت نانو در پژوهش ها و توجه بالای اسناد بالادستی کشور به این حوزه، در این پژوهش با بهره برداری از قابلیت ابداعی مدلسازی مسائل پیچیده اجتماعی در تریز، به تحلیل تضادهای تعامل ارکان سه جانبه در فرایند نوآوری (از ایده تا تجاری سازی) فناوری نانو پرداخته شده است. روش پژوهش کیفی – تبیینی می باشد. داده های پژوهش با ابزارهای مشاهده میدانی، مطالعه اسناد و مصاحبه با خبرگان کلیدی جمع آوری شده است. استراتژی اصلی پژوهش مطالعه چندموردی بوده است و داده ها با رویکرد توصیف ضخیم، تحلیل تماتیک و مبتنی بر ابزارهای تریز تحلیل شده اند. تعداد 37 مسئله عادی، 63 مسئله ابداعی در میدان پژوهش شناسایی شد. مسائل ابداعی در قالب 94 تضاد فیزیکی و 130 تضاد تکنیکی مدل سازی شدند. در نهایت اولویت مسائل و تضادها با رویکرد منطق پارامتر مشترک و شبکه تضادها در تریزخلاصه سازی و اولویت بندی شدند. پیشنهادهای سیاستی به منظور کاربست مدل های تضاد در سیاستگذاری هوشمندانه ارتقای انسجام ارکان و پیشنهاد پژوهش های متعددی برای آینده ارائه شده است. در این پژوهش برای اولین بار ابزراهای نوآورانه تریز برای تحلیل ابداعی تضادهای مسائل پیچیده اجتماعی (سیاستگذاری علم، فناوری و نوآوری) به خدمت گرفته شده است.
    کلیدواژگان: مدل مارپیچ سه جانبه (THM)، مدلسازی مسائل پیچیده غیرمهندسی در تریز، فناوری نانو، فرایند نوآوری
  • هاشم آقازاده *، محمد رحیم اسفیدانی، میثم محمدی، حسین زادبر صفحات 137-161
    پارک های علم و فناوری با هدف تسهیل توسعه فناوری و تجاری سازی محصولات و خدمات جدید فناوری محور شکل گرفته اند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی خدمات تجاری سازی پارک های علم و فناوری و اولویت بندی این خدمات بر اساس نیاز واقعی شرکت های مستقر انجام گرفته است. در این تحقیق خدمات تجاری سازی پارک های علم و فناوری با بهره گیری از مطالعات کتابخانه ای، پیشینه تحقیق و بررسی خدمات تجاری سازی پارک های علم و فناوری ایران و سایر نقاط جهان، شناسایی شده اند. این تحقیق کاربردی در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با کمک 227 نفر از کارکنان 93 شرکت مستقر در پارک و کارمندان واحد تجاری سازی پارک صورت گرفته است. روش گردآوری اطلاعات استفاده از پرسشنامه و مصاحبه بوده است. سپس با استفاده از نرم افزار SPSS 24 به تحلیل عاملی اکتشافی برای دسته بندی خدمات تجاری سازی پارک پرداختیم که 10 عامل در این خصوص شناسایی شد. سپس با استفاده از روش تحلیل ارزیابی وزن دهی تدریجی (SWARA) این دسته ها و خدمات رتبه بندی شدند.
    نتایج این پژوهش نشان داد خدمات: بازاریابی، تامین مالی و سرمایه گذاری، امور قراردادها و ضمانت نامه ها، آموزش و مشاوره به ترتیب بیشترین اولویت را برای شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران داشته اند؛ بنابراین ارائه این گونه خدمات می تواند در موفقیت و توسعه آن ها راه گشا باشد.
    کلیدواژگان: تجاری سازی، شرکت های دانش بنیان، پارک علم و فناوری، شرکت های کوچک و متوسط
  • امیر البدوی *، سجاد شکرچیان صفحات 163-192
    نحوه تامین فناوری یکی از مسائل مهم در مدیریت استراتژیک بنگاه هاست که در سال های اخیر توانسته است پژوهش های زیادی را به خود اختصاص دهد. کشور ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و پژوهش‎ های متنوعی در مورد مقوله تامین فناوری در این کشور انجام شده است. با این وجود همچنان نیاز به تحقیقات بیشتر جهت شناسایی عوامل اثرگذار بر نحوه تامین فناوری در کشور ایران با ویژگی های خاص خود احساس می شود. علاوه بر این لازم است عوامل اثرگذار در هر صنعت به طور خاص، بررسی و شناسایی شوند. در این راستا، این مقاله سعی دارد عوامل اثرگذار بر انتخاب نحوه تامین فناوری در صنعت زیست دارویی ایران را با مطالعه موردی یکی از بنگاه های این صنعت، مشخص کند. داده های این پژوهش از طریق مصاحبه با کارمندان شرکت سیناژن، کارمندان انستیتوپاستور و سیاست گذاران حوزه زیست فناوری و همچنین منابع آرشیوی جمع آوری و با استفاده از روش نظریه سازی بنیادی تحلیل شده اند. «فرصت رسیدن به محصول» ، «نیاز به تایید» ، «میزان وجود زیرساخت تولید سویه در کشور» ، «ترس از تحریم فناوری» و «قابلیت های فناورانه بنگاه» به عنوان عوامل اثرگذار بر نحوه تامین فناوری سویه شناسایی شده و در مورد نحوه اثرگذاری هر یک از آنها فرضیاتی توسعه داده شده است. علاوه بر آن، «ویژگی های صنعت زیست دارو» به عنوان عامل زمینه ای شناسایی شده است.
    کلیدواژگان: تامین فناوری، زیست شبیه دارو، سویه، شرکت دارویی سیناژن
|
  • zohreh rahimi rad*, mahmood yahyazade far, Tahere Mir emadi, mehrdad madhoshi Pages 1-28
    this study aims to analyze the historical development of photovoltaic technological innovation system(TIS) functions in Iran And extraction of innovation motor in each step. Origin of TIS framework is developed countries, while developing countries generally receive technology, so function indicators such as knowledge creation will be different. In this paper, this framework is divided into TIS based on R&D and TIS based on diffusion . nature of technological innovation system in Iran is based on equipments imports and assembling them so in this research TIS based on the diffiosion is investigated. To this end, after introducing the structural components of photovoltaic TIS in Iran, using expert interviews, analysis of documents and Historical Data Analysis method, innovation motor was identified at each stage of development, and finally the innovation motor in the current stage was examined and validated using structural equation modeling.
    Keywords: Technological Innovation System, Historical Data Analysi, Innovation Motor, Photovoltaic, Solar Power
  • Sayyed Mohsen Azad, Seyed Hassan Ghodsipour * Pages 29-62
    Science and technology policymaking refers to policies that facilitate technology progress to the market phase, idea to wealth and technology exploitation. The execution of science and technology development policies in each country has an effective role in increasing entrepreneurship and GDP by reinforcing knowledge-based companies and research institutes. Therefor, the paper focuses on innovation systems of petrochemical industry that are one of the important pillars of science and technology policymaking. System dynamics is used to model the techno-sectoral innovation system of petrochemical industry. Trend of motivation motors of petrochemicals based on technology motors is analyzed by causal loops of system dynamics. Also, system dynamics present a model for science and technology policymaking.The proposed model has been validated and the results show the acceptable performance of all innovation system functions (more than 85%). Then, 4 scenarios have been proposed to give each technology, a reward by industry. Finally the results of scenario analysis show that the industry should allocate its rewards to each technology in a tunable way and based on their performance in order to increase industry profits.
    Keywords: Policymaking_Techno-Sectoral innovation systems_system dynamics_Innovation functions & motors_Petrochemical industry
  • Seyed Moslem Mousavi Dorcheh *, Mohammad Amin GhaneiRad, Hasan Karimian Khouzani, Behrouz Shahmoradi Pages 63-98
    Substituting renewable energy for part of fossil fuels in Iran, appropriate policies need to be adopted. Obviously, before policy making, the substitution pathway must be determined so that it can make the transition happen by adopting appropriate policies. To this end, the purpose of this paper is to define renewable energy transition pathway in Iran.
    In this regard, firstly based on transition studies and also niche, regime and landscape levels (macro level), Iran renewable energy development process has been described and the parameters are simultaneously extracted to identify the transition pathway. Then it has been tried to obtain the technological transition pathway of Iran renewable energy by measuring these parameters.
    Based on the results obtained from this study, Iran technological transition pathway in its second and third phases is a “transformation pathway (layering)” and in the fourth phase, it is changing from “transformation pathway (layering)” to “technological substitution”. It is necessary to adopt appropriate policies for facilitating the rest of the pathway for Iran renewable energy transition to reach its destination.
    Keywords: Technological Transition, Renewable Energy, Multi-level Perspective, Transition Pathways, Iran
  • hamidreza zarghami *, mostafa jafari, Peyman Akhavan Pages 99-136
    University-industry-government (UIG) interactions are now seen extremely crucial for enhancing national innovation. Considering the existence of Iran among the top 20 countries in terms of the number of Nano-related articles, the purpose of this study is the explanation of problems and contradictions preventing dynamic and coherence collaboration among UIG in Nanotechnology in Iran using TRIZ. Finally, 63 inventive problems were identified and modeled in the form of 94 physical contradictions (PC) and 130 technical contradictions (TC). This study used TRIZ for the explanation of the problems and contradiction among TH actors, for the first time. As this study used an in-depth approach for this purpose, the results shed lighted on many ways for further theoretical and applied studies in the TRIZ and STI disciplinary fields.
    Keywords: Triple Helix, TRIZ, STI policy, modeling complex problems
  • Hashem Aghazadeh *, Mohammad Rahim Esfidani, Meysam Mohammadi, hosein zadbar Pages 137-161
    Science and technology parks are designed to facilitate the development of technology and commercialization of new technology based products and services. The present study aimed at identifying the commercialization services of science and technology parks and prioritizing these services based on the actual needs of the established companies. In this research commercialization services of science and technology parks have been identified through the use of library studies, research background and research on the commercialization services of science and technology parks in Iran and elsewhere in the world. This applied research was carried out at the University of Tehran's Science and Technology Park with the help of 227 employees of 93 companies based in the park and employees of the park's commercialization staff. The data gathering method was questionnaire and interview. Then, using SPSS 24 software, we analyzed the exploratory factor analysis for the segmentation of the commercialization services of the park, with 10 factors identified. Subsequently, these categories and services were ranked by grading weighting analysis (SWARA) method.
    The results of this research showed that services: marketing, financing and investment, contracts and guarantees, training and counseling respectively, have the highest priority for companies based in Tehran University of Science and Technology Park; therefore providing such services can be helpful in their success and development.
    Keywords: Commercialization, knowledge based companies, science, technology park, SMEs
  • Amir Albadvi *, Sajjad Shekarchian Pages 163-192
    Technology sourcing method is one of the most important issues in corporate strategic management. Over the past few years, this topic has increasingly received attention among researchers. However, most of these studies do not relate to Iran industrial environment. Due to this lack, this article tries to identify factors influencing the choice of technology sourcing method by studying one of the successful Iranian biologic frims.
    This article is a qualitative research. Its data is collected through interviews and archival sources. The data are analyzed using the grounded theory method. The uncovered factors affecting the strain technology sourcing method are: "time to market", "need to confirm", "extent of the existence of strain generation infrastructure in the country", "fear of technological sanctions" and "technological capabilities of the firm". In addition, "features of biopharmaceutical industry" is identified as a contextual factor.
    Keywords: Technology Sourcing, Bio-similar Pharmaceutic, Strain, Cinnagen company