فهرست مطالب

نشریه پژوهش های ادیانی
پیاپی 11 (بهار و تابستان 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/06/04
  • تعداد عناوین: 6
|
  • منصوره زارعان ، خدیجه برزگر صفحات 7-24
    نوشته حاضر در صدد بررسی رابطه دین و جنسیت است. رابطه دین و جنسیت، نقش دین در تولید و بازتولید نظام مردسالارانه، تصویر فرودستانه زن در متون مقدس، محرومیت زنان از دست یابی به مقامات کلیسایی، اندیشه قابلیت نداشتن زنان در مراتب بالای عرفانی و معنوی، همگی از جمله عواملی است که فمینیست ها را به انتقاد از دین و گزاره های دینی واداشته است. نگاه انتقادی فمینیسم به دین را می توان در قالب الاهیات فمینیستی بررسی و مطالعه کرد. مقاله حاضر با روش تحلیلی توصیفی، فهم فمینیستی از دین و متون مقدس در مسئله زن و زنانگی را بررسی خواهد کرد. تبیین الاهیات فمینیستی حاکی از آن است که فمینیسم گاه راه حل خروج از بن بست ذهنی را خدای مونث می داند و گاه تحریف و تفسیر مردانه و سویافته را سبب فرودستی زنان می شمرد. منشا تصورات ذهنی در فرودستی زنان را می توان در گزاره خلقت نخستین انسان و نحوه خلقت زن، گناه نخستین و مقصردانستن زن در هبوط انسان و اعتقاد به تثلیث دانست.
    کلیدواژگان: دین، جنسیت، خدا، تثلیث، خلقت، مذکر، مونث
  • علی راد ، سیده نعیمه ثقفی صفحات 25-46
    سلیمان علی مراد در مقاله «بازنگری در حضور مریم (س) در قرآن» به بررسی انتقادی خاستگاه طرح داستان مریم (س) در قرآن پرداخته است. وی با کاوش در منابع مسیحی و اساطیر یونان و تطبیق آنها با تفاسیر قرآن و کتب تاریخی قرون میانی اسلام، به ویژه آثار جاحظ، به این نتیجه رسیده است که منبع نقل بخش کرامت عیسی (ع) (بارورکردن درخت خشکیده) در داستان مریم (س) در قرآن، انجیل شبیه متی و افسانه لتو بوده است. وی این نکته را شاهد استواری بر تاثیرپذیری قرآن از این منابع دانسته است. همچنین، در نگاه وی، مفسران مسلمان سده های میانی، بدون آگاهی کافی از عقاید مسیحیت به تفسیر آیات داستان مریم (س) پرداخته اند. ارزیابی این مدعیات نشان می دهد سلیمان علی مراد با استناد به مطالب شاذ و نادر، و ندادن ارجاع مناسب به ادعاهایش، فرضیه هایی را مطرح کرده و از آنها نتایجی نادرست و بدون مستندات گرفته است.
    کلیدواژگان: مریم (س)، افسانه لتو و آپولو، اثرپذیری قرآن کریم، انجیل شبیه متی
  • عبدالحمید مرادی ، شهرام پازوکی صفحات 47-61
    یکی از مباحث مهم در روش تفسیر، فرآیند کشف معنای متن مقدس و ابزارهای لازم برای رسیدن به معنا است که این مسئله در این مقاله در اندیشه دو تن از مفسران عارف مسلک مسیحی و مسلمان، یعنی اریگن و عبدالرزاق کاشانی، بررسی شده است. از آنجا که تفسیر اریگن و عبدالرزاق کاشانی از مقوله تفسیر باطنی بوده و معنا در تفسیر باطنی، از نوع معنای باطنی است، این پرسش مطرح است که: در اندیشه این دو مفسر، برای رسیدن به معنای نهفته در ورای معنای ظاهری عبارت های متن مقدس به چه ابزاری نیاز است و چه فرآیندی را باید طی کرد؟ از بررسی این مسئله در اندیشه اریگن و عبدالرزاق روشن می شود که مفسر برای کشف معنای باطنی نیازمند طی دو مرحله اصلی، یعنی سلوک معنوی و کسب هدایت پدیدآورنده متن مقدس در تفسیر، است که از این مراحل می توان به عامل درونی و عامل بیرونی موثر بر فرآیند کشف معنای متن مقدس یاد کرد.
    کلیدواژگان: اریگن، عبدالرزاق کاشانی، تفسیر باطنی، معنا، متن مقدس، سلوک معنوی
  • سید مجتبی آقایی صفحات 63-84
    دنیای زرتشت پژوهی، رغمارغم توصیه ای که می گویند یکی از زرتشت پژوهان معاصر، یعنی مری بویس (Mary Boyce) (1920-2006) در اواخر عمرش کرده بوده، هنوز به منابع اسلامی اعتنای کافی نکرده است و جز اندکی از آن بهره نمی برد. این غفلت در حالی واقع می شود که بخش مهمی از آثار کهن ایرانی، طی دوره انتقال از ایران ساسانی به ایران اسلامی، به زبان عربی ترجمه شده، تعریب یافته و در لابه لای انبوه منابع دوران جدید، حفظ شده است. تردیدی نیست که بهره گیری از این میراث عظیم، دامنه منابع را وسعت بخشیده و به حل بخشی از غوامض زرتشت شناسی کمک خواهد کرد. از باب نمونه، در مقاله حاضر، نشان داده ایم که حتی در کتاب آشنا و نسبتا کاوش شده الملل والنحل، اثر مشهور محمد عبدالکریم شهرستانی، می توان قطعه ای از متون اصیل زرتشتی را یافت که بسا مستقیما از پهلوی به عربی ترجمه شده باشد؛ قطعه ای که با وجود تغییر و تصحیفی که معمولا در ترجمه به زبان عربی رخ می دهد، می تواند اشاره ای ابهام آمیز در یکی از متون پهلوی راجع به اهریمن و آفریده هایش را رمزگشایی کند.
    کلیدواژگان: دین زرتشتی، اهریمن، خرفستران، شهرستانی، جیهانی
  • کلثوم غضنفری، محمد ربانی صفحات 85-103
    بررسی های موجود در بیان زرتشتیان راجع به پیشینه و اجرای آیین ازدواج با نزدیکان یا خویدوده و انگیزه های پای بندی به آن، عموما بر شواهدی از آثار تاریخ نگاری های یونانی و نوشته هایی از قلم غیرایرانیان و بر پایه مفاهیم به کاررفته در متون فقهی بازمانده به زبان پهلوی اتکا دارد. افزون بر منابع مزبور، سنت یادشده در منابع اسلامی نیز گزارش شده، اما تاکنون بررسی دقیقی از میزان همسانی در محتوا بین آثار این اندیشمندان با موضوعیت تاریخی و دینی در مقایسه با منابع زرتشتی انجام نشده است. این مقاله درصدد دریافت سه موضوع اساسی در دو گروه منابع برآمده است: 1. خاستگاه اولیه رسم دیرین ازدواج با نزدیکان در تاریخ ایران؛ 2. میزان گستردگی و نمودار فراوانی این آیین؛ 3. اهداف و انگیزه های استمرار چنین خویشاوندی هایی در میان زرتشتیان. یادکرد این نکته ضروری است که با توجه به پیشینه اسطوره ای و تاکید متون فقهی زرتشتی و نمونه های گزارش شده از رواج این گونه خویشاوندی در منابع مختلف اسلامی اظهارنظر قطعی درباره شیوع گسترده و همگانی بودن چنین آیینی به آسانی میسر نیست.
    کلیدواژگان: ازدواج با نزدیکان، خویدوده، زرتشتیان، منابع اسلامی، منابع پهلوی
  • محمد شکری فومشی ، سونیا میرزایی صفحات 105-134
    پیشینه مطالعات هنر مانوی به آثار بازیافته از شین جیان در شمال غربی چین باز می گردد. نظر به همین یافته ها و در پرتو پژوهش های سده پیشین، مطالعه نگاره های تعلیمی مانوی ، پهلو به پهلوی پژوهش های زبانی و تاریخی، به شکوفایی رسیده، آنچنان که منجر به کشف زوایای گوناگونی از مانویت شده است. با این حال، آثار هنری مانوی که جدیدا در جنوب شرقی چین کشف شده، مطالعات هنر مانوی را دگرگون کرده است. این آثار جدید ده طومار نقاشی است که طی سال های 2006 تا 2016 در موزه های ژاپن و آمریکا شناسایی شده است. جستار حاضر قصد دارد در مقام نخستین نوشته فارسی یکی از این آثار فوق العاده مهم را، که کی هان نگاره خوانده می شود، تشریح کند. این نقاشی تعلیمی که مهم ترین اثر در میان ده نقاشی نویافته است، نشان می دهد اجزای کی هان از منظر کیش مانوی چگونه در کنار یکدیگر چیده شده اند. مقاله حاضر برخی تحلیل های پیشین را بازبینی می کند که در سال های اخیر برخی کارشناسان مطرح کرده اند.
    کلیدواژگان: طومارنگاره های نویافته، کیهان نگاره چینی مانوی، کیهان زایی
|
  • Mansourah Zarean, khadije Barzegar Pages 7-24
    The present paper is to study the relationship between religion and gender. The role of religion in producing and reproducig the patriarchal system, the subordinated image of women in scriptures, women’s deprivation in church ordination, the idea of women’s incapacityy in attaining highly spiritual and gnostic rank, all are factors that made feminists to criticcize religion and religious propositions. Critical outlook of feminism to religion can be observed in feminism theology. Using descriptive- analytic approach, the article examines the feminist understanding of religion and scripture in woman and womanhood issues. Clarifying feminism theology shows that sometimes feminism regards female God as a solution to mental impasse and sometimes it considers the distortion and biased, male interpretation as the cause of women subordination. The origin of regarding women as the subordinated one can be traced back to creation story and woman creation, original sin, blaming woman for fall of man, and belief in trinity.
    Keywords: Religion, Gender, God, Trinity, creation, Male, female
  • ali rad, Seyede naime Saqafi Pages 25-46
    Soleiman Ali Morad, author of "reconsideration of the image of Maryam in the Qur'an" critically studies the origin of the plot of the story of Mary in the Qur'an. Through delving into the sources of Christian and Greek mythology and matching them with interpretations of the Qur'an and medieval Islamic history books, especially Jahez works, he oncluded that the source of the story of Mary in the Quran is taken from Greek mythology and Christian sources. Then it can be said that Quran is affected by those books. In his view, medieval Muslim commentators without sufficient knowledge about Christian beliefs have interpreted the verses of the story of Maryam .Assessment of these claims revealed that the author of the article by refering to rare sources and without appropriate references for his claims, has made hypotheses and derived incorrect and injustifiable conclusions.
    Keywords: Mary, the legend of Letto, Apollo, impressibility of the Holy Quran, Gospel of Pseudo-Matthew
  • abdolhamid moradi, shahram pazuki Pages 47-61
    One of the important issues in the interpretation process is the process of getting the meaning of the sacred text and the necessary means to get that meanin. This issue has been investigated in this article considering the viewpoints of two Christian and Muslim mystic commentators, namely, Origen and Abdul Razzag Kashani. Since the interpretation of Origen and Abdul Razaq Kashani is the esoteric one, and meaning in the esoteric interpretation is of an intrinsic meaning, this question arises by these two interpreters: what means and which process should be undertaken to arrive at a latent meaning beyond the apparent meaning of the sacred text? Examinig this issue based on Origen and Abdul Razzaq viewpoints reveals that the interpreter should follow two main stages, namely, spiritual conduct and guidance of the author of the holy text in the interpretation process. Internal factor and external factor can be mentioned as the influential elements in finding the meaning of sacred text.
    Keywords: Origen, Abdul Razzaq Kashani, esoteric interpretation, sacred text, spiritual conduct
  • aaghaaee Pages 63-84
    Despite the suggestion made by one of the Zoroastrian scholars, Mary Boyce (1920-2006) in her late life, the Zoroastrian Studies has not taken into account the Islamic resources yet, and paid a little attention to them. Negligence of such an important issue is made when a number of Iranian old works have been translated into Arabic, Arabicised, and placed among lots of newly texts during the period of transferring Sassanid Iran to Islamic Iran. Undoubtedly, using this great heritage will expand the extent of resources and make a great help in finding the complexities of Zoroastrian Studies. In the present paper, we see that even in a popular and famous book, “Al- mellal val- Nehal”, written by Mohammad Abdul Karim Shahrestani, a passage of true Zoroasrian texts can be found that it may have been directly translated from Pahlavic into Arabic. Though there may be some changes when translating into Arabic, there are some vague hints to Devil and its creaturres in the passage.
    Keywords: : Zoroasrianism, Devil, Xrafstars, Shahrestani, Jayhani
  • Kolthum ghazanfari, mohammad RABBANI Pages 85-103
    Current Studies regarding the background and motives of kin marriage or xvedodah by zoroastrians are generally based on Greek historiography and writings of non- Persian figures and the concepts used in Pahlavi's jurisprudential texts. This practice, in addition to the mentioned sources, has also been reported in the Islamic texts. Yet, no detailed studies of the degree of consistency of the content between the works of these scholars and historical and religious significance has not been made compared with zoroastrain sources. This paper tries to find three basic issues in two resources groups:1.The origin of the ancient tradition of next o kin marriage in Iran history
    2.The extent and frequency of this practice
    3.The goals and motives of the continuation of such kinship among the Zoroastrians.
    But given the mythological background of Zoroastrian jurisprudential text and the reported cases of the spread of this kind of kinship in various Islamic sources, it is not easy to make a definitive statement about the widespread prevalence and popularity of such a ritual.
    Keywords: kin marriage, xvedodah, Zoroastrians, Islamic sources, Pahlavic resources
  • Mohammad Shokri, Foumeshi, sonia mirzaei Pages 105-134
    History of the Manichaean art studies is traced back to the discovered artifacts in Xinjiang, Northwest China. Due to these findings and in light of the studies done in the last century, a study on the Manichaean didactic images - side by side with linguistic and historical researchers - has been flourished. The fact which has been led to the discovery of various aspects of Manichaeism. Yet, the Manichaean new artworks discovered in southeastern China, have changed the Manichaean art studies. These new artistic works are ten hanging-scrolls that have been identified during 2006-2016 in Japanese and American museums. The present paper - in place of the first article in Persian - intend to interpret one of those very important works called “Cosmology Painting”. This didactic painting, which is the most important work among the ten found paintings, demonstrates how details of Manichaean cosmos are arranged together. In the paper, some of the former commentaries are revisited.
    Keywords: Newly Found Hanging-Scroll, Chinese Manichaean Cosmology Painting, Cosmogony