فهرست مطالب
فصلنامه فرهنگ رضوی
سال ششم شماره 22 (تابستان 1397)
- تاریخ انتشار: 1397/06/31
- تعداد عناوین: 8
-
-
صفحات 9-43یکی از وجوه درخشان سیره امامرضا (علیهالسلام) که در تاریخ گزارش شده است، نماز بارانی است که حضرت در زمان اقامتشان در خراسان اقامه فرمودند. این رویداد اهمیت بسیار زیادی دارد و از جوانب مختلف می تواند تحلیل و بررسی شود؛ هم از بعد عبادیتربیتی و هم از بعد سیاسیاجتماعی. از همینرو، توجه به ابعاد مختلف این بخش از سیره امامرضا (علیهالسلام) می تواند راهگشای بسیاری از مسائل مورد ابتلا در جامعه اسلامی باشد.
در این مقاله سعی شده است ضمن بازخوانی واقعه تاریخی نماز باران امامرضا (علیهالسلام) کارکردها و آثار نماز باران مبتنی بر سیره آن حضرت در دو بعد کارکردهای سیاسیاجتماعی و کارکردهای عبادیتربیتی بررسی و تبیین شود. یافته های این پژوهش که به اعتبار ماهیت و روش «تحلیلیتوصیفی» و به اعتبار موضوع «تاریخیروایی» است، نشان می دهد مبارزه فرهنگی با نظام طاغوت، ایجاد وحدت و نشاط اجتماعی، نشر توحیدباوری و گرایش عمومی به دین، از جمله کارکردهای نماز باران در سیره رضوی است.کلیدواژگان: آب، باران، استسقا، نماز باران، امامرضا (علیهالسلام) -
صفحات 45-64حقیقت و مفهوم عدالت از مباحث مهمی است که درباره خداوند و افعال او، نظام هستی و از همه مهم تر انسان و افعال فردی و اجتماعی او مطرح است. تاکنون بحثهای مهمی درباره عدالت شده است؛ اما آنچه در این نوشتار بدان پرداخته شده، بررسی بن مایه و حقیقت عدالت در کلام امامرضا (علیه السلام) است. این پژوهش به روش توصیفیتحلیلی این پرسش اصلی را بررسی کرده است که «ریشه و بنیان عدالت در نگاه امامرضا (علیه السلام) چیست؟» متفرع بر این پرسش اصلی، این پرسش را مطرح کرده است: عدالت امری اعتباری و قراردادی است یا امری اصیل و حقیقتی واقعی؟ راه تحقق عدالت در فرد و اجتماع چیست؟ فرضیه مورد نظر این است که بن مایه عدالت در نگاه امامرضا (علیه السلام) عبارت است از حقیقت توحیدی و وحدت عدالت با این حقیقت محضه. بنابراین، عدالت امری واقعی و نفسالامری است، هرچند در امور قراردادی نیز جریان دارد. تنها راه تحقق عدالت در امور فردی، تهذیب نفس و مزینشدن انسان به تقواست. تحقق عدالت در حوزه اجتماعی نیز به پیادهکردن احکام و دستورهای الهی و پایبندبودن به آن در جامعه وابسته است.کلیدواژگان: عدالت، امامرضا (علیه السلام)، توحید، حقیقت، تقوا
-
صفحات 65-103مفهوم حقوق بشر به عنوان مجموعهای از حقوق و آزادیهایی که انسان در حیات فردی و اجتماعی برای صیانت از کرامت ذاتی از آنها برخوردار است، در گفتار و کردار امامرضا (علیهالسلام) شایسته تامل است؛ چنانکه به استناد آن میتوان نسبت به ارتباط حقوق بشر و اسلام، به درک صحیح رسید. حضرت در کنار تبیین احکام و دستورات دین مبین اسلام، به تشریح اصول و مبانی حقوق بشر، بهمنظور ایجاد جامعهای وارسته و وفادار به حقوق مردم پرداختهاند تا در نهایت طریق هدایت و سعادت را به همگان بنمایانند. بررسی دقیق و روشمند اصول اساسی و گزارههای مهم حقوق بشری مدنظر امامرضا (علیهالسلام) با روش تحلیل مفادی و اسنادی از طریق گردآوری اسناد و منابع کتابخانهای در این پژوهش مد نظر قرار گرفته و تلاش شده است با واکاوی محتوایی بینش رضوی در این باره، تصویری از سیره و اندیشه امامرضا (علیهالسلام) نسبت به حقوق بشر و مرتبت آن در اسلام ترسیم شود. در تعالیم امام (علیهالسلام) کرامت انسان، پایه و اساس واقع میشود و تمامی قواعد حقوق بشری با توجه به این اصل و نیز مساوات و آزادی، تدوین میشوند. اهتمام امامرضا (علیهالسلام) نسبت به حقوق بشر تنها در حقوق مالی و قضایی و اجتماعی مشاهده نمیشود، بلکه حقوق موجود در حوزه فکر و اندیشه انسان جایگاه والاتری در تفکر ایشان دارد که عدم تحمیل دین و آزادی مباحثات علمی، از مصادیق تام آنهاست.کلیدواژگان: امامرضا (علیهالسلام)، حقوق بشر، کرامت انسانی، مساوات، آزادی
-
صفحات 105-121جریان امامت شیعی برای نخستینبار در عهد امام جواد (علیه السلام) با پرسشهایی متفاوت مواجه گردید. همین امر موجب شد تا آن حضرت از جایگاه ویژه و متمایزی برخوردار شود. حضرت با اینکه در خردسالی به امامت رسید، به خوبی توانست پاسخگوی مشکلات و پیشامدها باشد؛ چه در حوزه سیاست و اجتماع و چه در عرصه اندیشه و باورها. امام جواد (علیه السلام) مسیر امامت شیعی را با طراحی درست به پیش برد، بهگونهای که پس از آن حضرت دیگر انشقاق ماندگاری در مذهب شیعه و جریان امامت رخ ننمود. امام (علیه السلام) بهجهت حضور در دوره خاصی از تاریخ، تکلیف ویژهای یافته بود که دیگر امامان (علیهم السلام) بدان مامور نشده بودند؛ ماموریت معیاربودن و معیارسازی برای آینده تفکر مذهبی؛ الگویی که تا عصر غیبت تداوم یافت. مقاله میکوشد تا نقش معیاری امام (علیه السلام) را بهکوتاهی کاویده و به این پرسش اساسی پاسخ دهد که چرا امام (علیه السلام) به چنین نقشی متمایز شده است؟ فرضیه اصلی نوشتار این است که امام (علیه السلام) بهسبب واقعشدن در دوره عقلگرایی و هجوم اندیشههای انتقادی، با ارائه معیار در مقام تنزیه اندیشه اسلامی برآمد و بهرغم همه هجومهای سیاسی و فکری، توانست الگویی ماندگار در تاریخ شیعه ارائه دهد.کلیدواژگان: امام جواد (علیه السلام)، تاریخ تشیع، تفکر اعتقادی، معیار و معیارسازی، عباسیان
-
صفحات 123-147در این پژوهش بهمنظور تدوین راهبردهای احیای جاده ولایت با هدف توسعه فرهنگ زیارت، نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهدید های مسیر تاریخی هجرت امامرضا (علیه السلام) ، حد فاصل نیشابور تا رباط طرق مشهد، شناسایی شده است. جامعه آماری پژوهش، فعالان حوزه گردشگری مذهبی استان خراسان رضوی شامل استادان دانشگاه، دانشآموختگان رشته گردشگری و کارشناسان سازمان های مسئول بوده اند که 140 نفر آنان به پرسشنامه پژوهش پاسخ داده اند. تجزیهوتحلیل داده های پژوهش بیانگر این است که وجود عناصر و نشانه های تاریخی نظیر قدمگاه ها، امام زادگان و رباط ها، کاروانسراها و آب انبارها در طول مسیر بهعنوان مهمترین قوت و کمبود تسهیلات بهداشتی، درمانی و خدماتی بهعنوان مهمترین ضعف، و همچنین ظرفیت بسیار بالای مقصد مسیر (شهر مشهد) بهعنوان مهمترین فرصت و نبود برنامه راهبردی و عملیاتی مناسب در جهت جذب گردشگران مذهبی خارجی، مهمترین تهدید احیای این مسیر قلمداد می شود. تحلیل SWOT نشان می دهد برنامه ریزی جهت ثبت ملی و متعاقب آن ثبت جهانی مسیر جاده ولایت، ایجاد سازوکارهای نظام مند جهت تسهیل سفر و کاهش دغدغه های گردشگران مذهبی و همچنین تدوین چشم انداز احیای جاده ولایت و همسوسازی مسئولان و مردم منطقه با آن، می تواند راهبردهای مناسبی برای احیای جاده ولایت باشد.کلیدواژگان: جاده ولایت، گردشگری مذهبی، زیارت، راهبرد، مدلSWOT
-
صفحات 149-177مناظره یکی از روش های موثر برای تبیین دین مبین اسلام و اثبات حقانیت آن است. قرآن کریم به مثابه معتبرترین و قطعی ترین سند الهی، مناظره را تایید کرده و به عنوان یکی از روشهای گفتمان پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) مورد توجه قرار گرفته است. کاربرد این شیوه در مباحثات امام رضا (علیه السلام) با رهبران و متکلمان برجسته ادیان و فرقه های مختلف، به دلیل بازتاب گسترده آن در اندیشه اسلام و تشیع، برجستگی خاصی داشته است. به دلیل چنین اهمیتی، پژوهش حاضر سعی دارد با روش توصیفی- تحلیلی، مبانی و مولفه های مناظره های علمی امام رضا (علیه السلام) را بررسی و آنها را که مورد نظر قرآن کریم نیز هست، به عنوان مدلی جامع برای آزاداندیشی دینی و نشر اسلام معرفی کند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد مناظره های علمی امام رضا (علیه السلام) را می توان در سه قالب عمده شاخص های اخلاقی، شاخص های منطقی و شاخص های آزاداندیشانه طبقه بندی نمود که تحلیل هر یک از آنها می تواند مدلی جامع برای نشر اسلام در دنیای معاصر ارائه کند. بدیهی است، آثار منبعث از چنین پژوهش هایی میتواند در تبلیغ و اشاعه فرهنگ و تمدن راستین اسلامی در عصر حاضر، نقشی راهبردی داشته باشد.کلیدواژگان: قرآن کریم، امام رضا (علیه السلام)، مناظره های علمی، آزاداندیشی دینی، نشر اسلام
-
صفحات 179-205یکی از مسائل اساسی در حوزه انسانشناسی که بهنوبه خود آزمونی در نشاندادن برتریهای یک مکتب فلسفی اجتماعی بر سایر مکاتب و اندیشههای رقیب است، تبیین ماهیت «کرامت انسان» و خاستگاه، اهمیت و دستاوردهای انسانی، دینی، اخلاقی، حقوقی، اجتماعی و… آن است. مقاله حاضر به روش توصیفیتحلیلی و تطبیقی به بررسی تطبیقی مولفههای نظری و عملی «کرامت انسان» از منظر انسانشناسی دینی امامرضا (علیهالسلام) با مبانی انسانشناسی اومانیسم پرداخته است. توسعه افق اندیشه و حقیقیطلبی یک مسلمان بر حقایق عینی و باطنی، منحصر نبودن منابع معرفتی در حس و تجربه و توسعه آن بر منابع وحیانی در راستای تشخیص عمیقتر مصداقهای حق و باطل و خیر و شر، اشتمال «کرامت انسان» بر دو حوزه «ذاتی» و «اکتسابی و ارزشی» ، نشاتگرفتن کرامت ذاتی و اکتسابی انسان از خداوند، قابلیت سلب اختیاری کرامت ذاتی انسان از سوی خویش، اشتمال کرامت انسان افزون بر حوزه معنوی، فردی و اخروی بر ساحتهای مادی، دنیوی، اجتماعی و حکومتی؛ زیربنا بودن انسانیت انسان و روبنا بودن نیازهای مادی، نفسانی و غریزیاش؛ منافات نداشتن مجازاتهای اسلامی با کرامت انسان و… از اساسیترین برتریهای نظری و کاربستی کرامت انسان از منظر انسانشناسی دینی آن امام همام و دستاورد و نوآوری ویژه مقاله حاضر شمرده می شود.کلیدواژگان: کرامت انسان، انسانشناسی امامرضا (علیهالسلام)، سیره رضوی، مبانی انسانشناسی اومانیسم، مطالعه تطبیقی
-
صفحات 207-225سرگذشت حسینبن موسیالکاظم، برادر امام هشتم (علیه السلام) همچون بسیاری از امامزادگان تا حدودی مبهم است. یکی از زوایای تاریک حیات وی مکان دفن اوست که اقوال متعددی درباره آن وجود دارد. او بنا به گزارش مشهور، در شهر طبس به خاک سپرده شده است. از جمله مستندات مربوط به دفن وی در طبس، نامه ای منسوب به امام رضا (علیه السلام) خطاب به حکمران طبس است که گمان می رود درباره وی نوشته شده است. در این نامه از اخبار رسیده درباره قصد نوجوانی از عترت رسول خدا (صلی الله علیه وآله) و دوازده ساله به نام حسین برای آمدن به طبس و سکونت در آن شهر سخن گفته شده و از حکمران که بنا به ادعای نامه، عامر بن زروامهر نام داشته خواسته شده آن حضرت را در یافتن وی یاری برساند و به محض اطلاع از او، امام را از آن آگاه سازد. مسئله مقاله حاضر اعتبارسنجی صدور چنین نامه ای از سوی امام (علیه السلام) است. برای نیل به این مقصود، سند و محتوای نامه با بهره گیری از روش توصیفی تحلیلی بررسی شده است. نتایج از وجود اشکال های سندی و محتوایی متعدد در این نامه پرده برمی دارد. واحد بودن خبر، نقل متن نامه در منبعی متاخر، ناشناخته بودن عامر بن زروامهر، ناسازگاری سن حسین مذکور در نامه با برخی از گزارش های تاریخی و نارسایی ادبی و اغلاط املایی موجود در نامه، از جمله مهم ترین اشکال های سندی و محتوایی آن شمرده می شود.کلیدواژگان: امام رضا (علیه السلام)، حسین بن موسی، طبس، عامر بن زروامهر، منشی باشی
-
Pages 9-43One of the brilliant aspects of Imam Reza (A.S), which is reported in history, is the rain prayer which Imam Reza made it during his time in Khorasan.
This event is very important and can be analyzed from various aspects both from educational and social-political aspects.
Therefore, attention to different dimensions of this section From Imam Reza's Sīra, it can be the source of many issues in the Islamic community.
In this article, an attempt has been made to reconsider the historical event of the Imam's rain prayer, functions and effects of the rain prayer based on in two Social-political functions and educational practices dimensions has checked and explained.
The findings of this research, which are based on the validity of the nature is analytical-descriptive method, And based on credit is the historical-traditional issue, Shows the cultural struggle with the “Taghout” government , creating social unity and vitality, Publication of “Tawhīd” (monotheism) and the general tendency towards religion are functions of the rain prayer in Sīra Razavi.Keywords: Water, Rain, Polydipsia, Rain prayer, Imam Reza(A.S) -
Pages 45-64The nature and the concept of justice is one of the important issues that have been dealt with regarding to God and His acts and also concerning the universe and above all the man and his personal and social actions. There have been made important discussions about justice so far. What have been discussed in this article is studying justice and its nature in the words of Imam Reza (AS). This study has in an analytic-descriptive way propounded this main question: what is the root and the basis of justice in view of Imam Reza (AS)? The secondary questions: Is justice a contract or something genuine and real? How can justice be exercised and fulfilled in individual acts and society? The thesis is that the basis of justice in view of Imam Reza (AS) is a monotheistic truth and it is identified with the pure reality. So, justice is a reality and noumenal, although it is applied in contract issues, too. The only way to fulfill justice in the individual acts is self-refinement and becoming pious, and realization of justice in the social sphere also depends on the implementation of the laws and commands of Allah and being adhered to in the community.Keywords: Justice, Imam Reza (A.S), Monotheism, Truth, Piety
-
Pages 65-103Human rights are a collection of rights and freedoms that any human being can benefit from duringhis individual and sociallife in order to maintain his inherent dignity. This concept is suchnotable when looking at Imam Reza (A.S)’s wordsand conduct that by referring to it, one might gain an appropriate understanding of the relationship between Islam and human rights.Along with explaining Religious Laws and orders of perspicuous religion of Islam,Imam Reza would describe principles and basics of human rights in order to create a pious and faithful-to-people society, and finally manifest ways of guidance and bliss to everyone. The present study aims to consider, carefully and systematically, the key principles of human rights as assumed by Imam Reza, by gathering library documents and resources, with the approach of content and document analysis. It is attempted to depict the behavior and attitudes of Imam Reza towards the concept of human rights and its position in Islam. According to Imam Reza’s trainings,Human dignityis the base of everything, and all human rights’ principles are shaped based on this principle, as well as equity and freedom. Imam Reza’s efforts on human rights are not restricted to financial, judicial and social rights. Rather, rights related to human thoughts are more important for him, some clear examples of which are non-imposition of religion and freedom of scientific discussions.Keywords: Imam Reza (A.S), Human rights, Human dignity, equality, freedom
-
Pages 105-121Shiite leadership for the first time in the era of Imam Javad (A.S.) faced different questions. This led to a special position for the Imam. Although, he achieved the successorship (Imamate) at early ages, he was successful in facing the forthcoming problems, both in politics and society and beliefs and thoughts. He directed Shiite successorship in an appropriate path in a way that there was no other persistent split in Shiite religion and Imamate. Imam Javad (A.S.) had a particular mission compared to other Imams due to his presence in a special period of history; which was the mission of being a role model and making role modeling for the future of religious thinking. This continued to the absence of the twelfth Imam. This article attempts to demonstrate him being a role model briefly and to answer this question that why this Imam has been distinguished to such a concept? The main hypothesis of this paper is that Imam Javad (A.S.), due to his presence in the period of rationalism and influx of critical thoughts, took the position of cleaning the Islamic thought by presenting an excelled criterion and could turn to a persistent role model in Shiite history despite all political and intellectual invasions.Keywords: Imam Javad, Shiite history, Ma'mun, role model, role modelling, Abbasids
-
Pages 123-147The purpose of this research is to find strengths and weaknesses, foreign opportunities and threats regarding historic Hijrah Route of Imam Reza– Velayat Road- between Neyshaboor and Robat-e Torogh, Mashhad. 140 questionnaires has been distributed and collected among statistical population of the current research including managers of organizations and community institutions, professors of the university and advisors who are involved in historical, economic and social and cultural, political and climate aspects of the Velayat Road and tourism. Statistical Analysis of the research indicates that historic landmarks like Qadamgah, holy places and inns, caravanserai and cisterns on the route is considered the most significant strong point and shortage of medical health facilities is the most significant weak point, very high capacity of the Route (Mashhad) is considered major opportunity and lack of strategic plan for attraction of foreign tourists is considered as a most significant threat for reviving the route. SWOT analysis shows that planning for national registration and then world record of the Velayat road, creating systematic mechanism to facilitate the travel and to reduce concerns of the tourists, and aligning the officials with the people of the region could be appropriate strategies for revivaling of the Velayat Road.Keywords: Velayat Road, Religious tourism, Pilgrimage, strategy, SWOT Model
-
Pages 149-177Debates are one the effective ways for explaining the perspicuous religion of Islam and proving its realities. As the most authentic and the most definite Divine deed, the Holy Quranhas acknowledged the effectiveness of debates and they serve as one the discursive methods used by the Prophet Mohammad (P.B.U.H). The employment of this method by Imam Reza (A.S) in discussions with prominent leaders and theologians of different religions and factions was particularly outstanding due to its extensive reflection on Islamic and Shiite thought. Being such important, the current study attempts to consider the basics and the components of Imam Reza's scientific debates and introduce the ones mentioned also in the Holy Quran as comprehensive models for religious free-thinking and Islam dissemination, through a descriptive-analytical approach. The results of the study indicate that Imam Reza's scientific debates can be divided into three main categories, namely ethical index, logical index and free-thought index, the analysis of each of which can lead to the presentation of a comprehensive model for Islam dissemination in the contemporary era. Obviously, works produced as a result of such studies could play a strategic role in propagating and spreading true Islamic culture and civilization in the contemporary era.Keywords: The Holy Quran, Imam Reza (A.S.), Scientific Debates, Religious Free-thinking, Islam Dissemination
-
Pages 179-205One of the basic issues in the field of anthropology, which in turn is an attempt to demonstrate the superiority of a philosophical-social school over other competing schools, is explaining the nature of "human dignity" and its origins, significance and human, religious, moral, legal and social achievements. The present article is a comparative study of theoretical and practical components of "human dignity" from the perspective of the religious anthropology of Imam Reza (P.B.U.H.) with the foundations of humanism anthropology. The method used in this study is descriptive-analytical. Among the most fundamental theoretical and practical advantages of human dignity from the perspective of religious anthropology of the Imam as well as the achievements and innovations of the present paper are: the development of the horizons of thought and realism of a Muslim on objective and existential truths; non-uniqueness of the epistemic resources in the sense and experience and its development on the sources of revelation in line with a deeper recognition of the instances of the right and the wrong, and good and evil; the imposition of "human dignity" on the fields of "inherent" and "acquired and valued", the emergence of inherent dignity and the acquisition of man from God, the ability to arbitrarily deny the inherent dignity of man by himself, the imposition of man's dignity, as well as the spiritual, individual and eternal fields on material, worldly, social and governmental areas; infrastructure nature of the humanity of man and superstructure nature of its material, sensual and instinctive needs; the non-contradiction nature of Islamic penalties with human dignity.Keywords: Human dignity, anthropology of Imam Reza (A.S.), Razavi Conduct of Life, foundations of anthropology of humanism, comparative research
-
Pages 207-225Like the biography of many descendants of the Imams of Shi'a, the biography of Ḥusain ibn Mūsā al-Kazim, the brother of the eighth Imam (A.S.) is somewhat obscure. There are several views about his burial place. According to the famous report, he was buried in the city of Ṭabas. The views on this subject are based on documents that one of which is a letter attributed to Imām Riẓā (A.S.). This letter was addressed to the governor of Ṭabas. It seems that the letter was written about Ḥusain ibn Mūsā. The letter reads, “A twelve years old youth from the family of the prophet, named Husain, wanted to go to Ṭabas and settle in the city”. The writer of the letter wanted the Ruler to help find the young boy. The letter asks the Ruler to inform the Imam as soon as he finds the boy. This paper examines the validity of such a letter from the Imam. Using descriptive-analytic method, the letter's document and its content are reviewed. The results revealed some errors in this letter: a) The unity of the report; b) quoted text of the letter in a later resource; c) the unknown identity of Āmir ibn Zurwāmihr; d) the inconsistency of the age of Husain with some historical reports; and e) the literary issues and some spelling problems in the text of the letter.Keywords: Imam Reza (A.S.), Hussein ibn Musa ibn Ja'far, Tabas, 'Amir ibn Zurvamihr, Munshi Bashi