فهرست مطالب

نشریه قرآن و طب
سال سوم شماره 2 (پیاپی 9، بهار 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/02/03
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سید محمدرضا تقوی ، فاطمه اسدی صفحات 63-66

    اهداف: یکی از مولفه هایی که اخیرا در حیطه روان شناسی دین مطرح شده است، هوش معنوی است. تجارب معنوی نیز تجاربی اصیل و درونی هستند که در ذات هر انسانی نهفته است. همچنین منظور از جهت گیری مذهبی، نگرش فرد به مذهب است. بنابراین هدف از پژوهش، مقایسه هوش معنوی، تجارب معنوی، جهت گیری مذهبی و همبستگی آنها باهم بین دانشجویان مهندسی و دانشجویان پررفت وآمد به مسجد دانشگاه شیراز بود.
    ابزار و
    روش ها
    پژوهش حاضر از نوع توصیفی، علی- مقایسه ای و همبستگی بین 60 نفر از گروه دانشجویان مهندسی و 60 نفر از گروه دانشجویان پررفت وآمد به مسجد دانشگاه شیراز که با روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند، اجرا شد. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه های هوش معنوی، تجارب معنوی و جهت گیری مذهبی آلپورت استفاده شد. داده ها با نرم افزار SPSS 16، از طریق آزمون تحلیل واریانس یک طرفه و همبستگی پیرسون تحلیل شدند.
    یافته ها
    دانشجویان پررفت وآمد به مسجد به طور معنی داری، میانگین نمرات بالاتری در هوش معنوی، تجارب معنوی و جهت گیری مذهبی نسبت به دانشجویان مهندسی داشتند (0/05p<). بین هوش معنوی و جهت گیری مذهبی دوگروه، هوش معنوی و تجارب معنوی در دانشجویان پررفت وآمد به مسجد و همچنین تجارب معنوی و جهت گیری مذهبی دانشجویان مهندسی همبستگی مثبت معنی داری وجود داشت (0/05p<).
    نتیجه گیری
    دانشجویان پررفت وآمد به مسجد دانشگاه شیراز، هوش معنوی، تجارب معنوی و جهت گیری مذهبی بالایی نسبت به دانشجویان مهندسی دارند. بین هوش معنوی و جهت گیری مذهبی دو گروه، هوش معنوی و تجارب معنوی دانشجویان پررفت وآمد به مسجد و همچنین تجارب معنوی و جهت گیری مذهبی دانشجویان مهندسی همبستگی وجود دارد.
    کلیدواژگان: هوش معنوی، تجارب معنوی، جهت گیری مذهبی
  • سید محمدرضا تقوی صفحات 67-72
    مقدمه
    اخیرا اهمیت متغیرهای دینی و تاثیر آن در سلامت روان به صورت روزافزون مورد توجه روان شناسان و متخصصان بهداشت روانی است، به نحوی که در مطالعات زیادی ارتباط دین و متغیرهای مرتبط با سلامت روان نشان داده شده است. روش پژوهش مروری حاضر از نوع کیفی بود که با نگرش استنتاجی به منابع دینی با مطالعه نظریات ارایه شده توسط اندیشمندان علوم انسانی اسلامی صورت گرفت. هدف از مطالعه حاضر، بررسی تعلقات دنیوی به عنوان مفهومی کلیدی برای تبیین سلامت و اختلال های روان شناختی بود.
    نتیجه گیری
    تعلق بدن به نفس، کارکرد مثبتی دارد و لازمه حیات بشر است، زیرا موجب حفاظت نفس می شود. اما انسان این تعلق را درون خود توسعه می دهد تاحدی که این تعلق موجب حجاب نفس می شود و اگر انسان بتواند با این حجاب نفس که مظاهر آن در تعلقات دنیوی است، مبارزه نماید، به قابلیت های شگرفی دست می یابد. تعلق، حداقل به صورت نظری می تواند در تبیین اختلال های روان شناختی تاثیرگذار باشد. برخی تعلقات مستقیما فرد را درگیر می نماید و مانعی برای ادراک صحیح مساله هستند. "تعلق به وضع موجود" موجب می شود که فرد نگران هر نوع تغییری در زندگی باشد و این افراد نسبت به تغییر شرایط زندگی آسیب پذیر خواهند بود. "تعلق به اشیا، افراد، موقعیت ها و اهداف خاص" موجب می شود زمانی که افراد با فقدان آنها روبه رو شوند، در معرض افسردگی قرار گیرند. در دیدگاه اسلامی، اگر عدم دستیابی به هدف خاصی ناشی از کوتاهی فرد نباشد، چه بسا که فرد را به سمت راه های جدیدی در زندگی هدایت نماید. تعلقات، یکی از ریشه های مهم در شکل گیری بیماری های روان شناختی باشد.
    کلیدواژگان: تعلقات دنیوی، سلامت روان شناختی، اختلال های روان شناختی، دین
  • هادی کرامتی معز ، محمدصادق چاووشی، سامان عبدالهی صفحات 73-79
    مقدمه
    حرمت سقط جنین از احکام اولیه و مسلمی است که عمومات کتاب و سنت بالصراحه بر آن دلالت دارند اما همانند هر حکم اولیه ای در صورت عروض عناوین ثانویه، قابل تغییر است و امکان جواز سقط وجود دارد. هدف مطالعه حاضر بررسی مبانی فقهی جواز سقط جنین با تاکید بر قاعده فقهی تزاحم بود.
    نتیجه گیری
    عده ای از فقهای امامیه معتقدند تنها وقتی که روح در جنین دمیده نشده است و حفظ حیات مادر متوقف بر سقط جنین باشد، این عمل جایز است و می توان با استناد به قاعده تزاحم جنین را سقط کرد. گروهی دیگر معتقدند حتی با دمیده شدن روح در جنین برای دفاع از جان مادر می توان جنین را سقط کرد. عده ای براساس قاعده تزاحم مادر را مجاز به سقط جنین می دانند و برای جان مادر اهمیت بیشتری قایل هستند، ولی اگر جان مادر و جنین از نظر درجه اهمیت مساوی باشند، طبق قاعده تزاحم و دوران امر بین محذورین، اگر مرجحی بر یکی از دو طرف نباشد؛ عقل به تخییر حکم می کند و زن باردار مخیر بین حفظ نفس خود و سقط جنین است. از منظر فقهای امامیه در صورتی که بقای جنین مستلزم نقص عضو یا درد غیرقابل تحمل برای مادر باشد، سقط جنین تا قبل از ولوج روح به دلیل حفظ سلامتی مادر جایز است. عده ای دیگر معتقد هستند مادر می تواند حتی با ولوج روح در جنین درمان شود و نیازی نیست که آن را به تاخیر اندازد؛ حتی اگر درمان موجب سقط جنین شود و ایشان طبق قاعده تزاحم می گویند جان مادر رجحان دارد.
    کلیدواژگان: سقط جنین، قاعده فقهی، تزاحم، سقط درمانی
  • نسرین سنجابی ، علیرضا شکربیگی، مهدی حریری صفحات 81-87
    مقدمه
    امروزه توسعه دانش پزشکی موجب طرح مسایلی مانند پیوند اعضای بدن در حوزه مطالعات اسلامی شده است. بنابراین بررسی چنین مسایلی به دلیل تبیین مشروعیت اخلاقی و شرعی آن اهمیت خاصی دارد. اگرچه نظریات چندی توسط علمای علوم مختلف در این زمینه ارایه شده اما جوانب مختلف مساله و پیچیدگی های خاص مربوط به آن موجب تعارض آرای آنها در این زمینه شده است. مبانی فقهی، اخلاقی و رویارویی این مبانی با یکدیگر، موجب پیدایش مبانی متفاوت و گاه متعارض در این زمینه شده است. فقها با توجه به برخی مبانی از جمله سلطنت و اقسام مالکیت، به جواز پیوند اعضا حکم داده اند. در مقابل، علمای اخلاق نیز با تمسک به مبانی مانند امانت و مالکیت مطلق خداوند، قایل به عدم جواز تصرف انسان در اعضا و جوارح خود هستند. هدف پژوهش حاضر بررسی تعامل مبانی فقه و اخلاق در مساله پیوند اعضا بود.
    نتیجه گیری
    پیوند اعضا محصول علم جدید است و نتایج مطلوبی برای حیات انسان ها دارد. هر گونه مرزبندی بر اعمالی مانند پیوند اعضا از سوی فقه اسلامی یا شریعت دیگر ادیان الهی، مبنی بر حفظ حقوق اخلاقی انسان ها است. درباره تشخیص این موضوع که پیوند عضو در چه صورتی حق افراد را پایمال نمی کند، اختلافاتی میان فقها و علمای دین وجود دارد، اما نفس وجود مرزبندی ها برای تداوم حیات اخلاقی ضروری است. در مجموع به کارگیری عمل پیوند اعضا با رعایت اصل مصلحت و ضرورت و با توجه به مبانی مانند سلطنت و امانت مشروع و مجاز است.
    کلیدواژگان: پیوند اعضا، مسایل اخلاقی، مبانی فقهی، سلطنت، امانت
  • بهروز مامی ، ابوالحسن مجتهدسلیمانی، حسین شفیعی فینی صفحات 89-99
    مقدمه
    هدف از وضع مقررات حجر حمایتی، حمایت از بزه دیدگان و اشخاص کم توان جسمی و ذهنی در قراردادهای منعقده است. یکی از این اشخاص که به لسان حقوقی محجورین نامیده شده اند صغار هستند؛ مقنن بایستی در وضع قوانین نیز از صغار در مقابل همگان ولو سرپرستان و ولی قهری حمایت کند. مولی علیه به خاطر داشتن اهلیت تمتع می تواند مالک اموال خویش یا دارای حقوقی شود ولیکن به دلیل فقدان اهلیت استیفا، امکان اجرای این حق را ندارد و لاجرم ولی قهری از جانب او اختیار تصمیم گیری در خصوص حقوق مالی و غیرمالی وی را دارد. لیکن این اختیار مطلق نیست و ولایت ولی قهری دارای حد و مرزی است؛ رعایت غبطه و صلاح از یک طرف و نبودن مفسده از جانب دیگر حدود اختیارات ولی قهری را ترسیم می کنند. یکی از مهمترین اموال صغار، اعضا و جوارح آنها است. اعضا و جوارح انسان مال تلقی و تحت مالکیت او هستند، مالی که برای نجات جان اشخاص از اهمیت خاصی برخوردار است. در میان مالکین اعضا و جوارح، محجورین به دلایل متعدد اقتصادی، سلامت عضو، عدم قدرت جسمانی و روانی و نداشتن مقاومت، همیشه مورد طمع اشخاص جهت انتقال و پیوند عضو هستند.
    نتیجه گیری
    عمل جداسازی و انتقال اعضای مولی علیه علاوه بر این که با کرامت انسانی آنها و اصل حمایت از ناتوانان مغایرت دارد، هیچ گونه مصلحت و غبطه ای را شامل نمی شود، بلکه برعکس، باعث عسر و حرج در زندگی آینده برای صغیر می شود و ورود ضرر و زیان و آسیب بدنی و روانی به آنها محرز و مسلم است و قاعده فقهی لا ضرر را باید اعمال نمود. به علاوه، اصل حقوقی عدم اختیار ولی قهری در امور غیرمالی صغیر به این موضوع، که از جمله امور مالی است، نیز قابل تسری است، موضوعی که قانون گذار خود گاه با ایجاد محدودیت های اخلاقی پذیرفته و اصل اختیارات گسترده ولی قهری را در مواردی محدود نموده است. نتیجه آن که ولی قهری اختیار موافقت و تنفیذ عمل جداسازی و انتقال اعضای مولی علیه را نداشته و در صورت موافقت علاوه بر این که از موارد عزل ولی قهری محسوب می شود، قرارداد نقل و انتقال اعضا نیز غیرنافذ محسوب می شود.
    کلیدواژگان: حدود اخلاقی، اعضای بدن، مولی علیه، ولی قهری، اختیارات ولی
  • غلامرضا معارفی ، حسن اصغرپور صفحات 101-106
    مقدمه
    یکی از دغدغه های مهم و همشیگی بشر دست یابی به آرامش است. در این خصوص مکاتب گوناگون الهی و بشری راهکارهایی را ارایه می دهند. در این میان در مکتب تعالی بخش اسلام نیز با محوریت قرآن کریم و روایات معصومین (ع) راهکارهای شناختی و عملی متعددی برای دست یابی به آرامش توصیه شده است. هدف این مطالعه مروری بر مفاد سوره مبارکه فجر و ارایه یک راهکار ایمانی- شناختی برای رسیدن به آرامش و اطمینان قلبی بود. روش تحقیق این پژوهش کتابخانه ای و با سبک تحلیل محتوایی است که در آن، آیات و روایات مرتبط مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند.
    نتیجه گیری
    با توجه به آموزه های سوره مبارکه فجر، راه رسیدن به آرمش قلبی از بعد ایمانی- شناختی، باور به تقدیرات حکیمانه خداوند و نگرش واقع بینانه به تمامی نعمت ها، حوادث، شرایط، و موقعیت ها بر اساس سنت های ثابت الهی، از جمله سنت «ابتلاء» و آزمایش است. فلسفه سنت ابتلاء، همانند سایر سنت های الهی تحقق هدایت عامه تکوینی خداوند است. بر اساس آموزه های سوره مبارکه فجر، «نگاه ابتلائی به نعمت ها و تمامی موقعیت های خوشایند و ناخوشایند» به عنوان یک عامل موثر و نقش آفرین در دست یابی به آرامش قلبی پایدار معرفی شده است.
    کلیدواژگان: آرامش، اطمینان، سوره فجر، ابتلاء
  • زینب یوسفوند ، محمد مهدی احمدی، احمد مرادخانی، علیرضا عسگری صفحات 107-114
    منشا ضمان طبیب از دیدگاه فقهای فریقین اعم از عقدی و قهری است. همه آنها بر ضمان طبیب جاهل، مقصر و غیر ماذون اجماع دارند. اما در ضمان طبیب حاذق، ماذون و مجتهد، اختلاف وجود دارد مشهور فقها امامیه بنابر روایت سکونی، قاعده اتلاف، قاعده لاتطل دم و اجماع فقها، طبیب را ضامن می دانند و در مقابل مشهور، فقهای اهل سنت نیز بنابر قاعده ضرورت، قاعده اذن، قاعده جواز شرعی، قاعده احسان، قاعده قیام به فعل واجب و خطر پذیر بودن فعل طبابت قائل به عدم ضمان طبیب هستند و همچنین غیر مشهور امامیه با تمسک به قواعد اذن، احسان، ضرورت و اصل برائت با فقهای اهل سنت هم نظر هستند بنابر مبانی تشریح احکام اسلام، به نظر می رسد رای ضمان اقوی باشد زیرا جان انسان ارزش والای دارد و دلایلی که مسقط ضمان در اموال هستند نمی توان مسقط ضمان جانی نیز باشند.
    کلیدواژگان: طبیب، ضمان، اتلاف، اذن
|
  • S.M.R. Taghavi , F. Asadi Pages 63-66
    Aims
    One of the components recently introduced in the psychology of religion is spiritual intelligence. Spiritual experiences are pure and innate experiences that are inherent in human being. Also, religious orientation means one's attitude toward religion. Thus, the aim of the present study was to compare the spiritual intelligence, spiritual experiences, religious orientation, and their correlation among engineering students and students who come and go to Shiraz University mosque.
    Instruments &
    Methods
    This descriptive, causal-comparative, and correlational study was conducted among 60 engineering students and 60 students who come and go to mosque in Shiraz University; the participants were selected based on available sampling method. Spiritual intelligence and spiritual experiences questionnaires as well as and Allport religious orientation scale were used for data collection. The data were analyzed by SPSS 16, using one way anova and Pearson correlation tests.
    Findings: Compared to the engineering students, students who come and go to mosque significantly had higher mean scores in spiritual intelligence, spiritual experiences, and religious orientation (p<0.05). There was a significant positive correlation between spiritual intelligence and religious orientation of the two groups, spiritual intelligence and spiritual experiences of students who come and go to mosque, as well as spiritual experiences and religious orientation of the engineering students (p<0.05).
    Conclusion
    Students who come and go to mosque in Shiraz University have higher spiritual intelligence, spiritual experiences, and religious orientation compared to the engineering students. There is a correlation between spiritual intelligence and religious orientation of the two groups, spiritual intelligence and spiritual experiences of students who come and go to mosque, as well as spiritual experiences and religious orientation of the engineering students
    Keywords: Spiritual Intelligence, Spiritual Experiences, Religious Orientation
  • S.M. Taghavi Pages 67-72
    Introduction
    Recently, the importance of religious variables and its impact on mental health is increasingly being considered by psychologists and mental health professionals, so that in many studies, the relationship of religion and mental health variables have been shown. The present study was a qualitative review, which was conducted with an inferential approach to religious sources by studying the ideas presented by Islamic thinkers. The aim of this study was to investigate the worldly belongings as a key concept for the explanation of health and psychological disorders.
    Conclusion
    The body’s belonging to the soul has a positive effect and it is essential to human life because it provides protection for the soul. But, human being develops this belonging within himself, to the extent that this belonging creates the veil of the soul, and if human beings can fight with the veil of the soul, which manifests itself in worldly belongings, s/he achieves immense potentialities. At least theoretically, belonging can influence the explanation of psychological disorders. Some belongings directly involve the individuals and impede the correct perception of the problem. "Belonging to the status quo" causes one to worry about any kind of change in life, and these people will be vulnerable to changing the living conditions. “Belonging to particular objects, individuals, situations, and goals" will cause depression when people are faced with a lack of them. In the Islamic approach, if failure to achieve a particular goal is not due to the neglect of person, then, it would lead the person to new ways in life. Belongings are one of the roots in the formation of psychological diseases
    Keywords: Worldly Belongings, Psychological Health, Psychological Disorders, Religion
  • H. Keramati Moez , M.S. Chavoshi , S. Abdollahi Pages 73-79
     
    Introduction
    Abortion is one of the basic and definite decrees, to which the book and the tradition imply, but, as any basic decree in case of secondary circumstance, it can be changed in the same way and the abortion is possible. The aim of this study was to evaluate the jurisprudential foundations of abortion permission with an emphasis on jurisprudential rule of incompatibility.
    Conclusion
    Some Imamieh jurists believe that only when the soul has not been blown up in fetus and that the mother's life is preceded by abortion, according to the rule of incompatibility, abortion is permissible. Another group believes that the fetus can be aborted even after blowing the soul in fetus to defend the mother's life. Some others, based on the rule of incompatibility, consider a mother entitled to abortion and pay more attention to mother's life, but if the life of mother and fetus are of equal importance, according to the rule of incompatibility and doubt about the requirement, if there is no superiority on one of the two sides, the wisdom is to decides and the pregnant woman is between the survival of her own self and abortion. From Imamieh jurists’ point of view, if the survival of fetus involves maim or an intolerable pain for mother, for the health of mother, abortion is permissible before the soul is blown up. Others believe that mother can be treated even with blowing the soul in fetus and does not need to delay it; even if the treatment causes an abortion and they say, according to the rule of incompatibility, that the mother’s life has a preference
    Keywords: Abortion, Jurisprudential Rule, Incompatibility, Therapeutic Abortion
  • N. Sanjabi , A.R. ShekrBeigi , M. Hariri Pages 81-87
    Introduction
    Today, the development of medical knowledge has caused issues such as organ transplantation in the field of Islamic studies. Therefore, it is important to examine such issues because of the explanation of its moral and legal legitimacy. Although several opinions have been presented by various scholars in this field, different aspects of the issue and its specific complexities have contradicted their views on this issue. Juridical and ethical foundations and the confrontation of these foundations have led to the emergence of different and sometimes contradictory principles in this field. According to some principles, including monarchy and types of property, the jurists gave permission to transplant organs. On the other hand, ethics scholars also seek to deny the possession of human beings in their organs, using principles such as trust and absolute authority of God. The aim of the present study was to examine the interaction of the principles of jurisprudence and ethics in the organ transplantation.
    Conclusion
    Organ transplantation is a product of new science and it has good results for human life. Any delimitation to actions such as the organ transplantation by Islamic jurisprudence or other divine religions is based on the preservation of human moral rights. There is a difference between the jurists and the religious scholars in recognizing that whether organ transplantation undermine the rights of individuals, but the existence of delimitation is essential for the continuity of ethical life. In general, the use of organ transplantation is legitimate and permissible according to the principle of expediency and necessity, as well as principles such as monarchy and trust
    Keywords: Organs transplantation, Ethical Issues, Jurisprudential Foundations, Monarchy, Trust
  • B. Mami , A. Mojtahed Soleimani , H. Shafiee Finney Pages 89-99
    Introduction
    The purpose of establishing supportive interdict regulations is to protect the victims and physically and mentally handicapped presons in the concluded contracts. Minors are among those people, called interdict in law language; a legislator must protect minors against all individuals, though, forced guardian or trustee. Because of having legal capacity enjoyment, the wards would possess his/her own properties or legal rights, but, deu to lack of demanding the fulfillment of right, s/he has not the capability of its execution and the forced guardian, unnecessarily, has an option for decision making on behalf of the ward with regard to his/her financial and non-financial rights. But, this authority is not absolute and his guardianship has specific limitations. Observing begrudge and goodness on one hand and not existing corruption on the other hand would determine the domain authorities of the forced guardians. On of the most important assets of minors are their limbs. Human limbs are considered his/her assets under his/her ownership, a property that is of high importance due to saving human soul. Among various limbs owners, because of different reasons such as economic reason, organ health, lack of mental and physical power, and irresistibility, the wards have always been subject of greed for limb removal and transplanting.
    Conclusion
    The removing and transplanting wards’ limbs is not only contrary to human dignity and principle of supporting the disabled persons, but also includes no begrudge and goodness in the removal of their organs. In contrary, it causes hardship and destitution in minors’ future life and causing their physical and mental damage or loss is certain and obvious. It is necessary to observe the jurisdictional rule, “No loss”. In addition, the legal principle of forced guardian, non-authority in minor’s non- financial affairs, is generalizable to this condition. Sometimes, by establishing ethical restrictions, legislator has accepted such conditions and restricted the forced guardian’s expansive authority’s principles in some cases. Consequently, forced guardian does not have the authority to accept or confirm the action of ward’s limb removal and transplanting, and in the case of agreement, it is considered a reason to depose forced guardianship, and also the limb removal contract is considered invalid
    Keywords: Ethical Domain, Limbs, Ward, Forced Guardian, Authorities of Guardian
  • Gh.R. Marefi , H. Asgharpour Pages 101-106
    Introduction
    One of the important concerns of human being is to achieve serenity. Different divine and human schools offer different solutions. In this regard, in the Islamic school with the basis of the Holy Qur'an and the traditions of Imams, several cognitive and practical approaches have been recommended to achieving serenity. The aim of this study was to review the provisions of Surah Mobarakeh Fajr and provide a cognitive-religious strategy for achieving serenity and confidence. The method was a library research with a content analysis style, in which related verses and narratives were analyzed.
    Conclusion
    According to the doctrines of Surah Mobarakeh Fajr, the path of reaching serenity from the cognitive-religious dimension, the belief in the wisdom of God and the realistic attitude towards all blessings, events, conditions, and situations are based on divine true traditions, including the tradition of trouble and experiment. Like other divine traditions, the philosophy of the tradition of trouble is the fulfillment of God's progressive guidance. Based on the doctrines of Surah Mobarakeh Fajr, "trouble approach to the blessings and all the pleasant and unpleasant situations" has been introduced as an effective and contributing factor in achieving heart serenity and confidence
    Keywords: Serenity, Confidence, Surah Fajr, Trouble
  • Z. Yuosefvand *, S.M.M. Ahmadi S.M.M. , A. Moradkhani , A.R. Asgari Pages 107-114
    Introduction
    From the point of view of the Shia and Sunni jurists, the origin of Zaman of physician is whether consensual or compulsory. They all agree on Zaman of unwise, guilty, and unauthorized physician. But, there is a difference in the Zaman of the professional, authorized, and the mujtahid physician. According to the narration of Sokouni, the rule of waste, the rule of do not kill Muslim, and the consensus of the jurists, common Imamieh jurists consider the physician as the surety, while common Sunni jurists believe in no Zaman for physician based on the rule of necessity, the rule of authorize, the rule of decree, the rule of kindness, the rule of doing fard actions, and the risky nature of medicine. Also, by adhering to the rules of authorize, kindness, necessity, and acquittance, common Imamieh jurists agree with the Sunni jurists. The present study was conducted with the aim of evaluating the Zaman of physician in Imamieh Figh and quadruple religion.
    Conclusion
    By examining the reasons for both the views of Zaman and no Zaman, it can be said that in some cases, where a physician willingly deals with patient treatment or in emergency situations, for survival, there is no option but to lose some of the organs of the body, there should be no Zaman, but ultimately, because the human body and soul have a higher value than the property and the actual damages are not compensated by the payment of the blood money, the Zaman theory makes the physicians more cautious, and this theory is closer to the purposes of elaborating the teachings of Islam, one of which is survival, and on the other hand, they have made the acquittance decree to help physicians.
    Keywords: Physician, Zaman, Imamieh Figh, Quadruple Religion