فهرست مطالب

علوم کشاورزی و منابع طبیعی - سال یازدهم شماره 1 (پیاپی 41، بهار 1383)

نشریه علوم کشاورزی و منابع طبیعی
سال یازدهم شماره 1 (پیاپی 41، بهار 1383)

  • 196 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1383/02/15
  • تعداد عناوین: 18
|
  • علوم کشاورزی
  • عبدالقیوم قلی پوری، ناصر لطیفی، کاظم قاسمی گلعذانی، هوشنگ آلیاری، محمد مقدم صفحه 5
    به منظور بررسی رشد و عملکرد دانه پنج رقم کلزا (سرز، کبری، گلوبال، ریجنت و تاور) آزمایشی در سال زراعی78- 1377 در گرگان با میانگین بارندگی سالیانه 600-500 میلی متر انجام شد.طرح آزمایشی بلوک های کامل تصادفی با چهار تکرار بود و نتایج آن نشان داد که ارقام از نظر عملکرد دانه اختلاف معنی داری دارند. رقم سرز به دلیل برتری در شاخص سطح برگ، سرعت رشد محلول و ماده خشک کل از بالاترین عملکرد برخورد بود.چهار رقم سرز، ریجنت، تاور و گلوبال از طول دوره رشد اختلاف معنی داری نداشتند. مرحله حساس نمو خورجین در این چهار رقم در اواخر زمستان و اوایل بهار به وقوع پیوست، ولی این مرحله در رقم کبری در اواخر بهار اتفاق افتاد که به دلیل محدودیت آب، منجر به کاهش عملکرد دانه این سه رقم بود. بنابراین شاخص سطح برگ،سرعت رشد محصول، ماده خشک کل، تعداد دانه در خورجین و تعداد دانه در بوته به عنوان شاخص های موثر بر عملکرد دانه ارقام کلزا معرفی گردیدند.
    کلیدواژگان: کلزا، عملکرد، اجزای عملکرد، شاخص های رشد
  • فرشید اکرم قادری، افشین سلطانی، جواد رضایی صفحه 15
    هدف از این تحقیق یافتن روابط بین سطح برگ (سانتی متر مربع در بوته) با وزن خشک برگ(گرم در بوته)، وزن کل اجزای رویشی (گرم در بوته)و ارتفاع بوته (سانتی متر)در پنبه بود.بدین منظور از سه رقم پنبه به نام ای ساحل، سای کرا324 و دلتاپاین25 استفاده شد. نمونه گیری در یک ماه بعد از سبز شدن، غنچه دهی، گلدهی، قوزه هی، باز شدن قوزه و چین دوم در کیله ارقام در 4 تاریخ کاشت تحت شرایط آبی انجام شد. در هر نمونه گیری در سطح برگ، وزن خشک برگ، وزن خشک کل اجزای رویشی و ارتفاع بوته اندازه گیری شدند. سطح برگ اندازه گیری شده بین 170 تا8176 سانتی متر مربع در بوته دامنه داشت(میانگین 3039 سانتی متر مربع در بوته). از معادلات مختلفی برای توصیف رابطه سطح با صفات ذکر شده استفاده شد و سرانجام معادله توانی به صورت تبدیل شده خطی (In(Y)=a+b*In(x)) به عنوان بهترین معادله تعیین گردید. برای کلیه ترکیبات رقم- تاریخ کاشت و رقم- مرحله نمو جداگانه برازش معادله انجام شد و نتایج نشان داد که برای کل ارقام در کلیه تاریخ های کاشت و مراحل نمو یک معادله کافی است و بین تاریخ های کاشت و مراحل و ارقام تفاوتی از این نظر نیست. بین سطح برگ با وزن خشک برگ(R 2=0.98)، وزن خشک کل اجزای رویشی (R 2=0. 84) و ارتفاع بوته(R2=0.76)، رابطه معنی داری وجود داشت.لذا می توان از این روابط در مواقعی که دستگاه های اندازه گیری سطح برگ وجود ندارد، برای برآورد سطح برگ استفاده کرد.
    کلیدواژگان: پنبه، برآورد سطح برگ
  • محمد جلینی، فریدون کاوه، ابراهیم پذیرا، منصور پاره کار، محمد جواد عابدی صفحه 25
    در این تحقیق اثرات تنش آبی و ازت روی خصوصیات کمی و کیفی چغندرقند (Beta vulgaris) مورد مطالعه قرار گرفت. آزمایش در سال 1380 در مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان به اجرا درآمد. طرح آماری مورد استفاده، کرت های خردشده در قالب بلوک های کامل تصادفی بود که در سه تکرار انجام شد.فاکتورها در سه سطح آبی (بدون تنش آبی، تنش مداوم و تنش ابتدایی) و سه سطح ازت (80، 160 و 240 کیلوگرم ازت خالص در هکتار) بود. سطوح آبی به عنوان عامل اصلی و مقادیر فرعی در نظر گرفته شدند. عملکرد ریشه، درصد قند خالص و ناخالص، عملکرد شکر، درصد قند ملاس و کارایی مصرف آب صفاتی بود که اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که اثر تیمارهای آبی روی تمام صفات، به استثنای درصد قندخالص و ملاس، معنی دار می باشد.با افزایش مقدار آب مصرفی، عملکرد ریشه افزایش ولی درصد قند کاهش یافت. اثر مقادیر ازت روی تمام صفات معنی داری بود. اثرات متقابل به استثنای درصد قند ناخالص در خصوص باقی صفات معنی دار بود. در تیمار بدون تنش آبی با افزایش ازت، مقدار عملکرد ریشه نیز افزایش یافت، در صورتی که افزایش عملکرد در تیمارهای تنش آبی بسیار جزئی بود. از نظر عملکرد، تیمار بدون تنش آبی با مصرف 160 کیلوگرم ازت در هکتار نتیجه بهتری داشت ولی تیمارهای تنش، بخصوص تنش مداوم، کارایی مصرف آب بالاتری را نشان دادند.
    کلیدواژگان: تنش آبی، کارایی مصرف آب، ازت، چغندرقند
  • حمیدرضا شریفی، حمید رحیمیان مشهدی صفحه 35
    به منظور تعیین نیاز بهاره سازی و نیز مقایسه فرایند بهاره سازی در بذور خیس شده و گیاهچه های دو رقم گندم دیم سرداری و سبلان،آزمایشی در سال 79-1378 در گلخانه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی دانشکده فردوسی مشهد اجرا شد.تیمارها شامل طول دوره بهاره سازی (در هفت سطح:صفر،17، 30، 40، 49، 60 و 70 روز دمای 3 درجه سانتی گراد) و مرحله بهاره سازی (بذر یا گیاهچه)بود،که بصورت آزمایش فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی با سه تکرار بر روی دو رقم سرداری و سبلان (بصورت جداگانه)مورد مطالعه قرار گرفتند.نتایج حاصل از این آزمایش نشان داد که القای گلدهی دردو رقم سرداری و سبلان نیازمند طی یک دوره بهاره سازی بترتیب به مدت 17 و 30 روز بوده و پس از آن افزایش طول دوره بهاره سازی تا 40 و 49 روز (بترتیب برای سرداری و سبلان) تکمیل نیاز بهاره سازی و کاهش روز تا سنبله دهی (در ساقه اصلی و پنجه ها) را در پی داشت.براساس این نتایج،نیاز بهاره سازی رقم سرداری کمتر از سبلان (40 روز در برابر49 روز) بوده و عکس العمل آن به فرآیند بهاره سازی کمی کمتر از سبلان می باشد.نتایج این آزمایش نشان داد که افزایش طول دوره سرما سبب افزایش تعداد پنجه رقم سبلان شده،اما برتعداد پنجه رقم سرداری اثری نداشت.نتایج این مطالعه همچنین بیانگر آن است که بهاره سازی گیاه از طریق بذور خیس شده یا گیاهچه،تاثیر مشابهی برنمو گیاه دارد.
    کلیدواژگان: گندم، بهاره سازی، دیم
  • ناصر لطیفی، علی دماوندی صفحه 45
    آزمایشی در مزرعه تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان در بهار سال 1375 با استفاده از طرح کرتهای خرد شده در قالب طرح پایه بلوکهای کامل تصادفی با سه تکرار انجام شد. فاکتور اصلی شامل دو فاصله ردیف کاشت (60و75 سانتی متر) فاکتور فرعی شامل شش تیمار حاصل از فاکتور دو هیبرید سینگل کراس 704 (دیررس) و تری وی کراس647 (میان رس) و سه تراکم کاشت (75، 90 و105 هزار بوته در هکتار)بود. تفاوت بین هیبریدها از نظر تعداد روز از کاشت تا شروع گرده افشانی و رسیدگی فیزیولوژیک، ارتفاع گیاه، وزن خشک ساقه و برگ در مرحله شروع گرده افشانی و رسیدگی فیزیولوژیک، تعداد گره، تعداد گره بلال و غلاف بلال درمرحله شروع گرده افشانی و وزن خشک چوب بلال، بلال، گل آذین نر و وزن خشک بوته در مرحله شروع گرده افشانی و رسیدگی فیزیولوژیک معنی دار بود.وزن خشک ساقه و برگ در مرحله رسیدگی فیزیولوژیک، وزن خشک ساقه و برگ در مرحله شروع گرده افشانی، وزن خشک گل آذین نر و بوته در مرحله شروع گرده افشانی و رسیدگی فیزیولوژیک و عملکرد دانه تحت تاثیر فاصله ردیف کاشت قرار گرفتند. همچنین تعداد روز از کاشت تا مرحله شروع گرده افشانی، ارتفاع گیاه، قطر ساقه، وزن خشک گل آذین نر و وزن خشک بوته در مرحله شروع گرده افشانی و رسیدگی فیزیولوژیک، وزن خشک ساقه و برگ در مرحله شروع گرده افشانی و رسیدگی فیزیولوژیک، وزن خشک چوب بلال در مرحله شروع گرده افشانی، وزن خشک چوب بلال، غلاف بلال و بلال در مرحله رسیدگی فیزیولوژیک و عملکرد دانه تحت تاتیر تراکم بوته قرار گرفتند. با توجه به شرایط این آزمایش ممکن است فاصله ردیف 60 سانتی متر با تراکم 90 هزار بوته در هکتار برای تولید سیگنل کراس704 و فاصله ردیف60 سانتی متر با تراکم 105 هزار بوته در هکتار برای تولید هیبریدتری وی کراس 647 در شرایط مشابه قابل توصیه باشد.
    کلیدواژگان: ذرت، فاصله ردیف کاشت، تراکم بوته، رشد و نمو
  • عسگری تشکری، فریدون کاوه، حمید سیادت، محمد جواد عابدی، ابراهیم پذیرا صفحه 59
    این تحقیق در قالب طرح آماری اسپلیت اسپلیت پلات، شامل کرت های اصلی،3 رقم گندم(اترک، تجن و رسول)و کرت های فرعی اولیه،3 نوع شوری آب زیرزمینی، (یک،پنج و ده دسی زیمنس بر متر) و کرت های فرعی ثانویه،3 سطح ایستابی(سی،شصت و نود سانتی متری از سطح خاک)در 4 تکرار، درون گلدان، زیر یک سقف شیشه ای اجرا شد.نتایج نشان داد که شوری آب زیرزمینی و سطح ایستابی بالا، تعداد پنجه، تعداد دانه در سنبله، تعداد سنبلچه های بارور، ارتفاع گیاه، وزن هزار دانه،عملکرد بیولوژیکی و عملکرد دانه گندم را کاهش و شاخص برداشت را به صورت معنی داری افزایش می دهند.همچنین تاثیر رقم گندم براجزاء یادشده معنی دار بدست آمد.در میان صفات اندازه گیری شده عملکرد بیولوژیکی و بعد از آن تعداد پنجه بعنوان جز موثر از بیشترین و وزن هزار دانه از کمترین همبستگی با عملکرد دانه گندم بر اجزا یاد شده معنی دار بدست آمد.در میان صفات اندازه گیری شده عملکرد بیولوژیکی و بعد از آن تعداد پنجه بعنوان جز موثر از بیشترین و وزن هزار دانه از کمترین همبستگی با عملکرد دانه گندم به جا گذاشته است.همچنین عملکرد بیولوژیکی از طریق تاثیر بر تعداد پنجه، اثر خود را بر عملکرد دانه نشان داد.علاوه بر این نتایج، در سطوح بالای شوری و سطح ایستابی، کمترین مقدار عملکرد دانه بدست آمد. به هر روی این تحقیق نشان داد که در سطوح ایستابی 30، 60 و 90 سانتی متری از سطح خاک، کیفیت آب زیرزمینی چه مناسب و چه نامناسب باشد،کاشت گندم رقم تجن از ارجحیت و اولویت خاصی برخوردار است. همچنین بررسی رابطه عملکرد و اجزا عملکرد در قالب یک معادله رگرسیون چندگانه نشان داد که تنها دو جز، یعنی عملکرد بیولوژیکی و شاخص برداشت در تمام مقادیر شوری آب زیرزمینی و سطح ایستابی، سهم بسیار قابل توجهی از کل تغییرات مربوط به عملکرد دانه گندم را توجیه می کنند.
    کلیدواژگان: شوری آب زیرزمینی، سطح ایستابی، گندم، عملکرد، اجزاء عملکرد
  • محمد جواد منعم، حسام قدوسی صفحه 69
    روش های معمولی ارزیابی عملکرد شبکه های آبیاری بعلت عدم ارایه استانداردهای کمی عملکرد، چندان موجب بهبود عملکرد شبکه ها نشده اند. در این تحقیق با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها به ارزیابی و تعیین استانداردهای عملکرد هشت شبکه آبیاری پرداخته شده و کارآیی آنها نسبت به استاندارد به دست آمده است. این ارزیابی برای مجموعه کل سیستم (شامل شرکت بهره برداری و شبکه آبیاری)و شرکت های بهره برداری از آن ها به تفکیک از دیدگاه های مختلف نهادی، ستاده ای، اشتغال زایی و درآمد زایی انجام گرفته است. سپس برای تعیین راه کارهای بهبود عملکرد، با انجام تحلیل حساسیت روی عوامل ورودی سیستم ها میزان تاثیر هر یک روی بهبود کارآیی بصورت کمی مشخص شده است. از نتایج حاصه می توان نتیجه گرفت که شبکه زاینده رود و شرکت بهره برداری مربوطه دارای بیشترین کارآیی بوده و شبکه های میناب و ورامین و شرکت های بهره برداری مربوطه دارای کمترین کارآیی می باشند. همچنین نتیجه کلی حاصله از این تحقیق حاکی از آنست که برای ارتقاء عملکرد در غالب شبکه ها اولویت سرمایه گذاری روی سیستم می باشد.نتایج تحلیل حساسیت روی شبکه میناب نشان می دهد که کاهش هیچکدام از شاخص های ورودی به تنهایی تا مقدار متناظر ان در واحد مرجع، باعث کارا شدن کامل واحد میناب نمی گردد، ولی کاهش شاخص های ماشین آلات، شبکه، پرسنل و هزینه تا مقادیر متناظر انها در واحد مرجع، ترتیب با میزان کارآیی 0.561، 0.548، 0.472،0.278بیشترین تاثیر را در بر بهبود عملکرد سیستم نشان داده اند.بدین ترتیب با استفاده از روش DEA و تحلیل حساسیت روی آن می توان علاوه بر رتبه بندی واحدها و تعیین اولویت های کلی بهبود عملکرد، راه کار های جزئی و تاثیر کمی آنها را بر ارتقا عملکرد مشخص کرد.
    کلیدواژگان: ارزیابی عملکرد، شبکه های آبیاری، تحلیل پوششی داده ها، تحلیل حساسیت
  • علیرضا کیانی، مجید میر لطیفی، مهدی همایی، علی محمد چراغی صفحه 79
    در این تحقیق اثر کمیت و کیفیت های مختلف آب آبیاری بر عملکرد و اجزای عملکرد گندم در منطقه شمال شرقی آق قلا از توابع شهرستان گرگان مورد بررسی قرار گرفت. چهار سطح مقدار آب شامل(W1)50، (W2)75،(W3)100 و (W4)125 درصد نیاز گیاه به همراه چهار سطح شوری (S1)1.6،(S2)7.9، (S3)10.8 و(S4)13.6 دسی زیمنس بر متر با سه تکرار در یک آزمایش کرت های خردشده به صورت طرح بلوک های کامل تصادفی با عامل اصلی رژیم های آبیاری و عامل فرعی شوری در شرایط مزرعه ای به اجرا درآمده است. نتایج نشان می دهد که عملکرد گندم تحت تاثیر رژیم های مختلف آبیاری (احتمال کمتر از 5 درصد) و شوری (احتمال کمتر از10 درصد) قرار گرفته است. از نظر اجزای عملکرد، رژیم های مختلف آبیاری و شوری بر تعداد خوشه بی تاثیر و بر وزن دانه و تعداد دانه در خوشه موثر واقع شده اند.مقدار مصرف فصلی آب توسط گیاه با افزایش مقدار آب آبیاری، افزایش ولی با افزایش مقدار شوری کاهش یافته است،به طوری که در تیمار چهارم آبیاری (W4) مقدار آب مصرف شده توسط گیاه در تیمار S4 معادل 88 درصد تیمار S1 بود.توزیع فصلی رطوبت و شوری در پروفیل خاک نشان داد که با افزایش شوری مقدار رطوبت در خاک افزایش یافته و بیشترین تغییرات آن در لایه سطحی خاک اتفاق افتاده است. کاربرد آب شور در کلیه تیمارها باعث شده است تا بهره وری تولید به ازای مصرف آب شیرین افزایش یابد. در تیمار W3S4 کارآیی آب براساس مصرف کل از9.8 با 20.9 کیلوگرم در هکتار به ازای هر میلی متر مصرف آب غیرشور افزایش یافته است.
    کلیدواژگان: کم آبیاری، شوری، کارآیی مصرف آب، گندم، منطقه گرگان
  • اکبر قاسمی کهریز، محمدحسن صفر علیزاده، علی اصغر پور میرزا صفحه 91
    در این بررسی حساسیت سنین مختلف لاروی سوسک کلرادوی سیب زمینی به باکتری B. thuringiensis var. kurstskiبه تنهایی و در اختلاط با پودر حنا مورد بررسی قرار گرفت.بدین منظور ضمن پرورش حشره در آزمایشگاه در روی برگهای سیب زمینی کاشته شده در گلدان، سنین مختلف لاروهای مورد نظر با استفاده از روش اندازه گیری کپسول سر، جدا گردید و در آزمایشها بکار برده شدند. آزمایشهای مذکور با غلظت های مختلف فرمولاسیون تجاری B. thuringiensis با عنوان جک پات ب.اف.سی بر روی لاروهای سنین اول،دوم،سوم و چهارم صورت گرفت و مقادیر LC50 برای هر یک از سنین لاروهای مذکور به ترتیب 220.384، 465.538، 1283.797 و 3488.562 پی پی ام برآورده گردید.به منظور ارزیابی نقش سینرژیستی پودرحنا بر رویB. thuringiensis، غلظت های 3000، 4000، 5000 پی پی ام از حنا با غلظت500 پی پی ام از باکتری مخلوط، در قالب طرح کرت های کاملا تصادفی بر روی لاروهای سن سوم به کار برده شدند. نتایج حاصله نشان دهنده خاصیت سینرزیستی بالای پودر حنا با غلظت مذکور بعد از 6 روز به ترتیب 55، 65 و 85 درصد تلفات داشتند در صورتی که باکتری و حنا هرکدام با غلظت 500 و 5000 پی پی ام به تنهایی به ترتیب 22.5 و 5 درصد تلفات وارد کردند.
    کلیدواژگان: باکتری Bacillus thuriniesis var، Kurstaki حشره Leptinotarsa decemlineata (say)، اثر سینرژیستی پودر حنا
  • محمد امین سمیع، کریم کمالی، علی اصغر طالبی، مختار جلالی جواران صفحه 101
    پارامترهای مهم زیستی11 جمعیت منطقه ای سفید بالک پنبه Sweetpotato whitefly، Bemisia tabaci (Genn.)(Hom.:Aleyrodidae) به عنوان یکی از آفات مهم کشتزارهای پنبه داراب در سال 1380 مقایسه شدند.برای این هدف برگهای پنبه آلوده به پوره ها و شفیره ها این آفت از کشتزارهای پنبه داراب، قم، ساوه، گنبد، گرگان، ورامین، گرمسار، دانشکده کشاورزی، ارزویه (کرمان)، رفسنجان و شوشتر گردآوری شدند. برای نگهداری و جلوگیری از درهم شدن حشرات هرمنطقه از قفسهایی به ابعاد 70×50×40 سانتی متر استفاده شد.پیرامون قفس ها با پارچه توری از جنس حریر (78مش) پوشانده شد.در این بررسی در هر جمعیت،50 سفید بالک ماده جفت گیری کرده در حداقل چهار تکرار مطالعه شد.پس از گذشت 24 ساعت این افراد از قفس خارج شده و 100تا200 عدد از تخم های گذاشته شده جهت بررسی مراحل رشدی به جای گذاشته شد. نتایج نشان داد تعداد کل تخم گذاشته شده بوسیله هر حشره ماده برای توده های ساوه، دانشکده کشاورزی و قم به ترتیب با 113.25، 102.63 و 92.88 عدد در گروه حداکثر، برای توده های گرمسار، شوشتر، ارزوییه، گرگان،رفسنجان و گنبد به ترتیب با 89.75، 82.63، 73.63، 63.88، 63.5و 61.38 عدد در گروه میانه و برای توده داراب با 57.88 در گروه حداقل قرار دارد.بدین ترتیب مقدار این متغیر بین16.61± 57.88 عدد برای توده داراب تا 21.35± 113.25 عدد برای توده ساوه متغیر است.گروه بندی جمعیت ها بر پایه آزمون دانکن در سطح 5 درصد انجام شد. نتایج این تحقیق نشان داد که دو متغیر تعداد کل تخم گذاشته شده بوسیله هر ماده و دوره تخم گذاری (به روز) در سطح احتمال 5 درصد(P<0.05) اختلاف معنی داری وجود دارد.متغیر نسبت جنسی (درصد ماده)و طول دوره رشد پیش از بلوغ (به روز)در سطح احتمال 1 درصد اختلاف معنی دار و متغیر حداکثر درازای سن حشره کامل در سطح احتمال 5 درصد معنی دار نبود.
    کلیدواژگان: سفید بالک پنبه، پارامترهای زیستی، Bemisia tabaci
  • جعفر جعفرزاده، اسدالله بابای اهری، محمد مقدم واحد، مصطفی ولیزاده، حمد الله کاظمی، حبیب الله قزوینی صفحه 109
    به منظور ارزیابی قدرت بیماری زایی جدایه های Pyrenophora gramineaعامل بیماری لکه نواری جو که در سال 1379 از 19 مزرعه مختلف جو استانهای آذربایجان تهیه شده بود، پژوهشی در گلخانه گروهی گیاهپزشکی دانشگاه تبریز در سال 1379 با استفاده از رقم حساس زرجو صورت پذیرفت. در این راستا 26 جدایه ی قارچی بعد از جداسازی،از طریق نوک ریسه خالص سازی شد. آلوده سازی بذرها به روش ساندویچ صورت گرفت. ارزیابی شدت بیماری در گیاهان به روش ماتور و بتنکار انجام شد.براساس نتایج حاصل 8 جدایه ی مرند3، بستان آباد، خاصه بان تیره، عجب شیر2، اهر2، اسکو1 قهوه ای، مرند2.1 و آذرشهر با 100-50.1 درصد بوته های آلوده در کلاس جدایه ی با قدرت بیماری زایی بسیار قوی،7 جدایه ی خوی، اسکو2 سفید، میانه2، اسکو1 سفید، میانه1، مرند2.2، عجب شیر1 با 50-25.1 درصد بوته های آلوده در کلاس جدایه های با قدرت بیماری زایی قوی و بقیه در کلاس نیمه قوی، ضعیف و بسیار ضعیف قرارگرفتند نظر به اینکه بیشتر جدایه های جمع آوری شده از قدرت بیماری زایی بالایی برخوردار بوده و همه ساله با ایجاد آلودگی در مزارع می توانند خسارات قابل ملاحضه ای به کشاورزان وارد نمایند، بنابراین لازم است پژوهش هایی در زمینه ارزیابی ارقام جو و توده های بومی به منظور گزینش ژنوتیپ های به بیماری لکه نواری جو انجام شود.
    کلیدواژگان: تنوع ژنتیکی، روش ساندویچ، قدرت بیماری زایی، میزان خسارت
  • رسول اصغری زکریا، حمدالله کاظمی، یوسف آقایف، مصطفی ولیزاده، محمد مقدم صفحه 115
    کاریوتیپ و الگوی نواربندی C در دو جمعیت از اژیلوپس چتری (Aegilops numbelluata) از دو منطقه جغرافیایی شمال غرب ایران مورد مطالعه قرار گرفت.از روش رنگ آمیزی استو- فریک- هماتوکسیلین و نواربندی C با گیمسا برای مطالعه ویژگی های مورفولوژیکی و الگوی نواربندی کروموزم ها استفاده شد.برای اندازه گیری صفات کروموزومی نرم افزار Micromeasure مورد استفاده گرفت. این مطالعه نشان داد که ژنوم U در اژیلوپس چتری از دو جفت کروموزم متاسانتریک (4U،1U)، سه جفت کروموزوم ساب متاسانتریک (7U،5U،3U) و دو جفت کروموزوم آکروسانتریک (6U،2U)تشکیل یافته است.هر یک از کروموزوم های هاپلوئیدی آن با داشتن الگوی نواربندی اختصاصی از یکدیگر قابل تشخیص بودند.ویژگی های کاریولوژیکی و الگوی نواربندی کروموزوم ها در دو جمعیت مورد مطالعه شباهت زیادی با یکدیگر و با کاریوتیپ استاندارد این گونه داشتند.با این حال،تفاوت های محدودی در بین این دو جمعیت از لحاظ الگوی نواربندی کروموزوم ها وجود داشت.همچنین تفاوتهای محدودی در بین هر یک از این دو جمعیت با کاریوتیپ استاندارد از لحاظ ویژگی های کاریولوژیکی و الگوی نواربندی کروموزوم ها و بویژه در مورد کروموزوم های 1U،2U،5Uو6U مشاهده شد. این مطالعه نشان داد که کاریوتیپ استاندارد اژیلوپس چتری می تواند به عنوان یک الگوی کلی در این گونه مورد استفاده قرار گیرد. با این حال،تغییراتی هر چند خیلی محدود، در جمعیت های دیگر مورد انتظار است و بنابراین لازم است که هنگام بررسی انتقال کروماتین مطلوب از این گونه به گندم در تشخیص نوارهایC دقت کافی معمول گردد.
    کلیدواژگان: اژیلویس چتری، رنگ آمیزی استو، فریک، هماتوکسیلین، کاریوتیپ، نواربندی C
  • رسول بحرینی، غلامحسین طهماسبی، جاماسب نوذری، مصطفی طالبی صفحه 127
    در این بررسی همبستگی بین دما و رطوبت نسبی محیط و اثر آنها برحالت کنه کشی اسیدفرمیک 65 درصد در کنترل جمعیت کنه واروآ انگل خارجی زنبورعسل در سالهای 79-1377 مورد مطالعه قرار گرفت.آزمایشها بر روی 16 کلنی زنبورعسل با ملکه های خواهری دارای 7-5 قاب جمعیت آلوده به کنه واروآ صورت پذیرفت.کلنی ها به4 تیمار و 4 تکرار تقسیم بندی شدند.در کلنی های تیمار اول 80، تیمار دوم120، تیمار سوم160و تیمار چهارم 200 سی سی اسیدفرمیک 65 درصد به مدت 16 روز متوالی با 4 تکرار،هر 4 روز یکبار مصرف گردید.میزان کنه کشی اسیدفرمیک به روش صفحات چسبناک برآورد شد.در زمان انجام آزمایش و مصرف اسیدفرمیک،دما و رطوبت نسبی محیط ثبت گردید.نتایج نشان داد که درصد تلفات کنه در سالهای اول و دوم با تغییرات دمای 13-2.3 و 18.1-5.7 درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی بین 100-42 و100-49 درصد اختلاف معنی داری نداشتند.اما با مصرف اسیدفرمیک 65 درصد در سال سوم و با تغییرات دمای 23.5-9.5 درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی بین100-38 درصدتلفات کنه در بین تیمارها اختلاف معنی دار شد نتایج محاسبه همبستگی بین دما و رطوبت نسبی با با درصد تلفات نشان داد که درصد تلفات کنه با دمای محیط همبستگی مثبت(r=0.0181) وبا رطوبت نسبی دارای همبستگی منفی(r=-0.05) بوده است. (P<0.05)بررسی میزان تلفات کنه در این مطالعه روشن نمود که درصد مرگ و میر کنه در هر سال نسبت به سال قبل افزایش داشته،و در هر سال نیز تلفات در پایان آزمایش نسبت به شروع آن بیشتر بوده است.علت اصلی این پدیده روند افزایش دما در زمان آزمایشها ودر مدت سه سال متوالی می باشد.لذا برای استفاده از اسیدفرمیک در کنترل کنه های انگل زنبورعسل می بایست به درجه حرارت محیطی توجه نمود تا به حداکثر راندمان کنه کشی آن دست یافته و از اثرات سوء آن بر جمعیت زنبوران عسل کاسته شود.
    کلیدواژگان: زنبور عسل، کنه واروآ، اسید فرمیک، دما، رطوبت نسبی
  • منابع طبیعی
  • پیمان رزمجو، نادر بیرودیان، امیرحسین چرخابی صفحه 137
    از آنجایی که در اکثر زیر حوزه های کوچک و متوسط در حوزه آبخیز البرز جنوبی به دلیل عدم وجود ایستگاه رسوب سنجی، آمار رسوب مناسب موجود نمی باشد لذا، لازم است تا یک روش تجربی و سازگار با شرایط محیط مورد اریابی قرار بگیرد تا در صورت تطابق آمار رسوب بدست آمده از این روش، با میزان رسوب مشاهده شده از طریق ایستگاه های رسوب سنجی برای محاسبه رسوب در سایر حوزه های مشابه فاقد ایستگاه رسوب سنجی به کار گرفته شود. در این مطالعه مدل پسیاک اصلاح شده در شش زیر حوزه کوچک و متوسط شامل زیر حوزه های امامه، رودک، افجه سیرا، بیلقان، گزلدره به کار گرفته شد.نتایج به دست آمد نشان داد که در چهار زیر حوزه آبخیز امامه، رودک، افجه و گزلدره، اختلاف بین میانگین آمار رسوب بدست آمده از ایستگاه های رسوب سنجی با مدل پسیاک اصلاح شده از طریق آزمون تی در سطح احتمال 1 درصد معنادار نمی باشد و این مدل قابل تعمیم به زیر حوزه های آبخیز البرز جنوبی مشابه با زیرحوزه های مذکور است. ولی در دو زیر حوزه سیرا و بیلقان به علت عدم دقت در تعیین دو فاکتور پستی و بلندی و کاربری اراضی اختلاف بین میانگین آمار رسوب به دست آمده از ایستگاه های رسوب سنجی با مدل پسیاک اصلاح شده از طریق آزمون تی در سطح احتمال 1 درصد معنادار می باشد و این قابل تعمیم به زیر حوزه های البرز جنوبی مشابه با زیر حوزه های مذکور نمی باشد. درصد اختلاف بدست آمده بین میزان رسوب برآورد شده توسط مدا پسیاک اصلاح شده و ایستگاه رسوب سنجی در زیر حوزه آبخیز امامه 27.8 درصد، زیر حوزه آبخیز رودک 43.2 درصد، زیر حوزه افجه46.46 درصد، زیر حوزه آبخیز سیرا 80.9 درصد، زیرحوزه آبخیز بیلقان 64.4 درصد و زیر حوزه آبخیز گزلدره 13.5 درصد است.نتایج بدست آمده در این مطالعه در مقایسه با سایر مطالعات انجام شده،نشان دهنده این مطلب است که دو فاکتور پستی و بلندی و کاربری اراضی در مدل پسیاک اصلاح شده و عامل تعداد سالهای آماری مورد مطالعه در ایستگاه های رسوب سنجی باعث بوجودآمدن بیشترین درصد اختلاف در برآورد میزان رسوب توسط مدل پسیاک اصلاح شده و ایستگاه های رسوب سنجی می باشند، لذا این عوامل در مدل باید با دقت بیشتری مورد محاسبه قرار گیرند.
    کلیدواژگان: پسیاک اصلاح شده، دامنه البرز جنوبی، رسوب، امامه، رودک، افجه، گزلدره
  • نادر جندقی، علی نجفی نژاد، نادر بیرودیان، مجید اونق صفحه 147
    اکثر کارشناسان به جریان مختلط نگرشی مشابه با سیلاب دارند و در مدیریت، کنترل، برآورد رسوب، بازسازی آمار بارندگی و دبی اوج این جریان دچار اشتباه می شوند. در این مطالعه، بعد از وقوع جریان در مرداد ماه 1378 که از نظر ایجاد خسارت در نوع خود بی سابقه بود، به صورت تصادفی در مقاطع رسوب گذاری شده و دست نخورده نمونه برداری انجام شد. پس از انجام آزمایشهای دانه بندی و هیدرومتری رسوبات، مقادیر چهار شاخص کلیدی رسوب شناختی محاسبه و تفسیر گردید.نتایج این بررسی نشان داد که جریان مورد مطالعه نوعی جریان مختلط بوده و در طبقه جریانهای پررسوب قرار دارد. در بررسی سطح مقطع جریان، به دلیل جاری شدن جریان مختلط، کاهش شدید سطح مقطع جریان در پائین دست نسبت به بالادست حوزه مشاهده شد. در بررسی علل شکل گیری جریان، با تعیین حدود آتربرگ نمونه ها مشخص شد که حد روانی نمونه ها کمتر از 50 درصد است.این تیپ رسوبات با جذب اندکی رطوبت به حالت روان درآمده و به انواع زمین لغزشها و بویژه روانه های گلی تبدیل می شوند.
    کلیدواژگان: جریان مختلط، شاخصهای رسوب شناختی، حدود آتربرگ، سیلاب، زمین لغزش
  • مجید اونق، محمد نهتانی صفحه 157
    فرسایش خاک، یک فرایند پیچیده و خطر نافذ ژئومورفولوژیکی (سرطان زمین)است و نرخ آن یک شاخص جامع برای ارزیابی درجه توسعه یافتگی و پایداری برنامه های مدیریت زمینی کشورها به شمار می رود. به دلیل وابستگی شدید خاکزایی بر سیستم های شکل زایی،بین واحدهای ژئومورفولوژی و فرسایش خاک در سطح مختلف فضایی، رابطه نزدیک وجود دارد.در این تحقیق برای بررسی رابطه بین واحدهای ژئومورفولوژی و فرسایش، پتانسیل فرساسش حوضه آبخیز کاشیدار با مدل ام.پسیاک در قالب رخساره های ژئومورفولوژی (واحدکار) که براساس همکنی در توپوگرافی،سنگ و واکنش فرسایشی در سطح نیمه تفصیلی و مقیاس 50000: 1 تفکیک شده اند، برآورد گردید. براساس نتایج حاصله، این حوضه دارای سه کلاسII،III، IV تولید رسوب و پنج کلاس II تاVI فرسایش است و میانگین آنها بترتیب 322 و 1105 مترمکعب در کیلومتر مربع در سطح سال می باشد بین میزان فرسایش ویژه و عوامل مدل در هر رخساره،معادله با رگرسیونی با 0.981 R= برقرار شد که در سطح (P<0.05)0.05 معنی دار می باشد در آنالیز رگرسیون چند متغیره (پسرو) نیز همه عوامل مدل با ضریب 0.95478= R2 در سطح معنی دار باقی ماندند.تفاوت رسوب و فرسایش ویژه در داخل واحدهای ژئومورفولوژی(واحد،تیپ،زیرتیپ،و رخساره (76 پولیکون با تکرار)و همچنین تفاوت تعداد و مساحت پولیکون بین نقشه های واحدها و نقشه رسوب و فرسایش ویژه به روش کای- اسکوئر مورد آزمون گرفت.از بین 17 آزمون به غیر از تفاوت تعداد پولیکون نقشه واحد و رسوب ویژه،بقیه تفاوتها در سطح 1تا (0.01
  • یونس عصری*، ایوب مرادی صفحه 171

    منطقه حفاظت شده امیرکلایه به وسعت 1230 هکتار در شمالی ترین بخش لاهیجان و در 28 کیلومتری شمال غربی لنگرود واقع شده است.در این پژوهش فلور،ویژگی های زیستی و جغرافیایی گیاهان تالاب امیرکلایه مورد بررسی قرار گرفت.از 85 گونه و تقسیمات تحت گونه ای شناسایی شده از منطقه،3 گونه جلبک،5 گونه نهانزاد آوندی،41 گونه گیاه گلدار دو لپه ای و 36 گونه گیاه گلدار تک لپه ای هستند.این گونه ها به 45 تیره و 70 جنس تعلق دارند.مهمترین تیره های گیاهی منطقه از نظر بیشترین تعداد گونه به ترتیب عبارتند از:Cyperaceae،Poaceae،Ranunculaceae،Lemnaceae وPotamogetonaceae. پنجاه و سه گونه (63.1 درصد)از فلور تالاب جهان وطن هستند،یعنی در نواحی رویشی مختلف پراکنش دارند.انتشار 22 گونه به مناطق شمالی کشور محدود می گرددو 5 گونه علاوه بر شمال کشور به طور پراکنده در بخشهای شمال غربی نیز پراکنش دارند.در بین گیاهان جمع آوری شده،ژئوفیتها با 40 گونه (48.8 درصد) فراوان ترین شکل زیستی این منطقه حفاظت شده محسوب می گردند.

    کلیدواژگان: تالاب امیرکلایه، فلور، شکل زیستی، کوروتیپ، گیاهان آبزی، منطقه حفاظت شده
  • نعمت الله خلیقی، تاج محمدحسن قاسمی صفحه 181
    در منطقه داشلی برون، بخش شمالی استان گلستان، مراتع با کاهش تدریجی پتانسیل تولید و از بین رفتن پوشش گیاهی تاثیر منفی بر سطح درآمد و قدرت خرید اکثر دامداران داشته است. در سال1380، شناخت و تاثیر آموزش، میزان آگاهی، ساختار اجتماعی، نوع مالکیت و سطح درآمد خانوار دامدار بر میزان مشارکت آتی دامداران در طرحهای احیا و اصلاح مراتع با تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی و با بهره گیری از طیف لیکرت و تجزیه و تحلیل داده های آمار استنباطی و آزمونهای پارامتری نظیرT-Test، F و تعیین ضریب همبستگی برای 127 نمونه از 190 دامدار منطقه انجام گرفت. نتایج نشان داد منبع درآمد 95 درصد بهره برداران زراعت- دامداری با میانگین 308 واحد دامی، 6 هکتار زمین آبی و 22 هکتار زمین دیم می باشد. رگرسیون چند متغیره (روش پس رونده) بیانگر آن است که دو عامل مالکیت و زمین دیم مهمترین فاکتور موثر در مشارکت دامداران می باشد.
    کلیدواژگان: مشارکت، آگاهی، مالکیت، آموزش، طرح مرتعداری
|
  • A. Golipoor, N. Latifi, K. Ghasemi Golezani, H. Aliary, M. Moghaddam Page 5
    In order to study growth and grain yield of five rapeseed cultivars(Cerese, Cobra, Global, Rijent and Tower)an experiment was conducted in 1997-1998, under rainfed conditions of Gorgon with average annual rainfall of 500-600 mm. The experimental design was RCBD with four replications. The results showed significant differences in grain yield of cultivars. Ceres showed the highest yield, due to higher leaf area index (LAI), crop growth rate (CGR), and total dry matter (TDM).growth duration didn’t significantly differ among four cultivars of Cerese, Global, Rijent and Tower. The susceptible stage of silique development in these cultivars occurred at late winter and early spring. However, in Cobra, this stage occurred at late spring, which resulted in decreasing grain yield, due to water limitation. Therefore, LAI, CGR, TDM, number of siliques and grains per plant are introduced as effective indices on grain yield of rapeseed cultivars.
  • F. Akram Ghaderi, A. Soltani, J. Rezeai Page 15
    The objective of this study was to obtain relationships between plant leaf area (cm2 plant-1) with leaf dry weight (g plant-1), total vegetative dry weight (g plant-1), and plant height (cm). For this object, three cotton cultivars (Sahel, Siokra324 and Deltapain25) were used. Sampling was carried out at one month after emergence, squaring, flowering, bolling, boll opening, and second pick from the cultivars under irrigated conditions and four sowing date. At each sampling, leaf area, leaf dry weight, total vegetative dry weight and plant heights were measured. Leaf area range between 170 to 8167 cm2 plant-1 with an average of 3039 cm2 plant-1. Various equations were used to describe relationships between leaf area and mentioned characteristics. Best results were obtained with power equation in linear form {ln(y)=a+b*ln(x)}. This equation was used for all combinations of cultivar-sowing date and cultivar-growth stage separately. Results showed that one equation is adequate for all cultivars at all growth stages and sowing dates. Significant relations was found between leaf area and leaf dry weight (R2=0.98), total vegetative dry weight (R2=0.84) and plant height (R2=0.76). It was concluded that equations could be used for estimation of leaf area.
  • M. Jolaini, F. Kaveh, A. Pazira, M. Parehkar, M. J. Abedi Page 25
    The effects of water stress and different amounts of nitrogen on qualitative and quantitative characteristics of sugar beet were investigated. This experiment was conducted at the farm of Khorasan Agricultural Research Center during growing season of 2001. The experiment was laid out in a completely randomized block design, adopting split plot method. Main factor consists of three water levels; I1: without water stress, I2: continuous water stress and I3: early water stress. Sub plots consist of 3 different nitrogen levels. 80, 160 and 240 kg/ha viz. Root yield, pure sugar content and sugar content, sugar yield, sugar percent of molasses, water use efficiency were registered. The results revealed that the effects of water treatment on above mentioned observations, with the exception of pure sugar content and sugar percent of molasses, were significant. Increasing water consumption resulted in significant root yield increase while sugar percentage was decreased significantly. The effects of N levels on all cases were significant. By increasing the Nitrogen content, root yield increased while sugar percentage decreased. Besides, sugar percentage interaction effects were found significant in all cases. In no water stress treatment, root yield increased due to increasing the fertilizer consumption. But in case of water stress treatments, there was a slight increase in yield. No water stress treatment with 160kg/ha Nitrogen had the most yield and water stress treatments, especially continuous water stress, had the best water use efficiency.
  • H.R. Sharifi, H. Rahimian Page 35
    In order to investigation and determination of vernalization requirement in seedling and soaked seed of two dryland wheat cultivars (Sardary and Sabalan), this experiment was conducted in 2000 at the greenhouse of Agicultural college, Ferdowsi university of Mashhad. Treatments included lenght of vernalization period (in 7 level:17, 30, 40, 49, 60 and 70 days in 3oC) and vernalization status (soaked seed or seedling) were studied as a factorial experiment in a Randomized compelete design with three replications. Results showed that floral induction of Sardary and Sabalan require 17 and 30 days as a vernalization period respectively. After that, increasing of vernalization period to 40 and 49 days (for Sardary and Sabalan respectively) caused compeletion of vernalization requirement and decrease of days to heading (in main stem and tillers). Vernalization requirement of Sardary not only was less than Sabalan(40 vs. 49 days) but also its response to vernalization was more quantitative in comparison with Sabalan. Increasing of vernalization period also increased tiller number of Sabalan but had no effect on tiller number of Sardary. Results showed that vernalized soaked seed or seedling have a similar developmental rate.
  • N. Latifi, A. Damavandi Page 45
    The experiment was condncted at Azad University of Damghan Iran in 1996 by using split plot desigan based on randomized complete bloch with three replication. The main plost were two levels of row spacing (60 and 75 cm) and sub plots were the factorial of two corn hybrids single cross 704 (late maturity) and three way cross 647 (medium maturity) and three levels of plant population (75,90 and 105 thousand plant/he). The differences between hybrids for the plant characters such as, the number of days from planting at pollination and physiologcial maturity, plant height, dry weight of leaf and stem at pollination and physiological maturity, number of node, corn node and corn sheath at the stage of pollination and dry weight of cob, ear, male inflorescenec and whole plant at pollination and physiological maturity were significant. Among characters under study the stem dry weight at physiological maturity, stem and leaf dry weight at pollination and the male inflorescence initiation and the whole plant dry weight at pollination and physiological maturity and also the grain yield were all affected by row spacing.The number of days from planting to pollination and plant height, stem diameter,dry weight of male inflorescence and whole plant dry weight at pollination and physiological maturity, dry weight of stem and corn leaf at pollination, and pollination maturity dry weight of cob at pollination, dry weight of cob, corn sheath and ear, at physiological maturity and also the grain yield were affected by plant population. It could be concluded that the 60 cm row spacing with 90 thousand plants per hectare and also row spacing of 60 cm with 105 thousand plants per heactare are the best combination for single cross 704 and three-way cross 647, respectively.
  • M. J. Monem, H. Ghodosi Page 69
    In this research Data Envelopment Analysis (DEA) method is used to evaluate the performance of irrigation system and determine their performance standards. In addition, sensitivity analysis is applied to indicate the impact of different alternatives on the performance improvement quantitatively. This technique is applied on eight irrigation system to evaluate the performance from different point of views such as physical system, management system, input, output, monatry view and job creation. Sensitivity analysis is applied on each one of inputs and the impact of their variation on performance improvement is determined. The results of the research could be summerised as Zayandeh rood system has the highest and Minab and Varamin systems have the lowest ranking level from both physical and management point of views. For performance improvement the priority for investment is on both physical and management systems. Sensitivity analysis on Minab system indicates that reducing non of the input indicators individually, down to the corresponding reference level, would not lead to complete improvement of the system. However reducing the input indicators of machinery, network, personnel and costs will improve the performance up to 0.561, 0.548, 0.472 and 0.278 respectively. Using DEA method and sensitivity analysis it is possible to indicate the ranking of system, priority of performance improvement alternatives and impact of the variation of each input on the performance level.
  • A. R. Kiani, M. Mirlatifi, M. Homaee, A. Cheraghi Page 79
    Effect of water quantity and quality on wheat grain yield and yield components were studied in northeast of Golestan province. The treatments included four water levels with 50(W1), 75(W2), 100(W3) and 125(W4) percent of crop water requirement and four water quality with salinity of 1.6 (S1), 7.9 (S2), 10.8 (S3) and 13.6 (S4) ds/m. The experiments were evaluated using a randomized complete block design with split-plot layout which considered water quantity as main plots and water quality as subplots, with three replications. The results revealed that water quantity and quality were significant on wheat yield. Different irrigation depths and salinity levels were not significant on spike number per m2 and were significant on 1000-grain weight and grain/spike. The seasonal water consumption by wheat increased when water quantity increased, while it decreased when irrigation water salinity increased. For example, in treatment W4, treatment S4 consumed 88% water as of S1 treatment. Seasonal distribution of water content and salinity in soil profile showed that water content increased when irrigation water salinity was increased. The highest salt concentration occurred in surface soil layer. In all treatments, using saline water accounts for the improvement of water use efficiency (WUE) when fresh water is considered, comparing to total applied water (fresh saline). So that, in W3S4 treatment, WUE for total water use was equal to 9.8 while for fresh water it was 20.9 kg.ha-1.mm-1.
  • A. Gassemi Kahrizeh, M. H. Safaralizadeh, A.A. Pourmirza Page 91
    In this study the susceptibility of larval instars of Colorado potato beetle to Bacillus thuringiensis subsp. Kurstaki (ber) alone and in combination with henna was investigated. For this reason the larvae were reared on potato leaves in laboratory. Different larval instars were separated by measuring the diameter of head capsules. The experiments were conducted on 1 st, 2 nd, 3 rd, and 4th instar group and values were 220.384, 465.538, 1283.797 and 3488.562 ppm, respectively. To evaluate the synergistic effect of henna in respectively. To evalute the synergistic effect of henna in combination with B. thuringiensis certain concentration of henna (3000, 4000 and 5000 ppm) was added to the known concentration of B. t. (500 ppm) for 3 rd instar larvae. The results revealed that there is a striking synergistic effect of this material on increasing efficiency of this strain. The larval mortality for mixture of B. t. (500 ppm) with henna (5000 ppm) after six days was 85%, however it was 22.5% and 5% for B. thuringiensis and henna alone, respectively.
  • M.A. Samih, K. Kamali, A. A. Talebi, M. Jalali-Javaran Page 101
    Aspects of the biological parameters of local populations of the sweetpotato whitefly, B. tabaci (Genn.) (Hom: Aleyrodidae) as an important pest of cotton were compared during 2001. The infested cotton leaves containing nymphs and pupae were collected from Darab, Qom, Saveh, Gonbad, Gorgan, College of Agriculture campus, Varamin, Garmsar, Orsoiieh (Kerman), Rafsanjan and Shooshtar fields. Experiments were conducted in a growth chamber under 24±2 ºC, 55±3% RH and 16:8 (L: D) photoperiod on cotton, Gossypium hirsutum L. (Varamin 76 variety). The newly emerged populations of each locality were released into a large cage (40×50×70 centimeter) set on cotton plants separately. Emergence of adults, and crawlers and percentages of females emerged from 100-200 eggs at four replications were also calculated. Total fecundity, oviposition period, adults longevity, sex ratios and daily fertility rates of 50 mated females were calculated for each local population. The grouping results indicated that total eggs/female for B. tabaci populations were ranked highest in Saveh, Collage of Agriculture and Qom (113.25, 102.63 and 92.88) respectively, medium in Garmsar, Shooshtar, Orsoiieh, Gorgan, Rafsanjan and Gonbad (89.75, 82.63, 73.63, 63.88, 63.5 and 61.38) respectively and lowest at Darab (57.88). There were significant differences between parameters of total fecundity and oviposition period at 5% level and between sex ratios and developmental time at 1%. Level. However, no significant difference was found between maximum adults longevity at 5% level.
  • J.Jafarzadeh, A.Babai- Ahari, M.Moghaddam, M.Valizadeh, H. Kazemi, H.Ghazvini Page 109
    In order to study the virulence of Pyrenophora graminea isolates from 19 barley fields of Azarbaijan Provinces, a research program was conducted in the Plant Protection Department, Faculty of Agriculture, University of Tabriz, Iran, in 2000, using the susceptible variety of Zarjo.After isolation, 26 isolates were purified via hyphal-tip culture. The Sandwich method was used to inoculate the seeds. Isolates were rated according to the method of Mathur and Bhatangar.Results showed that 8 isolates Marand 3, Bostonabad, Khasseban-Tirre, Ajabshir 2, Ahar 2, Osku 1 Ghahveie, Marand 2/1 and Azarshahr with more than 50% (50-100%) infected plants were very virulent, 7 isolates Khoy, Osku 2- Sefeed, Mianeh 1, Marand 2/2 and Ajabshir 1 with 25-50% infected plants were virulent, the others were classified as intermediate, weak and very weak. Since many isolates were highly virulent and could cause substantial yield loss in each growing season, it is necessary to conduct studies to evaluate barley varieties and landraces in order to select genotypes resistant to leaf stripe of barley.
  • R. Asghari-Zakaria, H. Kazemi, Y. Aghayev, M. Valizadeh, M. Moghaddam Page 115
    Karyotype and C-banding pattern in two populations of Aegilops umbellulata from two geographical locations of north- west of Iran were studied. Aceto-iron-hematoxilin and Giemsa C-banding techniques were used to chromosome staining and banding patterns analysis, respectively. Chromosome characteristics were measured using Micromeasure software. The results of this study revealed that the genome of this species consisted of two pairs of metacentric (1U and 4U), three pairs of submetacentric (3U, 5U and 7U) and two pairs of acrocentric (2U and 6U) chromosomes. Each chromosome, having a distinctive banding pattern, was recognizable easily. Karyological characteristics and banding patterns of the two populations were similar not only to each other but also to those of the standard karyotype of this species. There were, however, some minor variations between these two populations. Meanwhile, some minor differences were observed in karyological characteristics and banding patterns of 1U, 2U, 5U and 6U chromosomes between the two populations and the standard karyotype. Although the standard karyotype of Aegilops umbellulata can be used as a general model for karyo type of this species, but care must be made in identifying C-bands when considering transfer of desired chromatin from this species into wheat.
  • R. Bahreini, Gh. Tahmasebi, J. Nowzari, M. Talebi Page 127
    European honey bee (Apis mellifera L.) colonies infested with varroa mites (Varroa destructor A.&T.) were used to determine the correlation between temperature, relative humidity and their effects on miticide properties of formic acid 65% (1998-2000). Sixteen colonies were selected with sister queens. The colonies were divided to 4 treatments and 4 replications. The formic acid 65% applied in 80, 120, 160 and 200 ml/colony during 16 day. The percentage of dead mites was measured by sticky board's method. During study, daily temperature and relative humidity were recorded. Results showed that mean mites mortality hadnt significant different in the first year (2.3-13°C, 42-100 Rh %) and the second year (5.7-18.1°C, 49-100 Rh%). But treatments had significant different in the third year (9.5-23.5°C, 38-100 Rh %). The correlation between mortality with temperature and relative humidity were found significant (r=0.181) and not significant (r=-0.05) respectively (P<0.05). In during the three years averages of mites mortality were increased any year and end of treatments.
  • P.Razmjoo, N.Biroodian, A.M.Charkhabi Page 137
    Many of the small and mid-size watersheds in Alborz south ranges are un-gagged for estimation of the sediment yield, and therefore, having a suitable empirical model to estimate the sediment yield is essential for any soil conservation and watershed management in this part of the country. How ever these types of models should be calibrated through some gagged watersheds in the similar environmental setting to validate the empirical models to be able to use them in the un-gagged watersheds. In this study, MPSIAC (Modified Pacific South-West Inter–Agency Committee) model is used for estimation of six gagged sub-watersheds in the Alborz south ranges to validate the model.Six gagged small to mid- size watersheds of Emameh, Roodak, Afgeh, Siara, Bilagan and Gozledareh with the range of 1800-6000 hectares are used for this validation study. The comparison of the observed sediment yield in the gagged station at 1 persent level in the Emameh, Roodak, Afgeh and Gozledareh watersheds with the estimation made by the model have no significance differences. How ever in the other two watersheds, Siara and Bilegan, the difference were significant at the same significant level, therefore, this model is not recommended to be used to estimate the sediment yield of the similar watersheds in this area.The poor estimation of the topography and land use factors and the low number of the sediment data collection years in these two watersheds were the main reason for the failure test.The difference between the observed sediment yield and the estimation by the model were 27.8, 43.2, 46.46, 80.9, 64.4 and 13.5 in Emameh, Roodak, Afgeh, Siara, Bilegan and Gozledareh, respectively.
  • N. Jandaghi, A. Najafinejad, N. Biroudian, M. Ownegh Page 147
    Most of the experts have a similar idea about debris flow and flash flood and usually make mistake in management, controlling, estimation of sediment load and reconstruction of peak flow and precipitation data. After occurrence of a harmful flash flood in August 1999, samples of sediments have been taken randomly from the undisturbed cross section of river. Then granulometery and hydrometery tests have been done and four sedimentologic indices have been calculated and interpreted. From the study it concluded that the selected flow was a type of debris flows and classified as a high sediment flow. A severely decrease in cross section of flow has been seen from upstream to downstream, which indicates the action of debris flow in the river. To study the case of debris flow, the Atterberg Limits test has been conducted that the Liquidity Limit of samples was 50%. These types of sediments, by absorbing a low percentage of water, forms landslids and mud flows.
  • M. Ownegh, M. Nohtani Page 157
    Soil erosin is a complex process and pervasive geomorphologic hazard (earth cancer) and its rate is counted as a comprehensive index for assessing degree of development and sustainability of land management programs of the countries. Due to the strong dependence of pedogenesis on geomorphic systems, there is a close relationship between geomorphic units and erosion at different spatial level. In this research the potential erosion rate of watershed was estimated by MPSIAC model within geomorphologic facies (as work unit) that differentiated on the homogeneity of topography. Litho logy and erosion reaction at semi-detailed level and 1:50000 scale. Based on obtained results, this watershed contains three from II to IV sediment yield and five from II to VI erosion intensity classes. Their mean specific sediment and erosion rates are 322 and 1105 m3/km2/y respectively. A regression equation with R=0.981 was established between specific erosion rate and effective factors of model in each geomorphic facies that significant at 5% level. Also, in multiple regression analysis (backward) all of the nine effective factors remained in the equation with R2=0.95478 at significant level. Differences of erosion rate inter geomorphologic unit(unit., type, sub-type and facies (76 polygons with repeat) and also differences in number and area of polygons of unit maps and sediment and erosion intensity map was compared by Chi-square test. In 17 tests, beside differences in polygon number of unit, sub-type, erosion and sediment maps, the other differences are significant at 0.01 to 0.05 (0.01
  • Y.Asri, A.Moradi Page 171

    Amirkelayeh Protected Area is situated in the north of Lahijan and 28 km to the northwest of Langerud, it covers an area of 1230 hectars. A contribution to the flora, life form and geographical features of the lagoon is given. In this lagoon a total of 85 species and subspecific taxa including 3 charophyta, 5 pteridophyta, 41 dicotyledonae and 36 monocotyledonae were identified. They belong to 45 families and 70 genera. The following families have the highest number of species: Cyperaceae, Poaceae, Ranunculaceae, Lemnaceae and Potamogetonaceae. 53 species (63.1%) are cosmopolitan; it means that they are distributed in the some different regions. The distribution of 22 species is limited to north of Iran. Also, 5 species are mainly distributed in the north and sparsely in the northwest of Iran. Geophyte with 40 species (48.8%) is the most frequent life form of the Protected Area.

  • N.A. Khalighi, T.M. Hassan Ghasemi Page 181
    The range lands depletion of production on potentials and deterioration of vegetation have negative effects on the income of live stock producers and family economy in Dashli Brune area, north of Golestan Province. In a field experiment during 2001 the effect of education, social structure, ownership and family income on live stock producers participation in range lands reclamination and Development projects have been studied by using Likert Method and statistical analysis, such as T-test and F-Regression in 127 samples among 190 live stock producers families.The results indicated that income resource of 95% of agricultural is live stock products are based on 308 heads of animals, 6 hec of irrigated land and 22 hec of rain fed land. The multi variables regression experiment (Back -ward method) and the tests conducted also indicated that ownership and rain fed land are two most important factors in live stock producers participation.