فهرست مطالب

آب و توسعه پایدار - سال پنجم شماره 1 (پیاپی 10، بهار و تابستان 1397)

نشریه آب و توسعه پایدار
سال پنجم شماره 1 (پیاپی 10، بهار و تابستان 1397)

  • آب و جامعه
  • تاریخ انتشار: 1397/04/15
  • تعداد عناوین: 10
|
  • منابع آب سطحی
  • عباسعلی قزل سوفلو، محسن مغربی *، فرزانه داروغه صفحات 67-72
    فرسایش خندقی از جمله انواع فرسایش آبی و تشدیدشونده است که رخداد و گسترش آن موجب تغییرات بارز در منظر زمین، پسرفت اراضی، صدمه به تاسیسات، آبشستگی و تخریب ایستگاه های هیدرومتری و محیط زیست می شود. باتوجه‏ به تنوع و گسترش آبکندهای منطقه و گسترش فرسایش خندقی از نقطه ای به نقطه دیگر، به‏ منظور شناسایی آن ها، از تکنیک سنجش از دور و سامانه اطلاعات مکانی استفاده گردیده است. برای دستیابی به اهداف تحقیق، تغییرات مکانی و زمانی فرسایش خندقی همراه با میزان گسترش اراضی خندقی شده، از تصاویر ماهواره ای لندست 7 و لندست 8 با قدرت تفکیک 30 متر در دو بازه زمانی 2001 (1380) و 2014 (1393) استفاده گردید. به ‏منظور افزایش قدرت تفکیک مکانی، با استفاده از باند PAN )15متر) و تکنیک Resolution merge، اندازه پیکسل ها از 30 متر به 15 متر ارتقا داده شده است. این عملیات برای کلیه باندها در دو بازه زمانی انجام گرفته است. نتایج حاصل از پوشش دو لایه آبراهه ای، در بازه زمانی 13 ساله در حوضه شوردره، واقع در حوضه آبریز رودخانه های قره سو و گرگان رود در استان گلستان، حاکی از افزایش طولی خندق ها و افزایش تراکم زهکشی زیرحوضه های آبریز دارد، به ‏طوری‏که در بازه مورد نظر نرخ فرسایش 0/99 متر در سال برآورد شده است. گسترش خندق ها رابطه مستقیمی با سازند زمین شناسی کاربری اراضی و سایر اقدامات انسانی از جمله احداث غیراصولی راه های روستایی و درون مزرعه ای دارد.
    کلیدواژگان: فرسایش خندقی، سنجش از دور، شوردره، تراکم زهکشی
  • محبوبه حاجی بیگلو *، واحدبردی شیخ صفحات 73-82
    مدیریت ریسک سیلاب رویکردی جامع است که شامل شاخص ‏‏های متعدد ارزیابی در حوضه آبخیز رودخانه‏‏ ها و یک روش موثر و پایدار ولی پیچیده است. ارزیابی ریسک سیلاب به ‏‏منظور بررسی میزان آسیب‏‏ پذیری و مواجهه با خطر، اطلاعات ارزشمندی را برای مدیریت ریسک سیلاب فراهم می ‏‏کند. در ارزیابی ریسک سیلاب در حوزه ‏های آبخیز رودخانه‏‏ ها از مدل‏ های متعددی از قبیل RF 1، DSS 2، ANN 3، RFM 4، SVM 5 و GA 6 به‏ منظور بررسی شاخص ‏‏های موثر در ریسک سیلاب و تعیین درجه اهمیت این شاخص‏‏ ها در حوزه ‏های آبخیز مختلف استفاده شده است. تعیین مدل مناسب برای کاربرد در مقیاس حوضه نیازمند در نظر گرفتن شایستگی مدل برای شرایط محلی حوضه، نیاز‏های داده ‏‏ای، پیچیدگی مدل، صحت و اعتبار مدل، فرضیات مدل، تغییرات زمانی مکانی مدل، مولفه ‏های مدل و هدف کاربر مدل می‏ باشد. به ‏طور‏کلی، مدلی که برای تمامی شرایط مناسب باشد، وجود ندارد. مشکلات مربوط به عدم قابلیت شناسایی، عدم منحصر به فرد بودن مدل و تفسیر‏ناپذیری فیزیکی پارامتر‏های واسنجی جزء مواردی است که با کاربرد مدل‏‏ های توزیعی، فیزیکی ایجاد می ‏شود. این مسائل همچنین در مدل ‏های مفهومی پیچیده نیز دیده می ‏شود. به‏ منظور رفع نیاز‏های رو‏به ‏رشد مدیران حوضه به ابزار‏هایی که بتوانند از آن به‏ طور‏کامل در جهت بررسی توزیع ‏های مکانی سیلاب و انتقال مواد رودخانه‏ ای استفاده کنند، مطالعه جامعی روی این ابزار‏ها نیاز است. به‏ عنوان یک قاعده کلی و عملی، توسعه ی مدل های توزیعی با پیچیدگی نسبتا کم و فیزیکی توصیه می شود.
    کلیدواژگان: خطر، آسیب ‏پذیری، ارزیابی ریسک سیلاب، مدیریت ریسک سیلاب، مدل‏‏ سازی
  • علیرضا محمدی *، طوبی چهارتنگی صفحات 83-92
    اجرای پروژه های بزرگ سدسازی می تواند بر توسعه مناطق جغرافیایی، آثار عمیقی بگذارد که الزاما مثبت نیستند. از این رو، توجه به این مسئله برای کاهش آثار منفی پروژه های بزرگ سدسازی و در نظر گرفتن آنها در ارزیابی فایده ها و هزینه ها، برای سیاست گذاری و برنامه ریزی های بخش آب ضروری است. هدف این پژوهش، سنجش آثار سد کارون 3، بر محیط زیست، جامعه، اقتصاد و کالبد شهرستان ایذه است. این پژوهش، از نوع توصیفی تحلیلی است. قلمرو پژوهش، شهرستان ایذه در استان خوزستان است. جامعه آماری را متخصصان، کارشناسان و افراد آگاه در حوزه توسعه منطقه ای ساکن در شهرستان ایذه، تشکیل می دهند و برای سنجش آثار، روش پرسشگری محقق ساخته، استفاده شده است. حجم نمونه با استفاده از روش کوکران 375 نفر محاسبه شده و پرسشگری به روش تصادفی در دسترس انجام شده است. از آمار مرکزی، آزمون دوجمله ای برای شرح، تحلیل و تعیین میزان تاثیرگذاری و رابطه همبستگی بین متغیر مستقل با متغیرهای وابسته استفاده شده است. یافته ها نشان می دهند که اجرای سد کارون 3 بر مولفه محیط ‏زیستی، اجتماعی و اقتصادی، به ترتیب با مقدار 0/77، 0/63 و 0/56همبستگی، آثار منفی برجای گذاشته است. لیکن، آثار سدسازی بر مولفه کالبدی با مقدار 0/15، کم بوده است.
    کلیدواژگان: پایداری اقتصادی-اجتماعی، عمران منطقه ای، محیط زیست
  • قاسم پناهی، کاظم اسماعیلی * صفحات 93-100
    کنترل و جمع‏آوری سیلاب‎ها از مهم‏ترین و اساسی‏ترین موضوعات در مدیریت حوضه آبریز است، که در شهرها به دلیل توسعه شهری و تغییرات قابل توجه در الگوی طبیعی حوضه آبریز، اهمیت بیشتری می‏یابد. در گذشته رویکرد مدیریتی، سیلاب شهری بسیاری از کشورها به صورت سنتی و معطوف به جمع‏آوری، انتقال و دفع آن بوده است. اما امروزه رویکرد مدرن در مدیریت سیلاب شهری با تکیه بر روش‎هایی که بیشترین تطابق را با فرآیندهای چرخه طبیعی آب سطحی که اصطلاحا روش‎های توسعه کم‏اثر نامیده می‏شود، پیشنهاد می‏شود. بکارگیری این روش به‏عنوان یکی از راهبردهای مهم در مدیریت سیلاب شهری به ویژه در کشورهای توسعه‏یافته هر روزه اهمیت بیشتری پیداکرده و رو به گسترش است. در ایران نیز به دلیل رشد شهرنشینی و شکل‏گیری کلان‏شهرها، مسئله مدیریت سیلاب شهری هر روزه اهمیت بیشتری می‏یابد. در این راستا هزینه‏های زیادی برای مدیریت سیلاب شهری به روش سنتی با ایجاد انواع سازه‏ها، برای جمع‏آوری و دفع سیلاب صرف شده و کمتر به روش‎های توسعه کم‏اثر توجه شده است. در این پژوهش سعی شده تا روش‎های توسعه کم‏اثر معرفی شده و روش‎های اجرا شده و جایگاه آن در مدیریت سیلاب شهری بیان شود. همچنین بهترین راهکارهای مدیریتی برای مناطق مختلف ایران معرفی شود.
    کلیدواژگان: حوضه آبریز، آبنمود سیلاب، توسعه شهری، بهترین راهکارهای مدیریتی
  • مدیریت منابع آب
  • ایمان صانع، بهرام ثقفیان * صفحات 101-114
    تحقیقات متنوعی بر روی انواع مدل های مفهومی بیلان آب ماهانه صورت گرفته است که عموما بر پایه پیوستگی جرم و چرخه هیدرولوژیک آب در طبیعت پایه ریزی شده اند. این مدل ها پارامترهای چرخه هیدرولوژیک حوضه های آبریز را تحت شرایط متنوع، تخمین می زنند. با افزایش کاربرد مدل های بیلان آب در بازسازی چرخه هیدرلوژیک و بررسی اثرات تغییر اقلیم، تلاش های بسیار زیادی جهت توسعه این مدل ها صورت گرفت. این مدل ها پارامترهای متنوعی را در فرآیند مدل سازی ها در نظر می گیرند، که مدل های مفهومی نسبتا پیچیده برای مناطق خشک و مدل های بسیار ساده برای مناطق با آب وهوای معتدل را شامل می شود. بنابراین ضروری است که دقت آن ها برای منطقه مورد مطالعه، مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. عموما داده های بارش به مدت طولانی ثبت شده اند؛ اما داده های دبی اغلب محدود هستند. بنابراین نیاز به برآورد دبی رودخانه ناشی از بارش، انگیزه انجام تحقیقات بسیار زیادی در این زمینه بوده است. این مقاله با یکسان سازی نام پارامترها در مدل های بررسی شده و ارائه روندنمای مفهومی برای آن ها، تصویر روشنی از چگونگی شکل گیری رواناب در مدل ارائه داده است. ساختار کلی مدل ها یکسان و الهام گرفته از مدل مشهور تورنت وایت هستند. پارامترهای ورودی مدل، بارش و دما هستند و پارامتر خروجی آن رواناب حوضه‎ی آبریز در مقیاس ماهانه خواهد بود. همه‎ی مدل ها شامل پارامترهای ذخیره رطوبت خاک، تبخیر و تعرق و رواناب هستند. ولی بعضی از مدل ها دارای تعداد لایه های ذخیره رطوبت خاک بیشتر، پروسه تفکیک بارش باران و برف، ذخیره آب زیرزمینی و دبی پایه هستند که این تفاوت در تعداد پارامترها، مدل ها را از یکدیگر متمایز می کند.
    کلیدواژگان: مدل مفهومی بیلان آب ماهانه، سیکل هیدرولوژیکی، تخمین رواناب
  • زهرا نوری *، محمد علی زارع چاهوکی صفحات 115-122
    بارندگی کم همراه با توزیع نامناسب زمانی و مکانی، کمبود منابع آب و افزایش تقاضا برای آب از مشکلات اساسی در مناطق خشک و نیمه خشک می باشد. استفاده بهینه از منابع آبی موجود و نیز تلاش در جهت دستیابی به منابع آبی جدید دو راه حل عمده برای رفع نسبی این مشکلات هستند. از این میان، جمع آوری آب باران یکی از شاخص ترین روش های مدیریت بهره برداری از آب باران برای مقابله با کم آبی می باشد که در بسیاری از مناطق به سرعت در حال توسعه است. با توجه به تنوع و گستردگی روش های جمع آوری آب باران، باید در انتخاب روش مناسب به ویژگی هایی از قبیل مقدار بارندگی و نحوه توزیع آن، توپوگرافی زمین، نوع خاک، عمق خاک، عوامل اقتصادی و اجتماعی و مصارف آب هر منطقه توجه جدی نمود. در این مقاله، ابتدا عوامل موثر در انتخاب و طراحی روش های جمع آوری آب باران از جمله عوامل طبیعی مانند شرایط آب و هوایی، توپوگرافی منطقه، رواناب و عوامل فنی، اقتصادی، سازمانی و اجتماعی بررسی شده است. سپس روش های مختلف مربوط به سامانه های جمع آوری آب باران با سطوح آبگیر کوچک، بزرگ و جمع آوری آب از پشت بام ها به تفضیل بیان شده است.
    کلیدواژگان: جمع آوری آب باران، مناطق خشک و نیمه خشک، منابع آب، کم آبی
  • خدیجه بوزرجمهری، سیده سمیه خاتمی * صفحات 123-132
    در سرزمین های خشک که حیات و بقای کشاورزی به آب و آبیاری وابسته است، کمبود آب از مهمترین انگیزه ابداعات و نوآوری های فراوان از جمله حفر قنات بوده است که نقشی انکارناپذیر در حفظ و گسترش تمدن در فلات ایران داشته است. آنچه امروزه توسعه پایدار می نامند، نیاکان ما در عمل درک کرده و به کار بسته بودند. آنها نظامی برای بهره برداری پایدار از منابع آب و خاک این مناطق ایجاد کرده اند که می تواند سرمشق مناسبی برای حل بحران های اخیر باشد. این تحقیق درصدد پاسخگویی به این پرسش است که چگونه و تحت چه شرایطی قنات توانسته است سازگاری انسان با طبیعت و تعادل پایدار را سبب شود؟ بدین منظور و با توجه به ماهیت پژوهش از روش تحقیق کیفی تحلیل محتوا و نرم افزار Maxqda استفاده شده است. محدوده مورد مطالعه قنات زارچ است که در پهنه وسیعی از استان یزد واقع شده است. جامعه مورد مطالعه شامل 16 نفر از خبرگان قنات و مقنیان هستند که اطلاعات آنان تجزیه و تحلیل شده است. نتایج حاکی از آن است که همه ابعاد دانش بومی قنات‏شناسی آنان متاثر از ویژگی های طبیعی و جهت دستیابی به اهداف اقتصادی شکل گرفته است و در این مسیر نظامی اجتماعی پایه‏ ریزی شده که نشانگر وجود نظام برنامه ریزی محلی در راستای توسعه پایدار می باشد.
    کلیدواژگان: دانش بومی، مقنی، تمدن کاریزی، تحلیل محتوا
  • سید حسین حسینی *، حسن یوسفی صفحات 133-142
    بدون تردید قدرت هر کشوری برای تنظیم، تخصیص و کنترل منابع آب در درجه اول بستگی به وجود چارچوب حقوقی مدون برای مدیریت و حمایت از منابع آب دارد. قوانین و راهکارهای موجود در جهت حمایت از حقوق آب در بسیاری از کشورها از جمله ایران اغلب پیچیده، پراکنده و فاقد ضمانت اجرایی متناسب بوده و از شیوه ‏های مدرن مدیریت آب به دور مانده است. حمایت‏ های کیفری از حقوق آب به طور پراکنده در قوانین قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران دیده می ‏شود. اما این قوانین به نحوی ساماندهی نشده که از یک سو امکان بهره‏ مندی عادلانه عموم از منابع آبی را فراهم آورد و از سوی دیگر باعث جلوگیری از ارتکاب رفتارهای ناهنجار علیه منابع آبی شود و چه بسا این قوانین خود به نوعی تشدیدکننده بحران آب در کشور بوده ‏اند. لایحه‏ ی قانون جامع آب ایران، در چارچوب قانون اساسی و سیاست ‏های کلی نظام، ضمن توجه به ارزش اقتصادی، امنیتی و سیاسی آب، با رفع چالش ‏های موجود به حمایت کیفری کارآمد از حقوق آب پرداخته است.
    کلیدواژگان: حقوق آب، تدابیر کیفری، منابع آب
  • یادداشت تحلیلی
  • شکیبا میرزایی صفحات 145-146
    پیش‏ بینی‏ های جهانی نشان می ‏دهد که با توجه به رشد جمعیت، توسعه اقتصادی، پیشرفت فناوری، شهرنشینی، تقاضای رو به رشد برای غذا و رژیم ‏های متنوع غذایی، تغییرات اقلیم، تخریب منابع و کمبود آب، تقاضا برای آب شیرین، انرژی و غذا در دهه ‏های آینده افزایش خواهد یافت (Hoff، 2011). در حال حاضر، کشاورزی با مصرف حدود 70 درصد از مجموع کل منابع آب شیرین جهان به عنوان بزرگترین مصرف‏ کننده آب به ‏حساب می ‏آید. آب برای تولید محصولات کشاورزی و در کل زنجیره تامین مواد غذایی و کشاورزی و نیز برای تولید، حمل و نقل و استفاده از تمام فرم ‏های انرژی استفاده می‏ شود. در عین حال، تولید و زنجیره تامین مواد غذایی حدود 30 درصد از کل انرژی جهانی را نیز مصرف می‏ کند (FAO، 2014). انتظار می ‏رود که این وضعیت در آینده نزدیک، تشدید شود، زیرا پیش بینی شده است که تا سال 2050 به دلیل تفاضای بیشتر مواد مغذی و با کیفیت بهتر، 60 درصد غذای بیشتر تولید گردد. انرژی مصرفی جهان نیز سیری صعودی داشته به نحوی که تا سال 2035 نزدیک به 50 درصد و تا سال 2050 به میزان 80 درصد افزایش خواهد یافت. همچنین پیش بینی شده است، هزینه‏ های تامین آب تا سال 2025 در کشورهای در حال توسعه، حدود 50 درصد و در کشورهای توسعه یافته، 18 درصد افزایش خواهد یافت (FAO، 2014). با افزایش فشار مصرف بر منابع و با وجود روابط پیچیده و اثرات متقابلی که منابع بر یکدیگر دارند، لزوم نگرشی نو در شناسایی و تحلیل این روابط برای پایداری منابع ارزشمند آب، خاک، انرژی و… غیرقابل انکار است. همبست آب و انرژی و غذا (WEFN) نگرشی است که این توانمندی را بدست می‏ دهد (Garcia و You، 2016).
    کلیدواژگان: همبست، مدیریت جامع منابع آب
  • صفحه 147
    اهم فعالیت های گروه تحقیقات شرکت آب و فاضلاب مشهد:تشکیل کمیته مدیریت فناوری: حمایت از توسعه و تولید محصولات دانش بنیان
    سامانه محقق و زیرپورتال تحقیقات
    تدوین و انتشار پژوهش نامه
    تدوین پژوهش کارت
    کلیدواژگان: تشکيل کميته مديريت فناوري، سامانه محقق و زيرپورتال تحقيقات، تدوين و انتشار پژوهش نامه، تدوين پژوهش کارت
|
  • Abbas Lai Ghezelsofloo, Mohsen Maghrebi *, Farzaneh Daroughe Pages 67-72
    The gully erosion is one of several water erosions which their expansion causes significant changes in terms of land, land degradation, and destruction of the environment. To study the diversity and expansion of gullies and the development of gully erosion from one place to another, remote sensing and geographical information systems were used. To achieve the current research objectives, the spatial and temporal extent of gully erosion and expansion of the eroded areas were investigated using the Landsat 7 and 8 satellite images with a resolution of 30 m in the period of 2001 (1380) and 2014 (1393). The spatial resolution has been enhanced from 30 m to 15 m using the band PAN (15 meters) and technique Resolution merge. This method was applied to all bands and pictures for two different time periods. The results from combining two layers of waterways, in the period of 13 years, applied on the Shordareh basin located in Golestan province, showed an increase in the length of the gully and the drainage density of sub-basins. The erosion rate in the assumed period is estimated at 0.99 meters per year. The gully expansion is directly related to the geological formations, land use, and other human activities such as unprincipled construction of rural and inland roads.
    Keywords: Gully erosion, Remote sensing, Shordareh, Drainage density
  • Mahboobeh Hajibigloo *, Vahedberdi Sheikh Pages 73-82
    Flood risk management is a comprehensive approach which includes various evaluation indicators in river basins, it is an effective and sustainable but complex method. Flood risk assessment provides valuable information to assess vulnerability and exposure to hazard. For assessing the flood risk in river basins, several models such as RF, DSS, ANN, RFM, SVM, and GA are used to study the effective parameters of flood risk which have been used in different watersheds for the determination of the importance of these indicators. Determining a suitable model for use on the basin scale requires the consideration of the model suitability for the basin local conditions, data requirements, model complexity, accuracy and validity of the model, model hypothesis, spatial and temporal variation of the model, model components, and user target. In general, there is no model suitable for all conditions. Problems related to the inability to identify, the lack of uniqueness of the model, and the physical incomprehensibility of calibration parameters are some of the issues that are caused by the application of distributive and physical models. These issues also exist in complex conceptual models. To meet the growing needs of field administrators, it is necessary to have tools that can be fully used to investigate the spatial distribution of floods and the transport of river materials. As a general and practical rule, the development of distributed models with a relatively low physical complexity is recommended.
    Keywords: Hazard, Vulnerability, Flood risk assessment, Flood risk management, Modeling
  • Alireza Mohammadi *, Tooba Chahartangeh Pages 83-92
    Implementing large civil projects such as dam construction can considerably affect geographical areas, and these impacts are not necessarily positive. Therefore, attention to this problem to decrease the negative effects of dam construction and considering these effects in the assessment of benefits and costs in water sector planning is necessary. This study aims to measure the effects of Karun-3 dam's construction on the environment, society, economy, and the body of Izeh city. This investigation is a descriptive-analytical research. The territory of study is the Izeh city located in Khuzestan province. The statistical population of the study consists of experts, specialists, and regional development experts who live in city of Izeh. To measure the effects, a researcher-made questionnaire has been used. The sample volume is calculated as 375 people using the Cochrane method which are questioned by the available random method. Central statistics and bionomial tests were used to describe, analyse, and determine the correlation between independent and dependent variables. The results show that implementing Karun-3 dam had negative effects on the environment, society, and economy with correlation values of 0.77, 0.63, and 0.56, respectively. However, the effects of dam construction on physical component were low, with the value of 0.15.
    Keywords: Socio- economical sustainability, Regional development, Environment
  • Ghasem Panahi, Kazem Esmaili * Pages 93-100
    Control and collection of flood runoffs are one of the most important and fundamental issues in the watershed management which is more important in cities due to urban development and significant changes in the natural pattern of the watershed. In many countries, traditional urban flood management approaches have focused on the collection, transport, and dispose of the flood runoffs. Nowadays, a modern approach in urban flood management is recommended which relies on methods that best fit the natural cycle of surface water processes, namely "low-impact development" methods. Using this method as one of the key strategies in urban flood management, especially in developed countries, is becoming more important. In Iran, due to the growth of urbanisation and the formation of large cities, urban flood management has growing importance. Therefore, large investments have been made on urban flood management with a traditional approach by creating a variety of structures for flood collection and disposal, and less attention has been paid to low-impact development methods. In this study, low-impact development methods are introduced and already implemented procedures and their role in urban flood management are expressed. Moreover, the best management solutions for different regions of Iran are introduced.
    Keywords: Watershed, Flood hydrograph, Urban development, Best management practices
  • Iman Sane, Bahram Saghafian * Pages 101-114
    Water balance models are generally based on mass continuity and the hydrologic cycle of water in the natural environment. Monthly water balance models evaluate the importance of various hydrological parameters under diverse hydrological conditions. As water balance models are becoming widespread, there is a significant effort devoted to the development of these models towards estimating the hydrological components of the basin. Different models and algorithms consider various parameters which range from relatively complex conceptual models for dry areas to very simple models for areas with temperate climates. Therefore, it is essential that these models be closely and precisely analysed, and ultimately, reviewed. Generally, rainfall data have long been recorded, but discharge data are often scarce. Therefore, the need to estimate the discharge of rivers resulted from rainfalls has motivated a great number of research in this area of study. In this paper, parameter naming in different models has been homogenised, presenting a clearer image of similarities and differences among different models. The overall framework of the models is similar and inspired by the Thornth Waite model. The input parameters are precipitation and temperature, and the output is the monthly runoff of the basin. All models include soil water storage capacity, evapotranspiration, and runoff. However, some of the models consist of water storage capacity layers, separation of rain and snow, groundwater storage, and base discharge. These differences in the number of parameters distinguish the models from each other.
    Keywords: Conceptual water balance model, Hydrological cycle, runoff estimation
  • Zahra Noori *, Mohammad Ali Zare Chahouki Pages 115-122
    Low rainfall with poor temporal and spatial distribution, scarcity of water resources, and the increasing demand for water are major problems in arid and semiarid regions. The efficient use of water resources and efforts to achieve new water sources are two main solutions to slightly overcome these problems. Among these, rainwater harvesting is one of the most prominent methods for rainwater management to confront the scarcity of water that is rapidly developing in many areas. Due to the variety and extent of rainwater harvesting methods, characteristics such as the amount of rainfall and its distribution, topography, soil type, soil depth, social and economic factors, as well as the water consumption in each area must be considered when selecting the appropriate method. In this paper, firstly, the factors affecting the selection and design of each rainwater harvesting method is studied that includes natural factors such as weather conditions, topography, runoff, and the technical, economic, social, and organisational factors. Then, the different methods of rainwater harvesting systems including microcatchment, macrocatchment, and rooftop rainwater harvesting systems are expressed in detail.
    Keywords: Rainwater harvesting, Arid, semi-arid regions, Water resources, Scarcity of water
  • Khadijeh Bouzarjomehri, Somayeh Khatami * Pages 123-132
    In arid lands where agriculture is dependent on irrigation, water shortage has been one of the main motivations for many innovations, such as Qanats, which play an important role in maintaining and developing civilisation on the Iranian plateau. What is known today as sustainable development, was actually understood and applied by our ancestors. Their method of sustainable use of water resources from these areas can be a good example to solve recent crises. The present research aims to answer the question of how and under what conditions a Qanat was able to cause human adaptation to nature and sustainable balance? To this end, the current research is carried out using qualitative content analysis and the MAXQDA software. The study area is the Zarch Qanat located in a large area of Yazd province. The study population includes 16 specialists in Qanat. The results indicate that all aspects of the indigenous knowledge of Qanat have been established based on natural features in order to achieve economic goals. Through this development, a social system was established which shows the existence of local planning in line with sustainable development.
    Keywords: Indigenous knowledge, diggers, Kariz civilisation, Content analysis
  • Seyed Hossein Hosseini *, Hasan Yousofi Pages 133-142
    Undoubtedly, the power of any country to regulate, allocate, and control water resources depends primarily on the existence of a legal framework to manage and protect water resources. The rules and approaches to protect water rights in many countries, including Iran, are often complex and dispersed, and are very far from the modern modes of water management. The criminal protection of water rights has been sporadically observed in the laws of Iran, both before and after the Islamic Revolution. These regulations do not provide the opportunity for the public to have a fair share of water resources. On the other hand, they do not prevent the commission of abusive behaviours against the water resources, and maybe these laws have somehow intensified the water crisis in the country. Iran's comprehensive water legislation, followed within the framework of the constitution and general policies of the system, with regards to the economy, security, and political value of water, aims to solve the existing challenges and is committed to the effective protection of water rights.
    Keywords: Water rights, Penal measures, Water resources