فهرست مطالب

ریخته گری - پیاپی 116 (زمستان 1396)

نشریه ریخته گری
پیاپی 116 (زمستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/11/06
  • تعداد عناوین: 10
|
  • معرفی شرکت فارس ریزان مواد
    صفحه 3
  • شبیه سازی اثر طراحی سیستم راهگاهی بر نحوه پر شدن قالب و توزیع دمایی یک قطعه (مطالعه موردی)
    امیر مرادی، مهدی دیواندری *، محمدعلی بوترابی صفحه 8
    طرح و ابعاد سیستم راهگاهی نرخ پر شدن قالب را تع یین کرده و بر سلامت قطعه ریختگی اثر می گذارد. در شرایط مناسب سیستم راهگاهی و پر شدن به ترتیب، آرام و یکنواخت قالب است که سلامت قطعه تامین می شود. در این تحقیق با استفاده از نرم افزار شبیه سازی، تاثیر عوامل موثر در طراحی )نسبت و مکان سیستم راهگاهی( بر نحوه پر شدن قطعه استوانه ای شکل انجام شد. سیستم های راهگاهی مختلف طراحی و از نظر نحوه ی ورود مذاب به قالب، حرکت درونی مذاب و توزیع دمایی قطعه، بررسی گردید. نتایج نشا ندهنده ی تلاطم بسیار زیاد مذاب در سیستم های راهگاهی سرریز است که برای آلیاژهای حساس به اکسیداسیون مناسب نیست. استفاده از سیستم کف ریز که مذاب با سرعتی کمتر از سرعت بحرانی وارد قالب شود مناسب است. برای کاهش سرعت مذاب، افزایش سطح مقطع راهباره درحرکت رو به بالا موثر است. بعلاوه سیستم راهگاهی باید توزیع مناسبی از دما در قطعه داشته باشد. شرایط پر شدن آرام با سرعت 0/45 متر بر ثانیه و بصورت یکنواخت با استفاده از یک راهبار حلقه ای شکل در زیر قطعه و استفاده از ده راهباره، بدست آمد.
    کلیدواژگان: شبیه سازی، جریان مذاب، توزیع دمایی قطعه، طراحی سیستم راهگاهی
  • خواص شیمیایی، معدنی و مورفولوژیکی سرباره فولاد
    هدایت غلامی * صفحه 16
    سرباره فولادی یک فرآورده حاصل از فرآیند تولید و تصفیه در فولادسازی است. این پژوهش انواع مختلف سرباره فولادی را که از فولادسازی با کوره قوس الکتریکی (EAF) و فرآیند تصفیه فولاد در کوره پاتیلی (LF) تولید می شود، ارائه می دهد. خواص کانی شناسی و مورفولوژیکی نمونه های سرباره کوره قوس الکتریکی EAF (L) ، از طریق تجزیه و تحلیل های اشعه ایکس (XRD) و میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) بررسی شده اند. الگوهای XRD نمونه های سرباره (EAF (L بسیار پیچیده و دارای چندین طیف که در نقاطی نیز دارای همپوشانی بودند و مواد معدنی زیادی در این نمونه ها نشان داده می شود. تجزیه و تحلیل XRD نشان از حضور دوفاز MgO و CaO بصورت آزاد در نمونه سرباره EAF داشت. تصاویر حاصل از SEM نمونه های سرباره نشان داد که اکثر ذرات سرباره فولادی که به اندازه ذرات ماسه بوده به اشکال کروی، زاویه دار تا گوشه دار دیده می شوند. همچنین نمونه هایی با بافت سطحی بسیار صاف تا سطوح بسیار خشن همراه با ساختارهای متفاوت کریستالی در ذرات ماسه ای شکل نمونه های سرباره EAF (L) توسط SEM مشاهده شد. خصوصیات نمونه های سرباره فولادی که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است، در جهت بررسی هرچه دقیق تر خواص فولاد و سرباره های فولاد به منظور ایجاد حساسیت بیشتر در موضوع سرباره ها مورد بحث قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: سرباره، فولادسازی، کوره قوس الکتریکی، کوره پاتیلی، تر یکب شیمیایی
  • اخبار دانشگاه ها
    صفحه 24
  • راهبردهای نوین نوسازی صنایع ریخته گری در آلمان
    دکتر مهرداد عضو امینیان * صفحه 34
    در زنجیره تولید صنعتی فرایند تولید قطعات، نقش کلیدی و اثر گذار دارد. ریخت هگری یکی از عمده ترین این فرایند ها است که تقریبا بسیاری از شاخه های صنعتی از جمله صنایع تولید خودرو، صنایع هوایی، صنایع ماشین سازی و مستقیما به توانمندی و رشد یافتگی آن وابسته است. به رغم آنکه صنعت ریخت هگری در آلمان که دارای قدمت طولانی است برخوردار از سطح بالایی از فناوری است، اما به دلایل مختلف از جمله کاهش اقبال نیروی انسانی برای ورود به این عرصه، فشارهای زیست محیطی جهت ممانعت از گسترش کمی صنایع مزبور و رشد این صنعت در سایر کشورها، به ویژه در کشورهای در حال توسعه، محافل علمی و سازمان های غیر دولتی فعال در عرصه صنعت ریخته گری آلمان در جهان توجه مبذول دارند.
    گزارش حاضر تحت عنوان "راهبردهای نوین نوسازی صنایع ریخته گری آلمان" چگونگی روند رشد مداوم این صنایع را تعریف می کند. این تحقیقات بسیار با ارزش بوده و می تواند با توجه به دیدگاه کاربردهای متنوع قطعات ریخته گری، منجر به توسعه علمی – فنی )مهندسی(، توسعه مواد و فرایند ها گردد و با توجه به رقابتی بودن آنها، شناسایی نقاط ضعف و قوت شده و به طور دایم و نظام مند با توجه به تغ ییر خواسته های بازار مورد ارزیابی و بررسی مجدد قرار گیرند. به منظور تشخیص نوع کار، کنترل دایمی مفروضات و ارتباط آن با واقعیات، نظارت های دایم بر فرایند، رقابت بازار و همچنین بررسی نتایج توسعه و رشد در ابعاد علمی و فنی همواره الزامی است. تنها به این روش می توان تصویری پایدار بر پایه عوامل علمی و مطمئن از وضعیت صنایع ریخته گری و نحوه رشد آن ترسیم نمود.
  • اخبار ایران و جهان
    صفحه 39
  • تاثیر پارامترها و مشخصات تیغچ ه های برشی ، در تراشکاری قطعات چدنی بر طول عمر آنها و هزینه های ماشینکاری
    ابوطالب جوادی منش * صفحه 46
    امروزه استفاده از تکنولوژی تیغچه های برشی تراشکاری ، فضای پیچیده ای را در تنظیم و چیدمان فرآیندها ی ماشینکاری فراهم آورده است که مستقیما در اقتصاد ماشینکاری تاثیر بسزایی دارند. هزینه های تولید در براده برداری ، از مواردی از قبیل داده های براده برداری ،کنترل براده ، بازیافت براده ها و امکان استفاده مجدد در فرآیند ذوب و ریخته گری با کمترین میزان تلفات, تعویض ابزار ، عمرابزار ،جنس قطعه کار ، هزینه های بالا سری ، هزینه های آزمایشکاهی, تشکیل شده است. درست است که ابزار های برشی حدود 3%-4% هزینه های تولید را در بر میگیرند اما تاثیر زیادی بر روی اقتصاد کلی براده برداری دارند و زمانیکه ابزارهای برشی بطور صحیح بکار بروند، معمولا منجر به بهبود بطور قابل توجهی در هزینه های تولید می گردند هر چند هزینه های مطلق ابزارتغ ییر زیا دی نمی کنند اما تاثیرات آن روی سایر هزینه های تولید ، هزینه های ابزار را تحت الشعاع قرار می دهند. با توجه به اهمیت فوق و گستردگی تنوع ابزارها که براساس شکل هندسی وضخامت تیغچه و سایر پارامترها است و همچنین تنوع انواع هولدر (بیش از 2000 مورد) ، در این تحقیق منحصرا انتخاب صحیح و تاثیر هر یک از مشخصات ابزار بر بهبود فرآیند ماشینکاری و کنترل هزینه ها مورد بررسی قرار گرفته است. برای این کار از یک نوع تیغچه تراشکاری لوزی C شکل با زاویه 80 درجه در ماشینکاری کاسه چرخ چدنی از جنس 25 GG، استفاده شده است. برخی از مشخصات ابزار از قبیل شکل, ابعاد ، شعاع نوک ابزار ، گرید ،شکل و نوع براده شکن در فرآیند ماشینکاری قطعه کاسه چرخ چدنی یک نوع خودروی سواری مورد بررسی قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: ابزارهای برشی، تیغچه ها برشی، ماشینکاری چدن ها، عمر ابزار، ماشینکاری قطعات ریختگی
  • سه موضوع مدیریتی و یک دنیا محتوا
    مهندس یحیی جافریان صفحه 52
    موضوعات و مفاهیم مدیریتی شکل گرفته در طول تاریخ ممکن است ساده به نظر برسند ولی در خود انبوهی از تجربه نهفته دارند. در این نوشتار سه موضوع مدیریتی: •عادات انسان های موفق
    •کارکنان سمی
    •سپاسگزاری
    به صورت فشرده ارایه می شوند. یادگیری، درک و ترویج این موضوعات ساده می تواند برای رهبران و مدیران شرک تها بسیار مفید باشد و آنان را در انجام ماموریت و دستیابی به چشم انداز و اهداف سازمان یاری رساند.
  • پرسش و پاسخ
    صفحه 54
  • واژه نامه
    صفحه 56