فهرست مطالب

آموزش در علوم انتظامی - سال ششم شماره 1 (پیاپی 21، بهار 1397)

فصلنامه آموزش در علوم انتظامی
سال ششم شماره 1 (پیاپی 21، بهار 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/02/28
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمد قراری، محمود قربانی*، علی معقول، احمد زنده دل، علی اکبر گل محمدی صفحه 11
    زمینه و هدف

    مدیران آموزشی مهمترین عاملی هستند که می توانند با انتقال دانش نظری و مهارتی، کارکنان ناجا (نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران) را توانمند نموده و آنها را برای انجام ماموریتهای محوله آماده نمایند. این تحقیق با هدف طراحی مدل توانمندسازی فرماندهان و مدیران آموزشی ناجا انجام شده است.

    روش

    این تحقیق از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی است و از نظر روش از رویکرد کیفی و اجرای تکنیک دلفی جهت طراحی مدل استفاده شده است. بر این اساس ابتدا مروری بر مطالعات نظری و پیشینه تحقیق صورت گرفت. پس از گردآوری اهم ابعاد، مولفه ها و شاخص های مورد نیاز جهت طراحی مدل طراحی مدل توانمندسازی فرماندهان و مدیران آموزشی ناجا، پرسشنامه مرحله اول دلفی تدوین و در اختیار اعضای گروه خبرگان که شامل 25 نفر از متخصصین و اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم انتظامی، فردوسی، تهران و مدرسین ممیزی شده ناجا بوده و به روش هدفمند انتخاب شدند، قرار گرفت. پس از اصلاح و بازبینی و انجام مراحل دلفی در دو مرحله دیگر و رسیدن به اجماع نظر، مدل توانمندسازی فرماندهان و مدیران آموزشی ناجا با استفاده از رویکرد کیفی نهایی شد.

    یافته ها

    یافته های تحقیق حاکی از آن است که در این مدل، عوامل موثر بر توانمندسازی در پنج بعد؛ استراتژیک، فرهنگی ارزشی، ارتباطی، روانشناختی و انگیزشی می باشند. الگوی مربوطه شامل 22 مولفه بوده که بیشترین تاثیر را بر توانمندسازی دارد.

    نتیجه گیری

    بر اساس یافته های تحقیق می توان با به کارگیری این الگو، سازمان در تدوین اهداف، برنامه ها، راهبردها، رشد و بالندگی در زمینه توانمندسازی فرماندهان و مدیران آموزشی ناجا بهره برداری نماید.

    کلیدواژگان: توانمندسازی، فرماندهان و مدیران آموزشی ناجا، رویکرد کیفی
  • حمیدرضا محمدزاده مهنه، محمدحسین عباس نژاد، جواد فقیهی پور * صفحه 55

    این پژوهش با هدف بررسی وضعیت عوامل موثر بر نهادینه سازی انضباط سازمانی در دانشگاه علوم انتظامی امین و با محوریت انضباط سازمانی، در زمینه مدیریت منابع انسانی صورت گرفت. در این پژوهش، سوال اصلی این بود که وضعیت عوامل موثر بر نهادینه سازی انضباط سازمانی در دانشگاه علوم انتظامی امین چگونه است؟ روش تحقیق در این پژوهش به صورت کمی و با استفاده از پیمایش صورت گرفت. روش نمونه گیری پژوهش از نوع تصادفی ساده بود که حجم نمونه مطابق با فرمول کوکران تعداد 31 نفر در نظر گرفته شد و روش تجزیه و تحلیل داده ها نیز با استفاده از نرم افزار SPSS صورت گرفت. با استفاده از مطالعه عباس نژاد و همکارانش، محققین در این پژوهش 50 پیشایند یا عامل موثر بر ارتقا و نهادینه سازی میزان انضباط سازمانی در دانشگاه علوم انتظامی امین را مورد بررسی قرار دادند. بررسی آمار توصیفی متغیرهای پژوهش بر حسب وضعیت کنونی نشان داد که «شرکت منظم در صبحگاه» دارای بیشترین امتیاز و همچنین «گردش مشاغل» دارای کمترین امتیاز از نظر پاسخگویان بود. بررسی آمار توصیفی متغیرهای پژوهش بر حسب میزان اهمیت نشان داد که «انضباط معنوی» دارای بیشترین امتیاز و همچنین «الگوبرداری از سایر دانشگاه های افسری نیروهای مسلح» دارای کمترین امتیاز از نظر پاسخگویان بود. از سویی بررسی میزان انضباط سازمانی در دانشگاه علوم انتظامی امین نشان داد که به ترتیب دانشجویان، کارکنان پایور و کارکنان وظیفه دارای بیشترین میانگین انضباط سازمانی در دانشگاه علوم انتظامی امین را دارا بودند. در انتها نیز پیشنهادات کاربردی در راستای نهادینه سازی انضباط سازمانی در دانشگاه موصوف ارایه گردید.

    کلیدواژگان: انضباط، انضباط سازمانی، عوامل موثر بر انضباط سازمانی، دانشگاه علوم انتظامی امین
  • اسدالله عباسی*، زهره اسماعیلی، مهران فرج اللهی، جعفر جهانی صفحه 121

    پژوهش حاضر با هدف بررسی و تحلیل اهداف تعلیم و تربیت عشایر با تکیه بر دیدگاه بهمن بیگی با روش تحلیل محتوای کیفی انجام شده است. اهداف تعلیم و تربیت همواره یکی از دغدغه های بزرگ مسائل تربیتی و شاید به عنوان یکی از ارکان حیاتی و مهم ترین مسئله تعلیم و تربیت مطرح و مورد بحث واقع بوده است. بنابرین بررسی اهداف نظام های آموزشی موفق می تواند دست آورد خوبی برای دست اندر کاران نظامهای آموزشی و دانشجویان رشته های علوم تربیتی به ارمغان آورد یکی از این نظام ها که در زمان بروز و ظهور خود توجه زیادی از اندیشمندان و مسئولین اجرایی در سطح کشور و حتی نهادهای بین المللی را بخود جلب کرد تعلیمات عشایری به رهبری بهمن بیگی بود. این پژوهش با توجه به هدف خود که در صدر مطلب بیان شد با تحلیل محتوای کیفی بجا مانده از مرحوم بهمن بیگی و مصاحبه هایی که از دست اندر کاران این نظام صورت گرفت و با ترسیم شبکه مضامین به 9 هدف (مفهوم) سازمان دهنده و 94 مضمون پایه (اهداف جزیی) دست یافت در بررسی اولویت ها مشخص شدکه بعد از سواد آموزی اهداف تقویت کیفیت علمی، کاهش فاصله طبقاتی ترویج زبان فارسی، تقویت و ترویج روحیه شهامت و شجاعت، تکریم جایگاه زن در جامعه عشایری، در این نظام آموزشی از اولویت بیشتری برخوردار بوده اند و اهداف سیاسی و اعتقادی از اولویت کمتری برخوردار بوده اند.

    کلیدواژگان: تعلیمات، آموزش و پرورش عشایر، بهمن بیگی، اهداف تربیتی
  • علی فرهادی*، مهدی خیراندیش صفحه 151

    دانشگاه های سازمانی امکانات آموزشی درون سازمانی هستند که به دلیل شکست و ناکامی سازمان ها در دست یافتن به محتوای غنی آموزش های دانشگاهی و آموزش های کوتاه مدت و از طرف دیگر به دلیل نیاز فراوان به یادگیری مادام العمر به وجود آمدند و از طریق ایجاد یکپارچگی راهبردی بین یادگیری و کارسازمانی، بر افزایش مهارت ها و دانش کارکنان تاکیددارند. از این رو این تحقیق باهدف آسیب شناسی نظام آموزشی دانشگاه های سازمانی صورت پذیرفته است. این تحقیق ازنظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و ازنظر روش توصیفی- پیمایشی است. داده های لازم در این تحقیق با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری و با استفاده از آزمون تی تک نمونه ای مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفته است. جامعه آماری تحقیق تعداد 125 نفر از دانشجویان، مدیران و فرماندهان یکی از دانشگاه های سازمانی می¬باشند که با روش نمونه گیری غیر احتمالی هدفمند غیر نسبتی در دسترس، انتخاب گردیدند. یافته¬های تحقیق حاکی از آن است که وضعیت کلی این دانشگاه با میانگین 85/2 با وضعیت مطلوبی فاصله دارد و نظام آموزشی این دانشگاه در سایر حوزه ها هم دچار آسیب های می باشد که بیشترین آسیب مربوط به حوزه ماموریت و راهبرد است و کمترین آسیب ها مربوط به حوزه فرهنگ سازمانی می باشد.

    کلیدواژگان: آسیب شناسی، دانشگاه سازمانی، نظام آموزشی
  • مسلم پیری زمانه، کاوه قدمی، علیرضا نظر صفحه 181

    همگام با توسعه علم و تکنولوژی روند تحولات جهانی با شتابی بیشتر در حال گسترش است. پس به منظور جلوگیری از عقب ماندن باید کیفیت آموزش¬های مهارتی را در همه سطوح بالا برد از طرفی این ارتقاء باید با شناسایی آسیب ها همراه باشد تا بتواند به موفقیت دست پیدا کند. این پژوهش با هدف تحلیل آسیب شناسی عوامل موثر نظام آموزش¬های مهارتی به منظور تدوین برنامه راهبردی توسعه این آموزش¬ها در ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام شد. روش شناسی این پژوهش بر گرفته از رویکرد توصیفی-پیمایشی بوده و با استفاده از ابزار پرسشنامه محقق ساخته تحلیل های آماری انجام شد. داده¬ها از یک جامعه آماری متشکل از 48 نفر کارشناسان و افسران عالی رتبه دانشگاه های ارتش جمهوری اسلامی ایران جمع¬آوری گردید. روایی پرسشنامه نیز از طریق مصاحبه با 15 نفر از خبرگان دانشگاهی بررسی که مورد تایید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه توسط آلفای کرونباخ با استفاده از نرم افزار SPSS مقدار 0. 86 بدست آمد سپس با استفاده از آزمون کلموگرووف- اسمیرنوف به بررسی نحوه توزیع داده ها پرداخته شد و با استفاده از آزمون T-تک نمونه ای مولفه های اصلی شناسایی گردیدند و در نهایت این مولفه ها با استفاده از روش TOPSIS فازی مثلثی رتبه بندی گردیدند. یافته¬های پژوهش حاکی از وجود آسیب¬های متعدد در ارتش جمهوری اسلامی ایران بود که رتبه بندی شده اند، مهمترین این آسیب¬ها در بحث ساختار آموزشی در نظام آموزش مهارتی بود. در عین حال کمترین رتبه، توجه به فرهنگ جامعه بود.

    کلیدواژگان: تحلیل، ارتش جمهوری اسلامی ایران، تاپسیس فازی، آسیب شناسی، نظام آموزش های مهارتی
  • رسول نجار باغسیاه *، رضا صالحی صفحه 209

    در آموزش زبان انگلیسی کتاب های درسی نقش تعیین کننده ای در اثربخشی آموزش دارند و بنابراین ارزیابی کتب درسی به یکی از خطوط پژوهشی در نشریات معتبر این رشته تبدیل شده است که حاصل آن معرفی فهرست های ارزیابی متعدد برای ارزیابی کتب درسی بوده است. اما با اینحال در محیط زبان انگلیسی با اهداف پلیسی ارزیابی کتب درسی چندان موردتوجه نبوده است. بنابراین تحقیق حاضر در راستای ارزیابی یکی از کتب درسی با عنوان «انگلیسی برای ماموران انتظامی» انجام شده است تا با استناد به فهرست های معتبر ارزیابی، این کتاب را که توسط انتشارات مک میلان منتشر و در حال حاضر در دانشگاه علوم انتظامی امین ویژه دوره های زبانی ماموران پلیس تدریس میشود، ارزیابی نماید. دراین راستا با استفاده از فهرست ارزیابی لیتز، اساتید زبان انگلیسی دانشگاه علوم انتظامی امین بعنوان جامعه آماری تحقیق بطور تمام شمار کتاب مذکور را ارزیابی نمودند. نتایج تحقیق نشان میدهد که درصد پاسخگویان بطور کلی این کتاب را از لحاظ مولفه های ملاحظات عملی تدریس، طراحی و چارچوب، تمارین درسی کتاب، مهارت های مورد هدف تدریس، نوع شناسی زبان کتاب، و موضوعات و محتوای کتاب آموزش زبان انگلیسی مناسب تدریس در محیط ناجا میدانند. مباحث ارائه شده درباره نتایج تحقیق به پیشنهادات کاربردی منجر شده است.

    کلیدواژگان: انگلیسی با اهداف ویژه، انگلیسی با اهداف پلیسی، ارزیابی کتاب درسی، تهیه و تدوین مطالب درسی
|
  • mohammad gharari, mahmood ghorbani *, Ali maghool, Ahmad zendedel, Aliakbar golmohammadi Page 11
    Background and Aim

    Educational managers are the most important factor in transferring knowledge and skills, empower Iranian police employees and prepare them to perform their assigned missions. This research was conducted with the aim of designing a model for empowerment of commanders and managers of Police.

    Method

    This research is a applied research in terms of purpose and methodologically from a qualitative approach and Delphi technique was used to design the model. Based on this, first was reviewed the theoretical studies and the background of the research. After collecting the important dimensions, the components and indices needed to design model for empowerment model of police commanders and managers, The Delphi first stage questionnaire was designed and given to the members of the expert group, which consisted of 25 experts and faculty members from the Police Sciences Universities, Ferdowsi, Tehran, and police's audited Teachers who were selected in a targeted way. After modifying and reviewing and performing the Delphi phases in two other stages and reaching consensus, designing model to empowerment of police Training commanders and managers with qualitative approach was finalized.

    Findings

    The findings of the research indicate that in this model, The factors affecting empowerment are five dimensions: strategic,value cultural, communication, psychological and motivational. The relevant pattern consists of 22 components that have the most impact on empowerment.

    Conclusion

    based on the findings of the research, using this model, The organization can exploit in objectives, plans, strategies, and growth in the field of empowering police commanders and educators.

    Keywords: Empowerment, Police Commanders, Managers, Qualitative Approach
  • mohamadhosein abbasnejad, javad faghihipour* Page 55

    This research was conducted with the aim of investigating the status of factors affecting institutionalization of organizational discipline in Amin University of Medical Sciences and focusing on organizational discipline in human resource management. In this research, the main question was, what is the status of effective factors on institutionalization of organizational discipline in Amin University of Police? The research method was quantitatively used in this research. The sampling method was simple random sampling. The sample size was 31 according to the Cochran formula. The data were analyzed by SPSS software. Using the study of Abbasnejad and his colleagues, researchers in this study examined the 50 leading or effective factors on the promotion and institutionalization of organizational discipline in Amin University of Police Sciences. The descriptive statistics of the research variables according to the current situation showed that the "regular company in the morning" had the highest score, as well as "business turnover" with the lowest score in terms of respondents. The descriptive statistics of the research variables in terms of significance showed that "spiritual discipline" had the highest score, as well as "benchmarking from other armed forces officer universities" had the lowest score in terms of respondents. On the other hand, the study of organizational discipline in Amin University of Police showed that students, staff and employees had the highest average organizational discipline in Amin University of Medical Sciences. At the end, practical suggestions were made to institutionalize organizational discipline at the university.

    Keywords: Discipline, Organizational Discipline, Effective Factors on Organizational Discipline, Amin University of Medical Sciences
  • ASSADOLLAH ABBASI*, Zohreh Esmaeily, Jafar Jahani Page 121

    The purpose of this study was to investigate the goals of nomad's education based on the view of Bahman Beigi through qualitative content analysis method. The goals of education have always been one of the major concerns of educational issues and perhaps one of the crucial and most important issues of education. Therefore, the study of the goals of successful educational systems can be a great achievement for practitioners of educational systems and students in the field of educational sciences. One of these systems, which at the time of its emergence attracted considerable attention from thinkers and executives throughout the country, and international institutions was the nomadic education led by Bahman Beigi. This research, in light of its goal, which was highlighted at the beginning, conducted Qualitative Content Analysis of the ideas of late Bahman Beigi and the interviews with the system's participants and by plotting the network of themes reached 9 organizing goals (concept) and 94 basic theme (trivial goals). It was shown that after literacy, the goals of, enhancing the quality of science, promoting Farsi language, strengthening and promoting the spirit of courage and bravery, reverence for the position of women in the nomadic society in this educational system had more priority than political and religious goals.

    Keywords: Education, nomadic education, Bahman Beigi, educational goals
  • ali farhadi *, Mehdi Kheirandish Page 151

    Pathology is often regarded as the most sensitive component of an organization's improvement plan. Therefore, this research has been conducted with the aim of pathology of educational system of organizational universities. The research, in terms of purpose, is of a kind of applied research. In terms of the implementation method, it is a descriptive-survey research type. Data were gathered in this research using a researcher-made questionnaire. Data were analyzed by T-test. The statistical population of the study was 125 students, managers and commanders of one of the university universities selected by non-probabilistic non-relative sampling method. The research findings indicate that the overall situation of this university is at an average of 2.85 with a favorable situation, and the educational system of this university in other areas also suffers from damage that is most affected by the mission and strategy, and the lowest The damage is related to the field of organizational culture.

    Keywords: Pathology, military universities, Organizational (Corporate) Universities, Enablers, Results
  • moslem piri zamaneh, kaveh ghadami, Alireza Nazar Page 181

    Global changing trend has been extended excessively in harmony with development of science and technology. So, quality of skill training should be improved overall, in order to prevent lagging from this trend. It should be noticed that improvement has to be accompanied by pathological analysis, so that it can lead to desirable outcomes. This study aims to analysis pathologically the affecting parameters of skill training system, in order to stablish strategic plan for developing of these trainings in Islamic Republic of Iran’s army. It has a descriptive-survey approach, and statistical analyses have been performed using researcher-made questionnaire. Data has been collected from a statistical population included 48 of officers and head-chiefs at the universities of IR Iran’s army. Validity of questionnaire verified by interview with 15 of academic experts, and its reliability has been calculated 0.86 of Kronbach alpha using SPSS software. Then data distribution has been considered using Kolmogrov-Smirnov test, main components have been identified using single-sample T-test. Finally, these components have been ranked using triangular fuzzy TOPSIS. Results of the study showed various vulnerabilities at the IR Iran’s army. The most important vulnerability refers to educational structure of skill training system, while the lowest one is attention to public culture.

    Keywords: Analysis, Pathology, Skill Training System, Islamic Republic of Iran’s Army, Fuzzy Topsis
  • Rasool Najjarbaghseyah *, Reza Salehi Page 209