فهرست مطالب

آموزش در علوم انتظامی - سال ششم شماره 3 (پیاپی 22، پاییز 1397)

فصلنامه آموزش در علوم انتظامی
سال ششم شماره 3 (پیاپی 22، پاییز 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/08/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سعید غیاثی ندوشن*، مائده تقی زاده طبرسی صفحه 1
    هدف

    هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر مولفه های خودکارآمدی و خودناتوان سازی دانشجویان بر اتمام پایان نامه/ رساله است.

    روش

    پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری ورودی سالهای 89 تا 94 دانشگاه علامه طباطبایی است. ابزار گردآوری داده ها در قالب دو پرسشنامه استاندارد میان 364 نفر از دانشجویان به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای توزیع و تعداد 226 عدد جمع آوری شد. برای بررسی رابطه میان متغیرهای مستقل با متغیر وابسته، آزمون ماتریس همبستگی و جهت مطالعه تاثیر هر یک از متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته، آزمون رگرسیون چندگانه استفاده و با کمک نرم افزارspssمحاسبه شده است.

    یافته ها

    نتایج حاصل از این پژوهش بیانگر عدم تاثیر مولفه های خودکارآمدی و خودناتوان سازی دانشجویان بر اتمام پایان نامه/ رساله است. در راستای ارتقاء سطح کیفی پژوهش های دانشگاهی، شناسایی و تسهیل دشواری ها و موانع درونی و بیرونی موجود بر سر راه نگارش این پژوهش ها باید مورد توجه خاص مسوولان دانشگاهی قرار گیرد.

    کلیدواژگان: خودکارآمدی، خودناتوان سازی، اتمام پایان نامه، رساله
  • پروانه قلی پور، محمد مهدی مظفری صفحه 2

    سیستم های های یادگیری الکترونیکی به عنوان یکی از بخش های جدید آموزش از راه دور در بسیاری از دانشگاه ها و موسسات در سرتاسر جهان از جایگاه خاصی برخوردارند. از آنجایکه تاکنون مطالعات معدودی در این زمینه صورت گرفته است. باتوجه به اهمیت این موضوع در نظر داریم مدل جامع و جدیدی را ارایه دهیم که تاکنون ارایه نشده است. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ نحوه جمع آوری اطلاعات, از نوع کیفی است. نوع روابط موجود بین متغیرها از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل 351 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی قزوین است نمونه مورد بررسی به شیوه طبقه ای تصادفی ساده که از طریق پرسشنامه نظرات جمع آوری شده , سنجش پایایی با کاربرد فرمول کوکران محاسبه شده و میزان کل آلفای کرونباخ بالای96/0 است. داده ها با استفاده از آزمون هایی تکنیک معادلت ساختاری و نرم افزار لیزرل تحلیل شدند. نتایج نشان داد که متغیرها تحقیق از جمله: عدالت رویه ای ، عدالت توزیعی و رضایت استفاده از سیستم های یادگیری الکترونیکی به طور مستقیم بر تمایل به تداوم استفاده بر این سیستم ها تاثیر گذارند اما سایر عوامل به طور غیرمستقیم تاثیر دارند.

    کلیدواژگان: رضایت استفاده از سیستم، عدالت، یادگیری الکترونیکی، خود کارآمدی و تمایل به تداوم نوآوری در عملکرد
  • فریبا دمرچیلی، نقی کمالی*، محمد مجتبی زاده صفحه 3

    پژوهش پیش رو با هدف احصاءعوامل،ملاک ها و نشانگر های شرایطی (علی ،زمینه ای و مداخله گر)سازمان یا دگیرنده از دیدگاه خبرگان آموزش عال پرداخته و در صدد پاسخ به این سوال است که خبرگان اموزش عالی عوامل ،ملاک ها و نشانگر های شرایطی سازمان یاد گیرنده را چگونه می بینند و چه درک و برداشتی از آن دارند ؟ابزار گرداوری داده ها شامل سه منبع مصاحبه نیمه ساختار یافته ،مشاهده و یادداشت برداری از اسناد عمومی و خصوصی است.داده های حاصل از منابع مذکوربه داده های متنی تبدیل شده و از طریق روش زمینه ایبه مقوله بندیداده های گرداوری شده اقدام گردیده است .پس از کدگذاری باز،کد گذاری محوری و انتخابی صورت گرفت .بر این اساس 9عامل ،54 ملاک و 550 نشانگر برای تبدیل نظام اموزش عالی ایرانبه سازمان یادگیرنده تبدیل شدند.نتایج یافته هانشان داداز دیدگاه خبرگان اموزش عالی شرایط علی سازمان یاد گیرنده عبارتند از رییس دانشگاه،اعضای هیات علمی و دانشجویان و شرایط مداخله گر بودجه،منابع یادگیری و فناوری اطلاعات و شرایط زمینه ای بستر دانشگاه،اهداف و رسالت ها و فضای دانشگاه را شامل می شود.

    کلیدواژگان: سازمان یاد گیرنده، آموزش عالی، تفسیرگرایی اجتماعی
  • مریم صفرزاده، حسن اسدزاده*، علی دلاور، فریبرز درتاج، نورعلی فرخی صفحه 4
    هدف

    گسترش دانش درباره میزان ترغیبی بودن جو مدارس و مقایسه عملکرد تحصیلی با توجه به جو ترغیبی ادراک شده براساس متغیرهای پیشرفت تحصیلی و نوع مدرسه.

    روش

    تحقیق میدانی، روش پژوهش مقایسه ای. جامعه آماری کلیه دانش آموزان پایه نهم مدارس دولتی، نمونه دولتی و غیرانتفاعی سال 1396-1395، نمونه شامل 387 دانشآموز پایه نهم که با روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه جو ترغیبی مدرسه و معدل پایان ترم دانش آموزان استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار spss(20) تجزیه و تحلیل شد. جهت آزمون فرضیات مقایسه ای، آزمونهای آماری تی مستقل، تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی شفه استفاده شد.

    یافته ها

    از بین پنج عامل جو ترغیبی مدرسه، هیچیک از عوامل بعنوان کاملا ترغیبی ادراک نشد عامل برنامه بیش از همه و عامل مکان کمتر از همه ترغیبی بودند. مدارس دولتی از نظر ترغیبی بودن وضعیت مطلوبی نداشتند. میانگین عوامل کمتر از 3، لذا غیرترغیبی بودند به جز عامل برنامه و فرایند که تا حدودی ترغیبی بودند. در مدارس نمونه دولتی و غیرانتفاعی عامل مکان غیرترغیبی ولی بقیه عوامل تا حدودی ترغیبی بودند. دانش آموزان با پیشرفت تحصیلی بالا جو مدرسه ی خود را ترغیبی تر گزارش نمودند. مدارس دولتی نسبت به مدارس نمونه دولتی و غیرانتفاعی غیرترغیبی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایین تر بود.

    نتیجه گیری

    ادراک دانش آموزان از میزان ترغیبی بودن جو مدرسه با توجه به نوع مدرسه و پیشرفت تحصیلی متفاوت بود لذا، جو مدرسه هم ویژگی مدرسه و هم انعکاسی از ادراک ذهنی دانش آموزان می باشد.

    کلیدواژگان: جو ترغیبی مدرسه، مدارس دولتی، نمونه دولتی، غیرانتفاعی، پیشرفت تحصیلی
  • حاجیه رجبی فرجاد، زهرا شکری صفحه 5

    امروزه تکیه بر دانش قدیمی ضامن دستیابی و حفظ مزیت رقابتی پایدار نبوده وسازمانها باید طرحهای تازه ای را مطرح نمایند. یادگیری زدایی نقطه مقابل یادگیری بوده و سازمانها برای یادگیری دانش جدید باید حافظه ی خود را از موارد قدیمی پاک نمایند. یادگیری زدایی یعنی برای حرکت به سوی تطبیق با محیط، نیازمند رها کردن قواعد قدیمی غیر مفید است که عملکرد سازمان را تحت تاثیر قرار می دهند. هدف در این تحقیق تبیین تاثیریادگیری زدایی باملاحظه نقش میانجی سرمایه انسانی بر عملکرد سازمانی است. این پژوهش برحسب هدف از نوع کاربردی است و از نوع روش توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری اداره کل آموزش فنی و حرفه ای تهران 550 نفر بوده است که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 226 نفر از مدیران ارشد، میانی و کارشناسان به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. ابزار گردآوری داده ها سه پرسشنامه استاندارد یادگیری زدایی سازمانی، عملکرد سازمانی و سرمایه انسانی بوده است، روایی پرسشنامه از طریق محتوایی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفته است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون کلوموگروف اسمینروف، همبستگی پیرسون و جهت برازش مدل از معادلات ساختاری استفاده شده است.نتایج نشان می دهد یادگیری زدایی با توجه به متغیر میانجی سرمایه انسانی بر عملکرد سازمان تاثیرمثبت و معناداری دارد و مدیران باید برای موفقیت و بقای سازمان نیازمند ایجاد ساختاری هستند که کارکنان آن سازمان بایستی هم در تلاش باشند تا نسبت به فراگیری علوم نوین و حذف دانش قدیمی خود، راه را برای ارتقای سطح عملکردی سازمان فراهم نمایند.

    کلیدواژگان: یادگیری زدایی، سرمایه انسانی، عملکرد سازمانی
  • مهدی حسنی * صفحه 6
    زمینه و هدف

    این تحقیق با هدف تاثیر آموزش بر رابطه بین عملکرد شغلی و تعهد سازمانی با انگیزش شغلی کارکنان نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران انجام شد.

    جامعه مورد مطالعه

    جامعه مورد نظر کارکنان فرماندهی انتظامی استان چهارمحال و بختیاری که تعداد آنها بالغ بر 855 نفر بوده می باشد و نمونه ای از جامعه که با استفاده از جدول مورگان (35 نفر زن و 240 نفر مرد) به روش تصادفی ساده جهت انجام پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل: پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و مایر، پرسشنامه انگیزش شغلی هاکمن و اولدهام و پرسشنامه عملکرد شغلی هرسی و گلد اسمیت بود که صد در صد پرسشنامه های توزیع شده پس از پاسخ گویی گردآوری گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها درتحلیل استنباطی از روش ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.

    یافته های تحقیق

    نتایج به دست آمده نشان داد که: 1- تآثیر آموزش بر تعهد سازمانی با عملکرد شغلی کارکنان زن دارای ارتباط معنی داری می باشد.2- تآثیر آموزش بر تعهد سازمانی با عملکرد شغلی کارکنان مرد دارای ارتباط معنی داری می باشد.3-، تآثیر آموزش بر انگیزش شغلی با عملکرد شغلی کارکنان زن دارای ارتباط معنی داری می باشد.4- تآثیر آموزش بر انگیزش شغلی با عملکرد شغلی کارکنان مرد دارای ارتباط معنی داری می باشد.5 - بین تآثیر آموزش بر عملکرد شغلی کارکنان مرد و زن تفاوت معنی داری وجود ندارد.6- بین تآثیر آموزش بر انگیزش شغلی کارکنان مرد و زن تفاوت معنی داری وجود ندارد. 7- بین تآثیر آموزش بر تعهد سازمانی کارکنان مرد و زن تفاوت معنی داری وجود ندارد. 8- بین تآثیر آموزش بر تعهد سازمانی و انگیزش شغلی با عملکرد شغلی کارکنان زن رابطه خطی وجود دارد. متغیر تعهد سازمانی و انگیزش شغلی با توجه به مقدار سطح معنی داری، می تواند تغییرات مربوط به عملکرد شغلی کارکنان زن را پیش بینی کند. 9 - متغیر تعهد سازمانی و انگیزش شغلی با توجه به مقدار سطح معنی داری، می تواند تغییرات مربوط به عملکرد شغلی کارکنان مرد را پیش بینی کند همچنین، با توجه به مقدار سطح معنی داری، انگیزش شغلی می تواند تغییرات مربوط به عملکرد شغلی کارکنان مرد را پیش بینی کند.

    نتیجه گیری

    تحقیق انجام شده نشان می دهد که تعهد کارکنان به سازمان نتایج بسیار ارزشمندی برای سازمان در پی خواهد داشت. با توجه به نتایج این تحقیق و تاثیر آموزش نیروی انسانی در بهبود وضعیت و عملکرد سازمان، لازم است فرمانده هان و مدیران ارشدناجا خصوصآ معاونت تربیت و آموزش ناجا با بررسی و معرفی نیازهای آموزشی کارکنان، دوره های آموزشی را برنامه ریزی نمایند تا افراد مستعد بتوانند به سطوح بالای توانایی وآمادگی برای ایفای نقش خود در سازمان برسند و از این رو گام هایی برای بهبود وضعیت سازمان بردارند.

    کلیدواژگان: آموزش، تعهد سازمانی، انگیزش شغلی، عملکرد شغلی، جمهوری اسلامی ایران، نیروی انتظامی
  • حسین مومنی مهموئی صفحه 7

    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین هویت تحصیلی و نگرش نسبت به مدرسه با اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه انجام شد.روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری 3870 دانش آموز بود که با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان 364 نفر از دانش آموزان دوره دوم متوسطه به روش تصادفی طبقه بندی شده انتخاب شدند. سه پرسشنامه ی، اهمالکاری تحصیلی سولومون و راثبلوم ، نگرش نسبت به مدرسه مک کوچ و سیگل (2002) منزلت های هویت تحصیلی(AIS) واز و ایزاکسون(2008) جهت گردآوری داده ها مورد استفاده قرار گرفت . روایی محتوایی پرسشنامه با استفاده از دیدگاه اساتید صاحبنظر مورد تایید قرار گرفت علاوه بر آن برای سنجش اعتبار پرسشنامه ازتحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. ازضریب پایایی ترکیبی (CR) جهت محاسبه پایایی استفاده شد. تمامی این ضرایب از مقدار 7/0 بالاتر می باشند و نشان دهنده پایایی بالای پرسشنامه ها می باشد. از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون به کمک نرم افزارPLS Smart جهت تحلیل داده ها استفاده شد.نتایج نشان داد که بین هویت تحصیلی و اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان رابطه ی منفی و معنی داری وجود دارد. بین نگرش نسبت به مدرسه و اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان رابطه ی منفی ومعنی داری وجود دارد. بین نگرش نسبت به مدرسه و هویت تحصیلی دانش آموزان رابطه ی مثبت و معنی داری وجود دارد.

    کلیدواژگان: اهمال کاری تحصیلی، هویت تحصیلی، نگرش نسبت به مدرسه
|
  • Saeed Ghiasi Nodooshan *, Maedeh Taghizadeh Tabarsi Page 1
    Purpose

    This study aimed to investigate the impact of students self- efficacy and self- handicapping on dissertation/thesis completion.

    Method

    As an applied research, it was conducted based on descriptive and correlation method. Statistical population of the study included Ph.d and masters students, between years of 89-94 Allameh Tabataba’i University (ATU). The data gathering tool was 2 standard questionnaires which were distributed among 364 students by stratified random sampling method and gathered 226 questionnaires. Matrix correlation test was used to study the relationship between independent variables and dependent variable, and multi regression test was applied for studying the impact of independent variables on dependent variable by using spss software.

    Findings

    Results showed that there is no impact of self- efficacy and self handicapping on dissertation/thesis completion. To promoting quality of academic research, It’s important for academic authorities to pay attention to identification and surmount of dissertation/thesis writing internal and external obstacles.

    Keywords: self- efficacy, self- handicapping, dissertation, thesis completion
  • Parvaneh gholipoor, Mohammad Mehdi Mozaffari Page 2

    Electronic learning systems as a part of the new distance education field are the importance subject in many universities and institutes around the world. Since there have been few studies in this field. We have considering the importance of this issue, we are going to present a comprehensive and new model that has not been presented so far. This research is of a qualitative type and the data is collected to use the qualitative way .The type of relationship between variables is correlation type. The statistical population consisted of 351 students of Islamic Azad University of Qazvin. The sample was computed using a simple random stratified sampling method. The reliability questionnaire was compiled using the Cochran formula, and the total Cronbach's alpha was above 0.96. The Data were analyzed using structural equation technique and LISREL software. The results showed that the variables of research such as: procedural justice, distributive justice, and satisfaction with the use of electronic learning systems directly affect the tendency to continue to use these systems, but other factors indirectly affect.

    Keywords: satisfaction use of system, fairness, E-learning, Self-efficacy, continuance intention. Innovation Performance
  • Fariba Damirchili, Nagi Kamali *, Mohammad Mojtabazadeh Page 3

    This paper from the perspective of higher education actors is paid to recognized of conditional factors .criteria and indicators (causal.contextual and intermediary). the data of this study obtained from three sources.which include semi-structured .interviews.observation and notes public and private documents were converted in to text data after that .in order to categorize the great mass of the collected data paid to categorization of data. first .open coding .then axial and selective coding .on this basis in 550indicator .54criteria and 9 factors were determined in accordance features of Iran s higher education system. findings showed ,casual condition include :university boss,faculty,students.contextual condition: university context, goal and space and intermediary condition :budget ,learning resources and information technology

    Keywords: learning organization, higher education, social interpretivism
  • Maryam Safarzadeh, Hassan Asadzadeh *, Ali Delavar, Fariborz Dortaj, Noorali Farrokhi Page 4
    Purpose

    to increase the knowledge about the degree of being invitational in various schools in Tehran and to compare the academic performance witi inviting atmosphere with regard to academic achievement and type of school variables.

    Method

    comparative. The statistical population was 9th grade students of different schools in 1396-1395 and the sample included 387 ninth grade selected by stratified sampling. The inviting school survey and the final grade of the students were used to collect information . Data were analyzed using spss (20) software. To test the hypotheses, independent T test, one way analysis and Scheffe were used.

    Findings

    Among the five factors of the inviting school, program got the most and place got the least score and in general none of the factors was fully perceived as inviting. Place and policy were disinviting and other factors to some extent were inviting. public schools are disinviting, and the mean of factors is less than 3, except program and process (somewhat inviting). In other schools all of the factors were somewhat inviting , except place that was disinviting. The performance of public schools was lower than others. Students with higher academic achievement perceived their schools more inviting than the students with low academic achievement.

    Conclusion

    Students of different schools and academic achievement, had different perception in some areas of invitational climate such as people but they had the same perception in other areas such as place. this study support this belief that climate is a property of the school and individuals.

    Keywords: : inviting school, Public Schools, Government Sample, Non-Profit, academic achievement
  • Hossein Momeni Mahmouei Page 7

    This research aimed to investigate the relationship between academic identity and attitude toward school with academic procrastination of high school students was conducted. The research method of correlation. The population of 3870 pupils. Using the sample size formula Morgan 364 secondary school students were selected using stratified random. The three questionnaires, academic procrastination Solomon and rothblum, attitude toward school McCoach and Siegle, and academic identity status(AIS) Was and Isaacson, was used for data collection. Validity of the questionnaire was confirmed by expert lecturers. In addition, confirmatory factor analysis for the questionnaire was used for validation. Cronbach's alpha was used to calculate the reliability of research. Pearson correlation and regression, PLS Smart software was used for data analysis. The results showed that there is a significant negative relationship between students' academic identity and academic procrastination .There was significant negative relationship between students attitudes toward school and academic procrastination . There was significant positive relationship between students attitudes toward school and academic identity.

    Keywords: academic procrastination, academic identity