فهرست مطالب

نشریه مطالعات کمی در مدیریت
سال پنجم شماره 4 (پیاپی 19، زمستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/11/07
  • تعداد عناوین: 10
|
  • مهدی مولایی آرانی صفحات 5-31
    سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان سازمان متولی امور فرهنگی در خارج از کشور در انتهای تاسیس شد. در ابتدای تشکیل این سازمان تصور این بود که کلیه امور فرهنگی خارج از 1374سال کشور در این سازمان متمرکز و ثمربخشی کارها بسیار بالا خواهد رفت اما گذشت زمان این آرزو را محقق نکرد. اگرچه دلایل زیادی در عدم تحقق حداکثری این آرزو دخیل بوده است اما هدف این تحقیق این است که ضمن مصاحبه با خبرگان سازمان و استفاده از اسناد موجود؛ از دریچه ابعاد ساختاری به این معضل بپردازد و به این سوال پاسخ دهد که ابعاد ساختاری سازمان -ساختاری و محتوایی- تا چه میزان با اهداف و آرمان های آن در تناسب هستند. این سازمان برای بهبود نتایج و فعالیت های خود از حیث ساختاری باید به سمت کاهش تمرکز، استفاده از استراتژی فرهنگی و محیطی و ساختار ارگانیک روی آورد. از سوی دیگر ارتقای دانش، بینش و اعتقادات اعضای سازمان مهمترین عامل در رساندن این مجموعه به آرمان های متعالی آن می باشد.
    کلیدواژگان: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ابعاد ساختاری، ابعاد محتوایی
  • سیده صدیقه حسنی مهر، فرهاد براتی چیرانی صفحات 33-52

    بررسی نقش مدیران محلی در توسعه روستایی بخش مرکزی شهرستان رشت عنوان این پایان 56625 نامه می باشد. شهررشت مرکز استان گیلان است. با توجه به حجم جامعه آماری با جمعیت نمونه جهت تکمیل پرسشنامه انتخاب شده که روش نمونه 382 نفر و براساس جدول مورگان تعداد گیری بصورت تصادفی ساده می باشد. این تحقیق با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی و با بهره گیری اسنادی و مشاهدات میدانی و تکمیل پرسشنامه به بررسی نقش مدیران محلی ، از مطالعات کتابخانه ای درتوسعه روستایی بخش مرکزی شهرستان رشت پرداخت و مهمترین هدف اصلی تحقیق بررسی نقش مدیران محلی در توسعه روستایی بخش مرکزی شهرستان رشت بود. در بررسی وتحلیل نقش مدیران همه پاسخ دهندگان معتقدند که مدیر یک روستا می تواند تاثیر زیادی در توسعه آن روستا داشته وهمه پاسخ دهندگان نگرش خود را نسبت به توسعه روستایی و درصد ساکنین تشکیل مدیریت محلی یا وجود 94. 5 لازمه وجود توسعه در روستاها بیان نموده اند. و دهیاری وشوراها درروستا ضروری دانسته و معتقدند نقش مدیران محلی درروستا ها جهت توسعه ضروری می باشدوزمینه های ضرورت تشکیل مدیریت محلی یا وجود دهیاری و شوراها را در روستا از نظراقتصادی، اجتماعی، فرهنگی وهمه موارد بیان نموده درصد از پاسخ دهندگان معتقدند که 98. اند مدیران محلی در کار خود موفق بوده و از عملکرد مدیران محلی راضی می باشند. و چگونگی عمل درصد پاسخ دهندگان 70 مدیران روستا در زمینه اجتماعی و فرهنگی را عالی بیان داشته و بیش از نقش مدیران محلی را در توسعه روستایی بخش مرکزی شهرستان رشت بسیارزیاد وزیاد، دانسته و درصد پاسخ 80 اظهار می دارند پیگیری مدیران درمسائل روستاییان بسیارزیاد، وزیاد بوده و بیش از دهندگان نقش مدیران را در توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و کالبدی روستا را بسیارزیاد و زیاد دانسته اند. ومیزان موفقیت و عملکرد مدیران را در زمینه رونق و تجارت و کسب و کار در مناطق روستایی، بازگشت مردم به روستا و جلوگیری از مهاجرت ، گسترش فعالیت های خدماتی وسایر موارد در روستا زیاد دانسته و درمجموع مشارکتشان را در توسعه روستا بسیار موثر می دانندو معتقدند که بیشترین زمینه ها ایفای نقش مدیران اقتصادی، اجتماعی و بعد فرهنگی و فضایی کالبدی می درصد پاسخ دهندگان معتقدند که مدیران برای مشارکت مردم در امور مختلف مردم را 94. 7. باشد تشویق نموده ومعتقدند که مدیران محلی توانسته اند مشکلات موجود در بخش مرکزی را برطرف نموده ومیزان توانایی مدیران محلی درحل مشکلات موجود در بخش مرکزی بسیار زیاد و زیاد می باشد.

    کلیدواژگان: مدیران محلی، توسعه روستایی، بخش مرکزی، شهرستان رشت
  • مریم معافی هره دشت، موسی رضوانی چمن زمین صفحات 53-68
    امروزه منابع انسانی عامل استراتژیک سازمان محسوب می شود برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی یکی از ابزارهایی است که از طریق تجزیه و تحلیل سیستماتیک ونظام مند نیازهای فعلی وآینده اثربخشی و بهبود عملکرد از مهمترین ، منابع انسانی برای دستیابی به اهداف سازمان مطرح است. کارائی اهداف یک سازمان محسوب می شود و هر سازمانی سعی در تقویت این ستاده ها از طریق گوناگون بیشتر ، دارد. پژوهشها نشان می دهد که عملکرد سازمانهایی که به برنامه ریزی استراتژیک می پردارند و بهتر از دیگر سازمان هاست. این تحقیق به بررسی رابطه برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی در فرمانداری های غرب استان گیلان می پردازد. تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری از نوع توصیفی -همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق فرمانداری نفر از 55 های غرب استان گیلان می باشد. در این تحقیق فرمانداران، معاونین، بخشداران و مسئولین اداری ومالی فرمانداری ها به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. تحلیل های این تحقیق نشان داد که بین برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی که به ترتیب شامل استراتژی جذب، تامین و بکارگماری منابع انسانی، استراتژی حفظ و نگهداری منابع انسانی و استراتژی آموزش و پرورش منابع انسانی می باشد و عملکرد سازمانی رابطه معنی داری وجود دارد. بنابراین توجه بیشتر سازمان ها به برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی، باعث بهبود عملکرد سازمانی خواهد شد.
    کلیدواژگان: برنامه ریزی منابع انسانی، استراتژیک، برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی، عملکرد، عملکرد سازمانی
  • سعید جبارزاده کنگرلویی، مرتضی محمودی صفحات 69-86
     هدف این پژوهش بررسی تاثیر برخی ساز و کارهای حاکمیت شرکتی استقلال هیئت مدیره، اندازه هیئت مدیره، دانش مالی هیئت مدیره، وجود سهامداران نهادی، تمرکز مالکیت و مالکیت و نفوذ دولت در هیئت مدیره (بر اجتناب مالیاتی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می 1390 تا 1386 ساله از سال 5 شرکت در طی دوره 84 باشد. برای دست یابی به اهداف پژوهش تعداد جهت محاسبه متغیر ها و از نرم ،Excel مورد بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش از نرم افزار. دانش آموخته کارشناسی ارشد حسابداری پردیس علوم تحقیقات آذربایجان برای تحلیل و برآورد مدل ها و آزمون فرضیه SPSSافزار های تحقیق استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد تاثیری معنادار بر سطح اجتناب از مالیات شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران داشته باشند. نتایج کلی این پژوهش بیانگر آن است که افزایش برخی مکانیزم های حاکمیت شرکتی باعث کاهش سطح اجتناب مالیاتی شرکت ها می گردد.
    کلیدواژگان: سازو کارهای حاکمیت شرکتی، مالیات، اجتناب مالیاتی
  • معصومه یارقلی ، وهاب رستمی صفحات 87-102
    هدف این پژوهش، بررسی تاثیر راهبری شرکتی بر تامین مالی در بازار سرمایه است. در این پژوهش از شاخص ترکیبی راهبری شرکتی استفاده شده است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی بوده و از بعد روش شناسی از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران هستند که با روش نمونه شرکت در نمونه 81 گیری حذف سیستماتیک، آماری این پژوهش قرار گرفته اند. دوره زمانی پژوهش سال می1390 تا سال 1386 های باشد. همچنین برای آزمون فرضیه ها از روش رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که بین قوت راهبری شرکتی و تمایل شرکت ها به استفاده از سود سهمی جهت افزایش سرمایه رابطه معنا داری وجود دارد، همچنین در صورت قوت راهبری شرکتی تمایل شرکت ها به انتشار سهام بیش از موارد دیگر است. این نتایج مطابق با یافته های مطالعات اخیر وی می2012 وک و همکاران در سال باشد که نشان دادند شرکت ها با سیستم نظارت قوی، تامین مالی از طریق سهام را نسبت به ایجاد بدهی ترجیح می دهند.
    کلیدواژگان: افزایش سرمایه، راهبری شرکتی، سود سهمی
  • داود قراخانی، مرتضی موسی خانی صفحات 103-116
    پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر پذیرش بانکداری الکترونیکی صورت گرفته است. این پژوهش از نظر هدف در زمره پژوهش های کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری داده ها در ردیف پژوهش پیمایشی قرار می گیرد. جامعه آماری این پژوهش آن دسته از مشتریان بانک – های توصیفی صادرات هستند که در این بانک حساب داشته و از خدمات بانکداری الکترونیکی استفاده کرده اند. مدل نفر از مشتریان و با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ایمورد 280 پژوهش با نمونه ای متشکل از 104 سنجش قرار گرفت. تجزیه وتحلیل داده ها براساس آمار توصیفی و آمار استنباطی با استفا ده از نرم میSPSSافزار باشد. یافته های پژوهش نشان می دهد عوامل مفید بودن، آگاهی از فواید، سهولت استفاده، امنیت، کیفیت ارتباط اینترنتی روی پذیرش بانکداری الکترونیکی موثر هستند.
    کلیدواژگان: مفید بودن، آگاهی از فواید، سهولت استفاده، امنیت، کیفیت، بانکداری الکترونیکی ارتباط ا ینترنتی
  • محمد ضیاءالدینی، فاطمه ابوالهادی صفحات 117-140
    هدف این پژوهش بررسی رابطه بین میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات با کمال گرایی کارکنان با توجه به نقش تعدیل کننده جو سازمانی در دستگاه های اجرایی شهر رفسنجان می باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی واز نظر ماهیت وروش توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری می باشد که 1392 نفر در سال 3072تحقیق، کارکنان دستگاه های اجرائی شهر رفسنجان به تعداد 2 نمونه اماری تحقیق با استفاده از فرمول کوکران تعداد نفر محاسبه شده است و به صورت تصادفی 45 طبقه ای انتخاب شده اند. در این تحقیق از سه پرسشنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات و کمال گرایی و جو سازمانی استفاده شده است که پایایی وروایی هر سه پرسشنامه در این تحقیق تاییدشد. جهت توصیف داده های جمع آوری شده از انواع شاخص های آماری از جمله فراوانی، انواع جداول و نمودار ها استفاده شده است. جهت تعیین همبستگی و آزمون فرضیه ها از ضریب همبستگی کندال و اسپیرمن استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که بین سیستم اطلاعات مدیریت با کمال گرایی کارکنان رابطه معکوس وجود. دارد و بین سیستم پردازش تعاملات و اتوماسیون اداری وپشتیبانی مدیران ارشد با کمال گرایی کارکنان هیچ رابطه معنی داری وجود ندارد. . و بین فناوری اطلاعات و ارتباطات با کمال گرایی با توجه به نقش تعدیل کننده جو سازمانی رابطه معنا داری وجود دارد
    کلیدواژگان: فناوری اطلاعات و ارتباطات، کمال گرایی، جو سازمانی
  • امیر مسعود کروبی، ندا قربانی، جمشید صالحی صدقیانی صفحات 141-160
    توسعه روزافزون ابزارهای مبتنی بر این فناوری ها و سرعت تطبیق آن با نیازمندی های انسان موجب شده تا شکل جدیدی از محیط یادگیری و تعاملی خلاق، فعال و فراگیر ایجاد شود. بر این اساس کسب اطلاعات، بویژه اطلاعاتی که به نظر می رسند نقش محوری یا راهبردی در سازمان داشته باشند. از فناوری اطلاعات و ارتباطات می توان در جهت ارتقای کارکنان و توانمندسازی آنها استفاده کرد. به همین منظور با هدف بررسی تاثیرات به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات بر توانمندسازی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تحقیق حاضر، انجام شده است. در این تحقیق ابتدا کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات را مورد بررسی قرار داده و پس از اطمینان از کاربرد اثربخش آن، اثرات آن بر توانمندسازی کارکنان را بررسی شده است. به همین منظور ابتدا شاخص های مرتبط با توانمندسازی شامل بهبود کیفیت عملکرد، استقلال و آزادی کاری، توسعه حرفه ای کارکنان، دانش و آگاهی و فرصت های شغلی شناسایی شدند. سپس با استفاده از آزمون تی به تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته شد. یافته های این تحقیق با توجه به سطح معنی داری در آزمون فرضیه ها، نشان می دهد که بین فناوری اطلاعات و ارتباطات و متغیرهای توانمندسازی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
    کلیدواژگان: فناوری اطلاعات و ارتباطات، توانمندسازی، ارتقای کارکنان
  • سیده زینب احمدی، سید مجتبی حسینی، خلیل علی محمد زاده، امیر اشکان نصیری پور صفحات 161-176
    مقدمه
    چنانچه در راس سازمانها، مدیران کارآمد، شایسته، ماهر و با تجربه قرار گیرند، موفقیت 360 سازمانها در رسیدن به اهداف خود تضمین خواهد شد. در این راستا استفاده از مدل بازخورد درجه مدلی برای ارزیابی شایستگی مدیران باعث می شود تا ادراکات فرد از توانایی و شایستگی هایش به واقعیت نزدیک تر شود و بر نقاط ضعف و قوت خود بهتر واقف شوند. روش پژوهش: برای انجام این پژوهش مقطعی و توصیفی از پرسشنامه استاندارد شرکت ار. ای. بروان استفاده شد که پس از تایید پایایی بین مدیران ارشد و میانی بیمارستان بوعلی سینا خرمدره توزیع شد. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش با استفاده از آمار توصیفی، آزمون آنالیز و واریانس صورت گرفت. یافته ها و
    نتایج
    یافته ها نشان داد که از دیدگاه مافوق، مدیران در زمینه کارتیمی و در زمینه مدیریت منابع انسانی به ترتیب دارای بیشترین و کمترین توانایی هستند. . از دیدگاه مدیر، آنها در زمینه کارتیمی و در زمینه کنترل به ترتیب دارای بیشترین و کمترین توانایی هستند. از دیدگاه همتایان، مدیران در زمینه رهبری و در زمینه کنترل به ترتیب دارای بیشترین و کمترین توانایی هستند. از دیدگاه زیر مجموعه، مدیران در زمینه رهبری و در زمینه کنترل به ترتیب دارای بیشترین و کمترین توانایی هستند. باتوجه به نتایج آزمون آماری آنالیز واریانس اختلاف معناداری در تمامی شایستگی های با نتایج ارزیابی مافوق، «نتایج ارزیابی خود مدیر» اصلی به جز شایستگی مدیریت منابع انسانی میان (وجود دارد. با توجه به نتایج به دست آمده، مدیران p<0. 05) همتایان و زیر مجموعه در سطح بیمارستان مورد مطالعه در زمینه مهارت کنترل دارای توانایی کمتری هستند. با توجه به اهمیت مسئله کنترل در فرآیندهای بیمارستانی، باید برنامه ریزی جامع در مورد آموزش مهارت ها در این زمینه انجام شود.
    کلیدواژگان: ارزیابی، شایستگی مدیران، بیمارستان، بازخورد360 درجه
  • آتنا راه حق، آنژلا عاملی صفحات 177-197
    بر تصمیم خرید مصرف کننده می باشد. از 3 مطالعه حاضر بررسی تاثیرترفیعات در بازاریابی پیوندی جمله انگیزه های اصلی برای تحقیق حاضر که به ساخت مدل مفهومی پژوهش هم کمک کرد، بررسی چگونگی تاثیرمتغیرهای زیر مجموعه ترفیعات بر تصمیم خرید مصرف کننده است. از دیگر دلایلی که اهمیت انجام این تحقیق را بیان می کند،پیشگامی در جهت معرفی استراتژی بازاریابی پیوندی و بیان جنبه های مختلف آن می باشد به گونه ای که قابل کاربرد عملی در سطح شرکت های بومی باشد. و واضح است که یکی از اهداف دانشگاهیان تولید دانش و بررسی استراتژی های موفق جهانی و بومیسازی آن استراتژی ها جهت استفاده شرکت های بومی است. قلمروی زمانی و مکانی پژوهش به ترتیب، و رستوران "هانی" می باشد. این پژوهش از نظر نوع، کاربردی و به لحاظ گردآوری 1393بهار انتخاب و با استفاده از ابزار 383 اطلاعات، پیمایشی است. تعداد نمونه طبق فرمول حجم نمونه نامحدود پرسشنامه اقدام به جمع آوری اطلاعات گردید. نتایج به دست آمده از آزمون فرضیه ها که با استفاده از تکنیک های آمار استنباطی انجام گرفت حاکی از آن است که فروش شخصی با ضریب توافقی محاسبه. درصد در بازاریابی علت بر قصد خرید مصرف کننده تاثیر بسیار زیادی دارد 0/78شده
    کلیدواژگان: بازاریابی پیوندی، مسئولیت اجتماعی شرکتها، آمیخته بازاریابی اجتماعی، رفتار مصرف کننده