فهرست مطالب

علوم سیاسی - سال بیست و یکم شماره 2 (پیاپی 82، تابستان 1397)

نشریه علوم سیاسی
سال بیست و یکم شماره 2 (پیاپی 82، تابستان 1397)

  • 200 صفحه، بهای روی جلد: 80,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1397/06/06
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سیدسجاد ایزدهی صفحات 7-30
    مشارکت سیاسی مردم در گونه های متفاوت از نظام سیاسی و متناسب با مبانی و ساختار آن نظام، رویکرد متفاوت یافته است. در حالی که در نظام های مردم سالار، مردم، رکن اساسی در تعیین کارگزاران و تصمیم سازی شمرده می شوند، در نظام های غیرمردم سالار نیز مردم از جایگاهی متناسب با ساختار آن نظام برخوردارند. برخلاف نظام ولایی که گستره مناسبی از جایگاه مردم و مشارکت سیاسی آنان را باور دارد، در نظام خلافت و سلطنت، نه‏تنها جایگاه مضیقی برای مشارکت سیاسی مردم در نظر گرفته شده، بلکه نظام سیاسی به گونه ای است که ظلم و نابرابری (تعدی به حقوق مردم) در ساختار آن به صورت نهادینه وجود دارد. این مقاله، ضمن تبیین و توصیف مولفه های سه گونه نظام سیاسی ولایت، خلافت و سلطنت، جایگاه مردم و ظرفیت های هرکدام از این نظام های سیاسی را در خصوص مشارکت سیاسی مردم بر اساس سیر تحول تاریخ مدار شکل حکومت در تاریخ اسلام، یعنی نبوت، ولایت، خلافت و سلطنت مورد بررسی و مقایسه قرار می دهد؛ گرچه حداکثری یا حداقلی بودن مشارکت سیاسی، دلیلی بر مطلوبیت گونه نظام سیاسی نیست و این قضیه ملاک ارزشیابی نظام سیاسی نخواهد بود، بلکه آنچه ملاک ارزیابی و مطلوبیت نظام است، مبانی و هنجارهایی است که گونه متفاوت و متمایز مشارکت سیاسی بر آن مبتنی است.
    کلیدواژگان: مشارکت سیاسی، مردم سالاری، نظام ولایت، نظام خلافت، نظام سلطنت
  • محسن مهاجرنیا صفحات 31-50
    محوریت نظریه «ولایت فقیه» در انقلاب اسلامی، این موضوع را در منظر اندیشه ورزی پژوهشگران مختلف قرار داده است. بسیاری از متفکران معاصر و غیرمسلمان با رویکردهای برون‏دینی به دنبال فهم موضوع برآمده اند و تبیین های اندیشمندان اسلامی هم عمدتا بر پایه فقه سیاسی است؛ در حالی که به شهادت تاریخ اندیشه سیاسی، ولایت فقیه موضوع مطالعه و دغدغه بسیاری از متکلمان و فیلسوفان شیعی هم بوده است. فقی هان بزرگ گذشته ابتدا با تبیین جایگاه اعتقادی و کلامی ولایت فقیه به سراغ تبیین های اجتهادی موضوع برآمده اند. آنها با اثبات مشروعیت الهی آن به مثابه «فعل الله » که از قبل امامان معصوم (ع) بیان شده بود، به سراغ حکم تکلیفی و فقهی آن رفته اند. فلسفه سیاسی فارابی نمی توانست در خصوص جایگاه رئیس سنت در استمرار مدینه فاضله نبوی و علوی بی طرف بماند. تلاقی استکمالی سه دانش بر موضوع واحد، رویکرد بدیعی است که نوشتار حاضر مدعی آن است.
    کلیدواژگان: ولایت فقیه، فقه سیاسی، فلسفه سیاسی، کلام سیاسی، دانش سیاسی
  • شروین مقیمی زنجانی صفحات 51-76
    بحث در باب مبانی انگاره شهروندی در ایران معاصر، به یک معنا بحث در باب مبانی شکل گیری فکر تجدد در ایران معاصر است و بدین معنا پیروزی یا شکست این انگاره را باید در پرتوی پیروزی یا شکست فکر تجدد در ایران معاصر در نظر گرفت. قوام شهروندی جدید در غرب، به نوعی به کوشش غالبا بلاغی حاملان فلسفه سیاسی جدید، در جا دادن برخی از مهم‏ترین مفروضات مدرنیستی در باب انسان و نسبت او با طبیعت از یک سو و دولت از سوی دیگر در محور شبکه عقل سلیم غربی وابسته بود. از مهم‏ترین این مفروضات از حیث بحث در باب شهروندی جدید، ایده «فرد صاحب حق بی قید و شرط در وضع طبیعی» بود؛ آن هم در معنایی که بر اساس آن، حق طبیعی فرد منفرد در وضع طبیعی، بر قانون سامان دهنده به وضع سیاسی تقدم پیدا می کرد. بدین ترتیب، مسئله اساسی ما، بررسی ناکامی قوام ایده شهروندی حول عنصر مدنی یا حق محوری است که در غرب جدید با هابز بنیادگذاری شد. ما خواهیم کوشید این بررسی را نه از یک نظر تاریخی اجتماعی یا حقوقی، بلکه از منظر بحث در فلسفه سیاسی مطرح سازیم. از این منظر، اصل «اقناع» در کنار اصل «زور» ، مختصات و مناسبات سیاسی را تعیین می کند. بنابراین، کوشش بلاغی این روشنفکران برای رقم زدن نسبتی قانع کننده میان ایده حق و ایده قانون، با توفیق چندانی همراه نشد. استدلال ما در این مقاله آن است که این عدم توفیق را بیش از آنکه بتوان به بدفهمی روشنفکران یادشده از مبانی تجدد مربوط دانست، باید در ضعف درونی رتوریک آنها جست‏وجو کرد. این ضعف، دو معضل اساسی را تقویت می نمود: نخست نقش کمرنگ ایده فرد صاحب «حق» و دوم، رادیکالیسم روسویی در قالب انقلابی گرایی غیرمدنی
    کلیدواژگان: شهروندی، فرد صاحب حق، رتوریک، عقل سلیم
  • سید سعید امامی صفحات 77-98
    بررسی گستره اختیارات و وظایف ولی فقیه، نقش مهمی در اعمال حاکمیت و اجرای سیاست‏های اسلامی دارد. محقق خویی افزون بر پذیرش ولایت در حوزه افتاء و قضاء، امور حسبه به معنای مضیق آن را داخل در محدوده اختیارات ولی فقیه می داند و حسبه به معنای موسع که شامل ولایت سیاسی فقیه شود، در آرای ایشان مبهم به نظر می‏رسد. صاحب جواهر ولایت عامه فقیه و امام خمینی ولایت مطلقه، به معنای زعامت بر امور مسلمین و جامعه را قبول دارند. مدعای مقاله این است که فقها نوعی ولایت را برای فقیه پذیرفته اند، اما از جهت ضیق و توسعه این ولایت، اختلافاتی در آرای آنها مشاهده می‏شود. این مقاله که با روش کتابخانه ای و بهره گیری و استناد به آثار فقهی صورت گرفته، اشتراکات و افتراقات اندیشه فقهای یادشده را درباره گستره وظایف و اختیارات ولی فقیه بررسی کرده، به این نتیجه رسیده است که عرصه آن محدود به افتاء و قضاء نیست و شامل ولایت سیاسی نیز می شود. تعارضی که میان دیدگاه‏های این سه اندیشمند در اثبات ولایت برای فقی هان دیده می شود، اختلافی بدوی و ظاهری است، نه حقیقی و غیرقابل‏جمع
    کلیدواژگان: امام خمینی، محقق خویی، صاحب جواهر، اختیارات ولی فقیه، فقه سیاسی
  • داوود فیرحی، اکبر عسکری صدر * صفحات 99-126

    جماعت اخوان ‏المسلمین در دوره ژنرال حسنی مبارک، شیوه شرکت در انتخابات پارلمانی را مشی سیاسی خود قرار داد و با تاخیر بسیار به قیام مردم مصر علیه حسنی مبارک در ماه های اولیه سال 2011 پیوست. این جماعت پس از سرنگونی مبارک و پیروزی در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری، برنامه ای مدون برای عبور از اقتدارگرایی و تثبیت مردم سالاری نداشت؛ در این‏ میان، بسیاری از گروه های سیاسی دیگر نیز پس از مدتی با این جماعت اختلاف پیدا کردند و ارتش به گونه ای فرصت طلبانه از این اختلافات سوءاستفاده کرد و با حمایت قوه قضاییه و الازهر، علیه محمد مرسی و در واقع علیه اخوان کودتا کرد. مقاله کنونی با روش توصیفی تحلیلی به دنبال پاسخ این پرسش است که: علل شکست اخوان مصر پس از سرنگونی مبارک چه بود؟ و در همین چارچوب با استفاده از مناقشه ساختار کارگزار این فرضیه را ارائه کرده است که مجموعه ای از علل ساختاری و کنش نامناسب جماعت اخوان و گروه های سیاسی (با ترجیح نقش کنش) موجب شکست جماعت اخوان در حفظ قدرت پس از سرنگونی حسنی مبارک و ناکامی در تحقق مردم سالاری شد

    کلیدواژگان: مردم سالاری، اقتدارگرایی، ساختارگرایی، عاملیت گرایی، اخوان المسلمین
  • محمد جواد خلیلی، علی باقری دولت آبادی صفحات 127-151
    آیت الله خویی از مراجع تقلیدی است که دوران حیات او از جنبه های مختلف قابل بررسی است؛ از سویی، عمده حیات مرجعیت او در دوران حزب بعث سپری گردید که تجریه رویارویی یکی از مراجع جوان نجف (آیت الله سید محمدباقر صدر) با حزب بعث به شهادت ایشان انجامید و از سوی دیگر، نظامی دینی به دست یک مرجع تقلید در همسایگی عراق تاسیس شد که دوران حیات و تثبیت خود را طی می کرد. این شرایط در کنار جنگ بین دو کشور ایران و عراق، شرایط ویژه ای را برای آیت الله خویی به وجود آورد. این شرایط از آیت الله خویی کارگزاری می سازد که کنش سیاسی او با ساختار (حزب بعث) مهم و برای فهم و تحلیل نهاد مرجعیت راهگشاست. از این رو دغدغه اصلی مقاله، تحلیل کنش سیاسی آیت الله خویی در دو دوره حسن البکر و صدام حسین برای فهم بهتر از مناسبات نهاد مرجعیت و سیاست در عراق است. دست آورد مهم مقاله را می ‍توان در این نکته دانست که با توجه به شرایط نابسامان اجتماعی و استبداد سیاسی، اولویت ایشان، حفظ حوزه علمیه و کیان تشیع در عراق و منطقه و نیز برقراری نسبتی با نظام انقلابی شیعی در ایران بود
    کلیدواژگان: آیت الله خویی، حزب بعث، مرجعیت، سیاست، فقه شیعه
  • محمد ملک زاده صفحات 151-178
    بحران اخلاقی نهفته در ماهیت نظام سرمایه داری غرب، امروزه پیامدهای ناگواری بر جهان تحمیل کرده است. یکی از مهم ترین این پیامدها که امروزه جامعه بشری تحت تاثیر آموزه های غیرالهی و غیراخلاقی نظام سرمایه داری دچار آن شده، سیر صعودی گرایش به خشونت و افراطی گری در جهان است. اتهام خشونت گرایی و افراطی گری گرچه در حال حاضر با تبلیغات گسترده غرب متوجه جهان اسلام گردیده و به یکی از جلوه های اسلام‏هراسی در رسانه های غربی، به ویژه رسانه های مورد حمایت ایالات متحده آمریکا تبدیل شده است، اما بررسی دقیق این پدیده، محققان را به ماهیت خشونت طلبی و افراطی گری لیبرالیسم و نقش کلیدی آن در گسترش این معضل در جهان رهنمون می سازد. نگارنده با عدم پذیرش انتساب خشونت طلبی و افراطی گری به جریان اصیل اسلامی از طریق تحلیل محتوای اسناد و شواهد موجود، ریشه عوامل واقعی خشونت و افراطی گری را در جهان، در بحران اخلاقی نهفته در ماهیت نظام سرمایه داری و لیبرالیستی غرب جست‏وجو می کند.
    کلیدواژگان: اسلام، افراطي گري، بحران اخلاقي، خشونت، غرب، ليبراليسم
|
  • Seyed Sajjad Izedehi Pages 7-30
    The political cooperation of people in various forms of political system compatible with the foundations and structure of that system has taken a different approach. People are considered as the fundamental principle in regard with choosing the agents as well as the decision making in the democratic systems. However, in non- democratic systems, people are of position within the structure of that system. In opposition to the authoritative or velaee system which considers the appropriate position of people and their political cooperation, in the caliphate and sultanate system, a low position is considered for the people in regard with the political cooperation and there is meanness and inequality in its structure in an institutionalized way as well. This article clarifies and describes the elements of three political systems of Wilayat, caliphate and sultanate and compares the people’s position in each of these political systems related to their political cooperation based on the trend of government development throughout the history of Islam i.e. prophecy, Wilayat, caliphate, and sultanate. The majority or minority political cooperation is not regarded as the reason for the favorability and the criteria of evaluation of political system and what is the criteria for evaluation and favorability of the system are the fundamentals and norms on them the different and distinguished kind of political cooperation is based
    Keywords: political cooperation, democracy, authoritative system, caliphate, sultanate, political system
  • mohsen mohajernia Pages 31-50
    The centrality of Wilayat e- Faqih theory in the Islamic revolution has been constantly in view of various researchers. Many of the contemporary and non-Muslim philosophers with the outer-religious approaches have endeavored to appreciate the issue and the explanations of Islamic scholars are mainly on the basis of the political jurisprudence. According to the history of political thought, Wilayat e- Faqih has been the issue of the study and the concern of many Shiite theologians and philosophers. The great jurisprudents in the past have clarified the belief-based and theological position of Wilayat e- Faqih before the jurisprudential illuminations of the issue. To this end, they have referred to the jurisprudential decree by proving divine legitimacy resembling divine action having been previously stated by the infallible Imams. Farabi’s political philosophy couldn’t remain neutral in relation to the position of the head of tradition towards the progress of prophetic and alawite utopia. The complementary integration of the three sciences is an innovative approach being the claim of the present writing
    Keywords: Wilayat e- Faqih, political jurisprudence, political philosophy, political science
  • Shervin Moghimi Zanjani Pages 51-76
    The discussion related to the idea of citizenship in contemporary Iran can be considered the issue regarding the development of modernity in contemporary Iran. In this regard, the success or failure of this idea should be regarded in the shadow of the triumph or failure of modernity in contemporary Iran. The consistence of modern citizenship in the West was reliant on the endeavor of the holders of modern political philosophy towards the inclusion of some of the most important modernist premises in relation to the human and his relationship with the nature as well as the government in the pivot of western common sense network. Of the most important premises related to the discussion on the modern citizenship was the idea of rightful person in natural status based on which the natural right of individual in natural conditions was prior to the regulation improving of the political status. In this regard, the fundamental issue in this article is investigating the failure of citizenship idea consistency around the civil element or the right-centeredness which was founded by Habez in the modern West. In this article, it is endeavored to state this research in political philosophy view not in historical-social or legal ones. In this view, the principle of “satiation’’ along with that of “force” determines the political characteristics and relations. This study tries to clarify that the rhetorical endeavor of illuminati to make a justified relationship between the idea of right and regulation was not that much successful. It is inferred that this lack of success is mostly related to the internal weakness of their rhetoric more than their misunderstanding of the foundations of modernity. This weak point could strengthen two basic predicaments; the first one was the inconsiderable role of the rightful person’s idea and the second one was the Rousseau radicalism within the framework of uncivil revolutionaries
    Keywords: citizenship, rightful person, rhetoric, common sense
  • sayyed saeid emami Pages 77-98
    The study on the scope of the authorities and duties of Wilayat e- Faqih is of significant role in relation to the implementation of governorship and Islamic policies. Mohaqeq e- Khuee considers the admittance of Wilayat in the domain of jurisdiction as well as the non-contentious matters in narrowed down meaning. However, non-contentious issue in extended meaning including the political authority of the jurist or Wilayat e- Faqih is not clearly stated in his ideas. Saheb e- Javaher believes in the general authority of the jurist and Imam Khomeini believes in the absolute authority which is the authority of jurist on the affairs of Muslims and community. The hypothesis is that the jurists have accepted a kind of authority or Wilayat for the jurist while they are disagreements related to its extent. This article has investigated the commonalities and the differences in the ideas of the aforementioned jurisprudents related to the extent of the authorities and duties of Vali ye- Faqih relying on library research method and taking advantage of jurisprudential works. Finally, it has been concluded that the domain of authorities is not limited to jurisdiction and it includes the political Wilayat as well. Furthermore, the disagreements in the ideas of the there scholars in this regard is not considered an unmanageable issue
    Keywords: Imam Khomeini, Mohaqeq e- Khuee, Saheb e- Javaher, authorities of Vali ye- Faqih
  • Davood Feirahi, akbar askari sadr Pages 99-126

    The group of Ekhvan ol- Moslemin in time of General Hosni Mubarak took his political strategy as the mode of participation in parliamentary election and with too much delay, it joined the uprising of Egyptian people against Hosni Mubarak in the early months of 2011. Following the downfall of Mubarak and the victory in parliamentary and presidency election, this group was not of any predetermined plan towards the authoritarianism and stabilization of the democracy. After a while, many other political groups disagreed with this group and the army tried to abuse these divergences in an opportunistic way, it did a coup detat against Mohammad Morsi and actually Ekhvan via the support of judiciary and al- Azhar. Through the descriptive-analytical method, the present article is to seek the answer of this question related to the reasons of failure of Ekhvan in Egypt following the downfall of Mubarak and in this very framework and taking advantage of the dispute between structure and agent, it has presented hypothesis that the collection of structural reasons as well as the inappropriate action of Ekhvan and political groups (by the preference of action role) led to the failure of Ekhvan in preserving power and the fulfillment of democracy following the downfall of Hosni Mubarak

    Keywords: democracy, authoritarianism, structuralism, agency orientation, Ekhvan ol- Moslemin
  • Mohammad javad khalili, Ali Bagheri Dolat Abadi Pages 127-151
    Ayatollah Khuee is regarded as the religious authorities whose lifetime is worth to study in many aspects. on the one hand, too much of his life of authoritativeness passed throughout Ba’ath party’s era while the experience of one of the young religious authorities of Najaf, Ayatollah Mohammad Baqer e- Sadr in dealing with this party led to his martyrdom and on the other hand, a religious system was established based on Wilayat e- Faqih by a religious authority in the vicinity of Iraq as it was passing its time of stabilization. These conditions along with the war between Iraq and Iran, one leading by Ba’ath party and the other by a Shiite religious authority provided the new conditions for Ayatollah Khuee. On the one hand, he didn’t like to be involved with the political issues and to repeat Shahid Sadr’s experience and on the other hand, his priority was keeping the seminary school and the entity of Shiism in Iraq and region and he had to make a relationship with the Shiite revolutionary system. Ayatollah Khuee experienced two great wars in Iraq as well as the most ruthless political system. All these conditions of the time and the personality of Ayatollah Khuee necessitates the study of the role of an agent whose political action with the structure of Ba’ath party is significant and it is also helpful towards the appreciation and analysis of the entity of authoritativeness. Accordingly, the main concern of this article is the analysis of the political action of Ayatollah Khuee in the two eras of Hassan al- Bakr and Saddam Hossein in Iraq to better understand the relations of the entity of authoritativeness and policy of Ba’ath party in Iraq and this historical period
    Keywords: Ayatollah Khuee, Ba’ath party, authoritativeness, Shiite jurisprudence
  • mohammad malekzadeh Pages 151-178
    Nowadays, the ethical crisis concealed in the quiddity of capitalism in the West has imposed some horrible consequences throughout the world. One of the most significant consequences affected the human society due to the blasphemed and immoral instruction of capitalism is the increasing trend of rigorousness and extremism throughout the world. Although the world of Islam has been suspected to the harshness and extremism by the extensive propagation of the West and it has changed into the manifestation of Islam phobia in the western media particularly in the media supporting by the United States of America, the profound study of this phenomenon directs the researchers towards the nature of severity and liberalistic extremism and its pivotal role in the increase of this predicament throughout the world. The author investigates the real elements of hostility and extremism throughout the world in the ethical crises hidden in the nature of capitalism and liberalist system of the west by not attributing the hostility and extremism to the Islamic noble trend as well as the content analysis of the present documents and evidences
    Keywords: Islam, extremism, ethical crisis, severity, west, liberalism