فهرست مطالب

Journal of Dental School
Volume:24 Issue: 1, 2006

  • 197 صفحه، بهای روی جلد: 5,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1385/01/20
  • تعداد عناوین: 18
|
  • محمدقاسم امین الضربیان، حمید تابش، محبوبه فیضیان فرد صفحات 1-7
    زمینه و هدف
    فلوئور مهمترین عنصری است که سطح دندان را تغییر میدهد، لذا مصرف در حد مجاز آن برای سلامت دندان مفید بوده و کاهش یا افزایش آن به بروز ضایعاتی در سیستمهای مختلف بدن از جمله سیستم دندانی منجر میشود. مقدار فلوراید آبهای سطحی حدود mg/1 5/0 بیان شده که از حد بهینه فلوراید آب شرب اعلام شده از طرف WHO (ppm1) کمتر میباشد. با توجه به اینکه طبق بررسی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیش از 68% آب شرب استان خوزستان از طریق منابع سطحی تامین میگردد، فلوروزیس و پوسیدگی دندانی به وفور در سطح استان خوزستان مشاهده میشود. با در نظر گرفتن نقش فلوراید در کاهش پوسیدگی، این تحقیق با هدف تعیین میزان شیوع و شدت فلوروزیس، میانگین DMF و مقایسه آنها در شاخه های مارون، کارون و کرخه انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی - تحلیلی، 1152 دانش آموز 15-12 ساله مشغول به تحصیل در مدارس راهنمائی استان خوزستان از طریق مشاهده و مصاحبه و پرکردن پرسشنامه از لحاظ درجات مختلف فلوروزیس (شاخص Dean) و میزان DMFT (شاخص WHO) مورد معاینه قرار گرفتند. نتایج از طریق آزمون های آماریChi – square، آزمون t – student، همبستگی Pearson، Spearman و رگرسیون بر حسب مورد تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    شیوع فلوروزیس در درجات مختلف در شاخه های مارون، کارون و کرخه به ترتیب 2/62%، 9/34% و 3/57% و میانگین DMF 37/1، 20/1 و 6/0 بدست آمد. با افزایش میزان فلوراید، شیوع فلوروزیس نیز افزایش نشان داد(001/0P<). در دو شاخه کارون و کرخه افزایش فلوراید آب آشامیدنی و شیوع فلوروزیس با کاهش DMFT همراه بوده، ولی در شاخه مارون با افزایش فلوراید آب آشامیدنی و شیوع فلوروزیس، DMFT نیز افزایش یافت.
    نتیجه گیری
    استان خوزستان به دلیل دارا بودن آب و هوای گرم و مرطوب، مصرف بالای غذاهای دریائی و علاقه زیاد افراد این مناطق به نوشیدن چای باعث گردیده که علیرغم وجود فلوراید به غلظت کمتر از حد مطلوب و پیشنهادی WHO شیوع بالای فلوروزیس را شاهد باشیم. علاوه بر موارد ذکر شده اثرات تنوع نژادی، اقتصادی و فرهنگی در سطح استان بر یافته های حاصل از تحقیق به چشم می خورد.
    کلیدواژگان: فلوروزیس، DMFT، فلوراید، دانشآموز 15، 12 سال
  • رویا امینیان، امیر قاسمی، فاطمه شاه علی صفحات 8-13
    زمینه و هدف
    تهیه ترمیم های محافظه کارانه مبتنی بر اصول دقیق و کاهش تجمع پلاک از اهداف دندانپزشکی ترمیمی میباشد. با توجه به اهمیت ترمیمهای صحیح و بدون نقص در سلامت انساج نگهدارنده دندان این تحقیق با هدف تعیین میزان شیوع اورهنگ در پرکردگی های همرنگ دندان (کامپوزیت) در بیماران درمان شده توسط دانشجویان بخش ترمیمی دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی در سال 81-1380 انجام شد.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی است که بر روی 350 بیمار مراجعه کننده به بخش ترمیمی دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی که توسط دانشجویان ترم 9 و 10 و رزیدنت های تخصصی درمان شده بودند صورت گرفت. اورهنگ براساس نوع حفره، مقطع تحصیلی دانشجو، سطوح دندانی و موقعیت اورهنگ نسبت به مارجین لثه از طریق مشاهده مستقیم توسط سوند استاندارد و نخ دندان مورد بررسی قرار گرفت. در موارد لازم برای این منظور از رادیوگرافی نیز استفاده گردید. داده ها توسط آزمون آماری chi – square مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    براساس یافته های تحقیق، 52 درصد ترمیم های انجام شده دارای اورهنگ بودند که از آن میزان 9/10 درصد در حفره های کلاس II، 2/15 درصد در کلاس III، 5/17 درصد در کلاس IV و همچنین 4/8 درصد در حفره های کلاس V مشاهده شدند. از این میزان اورهنگ، 8/22 درصد در ترمیمهای انجام شده توسط دانشجویان ترم 9، 2/28 درصد در دانشجویان ترم 10 و 1 درصد نیز در میان دستیاران تخصصی مشاهده شد. شیوع اورهنگ در سطوح پروگزیمال برابر 7/43 درصد و در سطوح غیرپروگزیمال برابر 3/8 درصد بود.
    نتیجه گیری
    تحقیق نشان دهنده وجود بیشتر اورهنگ در سطوح پروگزیمال، خلفی و قدامی، همچنین در نواحی حد لثه نسبت به نواحی زیر لثه و بالای لثه بود. همچنین اورهنگ در میان دانشجویان بیشتر از دستیاران مشاهده شد.
    کلیدواژگان: اورهنگ، رستوریشنهای دندانی، پرکردگیهای همرنگ دندان
  • لیلا بصیر، ماشااله مسجدی، محمدحسین حقیقی، سیما نعمتی اصل صفحات 14-23
    زمینه و هدف
    فلوئور مهمترین عنصری است که سطح دندان را تغییر میدهد، لذا مصرف در حد مجاز آن برای سلامت دندان مفید بوده و کاهش یا افزایش آن به بروز ضایعاتی در سیستمهای مختلف بدن از جمله سیستم دندانی منجر میشود. مقدار فلوراید آبهای سطحی حدود mg/1 5/0 بیان شده که از حد بهینه فلوراید آب شرب اعلام شده از طرف WHO (ppm1) کمتر میباشد. با توجه به اینکه طبق بررسی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیش از 68% آب شرب استان خوزستان از طریق منابع سطحی تامین میگردد، فلوروزیس و پوسیدگی دندانی به وفور در سطح استان خوزستان مشاهده میشود. با در نظر گرفتن نقش فلوراید در کاهش پوسیدگی، این تحقیق با هدف تعیین میزان شیوع و شدت فلوروزیس، میانگین DMF و مقایسه آنها در شاخه های مارون، کارون و کرخه انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی - تحلیلی، 1152 دانش آموز 15-12 ساله مشغول به تحصیل در مدارس راهنمائی استان خوزستان از طریق مشاهده و مصاحبه و پرکردن پرسشنامه از لحاظ درجات مختلف فلوروزیس (شاخص Dean) و میزان DMFT (شاخص WHO) مورد معاینه قرار گرفتند. نتایج از طریق آزمونهای آماریChi – square، آزمون t – student، همبستگی Pearson، Spearman و رگرسیون بر حسب مورد تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    شیوع فلوروزیس در درجات مختلف در شاخه های مارون، کارون و کرخه به ترتیب 2/62%، 9/34% و 3/57% و میانگین DMF 37/1، 20/ و 6/0 بدست آمد. با افزایش میزان فلوراید، شیوع فلوروزیس نیز افزایش نشان داد(001/0P<). در دو شاخه کارون و کرخه افزایش فلوراید آب آشامیدنی و شیوع فلوروزیس با کاهش DMFT همراه بوده، ولی در شاخه مارون با افزایش فلوراید آب آشامیدنی و شیوع فلوروزیس، DMFT نیز افزایش یافت.
    نتیجه گیری
    استان خوزستان به دلیل دارا بودن آب و هوای گرم و مرطوب، مصرف بالای غذاهای دریائی و علاقه زیاد افراد این مناطق به نوشیدن چای باعث گردیده که علیرغم وجود فلوراید به غلظت کمتر از حد مطلوب و پیشنهادی WHO شیوع بالای فلوروزیس را شاهد باشیم. علاوه بر موارد ذکر شده اثرات تنوع نژادی، اقتصادی و فرهنگی در سطح استان بر یافته های حاصل از تحقیق به چشم میخورد.
    کلیدواژگان: فلوروزیس، DMFT، فلوراید، دانشآموز 15، 12 سال
  • محمد بیاتی، محسن دالبند صفحات 24-32
    زمینه و هدف
    یکی از اهداف انجام عمل جراحی راست فکی، بهبود وضع ظاهری صورت و افزایش هر چه بیشتر زیبایی بیمار می باشد. از طرف دیگر تغییرات نسج سخت با تغییرات نسج نرم همراه میباشند. با توجه به این موارد، همچنین اهمیت پاسخ و تبعیت نسج نرم از حرکات اسکلتی و دندانی، این تحقیق با هدف بررسی تغییرات نسج نرم از نمای نیم رخ فتوگراف بیمارانی که در سال 1378 در بیمارستان آیت الله طالقانی تحت عمل جراحی راست فکی قرار گرفته بودند انجام شد.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش نیمه تجربی و با استفاده از تکنیک مشاهده صورت گرفت. فتوگراف نیم رخ 36 بیمار (12 مرد و 25 زن) در حالتNHP برای تغییرات استفاده شد و سه خط راهنما تحت عناوین، 1- خط راهنمای افقی حقیقی، 2- خط عمودی ساختگی، 3- خط تراگوکانتال انتخاب، سپس تغییرات لندمارکهای نسج نرم در سطح افق نسبت به خط عمودی ساختگی بررسی گردید. فتوگرافها قبل از عمل و 6 ماه بعد از باز کردن IMF تهیه و تغییرات نسج سخت با استفاده از آنالیزهای سفالومتری که بلافاصله قبل از عمل و 6 ماه بعد از باز کردن I MF تهیه شده بودند محاسبه گردید. لندمارکهای نسج نرم که مورد محاسبه قرار گرفتند عبارت بودند از:pn، sn، SLS، pgs، Ls و Li. همچنین لندمارکهای نسج سخت از نمای نیم رخ سفالوگرام عبارت بودند از: ANS، Apt، Is، Ii و pg.
    یافته ها
    نتایج نشان دادند تغییرات نسج نرم با تغییرات نسج سخت همزمان صورت گرفت. همچنین این تغییرات نسبت به تغییرات نسج سخت از نظر آماری معنی دار بود.
    نتیجه گیری
    نسج نرم به دنبال تغییرات ایجاد شده در نسج سخت تغییر می یابد. در طراحی عمل جراحی راست فکی برای یک فرد باید عوامل متعددی از قبیل سن، جنس و نژاد به طور همه جانبه مورد بررسی قرار گیرد.
    کلیدواژگان: نسج نرم، نسج سخت، نمای نیم رخ، جراحی راست فکی
  • ملوک ترابی، غلام علی نجفی، مسکنی علیرضا صفحات 33-39
    زمینه و هدف
    تاثیر وضعیت اقتصادی اجتماعی روی شرایط پریودنتال زنان باردار و افزایش ریسک تولد نوزادان کم وزن و نارس در زنان بارداری که دارای بیماری پریودنتال هستند توسط محققان گزارش شده است. با توجه به عدم وجود اطلاعات اپیدمیولوژیک در خصوص وضعیت پریودنتال زنان باردار شهر کرمان مطالعه حاضر با هدف بررسی وضعیت پریودنتال و نیازهای درمانی خانمهای باردار روی خانم های باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر کرمان انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی – مقطعی روی 148 زن باردار که به روش خوشهای تصادفی نمونه گیری شدند انجام شد. ابزار گردآوری داده ها بررسی فرمهای اطلاعاتی مشتمل بر دو بخش اطلاعات فردی و وضعیت پریودنتال براساس شاخصCPITN بود. معاینات توسط پروپ پریودنتال ویلیامز و آینه مسطح دندانپزشکی انجام گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون آماری 2χ استفاده شد.
    یافته ها
    2/14% افراد دارای تومور حاملگی و 2/37% دارای افزایش حجم لثه بودند. شاخصCPITN با ماه حاملگی و سن افزایش می یافت. بین شاخصCPITN و متغیرهای سن، سطح سواد، وضعیت اشتغال، تعداد بارداری، تعداد فرزند، ماه فعلی بارداری و مراقبتهای قبلی دندانپزشکی و تعداد دفعات مسواک زدن ارتباط آماری معنیدار مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    براساس یافته های حاصل از این مطالعه بنظر میرسد که برنامه های آموزش بهداشت دهان و دندان در خلال دوران بارداری میتوانند به سلامت لثه و نسوج نگهدارنده دندان و همچنین سلامت نوزاد خانم باردار کمک نمایند.
    کلیدواژگان: CPITN، شاخص، زنان باردار، کرمان
  • آزیتا تهرانچی، مسعود سیفی، بهاران رنجبر امیدی صفحات 40-47
    زمینه و هدف
    مالاکلوژن میتواند روی شخصیت افراد تاثیر داشته باشد. تعدیل شخصیتی در افراد دارای مالاکلوژن مشکلتر بنظر میرسد. در پاسخ روانی - اجتماعی مالاکلوژن، چگونگی ارزیابی و احساس فرد از مشکلات دندانی - صورتی و تاثیر آنها بر زیبایی از همه چیز مهمتر است. هدف اصلی از این مطالعه بررسی میزان self satisfaction و self evaluation در دانشآموزان دوره راهنمایی و همبستگی میان متغیرهای تعیین کننده مالاکلوژن با میزان ارزیابی فرد از ظاهر دندانی خود و رضایت از آن میباشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه cross – sectional، 120 نمونه (58 دختر و 62 پسر) به صورت خوشهای دومرحلهای از 4 مدرسه راهنمایی (2 مدرسه دولتی، 2 مدرسه غیرانتفاعی) در شهر قزوین در سال 1382 انتخاب شدند. همه نمونه ها به صورت کلینیکی مورد معاینه ارتودنسی قرار گرفته، به سوالات مربوط به ارزیابی و رضایت از خود پاسخ دادند. برای تحلیلهای آماری از نرمافزارهای SAS 8 و SPSS 12 و برای ترسیم نمودارهای آماری از Excell 2000 استفاده شد. به دلیل کیفی بودن متغیرهای مستقل و وابسته برای آزمون معنی داری از دو آزمون کی – دو (Chi - square) و فیشر (Fisher exact test) استفاده گردید. در صورتی که شرایط آزمون کی – دو برقرار نبود، آزمون دقیق فیشر انجام میگرفت.
    یافته ها
    اورجت، کراودینگ و بینظمی شدید ماگزیلا با میزان ارزیابی فرد از ظاهر خود و اورجت و بینظمی شدید در مندیبل با میزان رضایت فرد از خود مرتبط بوده، هیچگونه تفاوتی در دو جنس مشاهده نشد. اورجت، تنها متغیری است که هم در میزان self evaluation و هم در self satisfaction تاثیرگذار است.
    نتیجه گیری
    ظاهر صورت، فکین و دندانها در گروه سنی 15-12 ساله بر روی ارزیابی آنها از ظاهر خود و رضایت از آن تاثیر میگذارد.
    کلیدواژگان: Self evaluation، Self satisfaction، مالاکلوژن
  • محمد تقی چیت سازی، رضا عباس پور، اردشیر لفظی، رضا عمید صفحات 48-54
    زمینه و هدف
    با وجود تردیدهایی که در مورد لزوم وجود بافت لثهای در اطراف دندانها وجود دارد، افزایش عرض لثه کراتینیزه همچنان در مواردی خاص از اهمیت حیاتی برخوردار است. در میان روش های مورد استفاده، پیوند آزاد لثه متداولتر میباشد. اما از دیدگاه نظری روش های دیگر، همچون پیوند آزاد لثه نواری و پیوند آزاد بافت همبند دارای مزیتهائی هستند که میتوانند در انتخاب نوع پیوند موثر واقع گردند. این مطالعه با هدف ارزیابی این سه روش افزایش عرض لثه کراتینیزه انجام گردید.
    مواد و روش ها
    تحقیق حاضر مطالعه کارآزمایی بالینی شاهددار بوده و اطلاعات جمع آوری شده از طریق مشاهده، مصاحبه و ثبت در فرم اطلاعاتی بدست آمد. بیماران به شکل ساده و با تقسیم تصادفی انتخاب میشدند و در یکی از سه گروه درمانی قرار میگرفتند. 21 ناحیه قدامی فک پائین با کمبود لثه کراتینیزه، تحت جراحی با یکی از سه روش پیوند آزاد لثه، پیوند آزاد لثه نواری و پیوند آزاد بافت همبندی قرار گرفتند. یک و شش ماه پس از جراحی، پیوندها از نظر میزان عرض لثه ایجاد شده، رضایت بیمار، هماهنگی رنگ پیوند با بافت مجاور، نیاز پیوند به ژنژیوپلاستی و عوارض پس از جراحی مورد ارزیابی قرار گرفتند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS استفاده شد بطوریکه برای توصیف متغیرهای کیفی شامل رنگ پیوند، هماهنگی رنگ پیوند با بافت مجاور، میزان رضایت بیمار و پریودنتیست خارج از طرح از نتایج کار، کانتور پیوند و لزوم انجام ژنژیوپلاستی به محاسبه درصد و فراوانی اقدام شد.جهت بررسی ارتباط متغیرهای کیفی از آزمون chi - square استفاده شد. همچنین جهت مقایسه تفاوت میانگین عرض لثه کراتینیزه بین سه گروه از آزمون غیرپارامتری Kruskal – Wallis استفاده گردید.
    یافته ها
    این مطالعه نشان داد که میزان عرض لثه کراتینیزه یک ماه پس از کاربرد سه روش پیوند آزاد لثه، پیوند آزاد لثه نواری و پیوند آزاد بافت همبندی به ترتیب به 28/5، 50/6، 00/5 میلیمتر افزایش یافت. این نتایج در ماه ششم نیز 42/6، 68/6، 14/4 میلیمتر بدست آمد. از نظر زیبائی با توجه به رنگ و کانتور پیوند، نتایج حاصل از کاربرد پیوند بافت همبندی آزاد بهتر از پیوند آزاد لثه نواری بود)05/0P<) و این در حالی بود که پیوند آزاد لثه نواری بهتر از پیوند آزاد لثهای بود)05/0P<). در مورد متغیرهای عوارض پس از جراحی، هماهنگی رنگ پیوند با بافت مجاور و یا لزوم انجام ژنژیوپلاستی تفاوت معنی داری مشاهده نگردید. موفقیت کلی درمان با سه روش پیوند آزاد لثهای، لثه نواری و پیوند بافت همبندی به ترتیب 1/57%، 100% و 6/28% بدست آمد که با سطح معنیدار 015/0=P تفاوت آشکاری را نشان داد.
    نتیجه گیری
    هر سه روش توانائی افزایش لثه کراتینیزه را دارا میباشند ولی روش پیوند آزاد لثه، خصوصا نوع نواری برای مواردی که به حداکثر عرض لثه کراتینیزه نیاز میباشد، توصیه میگردد. پیوند آزاد بافت همبند حداکثر زیبائی را در ناحیه ایجاد میکند و در صورت نیاز به هر دو شاخص فوق، پیوند آزاد نواری توصیه میشود.
    کلیدواژگان: پیوند آزاد لثه، پیوند آزاد بافت همبندی، پیوند آزاد لثه نواری
  • ماشااله خانه مسجدی، لیلا بصیر، رامین خیرخواه صفحات 55-60
    زمینه و هدف
    Hypodontia (فقدان مادرزادی یک یا چند دندان دائمی) شایعترین آنومالی تکاملی دندان میباشد و میتواند به ایجاد مشکلاتی در ظاهر و زیبایی، جویدن، اکلوژن موثر باشد. آگاهی بیشتر از میزان وجود چنین مشکلاتی میتواند کمک موثری در امر شناسایی و پیشگیری از عوارض آنها باشد. هدف اصلی از این بررسی تعیین فراوانی Hypodontia یعنی فقدان مادر زادی یک یا چند دندان دائمی در دانش آموزان 15 ساله (دختر، پسر) اهواز در سال 1381 میباشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی مقطعی نمونه گیری به روش خوشهای تصادفی انجام شد. جمع آوری اطلاعات به کمک پرسشنامه، رادیوگرافی پانورامیک و معاینه کلینیکی بر روی 866 نفر از دانش آموزان 15 ساله دبیرستانهای اهواز (دختر و پسر) صورت گرفت. برای تعیین تفاوت بین دو جنس از تست square-Chi استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج تحقیق نشان داد شیوعHypodontia بدون احتساب مولر سوم 4% است که در جنس مونث 8/4% و در جنس مذکر 4/3% میباشد. شایعترین دندانهای غایب به ترتیب، لترال بالا با شیوع 8/35%، سپس پرمولر دوم پایین با شیوع 4/28%، سانترال پائین با شیوع 9/8% و پرمولر دوم بالا با شیوع 4/7% بودند. همچنین فقدان مادرزادی دندان در فک بالا شایعتر از فک پائین بود.
    نتیجه گیری
    شیوع هیپودنشیا در اهواز معادل 4% است که نزدیک به سایر تحقیقات داخلی میباشد. شیوع آن در دختران نسبت به پسران از میزان بالاتری برخوردار است که از نظر آماری معنی دار نمیباشد.
    کلیدواژگان: فقدان مادرزادی دندانها، الیگودونشیا، هیپودونشیا
  • کاظم خسروی، عطیه فیض صفحات 61-69
    زمینه و هدف
    استحکام اتصال ترمیم‎های باند شونده به عاج در دوام و موفقیت کلینیکی آنها نقش اساسی دارد. از طرفی به دلیل وقت‎گیر و پرهزینه بودن آزمایشات کلینیکی و پیشرفت سریع در مواد اتصال دهنده عاجی دستیابی به روشی ساده، سریع و استاندارد جهت ارزیابی استحکام اتصال آنها در تست‎های آزمایشگاهی ضروری است. هدف از این مطالعه ارزیابی تاثیر سرعت‎های متفاوت cross-head بر روی استحکام اتصال برشی دو نوع سیستم اتصال دهنده عاجی نسل چهارم (Scotchbond Multi-Purpose) و نسل پنجم (Single Bond) و طبقه‎بندی نوع شکست ایجاد شده (Cohesive، Adhesive یا Mixed) می‎باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تحلیلی تجربی چندمتغیری سطوح باکالی80 دندان پرمولر سالم توسط فرز الماسی چرخی شکل تا ناحیه راس کاسپ تراشیده شد تا عاج آنها اکسپوز گردد، سپس سطوح عاجی توسط دیسک‎های کاغذی همراه با اسپری آب و هوا مسطح گردیدند. در نهایت نمونه ها به دو گروه تصادفی 40تایی تقسیم شدند و طبق دستور کارخانه سازنده با اسید فسفریک 35% اچ شد، سیستم‎های اتصال دهنده عاجی Scotchbond Multi-Purpose و Single Bond بر روی نمونه ها بکار رفت. در مرحله بعد با استفاده از مولدهای پلاستیکی mm 5×3 کامپوزیت Z100 به نمونه ها متصل و هر گروه 40 تایی به چهار دسته تصادفی10تایی تقسیم گردید و میزان استحکام اتصال برشی دسته های اول، دوم، سوم و چهارم هر گروه به ترتیب با سرعت cross-head mm/min5/0، 1، 2 و 5 در دستگاه Dartec تعیین شد. سپس جهت تعیین نوع شکست ایجاد شده، نمونه های شکسته شده توسط دستگاه استریومیکروسکوپ با بزرگنمایی 56 مورد بررسی قرار گرفتند. در نهایت داده ها با استفاده از آزمونهای آماری تحلیل واریانس یکطرفه (one way ANOVA) و آزمون Duncan برای متغیرهای کمی و از آزمون X2 و آزمون دقیق فیشر برای متغیرهای کیفی استفاده شد.
    یافته ها: بررسی های آماری نشان داد که در گروه Scotchbond Multi-Purpose بین میانگین استحکام اتصال برشی و نوع شکست نمونه ها که با سرعت cross-head (mm/min5/0و1) و (mm/min2و5) تحت آزمایش قرار گرفته بودند تفاوت معنی‎داری وجود نداشت(05/0P>)، ولی بین بقیه نمونه هایی که با سرعت cross-head (mm/min 5/0و2)، (mm/min 5/0و5)، (mm/min1و2) و (mm/min1و5) بررسی شده بودند، اختلاف آماری معنی‎دار بود(001/0P<). در گروه Single Bond هم بین میانگین استحکام اتصال برشی و نوع شکست نمونه هایی که با سرعت‎های cross-head متفاوت (mm/min 5/0،1،2و5) تحت آزمایش قرار گرفته بودند، اختلاف آماری معنی‎داری وجود نداشت(05/0P>).
    نتیجه گیری: هرچند در بررسی استحکام اتصال برشی سیستم‎های اتصال دهنده عاجی، استفاده از سرعتهای cross-head متفاوت می‎تواند مقادیر استحکام اتصال و الگوی شکست ایجاد شده را تحت تاثیر قرار دهد، ولی سرعتهای cross-head کمتر از mm/min1 موجب شکست adhesive بیشتری شده، بنابراین جهت تستهای استحکام اتصال برشی ترجیح داده می‎شوند.
    کلیدواژگان: استحکام اتصال برشی، سیستم اتصال دهنده عاجی، سرعت cross، head
  • سعید خلیلی، ماندانا ستاری، محمدباقر موزه صفحات 70-75
    زمینه و هدف
    در مورد علت درگیری بعضی نواحی خاص لثه (نواحی دندان های 1 بالا و 6 بالا و پایین) در برخی بیماری های پریودنتال، هیچ توجیه قابل توجهی عنوان نشده است. با توجه به اینکه مناطق یاد شده نزدیک فورامن های محل گذر اعصاب قرار دارند و با توجه به اینکه نوروپپتیدها که از انتهای اعصاب آزاد می شوند، نقش مهمی در برانگیختن التهاب دارند، همچنین از آنجایی که به نقش SP و CGRP در بیماری های پریودنتال اشاره شده، بنابراین این تحقیق با هدف تعیین رابطه میان غلظت نوروپپتیدها با بافت سالم لثه نواحی مختلف دندانی صورت پذیرفت.
    مواد و روش ها
    برای انجام این مطالعه تحلیلی، 17 نمونه بافت سالم لثه مربوط به دندان های 1 بالا و 6 بالا و پایین (گروه مورد) و 23 نمونه بافت سالم لثه مربوط به سایر نواحی دندانی (گروه شاهد) جمع آوری شدند. نمونه های جمع آوری شده مورد کشت 72 ساعته بافتی قرار گرفته، با روش EIA به تعیین غلظت SP و CGRP در مایع رویی (supernatant) کشت آنها اقدام شد. جهت انجام آنالیزهای آماری از آزمون های آماری غیرپارامتری (Non Parametric) Mann Whitney U و تعیین ضریب همبستگی Spearman استفاده گردید.
    یافته ها
    در تمامی نمونه های مورد مطالعه، به حضور قابل توجه هر دو نوروپپتید برخورد شد. در مورد CGRP مشخص شد که غلظت این نوروپپتید در لثه مربوط به نواحی دندانی 6 بالا و پایین، به طور قابل توجهی پایین تر از سایر نواحی بود (023/0» P). در مورد SP به اختلاف آماری معنی دار بین گروه های مورد و شاهد برخورد نشد.
    نتیجه گیری
    براساس یافته های بدست آمده از این تحقیق و با توجه به حضور SP و CGRP در تمام نمونه های بافت سالم لثه می توان چنین نتیجه گیری کرد که این دو نوروپپتید، احتمالا در تنظیم و حفظ سلامت بافت لثه نقش دارند و با توجه به پایین تر بودن غلظت CGRP در نواحی دندانی 6 بالا و پایین، شاید بتوان یکی از دلایل درگیری بیشتر این نواحی را در برخی بیماری ها به پایین بودن غلظت این نوروپپتید نسبت داد.
    کلیدواژگان: نوروپپتید، SP، CGRP، بیماری پریودنتال
  • پرویز دیهمی، پروین محزونی، نکیسا ترابی نیا صفحات 76-85
    زمینه و هدف
    امروزه بکارگیری ایمونوهیستوشیمی به یک ابزار مکمل برای تشخیص نئوپلاسم‎ها در کنار رنگ‎آمیزی های H&E تبدیل شده است. در نئوپلاسم‎های غدد بزاقی هنوز آنتیژن‎های اختصاصی شناسایی نشده و تعدادی از ایمونومارکرهای کمتر اختصاصی در تشخیص و طبقه‎بندی این نئوپلاسم‎ها به کار می‎روند که به خصوص در مورد نقش سلول‎های میواپی‎تلیال کمک‎کننده است. هدف از این مطالعه بررسی ایمونوهیستوشیمی مارکرهای سلول‎های میواپیتلیال (GFAP، اکتین، ویمنتین و S100) در پلئومورفیک آدنوما و موکواپی درموئید کارسینومای غدد بزاقی جهت تشخیص افتراقی این تومورها و تعیین هیستوژنز آنها است.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق توصیفی – تحلیلی با استفاده از روش نمونه گیری آسان، تعداد 25 نمونه پلئومورفیک آدنوما و 25 نمونه موکواپیدرموئید کارسینومای غدد بزاقی که با فرمالین فیکس و در پارافین غوطه‎ور شده بودند، برای بررسی حضور پروتئین‎های GFAP، muscle. Specific - Actin، ویمنتین و S100به روش استاندارد بیوتین - استرپتاویدین و Antigen Retrival رنگ‎آمیزی ایمونوهیستوشیمیایی شدند. سپس واکنش ایمنی در سلول‎های میواپی‎تلیال و ناحیه کندرومیگزوئیدی پلئومورفیک آدنوما و سلول‎های موکوسی، اپی‎درموئیدی و حد واسط موکواپیدرموئید کارسینوما ارزیابی و با کمک روش Regezi، scoreبندی شد.(0: منفی، 1+: رنگ‎پذیری پراکنده و کانونی، 2+: کمتر از 25% سلول‎ها مثبت، 3+: بین 25%50% سلول‎ها مثبت، 4+: بیشتر از 50% مثبت) اطلاعات به دست آمده با به کارگیری آزمون آماری Chi - square و با سطح معنیدار 05/0 (05/0P<) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    در هر 25 نمونه پلئومورفیک آدنوماها تمامی سلول‎های غیرلومینال و ناحیه کندرومیگزوئیدی برای GFAP و ویمنتین واکنش 4+ نشان دادند در حالی که در مورد اکتین واکنش 3+ 0 دیده شد (12 مورد منفی، 12 مورد 1+، 1 مورد 3+) و برای S100 واکنش4+ 1+ دیده شد (3 مورد 1+، 3 مورد 2+، 18 مورد 3+ و 1 مورد 4+). اما در هر 25 مورد موکواپی‎درموئیدکارسینوماها سلول‎های تومورال بدون توجه به درجه هیستوپاتولوژی برای تمام مارکرهای ذکر شده منفی گزارش شد و تنها استرومای همبندی با آنتی بادی های GFAP و ویمنتین رنگ گرفتند. مقایسه فراوانی این پروتئین‎ها در دو تومور از نظر آماری تفاوت معنی‎داری نشان داد (001/0P<). در مورد هر دو تومور واکنش ایمنی در غدد بزاقی فرعی و غدد بزاقی اصلی تفاوتی نشان نداد.
    نتیجه گیری
    حضور مارکرهای سلولهای میواپی‎تلیال در پلئومورفیک‎آدنوما، تاکیدی بر حضور و نقش سلولهای میواپی‎تلیال در هیستوژنز این تومور می‎باشد و عدم تظاهر یا تظاهر حداقل این آنتی‎ژنها در موکواپی‎درموئیدکارسینوما نشاندهنده عدم تمایز سلولهای میواپی‎تلیال در هیستوژنز این تومور است. در حقیقت بررسی مارکرهای سلولهای میواپی‎تلیال می‎تواند در تشخیص افتراقی تومورهای غدد بزاقی با تمایز سلولهای میواپی‎تلیال و همچنین، در تعیین هیستوژنز این تومورها موثر باشد.
    کلیدواژگان: موکواپی‎درموئیدکارسینوما، پلئومورفیک‎آدنوما، GFAP، muscle، specific actin، ویمنتین، S100، ایمونوهیستوشیمی
  • سید محمد رضوی، بهنام غزیز الهی، هدی رحیمی صفحات 86-93
    زمینه و هدف
    ویروس هرپس سیمپلکس علت طیف وسیعی از عفونتها در نواحی مختلف بدن می‎باشد. هرپس سیمپلکس تیپ I نوعی از این ویروس است که عامل دو بیماری دهانی ژنژیواستوماتیت حاد و تب خال میباشد. تاکنون داروهای متعددی برای درمان این ضایعات معرفی شده اند که هر کدام عوارض خاص خود را دارند. از این رو معرفی یک داروی گیاهی با حداقل تاثیرات جانبی برای درمان این ضایعات ضروری به نظر می‎رسد. سیر با توجه به دارا بودن خواص درمانی متعدد از جمله اثر ضد ویروسی می‎تواند داروی مناسبی باشد. بنابراین این تحقیق با هدف بررسی اثر ضد ویروسی سیر و استفاده از آن به عنوان یک داروی گیاهی در درمان ضایعات ناشی از HSVI صورت پذیرفت.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق تجربی جهت مطالعه به صورت همزمان می باشد از کشت سلول «هلا» برای انجام آزمایشات مختلف استفاده شد. ویروس مورد استفاده از طریق نمونه‎برداری از بیماران مبتلا به ضایعات دهانی تهیه گردید که بعد از افزایش عیار آن، توسط آزمایش TCID50 در کشت سلولی تیتر آن تعیین شد. در مرحله بعد غلظت سیتوتوکسیک هر دو نوع عصاره آبکی و الکلی سیر در کشت سلولی تعیین و سپس در آزمایش دیگری اثر ضد ویروسی دو نوع عصاره مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    غلظتی از عصاره سیر که باعث مرگ در 50% سلولها گردید(CC50) به ترتیب برای عصاره آبکی و الکلی برابر 91/2 و 05/3 mg/ml و غلظتی که باعث 60% کاهش در اثرات سیتوپاتیک ویروس شد (IC50) به ترتیب برابر 13/1 و 98/0 mg/ml بدست آمد.
    نتیجه گیری
    بطور کلی یافته های این پژوهش بیانگر اثر بازدارندگی بارز هر دو نوع عصاره سیر بر روی HSVI می‎باشد. از طرفی سیر دارای اثرات سیتوتوکسیک نیز هست که در غلظتهای بالاتر از غلظت های ضد ویروسی نمایان می‎شود.
    کلیدواژگان: هرپس سیمپلکس، سیر، اثر ضدویروسی، کشت سلول
  • غلام رضا سپهری، یاسمین داد الهی صفحات 94-101
    زمینه و هدف
    تجویز نابجای داروها توسط کادر پزشکی در اکثر جوامع و حتی کشورهای پیشرفته وجود دارد. از آنجا که تاکنون در مورد الگوی نسخهنویسی دندانپزشکان در ایران مطالعهای صورت نگرفته است و تنها در مطالعات محدودی به تجویز آنتیبیوتیکها توسط دندانپزشکان قزوین اشاره گردیده است، مطالعه حاضر با هدف بررسی الگوی نسخهنویسی دندانپزشکان استان کرمان طی یک دوره یک ساله انجام پذیرفت.
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی مقطی با بررسی850 نسخه که بصورت تصادفی از میان 10500 نسخه موجود دندانپزشکان در سال 1380 که از مرکز بیمه خدمات درمانی استان کرمان جمعآوری شده بودند انجام گرفت. سپس نسخ هر فصل جدا شده، در نهایت برای هر فصل بین 215-210 نسخه از لحاظ سن و جنس مراجعه کنندگان، فصل تجویز، دسته داروئی، نام داروی تجویز شده و راه تجویز دارو مورد ارزیابی قرار گرفتند.
    یافته ها
    از لحاظ سن و جنس بیماران مراجعه کننده به دندانپزشکان استان کرمان تفاوت معنی داری مشاهده نشد. میانگین اقلام داروئی تجویز شده توسط دندانپزشکان استان کرمان 64/0±03/2 قلم دارو بود. اکثر اقلام داروئی (81 درصد) از طریق خوراکی تجویز شده بودند. آنتیبیوتیکها (2/82%)، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (62%) و داروهای ضددرد (7/32%) جزء شایعترین داروهایی بودند که توسط دندانپزشکان استان کرمان تجویز شده بودند. آموکسی سیلین (50%) بیشترین موارد تجویز را در بین آنتیبیوتیکها داشت و ایبوپروفن (3/34%) و مفنامیک اسید (5/26%) پرمصرفترین داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی بودند.
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه حاضر نشان داد که عملکرد دندانپزشکان استان کرمان در مورد تعداد اقلام دارویی در هر نسخه مناسب است، اما مقادیر تجویز آنتیبیوتیکها و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی بسیار بالاتر از مقادیر تجویز شده در سایر مطالعات است که این امر لزوم تغییر در الگوی نسخهنویسی دندانپزشکان استان کرمان را ضروری میسازد.
    کلیدواژگان: تجویز دارو، دندانپزشک، استان کرمان
  • ماندانا ستاری، مریم بصیرت، امیر قاسمی، شیده مهرمفخم صفحات 102-107
    زمینه و هدف
    علاوه بر میکروارگانیسم ها، عوامل متعدد دیگری نیز در ایجاد پوسیدگی دندان دخالت دارند که پاسخ های ایمنی میزبان از جمله آنها می باشند. از میان عوامل مختلف سیستم ایمنی، در مورد نقش نوتروفیل ها در جلوگیری یا بروز پوسیدگی دندان، علیرغم اینکه بعنوان اولین خط دفاعی بحساب می آیند، تحقیقات چندانی صورت نگرفته است. با توجه به مطالب فوق این تحقیق با هدف تعیین میزان کموتاکسی نوتروفیل های خون در افراد مبتلا به پوسیدگی دندان انجام پذیرفت.
    مواد و روش ها
    برای انجام این مطالعه توصیفی، 50 نفر از دانشجویان دندانپزشکی سال های چهارم، پنجم و ششم که مبتلا به پوسیدگی دندان بودند، انتخاب شدند. سپس جهت انجام آزمایش کموتاکسی، میزان 10 میلی لیتر خون هپارینه از نمونه ها گرفته شد و پس از جداسازی نوتروفیل ها با استفاده از دکستران، اقدام به اندازه گیری میزان کموتاکسی این سلول ها با استفاده از روش Modified Boyden شد. داده ها توسط آزمونهای آماری ANOVA، t و تعیین ضریب همبستگی Pearson مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    براساس آزمایش مزبور، میزان کموتاکسی نوتروفیل ها در افراد مورد مطالعه، حدود 08/12±38/94 میکرومتر برآورد گردید. با انجام آزمونهای آماری مشخص شد که بین کموتاکسی نوتروفیل ها و DMF، همبستگی و اختلاف آماری معنی داری وجود ندارد. اما با مقایسه میزان کموتاکسی نوتروفیل ها با درجه پوسیدگی فعال، بین درجات صفر و 5 (000/0≈P) و درجات 1 و 5 (016/0≈P) پوسیدگی فعال، از لحاظ میانگین کموتاکسی نوتروفیل ها، اختلاف آماری معنی دار مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    براساس یافته های بدست آمده از این تحقیق می توان چنین نتیجه گیری کرد که در بروز پوسیدگی دندان، احتمالا نقص در کموتاکسی نوتروفیل ها مطرح نمی باشد. به عبارت بهتر، نه تنها در مورد پوسیدگی به نقص در کموتاکسی این سلول برخورد نمی شود بلکه احتمالا کموتاکسی آن، ارتباط مستقیمی با درجه فعال بودن پوسیدگی دارد. البته جهت اثبات فرضیه فوق، به انجام تحقیقات بیشتر نیاز می باشد.
    کلیدواژگان: پوسیدگی، نوتروفیل، کموتاکسی
  • رسول مفید، سیدمحمود رضا آقامیری، فرناز یعقوب پور صفحات 108-119
    زمینه و هدف
    در ایران، در نواحی خاصی از شهرستان رامسر، مناطقی وجود دارند که سطح پرتوزایی طبیعی در آنها بسیار بالا میباشد. در واقع، سطح پرتوزایی زمینهای در برخی مناطق رامسر، به عنوان یکی از بالاترین سطوح شناخته شده در جهان میباشد. پرتوزایی زمینهای بالا در این مناطق از رامسر، به طور اولیه، به علت حضور مقادیر بسیار بالا از رادیم 226 و فراورده های ناشی از واپاشی آن (مانند گاز رادن) است که به وسیله چشمه های آب گرم به سطح زمین آورده میشوند. با توجه به تمایل رادیم 226 به رسوب در بافتهای معدنی نظیر دندان و استخوان، هدف از انجام این مطالعه، بررسی وضعیت سلامت دندانها و انساج نگهدارنده آنها (پریودنشیم)، در ساکنان مناطق دارای پرتوزایی طبیعی به میزان بالا، در مقایسه با منطقه کنترل، در شهرستان رامسر بود.
    مواد و روش ها
    این مطالعه تحلیلی، به صورت مورد و شاهدی با استفاده از روش تمام شماری و تکنیک مشاهده و مصاحبه، بر روی 322 نفر (شامل 178 نفر در گروه مورد و 144 نفر در گروه شاهد) انجام گرفت. شاخصهای مورد استفاده برای ارزیابی وضعیت سلامت دندانها و انساج پریودنشیم در دو گروه، شامل DMFT و CPI بودند. برای ورود داده ها و رسم نمودارها نرم افزار Excel 2000 به کار رفت و انجام آزمونها و تحلیل داده ها، با استفاده از نرم افزارهایSPSS 11 و SAS 8 انجام گرفت.
    یافته ها
    نتایج، تفاوت معنی داری را در مورد هر دو شاخص DMFTو CPI (به ترتیب:01/0P-value< و 05/0P-value<)، نشان داد. میانگین DMFT در گروه اول، (10/6±13/13)، و در گروه کنترل، (61/6±83/10)، بود. در مورد شاخص CPI، به ترتیب در مناطق با پرتوزایی بالا و پایین، درصد افرادی که پریودنشیم آنها سالم بود، 1/1%، و 9/6%، درصد افرادی که بالاترین نمره تعلق گرفته به آنها، 1 (خونریزی در موقع پروبینگ) بود، 6/9% و 9/13%، درصد افرادی که بالاترین نمره تعلق گرفته به آنها، 2 (وجود جرم زیرلثهای) بود، 6/50% و 3/49%، درصد افرادی که بالاترین نمره تعلق گرفته به آنها، 3 (وجود پاکت کم عمق) بود، 4/35% و 7/25%، و درصد افرادی که بالاترین نمره تعلق گرفته به آنها، 4 (وجود پاکت عمیق) بود، 4/3% و2/4% بدست آمد. در صورتی که کدهای 3 و 4 را که نشاندهنده قطعی بیماری پریودنتال میباشند، رویهم به عنوان یک سطح (سطح بیماری عمده پریودنشیم) در نظر بگیریم، درصد پاکت پریودنتال (کم عمق و عمیق)، در منطقه دارای پرتوزایی بالا، 8/38% و در منطقه کنترل، 9/29% به دست میآید.
    نتیجه گیری
    نتایج به دست آمده در مورد شاخصهای DMFTوCPI، وضعیت سلامت دندانها و انساج نگهدارنده آنها را، در افراد ساکن در مناطق با پرتوزایی بالا، متفاوت از منطقه کنترل، و در مجموع، نامناسبتر نشان داد. این تفاوت، با هیچیک از متغیرهای جنسیت، سن، وضعیت سواد، استعمال سیگار، تعداد دفعات مسواک زدن در روز (و شاخص پلاک دندانی، که نسبت به تعداد دفعات مسواک زدن در روز، نماینده مناسبتری از وضعیت بهداشت دندانهای فرد میباشد)، مراجعه جهت چک آپ دندانپزشکی و نوع آب مصرفی توسط ساکنان دو منطقه، قابل توجیه نبود.
    کلیدواژگان: سلامت دندانها، سلامت انساج پریودنتال، پرتوزایی طبیعی بالا، رامسر، رادیم 226، رادن، DMFT و CPI
  • عباس مکارم، فدرا یوسف پور، سعید ابراهیم زاده صفحات 120-127
    زمینه و هدف
    در جامعه ما، هنوز پوسیدگی های زودهنگام دندانهای شیری (early caries) و پوسیدگی های ناشی از شیشه شیر (Baby bottle tooth decay) در کودکان به کرات دیده میشوند. این دندانها جهت پیشگیری از پیشرفت پوسیدگی و بروز عفونت و درد فوری به ترمیم نیاز دارند. نظر به اینکه سن کودک، هنگام درمان این پوسیدگی ها بسیار کم بوده و کودک غالبا همکاری لازم برای تزریق بیحسی موضعی و روش های معمولی مکانیکی برداشتن پوسیدگی را ندارد، استفاده از روش های مناسبتری به عنوان جایگزین که کمک زیادی به کودک و دندانپزشک نماید، ضروری بنظر میرسد. هدف از این مطالعه تعیین تاثیر برداشتن پوسیدگی، به روش شیمیایی - مکانیکی، بر ریزنشت ترمیمهای کامپوگلاسدر مولرهای شیری است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تجربی، که بصورت آزمایشگاهی انجام گردید، 70 مولر شیری کودکان کمتر از 5 سال با پوسیدگی پروگزیمالی (به شکل حفره) کشیده شده با روش نمونه گیری آسان انتخاب شدند. دندانها بطور تصادفی به دو گروه، تقسیم شدند. در یک گروه حذف پوسیدگی به روش مکانیکی توسط فرز روند کار باید با هندپیس دور کند و در گروه دیگر پوسیدگی به روش شیمیایی مکانیکی توسط ژل Carisolvمطابق دستور کارخانه سازنده حذف گردید. سپس همه نمونه ها توسط ماده ترمیمی کامپوگلاس ترمیم شدند. پس از آن نمونه ها در حرارت C o 37 به مدت24 ساعت نگهداری شده، سپس مورد ترموسایکلینگ قرار گرفتند. بدنبال آن نمونه ها به فاصله 2-1 میلیمتر از لبهترمیم (به استثنای لبه اکلوزالی) با دو لایه لاک ناخن سیل شده و در محلول فوشین باز یک 5/0 درصد به مدت 24 ساعت در حرارت C o 37 غوطهور شدند. سپس توسط دستگاه برش بصورت مزیودیستالی برش داده شدند. میزان نفوذ رنگ که معیار میزان ریزنشت است توسط استریومیکروسکوپ نوری با بزرگنمایی x40 مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بصورت کیفی به وسیله آزمونهای آماری chi square و نسبتها و همچنین بصورت کمی توسط آزمون t آنالیز شدند.
    یافته ها
    آزمونهای کیفی نشان دادند که نفوذ رنگ در دیواره ژنژیوال و اگزیال در گروه شیمیایی مکانیکی کمتر از گروه مکانیکی است و این تفاوت از نظر آماری معنیدار است. آزمون کمی نیز نشان داد که طول نفوذ رنگ در دیواره های ژنژیوال و اگزیال (برحسب میلیمتر) در روش شیمیایی مکانیکی کمتر از روش مکانیکی است و این تفاوت از نظر آماری معنی دار است.
    نتیجه گیری
    میزان ریزنشت در ترمیمهای کامپوگلاس، بدنبال حذف پوسیدگی با روش شیمیایی مکانیکی، نسبت به روش مکانیکی کمتر است بنابراین میتوان در موارد لزوم، این روش را جایگزین روش رایج نمود.
    کلیدواژگان: روش شیمیایی، مکانیکی، ریزنشت، مولرهای شیری، کامپوگلاس
  • بهشته ملک افضلی، امیر قاسمی، شیوا رضوی صفحات 128-134
    زمینه و هدف
    برای انتخاب یک ماده ترمیمی دندانپزشک باید معیارهای متعددی را برای هر موقعیت در نظر داشته باشد. یکی از این معیارها و ویژگی ها، استحکام باند میان ماده ترمیمی و دندان میباشد. برقراری باند مستحکم و دائمی به مینا و عاج، ویژگی مطلوب یک ماده ترمیمس است که از ریزنشت و عواقب مضر آن جلوگیری میکند. بنابراین این مطالعه با هدف مقایسه استحکام میکروبرشی ناحی های S.E Bond به عاج دندانهای شیری انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق تجربی که از نوع controlled trial میباشد تعداد 20 عدد دندان کانین شیری که فاقد هر گونه پوسیدگی، شکستگی و آنومالی ساختاری بودند، کشیده شده، پس از ضدعفونی کردن، در داخل سالین در دمای اتاق نگهداری شدند. هر دندان از طریق ground section به صورت باکولینگوالی به دو نیمه تقسیم شد. از بین دو نیمه مزیالی و دیستالی حاصل، یکی از آنها به صورت تصادفی برای بررسی انتخاب شد. کامپوزیت رزین (Ap – x: A2) در داخل mircro bore tygon tubing با ارتفاع mm1 و قطر داخلی mm 7/0 قرار گرفته، پک شد. پس از اینکه self - etch primer (طبق دستور کارخانه مصرفی) بر روی عاج ناحیه انسیزال و سرویکال (سمت باکال) بکار رفت، tygon tube های محتوی کامپوزیت بر روی این نواحی قرار داده شده، به مدت 40 ثانیه کیور شدند. microshear bond strength از طریق دستگاه microshear تعیین و mode of failure نیز توسط استریومیکروسکوپ بررسی شد. همچنین از نواحی انسیزال و سرویکال کانین های شیری دو نمونه به صورت تصادفی به منظور بررسی جهت توبولهای عاجی در این نواحی توسط SEM انتخاب شد. در نهایت از آنجا که آزمون Kolmogorov–smirnov توزیع داده ها را نرمال نشان داد از آزمون student t test جهت تجزیه و تحلیل داده ها و جهت بررسی متغیر mode of failure از آزمون chi – square استفاده شد.
    یافته ها
    مشاهدات SEM آشکار ساخت که توبولهای عاجی در هر دو ناحیه انسیزال و سرویکال به صورت مایل میباشند، بنابراین هیچ اختلافی در جهت توبولهای عاجی میان این دو ناحیه وجود نداشت. میانگین microshear bond strength در ناحیه انسیزال برابر با MPa 67/10±88/33 و در ناحیه سرویکال برابر با MPa72/11±79/28 بود. adhesive failure نیز فراوانترین mode of failure مشاهده شده در هر دو گروه بود.
    نتیجه گیری
    microshear bond strength با استفاده از S.E Bond هیچ اختلاف آماری معنی داری میان عاج دو ناحیه انسیزال و سرویکال دندان شیری نشان نداد.
    کلیدواژگان: استحکام باند میکروبرشی، عوامل باندینگ عاج، دندانهای شیری، SEM
  • حمید فرهادی صفحات 135-148
    پزشکی مبتنی بر شواهد (Evidence-based medicine) عبارت است از پیدا کردن، ارزیابی و استفاده از نتایج پژوهشهای جدید به صورت سیستماتیک و براساس تجارب کلینیکی(1). تعریف فوق شامل دندانپزشکی و کلیه شاخه های آن از قبیل ارتودنسی نیز میشود.
    هنگامی که اصطلاح پزشکی مبتنی بر شواهد برای اولین بار پا به عرصه گذاشت کلینسینها از تبدیل آن به یک موضوع دستوری اجباری نگران بودند. ولی حامیان پزشکی مبتنی بر شواهد به این موضوع تاکید کردند که یک کلینسین موفق تنها از تجارب کلینیکی شخصی و یا از نتایج مقالات مفید در دسترس استفاده نمیکند بلکه نتایج هر دو را به کار میبندند(3،2). اگر ریسک استفاده از تجارب روزمره کلینیکی که در برخی موارد ارزش تعمیم به عموم را نیز دارند توسط شواهد مستدل کنترل نگردد ممکن است در برخی بیماران کاربردی نداشته باشند. تجارب کلینیکی که براساس شواهد مستدل بدست نیامدهاند بیشتر به یک حکایت یا سنت شباهت دارند و ریسکهای مرتبط با آنان مطمئنا به نفع بیماران نخواهد بود. بنابراین شواهد مستدل بدون اینکه جایگزین تجارب شخصی کلینسینها گردند جایگاه آنها را به دلیل نقش تعیین کننده در بهکارگیری درباره بیماران به عنوان قسمتی از یک تصمیمگیری کلینیکی نشان میدهند. با در نظر گرفتن این موارد میتوان نتیجه گرفت پزشکی مبتنی بر شواهد به معنای هماهنگ ساختن تجارب کلینیکی افراد با شواهد مستدل بدست آمده از تحقیقات سیستماتیک میباشد...
|
  • Dr. Mohammad Ghassem Aminozarbian, Dr. Hamid Tabesh, Dr. Mahboobeh Feizianfard Pages 1-7
    Background And Aim
    Because of the importance of perfect and complete restorations in health of supporting tissues, this study was conducted to determine the prevalence of overhang in tooth–colored restorations which have been treated in operative department of Shahid Beheshti dental school during the year 1380-81. Methods & Materials: This was a descriptive study, done on 350 patients by undergraduate (9 and 10th semesters) and post graduate students in operative department of Shahid Beheshti dental school. Evaluation of overhangs were assessed according to grade of students, type and cavity surfaces, location of overhangs in relation to gingival margin, by means of observation, standard explorer and dental floss detection. In necessary cases, radiography was used for diagnosis. Chi – square test was used for statistical analysis.
    Results
    Fifty two percents of all restorations had overhangs (10.9% Cl II, 15.2% Cl III, 17.5% Cl IV, 8.4% Cl V), which 22.8% of them were treated by students of 9th semesters, 28.2% by students of 10th semesters, and only 1% by post graduate students.
    Conclusion
    In this study, proximal surfaces, Cl IV cavities and restoration at gingival level and among undergraduate students had more overhangs.
  • Dr. Roya Aminian *, Dr. Amir Ghassemi, Dr. Fatame Shahali Pages 8-13
    Background And Aim
    Because of the importance of perfect and complete restorations in health of supporting tissues, this study was conducted to determine the prevalence of overhang in tooth–colored restorations which have been treated in operative department of Shahid Beheshti dental school during the year 1380-81. Methods & Materials: This was a descriptive study, done on 350 patients by undergraduate (9 and 10th semesters) and post graduate students in operative department of Shahid Beheshti dental school. Evaluation of overhangs were assessed according to grade of students, type and cavity surfaces, location of overhangs in relation to gingival margin, by means of observation, standard explorer and dental floss detection. In necessary cases, radiography was used for diagnosis. Chi – square test was used for statistical analysis.
    Results
    Fifty two percents of all restorations had overhangs (10.9% Cl II, 15.2% Cl III, 17.5% Cl IV, 8.4% Cl V), which 22.8% of them were treated by students of 9th semesters, 28.2% by students of 10th semesters, and only 1% by post graduate students.
    Conclusion
    In this study, proximal surfaces, Cl IV cavities and restoration at gingival level and among undergraduate students had more overhangs.
  • Dr. Leila Basir, Dr. Mashaallah Khanehmasdjedi, Dr. Mohammad Hossein Haghighi, Dr. Sima Nemati Asl Pages 14-23
    Background and Aim
    Fluorine is the most important chemical element that changes the tooth surfaces, therefore it's consumption within the permitted range is useful for dental health, but it's decrement or increment over the optimal range causes damages to different body and dental systems. The amount of flouride in surface water has been stated to be about 0.5 mg.l which is less than the optimal level of flouride in drinking water suggested by WHO (1 ppm). According to study of the ministry of health and medical education in 1998, more than 68% of drinking water in Khoozestan province is provided from surface water resources and fluorosis and dental caries are seen abundantly in the province. In order to determine the role of fluoride this study has been made to evaluate the prevalence rate of fluorosis and DMFT and also compare them in Maroon, Karoon and Karkheh branches. The purpose of this study was to determine the prevalence of hypodontia in 15 year old students (boys & girls) in AHWAZ on 2002. Method & Materials: During this analytical descriptive study, 1152 twelve to fifteen years old students were examined regarding different fluorosis rates (Dean index) and DMFT rate (WHO index). Each student had a questionnaire including demographic in formation, oral hygiene status, caries and fluorosis. Collected data was analysed using T, chi – square test and Spearman – Pearson tests.
    Results
    Prevalence of fluorosis in Maroon, Karoon and Karkheh branches was 62.2%, 34.9% and 57.3% respectively and the average of DMFT was 1.33, 1.20 and 0.6. Increase in fluoride level caused increase in fluorosis prevalence (P<0.001). Fluoride increment in drinking water and prevalence of fluorosis have been accompanied by DMFT decrement in Karoon and Karkheh branches, but in Maroon branch, with fluoride increment of drinking water and prevalence of fluorosis DMFT also increased. The evaluation of different Dean index rates show that: the caries free rate has decreased from degree 2 to degree 5.
    Conclusion
    In Khoozestan province, in spite of low level of fluoride, lower than the level suggested by WHO the tropical climate, high level of sea foods consumption and possibly the high interest of people of this region to drink tea have caused high level of fluorosis. Beside the mentioned factors, the effect of economic and cultural verity in this province is seen from the result of this study.
  • Dr. Mohammad Bayat *, Dr. Mohsen Dalband Pages 24-32
    Background and Aim
    Orthognathic surgeries are performed for cosmetic and medical reasons. The basic changes in orthognathic surgeries are done over skeletal and tooth sections and hard tissue movements are accompanied with soft tissue changes. Furthermore, the patients’ response to the surgery and imitation of soft tissues from skeletal and teeth movements are very important. Therefore, this study was carried out in order to evaluate soft tissue changes in patients went under orthognathic surgery using profile photographs at Taleghani General Hospital in 1999. Methods & Materials: The study was a quasi - experimental one, using observation as its technique. Profile photographs in natural head position (NHP) were used. Three lines (true horizontal line, constructed vertical line, and tragocontal line) were selected and soft tissue landmarks changes’ were analyzed, considering true horizontal line and constructing vertical line. Photographs were taken before the surgeries and six months after IMF opening. The hard tissue changes were calculated with reference to cephalometric analysis provided before the surgeries and six months after IMF opening. Eight soft tissue landmarks and five hard tissue landmarks were used in this study.
    Results
    The study showed spontaneous hard and soft tissue changes during orthognathic surgery, while there was significant statistical correlation between soft and hard tissue changes.
    Conclusion
    1- Soft tissue changes are followed by hard tissue changes. 2- Considering age, sex, race, and medical history of the patients are very important before orthognathic surgery.
  • Dr. Molouk Torabi, Dr. Gholamali Najafi, Dr. Alireza Maskani Pages 33-39
    Background and Aim
    The effects of sociocultural status on periodontal condition in pregnant women have been reported by a number of researchers. Based on the latest researches and statistics it is concluded that periodontal disease is an important risk factor, leading to preterm delivery or low birth weight baby. Method & Materials: This study evaluates the periodontal condition of 148 pregnant women based on CPITN index, and relation between the demographic (age, professional and education level, month of pregnancy, number of children, number of pregnancies) and clinical variable (previous dental care, frequency of tooth brushing). The χ2 test was used to analyze the data.
    Results
    The results of study showed that %14.2 had Pregnancy tumor and %37/8 had gingival enlargement. CPITN index is increased in trimesters and aging. There was a significant relation between CPITN and age (P= 0.004), education level (P=0.000), professional level (P=0.0001) number of pregnancies (P=0.021), number of children (P=0.034), present month of pregnancy (P=0.000), previous dental care (P=0.045) and frequency of tooth brushing (P=0.000).
    Conclusion
    In view of the results of our study, it might be suggested that simple preventive oral hygiene program helps to maintain healthy gingiva and periodontium during pregnancy.
  • Dr. Azita Tehranchi, Dr. Massoud Seifi, Dr. Baharan Ranjbar Omidi Pages 40-47
    Background and Aim
    The aims of this study were to assess the impact of dentofacial relationships and sex on: Self evaluation and self satisfaction in 12-15 years old students in Qazvin in 2003, and to determine the correlation between type of school and variables determining malocclusion with self evaluation and self satisfaction. Method & Materials: A cross – sectional study two stage – cluster sampling was carried out among 120 students (58 girls, 62 boys) aged 12 – 15 years who attended 4 guidance – schools (2 public, 2 private) in Qazvin in 2003. All samples were examined clinically and a questionnaire was used to assess their self evaluation and self satisfaction. Data were analyzed by the means on Chi – square and Fisher exact test.
    Results
    Overjet, crowding and severe maxillary irregularity were significantly related to self evaluation. Overjet and severe mandibular irregularity were related to self satisfaction. No sex difference was found. Type of school was not a significant factor affecting self evaluation and self satisfaction. High level of self satisfaction has been found in the students. However, the majority of student had mid level of self evaluation.
    Conclusion
    Overjet is the only variable significant in 12-15 year old students affecting both self evaluation and self satisfaction. Subjective esthetic measure should be incorporated to clinical esthetic criteria. Good communication between dentist and patient is important in analyzing and planning esthetic treatment according to individual needs and desires.Keywords:
  • Dr. Mohammad Taghi Chitzasi, Dr. Reza Pourabbas, Dr. Ardeshir Lafzi, Dr. Reza Amid Pages 48-54
    Background and Aim
    Although keratinized gingiva is not necessary for the maintenance of periodontal and peri-implant tissue health if oral hygiene is adequate, its presence is generally advocated especially in some cases. In this study, 3 surgical procedures were compared in their ability to increase the width of keratinized tissue. Method & Materials: In this controlled randomized clinical trial, twenty-one cases with inadequate keratinized tissue were randomly assigned into 1 of the 3 study groups including standard free gingival graft (SFGG) and strip technique free gingival graft (STFGG), free connective tissue graft (CTG). All the cases were followed up for 1 to 6 months. The qualitative variables (e.g., color match, patient & periodontist's satisfaction, graft contour and need for recontouring) were compared by using the chi-square test. Furthermore, in order to comparison of the width of keratinized gingiva among the study groups, the Kruskal-Wallis test was used.
    Results
    All of the surgical procedures resulted in a statistically significant increase in the width of keratinized tissue (SFGG: 5.28mm, STFGG: 6.50mm, and CTG: 5.00mm). The results were improved six months later only for the first 2 techniques. The best results in esthetics were obtained in CTG and were significantly higher than the other groups (P<0.05). There was a significant difference between the success rates of the three surgical methods (P= 0.015). These rates were 100% for STFGG, 28.6% for CTG and 57.1% for SFGG.
    Conclusion
    For selection the best technique in increasing the width of keratinized tissue: if the greatest amounts of keratinized tissue is considered, FGG or strip technique is advocated and if esthetic considerations is critical, FCTG and in considering both of them, strip technique may be the better choice.
  • Dr. Mashaallah Khanehmasdjedi, Dr. Leila Basir, Dr. Ramin Kheikhah Pages 55-60
    Background and Aim
    The purpose of this study was to determine the prevalence of hypodontia in 15 year old students (boys & girls) in AHWAZ on 2002. Method & Materials: This study was a descriptive Cross Sectional investigation with randomized cluster sampling on 866 Students (15 years old). Data collection is done with radiography, questionnaire and clinical examination.
    Results
    The radiographical prevalence of hypodontia (excluded third molars) was %4 that in females (%4.8) was more than males (%3.4), that isn’t significant (p=0.3). The order of frequency of congenital missing is: 1. Maxillary lateral incisors (%35.8). 2. Mandibular second premolar (%28.4). 3. Mandibular central incisor (%8.9). The congenital missing teeth on maxilla are more common.
    Conclusion
    Hypodontia is more common on girls and maxilla. The order of congenital missing is: 1. maxillary lateral incisor, 2. mandibular second premolar and 3. mandibular central incisor.
  • Dr. Kazem Khosravi, Dr. Atiyeh Feiz Pages 61-69
    Background and Aim
    The bond strength of restorative materials to dentin plays an important role in their clinical longevity. However since clinical trials are time consuming and costly and owing to rapid progressive in adhesive bonding systems, it’s essential to find a simple, rapid and standard method to evaluate the bond strength of bonding agents in laboratory tests. The purpose of this study is to evaluate the effect of different cross-head speeds on shear bond strength of two dentin bonding systems belong to fourth generation (Scotchbond Multi-Purpose) and fifth generation (Single Bond) and classify the failure modes (adhesive, cohesive or mixed). Methods & Materials: The buccal surfaces of 80 intact premolars were ground by a wheel shape diamond to the tip of the buccal cusps until the dentin is exposed. Then the buccal surfaces were flattened by paper discs with air and water spray. Finally, all samples were etched by 35% phosphoric acid. Afterwards the etched samples were divided into two 40 groups. Scotchbond Multi-Purpose was used for the first group and Single Bond for the second one. Then the Z100 composite was connected to the samples by 3×5 mm plastic molds. Each 40 group was divided by four 10 batches. Afterwards, the shear bond strength of each batch was determined by Dartec machine at four different cross-head speeds (0.5, 1, 2&5mm/min). After this step, the failure mode of the specimens was determined with stereomicroscope (56×). The quantitative variables were analysed with one way ANOVA and Duncan test and the qualitative variables were analysed with chi – square and fisher tests.
    Results
    Statistical analysis showed that in Scotchbond Multi-Purpose group there were no significant differences between mean shear bond strength and failure mode of the samples that were tested by cross-head speed of (0.5 & 1mm/min) & (2&5 mm/min), (P>0.05), but significant differences were observed (P<0.001) between batches that were tested by cross-head speed of (0.5 & 2 mm/min), (0.5 & 5 mm/min), (1&2 mm/min) & (1&5 mm/min). In the Single Bond groups there were no significant differences between mean shear bond strength and failure mode of various batches that were tested in difference cross-head speed (P>0.05).
    Conclusion
    Evaluation of shear bond strength and failure mode of dentin bonding systems showed that they depend on the different cross-head speeds. However, the cross-head speed less than 1mm/min makes adhesive failures. Therefore it’s preferable for shear bond strength tests.
  • Saeed Khalili, Dr. Mandana Sattari, Dr. Mohammad Bagher Moozeh Pages 70-75
    Background and Aim
    It is not well established that why certain parts of gingiva are more susceptible to some kind of periodontal diseases, since these regions are adjacent to the foramen of some nerves and paths, and regarding to the important role of neuropeptides in inflammation. On the other hand, it was shown that SP and CGRP have some role in periodontal diseases, so the aim of this study was to determine the correlation between concentration of SP and CGRP and different regions of human clinically healthy gingiva. Methods & Materials: For this analytical study, 17 gingival samples from first maxillary incisor and first molar regions (case group) and 23 gingival samples from other regions (control group) were collected. Tissue samples were cultured for 72 hours. Then EIA was used for detection of SP and CGRP in supernatant fluids. Statistical analysis was made by Mann – whitney U test and Spearman's correlation coefficient tests.
    Results
    Both SP and CGRP were present in all samples. There was also significant difference between different gingival regions regarding to CGRP concentration so its concentration was lower in first molar regions (P»0. 023). We could not find any significant difference between different regions regarding to SP concentration.
    Conclusion
    It is suggested that SP and CGRP probably participate in the regulation and maintenance of gingival health and based on the lower concentration of CGRP in the gingiva of upper and lower first molars, it could be suggested a possible cause for susceptibility of these regions to some of oral diseases such as localized aggressive periodontitis.
  • Dr. Parviz Dayhimi, Dr. Parvin Mahzooni, Dr. Nakisa Torabinia Pages 76-85
    Background and Aim
    The application of immunohistochemistry methods has resulted in marked improvement of the microscopic diagnosis of neoplasms combined with H&E staining. Although unique cellular antigens have not been found in salivary gland neoplasms, multiple less specific immunomarkers have been used and may be helpful in elucidating the role of myoepithelial differentiation in those neoplasms. The aim of this study was to evaluate immunohistochemical myoepithelial markers (GFAP, actin, vimentin and s100) in mucoepidermoid carcinoma and pleomorphic adenoma of salivary glands, for differential diagnosis of these tumors and specification of their histogenesis. Method & Materials: Formalin-fixed and parafin embedded tissue sections of 25 pleomorphic adenoma and 25 mucoepidermoid carcinoma were immunohistochemically analyzed for the presence of actin, vimentin, GFAP and S100 protein. A standard biotin-streptavidin procedure after antigen retrieval was used. Immunoreactivity of myoepithlial cells and chondromyxoid areas in pleomorphic adenoma and mucus cell, epidermoid cells and intermediate cells in mucoepidermoid carcinoma were evaluated and immunoreactivity was scored on a scale of 0 to +4 (Regezi method) with o as negative, 1+ scattered staining, 2+ indicate 25% to 50% of positive tumoral cells and 4+ indicating more than 50% positive cells. The data were analyzed with chi-square test, and significant level 0.05 (P<0.05).
    Results
    In 25 pleomorphic adenomas all nonluminal cells and chondromyxoid areas were positive (+4) for GFAP and vimentin and (0 → +3) for muscle-specific actin (12:0, 12:+1, 1:+3) and (+1 → +4) for S100 protein (3:+1, 3:+2, 18:+3, 1:+4). But all mucoepidermoid carcinomas regardless of their grade were negative for all mentioned markers (P<0.001) and there were no immunohistochemical difference in major and minor salivary glands neoplasms.
    Conclusion
    Expression of myoepithelial cell-associated markers in pleomorphic adenoma have confirmed role of myoepithelial cells in histogenesis of this tumor and lack or limited expression of these antigens in mucoepidermoid carcinoma indicates the minimal myoepithelial differentiation in this tumor. Therefore, evaluation of myoepithelial cell markers can be helpful in differential diagnosis of salivary gland neoplasms with myoepithelial cell differentiation, and also specification of histogenesis of these tumors.
  • Dr. Seyysd Mohammad Razavi, Behnam Azizollahi, Dr. Hoda Rahimi Pages 86-93
    Background and Aim
    Herpes simplex virus is responsible for many infections in various parts of the body. Type I is the cause of two oral diseases: acute gingivostomatitis and cold sore. Many drugs have been recommended in this field each of which has its specific side effects. Introducing a kind of herbal drug which has therapeutic properties could be a good one for this purpose. This study was designed to investigate the antiviral effect of Garlic and the use of it as an herbal drug in the treatment of HSVI infections. Methods & Materials: Hela cell culture was used for several assays in this experimental study. The required virus was collected from infected patients. After increasing the amount of virus, it was titrated by TCID5O assay via cell culture. Finally, the cytotoxic doses of Garlic extracts were determined in cell culture and the antiviral doses were assessed.
    Results
    The doses that caused 50% of cells death in cell culture (CC5O) respectively for aqueous and alcoholic extract were: 2.91mg/ml and 3.05mg/ml. The doses that caused 50% reduction in the virus cytopathic effect (IC5O) were: 1.13 and 0.98mg/ml.
    Conclusion
    It is obvious that both types of Garlic extracts had a significant antiviral effect on HSV1. On the other hand Garlic had cytotoxic effect that appeared in the higher doses than antiviral doses.
  • Dr. Gholamreza Sepehri, Dr. Yasamin Dadolahi Pages 94-101
    Background and Aim
    Inappropriate drug prescription by health professionals is common, even in developed countries. Since there was no report on pattern of dentist’s drug prescription in Iran. This study was conducted to evaluate the characterization of drug prescribing practices through one year period in Kerman province. Methods & Materials: This study was a cross – sectional analysis of 850 prescriptions which were randomly selected from 10500 dentists prescriptions in treatment Insurance organization of Kerman province in four seasons of 2001. Then 210-215 prescriptions for each season were analyzed for age and gender of the patients, drug category, name of the drugs, and the route of administration.
    Results
    There were no significant differences between the age and sex of the patients admitted by dentists in Kerman province in 2001. The mean number of drugs per prescription was 2.030.64 in Kerman province. Most of the prescribed drugs (81%) were administered orally. Antibiotics (82.2%), non-steroidal anti-inflammatory drugs (NSAIDs) (62%) and analgesics (32.7%) were the most frequently prescribed drugs. Amoxicillin (50%) was the most common antibiotic, and Ibuprofen (34.3%) and Mefenamic acid (26.5%) had the highest frequency of administration among NSAIDs prescribed by dentists.
    Conclusion
    The results of this study showed that dentists in Kerman province had good prescribing performance about the number of drugs per prescription, but antibiotics and NSAIDs prescription rates were much higher than other reported studies. This issue may reveal the need for a change in prescribing pattern of dentists.Keywords:
  • Dr. Mandana Sattari, Dr. Maryam Basirat, Dr. Amir Ghassemi, Shide Mehre Mofakham Pages 102-107
    Background and Aim
    In addition to microorganisms, several other factors such as host immune responses are also involved in pathogenesis of dental caries. Among the factors of immune system, the role of neutrophil in prevention or pathogenesis of dental caries is not well studied. So the aim of this study was to investigate the correlation of neutrophil chemotaxis and dental caries. Methods & Materials: In this analytical study, fifty dental students with dental caries were selected. 10 ml of heparinized blood were collected from subjects for neutrophil chemotaxis test by modified Boyden chamber method. Statistical analysis was made by ANOVA, t test and Pearson's correlation coefficient.
    Results
    The amount of neutrophil chemotaxis in the above subjects was 94.38± 12.08 micrometer. Statistical analysis did not show any significant difference regarding to neutrophil chemotaxis in different degrees of DMF. But by comparing neutrophil chemotaxis with the degree of active caries, significant differences were shown between 0 and 5 degrees (P ≈ 0.000) and 1 and 5 degrees (P ≈ 0.016) of active caries regarding to the mean of neutrophil chemotaxis.
    Conclusion
    It is suggested that not only deficiency in neutrophil chemotaxis is not assumed in pathogenesis of dental caries, but also there is a direct correlation between neutrophil chemotaxis and the degree of active caries. Of course more studies are needed in order to prove this hypothesis.
  • Dr. Rasool Mofid, Dr. Mahmood Reza Aghamiri, Dr. Farnaz Yaghoubpoor Pages 108-119
    Background and Aim
    People in some areas of Ramsar, a city in northern Iran, receive an average whole body dose, that is about 5 times higher than the normal background radiation level. The high background radiation in these areas of Ramsar is primarily due to the presence of very high amounts of 226 Ra and it’s decay products (like radon), which are brought to the earth’s surface by hot springs. 226 Ra is chemically similar to Ca and tends to accumulate in bones and teeth. The object of this study was to evaluate dental & periodontal health status of the people residing in the high background radiation areas (HBRAs) of Ramsar, compared to a control region (with much lower level of natural radiation), in this city. Method & Materials: This analytic case-control study was accomplished on 322 people aged 15-75, residing in Talesh Mahaleh & Chaparsar, as the case group and Talesh Mahaleh of Katalom, as the control group. The method of collecting the data, was all-counting. CPI, DMFT indices were considered to evaluate dental & periodontal health. SPSS11 and SAS 8 softwares were used for the data analysis.
    Results
    Considering the highest CPI codes, there was a significant difference between two groups (p<0.05): 1.1% and 6.9% of the subjects had normal periodontium (code 0), 9.6% and 13.9% of the subjects had bleeding on probing (code 1), 50.6% and 49.3% of the subjects had subgingival calculus (code 2), 35.4% and 25.7% of the subjects had shallow pockets (code 3), 3.4% and 4.2% of the subjects had deep pockets (code 4), in HBRAs and the control region, respectively. Concerning codes 3 & 4 together, as the major periodontal disease level, the percentages of this level were 38.8% and 29.9% in the case and control groups, respectively. There was a significant difference in DMFT, between HBRAs and the control group: mean D was 5.77±3.47 and 4.70±3.72 (p<0.05), mean F was 1.19±2.09 and 0.51±1.37 (p<0.01), and mean DMFT was 13.13±6.10 and 10.83±6.61 (p<0.01), in two regions, respectively. There was no significant difference in mean M between the two groups (p>0.05).
    Conclusion
    Considering the DMFT and CPI scores, we can conclude that the condition of dental and periodontal health in people residing in HBRAs of Ramsar is different and poorer from the control area. These results can’t be explained by the differences of gender, age group, literacy, smoking, frequency of brushing, dental attendance and the kind of drinking water, between two regions. It seems that being exposed to high levels of natural radiation can contribute to the findings.
  • Dr. Abbas Makarem, Dr. Fedra Yousef Poor, Saeed Ebrahimzadeh Pages 120-127
    Background and Aim
    The aim of this study was to determine the effect of chemo-mechanical caries removal on microleakage of compoglass restorations in primary molars. Methods & Materials: In this experimental study 70 primary molar teeth with proximal caries were selected and divided into two groups. In one group the caries were removed with round bur and in the other group with carisolv gel. Samples were restored with compoglass restoration material, then thermocycled. The surfaces of teeth were sealed with two coats of nail varnish 1-2 mm short of the margins and were immersed in basic Fushin solution for 24 hours at 37° C and sectioned mesiodistally. The extent of dye penetration was evaluated with Olympus stereomicroscope at 40x. The data were analyzed qualititatively (Chi square and proportions statistic test) and quantitatively (T test).
    Results
    Qualitative test showed that, dye penetration in gingival and axial walls in chemomechanical group is significantly lower than mechanical group. Quantitative T test also showed that dye penetration length in gingival and axial walls in chemomechanical method is lower, and their difference is significant.
    Conclusion
    The extent of microleakage in compoglass restorations after caries removal with chemo--mechanical method is lower than with mechanical method therefore, it can be replaced by conventional method, if necessary.
  • Dr. Beheshte Malekafzali, Dr. Amir Ghassemi, Dr. Shiva Razavi Pages 128-134
    Background and Aim
    This study was carried out to compare the microshear bond strength of Clearfil SE Bond between the two different regions of primary tooth: incisal and cervical. Methods & Materials: In this experimental study which was controlled in vitro trial, 20 extracted primary canines without any caries, fracture and structural anomalies were disinfected and stored in normal saline of a room temperature. Every tooth was hemisectioned buccolingually via ground section. From the two resultant mesially and distally sections, one was chosen for the test, randomly. The composite resin material (Ap-xA2) was placed and packed into the micro bore tygon tubing with the height of 1 mm and internal diameter of 0.7 mm. After application of self – etching primer (according to the manufacturer's instructions) over the incisal and cervical (buccal aspect) dentin, tygon tubes containing composite, were placed over these areas and cured for 40''. Microshear bond strength was determined using the microshear machine and also mode of failure was investigated by stereomicroscope in addition. From incisal and cervical regions of primary canines, two specimens were chosen randomly to investigate the dentinal tubules orientation in these regions by SEM.
    Results
    SEM observations revealed that the dentinal tubules were oblique, both in incisal and cervical, so there was no difference in dentinal tubules orientation between these two regions. Mean microshear bond strength was 33.88±10.67 MPa for incisal and 28.79±11.72 Mpa for cervical region. Adhesive failure was the most predominant mode of failures being observed in both regions.
    Conclusion
    There was no statistically significant difference in microshear bond strength of Clearfil SE Bond between the incisal and cervical dentin in primary tooth. Keywords: