فهرست مطالب

Journal of Dental School
Volume:22 Issue: 1, 2004

  • 167 صفحه، بهای روی جلد: 5,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1383/01/20
  • تعداد عناوین: 20
|
  • بررسی خاصیت القاء استخوان توسط دندان در موش صحرایی
    فهیمه اخلاقی، شکرالله بینا، محمور شاهرخی صفحه 1
    سابقه و هدف
    بررسی حاضر با هدف مطالعه تشکیل استخوان به وسیله دندان و در نواحی که به طور طبیعی استخوان وجود ندارد (عضله و زیر پوست) در موش صحرایی انجام شده است.
    مواد و روش ها
    نوع تحقیق تجربی (experimental) و تکنیک آن مشاهده بود. در این تحقیق، مجموعا 24 نمونه دندان که نیمی کالسیفیه و نیم دیگر دکالسیفیه (توسط محلولهای اسید کلریدریک و اسید نیتریک با غلظتهای مختلف) بودند به صورت اتوژن یا آلوژن در عضله گوه و زیر پوست قسمت های فوقانی و تحتانی شکم در موش صحرایی کاشته شدند و پس از 6-1 ماه کلیه موشها قربانی شده، از نواحی ذکر شده، پیوند تهیه گردید.
    یافته ها
    پس از تهیه مقاطع از نواحی که پیوند در آنجا قرار داشت و بررسی میکروسکوپی آنها هیچگونه اثر القایی و استخوان سازی توسط عاج دندان دکالسیفیه مشاهده نگردید و دندانها پس از پیوند تحلیل رفته و در اطراف عاج دندان پیوند شده بافت همبندی فیبرو تشکیل شد.
    نتیجه گیری
    در تحقیق حاضر گرچه پس از پیوند دندان، استخوانی تشکیل نشد ولی باز نمی توان فرضیه القا استخوان توسط عاج را قاطعانه رد کرد.
    کلیدواژگان: موش صحرایی، القاء استخوان، عاج کالسیفیه و دکالسیفیه
  • طرح ساخت یک دستگاه شستشو دهنده انساج نگهدارنده دندانها و بررسی عملکرد آن
    آرش الهی مولود اول، فرنا سیار، مهندس ناصر ولایی صفحه 9
    سابقه و هدف
    یکی از مشکلات بیماران پریودنتال انجام صحیح روش های بهداشتی در تمیز کردن پاکت ها می باشد. امروزه جهت تمیز کردن عمق پاکتها از وسایل مکانیکی شستشو دهنده استفاده می شود. استفاده از این وسایل نیاز به صرف وقت بسیار و به کارگیری محل و زاویه مناسب برای شستشوی سالکوس یا پاکت دارد. لذا این تحقیق با هدف ارائه طرح یک دستگاه شستشو دهنده عمق پاکتها و تعیین قدرت نفوذ مایعات شوینده در عمق پاکتهای بیماران توسط این دستگاه جهت برطرف کردن این معایب انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    این تحقیق در مرحله اول به روش توصیفی از نوع exploratory و در مرحله دوم به روش non-control trial انجام گرفت. با استفاده از مواد متداول در مطب و لابراتور دندانپزشکی، دستگاه شستشو دهنده انساج نگهدارنده دندانها ساخته شد و در مرحله دوم نحوه عملکرد آن بر روی پنج بیمار دارای 29 پاکت پریودنتال آزمایش شد. مایع حاجب رادیوگرافی به عنوان مایع شستشو کننده استفاده شد و با کمک سیستم تصویربرداری RVG میزان نفوذ آن براساس رویت مایع در عمق پاکتها تعیین شد.
    یافته ها
    از 5 بیمار مورد بررسی که شامل 2 مرد و 3 زن در سنین 6/10±6/43 سال و 29 پاکت با عمق 8/0±7/4 میلی متر بودند در تمام پاکتها نفوذ 100% مایع حاجب مشاهده گردید.
    نتیجه گیری
    دستگاه (app) قادر به انتقال مایع شوینده به عمق پاکتها می باشد. انجام تحقیق برای تعیین تاثیر استفاده از این دستگاه در درمان پاکتها و همچنین یک تحقیق تجربی برای تعیین تاثیر استفاده از دستگاه برای پیشگیری از عود بیماری های پریودنتال توصیه می شود.
    کلیدواژگان: دستگاه، پاکتهای پریودنتال، شستشوی لثه ای، عمق نفوذ
  • تاثیر ترکیب بلوط و بادرنجبویه در کنترل زخم های آفتی مینور مخاط دهان
    غلامرضا جهانشاهی، فریبرز معطر، محمدرضا سلطانی صفحه 19
    سابقه و هدف
    آفت مینوRecurrent Aphthous Stomatitis، (RAS) فراوانی زیادی دارد چنانچه شیوعی بین 2 تا 50 درصد در جوامع مختلف برای آن گزارش شده است و از آنجا که بسیار دردناک است و درمان قطعی برای آن معرفی نشده است، از این رو تلاش در زمینه تهیه دارویی که این بیماری را کنترل نماید، مفید می باشد. هدف کلی در این طرح، تعیین میزان اثربخشی ترکیب داروی گیاهی بلوط و بادرنجبویه در کنترل و درمان RAS است.
    مواد و روش ها
    مطالعه به شیوه Double-Blind انجام گرفت. 86 بیمار RAS بدون بیماری سیستمیک وابسته در دو گروه مورد (67 نفر) و شاهد (19 نفر) در مطالعه با روش نمونه گیری Convienence شرکت داشتند. برای مقایسه و تحلیل نتایج در دو گروه از آزمون Chi-square و T-test استفاده شد. برای گروه مورد عصاره ترکیبی مساوی از بلوط و بادرنجبویه و برای گروه شاهد از عصاره گیاه خرفه به عنوان دارونما استفاده شد. عصاره گیری به روش پرکولاسیون، صورت گرفت.
    یافته ها
    در روز اول بعد از مصرف دارو، 6/86 درصد گروه مورد بهبودی نسبی را نشان دادند. در حالیکه هیچ یک از افراد گروه شاهد بهبودی نداشتند. به طور کلی بهبودی نسبی در گروه مورد 584/0±2/1 روز و در گروه شاهد 437/1±8/3 روز با P-value<0.001 و بهبودی کامل در گروه مورد 3.5±1.664 روز و در گروه شاهد 688/0±84/6 روز با P-value<0.001 به طول انجامید. در زمینه جلوگیری از عود مجدد ضایعه، اختلاف معنی داری بین گروه های دریافت کننده دارو و دارونما دیده نشد.
    نتیجه گیری
    در این مطالعه، استفاده از ترکیب گیاهی بلوط و بادرنجبویه توانست به طور موفقیت آمیزی در درمان RAS موثر واقع گردد. اما لازم است جهت بدست آمدن غلظت دقیق تر ترکیب مواد موثره، مطالعات گسترده تری صورت گیرد.
    کلیدواژگان: زخم آفت دهان، درمان بیماری های دهان، گیاه درمانی
  • تعیین مقدار فلوراید موجود در خمیر دندان های ساخت داخل و مقایسه آنها با میزان فلوراید چند فرآورده خارجی و استانداردهای بین المللی
    محمدحسن زاده خیاط، زهرا خشیارمنش، شایسته معصومی شهر بابک صفحه 26
    سابقه و هدف
    مطالعات نشان داده است که خمیر دندانهای حاوی فلوراید در کاهش پوسیدگی دندانی نقش موثری ایفا می کنند. بر طبق استانداردهای بین المللی میزان یون فلوراید در خمیر دندان برابر 1000 ppmمی باشد هر چند ه در تعدادی از کشورها غلظت نهایی مجاز یون فلوراید در خمیر دندان برابر 1500 ppmتعیین شده است. براساس اطلاعات منتشر شده در دسترس مطالعات دقیق و نسبتا وسیعی در سالهای اخیر در رابطه با میزان یون فلوراید موجود در خمیر دندانهای ساخت داخل صورت نگرفته است. لذا این تحقیق با هدف تعیین مقدار یون فلوراید موجود در خمیر دندانهای داخلی و مقایسه آن با چند خمیر دندان معتبر خارجی و محدوده استاندارد بین المللی انجام پذیرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش تجربی و با استفاده از تکنیک مشاهده صورت گرفت. در این تحقیق 15 عدد از خمیر دندانهای داخلی حاوی فلوراید با چهار نوع خمیر دندان خارجی حاوی فلوراید مورد مقایسه قرار گرفتند. برای تعیین مقدار یون فلوراید از روشن پتانسیومتری همراه با الکترود انتخابگر یون فلوراید استفاده گردید.
    یافته ها
    نتایج حاصل مشخص نمودند که اولا توزیع یون فلوراید تنها در هفت نوع از پانزده نوع خمیر دندان ایرانی مورد آزمایش و در دو نوع از چهار نوع خمیر دندان خارجی مورد آزمایش یکنواخت صورت گرفته بود. ثانیا میزان یون فلوراید موجود تنها در یک نوع خمیر دندان بچه از پانزده نوع خمیر دندان ایرانی مورد آزمایش و در دو نوع خمیر دندان از چهار نوع خمیر دندان خارجی مورد آزمایش در محدوده استانداردهای بین المللی قرار داشت.
    نتیجه گیری
    با توجه به پایین تر بودن میزان یون فلوراید موجود در اکثر انواع خمیر دندان های آزمایش شده ایرانی نسبت به محدوده استانداردهای بین المللی و همچنین یکنواخت نبودن توزیع یون فلوراید در تعدادی از آنها پیشنهاد می شود که این مساله که به طور مستقیم با سلامت جامعه در ارتباط مورد توجه هر چه بیشتر سازندگان خمیردندان ها و مسوولین ذیربط قرار گیرد.
    کلیدواژگان: خمیر دندان، فلوراید، پتانسیومتری، فلورید سدیم، فلورید قلع، منوفلوروفسفات سدیم
  • بررسی تطابق تشخیص کلینیکی با هیستوپاتولوژیک ضایعات دهانی در بیماران مراجعه کننده به بخش پاتولوژی دانشکده دندانپزشکی اصفهان از 79-70
    پرویز دیهیمی، مریم فردوسی صفحه 38
    سابقه و هدف
    بررسی تطابق تشخیص کلینیکی با هیستوپاتولوژیک ضایعات دهانی به منظور ارزیابی میزان آگاهی دندانپزشکان و دانشجویان دندانپزشکی از خصوصیات کلینیکی ضایعات و بر آن اساس، برقراری تشخیص افتراقی کلینیکی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. لذا این تحقیق با هدف بررسی تطابق تشخیص کلینیکی با هیستوپاتولوژیک ضایعات دهانی در بیماران مراجعه کننده به بخش پاتولوژی دانشکده دندانپزشکی اصفهان از سال 1370 الی 1379 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    جهت بررسی این موضوع، یک مطالعه گذشته نگر توصیفی روی 745 پرونده مربوط به بیماران بخش پاتولوژی دانشکده دندانپزشکی اصفهان جهت تعیین میزان فراوانی تطابق تشخیص کلینیکی با تشخیص هستوپاتولوژیک ضایعات دهانی از سال 79-70 انجام شد.
    یافته ها
    نتایج بررسی به شرح ذیل بود: تشخیص صحیح کلینیکی برحسب اولویت اول 57% و برحسب اولویت دوم 4/10% بود. البته 2/85% موارد بدون تشخیص کلینیکی دوم بودند و 5/4% بدون هیچگونه تشخیص بوده اند، که از تحقیق حذف شده اند. بنابراین، موارد بررسی 711 مورد بوده است. بیشترین تشخیص صحیح کلینیکی در دهه هفتم عمر (6/81%) و کمترین آن در دهه دوم (5/52%) بدست آمد. تشخیص صحیح کلینیکی در جنس مذکر، 6/65% و در جنس مونث، 9/67% مشاهده شد. بیشترین تشخیص صحیح در ضایعات ناحیه لب (4/85%) و کمترین تشخیص صحیح در ناحیه کام (53%) بدست آمد. تشخیص صحیح کلینیکی در ضایعات خوش خیم 67% و در ضایعات بدخیم 5/58% بوده است. تشخیص صحیح کلینیکی در ضایعات برجسته 5/72%، در ضایعات زخمی 5/69%، در ضایعات سفت 7/76%، در ضایعات نرم 8/64% و در ضایعات داخل استخوان 63% بود. تشخیص صحیح کلینیکی ضایعات همرنگ مخاط 70%، سفید 6/66%، قرمز و قرمز آبی 68%، قهوه ای سیاه آبی 3/72%، سفید و قرمز 6/63% و زرد 50% مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    براساس یافته های بالا، چنین به نظر می رسد که با بالا رفتن سن، تشخیص صحیح کلینیکی بیشتر بوده است که احتمالا با از دست دادن دندانها مرتبط است. همچنین، ضایعات برجسته بیشتر از ضایعات هم سطح، تشخیص صحیح داده شده بودند که احتمالا به دلیل تشخیص زودتر و ساده تر این ضایعات می باشد و مواردی نیز که ضایعات در نواحی قابل مشاهده مانند لب ظاهر شده بودند، تشخیص صحیح کلینیکی بیشتر داده شده بود.
    کلیدواژگان: تشخیص کلینیک، تشخیص هیستوپاتولوژیک
  • بررسی انقباض حجمی پس از پخت چینی دندانی Dentin جدید (Dentin -D4) مورد استفاده در سیستم PFM و مقایسه آن با چینی دندانی Dentin کارخانه Vta
    شهین رضایی رکنی، احمد قهرمانلو، عباس یوسفی صفحه 49
    سابقه و هدف
    چینی دندانی یکی از بهترین موادی است که تاکنون در دندانپزشکی مورد استفاده قرار گرفته است. ترمیم و جایگزینی دندانها توسط سیستمP.F.M (Porcelain Fused to metal) هنوز بیشترین کاربرد را دارد. لذا این تحقیق با هدف ساخت پودر چینی Dentin از نوع باند شونده به فلز و اندازه گیری انقباض حجمی آن و مقایسه با چینی دندانی Vita صورت گرفت.
    مواد و روش ها
    این مطالعه، تحقیقی تجربی به صورت in vitro می باشد. به این منظور با استفاده از ترکیب پودر Dentin ویتا (VMK 68 N) و مشخصه های استاندارد (E)،ISO 9872 1995 به تهیه پودر جدید اقدام شد. ابتدا پودر چینی Dentin-Vita توسط میکروسکوپ الکترونی (SEM) و پراش اشعه (XRD)Xو آنالیز فلورسانس اشعه X،(XRF) مورد آنالیز شیمیایی قرار گرفت. پس از بدست آوردن ترکیب عنصری پودر Dentin-Vita و مقایسه آن با اطلاعات و جداول موجود، جهت ساخت پودر مشابه با استفاده از مواد اولیه داخلی اقدام شد. پس از تهیه فرمولهای مختلف، پودر چینی Dentin-D4 از نظر فیزیکی و شیمیایی مشابه پودرDentin-Vita، ساخته شد و آزمایشات مختلف دندانپزشکی بر روی آن انجام گرفت. جهت اندازه گیری انقباض حجمی چینیDentin، قالبی از فولاد زنگ نزن به ابعاد 25×5×2mm ساخته و توسط ژل ده بلوک از چینی Dentin-Vita و Dentin-D4 ساخته شد. ابعاد بلوک ها شامل طول، عرض و قطر با gauge مخصوص اندازه گیری و طبق فرمول، درصد انقباض حجمی محاسبه گردید.
    یافته ها
    میانگین درصد انقباض حجمی در دو گروه اختلاف معنی داری از نظر آماری داشت (P<0.001) به طوری که Dentin-Vita 33.07 درصد حجم اولیه اش کاهش یافته ولی در Dentin-D4 این کاهش 24/17 درصد بود.
    نتیجه گیری
    1- میانگین درصد انقباض حجمی تمام نمونه های Dentin-D4 کمتر از Dentin-Vita است. 2- در لابراتور فرم دادن چینی Dentin-D4 نسبت به Dentin-Vita به علت انقباض حجمی کمتر آسانتر می باشد.
    کلیدواژگان: چینی دندانی، سیستم P، F، M، انقباض حجمی چینی
  • بررسی تاثیر درمانی ارتودنسی ثابت بر تحلیل اپیکال ریشه دندانهای ثنایای فک بالا
    حسین روانمهر، هومن مهندسان، مهندس ناصر ولایی، محمدرضا شریفیان صفحه 57
    سابقه و هدف
    با توجه به اقبال عمومی برای درمان ارتودنسی و شیوع تحلیل ریشه به عنوان یکی از عوارض ناخواسته این درمانها و گزارشهای بسیار متفاوت و گاه متناقض از تاثیر این درمانها بر تحلیل ریشه و عدم اطلاع دقیق از وضعیت آن در کشور ما و با هدف تعیین تاثیر درمان ارتودنسی ثابت بر تحلیل خارجی اپیکال ریشه دندانها از لحاظ کمی و کلینیکی، این تحقیق از اسفندماه 1378 لغایت آبان ماه 1380 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش کارآزمایی بالینی، بر روی 40 بیمار انتخاب شده با اندیکاسیون ارتودنسی ثابت در سنین 12 تا 22 سال انجام شد. قبل از شروع درمان و در مقاطع 6 و 12 ماه پس از شروع درمان، رادیوگرافی استاندارد با Long cone paralleling technique تهیه، با استفاده از کامپیوتر و برنامه های نرم افزاری، آپکس، لبه انسیزال، محل اتصال مینا و سمان و محور طولی دندان رسم و طول تاج و ریشه اندازه گیری شد. تغییرات طول ریشه با در نظر گرفتن ضریب تصحیح اندازه تصاویر، تعیین و مقدار تحلیل بیش از 1.20 میلی متر، به عنوان عارضه تحلیل منظور شده، مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    تحقیق بر روی 40 بیمار شامل 23 دختر و 17 پسر 4/3±9/15 ساله انجام شد. طول ریشه دندانهای سانترال فک بالا قبل از شروع درمان، 07/2±51/17 میلی متر، میزان تحلیل این دندانها در پیگیری 6 ماهه 40/0±78/0 میلی متر و در پیگیری 12 ماهه، 1.68±0.70 میلی متر، برابر با 9/9 درصد طول اولیه ریشه بود (P<0.001). برای دندانهای لترال فک بالا قبل از درمان، 84/1±74/15 میلی متر، و بعد از درمان به ترتیب 51/0±87/0 میلی متر و 73/0±83/1 میلی متر برابر با 63/11 درصد طول اولیه ریشه بود (P<0.001). عارضه تحلیل، در 7/73 درصد سانترالها (P<0.001) و 7/81 درصد لترالها (P<0.001) مشاهده شد. جنس، نوع دندان، تکنیک درمان و مرحله درمانی در میزان تحلیل اپیکال ریشه نقش نداشته اما کشیدن دندان پرمولر (P<0.07) و مدت زمان (P<0.001) موثر بودند.
    نتیجه گیری
    با توجه به ضرورت درمان ارتودنسی در مبتلایان به ناهنجاری های دندانی - فکی و وجود تحلیل اپیکال ریشه به دنبال آن، انجام تحقیقات دیگر به منظور تعیین عوامل تاثیرگذار و نیز پیگیری دقیق وضعیت ریشه ها در حین درمان، به خصوص در بیماران مستعد و نیز تغییر در طرح درمانهای مرسوم ارتودنسی برای کاهش تحلیل، مصرا درخواست می گردد.
    کلیدواژگان: تحلیل خارجی اپیکال ریشه، دندانهای ثنایای فک بالا، ناهنجاریهای دندانی، فکی، عارضه تحلیل
  • بررسی میزان انقباض خطی ناشی از پلی مریزاسیون در رزینهای آکریلی مورد استفاده در ساخت رستوریشنهای موقتی ثابت
    حسن سازگار، کاوه سیدان، سینا نواب صفحه 74
    سابقه و هدف
    رزینهای آکریلی اتوپلیمریزه یکی از مهمترین موادی هستند که در ساخت رستوریشنهای موقتی ثابت بکار می روند. از آنجا که انقباض خطی ناشی از پلی مریزاسیون موجب به خطر افتادن بسیاری از خصوصیات مطلوب و قابل قبول اینگونه رستوریشنها می شود، در این مطالعه میزان این انقباض در سه نوع رزین آکریلیTempron، Duralay و Acropars مورد بررسی قرار گرفته است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به صورت تجربی و بر روی الگوی آزمایشگاهی انجام شده است. از هر نوع رزین آکریلی فوق الذکر 11 نمونه به صورت دیسکت ساخته شده، از دو قطر مشخص توسط دستگاه Profile Projector مورد اندازه گیری قرار گرفتند. اندازه های بدست آمده با قطر مولد (به عنوان اندازه مرجع) مورد مقایسه قرار گرفتند.
    یافته ها
    در نهایت مشخص گردید که رزین آکریلی Tempron کمترین میزان انقباض ناشی از پلی مریزاسیون را از خود نشان می دهد (0.0758%) در حالیکه رزین آکریلی Duralay بیشترین انقباض (3333/0%) را به خود اختصاص می دهد. در ضمن رزین آکریلی آکروپارس دارای رفتار قابل کنترلی از نظر انقباض نمی باشد به طوری که بیش از نیمی از نمونه های این نوع رزین دچار افزایش قطر شده اند.
    نتیجه گیری
    تغییرات ابعادی رزین آکریلی Duralay دارای اختلاف معنی داری با اندازه های اولیه می باشند (P<0.05) در حالیکه تغییرات ابعادی رزین های آکریلی Tempron و آکروپارس دارای اختلاف معنی داری با اندازه های اولیه نمی باشند. البته این نکته قابل ذکر است که بیش از نیمی از نمونه های ساخته شده توسط رزین آکریلی آکروپارس دچار افزایش قطر شده اند و این نکته می تواند در نتیجه تحقیق تاثیر گذار باشد.
    کلیدواژگان: رزین آکریلی، رستوریشنهای موقتی و انقباض ناشی از پلی مریزاسیون
  • بررسی کارایی دستگاه های لایت کیور در مطبهای خصوصی و مراکز درمانی شهر تبریز در سال 1380
    سیاوش سوادی اسکویی، رضا پور عباس، علی حافظ قرآن صفحه 82
    سابقه و هدف
    شدت نور خروجی دستگاه لایت کیور، میزان پلیمریزاسیون ودر نتیجه خواص مواد لایت کیور را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. اکثر دستگاه ها فاقد شدت سنج هستند و اغلب دندانپزشکان نیز دستگاه را بدون بررسی کیفیت آن بکار می برند. هدف از این تحقیق، بررسی شدت نور خروجی دستگاه های لایت کیور و عوامل موثر بر آن، در مطب های خصوصی و مراکز درمانی شهر تبریز بوده است.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضر از نوع توصیفی و مقطعی بود. شدت اشعه در 110 دستگاه لایت کیور توسط لایت متر Coltolux برحسب واحد میلی وات بر سانتیمتر مربع اندازه گیری شد. دستگاه های تحت بررسی براساس شدت نور در چهار گروه تقسیم بندی شدند:(A پایین تر از 399mW/cm2 که حتی با افزایش زمان نوردهی نمی توان مشکل ناکافی بودن شدت نور دستگاه را جبران کرد.
    (B 200mW/cm2 تا 399mW/cm2 که برای حصول نتیجه مناسب نیاز به طولانی تر کردن زمان تابش نور دارند.
    (C 400mW/cm2 تا 566mW/cm2 که نتیجه ایده آل با استفاده از آنها قابل حصول می باشد.
    (D بالاتر از 566mW/cm2 که استفاده از آنها باعث ایجاد حرارت زیاد و افزایش انقباض شده و در نتیجه موجب تشکیل رخنه در لبه های ترمیم و آسیب پالپی می شود. در هنگام استفاده از دستگاه های این گروه جهت حفظ سلامت پالپ دندان و اجتناب از بالا رفتن حرارت، یا باید زمان کیورینگ را کاهش داد و یا فاصله بیشتری را بین نوک دستگاه و کامپوزیت ایجاد کرد.
    یافته ها
    متوسط شدت نور خروجی دستگاه ها در این تحقیق 409.9mW/cm2 شد. دامنه تغییرات، 27 الی 1115 میلی وات بر سانتی متر مربع بود. 10% دستگاه های مورد بررسی در گروه«A» و4/46 در گروه «B» و 24/5% و (27مورد از 110) در گروه «C» و 1/19% در گروه «D» قرار گرفتند. 4/96% دندانپزشکان هرگز به بررسی میزان کارایی دستگاه لایت کیورشان اقدام نکرده بودند. رابطه معنی داری بین شدت نور دستگاه با سن، دفعات تعویض لامپ و دفعات تعمیر یافت نشد. رابطه قوی بین نوع دستگاه با شدت نور خروجی مشهود بود (P=0.021).
    نتیجه گیری
    به طور کلی شدت اشعه دستگاه های لایت کیور در بیشتر مطبها برای کیورینگ مناسب نبود؛ لذا بالا بردن سطح آگاهی دندانپزشکان نسبت به لزوم کنترل منظم کیفیت دستگاه اهمیت ویژه ای دارد.
    کلیدواژگان: لایت کیور، شدت نور، رادیومتر، رزینهای کامپوزیت
  • بررسی آزمایشگاهی آناتومی کانال های ریشه دندان های مولر فک پایین
    مصطفی صادقی، معصومه صدر لاهیجانی صفحه 96
    سابقه و هدف
    دانش کافی از آناتومی داخلی ریشه ها که در انجام درمان ریشه موثر می باشد یکی از دلایل موفقیت درمان ریشه بوده و در پیش آگهی طولانی مدت درمان موثر است. در این راستا آناتومی داخلی دندانها به روش های مختلف بررسی شده است. هدف از این مطالعه تعیین درصد انواع کانالهای ریشه در دندانهای مولر فک پایین با روش نفوذ رنگ و شفاف سازی می باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی - آزمایشگاهی یک صد دندان مولر فک پایین (پنجاه دندان مولر اول و پنجاه دندان مولر دوم) برای تعیین تعداد کانال های ریشه و انواع آن و وجود کانال طرفی و فرعی مورد مطالعه قرار گرفتند. مطالعه سیستم های کانالهای ریشه براساس طبقه بندی Vertucci و به روش نفوذ رنگ و شفاف سازی به طریق آزمایشگاهی و با مختصری تغییر نسبت به مقالات قبلی انجام شد.
    یافته ها
    شیوع انواع کانال در ریشه مزیال مولر اول فک پایین شامل 28% نوع دو، 70% نوع چهار، 2% نوع شش، 14% کانال فرعی و 10% کانال طرفی، در ریشه دیستال 58% نوع یک، 22% نوع دو، 18% نوع چهار، 2% نوع پنج، 14% کانال فرعی، 8% کانال طرفی و 22% کانال طرفی در محل انشعاب ریشه ها بود. شیوع انواع کانال در ریشه مزیال مولر دوم شامل 6% نوع یک، 26% نوع دو، 62% نوع چهار، 4% نوع پنج، 2% نوع شش، 10% کانال فرعی، 8% کانال طرفی، در ریشه دیستال 88% نوع یک، 6% نوع دو، 6% نوع چهار، 10% کانال فرعی، 4% کانال طرفی و 28% کانال طرفی در محل انشعاب ریشه ها بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته های مطالعه می توان نتیجه گیری کرد که درصد کانال نوع یک در ریشه دیستال به خصوص مولر دوم از سایر انواع کانالها بیشتر است. شیوع کانال فرعی در محل انشعاب ریشه ها نسبتا بالاست. وجود انواع مختلف کانال در ریشه مزیال بخصوص مولر دوم بیانگر این مهم است که در هنگام تهیه حفره دسترسی بایستی به دنبال کانال اضافی بود در غیر این صورت احتمال شکست درمان وجود دارد.
    کلیدواژگان: درمان ریشه، آناتومی کانال ریشه، دندان های مولر فک پایین، نفوذ رنگ و شفاف سازی، کانال طرفی، کانال فرعی
  • بررسی Closest Speaking Space در کلاسهای مختلف انگل در دانشجویان و مراجعین به بخش تشخیص دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
    ابوالفضل صبوری، سینا صانعی صفحه 104
    سابقه و هدف
    تشخیص و بازسازی ارتفاع عمودی یکی از مراحل مهم و اساسی در دندانپزشکی ترمیمی می باشد. یکی از روش های رایج تعیین V.D استفاده از تکلم میزان (C.S.S) می باشد. هدف از اجرای این تحقیق بررسی ارتباط میان متغیر CSS و متغیرهای زاویه سر (وضعیت بیمار)، الگوی اکلوژنی، جنس و میزان همپوشانی عمودی اینسایزورها بود.
    مواد و روش ها
    مطالعه از نوع اپیدمیولوژیک مشاهده ای و به صورت توصیفی انجام گردید. متغیر Closest Speaking Space در 106 نمونه شامل 56 نفر افراد دارای الگوی اکلوژنی C1 I،25 نفر دارای اکلوژن C1 II، در سه وضعیت نشسته، نیمه نشسته و خوابیده ارزیابی گردید. اندازه گیری C.S.S به وسیله خط کش با دقت 1 میلی متر در کلینیک به وسیله محاسبه فاصله عمودی بین موقعیت مندیبل حین تلفظ حرف «س» و حالت Maximum Intercuspation انجام شد. آزمونهای آماری مورد استفاده در این تحقیق عبارت بودند از Mann-Whitny (مقایسه CSS و الگوهای مختلف اکلوژنی و دو جنس) Paired t-test (مقایسه CSS در زاویه مختلف سر) و Pearson (ارتباط CSS و Over bite).
    یافته ها
    میانگین C.S.S برای افراد C1 I دندانی 44/1±31/2 میلی متر، برای افراد C1 II دندانی 3.39±1.48 میلی متر و برای افراد C1 III دندانی 54/1±33/2 میلی متر محاسبه گردید. میانگین کلیC.S.S، 2.328±1.54 میلی متر با محدوده 6-0 بود.
    نتیجه گیری
    مقایسه C.S.S در افراد دارای الگوهای اکلوژنی مختلف (کلاسهای مختلف انگل) تفاوت آماری قابل توجهی را بین C.S.S در افراد C1 I، C1 II،C1 III نشان دادند (P<0.005) مقایسه C.S.S در وضعیتهای مختلف (نشسته، نیمه نشسته و خوابیده) تفاوت آماری قابل توجهی را نشان داد. همبستگی بین متغیر C.S.S و میزان همپوشانی عمومی اینسایزورها (Overbite) از نظر آماری قابل توجه ارزیابی گردید (P<0.01، r=0.779) و بالاخره تفاوت آماری قابل توجه بین CSS در دو جنس مشاهده نگردید.
    کلیدواژگان: فاصله عمومی، نزدیکترین فاصله حین تکلم، اکلوژن
  • گزارش مورد - مولار دوم بالا با دو ریشه پالاتال
    سعید عسگری، محمد جعفر اقبال صفحه 112
    گزارش مورد: این گزارش مورد در مورد دندان مولار دوم چپ بالایی است که تحت درمان اندودانتیکس قرار گرفته و ریشه پالاتال آن به لحاظ مورفولوژیکی به شکل غیرمعمولی بوده است. در این دندان ریشه پالاتال به صورت دو ریشه کاملا مجزا مشاهده شده و هر یک دارای یک کانال با یک مدخل و یک سوراخ اپیکالی می باشند.
    کلیدواژگان: اندودانتیکس، مرفولوژی کانال ریشه دندان، مولار دوم فک بالا
  • مقایسه اثر لیدوکائین مرفین با لیدوکائین در بی حس کردن دندانهای انسان با پالپ آماسی
    پری قاضیانی، مریم بیدار، جمیله قدوسی، اسحق علی صابری صفحه 116
    سابقه و هدف
    عدم کارآیی بی حسی موضعی در شرایط آماسی پالپ یک مشکل شایع کلینیکی می باشد. مطالعات اولیه بر روی مدلهای حیوانی نشان داده است که رسپتورهای اپیوئیدی در ترمینال اعصاب حساسه میلین دار و بدون میلین وجود دارند. اپیوییدها می توانند از طریق اثر بر روی این رسپتورها اثرات ضددردی محیطی داشته باشند. هدف از این مطالعه یافتن راهی جدید برای ایجاد بی حسی کامل و قابل قبول در دندانهای انسان با پالپ آماسی با به کار بردن مخلوطی از لیدوکائین و مرفین و مقایسه آن با لیدوکایین به تنهایی بود.
    مواد و روش ها
    این مطالعه یک بررسی تجربی کلینیکی بود. در این مطالعه 100 بیمار که با پولپیت دردناک دندانهای مولر به بخش اندودنتیکس دانشکده دندانپزشکی مشهد مراجعه نموده بودند، شرکت کردند. این بیماران به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه بی حسی موضعی استاندارد (8/1 میلی گرم لیدوکایین 2% با اپی نفرین 80000/1) و گروه دوم کارپولهای استاندارد که به آنها یک میلی گرم مرفین اضافه شده بود دریافت نمودند. در دندانهای فک پایین بی حسی بلاک و در دندانهای فک بالا بیحسی به طریقه انفیلتریشن انجام شد. جهت مطالعه double blind کارپولها به شکل یکسان بسته بندی و کدگذاری شدند. عمق بیحسی در ضمن تهیه حفره بعد از تزریق اول و دوم، و پس از 24، 12، 6، 4 و 36 ساعت از طریق VAS (Visual analog scale) تعیین گردید. داده ها به کمک آزمون Mann-whitney و Chi-square از نظر آماری تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    نتایج بدست آمده نشان داد که: 1- بین دو گروه مورد مطالعه از نظر ایجاد بی حسی کامل بعد از تزریق اول و دوم اختلاف معنی داری وجود نداشت 2 (P>0.05)- بعد از درمان. گروه لیدوکایین مرفین به طور معنی دار شدت درد کمتری نسبت به گروه لیدوکائین داشتند (P<0.05).
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که اضافه نمودن 1 میلی گرم مرفین به محلولهای استاندارد بی حسی موضعی، دردهای پس از درمان ریشه را کاهش می دهند.
    کلیدواژگان: لیدوکائین مرفین، محلولهای بیحسی، بی حسی های موضعی
  • بررسی اپیدمیولوژیک طولی شکستگی های تاج دندانهای قدامی دائمی و عوامل وابسته آن در کودکان 12-7 ساله مراجعه کننده به بخش کودکان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران 81-1377
    مهدی قندهاری مطلق، حجت زراعتی صفحه 126
    سابقه و هدف
    با توجه به نقش دندانهای قدامی دائمی در مکانیسم جویدن و صحبت کردن و تامین زیبایی، این تحقیق با هدف بررسی اپیدمیولوژیک انواع شکستگی تاج دندانهای ثنایای دایمی بر روی کودکان 7 تا 12 ساله مراجعه کننده به بخش دندانپزشکی کودکان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد.
    مواد و روش ها
    این پژوهش به روش گذشته نگر بر روی 396 کودک که در فاصله سالهای 1377 تا 1381 به علت شکستگی تاج دندانهای ثنایای دایمی به بخش دندانپزشکی کودکان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران مراجعه کرده بودند، صورت گرفت. میزان شکستگی برحسب روش ELISA که در سال 1970 مورد تجدید نظر قرار گرفته است تعیین گردید.
    یافته ها
    متوسط سن کودکان مورد بررسی 26/1 (82/9 سال بود و 5/88 درصد شکستگی های تاج در ثنایاهای میانی بالا مشاهده گردید. عمده ترین عامل آسیب، زمین خوردگی (5/44 درصد) بود و بخش عمده سوانح در خیابان (9/36 درصد) رخ داده بود. اگر شکستگی ها از درجه 3 بوده (5/52 درصد) و بین سابقه وجود ضایعات تکاملی و پوشش کافی لب و میزان اورجت با درجه شکستگی ارتباط معنی داری وجود نداشته لیکن شیوع شکستگی درجه یک در اوربایت باز به طور معنی داری بیش از اوربایت نرمال باز به طور معنی داری یبش از اوربایت نرمال و افزایش یافته بوده است (P<0.01).
    نتیجه گیری
    پیشنهاد می شود که قبل از بروز شکستگی نسبت به معالجه ناهنجاری های دندانی - فکی و درمان ضایعات تکاملی ساختمان دندان اقدامات ضروری انجام شود و علاوه بر این در کودکانی که در معرض خطر بالای شکستگی هستند جهت جلوگیری از شکستگی از محافظ دهان (Mouth guard) استفاده گردد.
    کلیدواژگان: انواع شکستگی دندان، اورجت، مال اکلوژن، ضایعات تکاملی
  • تخمین اندازه دندانهای کائین و پرمولرهای رویش نیافته از روی نیافته از روی دندانهای ثنایای فک پایین در جمعیت مورد مطالعه در تبریز
    امیر محمدی، امیر ناصر رستم زاده صفحه 134
    سابقه و هدف
    یکی از مهمترین جنبه های تشخیصی در دوره دندانی مختلط، تعیین رابطه بین اندازه دندانها و فضای موجود می باشد. تعیین این رابطه در دوره دندانی مختلط نیازمند پیشگویی دقیق پهنای مزیودیستالی دندانهای کانین و پرمولرهای دائمی نروئیده است. سه روش برای تخمین پهنای مزیودیستالی تاج این دندانها مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله این روش ها، معادله پیشگوییTanaka-Johnston است که امروزه به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد. هدف از این تحقیق، بررسی امکان کاربرد روش Tanaks-Johnston در دو سطح 50% و 75% در یک جمعیت ایرانی و نیز تعیین یک معادله linear regression جدید برای جمعیت تحت مطالعه می باشد.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق که به روش گذشته نگر و مقطعی صورت گرفت، کست های دندانی 53 بیمار مذکر و 60 بیمار مونث مورد اندازه گیری قرار گرفت.
    یافته ها
    یافته های این تحقیق نشان داد که روش Tanaka-Johnston در هر دو سطح 50% و 75% اندازه دندانها را بزرگتر تخمین می زند، اما اختلاف بین اندازه پیشگویی شده و واقعی در سطح 50% کمتر از 75% می باشد. در این جمعیت معادله رگرسیون خطی حساب گردید که به صورت زیر می باشد:ماگزیلا: Y=9.54+0.52X، مندیبل: Y=8.77+0.54Xنتایج این تحقیق نشان داد که معادله Tanaka-Johnston در سطح 75% که به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد، در نمونه ایرانی دقیق نمی باشد.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد که تفاوت نژادی مهمترین عامل در حصول نتایج بدست آمده می باشد. مطالعات بعدی بر روی نمونه های بزرگتر به منظور اثبات این یافته توصیه می شود.
    کلیدواژگان: دوره دندانی مختلط، پهنای مزیودیستالی دندان، روش Tanaka، Johnston، روابط Linear regression
  • آیا بین عادت پارافانکشن مانند Bruxism و Clenching و وقوع ضایعات سرویکالی فاقد پوسیدگی در دندان رابطه وجود دارد؟
    اعظم سادات مدنی، اعظم احمدیان یزدی، مهدیه نامجو مطلق صفحه 144
    سابقه و هدف
    هدف از این مطالعه، بررسی وجود ارتباط بین ضایعات سرویکالی فاقد پوسیدگی دندان و عادات پارافانکشنال مانند Bruxism و Clenching است. همچنین در این تحقیق، رابطه بین تماسهای زودرس در حرکات Eccentric و Centric با دندانهای دارای ضایعه سرویکالی فاقد پوسیدگی بررسی گردید.
    مواد و روش ها
    این تحقیق از نوع بنیادی و روش مطالعه توصیفی بوده است. به این ترتیب که دو گروه شامل چهل فرد مبتلا به عادات Bruxism و Clenching و 37 نفر فاقد عادات مزبور (شاهد) از میان مراجعین به دانشکده دندانپزشکی مشهد به صورت تصادفی انتخاب شدند. بعضی از نمونه ها (شاهد و مورد) دارای ضایعات سرویکالی فاقد پوسیدگی Wedge type بودند. کلیه دندانهای دارای چنین ضایعاتی در هر دو گروه از نظر وجود تماس زودرس در حرکات Centric و Eccentric مورد بررسی قرار گرفتند. سپس اطلاعات بدست آمده آنالیز آماری شدند.
    یافته ها
    بین دو گروه از نظر شیوع ضایعات سرویکالی فاقد پوسیدگی Wedge Type اختلاف معنی دار بود. در گروه مبتلا به عادات Bruxism و Clenching این ضایعات شیوع بیشتری داشتند (70%). بین وجود تماسهای زودرس خصوصا در سمت Working در روی دندانهای دارای ضایعه سرویکالی فاقد پوسیدگی در هر دو گروه شاهد و بیمار رابطه مستقیمی وجود داشت.
    نتیجه گیری
    شیوع ضایعات سرویکالی فاقد پوسیدگی ناحیه طوق در افراد مبتلا به Bruxism و Clenching خصوصا در حضور تماسهای زودرس دندانی بیشتر است.
    کلیدواژگان: ضایعات سرویکالی فاقد پوسیدگی، دندان قروچه و دندان فشاری، تماس زودرس دندانی
  • مقایسه تاثیر تکنیکی Root Planing و Polishing در پوشش عریان با روش پیوند بافت همبندی زیر مخاط
    حمید مقدس، نسرین عراقی زاده صفحه 155
    سابقه و هدف
    پوشش گرفتن سطوح عریان ریشه ها که در طرحها و روش های مخلتف ارایه گردیده، بخش مهمی از درمانهای پریودنتال را به خود اختصاص داده است. جهت کسب نتایج بهتر کلینیکی توجه خاصی به درمان سطح ریشه عریان از جنبه های مختلف صورت گرفته است. یکی از این جنبه ها، این است که آیا Polish کردن سطح ریشه عریان می تواند به اندازه root planing در حذف سمان نکروتیک و اندوتوکسینهای موجود روی سطح ریشه موثر باشد یا خیر. لذا با هدف مقایسه تاثیر کلینیکی root planing و polishing بر روی درمان پوشش ریشه های عریان با استفاده از پیوند بافت همبند زیر مخاطی (SECTG) این تحقیق بر روی بیماران دارای تحلیل با بهداشت دهانی خوب که به بخش پریودنتولوژی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 81-1380 مراجعه کردند صورت گرفته است.
    مواد و روش ها
    این تحقیق به روش کارآزمایی بالینی Sequential match controlled randomized clinical trial بر روی 13 بیمار با 26 دندان دارای تحلیل لثه کلاس I و II میلر صورت گرفت. در تمام بیماران بعد از انجام فاز اولیه درمان پریودنتال، دندانهای مورد نظر از لحاظ ارتفاع، عرض تحلیل، حد چسبندگی بالینی، عمق کلینیکی پروب و ارتفاع لثه کراتینیزه همسان شده و بعد به صورت تصادفی روش root planing (شاهد) و polishing (تجربی) انتخاب شد. با استفاده از پروب ویلیامز، stent آکریلی و تعیین سه نقطه در مزیال، دیستال و میدباکال در ناحیه تحلیل، پارامترهای مورد نظر در قبل و بعد از جراحی و 3 ماه بعد از جراحی اندازه گیری شدند. مساحت پوشش یافته براساس برنامه نرم افزاری اتوکد AutoCad Architecher 2000 محاسبه شد و دامنه تغییرات و ضریب تغییرات (CV) سطح پوشش در دو گروه محاسبه گردید و تغییرات مساحت دو روش با آزمون T-test مورد قضاوت آماری قرار گرفت. تغییرات پارامترهای ارتفاع، عرض تحلیل، حد چسبندگی بالینی، عمق کلینیکی پروپ و ارتفاع لثه کراتینیزه به صورت مقایسه قبل و بعد با آزمون Paired T Test و بین دو گروه با استفاده از آزمون T Test مورد بررسی قرار گرفتند.
    یافته ها
    تحقیق روی 26 دندان و بر روی 13 بیمار شامل 7 مرد و 6 زن در سنین 11±47 سال انجام گرفت. نتایج تحقیق بیانگر این است که ارتفاع تحلیل ناحیه میدباکال در گروه شاهد و تجربی کاهش معنی داری را در بین گروه ها به لحاظ آماری نشان می دهد هر چند که مقایسه دو گروه بعد از گذشت سه ماه از جراحی از نظر آماری معنی دار نبودند. میزان عرض تحلیل لثه در دو گروه شاهد و تجربی قبل از درمان مشابه بود و بین دو گروه و در مقایسه با یکدیگر این تغییرات از لحاظ آماری معنی دار نبود. میزان چسبندگی بالینی در گروه شاهد و تجربی نسبت به قبل از جراحی در هر دو گروه به لحاظ آماری معنی دار (P<0.001) و در مقایسه با یکدیگر معنی دار نبود (P<0.3). افزایش ارتفاع لثه کراتینیزه در گروه شاهد و تجربی نسبت به قبل از درمان معنی دار و نسبت به یکدگیر معنی دار نبودند (P<0.1). میزان مساحت پوشش یافته در گروه شاهد و تجربی نسبت به یکدیگر معنی دار نبودند (P<0.8).
    نتیجه گیری
    به طور کلی می توان نتیجه گرفت که پوشش ریشه های عریان در بیماران دارای تحلیل لثه با بهداشت خوب با روش های root planing و polishing دارای نتایج یکسانی می باشد و هر دو روش قابل اجراست.
    کلیدواژگان: تحلیل لثه، بافت همبندی زیرمخاطی، پوشش ریشه، حساسیت، Root planing، Polishing
  • بررسی وجود نسبت طلایی در دندانهای قدامی بالا در افراد دارای لبخند زیبا
    مینو مهشید، علیرضا خوشوقتی، مسعود ورشوساز، مهندس ناصر ولایی صفحه 168
    سابقه و هدف
    نسبت طلایی به عنوان روشی جهت ایجاد تناسب خوشایند توسط فیثاغورس در قرن پنجم معرف و کاربرد آن توسط Levin به عنوان روشی جهت ایجاد تناسب خوشایند میان عرض دندانهای قدامی بالا و سپس به عنوان معیار مشترک زیبایی معرفی شد. با توجه به تناقضهای گزارش شده در زمینه وجود نسبت طلایی در تناسبهای عرضی دندانهای قدامی بالا، این تحقیق با هدف بررسی وجود این نسبت در افراد دارای لبخند زیبا صورت گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش توصیفی و نمونه گیری به صورت مراجعه مستمر بود. در این تحقیق 157 نمونه دارای لبخند زیبا (75 دختر و 82 پسر) در فاصله سنی 18 تا 30 سال انتخاب شدند. افرادی که براساس تشخیص تحقیق و از نظر خودشان، فاقد تنش بینایی (Visual tension) بودند، به عنوان افراد دارای لبخند زیبا انتخاب شدند. از این افراد تحت شرایط یکسان عکسهایی تهیه و در کامپیوتر اسکن گردید. سپس توسط نرم افزار کامپیوتری (Dimaxis 23.1، Planmeca، Finland) بیشترین عرض مزیودیستال و قابل دید دندانهای قدامی بالا مورد ارزیابی قرار گرفت. کلیه اندازه گیری ها توسط یک نفر انجام شد. برای سنجش Validity وReliability، 10 عکس توسط دو محقق دیگر مجددا اندازه گیری شدند و آزمون Test Re Test نشان داد که میزان همبستگی سه نفر در اندازه گیری ها (Validity) به میزان 95/0 و میزان همبستگی دوبار اندازه گیری (Reliability) با فاصله دو هفته 97/0 بود که نشان داد اندازه گیری ها از پایایی و روایی بسیار خوبی برخوردار بوده است. در این تحقیق نسبت طلایی یکبار عدد 6/0 در نظر گرفته شد و در فاصله 64-55/0 اندازه گیری شد و بار دیگر عدد 62/0 (گرد شده 618/0) و در فاصله Preston (0.63-0.61) سنجیده شد. همچنین نسبت طلایی در افرادی که دندانهایشان کاملا ردیف بودند و به تفکیک جنس نیز بررسی شد. یافته ها برحسب آماده? 2 مورد قضاوت آماری قرار گرفتند.
    یافته ها
    نسبت طلایی در هیچیک از حالات فوق در افراد مورد بررسی وجود نداشته است. همچنین وضعیت نسبت طلایی در سمت چپ و راست و نیز به تفکیک جنس و در افراد با دندانهای کاملا ردیف مشابه بود. به طوری که این نسبت در هیچیک از حالات فوق در دندانهای قدامی بالا صادق نبود.
    نتیجه گیری
    نسبت طلایی نمی تواند به عنوان یک نسبت ثابت و قابل تعمیم، در تمامی موارد بازسازی نسبتهای عرضی دندانهای قدامی بالا مورد استفاده قرار گیرد. نسبت طلایی به عنوان عامل فاکتور مشترک در لبخندهای زیبا وجود ندارد.
    کلیدواژگان: نسبت طلایی، لبخند زیبا، عرض دندانهای قدامی بالا
  • بررسی یافته های غیر طبیعی در ارتوپانتوگرافی (OPG) بیماران بدون دندان مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی کرمان
    مجید ناصر خاکی، جهانگیر حقانی، زهرا شیبانی، حمیدرضا حلمی صفحه 179
    سابقه و هدف
    بررسی رادیوگرافیک یک از مراحل مهم و اساسی در تشخیص و طرح درمان پروتز کامل می باشد. هدف از این تحقیق تعیین میزان شیوع یافته های غیرطبیعی در ارتوپانتوگرافی بیماران بدون دندان مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی کرمان از مهر ماه سال 77 تا پایان سال 79 می باشد.
    مواد و روش ها
    این تحقیق یک بررسی توصیفی بوده و روش نمونه گیری سرشماری می باشد که بر روی رادیوگرافی پانورامیک تهیه شده از کلیه بیمارانی که جهت درمان پروتز کامل از مهرماه 1387 تا پایان سال 1379 به دانشکده دندانپزشکی کرمان مراجعه کرده بودند انجام گرفت. این بیماران 210 نفر شامل 123 مرد و 80 زن بودند.
    یافته ها
    از کل 210 بیمار 7/85% دارای یافته های غیرطبیعی در رادیوگرافی خود بودند. بیشترین درصد یافته موجود، ریشه های باقیمانده بود که در 60% بیماران مشاهده شد فک بالا (2/60%) از نظر فکین شایعترین محل ریشه های باقیمانده بود. از لحاظ ناحیه نیز 83.85% ریشه های باقیمانده در ناحیه خلف مشاهده شدند. یافته های رادیواپاک در 7/35% افرد مشاهده شدند که از نظر محل ابتلا فک پایین (9/85%) بیشترین محل مورد ابتلا و ناحیه خلف (8/86%) نیز نسبت به ناحیه قدام بیشتر دارای یافته رادیواپاک بود. از لحاظ یافته های رادیولوسنت در 4/31% کل بیماران حداقل یک یافته رادیولوسنت مشاهده شد که فک پایین در 75/63% بیماران دارای یافته رادیولوسنت بود و 90% آنها در ناحیه خلف مشاهده شدند. یافته دیگر، دندانهای رویش نیافته یا نهفته بودند که در 8/3% افراد مشاهده شدند. این دندانهای نهفته در فک بالا 6/66% بود و در ناحیه قدام (5/55%) بیشتر از ناحیه خلف (5/44%) مشاهده شدند.
    نتیجه گیری
    در مقایسه با تحقیقات مشابه انجام شده در خارج از کشور، نتایج این تحقیق نشان داد که ریشه های باقیمانده، یافته های رادیواپاک و رادیولوسنت بیشتر از مطالعات قبلی و درصد دندانهای نهفته مشابه آن تحقیقات بود.
    کلیدواژگان: رادیوگرافی، پانورامیک ارتوپانتوموگرافی، بیماران بدون دندان، بررسی رادیوگرافیک و بیماران بدون دندان
  • بررسی مقایسه ای Closest Speaking Space، Interoclusal Distance در افراد دارای پروتز کامل
    فرحناز نجاتی دانش، امید صوابی، آرش آنی صفحه 187
    سابقه و هدف
    تعیین ارتفاع عمودی صحیح، یکی از مهمترین مراحل ساخت پروتز کامل می باشد و روش های متعددی برای اندازه گیری آن پیشنهاد شده است. از متداولترین روش ها، استفاده از ارتفاع عمودی وضعیت استراحت و فاصله بین اکلوزالی و نیز ارتفاع عمودی به هنگام تلفظ حرف «S» می باشد. هدف از انجام این تحقیق مقایسه ثبات فاصله بین اکلوزالی و نزدیکترین فاصله بین دندانها به هنگام تلفظ حرف «S» بود.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی از نوع تشخیصی بوده، روش نمونه گیری غیراحتمالی آسان بود. افراد مورد مطالعه 34 نفر از بیمارانی بودند که در بخش پروتز متحرک دانشکده دندانپزشکی اصفهان برای آنها پروتز کامل ساخته شده بود. این بیماران شامل 18 مرد و 16 زن با دامنه سنی 69-42 سال بودند. جهت اندازه گیری ارتفاع عمودی از TOM گیج استفاده شد. سپس فاصله بین اکلوزالی و کمترین فاصله بین دندانها به هنگام تلفظ حرف «S» محاسبه گردید.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که میانگین و انحراف معیار فاصله بین اکلوزالی نسبت به نزدیکترین فاصله بین دندانها به هنگام تلفظ حرف «S» کمتر است. جهت آنالیز آماری Paired t-test و Levene''s test استفاده شد که نشان دهنده تفاوت معنی دار بین این دو اندازه بود (P<0.05).
    نتیجه گیری
    با توجه به اینکه کمترین فاصله به هنگام تلفظ حرف «S» تحت تاثیر نوع اکلوژن و اورلپ عمودی و افقی دندانهای قدامی قرار می گیرد و این عوامل در ساخت پروتز کامل به قضاوت دندانپزشک بستگی دارد و در عین حال فاصله بین اکلوزالی و ارتفاع عمودی وضعیت استراحت نیز متغیر است، پیشنهاد می شود از چند روش برای تعیین ارتفاع عمودی اکلوزالی استفاده شود.
    کلیدواژگان: ارتفاع عمودی، فاصله بنی اکلوزالی، فضای آزاد (FWS)، پروتز کامل
|
  • Bone induction studies by tooth in Rat
    Dr. Fahime Akhlaghi, Dr. Shokrollah Bina, Dr. Mahmood Shahrokhi Page 1
    Aim
    The aim of present study was to evaluate the bone induction with calcified and decalcified dentin and enamel when implant into the muscle and subcutaneous tissues of rat. Method & Material: In this study, 24 teeth that some was calcified and some decalcified with CIH, NO3H Acid was implanted in abdominal subcutaneous tissues and intra oral muscle in rat.
    Results
    The rats were sacrified after (1-6 months) later and prepare the samples and assessment with microscope. Our result show that no bone was seen in samples, teeth were resorbed and only fibrous tissue and inflammatory cells were remained around them.
    Conclusion
    In the present study, even though no bone formation occurred after the teeth implant but we still can not definitely reject the possibility of the bone induction by dentin.
  • Design of a periodontal Irrigating Appliance and Testing its Ability to irrigate pockets
    Dr. Arash Elahi Molude Avval, Dr. Ferena Sayyar, Naser Valaee Page 9
    Background and Aim
    Incidence of periodontal pockets, their Problems and limitations of irrigating jet tips. Presentation of design and production of an irrigating appliance in abbreviation and testing its ability to irrigate pockets depth. Method & Materials: The study was done in the first stage according to exploratory way of descriptive method and in the second stage according to non - control trial method. Using common materials in dental office and Laboratory, the irrigating appliance was produced and its ability to irrigate pockets depth was tested on five patient with 29 pockets totally. A radiopaque liquid was used as the irrigant and its penetration in pockets was defined by its opacity on RVG (radio visio graphy) vision.
    Results
    The irrigating appliance was designed and produced. 5 Patients involving two men and three women with average of 43.6± 10.6 years old that had 29 pockets with average of 4.7± 0.8 millimeter depth, was selected. In all pockets, the radiopaque liquid was penetrated Completely %100 of depth.
    Conclusion
    This appliance could push the irrigant into pockets. It is recommended to study the effects of new appliance on pockets treatment and periodontal maintenance in refractory periodontitis.
  • Evaluation of a Herbal Medicine in the Treatment of Recurrent Aphthous Ulcer
    Dr. Gholamreza Jahanshahi, Dr. Fariborz Moattar, Dr. Mohammadreza Soltani Page 19
    Background and Aim
    In spite of popularity of RAS and unusual severity of discomfort, there isn’t any complete resolution method for it. So any attempt of developing a remedy is valuable. Major objective in this study is evaluation the efficacy of a herbal medicine in controlling of RAS. Method & Material: A double – blind clinical trial was designed Which included 86 patiens with RAS and without any systemec background as case who received medicine (Acron & balmmint) and another 19 patiens with RAS who received placebe (purslane). Convienence sampling method and chi-square & T-test were applied for analyzing of data.
    Results
    86.6% of cases showed improvement of ulcer in the first day comparing with no patient of controls in the same periods. Overall improvement in case group was 1.2±0.584 days and in controls was 3.8±1.437 days. (P value<0.001) Complete resolution in case obtain after 3.53±1.664 days and in control after 6.84±0.688 days. (P value<0.001) We couldn’t find any statistical difference between case and control about recurrence rate after 3 months follow-up.
    Conclusion
    In this study appling a herbal medicine contained Acron and blammint in controlling of RAS was successfully more affordable than placebo. Meanwhile further studies for analyzing the conceteation of effective materials is necessary.
  • Comparison of the Amount of Fluoride Ion in Domestic Iranian Toothpastes with Few Foreign Commercial Brands and International Standards
    Dr. Mohammad Hassanzadeh- Khayyat, Dr. Zahra Khashayarmanesh, Dr. Shayeste Masoomi Shahrbabak Page 26
    Background and Aim
    The toothpastes with fluoride have an important role in decreasing the prevalence of dental caries. The accepted range by FDA as standard is 850-1500 PPM. There has not been any published research on measuring the amount of fluoride in domestic toothpaste on the last twenty years. Therefore it seems necessary to measure the amount of fluoride in these products and compare them with the accepted range by FDA and some of the foreign commercial brands. Method & Material: Fifteen Iranian toothpastes and four foreign commercial toothpastes selected and analyzed for the amount of fluoride. Potentiometric method of analysis with fluoride selective electrode was used.
    Results
    Distribution of fluoride ion in seven out of fifteen tested domestic toothpaste and in two out of four kind of tested foreign-made toothpaste was unique. Also results showed that the amount of fluoride ion in only one out of fifteen tested domestic toothpaste and two out of four kind of tested foreign-made toothpastes were within the international standards range.
    Conclusion
    Since the amount of fluoride ion in nearly all of the tested domestic toothpaste are lower than the international standards range. Also distribution of fluoride ion in most of tested domestic toothpaste was not unique. Therefore careful evaluation of these products highly recommended.
  • Measurement of volume shringkage of (Dentin-D4) Porcelain powder used in P.F.M system and comparing it with (vita Dentin)powder
    Dr. Shahin Rezaee Rokni, Dr. Ahmad Ghahremanloo, Dr. Abbas Yossefi Page 49
    Background and Aim
    Dental porcelain is one of the best materials ever used in dentistry. Restoring and replacement of the teeth by porcelain fused to metal restorations is still the most commonly used approach. There fore, Mashhad dental school and par-e-tavoos research institue attempt to produce porcelain powder used in P.F.M. system. Method & Materials: This is an experimental single blind invitro study. For this purpose Dentin powder was produced, observing vita Dentin porcelain powder (VMK 68M) (Vita Co. Germany) and ISO 1995 standard qualifications. First “Vita-dentin” powder was chemically analysed using SEM, XRD, and XRF techniques to find the chemical formula of the powder and to make a similar powder using material from inside the country. After producing different poweders, (Dentin-D4) powder was found to be physically and chemically similar to “Vita-Dentin”. Different tests have been performed to be compatible with Vita porcelain which is one of the most univesal dental porcelain in the world. One of the tests was to measure the shrinkage of porcelain after baking. For this purpose a stainless steel box was made with 25×5×2 mm diameter and filled with porcelain powder paste to make 10 blocks of Dentin-D4 and 10 blocks of Dentin-Vita and baked in Vita furnace. The dimensions of the blocks including length, width, and thickness was measure using a especial gauge and percentage of volume shrinkage was calculated.
    Results
    The Mean volume shrinkage between two powders had a statistically significant difference (P<0.001).”Vita – Dentin” had a volume shrinkage of 33.07% while Dentin-D4, had 17.24%.
    Conclusion
    1- The mean volume shrinkage of all Dent-D4 was lower than Dentin-vitan. 2- The laboratory works are easier with Dentin-D4 than Dentin-vita due to less volume shrinkage of Dentin-D4.
  • Effect of fixed orthodontic treatment on apical root resorption of upper maxillary incisors
    Dr. Hossein Ravanmehr, Dr. Hooman Mohandesan, Naser Valaee, Dr. Mohammad-Reza Sharifian Page 57
    Background and Aim
    External apical root resorption is an undesirable consequence of orthodontic treatment, which could occasionally compromise the benefits of an otherwise successful orthodontic outcome. There is no agreement about incidence of resorption after orthodontic treatment and no valid data is available in Iran. Thus, to determine the effect of fixed orthodontic treatment on external apical root resorption, this study was performed. Method & Materials: This clinical trial was performed on 40 fixed orthodontic patients (17 males and 23 females) aged between 12 and 22 years old. Standard radiographs using long cone paralleling technique were obtained before and also six and twelve months after treatment initiation. Quantitative measurements of the crown and root length for each maxillary incisor were taken and corrected for image distortion using computer and software programs. Root length reduction was calculated and resorption amounts of more than 1.2mm per year was considered as “clinically significant”.
    Results
    Root resorption rates for maxillary central incisors were 0.78±0.40mm (4.6% of initial root length) and 1.68±0.70mm (9.9% of initial root length) six and twelve months after orthodontic treatment initiation (p<0.001). For maxillary lateral incisors resorption amounts were 0.87± 0.51mm (5.5% of initial root length) and 1.83± 0.73mm (11.6% of initial root length) six and twelve months after orthodontic treatment initiation, (p<0.001). Clinically significant resorption was found in 73.7% of central and 81.7% of lateral incisors (p<0.001). No relation between apical root resorption and gender, tooth type, treatment technique and treatment phase was observed. But statistically significant effect of premolar extraction (p<0.07) and treatment duration (p<0.001) was shown.
    Conclusion
    The results showed relatively high rate of apical root resorption up to twelve months after fixed orthodontic treatment. Accurate supervision of roots’ condition and length during the treatment especially in susceptible patients and also improvements in orthodontic techniques and materials seems inevitable.
  • Evaluation of linear polymerization shrinkage of fixed provisional acrylic resins
    Dr. Hassan Sazgara, Dr. Kaveh Seyyedan, Dr. Sina Navab Page 74
    Background and Aim
    Autopolymerized acrylic resins are one of the most important materials which are used for construction of fixed provisional restorations. Since the linear polymerization shrinkage affects the desired properties of such restorations, the amount of this type of shrinkage in three types of acrylic resins (Tempron, Duralay & Acropars) is evaluated in this research. Methods & Materials: This research is an experimental study. 11 sample of each types of above acrylic resins were made by a stainless steel mold (in disk form). The samples were measured by Profile Projector system from their two specific diameters. The measurements were compared with initial dimensions of mold as reference point.
    Results
    Finally it is clear that Tempron resin has less polymerization shrinkage (0.0758%) and Duralay resin has high shrinkage (0.3333 %).
    Conclusion
    Dimenssional change of Duralay samples was significant from initial diameter of mold (P<0.05). Dimensional change of Tempron acrylic resin samples was not significant. Acropars resin has no predictable result in this situation because more than half of its samples have increased diameter.
  • Evaluation of light curing units effectiveness used in clinics and private dental offices of Tabriz, 2001
    Dr. Siavash Savadi Oskoee, Dr. Reza Poor Abbas, Dr. Ali Hafezehquran Page 82
    Background and Aim
    Many of the advantages of light curing composites are dependent on the adequate polymerization and therefore the source of the visible light, particularly the wavelength and the intensity output of curing light source. The aims of this study were 1) to determine the intensity output of curing lights in clinics and private dental offices of Tabriz and 2) to relate their output to various factors that may affect the intensity of the light produced by each unit. Method & Material: The light intensity of each light curing unit was measured using the Coltolux radiometer. The study forms were completed by the dentists.
    Results
    Mean readings ranged from a high of 1115 to a low of 27 mW/cm2 for curing lights at the time of evaluation. Twenty seven (24.5%) of the light curing units were functioning at optimal intensities (400-566 mW/cm2), followed by 21(19.1%) functioning at levels 567 mW/cm2 and more and 11 (10%) functioning at evels far below that required to achive adequate photocuring. Of the 110 light curing units surveyed, 46.4% registered an output of between 201 and 399 mW/cm2. This level would be considered acceptable with additional curing time however, 20% of practitioners were curing for 20 s or less. No statistically significant differences were found when comparing intensity readings with age, last maintenance service and bulb replacement (P >0.05). There was a significant correlation between the type of light curing unit and the light intensity (P=0.021). Most of clinicians interviewed (84.5%) expressed subjective satisfaction with the performance of the light curing units, even though 75.3% functioned below optimal intensities. 96.4% of respondents had never checked the light output of their unit. Greater awareness of the need to monitor practice light curing units is therefore required.
    Conclusion
    The results of this study showed that the light intensities of light curing units used within private dental practices and clinics were inadequate for optimum curing.
  • An invitro Study of Root Canal Anatomy in Mandibular Molars
    Dr. Mostafa Sadeghi, Dr. Masoume Sadr Lahijani Page 96
    Background and Aim
    Enough Knowledge and information of root canals anatomy is an important factor in successful and prognosis of root canal therapy. Root canal anatomy has been studied by different methods. The purpose of this study was to determine the percent of root canal types in mandibular molars by clear and dye penetration method. Method & Materials: In this study, 100 human mandibular molars (50 first molars and 50 second molars) were studied to determine the number and type of root canals and presence of accessory and lateral canals. Root canal system was studied with a little modification by clearing and dye penetration method based on Vertucci's classification.
    Results
    Different type of canals in mesial root of first mandibular molars were as follow: 28% type 2, 70% type 4, 2% type 6 and in 14% accessory canals and in 10% lateral canals were seen, in distal root were 58% type 1, 22% type 2, 18% type 4, 2% type 5 and in 14% accessory canals, in 8% lateral canals and 22% accessory canals in bifurcation were seen. Different type of canals in mesial root of second mandibular molars were as follow: 6% type 1, 26% type 2, 62% type 4, 4% type 5, 2% type 6 and in 10% accessory canals and in 8% lateral canals were seen, in distal root were 88% type 1, 6% type 2, 6% type 4 and in 10% accessory canals, in 4% lateral canals and in 28% accessory canals in bifurcation were seen.
    Conclusion
    On the basis of the results of this study type 1 in distal root special in second molars is more than other types, prevalence of accessory canals in bifurcation are more at least, because of presence of different type of canals in mesial root special in second molars, careful exploration extra canals is mandatory.
  • Evaluation of Closest Speaking Space in Angle different classes in students and patients reffered to Oral Medicine Department of Shahid Beheshti Dental School
    Dr. Abolfazl Sabouri, Dr. Sina Sanei Page 104
    Background and Aim
    The determination of a correct vertical dimension of occlusion is a critical procedure in restorative dentistry. Phonetic based technique (Closest Speaking Space) is one of the most common methods in determination of vertical dimension. The aim of this study was to evaluate the closest speaking space in Angle different classes in students and patients referred to Oral Medicine Department of Shahid Beheshti University Dental School.Method & Materials: The study was descriptive and it's technique is observation. Closest speaking space was investigated in 106 dentate subjects with the mean age of 23±4 years. The closest speaking space was defined as the difference in vertical position, measured at the anterior region, between mandibular position while pronouncing sibilant sounds (eg. "yes", "six"), and maximum intercuspation in three patients positions (supine, semisupine and upright).
    Results
    The mean closest speaking space among Cl I subjects was measured 2.31±1.44 mm, for Cl II subjects, it was 3.39±1.48 mm and 2.33±1.54 mm for Cl III subjects.
    Conclusion
    The difference between C.S.S. in different Angle's classes was statistically significant (P<0.005). Closest speaking space did not differ in patient positions. The correlation coefficient between C.S.S and overbite was a relatively high (0.779) which was statistically significant (P<0.01). There was not any considerable difference in C.S.S> between two sexes.
  • Maxillary second molar with two palatal roots
    Dr. Saeed Asgari, Dr. Mohammad- Jafar Eghbal Page 112
    Case Report: A case report is presented involving the endodontic treatment of a maxillary secon molar with an unusual morphological variation of the palatal roots. The palatal root canal systemn were characterized by two separate canal orific and two separate apical foramina in two separate roots. Statistics of morphological variations are irrelevant when the involved tooth is an anomaly.
  • A Comparative Study of Lidocaine and Lidocain-Morphine in Anesthetizing Human Inflamed Pulp
    Dr. Pari Ghaziani, Maryam Bidar, Jamile Ghoddosi, Eshagh Ali Saberi Page 116
    Background and Aim
    Failure to obtain adequate anesthesia in teeth with inflamed pulp is one of the most common problem for general dentists and endodontists. Previous study showed opiod receptors on terminals of myelinated and unmyelinated primary afferent neurons in animal models. Opioid can produce peripheral analgesic effects by activation of opioid receptors on sensory nerves. The purpose of this study was to compare a new method of obtaining complete anesthesia in human teeth with inflamed pulp by using a combination of lidocaine and morphine and lidocaine alone. Method & Materials: One hundred patients, referring to endodontic therapy who were presenting pain on either maxillary or mandibular molars with vital pulp participated in this study. These patients were randomly divided in two groups. One group received a standard local anesthetic solution(1.8ml lidocaine %2 plus 1/80000 epinephrine hydrochloride) and the other group received the combined solution (1mg morphine added to standard solution). All solutions were prepared in packages with similar shapes and coded for double blind study. All patients received either submucosal injection on maxillary teeth and inferior alveolar nerve block on mandibular teeth. Profound pulpal anesthesia during cavity preparation after the first and second injections was assessed. Pain intensity was evaluated by using a visual analog scale (VAS) before and 4.6.12.24 and 36 hours after R.C.T.Data were analyzed using the chi-square and Mann-Whitney tests.
    Results
    Results showed no significant differences in establishment of adequate pulpal anesthesia after the first and second injections between the two groups. How erver, pain intensity after R.C.T. was significantly lower in lidocaine-morphine group as compared to lidocaine group at all periods.
    Conclusion
    These findings suggest that the addition of 1mg morphine to the standard anesthetic solution significantly reduces post-operative pain intensity after R.C.T.
  • Longitudinal and epidemiologic evaluation of of crown fractures of anterior permanent teeth and its related factors in 7 to 12 year old children referred to pediatric Dept. of Tehran University Dental School in 1999-2002
    Dr. Mahdi Ghandehari Motlagh, Hojat Zeraati Page 126
    Background and Aim
    Since anterior permanent teeth are effective in mastication, Speaking and esthetic, this study investigated types of crown fractures in children between ages 7-12, reffering to pediatric ward of faculty of dentistry (Tehran Medical Science University) between 1999-2002. Method & Material: This study was donse retrospectively on 396 children who came to pediatric ward of faculty of dentistry (Tehran Medical Science Univerisity) because of crown fracture in their permanent incisors. The type of fracture was determined based on Ellis categorization which was reviewed in 1970.
    Results
    The average age of children was between 9.82 (1.26 years, and 88.5% of crown fractures were seen in maxillary central incisors. The most common cause was falling down (45.5%) and the majority of incidents happened in the street (36.9%). Most of fractures were in grade 3 (52.5%) and there was not a significant relationship between developmental lesions, lip incompetency and the rate of overjet with the grade of fracture. However, the prevalance of grade I fracture with openbite was significantly more than normal or increased overbite (P<0.01).
    Conclusion
    It is recommended that dento-alveolar anomalies and structural abnormalities of the teeth go under treatment and special care should be done before the fractures happen. In addition, children which are at high risk of tooth fracture, should use mouth guards to prevent these fractures.
  • Estimation of the size of unerupted canine and premolars from the mandibular incisors teeth in Tabriz
    Dr. Amir Mohammadi, Dr. Amir Naser Rostamzadeh Page 134
    Background and Aim
    One of the important aspects of diagnosis in the mixed dentition is the determination of the relationship between the tooth size and available space. The determination of this relationship in the mixed dentition requires an accurate prediction of the mesiodistal width of the unerupted permanent canines and premolars. Three approaches have been used to estimate the mesiodistal crown width of these teeth. From these approaches, the Tanaka-Johnston prediction equation is widely used today. The purposes of this investigation are to examine the applicability of the Tanaka-Johnston method at the 50% and 75% levels in an Iranian population studied. Methods & Materials: In the present study, dental casts of 53 male and 60 female subjects were used. The findings of this study indicate that Tanaka-Johnston method at both 50% and 75% levels overestimate the teeth size, but the difference between predicted size and actual size at the 50% level is less than that for 75% level. For this population new linear regression equation were derived, as the following: Maxillary: Y = 9.54 + 0.52X Mandibular: Y = 8.77 + 0.54X.
    Results
    The results of this investigation indicated that commonly used Tanaka-Johnston equation at 75% level in Iranian sample in not accurate.
    Conclusion
    This result is like other similar studies. It appears that ethnic origin is the most important factor in the results derived. Further studies with a larger sample size is indicated to confirm these findings.:
  • Is there any Relationship between Para functional habits (Bruxism & Clenching) and Dental noncarious cervical lesions?
    Dr. Azam Sadat Madani * Dr. Azam Ahmadian Yazdi_Dr. Mahdiye Namjoo Motlaq Page 144
    Background and Aim
    The present study aimed to investigate the relationship between dental noncarious cervical lesions and parafunctional habits such as Bruxism and Clenching. Besides, the relationship between dental premature contact in Eccentric and Centric movements, and noncarious cervical lesions of teeth was studied. Method & Material: Two groups of patients were obtained from population visited in the faculty of Dentistry, Mashhad, IRAN. The first group containing 40 patients had Bruxism and Clenching habits, and the second group, containing 37 patients, had no history of these habits, considered as control. Patients in both groups were screened for the wedge-shaped noncarious cervical defects. If present, the teeth were examined for dental premature contacts in Eccentric and Centric movements.
    Results
    The incidence of wedge-shaped noncarious cervical lesions was significantly higher (70%) in the group of patients with Bruxism and/or Clenching habits than the control group. The results revealed that in both groups the frequency of occurrence of dental premature contacts at side was positively correlated with that of noncarious cervical lesions. There were no significant differences in the frequency of occurrence of these lesions between the patients with Bruxism and Clenching habits.
    Conclusions
    The parafunctional habits are very important with regards to the loss of dental tissues and the occurrence of cervical lesions, particularly if prematural contacts present. Keywords:
  • Subepithelial Connective Tissue Graft Procedure for root coverage. Polishing Versus Root Planing
    Dr. Hamid Moghaddas, Dr. Nasrin Araghizadeh Page 155
    Background and Aim
    This prospective clinical controlled randomized trial was designed to determine whether mechanical instrumentation (root planing) of the exposed root is useful in treating gingival recession caused by traumatic toothbrushing following subepithelial connective tissue graft (SECTG). Method & Material: Patients with high levels of oral hygiene (full-mouth plaque score <10%), were selected for the study. Each patient had two class I or class II Miller recessions in two quadrerants. A total of 26 recessions were treated. In each patient, one recession was randomly assigned to the test group and the another one to the control group. In the test group the exposed root surface was polished at slow (2000/min) speed with a rubber cup and prophylaxis paste for 60 seconds. In the control group, the exposed root surface was planed with a sharp curret in both test and control groups. A trapezoidal partial-thickness flap was elevated and the harvested connective tissue graft from molar/premolar region of the palate, placed under flapand sutured. The flap coronally positioned as high as possible to completely immerse the graft and was secured with sling sutured. Recession height, clinical attachment level, height of keratinized gingiva, probing depth were taken by Williams Probe and acrylic stent.
    Results
    Before treatment, the mean recession depth, recession width, width of keratinized tissue, probing depth and clinical attachment level were, 2.96-3.85-2.5-1.15-4.15 mm and in the test group were 3-3.77-2.15-1.19-4.12 mm respectively. Mean of these parameter 3 months after treatment changed 0.69, 2.15, 1.46, 2.96,2.08 mm in the control group and 1.04, 2.81, 3.12, 1.54, 2.58 mm in the test group. Respectively also the covered surface area of in the control 10.7±4.3 mm2 and in the test group 10.5±2.8 mm2. Mean gain of root coverage was 76.7%in the control and 65.3% in the test group. A statistically significant reduction in recession depth, recession width, and clinical attachment level were observed in the both groups before and after 3 months of treatment, but there was not statistically significant differences between tests and controls (P<0.2).
    Conclusion
    It was concluded that root coverage and reduced hypersensitivity polishing and Root planing could be obtained with both procedures in the patients with high levels of oral hygiene after 3 months.
  • Evaluation of Golden Proportion in Individuals Having Esthetic Smiles
    Dr. Minoo Mahshid, Dr. Alireza Khoshvaghti, Dr. Massoud Varshowsaz, Naser Valaee Page 168
    Background and Aim
    One of the most important tasks in esthetic dentistry is creating harmonious proportions between the width of maxillary anterior teeth when restoring or replacing these teeth. The concept of golden proportion is a main guideline, introduced in this field. Since smile is the best judgement for assessment of dentofacial esthetics in practice, this study aimed to investigate the existence of the golden proportion in individuals having esthetic smiles. Method & Materials: This descriptive study with sequential sampling has been conducted with 157 dental students (75 women and 82 men) with ages ranging from 18 to 30. The students whose smiles in normal situation didn’t develop visual tension with regard of study’s criteria and their own criteria were selected as individuals having esthetic smile. An image measurements program (Dimaxis 2.3.1, Planmeca, Finland) was used to measure the apparent mesiodistal width of 6 maxillary anterior teeth on the scanned photographs of these subjects. The existence of the golden proportion was investigated in the width ratios of maxillary anterior teeth. Then the existence of the golden proportion was investigated within the Preston’s range in the individual who had completely aligned maxillary anterior teeth. Finally, the existence of the golden proportion in maxillary anterior teeth was determined according to gender statistically with χ2 scores.
    Results
    The golden proportion of 0.6 within the 0.55-0.64 range, and 0.62 within the Preston’s range (0.61-0.63) was not found to exist between perceived maxillary anterior teeth width of individuals having esthetic smiles. Alignment of the maxillary anterior teeth or gender did not affect the existence of the golden proportion.
    Conclusion
    Golden proportion don’t exist as a common factor in esthetic smile and can not be used as a constant proportion to create harmonious proportion between the widths of maxillary anterior teeth.
  • A Survey of abnormal finding in orthopanthomography of Edd edentulous patients in Dental school of Kerman
    Dr. Majid Naserkhaki, Dr. Jahangir Haghani, Dr. Zahra Sheibani, Dr. Hamidreza Helmi Page 179
    Background and Aim
    Radiographic is one of the most important factors in diagnosis and treatment plane in clentulos patients. High incidence radiographic finding and beacause of importance and no research about this artide in IRAN, we do that. Method & Materials: This study is acoording to patient’s panoramic view from oct. 1998 unitl march 2000 has done. These patients came to Kerman dental school for complete denture treatment. This group was included 130 male and 80 female (total 210).
    Result
    From 210 Patients, 85.7% to the patients had a pathologic finding in their radiographies. The most common findings was retained root that was observed in 60% to the patients. The most common site for tooth root was maxilla (60%) and 33.85% of the retained roots were located at the posterior region. Another finding was radiopaque findings, seen in 35.7% of the patients. The mandible had the maximum lesions (85.9%) and 86.8% of the findings were located at the posterior region rather that the anterior area. About radiolucent findings, 31.4% of the patients had at least one radiolucent finding and 63.75% of the findings were located at the mandible and the posterior area had 90% of all findings.
    Conclusion
    Another finding was impacted or unerupted teeth seen at 3.8% of the patients. These unerupted teeth were about 66.6% at maxilla and were seen in the anterior region (55.5%) more than the posterior (45.5%). In comparison with similar studies conducted outside the country the results showed that the percentage of the retained roots, radiopaque and radiolucent findings were greater and the percentage of the impacted teeth were simillar to those studies.
  • A comparative study of interocclusal distance and closest speaking space in denture wearers
    Dr. Farahnaz Nejati Danesh, Dr. Omid Savabi, Dr. Arash Ani Page 187
    Background and Aim
    There are several methods for determination of occlusal vertical dimension. The vertical dimension of rest position, interocclusal distance and closest speaking space are two important methods. The purpose of this study was comparison the variability of interocclusal distance and closest speaking space in denture wearers. Method & Materials: The subjects were 34 edentulous patients (18 males & 16 females with mean age of 52) who had recieved complete dentures in the prosthodontics departement of Isfahan dental school. They had good residual ridges. The dentures had correct clinical vertical dimension with 1-2 mm overjet and 0.5 –1mm overbite. There was no evidence of neuromascular and TMJ problems. The TOM guage was used for measuring the vertical dimension of rest position and ((S)) position.
    Results
    The results showed that the mean and standard deviation of interocclusal distance were smaller than closest speaking space. T-test and Levene’s test were used for statistical analysis.There was a statistically difference between interocclusal distance and closest speaking space, so the interocclusal distance was less variable than closest speaking space (P<0.05).
    Conclusion
    The closest speaking space during S position is affected by the occlusion, vertical and horizontal overlap of anterior teeth. These factors are up to dentist's judgement in complete denture and can influence the variability of vertical dimension of S position. Because of this variability is recommended to use several methods for determining of vertical dimension.