فهرست مطالب

اللغه العربیه و آدابها - سال چهاردهم شماره 38 (خریف 2018)

مجله اللغه العربیه و آدابها
سال چهاردهم شماره 38 (خریف 2018)

  • تاریخ انتشار: 1397/09/09
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمود آبدانان مهدیزاده، خیریه عچرش، معصومه تنگستانی * صفحات 379-405
    تعتبر «الروایه» دیوان العرب الحدیث، وهذا الفن الادبی استطاع ان یحظی فی فتره وجیزه باهتمام کبیر اکثر من غیره. یعد «الوصف» من وسائل السرد المهمه فی الروایه ومن خلاله یستطیع الکاتب ان یجعل من عالم روایته عالما واقعیا فی عین القارئ. یعد علی احمد باکثیر من رواد الادب الإسلامی والقصه الإسلامیه فی العصر الحدیث، وله إسهامات جیده فی مجال المسرحیه، الروایه والشعر. کتب باکثیر روایه «الثائر الاحمر» التاریخیه وهی روایه ذات طابع فکری وتعد انضج روایاته فنیا. فی حین ان اکثر الدراسات النقدیه فی الادب العربی الحدیث التی تمت فی الادب المنثور ولاسیما فی القصه والروایه والمسرحیه، اقتصر الباحثون فقط علی العناصر الرئیسیه کالزمان والمکان والشخصیات فی هذه الآثار ولم یلفتوا النظر بما یکفی حول موضوع فن الوصف إلا نادرا، فهذا البحث یتناول دراسه فن الوصف فی روایه «الثائر الاحمر» لعلی احمد باکثیر. ینتج هذا البحث المنهج الوصفی- التحلیلی ویحاول ان یقوم بدارسه فن الوصف وتمییز اشکاله ووسائله واغراضه فی روایه «الثائر الاحمر» وذلک بغرض الإحاطه بهذا العنصر الهام فی مکونات النص الروایی والعمل علی استثمار امکانیاته ووظائفه باعلی مستوی فنی ممکن. تشیر نتائج هذه الدارسه بان باکثیر لجا إلی استعمال فن الوصف بانواعه المختلفه- وصف الشخصیات، الامکنه، الازمنه والاشیاء و… - بوصفه اداه فعاله یستعملها لخلق الجو المناسب الذی تجری فیه حوادث الروایه ویجذب القارئ إلی المتابعه التی تجعله یعیش فی روایته وابلی بلاء حسنا فی توظیفه لما یوحی به النص من الاوضاع السیاسیه والاجتماعیه فی الروایه. الاوصاف التی تقوم بوصف الحالات النفسیه والظاهریه للشخصیات وایضا بوظائف تفسیریه ودلالیه لها حضور کبیر فی الروایه بالنسبه لانواعها الاخری.
    کلیدواژگان: علی احمد باکثیر، روایه الثائر الاحمر، السرد، الوصف، الوقفه الزمنیه
  • عباس اقبالی *، سمانه نقوی صفحات 407-426
    بعد ما افاض "فروید" واتباعه ک"یونغ" و"آدلر" فی الحدیث عن اللغه والشعور واللاشعور اخذ التحلیل النفسی تطور واتسعت آفاقه وتنوعت وسائله فی دراسه النصوص الشعریه واستخلاص رموزها وتحول إلی وثائق نفسیه للشعراء القدامی، جاهلیین وإسلامیین ففی منهج التحلیل النفسی یدرس النص الادبی علی المعاییر النفسیه ویحلل ویحاول ان یکشف العلاقات النفسیه بین العمل الادبی وصاحبه. ففی هذه المقاله یدرس شخصیه عنتره بن شداد العبسی، الشاعر الجاهلی، دراسه نفسیه وتحلل نفسیات الشاعر مستندا إلی اشعاره وسیره حیاته. وذلک عبر المنهجی التوصیفی- التحلیلی والمبنی علی النقد النفسی حسب نظریه «عقده النقص» لالفرد آدلر تتبین فی ها ما فعلت «عقده النقص» بعنتره وتبلورت فی اشعاره. وتتناول الدراسه المحورین الرئیسین وهما: الاسباب التی تودی إلی عقده النقص، والمظاهر الناتجه عنها وقد توصلت الدراسه هذه ان الکبت او عقده النقص من العوامل التی اثرت فی شخصیه عنتره فاججت طموحه إلی التسامی والتفوق واتجه الی المجد والشعر والفروسیه وإتساقا مع اسالیب الحیاه الجاهلی کان الشاعر یدافع عن قبیلته ویستهلک ماله فی الخمر لصیانه عرضه ویتعفف عند المغنم.
    کلیدواژگان: عقده النقص، الدراسه النفسیه، التسامی، التعویض، عنتره بن شداد العبسی
  • فاطمه پسندیان *، محمد جنتی فر، محمدحسن معصومی صفحات 427-445
    إن الدراسه الصوتیه من إحدی مستویات علم الاسلوبیه، وفی ها یحاول الباحث ان یدرس البناء الصوتی من خلال رصد بعض ظواهره مثل: الاصوات المختلفه والتکرار والسجع والتنغیم وما یتعلق بالبناء الصوتی. استهدف هذا البحث دراسه اقوال العتاب للإمام علی (ع) ، فی ضوء المنهج الوصفی- التحلیلی، مستعینا الاسلوبیه الصوتیه التی تتمحور حول بعض المکونات الصوتیه کالتکرار وتکثیف الاصوات والسجع والتنغیم، مع الاستشهاد ببعض خطب نهج البلاغه وحکمه ورسائله. ویقصد هنا باقوال العتاب، ما وردت من الاقوال للإمام علی (ع) فی نهج البلاغه فی مجال لتوبیخ. ومن النتائج التی توصلت إلی ها هذه الدراسه ان الإمام یخلق بالاصوات المنبعثه عن الحروف جوا نغمیا لیتفاعل معها المتلقی؛ فقد یضفی علی الکلام نغما متزایدا یوحی بشده التوبیخ، وقد یمتزج الإمام عتابه بالاصوات المجهوره والمهموسه، لیعبر عما یختلج فی صدره من الحزن والتوجع. ووصلنا إلی قوه الترابط والمناسبه بین اللفظ وصوته وبین نوعیه التوبیخ؛ فینظر الإمام إلی مخاطب کلامه (المذموم) اولا، وثم بمقتضاه، یجری الکلام ویوبخه مستعینا بجرس الالفاظ المختلفه، والسجع فی کلامه (ع) تابع للمعنی، فکلما اراد الإمام ان یرکز علی ها استعان بمقومات السجع.
    کلیدواژگان: نهج البلاغه، الاسلوبیه، الدراسه الصوتیه، العتاب
  • زهرا راه چمنی، مرضیه آباد *، سید حسین سیدی صفحات 447-470
    إن التشابیه من ابلغ اسالیب البیان وفنونه واحسن طرق التصویر ودراسه التشابیه من الناحیه الموسیقیه ودلالتها تکشف لنا ان جمالیتها لا تنحصر فی الجوانب البلاغیه والبیانیه، وبما ان امیر المومنین 7 قد اکثر من استخدام التشابیه فی نهج البلاغه بحیث یوجد حوالی اربعمئه وعشرین تشبی ها فی خطب هذا الکتاب القیم وکلها فی غایه البلاغه والجمال، نحن تناولنا فی هذا المقال، الموسیقی الداخلیه والدلالات الناجمه عنها فی تشابیه الخطب والمنهج المتبع فیه توصیفی- تحلیلی. یمکن ان نقول إن جمالیه تشابیه خطب نهج البلاغه تعتمد علی عناصر ثلاثه: الصور الجمیله والمضامین العالیه التربویه والموسیقی الداخلیه التی تتولد بفضل انسجام الحروف والکلمات والجمل. من النتائج التی توصلت إلی ها هذه الدراسه ان الموسیقی الداخلیه فی تشابیه الخطب تتمثل فی التکرار بانماطه المختلفه من تکرار الحرف وتکرار اللفظ وتکرار الترکیب النحوی والسجع والموازنه والتضاد والمقابله والجناس بانواعه المختلفه إلا ان الإمام 7 یمیل إلی استخدام جناس الاشتقاق خاصه فی التشبی هات التی وردت فی صوره المصدر المبین للنوع وهذا الضرب یستوعب حوالی مئه تشبیه فی الخطب. ویاتی کل هذه التقنیات بشکل عفوی وتکمن فی ها الطاقات الدلالیه ترمی من ورائها تحقیق اهداف الإمام 7 والکشف عن حالته النفسیه ونقطه الارتکاز فی نشر عواطفه وتاکید فکره محدده. وهذه الدلالات لها اهمیه بارزه فی تماسک بنیه التشابیه.
    کلیدواژگان: التشبیه، الموسیقی الداخلیه، الإمام علی 7، دلاله
  • امیر فرهنگ نیا *، میثم تارم صفحات 471-493
    تعتبر سوره یوسف من اجمل قصص القرآن، حیث یرسم کافه تفاصیل ما ورد فی هذه القصه منذ نعومه اظفار یوسف حتی کبره، من کونه فی مصر إلی غیابه الجب ثم دخوله مصر وبیت العزیز وقصر الملک إلی حضیض السجن الذی لم یکن من حقه ان یدخل فیه لیخرجه ربه من بعد سنین ویوصله إلی اعز مکان حلم به فی الرویا وهو ان الشمس والقمر سجدا له، فالقارئ لما حدث فی القصه یری المکان اخذ حیزا کبیرا فی احداثها، فنسبه الامکنه الوارده فی القصه من الاحداث المذکوره بمنزله اللحم والسدی لا یمکن الفصل بینهما، فعلی هذا ونظرا لان المکان یلعب دورا هاما فی بناء القصه القرآنیه وتتعدد وظائفه، حیث یقترن بالهویه ویدل علی تفاعل ثقافی وسیاسی ودینی؛ فهو العمود الفقری الذی یربط اجزاء القصه ویعد الإطار الذی تنطلق منها الاحداث وتسیر فیه الشخصیات ویعد اختیار المکان وتهیئته من العناصر الفاعله فی بناء الشخصیه البشریه ومن رکائز الکیان والهویه لکل شخص، یعالج هذا البحث المکان ودلالاته فی سوره یوسف، کما یهدف إلی الکشف عن رویه القرآن بالنسبه إلی الاماکن المختلفه التی وردت فی ها والدلالات التی اکتسبتها من خلال علاقته بالإنسان؛ کما یسعی إلی معرفه المواقع التی تدور فی ها احداث الخطابات المختلفه بین یوسف وابیه وإخوته والشخصیات الاخری؛ وفقا للمنهج الوصفی والتحلیلی.
    کلیدواژگان: یوسف، المکان، المدینه، السجن، مصر
  • حبیب کشاورز * صفحات 495-516
    الاهتمام بالجمتمع ومشاکله من میزات شعر النهضه بالمقارنه لعصر الانحطاط او الانحدار. وفی هذا العصر کان الشعراء یهتمون کثیرا بالناس ومشاکلهم فی قصائدهم. وشعراء النهضه الکبار مثل احمد شوقی وحافظ إبراهیم کانوا یرون مشاکل المجتمع واسباب تخلف الشرق ویحاولون طرح هذه القضایا فی قصائدهم وهذه الخطوه کانت مبارکه ولکن هذا الاهتمام بمشاکل الناس والمجتمع فی الشعر له اثر بالغ فی العاطفه الشعریه عندهم ایضا وهذا التاثیر کان سلبیا فی بعض الاحیان کما کان إیجابیا احیانا اخری. فی هذه المقاله وبالمنهج التحلیلی- الوصفی، حاول الباحث دراسه اثر الالتزام فی العاطفه الشعریه عند الشاعرین الکبیرین حافظ إبراهیم واحمد شوقی. والنتائج تشیر إلی ان العاطفه الشعریه ضعفت فی معظم الاحیان بسبب هذا الالتزام کما انها قویت فی احیان نادره. والعامل الرئیس فی هذا الضعف او القدره فی العاطفه الشعریه هو إیمان الشاعر بما یقول وعندما کان الشاعر یومن بما یقول، هذا الالتزام لایوثر سلبا فی العاطفه الشعریه ولکن عندما لایومن بما یقول ولایشعر بما یشعر الناس، یودی إلی ضعف العاطفه فی الشعر. وایضا کیفیه التطرق إلی مشاکل المجتمع توثر علی العاطفه الشعریه واستخدام الطریقه المباشره لطرح القضایا الاجتماعیه یضعف العاطفه فی الشعر ویشبه الشعر جریده یومیه تتطرق إلی المشاکل الاجتماعیه ولا نری عاده شخصیه الشاعر فی شعره.
    کلیدواژگان: احمد شوقی، الالتزام، حافظ إبراهیم، شعر النهضه، العاطفه الشعریه
  • جلال مرامی *، سعید سواری صفحات 517-539
    یعتبر صوت الراء صوتا جهوریا فی اللغه العربیه وهو بین الشده والرخوه ویمتاز بالانصیاع والمطاوعه للظروف الصوتیه حسب الاصوات المجاوره ففی هذا البحث یمتاز بالقوه والشده تبعا لإبراز سمه التکریر لیولد ارتعاشا وذلک للإدراک الحسی والعقلی، ولهذا تکثف فی مطلع سورتی التکویر والانفطار توازیا لخصائصه لیتناول المتلقی الترکیز والتحکم والسیطره معا علی موسیقاه وعلی التوحید الإدراکی لسیاق النص وذلک اعتبارا من الترکیز علی المقطع الصوتی، ومن التشکیل الصرفی للکلمه، ومن ترکیب الجمله ذلک لتلقی الدلالات المقصوده. فانتهج البحث المنهج الوصفی التحلیلی اعتمادا علی الدراسه الصوتیه الدلالیه إذ تطرق إلی تبیین دور المقطع عند الارتکاز علی صوت الراء، وإلی تتبع اهمیه صوت الراء عند التشکیل الصرفی للکلمه والترکیب والسیاق لتصب هذه المحاوله فی تکریس إعجاز القرآن الصوتی ربطا بین الصوت والدلاله. فتوصلت المقاله إلی ان صوت الراء بناء علی خصائصه بشدته وقوته وتکریره وارتعاشه لابد له من تکثف فی مطلع السورتین حتی یشع انبعاث موسیقاه فی نفسیه السامع وذلک بتمازج المحاور؛ المقطع والکلمه والترکیب تفسیرا علی تعالیم ومعان: ابرزها الاخلاقیه نظیر تهذیب النفس، والسلوکیه کالتعاطی السلوکی، والتحذیریه مثل الخوف والرعب للاستعداد لیوم القیامه مضیفا إلی معاییر وهندسه جمالیه لغویه: منها التلاوم والتالف والتناسب بین الاصوات والکلمات والجمل والاسجاع. فجدیر بالذکر ان هذه الدراسه لصوت الراء للسورتین لم تعالج بعد.
    کلیدواژگان: الراء، المقطع، التشکیل، الترکیب، الدلاله
|
  • Mahmoud Abdanan Mahdizadeh, Kheirieh Achrash, Masoumeh Tangestani * Pages 379-405
    the novel is considered as new Arab works which within a short period of time had more attracted authors' attention than the literary genres. The art of description is the most important narrative tool and by rely on it the writer isable to represent his mental world before readers as real as possible.
    Ali Ahmad Bakatheer is one of the Arab contemporary authors who has a high status and reputable in such areas of Arabic literature. Inspired by Islamic history, he could connect the events occurred during Islam developments to that of contemporary period. The "Althaer alahmar is one of his most popular novelsthat can technically be classified as the top novel.
    This study aims to investigate the art of description and expression of genres, tools and the purposes of using them in the novel" Althaer alahmar"to reflect this important element in the narrative structure of this work.
    The results show that the writer has used the art of description in different genres and enjoyed it as an effective tool to create suitable space in his work.he best employed this technique to represent the social and political situation of the period in question. In his work, Bakatheer describes the characters, place, time, movement and actions with the aim of different function and implication based on simple narrative language. the description of place and mental states of the characters and the interpretive function and significance of this technique is of the highest frequency in this work
    Keywords: Ali Ahmad Bakatheer, Althaer alahmar, art of description
  • Abbas Eghbali*, Samaneh Naghavi Pages 407-426
    After the advent of psychological research by Freud, Jung and Adler, who talked about language and awareness and ignorance Its tool was used for the study of poetry texts and its extraction, and the psychological documents for the ancient poets of Jahili and Islam.
    Psychological approach such case is the approach that puts literary text psychological research and is trying to benefit from psychological theories to explain literary phenomena And causes hidden head waters minute and weaved and doomed from the depths and dimensions and the effects of extended Based on this approach psychological relationship between the author and literary work. Since the generator is hair Thoughts of the poet and his environment We will analyze personal Antara Bin Shaddad al-Absi.
    in this article in accordance with the methodological and analytical based on the psychological role Monetary environment in the personal composition as is the case for the environment Antara that he lived and highlight «inferiority complex» Adler to learn and the statement of this node in personal Antara, the character that can be considered a source of many of Pride interested in its effect, and his hair and his style of life This article uses the lives of Antara then studying for his book reveals a psychological poet It is worth mentioning that repression or inferiority complex they were employees of the factors that in fluenced the character Antara, and fueled his ambition to glory, poetry, horsemanship. and her major attempt is to prove superiority to others.
    Keywords: inferiority complex, Alfred Adler, sublimation, compensation, imagination, way of life, Antara Bin Shaddad al-Absi
  • fatemeh pasandian*, mohammad janatifar, mohammad hasan masomi Pages 427-445
    Phonetic research is one level in stylistic science in which the researcher tries to examine the phonetic structure by viewing some phenomena such as different sounds, repetitions, songs, and phonetic structure.
    The present study used a descriptive-analytic method to examineImam Ali 's condemnations by using a phonetic stylistic that includes phonetic components such as repetition, amplification of vocals, rejoicing and song regarding some examples gathered fromsome of his sermons and wisdom and letters. The purpose of "Etab"in the words of Imam Ali (AS) is condemnations.
    The findings of this study showed that Imam Ali created a rhythmical situation toinfluence the audience, and sometimes he spoke with an accompanying song, to express the intensity of reprimand and condemnation.He sometimes condemned his critique with whimsical and slow sounds to showthe grief and pain in his chest.
    This study found the power of communication and harmony between word and voice to express the type of condemnation. First, Imam viewed the audience who was supposed to be condemned then he useddifferent phrases to condemn him regarding that person's situations. The rhyme in the words of Imam (AS) is related to meaning, therefore, when Imam Ali insisted on the meaning he followed rhyme elements too.
    Keywords: Nahj al-Balagha, stylistics, phonetic analysis, condemnations
  • Zahra Rahchamani, Marzieh Abad*, hosein seyedi Pages 447-470
    The simile is one the most eloquent ways of expression and elegant practices of imagery. Imam Ali (Peace be upon him) has used many similes in Nahj al-Balagha, which around the four hundred and twenty of similes in the sermons from this valuable book. All of them are in ultimate of the eloquence and beauty. The present study examines the internal music and its implications of the similes within the sermons, the used method in this article is Descriptive and analytical. The aesthetic aspect of simile in the sermons are based on the three elements: aesthetic imageries, educative concepts, and internal music. The findings in this research show, which the internal music of the similes in the sermons can be expressed in from of repetitions of letters, words, structure, rhyme, contradiction, parallelism, and pun. However, Imam Ali has applied pun derivation especially in the similes where are in form of Absolute Object, which the hundred similes are from this kind. Hence, all of these apply in the form of conveying the meaning without any mannerism and artificiality. In these similes be seen implications, which showed aims of Imam and his emotional states.
    Keywords: simile, internal music, Imam Ali (Peace be upon him), implication
  • amir farhangnia *, maisam taram Pages 471-493
    sura(h) Joseph is one of the most beautiful stories of the Qur'an. It depicts all the details of this story from the early days of Joseph until his greatness, from being in Egypt to the absence of the cave and then entering Egypt and the house of Al-Aziz and the palace of the king to the prison where he did not have the right to enter. The Lord, after two years, brings him to the most precious place where he dreamed of seeing the sun and the moon prostrate to him. The reader of what happened in the story sees the place taking a great deal in its events. The percentage of the places mentioned in the story of the events mentioned as meat and sebaceous can not be separated. Since the place plays an important role in the construction of the Qur'anic story and its many functions, It is the corner that connects the parts of the story and is the frame from which the events start and the characters go. The choice of the place and its structure are the actors in building the human personality and the pillars of the entity and the identity of each person. This research addresses the place and its implications in Surat It also aims to reveal the vision of the Qur'an in relation to the different places in which it is presented and the indications it gained through its relationship with man.
    Keywords: Joseph the place, the city, the prison, Egypt
  • habib keshavarz * Pages 495-516
    One of the feathers of poetries in Nahda period in camper with the previous period is to attention to the society and its problems. So during that period, poets attend to the people more and they compose poetries about their problems. The prominent poets of that period such as Hafiz Ibrahime and Ahmed Showqhi, knew the problems that their society suffered from these and also they detect the factors of the backwardness of their society, so they try to solve them by their poetries.
    This new subject impact on the poetry affections. This article attend to study this issue by descriptive method based on the poetries of Hafiz Ibrahime and Ahmed Showqhi.
    The results show that sometimes the poetry affections get week in the poems for this reason. And also how to address the problems of the community affect the emotion of poetry and the use of the direct way to raise social issues weaken the emotion in poetry and poetry is similar to a daily newspaper that addresses the social problems.
    Keywords: Hafiz Ibrahime, Ahmed Showqhi, obligation, affection, Nahda
  • jalal marami *, saeid savari Pages 517-539
    The phoneme ‘r’ is considered to be a voiced sounds in the arabic languag. strength and vigour makes the repetition feature of ‘r’ to be projected. meanwhile, this repetition feature of ‘r’ produces vibration in the hearing to be unsderstood physical sensory and intellectually. the frequent use of phoneme ‘r’ in the beginning of the the suras of Al Takwir and Sura Al-infitar is applied in accordance with its features. In this way, the addressee of Quran’s text recieves the strengthen, concebtration and domination on the music of the phoneme ‘r’. and thus, he coherently understands of the context of the text by having concentration of the syllabl and word formation of the phoneme and syntax of the sentence. however, the use of the phoneme ‘r’ in the beginning of the the suras of Al Takwir and sura Al-infitar must be concentrated in order that the musical feature of the phoneme, togheter with the triaxial textual context of the Quran be reflected in the soul and mind of hearer. therfore, the cohernce of the triaxial, helps the hearer to interpret the extra-textual instructions of the Quran such as the morals, warnings and behavioral characteristics. the textual principles of the language of the Quran such as cohernce and cohesion in the phonemes, words, sentences, and rhyme and prose of the verses, makes the reciever interpret them. It is worth noting that the research on the phoneme ‘r’ is not still carried out.
    Keywords: ‘r’, syllable, word, Syntax, semantic