فهرست مطالب

جامعه شناسی ورزش - پیاپی 8 (زمستان 1395)

نشریه جامعه شناسی ورزش
پیاپی 8 (زمستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/11/10
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سید محمد حسینی*، پریا صدیقی، بهارک حامدی، زهره قبادی مهر صفحات 1-25
    این پژوهش با هدف بررسی سبک زندگی جوانان معتاد و غیر معتاد زندان های استان البرز انجام گرفت. روش این پژوهش از نظرا اجرا پیمایشی، از نظر هدف کاربردی و از نظر دوره زمانی مقطعی است که با استفاده از پرسشنامه سبک زندگی لعلی و همکاران (1391) اطلاعات از دو گروه جوانان معتاد زندانی و جوانان غیر معتاد زندانی به نمونه ای متشکل از 150 نفر: 75 نفر معتاد زندانی و 75 نفر غیرمعتاد زندانی گردآوری شدند. داده ها با استفاده از آزمون آماری t دو گروه مستقل مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند و در بخش توصیفی نیز میانگین و انحراف استاندارد متغیر سبک زندگی و مولفه های آن به تفکیک مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت. یافته ها نشان داد که بین سبک زندگی و مولفه های آن در جوانان معتاد زندانی و جوانان غیر معتاد زندانی تفاوت معنی دار وجود دارد (P≤0. 05) و با توجه یافته های می توان به این نتیجه رسید که گروه معتادان زندانی نسبت به گروه غیرمعتادان زندانی نمره کمتری در متغیر سبک زندگی سلامت محور دریافت کردند. از نتایج این پژوهش می توان برای آموزش سبک زندگی سالم و دور از رفتارهای پرخطر در بین جوانان بهره جست.
    کلیدواژگان: اعتیاد، سبک زندگی، زندان، جوانان
  • پروانه دانش، امیر ملکی، اعظم حسین زاده راد* صفحات 27-82
    پژوهش حاضر باهدف تبیین جامعه شناختی رابطه استفاده از شبکه اجتماعی تلگرام باسبک زندگی دانشجویان دانشگاه پیام نور تهران غرب به انجام رسید. در این پژوهش ابعاد و مولفه های سبک زندگی از قبیل (مصرف کتاب، فیلم، لباس، موسیقی، اوقات فراغت، مدیریت بدن، عادات غذایی) و مولفه های شبکه اجتماعی (میزان، زمان، نحوه و چگونگی استفاده) با استفاده از چهارچوب نظری حاکم بر تحقیق که از نظریه هایی در حوزه سبک زندگی و شبکه های اجتماعی (بوردیو، گیدنز، زیمل، کاستلز، اینگلهارت) و همچنین نظریه کاشت و نظریه استفاده و خشنودی تدوین گردیده است، مورد بررسی و سنجش قرارگرفته اند. تحقیق به روش پیمایش و با ابزار پرسشنامه انجام گرفته است. جامعه آماری، کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور تهران غرب است. که تعداد آن ها 8000 نفر و بر اساس فرمول کوکران 367 نفر به روش نمونه گیری طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج آزمون مقایسه میانگین ها نشان از معنادار بودن رابطه بین میزان استفاده، نوع استفاده، زمان استفاده از شبکه اجتماعی تلگرام با سبک زندگی دانشجویان دارد. ولی رابطه ای بین چگونگی استفاده از تلگرام و سبک زندگی مشاهده نشده است. با توجه به اینکه سبک زندگی در این پژوهش به دو نوع سبک نخبه گرایانه و عامیانه گرا تفکیک شده است رابطه بین انواع سبک زندگی و مولفه های شبکه اجتماعی به صورت جداگانه نیز سنجیده شده است. نتایج حاکی از آن است که بین سبک زندگی نخبه گرایانه با میزان استفاده از تلگرام و نوع استفاده از تلگرام (خانوادگی، آموزشی، سیاسی، علمی) رابطه مشاهده شده است.
    کلیدواژگان: تلگرام، سبک زندگی، شبکه های اجتماعی، سبک زندگی عامیانه گرا، سبک زندگی نخبه گرا
  • صمد رسول زاده زاده*، حامد اکبرپور صفحات 83-106
    هدف پژوهش حاضر، مطالعه رابطه بین استفاده از شبکه اجتماعی تلگرام به عنوان یکی از پرکاربردترین شبکه های اجتماعی موبایلی با سلامت روانی و اجتماعی دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان است. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهیدمدنی آذربایجان مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 96-95 است که از میان آنها با روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده تعداد 300 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه سلامت روانی (GHQ) و پرسشنامه سلامت اجتماعی کییز است که روایی و پایایی آنها مورد تائید قرار گرفت. یافته های پژوهش حاکی از آن است که بین مدت زمان عضویت در شبکه اجتماعی تلگرام و میزان استفاده از آن با سلامت روانی و اجتماعی دانشجویان رابطه معنادار معکوسی وجود دارد. همچنین متغیرهای مستقل پژوهش (مدت زمان عضویت در تلگرام و میزان استفاده از آن) توانستند 20 درصد از تغییرات سلامت روانی کاربران و 23 درصد از تغییرات سلامت اجتماعی پاسخگویان را تبیین کنند.
    کلیدواژگان: شبکه هاي اجتماعي موبايلي، تلگرام، سلامت رواني، سلامت اجتماعي
  • اکبر سلیمان نژاد، محمد عباس زاده، نسترن داداش زاده* صفحات 107-139
    این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش سبک های فرزند پروری مادران بر سبک های زندگی دانش آموزان متوسطه ماکو صورت گرفته است. روش تحقیق از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان متوسطه شهر ماکو و نیز مادران آنها در سال تحصیلی 97-96 بودند. تعداد 53 نفر دانش آموز پایه دهم و مادر آنان، به روش تصادفی خوشه ایبه عنوان حجم نمونه انتخاب و در دو گروه آزمایشی و کنترل به صورت تصادفی جایگزین شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه سبک زندگی ارتقا دهنده سلامتی والکر استفاده گردید. داده ها با استفاده تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافته ها نشان دادند که میانگین نمره سبک زندگی در گروه آزمایش قبل از مداخله 02/131 و بعد از مداخله 56/145 به دست آمد. میانگین تعالی معنوی، مسئولیت پذیری سلامتی، تغذیه، فعالیت جسمی، مدیریت استرس و روابط بین فردی در گروه آزمایش قبل از مداخله به ترتیب 43/27 ، 67/26، 65/17، 81/16، 54/18، 10/17و بعد از مداخله به ترتیب 29/38، 88/38، 44/23، 58/22، 47/27، 34/28 به دست آمد. آموزش سبک های فرزند پروری بر سبک های زندگی دانش آموزان تاثیر دارد. آموزش سبک های فرزند پروری بر خرده مقیاس های سبک های زندگی، تعالی معنوی، مسئولیت پذیری سلامتی، تغذیه، فعالیت جسمی، مدیریت استرس و روابط بین فردی دانش آموزان تاثیر دارد.
    کلیدواژگان: سبک فرزند پروری، سبک زندگی، تعالی معنوی، مسئولیت پذیری سلامتی، تغذیه
  • محمدحسن شربتیان* صفحات 141-187
    سلامت اجتماعی،تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله مهارت زندگی قرار دارد. هدف این پژوهش تاثیرمهارت های زندگی بر میزان سلامت اجتماعی است که با توجه به مبانی نظری کییز (سلامت اجتماعی) ونظریه یادگیری اجتماعی باندورا (مهارت زندگی) مورد مطالعه قرار گرفته است. روش این پژوهش پیمایشی بوده و درسطح تحلیل واحد فردی مورد مطالعه قرار گرفته است. حجم نمونه این تحقیق 368 نفر بوده که از طریق نمونه گیری تصادفی ساده با بهره مندی از ابزار پرسشنامه استاندارد شده، استفاده شده است. روایی سوالات پرسشنامه برابر با 93/0 به دست آمده است. نتایج نشان داد که میزان سلامت اجتماعی جوانان در حد متوسط روبه بالابوده؛یافته ها بیانگر رابطه مستقیم بین ابعاد مهارت زندگی با سلامت اجتماعی است. همچنین سلامت اجتماعی جوانان برحسب وضعیت تاهل آنها تفاوت معنادار دارد، ولی سلامت اجتماعی بر حسب جنسیت متفاوت نبوده است. نتایج رگرسیون حاکی است که از میان متغیرهای اثرگذار بر سلامت، متغیرمهارت ارتباطی با مقدار بتای 93/0 به طورمستقیم بیشترین تاثیر را بر سلامت اجتماعی دارد؛یافته های تحلیل مسیر بیانگر این است تنها متغیر تفکر خلاق-انتقادی هم اثر مستقیم و غیرمستقیم داشته، بقیه متغیرها فقط اثر مستقیم گذاشته اند. همچنین نتایج نشان داد که شاخص های مهارت ارتباطی،میزان خودآگاهی،میزان تصمیم گیری،میزان هیجانات و تفکرخلاق می توانند تا حدود 90 درصد از متغیر وابسته را تبیین می کند.
    کلیدواژگان: سلامت اجتماعی، مهارت زندگی، جوانان، حاجی آباد
  • محسن هادی طحان*، سیده طاهره موسوی راد، ابوالفضل فراهانی صفحات 189-218
    هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر سبک زندگی ورزشی دانشجویان دانشگاه پیام نوراستان تهران می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور استان تهران در سال 1395 (87433=N) بوده که بر مبنای جدول مورگان تعداد 384 نفر به طور تصادفی برای نمونه انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف تحقیق نیز از پرسشنامه محقق ساخته سبک زندگی ورزشی استفاده شده است که روایی پرسشنامه توسط 15 تن از اساتید رشته مدیریت ورزشی تایید و پایایی آنها در یک مطالعه مقدماتی با 30 نفر آزمودنی و با آلفای کرونباخ 91/0 محاسبه شد. همچنین به منظور تجزیه وتحلیل داده ها نیز از روش های آماری توصیفی و استنباطی استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد 14 عامل به عنوان عوامل موثر بر سبک زندگی ورزشی دانشجویان شناسایی شد و ارتباط معناداری بین مولفه های سبک زندگی ورزشی در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور استان تهران وجود دارد. حال از آنجا که گنجاندن ورزش در سبک زندگی افراد تا حد بالایی به سلامت افراد جامعه کمک خواهد کرد لذا پیشنهاد می شود مسئولان ذی ربط در جهت تقویت نقاط قوت و حذف نقاط ضعف در خصوص عوامل موثر در گرایش افراد (بالاخص جوانان) به ورزش و فعالیت های ورزشی کوشا باشند.
    کلیدواژگان: سبک زندگی، سبک زندگی ورزشی، دانشجویان دانشگاه پیام نور
  • علی قنبری برزیان*، مریم درویشی صفحات 219-254
    این مقاله درصدد بررسی تاثیر میزان و نوع مصرف رسانه و شبکه های مجازی بر هویت دینی و ارزش های خانواده در شهر اصفهان است. در این مقاله با مروری بر رویکردهای نظری مربوطه به این مهم توجه دارد که آیا ارزشهای خانوادگی در اصفهان تا چه اندازه تحت تاثیر فضای مجازی بوده و به اصطلاح خانواده مجازی شده است. با توجه به پژوهش های پیشین و بحث و جدل هایی که در سال-های اخیر پیرامون تاثیر فضای مجازی از جمله شبکه های مجازی و اینترنت بر ارزشهای خانواده ایرانی وجود داشته، این دو متغیر به عنوان متغیرهای تاثیرگذار بر ارزشهای خانواده انتخاب شدند. روش پژوهش پیمایشی و جامعه آماری تحقیق شهروندان شهر اصفهان می باشد که تعداد 410 نفر از آن ها به صورت نمونه گیری خوشه ایچندمرحله ای برای تکمیل پرسشنامه ها انتخاب شده اند. نتایج بدست امده با استفاده از ازمون های مختلف و نهایتا مدل معادلات ساختاری (SEM) حاکی از رابطه معکوس بین مصرف رسانه (اینترنت و شبکه های مجازی) و ارزش های خانواده است. داده های تحقیق نشان می دهند که مصرف رسانه و استفاده از فضای مجازی و شبکه های مجازی و اینترنت رابطه معکوسی با میزان دینداری افراد دارد. از سوی دیگر نتایج نشان می دهد که رابطه مستقیمی بین دینداری و پایبندی به ارزش های خانواده وجود دارد.
    کلیدواژگان: خانواده مجازی، هویت دینی، سواد رسانه ای، ارزش های خانوادگی، اصفهان