فهرست مطالب

شباک - پیاپی 38 (دی 1397)

ماهنامه شباک
پیاپی 38 (دی 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/10/12
  • تعداد عناوین: 4
|
  • مهدی امیری صفحه 1
    هنر بازگشت به خویشتن به معنای بازگشت به شخصیت خویش و به معنای دمیدن آن روح سازنده و فعال پیشرو است، که در گذشته فرهنگ، جامعه، مدنیت را ساخت؛ نه به معنای بازگشت به مسائل مرده و منقضی شده بر حسب زمان و ضرورت. انسان امروز با همه چیز بیگانه است و جهان همیشه با او بیگانه تر، این مساله غربت است و این غربت باعث می شود که هنر به وجود آید علم کوشش انسان است برای آگاه شدن از آنچه هست. تکنیک و صنعت عبارتند از ابزار کوشش فکری انسان برای برخورد شدن هر چه بیشتر از آنچه هست، اما هنر عبارتند از: کوشش انسان برای برخوردار شدن از آنچه که باید باشد، اما نیست. هنر آن امانتی است که خداوند به انسان داد. به زمین و آسمان و کوه ها و دریاها عرضه کرد، هیچ کدام بر نداشتند و تنها انسان پذیرفت چون انسان است که دردمند است و احساس دارد و می تواند هنرمند گردد. در این مقاله سعی شده روش اسنادی اهمیت هنر معنوی و تجلی عرفان در تئاتر هنر اسلامی ایران مورد بررسی قرار گیرد و زیبایی های فراموش شده یاد آوری گردد و در نهایت نقش اساسی عرفان در تئاتر در جهت بخشیدن و هدایت هنر و هنرمندان به سوی مقصد الهی بیان شود.
    کلیدواژگان: هنر عرفانی، رمزگرایی، فرهنگ، عالم خیال
  • سوده نامور، علیرضا حسنی صفحه 11
    در بسیاری از نظام های حقوقی جهان، وجه التزام معنای تقریبا ثابتی داشته و به معنی مبلغ مقطوعی است که طرفین قرارداد مشخص می کنند تا در صورت نقض قرارداد از سوی متعهد، وی آن مبلغ را به متعهد له بپردازد. توافق متعاقدین بر غرامت ناشی از نقض قرارداد، در لوای اصل حاکمیت اراده توجیه می شود. ضرورت قبلیت پیش بینی نتایج قرارداد و رعایت توازن و انسجام میان تعهدات متقابل، دولت ها را از تعرض به توافق، بطلان یا تعدیل آن باز می دارد. هر چند گاهی میان نظام های حقوقی جهان در نحوه ی اعمال و شناسایی وجه التزام، اختلاف هایی جزئی مشاهده می شود. اما سیر تحول برخی نظام های حقوقی مختلف، حاکی از مداخله دولت ها به بهانه ایجاد تعدیل در روابط قراردادی، رعایت انصاف و به طور کلی نظم عمومی اقتصادی است. ملاحظات متضاد ناشی از ثبات قرارداد از یک سو و رعایت انصاف و خودداری از اعمال مجازات در روابط مدنی از سوی دیگر، امکان تعدیل وجه التزام و تفکیک آن از دیگر شروط قرارداد را به یکی از مسائل مناقشه تبدیل نموده است.  
    کلیدواژگان: وجه التزام، خسارت، تعدیل، ایران، فرانسه
  • مجتبی دهدار، آرش دهدار صفحه 25
    تغییرات جسمانی و روانی نوجوانان در این سنین، رفتارهای آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. بسیاری از ویژگی های هیجان طلبی نوجوانان ریشه در هویت جویی آن ها دارد. با وارد شدن به دوره نوجوانی، آن ها باید نقش های اجتماعی جدیدی را بپذیرند و هویت جدیدی را برای خود بیابند تا بتوانند شخصیت خود را شکل دهند. با تلاش برای دستیابی به نقش های اجتماعی، باید در جستجوی خود پنداره جدیدی برای خود باشند.  
    کلیدواژگان: هویت، آموزش، مهارتهای زندگی، الگو، نوجوانان
  • پروین طایی، نرگس غلامزاده علم صفحه 31
    وبلاگ های عکاسی یکی از مهمترین گونه های وبلاگ نویسی محسوب می شوند. این وبلاگ ها فضایی را برای و معرفی عکاسان و نمایش عکس ها، بررسی و نقد آثار بزرگان عکاسی ایران و جهان و همچنین، معرفی و آموزش تکنیک های عکاسی فراهم می کنند. این مطالعه با هدف تحلیل محتوای وبلاگ های عکاسی فارسی انجام شده است. در این پژوهش محتوای وبلاگ های در زمینه های آموزش، نقد و تحلیل آثار عکاسی، معرفی رویکرد ها و ابزار های جدید عکاسی مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان می دهد که در وبلاگ های عکاسی تنها 12 درصد از مطالب ارائه شده به مقوله آموزش پرداخته اند و بیش از 50 درصد محتوای وبلاگ ها دلنوشته است. 22 درصد از کارکردهای وبلاگ ها نیز اطلاع رسانی در حوزه های مختلف عکاسی است. در حوزه یادداشت های نظری، مباحث نظری عکاسی 24 درصد، نقد و تحلیل 23 درصد و معرفی کتب و مجلات چاپی و الکترونیکی تنها 4 درصد است و نیمی از وبلاگهای عکاسی مورد بررسی فاقد مسائل نظری هستند. بنابراین، می توان نتیجه گرفت که دو سبک متفاوت را در وبلاگ نویسان عکاسی ایران وجود دارد. سبک متن محور مبتنی بر نوشتار که تمرکز خود را بر نقد و تحلیل و تفسیر عکس، عکاسان و جشنواره های عکاسی با هدف افزایش غنای دانش عکاسی قرار داده است. سبک تصویر محور که تمرکز و علاقه این دسته از وبلاگ نویسان بر انتشار و به اشتراک گذاشتن عکس با هدف جذب مخاطب است.
    کلیدواژگان: عکس، وبلاگ عکاسی، تحلیل محتوا