فهرست مطالب

روان شناسی و دین - سال یازدهم شماره 3 (پیاپی 43، پاییز 1397)

فصلنامه روان شناسی و دین
سال یازدهم شماره 3 (پیاپی 43، پاییز 1397)

  • 128 صفحه، بهای روی جلد: 70,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1397/09/02
  • تعداد عناوین: 7
|
  • عباس آینه چی *، مسعود جان بزرگی، سید محمد غروی صفحات 5-22
    مفهوم پردازی مفاهیم دینی، زمینه ساز کاربست آنها در سطوح مختلف فردی، خانوادگی و اجتماعی است. هدف این پژوهش، تدوین مدل مفهومی تقرب به خدا، بر اساس اندیشه علامه طباطبائی و اعتباریابی آن است. روش این پژوهش بنیادی، در بخش تدوین مدل، توصیفی تحلیلی از نوع تحلیل محتوای کیفی و در بخش اعتباریابی، به روش دلفی با استفاده از دو ضریب نسبت روایی و شاخص روایی محتوا است. با تامل در واژه شناسی «تقرب» و واکاوی آن در اندیشه علامه طباطبائی، سه مولفه پویش تدریجی، انتخاب تعالی جویانه و برنامه مندی و هشت زیرمولفه آگاهی افزایی، رغبت پالایی، وحدت بخشی، عمل گرایی، انتخاب هدف متعالی، مسیریابی، هشیاری و پایبندی شناسایی شد. بر اساس این مولفه ها، تقرب به خدا پویشی تدریجی است که نفس با انتخاب هدف متعالی قرب خداوند و مسیر عبودیت، به تنظیم باورها، عواطف، انگیزه ها و رفتارهای خود پرداخته، با هشیاری و پایبندی به قوانین الهی، به تدریج مراتب کمال را کسب می کند. بنابراین، می توان گفت: آموزه های دینی ظرفیت تبیین روان شناختی و طراحی مدل مفهومی را دارند و از این بستر، می توان باب گفت وگو برای کاربست مفاهیم دینی در سلامت فردی و اجتماعی را فراهم آورد.
    کلیدواژگان: مدل مفهومی، تقرب به خدا، علامه طباطبائی، اعتباریابی
  • محمود خلیلیان شلمزاری *، حمیدرضا حسن آبادی ، محمدناصر سقای بی ریا، فرید براتی سده صفحات 23-38
    اندیشمندان در رویکردهای مختلف در روان شناسی، به مطالعه دین و سازه های هیجانی آن پرداخته اند و سرآغازی برای مطالعه روان سنجی در خصوص دین و پدیده های دینی ایجاد نموده اند. هدف این پژوهش، تدوین مدل پدیدآیی خوف از خدا، مبتنی بر دیدگاه علامه طباطبائی است. برای تدوین مدل پدیدآیی، از روش تحلیل محتوای استنباطی استفاده شد. جامعه متنی پژوهش، آثار مکتوب علامه طباطبائی و نمونه متنی تحقیق، 12 جلد از تفسیر المیزان است. یافته های پژوهش نشان داد که مدل پدیدآیی هیجان خوف از خدا، مبتنی بر دو حیطه کلی هستی شناختی و روان شناختی است و دارای چهار سطح (آگاهی، شناخت، هیجان و رفتار) است. همچنین، در فرایند پدیدآیی خوف از خدا، عنصر شناختی شامل شناخت هدف، شناخت ویژگی های خدا و آگاهی از خصوصیات انسان؛ عنصر انگیزشی شامل انگیزه دفع ضرر و عنصر رفتاری شامل اجتناب از منشا ترس و پیشروی به سمت هدف می شود. بنابراین، هیجان خوف از خدا، مبتنی بر اندیشه علامه طباطبائی از تعریف و دارای مدل پدیدآیی روان شناختی برخوردار است.
    کلیدواژگان: خوف از خدا، ترس، اندیشه علامه طباطبائی، مدل پدیدآیی
  • پریسا پرن *، مسعود آذربایجانی، علی دلاور صفحات 39-56
    این پژوهش، به منظور تعیین اثربخشی درمان وجودی، بر اساس قرآن کریم، بر تغییر مثبت باورهای مبتلایان به ام اس ارائه شده است. جامعه آماری این تحقیق، کلیه بیماران ام اس تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی بودند. برای بررسی باورهای وجودی مبتلایان به ام اس و بررسی اثربخشی درمان استخراجی از قرآن کریم، پرسش نامه ای طراحی شد و در اختیار مبتلایان به ام اس قرار گرفت. پس از جمع آوری پرسش نامه محقق ساخته و پس از طی مراحل تحلیل عاملی، استخراج عوامل تشکیل دهنده باورهای وجودی مبتلایان انجام شد که به ترتیب شامل، باورهای وجودی در رابطه با: 1. بودن در جهان معنادار؛ 2. ایمان و حقیقت؛ 3. خودآگاهی و مسئولیت؛ 4. بخشش و عشق به دیگران بودند. در مرحله نهایی پرسش نامه اصلاح شده، برای بررسی تغییر مثبت باورها، در اختیار دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفت. نتیجه تحقیق نشان داد که درمان وجودی بر تغییر مثبت بیماران ام اس موثر است.
    کلیدواژگان: رویکرد وجودی، درمان وجودی بر اساس قرآن کریم، باورهای وجودی
  • راضیه زارع بوانی *، فریده حسین ثابت صفحات 57-73
    هدف این پژوهش، تعیین اثربخشی آموزش صبر بر بهزیستی روان شناختی و امید، در مادران کودکان کم توان ذهنی بود. روش پژوهش، نیمه آزمایشی (طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل) با روش نمونه گیری در دسترس بود. آزمودنی های تحقیق 20 نفر از مادران کودکان کم توان ذهنی شهر تهران بودند که با استفاده از مقیاس صبر، غیرصبور شناخته شدند و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. سپس پرسش نامه های بهزیستی روان شناختی و امید اجرا شد. آموزش صبر به عنوان مداخله ای در گروه آزمایش اجرا شد، اما گروه کنترل مداخله ای دریافت نکردند. پیش از شروع مداخله، بعد از پایان جلسات آموزشی و همچنین دو ماه بعد از مداخله، پرسش نامه های بهزیستی روان شناختی و امید اجرا شدند. تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس و t زوجی انجام گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش صبر بر ارتقا امید و بهزیستی روان شناختی موثر است. بنابراین، از آموزش صبر می توان برای ارتقا امید و بهزیستی روان شناختی مادران کودکان کم توان ذهنی استفاده نمود.
    کلیدواژگان: صبر، امید، بهزیستی روان شناختی، کم توان ذهنی
  • داود فتحی *، مرتضی مرادی ، ناهید حسینی نژاد، حسین قمری کیوی ، محسن علیپور صفحات 75-84
    هدف این پژوهش، مطالعه اثربخشی گروه درمانی به شیوه شناختی رفتاری، بر شاخصه های مدل کنار آمدن با فقدان امیدواری و سلامت معنوی در دانشجویان سوگ دیده است. پژوهش از نوع شبه آزمایشی و طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. از دانشجویان سوگ دیده در دانشگاه محقق اردبیلی، 30 دانشجوی سوگ دیده، با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. از پرسش نامه امیدواری اشنایدر و پرسش نامه سلامت معنوی، به عنوان پیش آزمون پس آزمون در این پژوهش استفاده شد. داده ها با روش آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل داده ها حاکی از آن بود که درمان شناختی رفتاری گروهی بر افزایش امیدواری و سلامت معنوی افراد سوگ دیده سودمند می باشد و بین دو گروه مورد مطالعه، تفاوت معناداری حاصل شده است (P</001). براین اساس، می توان گفت: گروه درمانی به شیوه شناختی رفتاری، در بهبود شاخصه های مدل کنار آمدن با فقدان اثربخش است و با کمک به افراد سوگ دیده، در تخلیه هیجانی و پذیرش مرگ، امیدواری و سلامت معنوی آنان را می توان افزایش دهد.
    کلیدواژگان: درمان شناختی رفتاری، امیدواری، سلامت معنوی، سوگ
  • نجمه حمید *، یاسر بولاغی، مهناز مهرابی زاده هنرمند صفحات 85-101
    این پژوهش، با هدف بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری مذهب محور، بر تاب آوری و شادکامی دانشجویان اجرا شد. 375 دانشجو به پرسش نامه تاب آوری کانر و دیویدسون و شادکامی آکسفورد پاسخ دادند. از میان افرادی که در پرسش نامه تاب آوری و شادکامی یک انحراف معیار پایین تر از میانگین کسب کردند، به طور تصادفی تعداد 40 نفر انتخاب شدند. به دلیل ریزش 6 آزمودنی در گروه آزمایش، گروه کنترل هم به همان اندازه همتاسازی گردید. سپس، آزمودنی ها به دو گروه آزمایش و کنترل (14 نفری) تقسیم شدند. درمان شناختی رفتاری مذهب محور، در 10 جلسه 90 دقیقه ای به گروه آزمایش ارائه شد، در این مدت، گروه کنترل هیچ گونه مداخله ای دریافت نکرد. یافته های پژوهش نشان داد که میان گروه آزمایش و کنترل، از لحاظ تاب آوری و شادکامی تفاوت معناداری وجود دارد (001/0>p) ؛ یعنی میزان تاب آوری و شادکامی در گروه آزمایش، نسبت به پیش آزمون و گروه کنترل به طور معنا داری افزایش یافته بود. نتایج پژوهش نشان می دهد که کاربرد روان درمان گرانه، به ویژه مداخلات شناختی رفتاری مذهب محور، در کنار درمان های پزشکی، موجب افزایش میزان تاب آوری و شادکامی دانشجویان می شود.
    کلیدواژگان: درمان شناختی رفتاری مذهب محور، تاب آوری، شادکامی، دانشجویان
  • سید حسن عبدی سادات، عباس ابوالقاسمی، مینا طاهری فرد پیله رود * صفحات 103-118
    هدف این پژوهش، تعیین رابطه سبک زندگی اسلامی، معنای زندگی و هوش هیجانی با سلامت روان دانشجویان بود. این پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی است. نمونه پژوهش 238 دانشجوی مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بود که به صورت در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها، از پرسش نامه های سلامت عمومی، سبک زندگی اسلامی، معنای زندگی و هوش هیجانی استفاده شد. این داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تجزیه وتحلیل شد. نتایج نشان داد که سبک زندگی اسلامی و هوش هیجانی، با سلامت روان دانشجویان رابطه مثبت و معنادار دارد، اما بین معنای زندگی و سلامت روان دانشجویان رابطه معناداری به دست نیامد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که 7/16 درصد از واریانس سلامت روان توسط متغیرهای سبک زندگی اسلامی، معنای زندگی و هوش هیجانی تبیین می شود. بنابراین، این متغیرها در پیش بینی سلامت روان دانشجویان نقش مهمی دارند و با برنامه ریزی و آموزش های لازم می توان در جهت ارتقای سلامت روان دانشجویان اقدام نمود.
    کلیدواژگان: سبک زندگی اسلامی، معنای زندگی، هوش هیجانی، سلامت روان
|
  • Abbas Aynenchi *, Masoud Janbozorgi , Seyyed Mohammad Gharavi Pages 5-22
    Religious conceptualization is the basis for the application of religious ideas in different individual, family and social levels. The purpose of this research is to develop a conceptual model of nearness to God and its validation based on Allameh Tabataba'i's thoughts. In the development of the model, the methodology of this fundamental research is descriptive –analytical and in terms of content analysis, it is qualitative. In the validation section, the Delphi method with two coefficients of the ratio of validity and content validity index is used. With reflection on the terminology of "nearness" and its analysis in Allamah Tabataba'i's thoughts, the three components of gradual movement, transcendence-seeking selection and programming, and the eight sub-components of awareness-raising, rapprochement, unification, pragmatism, transcendental goal selection, routing, alertness and adherence were identified. Based on these components, nearness to God is a gradual movement through which the soul selects the transcendental goal of nearness to God in the path of devotion, modifies his beliefs, emotions, motives and behaviors, and gradually earns perfection with vigilance and adherence to the laws of God. Therefore, it can be said that religious teachings have the capacity for psychological explanation and the design of conceptual models, and prepare the ground for dialogue about the application of religious concepts in the individual and social health.
    Keywords: conceptual model, nearness to God, Allameh Tabatabai, validation
  • Mahmoud Khalilian Shalamzari *, Hamid Reza Hassanabadi , Mohammad Naser Saghaye Biria, Farid Barati Sadeh Pages 23-38
    Scholars have studied religion and its emotional structures in different approaches to psychology, and created the basis for psychometric study of religion and religious phenomena. The purpose of this research is to develop the model of the appearance of fear of God based on Allamah Tabatabai's view. Inferential content analysis method was used to develop the appearance model. The textual population of research is the written works of Allamah Tabatabai and the textual sample of the study is 12 volumes of the commentary of al-Mizan. The findings of the study showed that the emotional model of fear of God is based on two general aspects of ontology and psychology, and has four levels (consciousness, cognition, emotion and behavior). Also, in the process of the appearance of fear of God, the cognitive element includes the recognition of purpose, the recognition of the characteristics of God and the knowledge of human characteristics; the motivational element includes motive for the prevention of harm, and the element of behavior includes avoiding the source of fear and progress towards the goal. Therefore, the emotion of fear of God based on Allamah Tabatabai’s thought has a clear definition and a psychological appearance model.
    Keywords: fear of God, fear, Allamah Tabatabai’s thought, model of appearance
  • Parisa Paran *, Massoud Azarbayejani, Ali Delawar Pages 39-56
    The Present study is designed to determine the effectiveness of existential therapy based on the Holy Qur'an on the positive change in the beliefs of MS patients. The statistical population of this study included all MS patients covered by social security insurance. A questionnaire was developed for MS patients to assess their existential beliefs and investigate the effectiveness of existential therapy derived from the Holy Quran. After collecting the researcher-developed questionnaire and following the process of factor analysis, elicitation of the factors contributing to the existential beliefs of the patients was performed, which ‘respectively, included existential beliefs regarding: 1. Being in the meaningful world; 2. Faith and truth; 3. Self-awareness and Responsibility; 4. Forgiveness and love for others. At the final stage, the questionnaire was modified and given to two experimental and control groups to examine the positive change in beliefs. The results of the study showed that existential therapy is effective in the positive change in MS patients.
    Keywords: existential approach, existential therapy based on the Holy Qur'an, existential beliefs
  • Razieh Zare Bouani *, Farideh Hossein Sabet Pages 57-73
    The aim of this study was to determine the effectiveness of teaching patience for the psychological well-being and hope among the mothers of mentally retarded children. The research method was semi-experimental, (pre-test, post-test design with control group) and convenience sampling method was used. The subjects were 20 mothers of mentally retarded children in Tehran, who were identified as being impatient by means of patience scale and randomly assigned to experimental and control groups. The mothers responded to the psychological well-being and hope questionnaires. Patience training was performed as an intervention in the experimental group, but the control group did not receive any intervention. Before the intervention, after the end of the training sessions, as well as two months after the intervention, the psychological well-being and hope questionnaires were completed. Data analysis was performed using covariance analysis and paired t-test. The results of this study showed that patience training is effective in promoting hope and psychological well-being. Therefore, the teaching of patience can be used to promote the hope and psychological well-being of the mothers of mentally retarded children.
    Keywords: patience, hope, psychological well-being, mentally retarded
  • Davoud Fathi *, Morteza Moradi , Nahid Hosseininejad , Hossein Ghamari Kivi , Mohsen Alipour Pages 75-84
    The purpose of this research was to study the effectiveness of cognitive-behavioral group therapy on the parameters of the model of coping with loss, hope and spiritual well-being in grieving students. The research was semi-experimental with pre-test, post-test design and control group. From among the grieving students at Mohaghegh Ardabili University, 30 undergraduate students were selected using convenience sampling method. Schneider Hope Questionnaire and Spiritual Health Questionnaire were used as pre-test and post-test in this study. The Data were analyzed using the statistical analysis of covariance. The results of the data analysis indicated that cognitive-behavioral group therapy is beneficial for increasing the hope and spiritual well-being of grieving individuals, and there is a significant difference between the two groups (P</001). Accordingly, it can be said that cognitive-behavioral group therapy is effective in improving the parameters of the model a coping with loss; it helps the grieving individuals in their emotional discharge and acceptance of death, and increases their hope and spiritual well-being.
    Keywords: cognitive-behavioral therapy, hope, spiritual well-being, grief
  • Najmeh Hamid *, Yaser Bulaghi, Mahnaz Mehrabizadeh Honarmand Pages 85-101
    The aim of this study was to investigate the effectiveness of religion-based cognitive-behavioral therapy on students’ resilience and happiness. 375 university students responded to Connor and Davidson Resilience Questionnaire and Oxford Happiness Questionnaire. From among those who scored a standard deviation below average in the resilience and happiness questionnaires, 40 were randomly selected. Due to the loss of 6 subjects in the experimental group, the control group was equally matched. Subjects were then divided into two experimental and control groups (n = 14). Religion-based cognitive-behavioral therapy was presented to the experimental group in ten 90 -minute sessions. During this time period, the control group did not receive any intervention. The findings of the study showed that there is a significant difference between the experimental and control groups in terms of resilience and happiness (P</001); the level of resilience and happiness in the experimental group was significantly higher than the pre-test and control group. The results of the study show that psychotherapy, especially religion-based cognitive-behavioral interventions, along with medical treatments increases the resilience and happiness of students.
    Keywords: religion-based cognitive-behavioral therapy, resilience, happiness, university students
  • Seyyed Hassan Abdi Sadat , Abbas Abolghasemi , Mina Taherifard Pilehrood * Pages 103-118
    The Purpose of this research was to determine the relationship between Islamic lifestyle, meaning of life and emotional intelligence with university students’ mental health. This descriptive study is correlational. A sample of 238 undergraduate and postgraduate students was selected through convenience sampling. The data were collected using the questionnaires of general health, Islamic lifestyle, meaning of life and emotional intelligence. The data were analyzed using Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis. The results showed that Islamic lifestyle and emotional intelligence have a positive and significant relationship with students' mental health, but there is no significant relationship between meaning of life and mental health of students. Also, the results of multiple regression analysis showed that 16.7 percent of variance of mental health is explained by the variables of Islamic lifestyle, meaning of life and emotional intelligence. Therefore, these variables play a significant role in predicting the mental health of students, and mental health can be improved by providing necessary planning and training.
    Keywords: Islamic lifestyle, meaning of life, emotional intelligence, mental health