فهرست مطالب

مدیریت استاندارد و کیفیت - سال هشتم شماره 2 (پیاپی 27، تابستان 1397)

نشریه مدیریت استاندارد و کیفیت
سال هشتم شماره 2 (پیاپی 27، تابستان 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/06/25
  • تعداد عناوین: 6
|
  • روابرت اچ. آلن ، رام دی. سریرام ترجمه: مریم محمدروضه سرا، مجتبی بحیرایی صفحه 6
    در این مقاله نقش استانداردها در نوآوری با تاکید ویژه روی فرایندهای طراحی و ساخت، مرور و بررسی شده است. مقاله با تعریف و دسته بندی استانداردها و نیز بررسی نقش و زیرساخت آن ها در جامعه شروع می شود. این روند به طور مشابه درباره ی نوآوری نیز دنبال می شود. با بررسی ارتباط بین نوآوری و استانداردها، تاثیر منفی و مثبت هر یک بر دیگری تعیین می شود. بررسی تاریخچه ی چهار مطالعه ی موردی در حوزه های مختلف- ساخت و تولید، سخت افزار رایانه، طراحی اجزای مکانیکی، و تبادل داده ی محصول نشان می دهد که، همان گونه که انتظار می رفت، استانداردها اغلب از فناوری های نوآورانه ناشی می شوند. همچنین، شگفت این که استانداردها اغلب به طور مستقیم و غیرمستقیم موجب تحریک نوآوری می شوند. نتیجه این که، به طور کلی، مزایای استانداردها برای نوآوری در طراحی و ساخت نسبت به محدودیت های احتمالی آن ها در خلاقیت، بیش تر و مهم تر هستند.
  • محمد جواد ارشادی ، محمد مهدی ارشادی ، علیرضا چرسنج صفحه 17
    در مقاله حاضر به تجزیه وتحلیل وضعیت کیفیت خدمات در ادارات شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ پرداخته ایم. باتوجه به فراوانی جمعیت موردمطالعه، در ابتدا تعدادی از مشترکین را با فرمول کوکران انتخاب کرده و با مدل ارزیابی سروکوال، داده ها را در دو زمینه ادراک و انتظارات مشتریان گردآوری می کنیم. سپس کیفیت خدمات در ابعاد قابلیت اعتماد، پاسخگویی، اطمینان خاطر، همدلی و عوامل ملموس با تعریف زیرمعیارها و آزمون رگرسیون بررسی شد و با روش تحلیل شبکه ای، اهمیت هریک بر کیفیت ارائه خدمات ارزیابی شد. براساس نتایج، معیار پاسخگویی دارای بیشترین حساسیت برای مشترکین می باشد. در ادامه سه طرح بهبوددهنده بررسی شد و طبق نظرات خبرگان و معیارهای مذکور، ابعاد مختلف آن ها با فرایند تحلیل شبکه ای بررسی گردید؛ استفاده از این روش ضمن درنظرگیری تمامی معیارها و اهداف، انتخاب بهترین طرح را تسهیل می کند. درنهایت سوپرماتریس ارزیابی طرح ها محاسبه شد و بهترین طرح انتخاب گردید.
    کلیدواژگان: ارزیابی کیفیت خدمات، مدل سروکوال، روش تحلیل شبکه ای، تصمیم گیری و اولویت بندی
  • حمیداسماعیلی ، مسعود مرادنژادی صفحه 33
    در شرایط اقتصادی امروز، رقابت، تلاش شرکتها و سازمانها با محصولات و خدمات برای جذب مشتری بیشتر در نتیجه سودآوری این شرکتها، چالش اساسی مدیریت، بقا، رشد و موفقیت در سازمان است. مدیریت کیفیت جامع، فلسفه و نگرشی به مدیریت است که بر مبنای آن تمامی کارکنان، مشتریان و تامینکنندگان به منظور دستیبابی به این اهداف تلاش میکنند. ما در این تحقیق به تعیین عوامل کلیدی جهت پیادهسازی موفق سیستم مدیریت کیفیت جامع در بانک سامان میپردازیم. از همین رو برای تعیین فاکتورهای کلیدی مدیریت کیفیت جامع ابتدا در گام اول از طریق توزیع پرسشنامه در بین کارمندان بانک سامان پرداخته و سپس تحلیل عاملی برای تعیین فاکتورها کلیدی توسط نرم افزار SPSS انجام میدهیم و سپس در گام دوم از طریق روش منطق فازی فاکتور کلیدی موفقیت را تعیین میکنیم و در گام آخر از طریق روش جامع فازی به ارزیابی جامع سیستم مدیریت کیفیت جامع در بانک سامان میپردازیم.
    کلیدواژگان: مدیریت کیفیت جامع، روش جامع فازی، فاکتورهای کلیدی موفقیت، TQM
  • محسن کریم زاده ثانی ، علی ناظری صفحه 49
    هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه استراتژی پایداری پیشگرانه بر استانداردهای زیست محیطی از طریق متغیر میانجی سیستم های کنترل پایداری می باشد. ابزار اصلی جمع آوری داده ها و اندازه گیری متغیرها پرسشنامه بوده است که در قالب طیف لیکرت، تدوین گردید و برای جمع آوری داده ها مورد استفاده قرار گرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر را کارکنان و مدیران شرکت استیل البرز تشکیل می دهند. بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه 120 نفر برآورد گردید. برای بررسی روایی ابزار تحقیق از پانل متخصصان و برای اندازه گیری پایایی ابزار تحقیق از آماره آلفای کرونباخ استفاده گردید. نتایج مدل معادلات ساختاری نشان داد که استراتژی پایداری پیشگیرانه بر روی سیستم های کنترلی پایداری و استراتژی پایداری پیشگیرانه بر استانداردهای زیست محیطی و استراتژی پایداری پیشگیرانه از طریق متغیر میانجی سیستم های کنترلی پایدار بر استانداردهای زیست محیطی دارای تاثیر مثبت و معنی داری می باشند.
    کلیدواژگان: استراتژی پایداری پیشگرانه، استانداردهای زیست محیطی، سیستم های کنترل پایداری
  • سید حمیدرضا شاوران، سید هدایت الله داورپناه، مجتبی طاهری صفحه 61
    هدف پژوهش حاضر سنجش روابط علی بین رهبری معنوی و مدیریت کیفیت جامع در دانشگاه اصفهان و دانشگاه هرات بود. روش تحقیق توصیفی، از نوع همبستگی و جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان اداری دو دانشگاه در سال 96- 95 تشکیل دادند. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان (1970) و به روش طبقه ای متناسب با حجم تعداد 342 نفر محاسبه شد. ابزارهای جمع آوری اطلاعات دو پرسشنامه رهبری معنوی فرای (2005) و پرسشنامه مدیریت کیفیت فراگیر محقق ساخته بر اساس مطالعات مقیمی (1388) بودند. نتایج حاصل از تحلیل داده ها حاکی از آن بود، بین رهبری معنوی و مدیریت کیفیت جامع و مولفه های آن در هر دو دانشگاه رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (05/0≥ p) ؛ و رهبری معنوی در دانشگاه اصفهان 40 درصد و در دانشگاه هرات 31 درصد از تغییرات مربوط به مولفه های مدیریت کیفیت جامع را پیش بینی می نماید. علاوه بر این، نتایج نشان داد بین استقرار رهبری معنوی در دو دانشگاه اصفهان و دانشگاه هرات تفاوت معناداری وجود دارد (96/1t≥؛ 05/0≥ p). همچنین میانگین نظرات پاسخگویان در خصوص مدیریت کیفیت جامع نشان دهنده آن بود که تنها از لحاظ مولفه مشتری مداری تفاوت دو دانشگاه معنادار بوده و میانگین این مولفه در دانشگاه اصفهان بیشتر از دانشگاه هرات بوده است (09/4, f= 05/0≥ p). نتایج مدل یابی معادلات ساختاری نیز نشان داد که رهبری معنوی با ضریب مسیر 70/0 قادر به تاثیرگذاری بر مدیریت کیفیت فراگیر می باشد (96/1t≥؛ 05/0P≤).
    کلیدواژگان: رهبری معنوی، مدیریت کیفیت جامع، دانشگاه، اصفهان، هرات
  • وحید شعبانی صفحه 77
    خطر مقدمه ی ایجاد حادثه است. برای تبدیل خطر به حادثه باید از یک آستانه عبور کرد. یکی از عوامل عبور از آستانه، عدم رعایت فاکتورهای ایمنی در بسته بندی، انبارش و حمل ونقل کالاهای خطرناک است. عمر خدمات دهی، مدت زمانی است که مهمات یا مواد منفجره می تواند بدون هیچ مخاطره ای ذخیره، جابه جا و استفاده شود استانداردسازی فرایندهای انبارش، حمل ونقل و بسته بندی مهمات و مواد منفجره از موضوعاتی است که به لحاظ اهمیت آن، چه ازنقطه نظر ایمنی و چه به لحاظ بقای کیفیت و طول عمر محصول، در سطح جهانی بسیار موردتوجه بوده و مراجع قانون گذار در خصوص چگونگی نظارت و کنترل آن ها، قواعد و مقرراتی را تدوین و ارائه نموده است. با توجه به اهمیت و کارایی مهمات و مواد منفجره در صنایع نظامی، حجم تولید و مصرف آن ها و خطرات ناشی از کار با این محصولات در مراحل مختلف تولید، حمل ونقل، انبارش و کاربری، بهبود در هر یک از مراحل اشاره شده، به لحاظ ایمنی و ماندگاری محصول دارای اهمیت فراوان است؛ ازاین رو، در این مقاله، به الزامات فرایندهای انبارش، حمل ونقل و بسته بندی مهمات و مواد منفجره پرداخته شده است. رعایت نکات ایمنی علاوه بر جلوگیری و ممانعت از آسیب های جانی و مالی، تاثیر بسزایی در حفظ کارایی و طول عمر مهمات و مواد منفجره خواهد داشت. در این مقاله، علاوه بر، ارائه ی دسته بندی مواد خطرناک، طبقه بندی خطر و گروه های سازگاری مهمات و مواد منفجره، الزامات استانداردسازی در فرایندهای انبارش، حمل ونقل و بسته بندی مهمات و مواد منفجره که هر یک دارای نقش کلیدی در ایمنی، ماندگاری و ارتقای طول عمر خدمات دهی محصولات هستند، معرفی و تبیین می گردد.    
    کلیدواژگان: استانداردسازی، مهمات، مواد منفجره، انبارش، حمل ونقل، بسته بندی