فهرست مطالب

مدیریت رسانه - پیاپی 42 (خرداد و تیر 1397)

ماهنامه مدیریت رسانه
پیاپی 42 (خرداد و تیر 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/04/04
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سرمقاله
  • مهدی مافی * صفحه 9
    می توان ادعا کرد قرن ها از عمر «تبلیغات» می گذرد؛ اما بدون شک در روزگاری که ما زندگی می کنیم، قرار نیست همه چیز مثل سابق باشد.  گسترش رسانه های جمعی، چیزی که در اوایل دهه 60 میلادی «مارشال مک لوهان» را بر آن داشت تا از «دهکده جهانی» صحبت به میان آورد، بر همه شئون زندگی بشر تاثیر خودش را گذاشته است. بالا رفتن سرعت وسایل نقلیه و راح تتر شدن صادرات و واردات باعث شده دیگر مردم فقط به کالاهایی که در محدوده جغرافیایی خودشان تولید می شود، قناعت نکنند و هر روز منتظر رسیدن محصولات جدید باشند. بالا رفتن تنوع محصولات و حضور خریداران بالقو های به تعداد همه مردم جهان باعث شده شرکت های مختلف از هر امکانی برای پیشبرد فروش محصولاتشان استفاده کنند و در عصر رسانه، بدون شک یکی از مهم ترین این امکانات، همین رسانه است.  یکی از انواع تبلیغات با بهرهگیری از کارکرد رسانه، «مکان یابی محصول»  است. تکنیکی که در طول سال ها، آن قدر پرطرفدار شده که اکنون می توان از آن به عنوان یک صنعت میلیارد دلاری یاد کرد. این موضوع خود یکی از مهم ترین دلایلی است که لزوم بررسی «مکان یابی محصول» را افزایش می دهد و تحقیق بر روی نتایج و تاثیرات آن را پراهمیت می کند. این پژوهش با هدف آشنایی بیشتر مخاطب با پدیده «مکان یابی محصول»  نوشته شده است. روش پژوهش به صورت تحلیلی- توصیفی است و گردآوری داده ها از طریق داده های ثانویه و مطالعه کتابخانه ای بوده است.
    کلیدواژگان: مکان یابی محصول، ارتباطات، سینما، بازاریابی پیشرفته، تبلیغات
  • سیما قهرمانی *، شهناز هاشمی صفحه 19
    جذابیت جسمانی از جمله موضوعاتی است، که در دوران مدرن استانداردهای جدیدی پیدا کرده و از عوامل شکل دهنده روابط افراد محسوب می شود، به طوری که مدیریت بدن در دوران مدرن اهمیت بیشتری پیدا کرده است. در این پژوهش با استفاده از رویکرد برساخت گرایی، خوانشی از مطالعات انجام شده در مجلات معتبر علمی- پژوهشی انجام گرفت. پس از نقد و بررسی دیدگاه های مرتبط با موضوع مورد پژوهش، چارچوب نظری بر اساس دیدگاه های گیدنز، گافمن، بوردیو، تنظیم گردید.
    به اقتضای موضوع و هدف پژوهش شیوه سنتزپژوهی انتخاب شد. به همین دلیل با دو متغیر «مدیریت بدن» و «شبکه های اجتماعی» در مجموع 80 مقاله مورد ارزیابی قرار گرفت و در نهایت 40 مقاله برای خوانش مجدد کدگذاری و شاخص ها و مفاهیم آنان استخراج شد. بعد از کدگذاری مجدد، نتایج مطالعه تلفیقی در چهار دسته «باورهای زیباشناختی « ،» تاثیر مدیریت بدن بر سبک زندگی «،» مد و بدن آگاهی » و «مدیریت بدن به مثابه ابزار مطیع ساز زن در پذیرش اجتماعی» تقسیم بندی شد و با استناد به مصادیق، پیوستار این دسته ها و نحوه مدیریت بدن در شبکه های اجتماعی هویدا شد. بدن زن به مثابه ابزاری برای پذیرش اجتماعی و تایید جامعه مردان بازنمایی شده و به همین دلیل این نگاه زیباشناختی بر بدن زن نیز حاکی از سلطه مردان و فرهنگ امیرالیستی سرمایه داری غرب بر نقش و برساخت هویت زنان در جامعه ارزیابی می گردد. پیشنهاد می شود مسئولین صدا و سیما برنامه تصویری منسجم و شفاف از خطرات توجه بیش از حد به پدیده بدن و مسائل پیش روی ظرافت و لاغری ارائه دهند. همچنین تقویت رسانه ها و تلاش در جهت بازنمایی هر چه بیشتر علائق مخاطبان جوان و به ویژه زنان در کاهش جاذبه به سوی شبکه های اجتماعی و مخاطرات پیش روی آن اثرگذار است.
    کلیدواژگان: مدیریت بدن، شبکه های اجتماعی، زنان کاربر
  • سمانه کچویی * صفحه 43
    در این مقاله سعی شده مقایس های میان قوانین مطبوعات در قانون اساسی مکزیک و ایران انجام شود. حقوق مطبوعات، محدودیت ها، آزاد ی ها و جرایم مطبوعات از جمله مواردی است که در قانون اساسی هر دو کشور به آنها اشاره شده است، به طور کلی بحث مطبوعات در مکزیک در چارچوب سه پارامتر قانونی مهم بررسی می شود: الف( اصل ششم و اصل هفتم قانون اساسی در رابطه با آزادی بیان و چاپ؛
    ب( قانون چاپ 1917 ؛
    ج( برداشت هایی که از قوانین مختلف در دادگاه های مکزیک انجام شده است.
    استثناهایی برای آزادی بیان از جمله هتک حرمت، اهانت و افترا، آسیب اخلاقی، بی احترامی، حریم شخصی کاربران حق کرامت، حفظ حریم خصوصی، و تصویر شخصی. مقررات مالکیت خارجی در شرکت های روزنامه نگاری، مقرارت ضد انحصاری در شرکت های روزنامه نگاری و مقررات مربوط به خبرگزاری ها و اینترنت از جمله مواردی است که در قانون مطبوعات مکزیک مورد بررسی قرار گرفته است. در قانون اساسی ایران هشت اصل در خصوص مطبوعات آمده است: تعریف مطبوعات، رسالت مطبوعات، حقوق مطبوعات، حدود مطبوعات، شرای ط متقاضی و مراحل صدور پروانه، جرائم، هیئت منصفه مطبوعات، موارد متفرقه و هر کدام مفاد و بندهای گوناگونی را برای بررسی جزئیات بیشتر در بر گرفته اند.
    کلیدواژگان: ایران، مکزیک، قانون اساسی، مطبوعات، آزادی بیان، حقوق
  • فاطمه پیرهادی *، سبحان رضایی صفحه 61
    هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین اعتیا د به اینترنت و پیشرفت تحصیلی مقاله حاضر، برگرفته از پژوهشی است که طی آن، مطالب مربوط به تولید علم و ترویج گفتمان علمی در کشور در متن سخنان مقام معظم رهبری به روش اسنادی مورد بررسی قرار گرفته است. هدف اصلی این پژوهش یکفی، بررسی وضعیت تولید علم و ترویج گفتمان علمی با تاکید بر سخنان مقام معظم رهبری و پیشنهاد راهکارهای مناسب رسانه ای جهت ایجاد بستر گفتمان سازی علمی در کشور است.  در طی این پژوهش، سعی شد تا به زمینه های از قبیل چگونگی جایگاه کنونی علم در کشور؛ بررسی مخاطبان گفتما نسازی علمی در کشور؛ و ارائه راهکارهای رسانه ای و متناسب با ترویج علم در کشور پرداخته شود. در ابتدا سخنان مقام معظم رهبری به عنوان سندی بالادستی در زمینه ترویج علم و گفتمان علمی انتخاب شده سپس تمامی سخنرانی های ایشان از سال ( 1368 ) تاکنون مرتبط با مبانی ارزشی حاکم بر سیاست گذاری و سیاست های کلی و راهبردی علم و ترویج گفتمان علم و فناوری انتخاب شد. سپس مقوله های کلیدی استخراج شده و با مراجعه به نسخه نوشتاری بیانات مربوطه، سخنرانی های مرتبط با علم و گفتمان علمی تهیه و تحلیل شده، و پس از فیش برداری جملات و عبارات مرتبط با اهداف پژوهش و طبقه بندی نظریات و دیدگاه های ارائه شده، جدول مفهومی تلخیص و ارائه شد. در پایان جهت پاسخگویی به سوالات اصلی پژوهش، محقق برای رسیدن به الگویی کم مشکل مجددا به مقوله های کلیدی استخراج شده در مرحله اول رجوع کرده و آنها را با الگوی ارائه شده تطبیق داده است و سرانجام نتایجی ماحصل بررسی اسناد بالا دستی-ابلاغیه های شوراهای عالی کشور، نقشه جامع علمی کشور، نقشه مهندسی فرهنگی کشور، سیاست های کلی «علم و فناوری» ، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، جهت پاسخ به اهداف تحقیق ارائه شده و با توجه به جدول مفهومی تلخیص شده راهکارهای مناسب رسانه ای جهت ایجاد بستر گفتمان سازی علمی در کشور پیشنهاد شد.
    کلیدواژگان: علم، گفتمان، گفتمان علمی
  • فرحناز مصطفوی کهنگی *، فاطمه محمدی سیجانی صفحه 73
    هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین اعتیا د به اینترنت و پیشرفت داعش می باشد. کیی از ویژگی های عصر حاضر پررنگ شدن نقش سازمان های غیر دولتی است. در خاورمیانه نیز شاهد ظهور نوعی از این سازمان های غیر دولتی هستیم که مسلح بوده و نقشی شبیه به دولت ها ایفا میکنند، هر چند که در نهایت دولتش مستدام نبود؛ اما تجرب های قابل توجه و شایان مطالعه است. حقیقت ابعاد مختلف این جنبش قابل بررسی است. یکی از ابعاد مهم حرکت داعش استفاده بهینه از فضای مجازی و امر رسانه است. این تشکیلات توانست با بهره گیری از عناصر دانش آموخته خود که به آخرین دستاوردهای تکنولوژیک آشنایی داشته اند، تجربه ای موفق از بهره گیری از رسانه را به نمایش درآورد. در این تجربه تبلیغ و در عین حال استفاده از رسانه به عنوان یک ابزار عملیاتی توامان مورد توجه قرار گرفت و بهره های بسیار برای آن سازمان داشت. در این نوشتار کوشیده ایم ابعاد مختلف فعالی تهای رسانه ای به ویژه در فضای مجازی از سوی داعش را مورد توجه قرار دهیم، به خصوص که از این ابزار برای پیشبرد عملیات روانی استفاده بهینه شده است.
    کلیدواژگان: داعش، فضای مجازی، تروریسم، جنگ روانی، رسانه