فهرست مطالب

ماهنامه معرفت
سال بیست و هفتم شماره 10 (پیاپی 253، دی 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/11/01
  • تعداد عناوین: 10
|
  • ویژه اقتصاد
  • آیت الله علامه محمدتقی مصباح صفحات 5-12
    امیرمومنان علی†، در ادامه خطبه نورانی خود و پس از آنکه شیعیان واقعی و مومنان راستین را به سبب کظم غیظ و فروخوردن خشم خود می ستایند، به چند ویژگی و نشانه دیگر آنها اشاره می کنند و درباره نشانه مومنان و شیعیان واقعی می فرمایند: «صافیا خلقه،‏ آمنا منه جاره، سهلا امره، معدوما کبره، بینا صبره، کثیرا ذکره» ؛ اخلاقش نیکو، همسایه اش از او ایمن، کارش آسان، کبر و غرور از او رخت بربسته، صبرش آشکار و یاد خدا و ذکر او فراوان است. ریشه غضب، تکبر و خودبزرگ بینی است. دانستیم ریشه بسیاری از مفاسد اخلاقی، تکبر و خودبزرگ بینی است. همچنین در برخی روایات، تکبر، حرص و حسد ریشه کفر و هلاکت انسان معرفی شده است، چنان که امام حسن†، می فرمایند: «هلاک‏ الناس‏ فی‏ ثلاث‏: الکبر والحسد والحرص؛ فالکبر هلاک الدین وبه لعن إبلیس، والحرص عدو النفس وبه اخرج آدم من الجنه، والحسد رائد السوء ومنه قتل قابیل هابیل» ‏؛ هلاکت مردم در سه چیز است: کبر، حرص و حسد. کبر موجب نابودی دین است و به جهت آن (کبر) شیطان ملعون شد. حرص دشمن جان است و به واسطه حرص، آدم از بهشت خارج گردید. حسد سردسته بدی هاست و به واسطه حسد قابیل، هابیل را کشت. این مقاله به تفصیل به بحث تواضع و سلوک به عنوان ویژگی شیعیان واقعی می پردازد.
    کلیدواژگان: تواضع، سلوک، کبر، خودبرتربینی، فروتنی
  • سیدمحمدحسین میرصانع صفحات 13-23
    بهبود وضعیت اقتصادی، جزء مهم ترین اهداف تشکیل یک ملت محسوب می شود. یافتن راه کارهای رسیدن به این امر، همواره مهم ترین رکن یک نظام اقتصادی بوده و زمانی این راه کارها اهمیت بیشتری می یابد که آن ملت، با فشارهای اقتصادی روبه رو باشد. در چنین شرایطی باید نظام اقتصاد مقاومتی را برگزید. این پژوهش با روش تحلیلی توصیفی تلاش می کند تا با بررسی سیره نبوی به این پرسش پاسخ دهد که چگونه می توان اقتصاد مقاومتی مطلوب را در جامعه ایجاد و نه تنها از سیطره اقتصادی دشمنان خارج شد، بلکه راه کارهای اقتصاد تهاجمی را نیز مورد بررسی قرار می داد. براین اساس، با بیان راه کارهای پیامبر اکرمˆ در مسیر اقتصاد مقاومتی تا اقتصاد تهاجمی، بر این نکته تاکید دارد که پیامبر در شعب ابی طالب، با اقتصاد مقاومتی خود، به رفع موانع اقتصادی دشمن پرداخت، و سپس با ممانعت از سیطره اقتصادی کفار قریش، به ایجاد رفاه اقتصادی اقدام نمود. این عوامل موجب گردید تا پیامبر اکرمˆ در اخرین مرحله، به اقتصاد تهاجمی روی آورده، و دشمنان اسلام را از نظر اقتصادی با شکست مواجه سازد.
    کلیدواژگان: اقتصاد در اسلام، رفاه اقتصادی، تحریم اقتصادی، اقتصاد مقاومتی
  • محمد جواد قاسمی اصل اصطهباناتی صفحات 25-37
    برخی مکاتب اقتصادی بر جدایی اقتصاد از اخلاق تاکید دارند. تبیین دیدگاه درست اسلامی، منوط به تعامل دو دانش اخلاق و اقتصاد است. مقاله حاضر به روش تحلیلی توصیفی با تبیین رابطه نظریات اخلاقی و اقتصادی، به تطبیق چهار مبنای اخلاقی منشا اعتبار احکام ارزشی، ارتباط واقعیت و ارزش، مراتب احکام ارزشی و مخاطب شناسی در خطاب های ارزشی، در دو حوزه دانش اقتصاد؛ یعنی انواع نظریات اقتصادی، هنجاری، اثباتی و سیاستی و انواع واحد تحلیل اقتصادی، با تاکید بر فرد و نهادهای اقتصادی پرداخته است.
    یافته های پژوهشی حاکی از این است که اقتصاد هنجاری، زیرمجموعه اخلاق هنجاری و اقتصاد اثباتی، در تعامل مستمر با اخلاق توصیفی است. تفاوت در مبانی اخلاقی، موجب تمایز در نسبیت یا اطلاق نظریات هنجاری و سیاستی، تشخیص غایت رفتارهای اقتصادی، تعیین اعتبار معرفتی و مرجع تشخیص خطاب های اقتصاد هنجاری و سیاستی، موضع گیری درباره جایگاه وجودی و روش شناختی نهادها در اقتصاد، شناخت ارزش های اقتصادی و رتبه بندی بین ارزش های اقتصادی با سایر ارزش ها، ایجاد ظرفیت مقایسه اندیشه های اقتصادی، با اتکا به ارزش های اخلاقی و رفتاری، تعریف انسان اقتصادی و اقتصاد انسانی خواهد شد.
    کلیدواژگان: خطاب های ارزشی، دانش اقتصاد، واقعیت و ارزش، مراتب احکام ارزشی، مبدا مشروعیت احکام ارزشی، مخاطب شناسی
  • سیدقائم حیدری منش ، محمود عیسوی صفحات 39-50
    با توجه به گسترش روزافزون شرکت های لیزینگ در ایران، این مقاله با روش توصیفی تحلیلی به بررسی فقهی عملکرد و قوانین آنها در ایران می پردازد. یافته های پژوهش، نشان می دهد که معاملات شرکت های لیزینگ، مبتنی بر اجاره به شرط تملیک و بیع مرابحه بوده و به لحاظ شرعی عقدی صحیح و نافذ هستند. اگرچه برخی اشکالات آیین نامه ای در اجرای این دو عقد وجود دارد. همچنین، برخی شروط ضمن عقد شرکت های لیزینگ، همچون شرط ضمانت، شرط جریمه تاخیر، شرط تاجیل و تاخیر پرداخت اقساط، به لحاظ فقهی صحیح می باشند. اما برخی شروط و بندهایی که در قراردادهای شرکت های لیزینگ وجود دارند، باید مورد بازنگری قرارگیرند. مثلا، عقد خارج لازم، که جزء شروط بسیاری از قراردادها، از جمله قراردادهای لیزینگ است، با این اشکال مواجه است که نه چنین عقدی در خارج اتفاق می افتد و نه بندی در قرارداد وجود دارد که به وقوع آن اشاره داشته باشد. همچنین، گاهی در تعیین نرخ سود این شرکت ها شفافیت وجود ندارد. این مسئله موجب می شود که این قرارداد مصداق معامله غرری باشد و موجب بطلان آن باشد. ازآنجاکه این شرکت ها از بیع مرابحه استفاده می کنند، برخی از شروط بیع مرابحه رعایت نمی شود. برای مثال، شرکت خودرو را به قیمت عمده می خرد، اما هنگام فروش به مشتری، قیمت بازاری خودرو را به عنوان قیمت خرید درج می کند!
    کلیدواژگان: شرکت لیزینگ، اجاره به شرط تملیک، بیع مرابحه، فروش اقساطی
  • محمدجمال شاکری شمسی ، محمد جواد توکلی صفحات 51-60
    یکی از مهم ترین معضلاتی که نظام بانکی ایران به آن مبتلاست، صوری شدن عقود مشارکتی و ایجاد شبهه در مورد تحقق مفاد این عقود است. این امر تا حدودی متاثر از ابهامات موجود در ماهیت این عقود در فقه معاملات اسلامی است. مسئله اصلی در این نوشتار، تبیین ماهیت عقود مشارکتی و میزان رعایت آن در نظام بانکی جمهوری اسلامی ایران است. بنا به فرضیه تحقیق، ریسک پذیری طرفین قرارداد رکن اصلی ماهیت عقود مشارکتی است. ریسک عامل عقود مشارکتی، مربوط به عایدی بوده و ریسک صاحب سرمایه در این گونه عقود، علاوه بر عایدی، متوجه سرمایه او نیز خواهد بود. یافته های تحقیق نشان می دهد روش صحیح در تبیین ماهیت عقود مشارکتی، روش «کشفی مقاصدی» است که ترکیبی از چهار روش کشفی شهید صدر، اکتفا به ضوابط عقود، تحلیل عرفی و تحلیل بر مبنای مقاصد شریعت است. انتقال ریسک سرمایه به فرد دیگر، موجب از بین رفتن ماهیت عقود مشارکتی است؛ لذا شرط آن در ضمن عقود مشارکتی شرط خلاف مقتضای عقد است و عقد را باطل می کند. همین طور از بین بردن ریسک عامل در عقود مشارکتی و تعیین عایدی قطعی برای او، موجب بطلان عقد و تبدیل آن به یک عقد مبادله ای است. قطعی بودن سود صاحب سرمایه در عقود مشارکتی نیز باعث خروج عقد از مقتضای ذات خود بوده و مبطل عقد است.
    کلیدواژگان: ماهیت عقود مشارکتی، عقود مشارکتی، ریسک پذیری سرمایه، سود متغیر، فقه معاملات
  • حمزه معلی صفحات 61-73
    تحقق عدالت اقتصادی یکی از آرمان های مهم بانک داری اسلامی است. عدالت اقتصادی در بانک داری اسلامی به معنای مراعات حقوق اقتصادی افراد در حوزه رفتارها و روابط اقتصادی است. همچنین تحقق عدالت اقتصادی در بانک داری اسلامی، مشروط به تحقق معیارهای چهارگانه کارایی، برابری، استحقاق و توازن است. این تحقیق به روش تحلیلی توصیفی، از بین معیارهای ذکر شده، به بررسی و شاخص سازی معیار استحقاق در بانک داری اسلامی خواهد پرداخت. تحقق استحقاق ها در نظام بانک داری اسلامی را می توان با شاخص هایی همچون انجام کامل تعهدات مندرج در قرارداد، پرداخت حق حاکمیت در دریافت سپرده های قانونی و پرداخت بموقع دیون و مطالبات سنجید.
    کلیدواژگان: معیار، شاخص، عدالت اقتصادی، استحقاق، بانک داری اسلامی
  • بهنام عرب بافرانی ، علی اصغر هادوی نیا صفحات 75-86
    مکتب اقتصادی اسلام با تحریم ربا، «قرض الحسنه» را به عنوان بهترین شیوه جایگزین برای ربا در نظر گرفته است. قرض الحسنه، به عنوان یک رفتار اقتصادی، برگرفته از حاکمیت ارزش های اسلامی، از روش های تامین مالی مورد تاکید اسلام است. اوراق سازی مبتنی بر این نهاد، در قالب مفهوم توسعه مالی و از طریق تخصیص بهینه سرمایه، تامین مالی طرح های بزرگ و تجهیز بیشتر پس اندازها، تنوع و گسترش ابزارهای مالی، با تاکید بر مدیریت ریسک و ایجاد امکان دریافت پاداش نوآوری، موجب رشد اقتصادی می شود. این مقاله، با روش توصیفی تحلیلی، در پی پاسخ به این پرسش است که آیا اوراق قرض الحسنه، بر رشد اقتصادی موثر است؟ در این پژوهش، ضمن تشریح اوراق قرض الحسنه و مزایای آن، به بررسی چگونگی تاثیر اوراق سازی، به عنوان نمادی از توسعه مالی بر رشد اقتصادی پرداخته ایم. نتایج پژوهش نشان می دهد اوراق قرض الحسنه، با توجه به مزایایی که دارد، به عنوان نمادی از توسعه مالی بر رشد اقتصادی موثر خواهد بود.
    کلیدواژگان: قرض الحسنه، اوراق قرض الحسنه، رشد اقتصادی، توسعه مالی
  • ایمان رفیعی پیشوری ، محمدجمال خلیلیان اشکذری صفحات 87-96
    در پیشرفت اقتصادی یک کشور عوامل و متغیرهای بی شماری دخالت دارند. برخی از این عوامل به ساختار اقتصادی کشور مربوط می شود و برخی دیگر را می توان مرتبط با ساختار فرهنگی مردم دانست. اتقان کاری و انجام کار با دقت و استحکام لازم، جزو عواملی است که ریشه در فرهنگ کار افراد جامعه دارد و با تعلیمات لازم می توان به اصلاح و نهادینه سازی آن پرداخت. بهبود این متغیر می تواند اثرات متعددی در وضعیت اقتصادی فرد و جامعه به جای نهد که براساس نتایج مقاله که به روش تحلیلی به دست آمده است، این پیامدها برای فرد در سطح مشاغل آزاد شامل حفظ آبرو، افزایش درآمد و ایجاد انگیزه، در سطح مشاغل بنگاهی شامل بهره مندی از پاداش های درنظرگرفته شده، ارتقای جایگاه و پست اجرایی و الگو شدن برای سایر همکاران، و در سطح مشترک بین این دو شامل روحیه مسئولیت پذیری و آرامش قلبی و روحی انسان می باشند. همچنین محکم کاری برای بنگاه نیز اثراتی از جمله افزایش اعتبار بنگاه، کاهش هزینه ها و افزایش سود، ایجاد روابط انسانی در محل کار و افزایش کیفیت محصول تولیدی را به دنبال خواهد داشت. اثرات این امر برای جامعه، عزت و استقلال اقتصادی، بهبود اقتصادی و تراز تجارت خارجی، و تقویت نیروی کار داخلی برشمرده شده است.
    کلیدواژگان: اتقان، محکم کاری، سهل انگاری، مسامحه کاری، تولید، پیامد
  • سیدمحمدکاظم رجایی صفحات 97-109
    در دیدگاه تعامل با آمریکا، جهانی شدن یک پدیده خودجوش است که قدرت های بزرگ این حرکت را تسریع می بخشند. پیشرفت و رفاه، از طریق قرارگرفتن در دهکده جهانی و جهانی شدن پدید می آید. هر کشوری در صورتی از مزایای جهانی شدن بهره مند می شود که بتواند همگرایی خود با نظام جهانی را به اثبات برساند. جهانی شدن، تغییراتی در ساختارهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را مطالبه می کند. در روند یکپارچه شدن اقتصاد جهانی، سرمایه به سمت مناطقی از جهان میل پیدا می کند که نسبت به معیارهای نظم جهانی بیشتر تمکین کند. عمده معیارهای نظم جهانی، عبارتند از: کنار گذاشتن تنش با اسرائیل، کاهش قدرت بخش سنتی حاکمیت، جدایی دین از سیاست، کاهش هزینه های نظامی و استعفا از نقش رهبری دنیای جنوب. هدف مقاله، تبیین دیدگاه تعامل و نقد آن، با روش تحلیلی توصیفی است.
    کلیدواژگان: تعامل با آمریکا، جهانی سازی، اقتصاد سیاسی، نظم جهانی، معیارهای نظم جهانی
  • محمدجمال خلیلیان اشکذری ، محمدحسین دوستی صفحات 111-123
    ایجاد ثبات و امنیت اقتصادی با تحقق اقتصاد مقاومتی، مستلزم شناسایی زمینه ها و نقاط آسیب زا و همچنین ارائه راه حل برای برطرف کردن آن است. این مقاله با روش تحلیلی به دنبال پاسخ به این پرسش است که از دیدگاه اقتصاد مقاومتی، چه عواملی باعث آسیب پذیری اقتصاد کشور از جهت ثبات و امنیت آن می شود؟ و چگونه می توان آسیب پذیری مذکور را کاهش داد؟ این تحقیق درصدد اثبات آن است که اسلام رویکرد خاصی نسبت به ثبات و امنیت اقتصادی و چگونگی رفع آسیب های آن دارد که در پاره ای از موارد متمایز از رویکرد اقتصاد متعارف می باشد. بر اساس یافته های پژوهش، گسترش فرهنگ و سبک زندگی اقتصادی مبتنی بر مصرف گرایی، تولید غیرنافع و همچنین بی توجهی به حقوق فقرا در اموال اغنیا، موجب آسیب پذیری اقتصاد جامعه از جهت ثبات و امنیت می شود. در مقابل، رواج سبک زندگی اقتصادی اسلامی، اصلاح قوانین و اصلاح ساختارهای اقتصادی، موجب تحکیم امنیت و ثبات اقتصادی می شود.
    کلیدواژگان: اقتصاد مقاومتی، ثبات اقتصادی، امنیت اقتصادی، آسیب پذیری اقتصادی
|
  • Ayatollah Allameh Mohammad Taqi Misbah Pages 5-12
    After praising true Shiites and real believers for their khazm-e Ghaiz and controlling their anger Amir al-Mu'minan Ali (pbuh), in his great sermon, points to some of their other features and signs such as: having good temper, being nice to neighbors, being easy to get along with, having no conceit or arrogance, being clearly patient, and constantly remembering Allah and mentioning the name of Him. Anger is rooted in arrogance and conceitedness. Basically, many moral vices have their roots in conceit and arrogance. Moreover, in some narratives, arrogance, greed and envy are introduced as the roots of unfaith and human’s destruction. As Imam Hassan says: "The destruction of people lies in three things: arrogance, greed and envy. Arrogance is the cause of the destruction of religion, and Satan was cursed because of it. Greed is the enemy of the soul, and Adam was removed from Paradise as the result of greed. Envy is the leader of badness, and Cain killed Abel because of envying him ". This paper discusses in detail the issue of modesty and good conduct as two features of real Shi'a.
    Keywords: modesty, good conduct, arrogance, conceit, humility
  • Seyyed Mohammad Hussein Mirsane Pages 13-23
    Economic development is among the most important goals of forming a nation. Finding solutions for such a goal is always the most important pillar of an economic system, especially during the economic crises. Accordingly, the resistance economy must be taken by the government in such circumstances. Using an analytical-descriptive method, this paper seeks to study the prophetic conduct to know the methods of making a favorable resilience and attacking economy to overcome the economic dominance of the enemies. This paper shows that, how the Prophet Mohammad (P.B.U.H.) eliminated the enemies' economic obstacles in Shi'b Abi Talib with resistance economic and then brought economic welfare for people. Eventually, these factors led the Prophet to turn to the attacking economy to fail the enemies of Islam economically.
    Keywords: economics in Islam, economic welfare, economic sanctions, resistance economics
  • Mohammad Javad Qasemi Asl Estahbanati Pages 25-37
    Some economic schools emphasize on the separation of economic from ethics. Explaining the true Islamic perspective depends on the interaction between the two ethics and economics. Using an analytical-descriptive method and explaining the relationship between ethical and economic theories, this paper seeks to the reconcile the four ethical foundation of the origin of the axiological rules' validity, the relationship of reality and axiology, the stages of the axiological rules and audience recognition in the axiological commands in two areas of science of economic; i.e. the types of economic, normative, affirmative and policy making theories, and the types of economic analysis unit with an emphasis on the individual and economic institutions. Research findings indicate that, normative economics, a subset of normative ethics and affirmative economy is in constant interaction with descriptive morality. Any difference in ethical foundations causes a distinction between relativism or the generality of the normative and policy making theories, recognition of the acme of the economic behaviors, determining the epistemic validity and reference detection of the normative and policy making economic commands, the attitude towards the existential and methodological position of institutions in economic, recognition of the economic values and ranking between the economic values with other values, creating the capacity for comparing economic ideas based on the ethical and behavioral values and the definition of the economic human and the human economic.
    Keywords: axiological commands, economic science, reality, value, the stages of the axiological rules, the origin of the legitimacy of the axiological rules, audience recognition
  • Seyyed Qaim Heidari manesh, Mahmoud Esavi Pages 39-50
    Using a descriptive-analytical method, this paper studies the operation of Iran's leasing companies due to their expansion in Iran. Findings show that, leasing companies' transactions are based on the hire-purchase and murabaha sale and are legally valid, although there are some regulative errors in the implementation of these two contracts. Also, some conditions for leasing companies, such as a guarantee clause, a delay penalty clause, delaying and deferring clause in paying off installments are valid legally. However, some conditions and clauses of the leasing contracts should be reviewed. For example, an outside essential contract, which is a part of the many contracts, including leasing contracts, does not happen outside, while no clauses in the contract refer to its realization. Also, sometimes the interest rates of these companies are not clear. This issue causes a deception in the transaction, which would invalidate it. Since these companies use mubara sale, some of the terms of the mubara are not met. For example, the company buys a car at a great price, but sells it at market price.
    Keywords: leasing company, hire-purchase, murabaha sale, installment sale
  • Mohammad Jamal Shakeri Shamsi, Mohammad Javad Tavakoli Pages 51-60
    One of the most important problems in the banking system of Iran is the formalization of the collaborative contracts, which makes doubts about the realization of the provisions of these contracts. This is partly due to ambiguities of the nature of this contract in the Islamic jurisprudence. Explaining the nature of the collaborative contracts and their realization in the banking system of IRI is the main topic of this paper. According to the research hypothesis, risk-taking of the parties to the contract is the main pillar of the nature of the partnership. The risk of the collaborative contracts' agent relates to income, and in addition, the risk of the capital owner in such contracts, includes the capital. Findings show that, the "discovery-finalist" method is the true method of explaining the nature of the collaborative contracts, which is a combination of four methods of Shahid Sadr's discovery method including, sufficing on to the terms of the contract, conventional analysis and analysis based on the objectives of Shari'ah. Transferring the risk of capital to another person eliminates the nature of the partnership contract; therefore, placing it among the conditions of the collaborative contracts is in contrast to the requirements of the contract and will void the contract. Also, eliminating the risk of the agent in collaborative contracts, and determining the definitive gain for him will void the contract and converts it into a barter trade contract. The decisiveness of the profit of the capital owner in the partnership contracts also changes the nature of the contract itself and will void it.
    Keywords: the nature of collaborative contracts, collaborative contracts, risk-taking capital, variable profits, the jurisprudence of transactions
  • Hamze Ma'alla Pages 61-73
    Economic justice is one of the main goals of Islamic banking. Economic justice in Islamic banking means, observing the economic rights of individuals in the areas of behavior and economic relations. The economic justice in Islamic banking is based on four criteria of efficiency, equality, desirability and balance. Using a descriptive-analytical method, this paper studies and focuses on indicators of entitlement in Islamic banking. The realization of the entitlement in the Islamic banking system can be measured by indicators such as the complete fulfillment of the obligations contained in the contract, paying the right of government in receipt of legal deposits, timely payment of debts, demands.
    Keywords: criterion, indicator, economic justice, entitlement, Islamic banking
  • Behnam Arab Bafrani, Ali Asghar Hadavinia Pages 75-86
    Besides forbidding usury, the economic school of Islam has considered (qard al-hasana) (interest-free loan) as the best alternative to usury. Emphasizing on the Islamic methods of financing, qard al-hasana, as an economic behavior, has derived from the Islamic values. Bonding based on this institution, in the concept of financial development and through the optimal allocation of capital, financing large projects and equipping the saving, diversifying and expanding financial instruments with an emphasis on risk management and providing the reward of innovation will lead to economic growth. Using a descriptive-analytical method, this paper seeks to answer whether or not interest-free bonds effects on economic growth. Explaining the interest-free loan bills itself and its advantages, this research studies the impacts of making bills, as a symbol of financial development, on economic growth. Findings show that, interest-free loan bills, given its benefits, will be effective on economic growth.
    Keywords: interest-free loan, interest-free loan bills, economic growth, financial development
  • Iman Rafiee Pishuri , MohammadJamal Khalilian Eshkezari Pages 87-96
    Numerous factors and variables involved in the economic development of a country. Some of these factors relate to the economic structure of the country and others can be related to the cultural structure of the people. Certainty, accuracy and strength of a work are rooted in the culture of the society, which can be institutionalized by training. Using an analytical method, this paper shows that, improving this variable factor has many effects on the individual and society's economic conditions. The consequences for the self-employed jobs include, preserving the pride, increasing revenue and motivate, and at the level of institutional business include, gaining the considered rewards, promoting the status and executive post, modeling, and at the joint level include, accountability and tranquility. Stiffening also has some impacts on institutional business such as, increasing the credibility on an institute, reducing costs and increasing profits, creating a humanistic approach at work and increasing the quality of the products. The social effects of this issue include economic dignity and independence, economic recovery and foreign trade balance and strengthening domestic labor force.
    Keywords: stiffening, confirmation, negligence, production, outcome
  • Sayyid MohammadKzim Raji Pages 97-109
    In the idea of interacting with the United States, globalization is considered as a spontaneous phenomenon which is accelerated by the great powers. Progress and welfare are achieved through being part of the global village and globalization. Each country benefits from globalization if it can prove its convergence with the global system. Globalization demands changes in economic, political and cultural structures. In the process of the integration of the global economy, capital is likely to go towards those areas of the world that meet the standards of global order. Major criteria for the global order are as follows: abandoning tension with Israel, reducing the power of the traditional part of the sovereignty, separating religion from politics, reducing military costs, and resigning from the leadership of the South. Using a descriptive-analytical method, the present article seeks to explicate the view of interaction with the United States and criticize it.
    Keywords: interacting with the United States, globalization, political economy, global order, global order criteria
  • MohammadJamal Khalilian Eshkezari , Mohammad Hussein Dousti Pages 111-123
    Economic stability and security, with a resilient economy, requires identifying the harmful points and providing a solution. Using an analytical method, this paper seeks to study the harmful factors to the stability and security of the country's economy and its solutions from a resistance economic perspective. This research seeks to prove that Islam has a specific approach to economic stability and security, which is in some cases differ from the conventional economy approach. Findings show that, consumerist lifestyle, unprofitable production and also disregarding the rights of the poor damages the stability and security of the economy. In contrast, Islamic lifestyle, modifying the economic rules and structures brings economic security and stability.  
    Keywords: resistance economy, economic stability, economic security, economic vulnerability