فهرست مطالب

معارف عقلی - پیاپی 34 (بهار و تابستان 1396)

نشریه معارف عقلی
پیاپی 34 (بهار و تابستان 1396)

  • فلسفه اسلامی
  • بهای روی جلد: 70,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1396/06/26
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمد فنایی اشکوری صفحه 5
  • رحمان عشریه، محمدعلی اسماعیلی صفحات 7-27

    دو نظام فلسفی سینوی و صدرایی، تبیین های متفاوتی از حقیقت زمان و رابطه آن با حرکت ارائه کرده اند. زمان در اندیشه فلسفی ابن سینا از مقولات عرضی و کم متصل غیرقارالذات است. این دیدگاه با چند چالش مهم روبروست: یکی، ماهوی انگاری مفهوم وحقیقت زمان؛ دیگری، جدا انگاشتن حقیقت زمان از حقیقت موجودات مادی که لازمه اش انکار اسناد حقیقی زمان به موجودات مادی است؛ چالش سوم، ناسازگاری میان «انکار وجود خارجی حرکت قطعیه» و «تفسیر زمان به مقدار حرکت قطعیه» در نظام فلسفی سینوی است.
    صدرالمتالهین برای رفع این چالش ها، دیدگاه تازه ای مطرح کرده است. در اندیشه او، مفهوم حرکت جزء معقولات ثانی فلسفی است و حقیقت آن از سنخ ماهیت نیست. حرکت و زمان با یک وجود موجودند و زمان، مقدار حرکت جوهری اشیای مادی است.

    کلیدواژگان: زمان، حرکت قطعیه، حرکت توسطیه، مقدار حرکت، مفاهیم فلسفی، مفاهیم ماهوی
  • سید ابوالقاسم حسینی کمارعلیا صفحات 29-42

    وجود رابط، وجودی است که در برابر وجود محمولی قرار دارد و از آن به «است» تعبیر می شود. حکیم موسس، رابطه میان این دوگونه وجود را به صورت تخالف نوعی تبیین می کند. از نگاه ‏مدرس زنوزی، چنین وجودی در قضایای ذهنی، نقش رابط میان موضوع و محمول را دارد و در خارج نیز وجود جداگانه ای ندارد و تنها نشانگر نحوه وجود است. مدرس زنوزی میان نسبت ‏حکمیه و وجود رابط، وجه تمایزی برقرار ساخته است. وی براین باور است که وجود رابط، تنها ‏در مطابق قضایای ایجابی ترکیبی، به عنوان نقش متحد کننده، حضور عینی دارد؛ درحالی که نسبت ‏حکمیه در همه قضایا اعم از سلبی، ایجابی، بسیط و مرکب به صورت امری ذهنی حضور داشته و حکایتگر عنصر متحد کننده موضوع و محمول در خارج است و از همین روست که تحقق ذهنی ‏آن بسان تحقق خارجی آن، وابسته به وجود طرفین بوده و وجودی جداگانه ای ندارد.‏

    کلیدواژگان: وجود رابط، وجود رابطی، نسبت حکمیه، ظرف نسبت، ظرف وجود نسبت
  • محمد مهدی عباسی آغوی، محمد فنایی اشکوری صفحات 43-66

    مارتین هیدگر از تاثیرگذارترین فیلسوفان معاصر است که دیدگاه ویژه ای درباره چیستی فلسفه دارد. او بر این باور است که متافیزیک تنها به موجود پرداخته است و از حقیقت وجود، که باید موضوع اصلی فلسفه باشد، غقلت ورزیده است. او تلاش می کند با روش پدیدارشناسی و تفکری که نوعی علم حضوری را به دنبال دارد، راه رسیدن به حقیقت وجود را باز کند. انتقادهای هیدگر بر متافیزیک، نیز روش و مدعیات او با چالش هایی روبرو است. مباحثی که در بحث اصالت وجود، تشکیک و وحدت وجود در فلسفه ملاصدرا مطرح می شود، همگی بحث از حقیقت وجود است نه مفهوم موجود. در این مقاله افزون بر توصیف و تبیین دیدگاه هیدگر درباره چیستی فلسفه، با روشی تحلیلی و عقلی به بررسی این دیدگاه می پردازیم.

    کلیدواژگان: مارتین هیدگر، چیستی فلسفه، وجود، موجود، موضوع فلسفه
  • محمد فروغی، هادی وکیلی، اعظم قاسمی صفحات 67-96

    یکی از گرایش های رایج و پرطرفدار در فلسفه ذهن، کارکردگرایی است. در این نوشتار، برآنیم تا به تحلیل فلسفی پژوهشی نوپدید در حوزه هوش مصنوعی بپردازیم. پژوهشی که به شبیه سازی ادراک بصری انسان، با الگوبرداری از نمونه عصب شناختی ادراک می پردازد. این پژوهش که در سال 2013 انجام شده، با به کارگیری سامانه ای مرکب از شبکه های عصبی مصنوعی و سامانه های خبره، موفق به شبیه سازی سازوکار ادراک بصری انسان شده است. پس از شرح پژوهش یاد شده، به بررسی پیامدهای فلسفی آن می پردازیم و با معرفی آزمایشی ذهنی، نشان می دهیم که از دید بیننده خارجی، نمی توان میان روبات فوق هوشمند فرضی و انسان خودآگاه فرق بگذاریم؛ هرچند در نگاه آغازین میان آن دو، تفاوت دیده شود؛ ولی این تفاوت برای هوشمند دانستن یک سامانه اهمیتی ندارد؛ ازاین رو، می توان از نگاه کارکردگرایانه دفاع کرد. همچنین در این پژوهش استدلال اتاق چینی سرل اجمالا معرفی شده و با استفاده از آزمایش ذهنی یادشده، نقد و تحلیل می شود.

    کلیدواژگان: ادراک بصری، هوش مصنوعی، فلسفه ذهن، کارکردگرایی، اتاق چینی سرل
  • عمار متاجی نیمور، کمال پولادی صفحات 97-127

    از آغاز مسیحیت، برخورد دوگانه ای نسبت به فلسفه وجود داشت و حتی در خود انجیل ها هم این دوگانگی دیده می شود. مسیحیت در درجه اول، یک دین است و آموزه های آن، درباره رستگاری و عشق به خداوند است و به صورت یک نظام نظری انتزاعی به سبک نظام های فلسفی یونانی درنمی آید. درحالی که ادعای سنت فلسفی یونان، دانش عقلانی متکی بر منطق استدلالی است. این مقاله با پذیرش این مسئله که تصوری عقلانی از ایمان، زمینه مشترکی برای بسیاری از فلاسفه قرون وسطی بوده است، درصدد بررسی این مهم است که چگونه معرفت متافیزیکی بشر که از راه وحی بدان رسیده، با معرفت طبیعی که از راه حواس و عقل بدان دست یافته، مرتبط می شود.

    کلیدواژگان: عقل، ایمان، ترتولیان، آگوستین، ابن رشد، توماس آکوئیناس
  • سید محمدحسین میردامادی صفحات 129-144

    در فلسفه مشائیان و ابن سینا، نفس دارای قوای ظاهری و باطنی است. یکی از قوای باطنی نفس، قوه خیال است. ابن سینا افزون بر اثبات قوه خیال، در کتاب های گوناگون خود، دلایلی بر مادی بودن این قوه و ادراکات جزئی اقامه کرده است. در این مقاله، نخست چیستی قوه خیال و نقش آن در به دست آوردن معرفت بیان شد. سپس، ادله ابن سینا در اثبات قوه خیال بررسی شده و نیز دلایل او در مادی بودن قوه خیال، براساس مبانی صدرایی، به نقد کشیده شد. همچنین برخی پیامدهای مادی دانستن قوه خیال به طور اجمال بررسی شده است. سرانجام تبیینی درست از دیدگاه ابن سینا، درباره مادی بودن خیال ارائه شده است.

    کلیدواژگان: قوه خیال، حس مشترک، تجرد مثالی، ابن سینا، ملاصدرا
|
  • Rahman Oshrieh, Mohammad Ali Esmaeili Pages 7-27

    The two philosophical systems of Ibn Sina and Sadra have provided different explanations of the reality of time and its relation with movement. In Ibn Sina's philosophical view, time is an accidental category, a nonon-static continuous quantity [e1] . This viewpoint faces several important challenges:first, regarding the concept and reality of time as quidditive; second, separating the reality of time from the reality of material beings, which requires the denial of the real assignment of time to material beings; third, the incompatibility between the "denial of the external existence of cuttingmovement" and " interpreting time as the amount of cutting-movement "in Ibn Sina’s philosophical system. To overcome these challenges, Mulla Sadra
    has put forward a new perspective. In his view, the concept of motion is a philosophical secondary intelligible, and its reality is not a cognation of quiddities. Motion and time exist with one being, and time is the amount of the substantial  ovement of material objects.

    Keywords: time, cutting-movement, mediating movement, amount of movement, philosophical concepts, quidditive concepts
  • Seyyed Abolqasem Hosseini Kamar Oliya Pages 29-42

    The copulative being is an existence that exists in the face of a predicativeexistence,is interpreted as "is". Zenoozi defines the relationship betweenthese two kinds of existence as a specific difference. From the viewpoint ofZenoozi, this existence has the role of a connection between subject andpredicate in mental premises, it has no separate existence on the outside world,and only indicates the mode of existence. Zenoozi has distinguished betweenthe relation between the subject,the predicate on the one hand,thecopulative being on the other hand. He argues that the connective being hasan objective presence,a unifying role only in affirmative compositepropositions, whereas the relation between the subject,the predicate has asubjective presence in all propositions, whether negative, positive, simple orcompound,represents the element that unifies the subject,thepredicate in the outside. Hence, its subjective,objective realizations dependon the existence of both aspects,have no separate existence.

    Keywords: Copulative being, inhering existence, the relation between the subject, thepredicate, countenance of relation, countenance of existence of relation
  • Mohammad Fanaei Eshkevari Pages 43-66

    Martin Heidegger is one of the most influential contemporary philosopherswho holds a special view on the nature of philosophy. He believes thatmetaphysics deals only with existent,ignores the reality of existence,which must be the central subject of philosophy. He tries to open the way tothe reality of existence through the phenomenological,intellectualmethodthat leads to a kind of intuitive knowledge. Heidegger's critique ofmetaphysics, as well as his methods,claims face some challenges. The discussions that arise about the issue of the priority of the existence, gradationand unity of existence in Mulla Sadra's philosophy all address the reality ofexistence, not the concept of existent. In this paper, in addition to describingand explaining Heidegger's views on the nature of philosophy, we examinethis view through an analytical,rational method.

    Keywords: Martin Heidegger, the nature of philosophy, existence, existent, the subject ofphilosophy
  • Mohammad Foroughi, Hadi Vakili, A’zam Ghasemi Pages 67-96

    One of the most popular branches in philosophy of mind is functionalism. This paper seeks to make a new philosophical and research- based analysis of artificial intelligence. Through modeling the neurobiological structure of perception, it deals with simulating the man's visual perception. The study, which was conducted in 2013, has succeeded in simulating the mechanism of human’s visual perception through the use of artificial neural network systems and expert systems. After presenting the research, the philosophical outcomes are investigated, and by introducing a mental experiment, it is proved that from the viewpoint of the external viewer we cannot differentiate between the hypothetical super-intelligent robot and the self-conscious human. Although at first glance, there is a difference between these two models, this difference is not important for considering a system intelligent; therefore, the functionalistic approach can be defended. Moreover, in this study, John Searle’s Chinese Room argument is briefly introduced, criticized and analyzed through using the above-mentioned mental experiment.

    Keywords: visual perception, artificial intelligence, philosophy of mind, functionalism, John Searle’s Chinese Room
  • Ammar Metaji Neimour, Kamal Yuladi Pages 97-127

    Since the beginning of Christianity, there has been a dual approach tophilosophy, which is even witnessed in the gospels. Christianity is primarily areligion,its doctrines are about salvation,love of God, it is differentfrom the abstract, theoretical systems such as the philosophical Greektradition which claim that rational knowledge relies on logical reasoning.Acknowledging that the rational conception of faith has been a commonpoint among many medieval philosophers, this paper seeks to examine howthe metaphysical knowledge of man, which he has gained through revelation,is related to the natural knowledge that is achieved through senses,reason.

    Keywords: reason, faith, Tertullian, Augustine, Ibn Rushd, Thomas Aquinas
  • Seyyed Mohammad Hossein Mirdamadi Pages 129-144

    In Peripatetics and Ibn Sina’s philosophy, the soul has inner and outer faculties. Imaginal faculty is one of the inner faculties of the soul. In addition to proving the imaginal faculty, in his various books, Ibn Sina has stated some reasons for the materiality of this faculty and the perceptions. This paper, at first, addresses the nature of the imaginal faculty and its role in acquiring knowledge. Then, Ibn Sina's arguments for proving the imaginal faculty are examined, and his reasons for the materiality of the imaginal faculty are criticized on the bases of Mulla Sadra’s principles. Also, some of the outcomes of regarding the imaginal faculty as material are briefly outlined. Finally, an accurate explanation about the materiality of imaginal faculty has been offered from the viewpoint of Ibn Sina.

    Keywords: imaginal faculty, common sense, imaginal incorporeality, Ibn Sina, Mulla Sadra