فهرست مطالب

نشریه اکوبیولوژی تالاب
سال دهم شماره 4 (پیاپی 38، زمستان 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/12/07
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سیده سولماز دشتی*، غلامرضا سبزقبایی، کاوه جعفرزاده، مژگان بزم آرا بلشتی صفحات 5-20
    برای حفاظت و مدیریت منابع تالاب، نظارت و بررسی بر تالاب ها و سرزمین های مجاور آن ها بسیار مهم است. سنجش از راه دور دارای مزایای فراوانی برای نظارت بر منابع تالاب می باشد. به همین علت برای اجرای مدیریت بهتر و به منظور حفاظت معقول و خردمندانه تالاب میانکاله ارزیابی و نظارت بر تغییرات پویای این تالاب با استفاده از تصاویر ماهواره ای و سنجش از راه دور انجام گرفت. بدین منظور ابتدا، تصاویر ماهواره ای لندست (سنجنده های OLI و ETM+ در بازه زمانی 15 ساله (1380 تا 1395) تهیه گردید. بعد از انجام تصحیحات اتمسفریک و هندسی، طبقه بندی تصاویر به روش نظارت شده با الگوریتم حداکثر احتمال انجام پذیرفت. سپس، تصاویر هر سال در 5 طبقه اراضی بایر و مرطوب، انسان ساخت، پوشش گیاهی، کشاورزی و پهنه ی آبی طبقه بندی شدند. نتایج نشان داد که تغییرات بسیار گسترده ای در پهنه ی تالاب طی دوره ی 15 ساله به علت تغییرات کاربری اراضی و آلودگی ایجاد شده است که طی دوره ی مطالعاتی پهنه ی آبی با کاهش 11879 هکتار روبه رو بوده است و اراضی مرطوب با 52/5 درصد بیشترین افزایش مساحت را داشته است، پوشش گیاهی نیز با 55/0 درصد کم ترین افزایش مساحت را به خود اختصاص داده است. در نتیجه با توجه به روند تغییرات بیان شده در سطح تالاب نیاز است تا با مدیریت صحیح و یکپارچه و برنامه ریزی آمایشی از روند تخریب و نابودی این تالاب جلوگیری کرد.
    کلیدواژگان: پایش تغییرات، برنامه ریزی و مدیریت، طبقه بندی نظارت شده، تالاب میانکاله
  • بهروز صاحب زاده، کاظم شعبانی گورجی، ضیاءالدین شعاعی، مهدی افشاری صفحات 21-29

    دشت سیستان، پر تراکم ترین زیست بوم انسانی در شرق ایران، سرزمین پهناور و کم شیبی است که بخش های وسیعی از آن را دریاچه های هامون تشکیل می دهند. این منطقه به فراوانی در معرض وزش بادهای پرقدرت از جمله باد 120 روزه است. در دوره 5 ساله اخیر، با گسترش خشک سالی و خالی شدن بستر دریاچه های هامون از آب، وزش بادها و برخاست و پراکنش گرد و غبار در این منطقه، شدت و دوام بیشتری یافته است. این پژوهش با روش پیمایشی و مراجعه به اسناد پزشکی بر اساس میزان فراوانی مراجعه شهروندان به مراکز درمانی در تابستان 1396، به رتبه بندی ریسک پراکنش رسوبات بادی بر سلامت دستگاه تنفس و چشم شهروندان در منطقه سیستان می پردازد. تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش نشان می دهد بین میزان شدت وزش باد و میزان پراکنش رسوبات بادی در محیط زیست و همچنین بین میزان پراکنش دانه های تخریبی توسط باد در زیست بوم های انسانی در منطقه سیستان و میزان فراوانی مراجعه شهروندان به مراکز درمانی به دلیل مشکلات تنفسی و آسیب های چشمی، رابطه آماری معناداری وجود دارد. رتبه بندی زیست بوم های انسانی در منطقه سیستان بر اساس ریسک ایجاد توام مشکلات تنفسی و آسیب های چشمی در اثر پراکنش رسوبات بادی در محیط زیست برای شهروندان در معرض این پراکنش ها، به ترتیب شامل مناطق روستایی دهنو پیران، بزی الری، محمدشاهکرم و عباس رستم است.

    کلیدواژگان: سیستان، گرد و غبار، ریسک سلامت، مشکلات تنفسی، آسیب های چشمی
  • شیوا شعبان نژاد، فاطمه کاردل*، سلمان احمدی اسب چین، شیلا امیدظهیر صفحات 31-40
    تالاب ها ازجمله اکوسیستم های حساسی می باشند که امروزه به دلیل افزایش جمعیت و ورود پساب صنایع مختلف از قبیل کشاورزی، فلزکاری، پتروشیمی حضور فلزات سنگین مختلف در آن ها بالا است. فلزات سنگین به دلیل پایداری و تجمع در جانداران می توانند منجر به تاثیرات اکولوژیکی زیادی در تالاب ها شوند. باکتری ها به دلیل سازگاری با طبیعت و نسبت سطح به حجم بالا برای جذب یون های فلزی از محیط آبی مناسب اند. در این تحقیق از آب تالاب میانکاله در عمق 10 تا 15 سانتی متری از سطح آب در 5 ایستگاه در مهر 1394 نمونه برداری شد. مقاوم ترین سویه گرم منفی نسبت به فلز کادمیوم از محیط کشت جداسازی شده بود. جهت تعیین اسیدیته، دما و شوری بهینه برای جذب فلز کادمیوم توسط باکتری Halomonas، آزمایش ها به ترتیب در اسیدیته 4، 5، 6، 7، 8 و 9، در دماهای 10، 20، 30 و 40 درجه سانتی گراد و در غلظت های 5%، 10%، 15% و 20% کلرید سدیم مورد بررسی قرار گرفتند. درنهایت سنجش غلظت کادمیوم باقیمانده در محلول ها با استفاده از دستگاه جذب اتمی (مدل AA240FS ساخت شرکت Varian آمریکا) انجام شد. همچنین گروه های عاملی موثر در جذب کادمیوم با استفاده از طیف سنجی FT-IR شناسایی گردید. نتایج نشان دادند این باکتری بهترین رشد را در شوری %10 داشته و به غلظت 60 میلی گرم بر لیتر کادمیوم مقاوم بوده است. همچنین تحقیق حاضر نشان داد که بهینه جذب فلز کادمیوم توسط این باکتری در اسیدیته 8، شوری 5% و در دمای 30 درجه سانتی گراد است. نتایج آنالیز FT-IR نشان داد که گروه های سطحی موثر این باکتری در جذب فلز کادمیوم شامل هیدروکسیل، آمید، کربونیل و آلکان می باشند. این پژوهش نشان داد باکتری Halomonas جاذب زیستی مناسبی جهت حذف فلز کادمیوم از محیط های آبی می باشد. بنابراین، باکتری هالوموناس می تواند برای تصفیه پساب های حاوی غلظت بالایی از فلز کادمیوم و همچنین در بازیافت این فلز در صنایع مختلف بکار رود.
    کلیدواژگان: جذب زیستی، فلز کادمیوم، باکتری هالوموناس، تالاب میانکاله
  • پیوند مکتبی، حمید محمدی آذرم*، رحیم پیغان، سید محمد موسوی، مهدی زارعی صفحات 41-54
    مطالعه حاضر به منظور ارزیابی تاثیر اسید فرمیک، نمک پتاسیم دی فرمات و محلول نانوکیتوزان در اسید فرمیک بر روی فاکتورهای رشد و کیفیت لاشه بچه ماهی کپور معمولی انجام شد. در این تحقیق بر پایه ی طرح کاملا تصادفی تعداد 450 عدد بچه ماهی کپور معمولی با متوسط وزن 0/5±16/5 گرم (10 تیمار 15تایی هر یک با 3 تکرار) استفاده شد. تیمارها شامل سه تیمار تغذیه شده با محلول نانوکیتوزان در اسید فرمیک، سه تیمار اسید فرمیک، سه تیمار نمک پتاسیم دی فرمات به همراه غذای تجاری در سطوح 0/25، 0/5 و 0/75 درصد بود و یک گروه نیز به عنوان شاهد، غذای تجاری بدون افزودنی دریافت کردند. غذادهی به مدت 8 هفته به صورت 3 بار در روز تا حد سیری انجام شد. در انتهای دوره ترکیب لاشه و شاخص های رشد موردبررسی و مقایسه قرار گرفتند. نتایج نشان داد که افزودن اسید فرمیک، نمک پتاسیم دی فرمات و محلول نانو کیتوزان در اسید فرمیک در سطح بالای 0/75درصد به جیره غذایی ماهی کپور معمولی اثر منفی در افزایش وزن نهایی و نرخ رشد ویژه در مقایسه با شاهد داشته است (0/05>P) و از طرفی بیشترین مقدار ضریب تبدیل غذایی نیز در تیمارهای اسید فرمیک، نمک پتاسیم دی فرمات و محلول نانو کیتوزان در اسید فرمیک در سطح 0/75 درصد به جیره غذایی ماهی کپور معمولی در مقایسه با شاهد نیز مشاهده شد (0/05>P). در این تحقیق میزان پروتئین و میزان چربی در بین تیمارهای موردمطالعه ازلحاظ سطح آماری اختلاف معنی داری داشته (0/05>P) و تاثیر مطلوب جیره های بکار رفته در سطح 0/25 درصد محلول نانوکیتوزان در اسید فرمیک مشاهده شد. نتایج نشان داد درصد بازماندگی در بین تیمارهای آزمایشی در مقایسه با گروه شاهد اختلاف معنی داری نداشته است (0/05<P). لذا به جهت بهبود ترکیب بیوشیمیایی بدن استفاده از 0/25 درصد محلول نانوکیتوزان در اسید فرمیک در جیره های غذایی ماهی کپور معمولی توصیه می شود.
    کلیدواژگان: ماهی کپور معمولی، اسید فرمیک، نمک پتاسیم دی فرمات، نانو کیتوزان
  • مهدی مهدی نسب، رضا میرزایی صفحات 55-68

    در بین اکوسیستم های آبی، تالاب ها از لحاظ اکولوژیک و زیست محیطی اهمیت بسزایی دارند، زیرا آنها به عنوان مکان تجمع و پذیرنده مواد مغذی و غیر مغذی، حفاظت از تنوع زیستی جانوری و گیاهی، تصفیه طبیعی کیفیت آب، اثرات میکروکلیمایی در منطقه، نقش موثری را ایفا می کنند. بنابراین ارزیابی کیفیت شیمیایی، فیزیکی و برآورد حجم آب آنها برای بررسی و پایش کیفیت، پیش گیری از آلودگی و حفاظت از تنوع زیستی ضروری است. شاخص های کیفی و بیلان هیدرولوژیکی روش هایی هستند که می توانند به عنوان ابزار مدیریتی قوی در تصمیم گیری های مربوط به مدیریت کیفی و کمی منابع آب مورد استفاده قرار گیرند. شهرستان پلدختر دارای 11 تالاب که تعداد 8 تالاب دائمی و 3 تالاب فصلی، به عنوان شهر تالابی ایران مشهور است. در این پژوهش که در تابستان 1396 انجام گرفت، برای تعیین کیفیت آب آشامیدنی و زیست آبزیان از شاخص کیفیت آب(WQI) که بر اساس محاسبه 9 پارامتر فیزیکی و شیمیایی آب شامل: نیتریت(NO2)، نیترات(NO3)، قلیاییت، سختی(Mgcaco3)، کدورت(TURB)، هدایت الکتریکی (EC)، اکسیژن محلول(DO)، اسیدیته(pH) و اکسیژن مورد نیاز بیولوژیکی(BOD5) از آمار ویژگی های فیزیکی و شیمیایی آب تالاب ها در تابستان 1396 و برای بر آورد حجم آب سالیانه در تالاب ها از داده های بارش، رواناب های سطحی و تغذیه آب های زیر زمینی به عنوان ورودی آب و تنها خروجی آب تالاب تبخیر، سال های 1384 به عنوان معرف بارش نرمال، 1372 ترسالی و 1387خشکسالی بسیار شدید، و ویژگی های فیزیگرافی حوضه آبریز و معادله بیلان آب استفاده گردید. نتایج بررسی کیفیت و کمیت آب تالاب های شهرستان پلدختر بر اساس شاخص WQI و بیلان هیدرولوژیکی نشان داد که آب آنها از لحاظ کیفیت آشامیدنی در طبقه خوب و فقیر و از نظر زیست آبزیان در رده عالی، تغییرات حجم و مساحت پهنه آب سالیانه تالاب ها در سالهای خشکسالی و ترسالی بسیار شدید، اختلافی 1727545 متر مکعبی، 8/29 هکتاری را نشان می دهد.

    کلیدواژگان: تالاب، ویژگی های شیمیایی و فیزیکی، شاخص کیفیت آب(WQI)، بیلان هیدرولوژیکی، شهرستان پلدختر
  • عباس میرزایی، حسن آزرم، قاسم لیانی صفحات 69-80

    امروزه، اهمیت پایداری تالاب ها بسیار افزایش یافته است. به گونه ای که تالاب های ناپایدار اثرات مخرب زیادی بر جوامع در پیش خواهند داشت. در مطالعه حاضر، روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) برای تعیین وزن عوامل اثرگذار بر اکوسیستم تالاب در سال 1396، استفاده شد. برای انعکاس کامل پایداری تالاب شادگان، 84 پرسشنامه از متخصصان و کارشناسان تهیه گردید. اهداف مطالعه در سه معیار اصلی تعیین ارزش عملکرد، محدودیت های محیط زیستی و ارزش اجتماعی- اقتصادی هر شاخص تقسیم بندی شدند. نتایج نشان داد که پایداری تالاب شادگان در وضعیت ضعیفی (483/0) قرار دارد. همچنین نتایج مطالعه نشان داد که برای بهبود پایداری تالاب شادگان، اعمال برنامه هایی در جهت بهبود عرضه آب به تالاب، قوانین و برنامه هایی جهت حفاطت از تالاب و راهکارهایی جهت مقابله با بلایای طبیعی مانند خشکسالی ضروری به نظر می رسد.

    کلیدواژگان: پایداری، تالاب شادگان، روش AHP
  • میثم امیری، مهدی کیخا صفحات 81-96

    تالاب بین المللی هامون به صورت مشترک در خاک ایران و افغانستان قرارگرفته که تامین آب آن از کشور افغانستان انجام می پذیرد. در دو دهه اخیر پوشش گیاهی بستر این تالاب تحت تاثیر آوردهای سیلابی قرار دارد، لذا پایش تاثیر آورد سیلاب بر میزان احیاء پوشش گیاهی بستر این تالاب می تواند کمک شایانی در راستای مدیریت احیاء پوشش گیاهی این تالاب داشته باشد، و از طرفی با توجه به وسیع بودن سطح این تالاب و قرار گرفتن قسمتی از آن در خارج از خاک ایران بررسی وضعیت پوشش گیاهی آن را به صورت میدانی کاری بسیار دشوار و گاهی غیرممکن می سازد، ازاین رو هدف از تحقیق حاضر بررسی تغییرات زمانی و مکانی پوشش گیاهی تالاب بین المللی هامون با استفاده فن آوری سنجش ازدور و GIS در دو سال 1394 و 1395 و مقدار شاخص NDVI می باشد. به منظور بررسی تغییرات کیفی پوشش گیاهی مقادیر عددی این شاخص به چهار کلاس بسیار ضعیف، ضعیف، متوسط و خوب طبقه بندی شده است. نتایج نشان می دهد که با تعریف نسبت سطح پوشش گیاهی احیاء شده به سطح آبگیری در هر قسمت از تالاب، هامون هیرمند، هامون صابوری و هامون پوزک به ترتیب 7/34، 5/9 و 4/79 درصد، سیلاب باعث احیاء پوشش گیاهی گردیده است. کم بودن این مقدار در هامون صابوری را می توان در افزایش کیفیت پوشش گیاهی بجای کمیت آن دانست و در مورد زیاد بودن آن در هامون پوزک با توجه به عدم سکونتگاه های انسانی در اطراف آن و همچنین آبگیری آن از رودخانه های خاش رود و خوسپاس در فصل زمستان دانست. در ادامه بیان نتایج بررسی می توان گفت آورد سیلاب در بازه زمانی سه ماهه به طور کلی باعث احیاء 93/23 درصدی کل پوشش گیاهی (انواع گز (Tamarix spp)، بونی (Aeluropus lagopoides) و نی (Phragmites australis)) این تالاب بین المللی شده است که 23/8 درصد آن متعلق به احیاء پوشش گیاهی در ایران و 7/15 درصد آن مربوط به افغانستان می باشد.

    کلیدواژگان: سنجش ازدور، تالاب بین المللی هامون، پوشش گیاهی، NDVI
  • شراره کرمی راد، کیوان صائب صفحات 97-111

    نوارساحلی منطقه ای مشترک مابین خشکی و دریا محسوب می شود. این ناحیه، منطقه ای است بسیار مولد و متنوع از اکوسیستم های مختلف که برای طیف وسیعی از جانداران، محل سکونت، تغذیه، زاد آوری و پناهگاه فراهم می آورد. از عوامل مهم و آلوده کننده اکوسیستم های دریایی که تاثیرات منفی زیادی برجای می گذارد، نشت نفت می باشد.لکه های نفتی که در پی نشت نفت ایجاد می شوند توانایی ورود و نشت بر روی نوار ساحلی و اکوسیستم های ساحلی را دارند.از شاخص های مهم جهت ارزیابی منطقه ساحلی نسبت به نشت نفت شاخصESIمی باشد که وضعیتی از منابع ساحلی که نسبت به نشت نفت احتمالی دارای حساسیت بالا می باشند ارائه می دهد. منطقه مورد مطالعه در این پژوهش نوار ساحلی شهرستان عباس آباد در غرب مازندران و جنوب دریای خزر می باشد. جمع آوری داده های پایه، برای نقشه سازی شامل: منابع فیزیکی، منابع زیستی و منایع مورد استفاده انسان در طی فصل تابستان و پاییز 1391، با پیمایش تمام طول کرانه ساحلی، مشاهده و جمع آوری مستندات موجود در منطقه، عکس برداری، پرسش از افراد بومی منطقه و نقطه برداری با دستگاه GPS صورت گرفت. با بررسی نتایج بدست آمده از این پژوهش در طی مطالعات میدانی، جمع آوری اطلاعات و نقشه سازی نشان داده شد، که در نوار ساحلی شهرستان عباس آباد، 7 رتبه اصلی ، و با توجه به رتبه های فرعی 9 رتبه مورد شناسایی قرار گرفت، که عبارتند از: 3A، 4، 5، 6B، 8A، 8B، 8C، 9Bو 10B. از لحاظ میزان حساسیت رتبه های شناسایی شده در منطقه ساحلی دو رتبهباحساسیتپایین3A و 4، دو رتبهبا حساسیتمتوسط5و 6B و از سواحل با حساسیت بالا 5 رتبه 8A ، 8B ، 8C، 9Bو 10Bشناسایی شد. رتبه های دارای حساسیت بالا دارای تعداد بیشتری می باشند و رتبه های با حساسیت پایین بیش از 52% نوار ساحلی را پوشش داده اند. در رده دوم رتبه های با حساسیت متوسط با تقریبا 38% قرار دارند.

    کلیدواژگان: شاخص حساسیت زیست محیطیESI، سامانه اطلاعات جغرافیاییGIS، نشت نفت، نوار ساحلی، شهرستان عباس
|
  • Soolmaz Dashti*, Gholam Reza Sabzghabaei, KavehJafarzadeh, MojganBazmaraBaleshti Pages 5-20
    To conserve and manage wetland resources, it is important to inventory and monitor wetlands and their adjacent uplands. Satellite remote sensing has several advantages for monitoring wetland resources. Therefore, in order to implement better management and in order to protect the wisely of Miankaleh wetland, the evaluation and monitoring of the dynamic changes of this wetland using satellite imagery and remote sensing was done. For this purpose, the Landsat images (OLI and ETM sensors) of 15 years’ timescale (2001 -2016) provided. After geometric and atmospheric correction of these images, supervised classification with maximum likelihood method was done and these images were classified in to 5 classes Including bayer and wet lands, man making, vegetation, agriculture and aquatic zone. The results showed that there was a wide change in the wetland’s area during the 15-year period Due to land use changes and contamination has been caused. During the study period, the aqutic zone has been reduced by 11879 hectares and wetlands with the highest area of 5.52 Percent and vegetation cover with 0.55 Percent of the least increase in area. As a result, due to the process of changes in the level of the wetland, it is necessary to prevent the destruction and destruction of this wetland with proper and integrated management and planning.
    Keywords: Monitoring Changes, Planning, Management, Supervised Classification, Miankaleh Wetland.
  • Behrooz Sahebzadeh, Kazem Shabani-goraji, Ziauddin Shoaei, Mahdi Afshari Pages 21-29

    Sistan plain, the most populated human ecosystem in east Iran, is a wide low slope region of which a great portion is shaped by Hamoun lakes’ bed. This region is frequently exposed to vigorous winds, including the 120 days wind. During the last 5 year period, with the spread of drought and the emptying of Hamoonchr('39')s lake bed, winds and consequently, ascents and dispersal of dust in the region has exacerbated, both in duration and vigor. This research studies the risk ranking of wind sediment dispersion effect on the eyes and respiratory system of Sistan citizens. The research uses a survey/descriptive method by referring to medical documents and the frequency of citizens’ refers to healthcare centers. The analysis of research findings shows that there is a statistically meaningful correlation between wind sediment dispersion severity in the region and citizens’ refer to healthcare centers due to eye discomforts and respiratory difficulties. Sistan’s human ecosystems’ ranking based on concurrent eye discomfort and respiratory difficulties due to wind sediment dispersion in the environmental for the citizens exposed to Dust dispersion, is respectively, include the rural areas Dehno-piran, Bazzi-allari, Muhammad-shah-karam and Abbas-rostam.

    Keywords: Sistan, Dust, Health Risk, Respiratory Difficulties, Eye Discomfort
  • Shiva Shabannezhad, Fatemeh Kardel*, Salman Ahmadi, Asbchin, Shila Omidzahir Pages 31-40
    Wetlands are known as sensitive ecosystems, which today have high amounts of heavy metals due to increased population, and the releases of wastewater from different industrial activities such as agriculture, metallurgy, and petroleum refinery. Heavy metals can affect on the ecology of wetlands due to persistence and accumulation in the organisms. Bacteria are suitable adsorbent of metal ions due to well adaptability of them in the aquatic environment and high surface ratio to volume. In this study, Halomonas sp. bacteria used for evaluating the optimized pH, temperature, and salinity parameters, these bacteria were sampled and isolated from Miankaleh wetland in depth of 10-15 cm of surface water from 5 stations in October 2015. For determination of optimized pH, temperature and salinity for Cadmium adsorption experiment carried out for pH 4, 5, 6, 7, 8 and 9, and temperature 10, 20, 30, and 40°C and NaCl 5, 10, 20, 15 and 20%, respectively. Finally, the remained cadmium concentrations in the solutions were measured by Atomic Adsorption Spectroscopy (AAS). The results have shown that the best growth of this bacteria occurred on the 10% salinity and this bacteria was tolerant to 60 mg/l cadmium metal. Moreover, present study showed Halomonas sp. bacteria can be used as biosorbent for removal of cadmium metal from aquatic environments. Thus, these bacteria can be used for wastewater treatments containing high concentration of cadmium metal and also for recycling of this metal in different industries.
    Keywords: Biosorption, Cadmium metal, Halomonas bacteria, Miankaleh wetland.
  • Payvand Maktabi, Hamid Mohammadiazarm, Seied Mohammad Mousavi, Rahim Peyghan, Mehdi Zarei Pages 41-54
    This study was conducted to evaluate the effects of formic acid, potassium Di format and formic acid nano-chitosan solution application on different growth factors and body composition of common carp. The experiment was conducted in a randomized complete design with 10 treatments and three replications. In total, 450 common carp fingerlings (10 treatment × 15 fish in each tank× 3 replication) with an initial average body weight (BW) of 16.5±0.5 g were studied. The treatments were included i) three diets supplemented with formic acid nano –chitosan solution levels, ii) three formic acid levels, iii) three potassium Di format levels using commercial feed as 0.25, 0.5, 0.75% of diet and also one treatment as control that were fed with commercial feed without additive. Fish in the experimental treatments were fed for 8 weeks ad libitum. Effects of the treatments on growth performance, and body composition of common carp (Cyprinus carpio fingerlings) were evaluated. Results showed that formic acid, potassium Di format and nano-chitosan acidifier as 0.75% level had negative effects on final fish weight and special growth rate compared with control group (P<0.05). On the other hand, the highest amount of food converstion ratio was observed in formic acid, potassium Di format and nano-chitosan acidifier treatmenys as 0.75% level of diets compared with control group (P<0.05). In this study, the protein and fat contents of the whole body were significantly different among treatments (P<0.05) and the beneficial effect of the diets was observed in the level of 0.25% formic acid nano-chitosan Solution. The results showed that survival rate was not significantly different between the treatments and control group (P>0.05). Therefore, in order to improve the biochemical composition of the body, it is recommended to use 0.25% Formic acid Nano-Chitosan Solution in common diets of common carp.
    Keywords: Common carp, Formic acid, Potassium Di format, Nano-chitosan, Cyprinus carpio.
  • Mehdi Mehdinasab, Reza Mirzaei Pages 55-68

    Among the aquatic ecosystems, wetlands are ecologically and environmental important because they are as: the place of accumulation and acceptance of nutrients and non-Nutrients, the protection of biodiversity of animals and plants, natural purification of water quality, the Effects of Micro-Climi in the region, play an effective role. So, evaluation the quality chemical, physical and water is essential for quality control, pollution control and biodiversity conservation. qualitative in dicators and hydrological bulletin are the methods that can be used as a strong management tool for decision making on qualitative and quantitative water resources management. Poldokhtar County has 11 wetlands with 8 permanent and 3 seasonal wetlands, known as the wetland city of iran. in this research, which was held in the summer of 2017, water qualitative water quality index (WQI) was used to determine the quality of drinking water and aquatic ecosystems based on the calculation of nine physical and chemical parameters of water including Nitrite(NO2), Nitrate(NO3), Alkalinity, Hardness(Mgca), Turbidity(TURB), Electrical Conductivity(EC), Dissolved Oxygen(DO), Acidity(PH) and biological oxygen demand(BO), The Statistics of Physical and Chemical Characteristics of Water in Wetlands in Summer of 2017 In order to estimate annual water volume in wetlands, rainfall data, surface runoffs and groundwater nutrition as inputs of water and only water outlet of evaporation wetland, 2005 as normal precipitation, 1993 and 2008, were very severe droughts, and physiographic characteristics of the catchment area and Water balance equation were used. the results of this study based on the WQI index and the hydrological bulletin showed that their water quality of drinking water is in the good and poor classes, and in terms of ecologically clean water, the changes volume and area of the annual water area of the wetlands in the year extreme drought and fatigue, 1747545 cubic meter, 29.89 Hectares is showing.

    Keywords: Wetland, Chemical, Physical Properties, Water Quality Index (WQI), Hydrological Bulletin, Poldokhtar County
  • Abbas Mirzaei, Hassan Azarm, Ghasem Layani Pages 69-80

    Today, importance of wetlands stability has increased greatly. So that, unstable wetlands have many destructive effects on societies. In this study, the Analytic Hierarchy Process (AHP) approach was used to determine the weight of different factors that impact wetland ecosystems in 2016. To fully reflect the stability of the Shadegan wetland have been prepared 84 questionnaires of experts. The goals of the study were divided into three main criteria, determination of the function value, environmental constraints, and socio-economic value of each index. The result showed that Shadegan wetland stability is weak (0.483). Also, the result showed that in order to improve the Shadegan wetland stability, implementing programs of improving the water supply for wetland, wetland protection laws and methods of coping with the natural disasters such as drought is necessary.

    Keywords: Stability index, Shadegan wetland, AHP method
  • Meysam Amiri, Mahdi Kaikha Pages 81-96

    Hamoun international wetland is common in Iran and Afghanistan that the water supply carried out from Afghanistan. Wetland vegetation bed is affected by torrential achievements. Therefore, monitoring the impact of floods on vegetation recovery of the wetland can help in management of the restoring wetland vegetation. Thus, this study was done on the temporal and spatial changes in vegetation of international Hamoun wetland Using information of Landsat bands (L8), OLI and TIRS sensors in both 1394 and 1395 And NDVI index value. To evaluate the quality changes of vegetation, numerical values of these indices is classified to four class is very weak, weak, average and good. The results shows that due to the definition of the ratio of restored vegetation area to dewatering area in any part of the wetland, Hirmand Hamoun, Sabori Hamoun and Pouzak Hamoun as 34.7, 9.5 and 79.7 percent of floods caused vegetation restoring. The reason of this low value in Sabori Hamoun is increased in vegetation quality rather than its quantity and the reason of this high value in Pozak Hamoun is due to lack of human settlements around it as well as its catchment of the riverchr('39')s Khash Rod and Khospas in winter. Flood in the quarter ranged generally makes the restoration of this international wetland vegetation in 23.93 percent that 8.23 percent owned by vegetation recovery in Iran and 15.7 percent is related to Afghanistan.

    Keywords: Remote sensing, Hamoun wetland, vegetation. NDVI
  • Keivan Saeb, Sharareh Karami Rad Pages 97-111

    Shoreline is a zone between beach and sea. This zone is so fertilizing and have different ecosystems for great ranges of animals as nesting, feeding, breeding and shelter zone. One of the important pollutant factors in the marine ecosystems that has so much negative effect, is oil spill. Oil pots, as a result of oil spilling, have possibility to absorb in the biomass and marine ecosystem. ESI is an important factor to evaluate the shoreline zone to oil spill that provides a base for coastal resources due to probability of oil spilling with high sensivity. Case study in this research is shoreline Zone of Abbas Abad Township located on the west of Mazandaran province and south of Caspian Sea. The base data for mapping included: physical and biological resources, human use of resources is done during summer and autumn of 2012, by scrolling through shoreline, observation and collecting existing documents in the zone, photography, questionnaire of local people and dotting with GIS. According to field study, data collecting and mapping, in this zone, 7 main categories and 9 subcategories are identified, that are known as 3A,4,5, 6B, 8A,8B, 8C,9B,10B. Based on sensivity, identified rankings in the shoreline are two low sensivity 3A and 4, two medium sensivity 5 and 6B and high sensivity 8A,8B, 8C,9B,10B. High sensivity rankings are more than others and low sensitivity rankings covered more than 52% of this shoreline. The second level is for medium sensivity with approximately 38%.

    Keywords: Environmental sensivity index, Geographical information system, oil spill, shoreline, Abbas Abad Township