فهرست مطالب

آفاق علوم انسانی - سال دوم شماره 21 (دی 1397)

نشریه آفاق علوم انسانی
سال دوم شماره 21 (دی 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/11/05
  • تعداد عناوین: 6
|
  • کاظم علیزاده مرزناکی، علی اکبر جعفری تبار صفحات 1-14
    در حقوق ایران مفهوم قراردادهای تجاری مفهومی است که کمابیش در ادبیات روزمره حقوقی متداول است و حداقل در علم اصطلاحات حقوقی قلمروسرزمینی این واژه از قراردادهای مدنی مبین ومشخص می باشد ولی مرز میان قراردادهای تجاری و مدنی چندان دقیق نیست که بتوان آن را در اساس تدوین نمود. قانون تجارت ایران نیز با پیروی از قانون فرانسه، قراردادهای تجاری را از قراردادهای مدنی متمایز نموده ولی به بیان ویژگی های آن نپرداخته است و مرز قابل تفکیکی مثل قراردادهای مدنی برای آن قائل نشده است این در حالی است که تاجر و معاملات تجاری را از حیث مصادیق آن تبیین نموده است. در این مقاله به بررسی هرچه دقیق تر و شفاف تر به"اصل استقلال در قراردادهای تجاری –بانکی"در بندها ی زیر اشاره شد: بند اول: تنزیل به عنوان یک عمل تجاری خاص، بند دوم: اصل استقلال قرارداد های قرض الحسنه بانکی، بند سوم: اصل استقلال در قرارداد مشارکت حقوقی از مشارکت مدنی، بند چهارم: اصل استقلال قرارداد تجاری مضاربه از مضاربه مدنی، بند پنجم: اصل استقلال قرارداد تجاری خرید و فروش بانکی، بند ششم: نگرشی بر حق حبس در حقوق داخلی وکنوانسیون بیع بین المللی، بند هفتم: اصل استقلال قراردادهای تجاری در بیمه حمل و نقل
    کلیدواژگان: بررسی، اصل استقلال، قرارداد، تجاری -بانکی
  • هاجر میرشکاری، زهرا قاسمی، فاطمه بیرجندی صفحات 15-34
    حقوق بشر به عنوان یکی از موضوعات اساسی در تحولات بین الملل همواره نقش مناقشه برانگیزی در روابط میان کشورها با نهادها و سازمان های متولی آن داشته است. بدین معنا که برخی از کشورها، حقوق بشر را دستاوردی غربی و ابزاری برای تسلط بر فرهنگ و هویت خود تلقی میکنند و از این رو درصدد نادیده گرفتن معیارهای این سازمان ها و نهادها هستند. همچنین این چالش در روابط کشورهای جهان سوم و کشورهای سرمایه دار و ابرقدرت جهانی بیشتر نمایان میشود. به این دلیل که کشورهایتوسعه یافته، نقش و سهم بیشتری در تدوین برنامه های حقوق بشری دارند و از این رو کمتر به ارزشها و هنجارهای پذیرفته شده کشورهای جهان سوم توجه میکنند. بنابراین حقوق بشر، رویکردی جهان شمولدارد که چندان به ارزشها و هنجارهای سایر کشورهای در حال توسعه توجهی نمیکند. این مقاله درصدد است تا چالش جهان شمولگرایی در حقوق بشر و جایگاه آن را در نزد کشورهای جهان سوم نشان دهد. روش نوشتار نیز توصیفی-تحلیلی است.
    کلیدواژگان: حقوق بشر، جهان شمولگرایی، جهان سوم، لیبرالیسم
  • پژمان الهامی صفحات 35-58
    هدف از پژوهش حاضر مدیریت جنگلها درحقوق بین الملل است روش پژوهش در این تحقیق توصیفی –تحلیلی می باشدهرچند انسان سالیان متمادی از طبیعت به عنوان ابزار و بستر توسعه استفاده کرده، اما توسعه افسار گسیخته پس از انقلاب صنعتی چنان آثار مخربی بر کره زمین باقی گذاشته که نه تنها انتخاب همان روش ها از سوی کشورهای فقیر برای توسعه به دلیل پایین آمدن ظرفیت های منابع طبیعی ناممکن است بلکه در شرایط امروز، خودخواهانه می نماید. از این رو، چند دهه ای است که «توسعه پایدار »به عنوان یک راه حل ارایه شده است. بحث پیرامون محیط زیست جنگل و منافع مختلف مربوط به آن یکی از مسایل مطرح در نظامهای مختلف محیط زیست است نتایج حاکی از این است که در قوانین بسیاری از کشورها از جمله ایران مقرراتی ذکر شده است و مستحق حمایتهای قانونی اعلام شده است منتها این حمایت ها اجرایی نمی شوند ودچار خلاء هایی هستند .
    کلیدواژگان: محیط زیست، جنگل، اسناد بین المللی، مدیریت
  • محمدحسن نامی، حسن مومنی، احمد ایرانخواه صفحات 59-82
    شناخت اصول و ابعاد چهار گانه قدرت (نیروی زمینی، دریایی، هوایی و بالستیک)در نظارت امنیتی کشورهای جهان بسیار حائز اهمیت است. یکی از کارآمدترین این ابعاد، فضای ماوراء جو است. اصطلاح ماوراء جو برای نخستین بار توسط اتحادجماهیرشوروی در 4 اکتبر 1957مطرح گردیدو در دهه های معاصر به شدت درباره آن پژوهش صورت میگیرد، از آنجایی که تکنولوژی به سرعت در حال توسعه و گسترش میباشد دستیابی به فضاهای ماوراء نیز میسر شده است. لیکن در سالهای ابتدایی برای این بعد پر اهمیت،حقوق و قوانینی در نظر گرفته شد. از سویی دیگر چنانچه فرصت بهره مندی آن از دست برود موقعیت دیگر قدرتها برای دستیابی و نظارت و در نهایت کنترل کشورهای دیگر افزایش می یابد. مادامی که فرآیند قانون سازی و تشکیل حقوق فضایی محدود به ایجاد و انعقاد کنوانسیونهای منفرد مجزا و موضوعی باشد، تعارضات و تناقضات ذکر شده حتی با وجود درجه بالایی از هماهنگی و همکاری اجتناب پذیر خواهد بود. چشم انداز رژیم غیر مسلح فضا، بدون توافق قدرت های فضایی قابل دستیابی به نظر نمیرسد. واضح است رژیمی که در آن نیاز دیگران نادیده گرفته شود، از طرف سایر کشورهای فعال در فضارد خواهد شد. کشورهای با تجربه فضایی وجود دارند که می توانند بر این موضوع اثر گذار باشند، از آنجاییکه اغلب دوره ها به ویژه عصر حاضر در منطقه غرب آسیا رقابت بسیار شدیدی بین کشورها حاکم میباشد بنابراین جایگاه آن کشوری که بر علوم مختلف علی الخصوص فضای ماوراء جو بیشتر باشد از جایگاه بهتری برخوردار میگردد، لذا پرداختن به موضوع و عوامل فضای ماوراء جو در منطقه غرب آسیا از این لحاظ دارای ارزش و اهمیت ویژه ای است.
    کلیدواژگان: چالش فضا، قدرت ژئوپلتیکی، لایه های اتمسفر، تکنولوژی فضایی و خاورمیانه
  • رضا عبادی جامخانه، عمران بالویی جامخانه، روح الله بازاری جامخانه، حبیب الله بالویی جامخانه، سید حسن رسولی جامخانه صفحات 83-116
    روستاهای جامخانه و اسرم از جمله بزرگترین روستاهای مازندران واقع در شهرستان ساری بخش میاندرود بزرگ میباشند، سابقه تاریخی دو روستا به هزاره قبل از میلاد بر میگردد و هدف محققان در این مقاله بررسی سنتهای عزادارای تاسوعا وعاشورا ی حسینی در دو روستای اسرم وجامخانه واقع در شهرستان میاندورود ساری بوده و روش تحقیق در این مقاله ترکیبی از روش های میدانی واسنادی میباشد. بنا به نقل قول پیران محلی سابقه عزاداری به اوایل حکومت قاجاریه میرسد ،برپایی این مراسم سنتی تاثیربسزایی در روابط اجتماعی وفرهنگی دوروستای مذکور گذاشته بررسی ها نشان میدهد دسته های عزاداری مانند:گروه علمداران،کجاوه داران،سنجزنان،سینه زنان،زنجیرزنان وتعزیه خوانان به لحاظ تاریخی ونوع مدیریت بسیار جالب ودراجرا بینظیر میباشند. براساس مشاهدات دسته های عزاداری روستای اسرم وجامخانه میتوان گفت: عاشورا واقعه ای است که در تاریخ و جغرافیای کربلا محصور نمانده است. عزاداران این روز،خود را به آنچه در کربلا رخ داد، نزدیک می دانند و اتصالی عمیق با حقیقت آن واقعه دارند. در سوگواری های مراسم عاشورا در دوروستای مذکور، حال و هوای جوامع امروزی به فضای کربلا در سال 61ق،پیوند می خورد، جایی که نبرد خیر و شر و جدال حق و باطل، به اوج رسید. سوگواران امام حسین (ع) به طور قطع هیچ واقعه تاریخی را به اهمیت روز عاشورا نمی دانند. زیرا تاثیرات شگفت آن تاکنون باقی و تداوم داشته است .
    کلیدواژگان: دسته های عزاداری، روستا، اسرم وجامخانه، تاسوعا وعاشورا، قدمت 250سال
  • فرحناز غلمانی صفحات 117-135