فهرست مطالب

آنالیز سازه - زلزله - سال سوم شماره 4 (زمستان 1385)

نشریه آنالیز سازه - زلزله
سال سوم شماره 4 (زمستان 1385)

  • تاریخ انتشار: 1385/12/20
  • تعداد عناوین: 9
|
  • عبدالرضا سروقد مقدم، مسعود مکارچیان، علیرضا معصومی صفحات 1-9
    احداث ساختمانهای با مصالح بنایی در سطح وسیعی در کشور ما در حال اجراست و طبق آمارهای موجود، در حال حاضر یکی از پر تعدادترین نوع ساختمانها را در کشور تشکیل می دهند. آموزه های زلزله های گذشته حاکی از خسارات مالی و جانی فراوان این ساختمانها داشته که خود نشان از عملکرد نامناسب آنها بوده است. از طرفی رفتار پیچیده آنها که ناشی از رفتار ناهمگن، غیر خطی و صفحه ای بودن اجزاء آنهاست، باعث آن شده است که ساختمانهای با مصالح بنایی در ردیف ساختمانهای آسیب پذیر در برابر زلزله قرار گیرد، پس می توان گفت که بررسی این نوع ساختمانها چه برای طراحی ساختمانهایی که بعدا ساخته خواهند شد و چه برای مقاوم سازی ساختمانهای موجود ضروری به نظر می رسد. در این مقاله، ارزیابی آسیب پذیری ساختمانهای با مصالح بنایی غیر مسلح با استفاده از منحنی ظرفیت ساختمان که معرف مقاومت لرزه ای آنها نیز هست، مورد بررسی قرار می گیرد و در ادامه نحوه به دست آوردن خصوصیات مکانیکی و منحنی های مقاومت برشی دیوارهای کلاف بندی شده به منظور برداشتن گام اول در جهت مدل سازی بیان می گردد. در مراحل بعد نحوه مدلسازی سه بعدی این ساختمانها با استفاده از نرم افزار مهندسی SAP 2000، که می تواند گامی موثر در جهت شناخت رفتار آنها، در حالتها و ابعاد مختلف کلاف گذاری باشد، بررسی می شود. سپس با تحلیل استاتیکی غیر خطی آنها و بررسی مدلهای تحلیل شده می توان به تغییر مکان نسبی طبقات، میزان شکل پذیری و مکانیزم شکست در ساختمان دست یافت، که از جمله نتایج به دست آمده می توان به این مورد اشاره کرد که کاهش ابعاد کلافهای افقی باعث کاهش اتلاف انرژی و شکل پذیری در ساختمان می گردد و هنگامی که ابعاد کلاف های افقی و قائم با هم برابر و مساوی ضخامت دیوار می باشد از لحاظ تغییر مکان نسبی و شکل پذیری در ساختمان بهترین حالت مشاهده می شود، همچنین در ساختمانهایی که ابعاد کلاف های قائم آنها ضعیف بوده و کمتر از ضخامت دیوار می باشد، مکانیزم شکست در کلافها همراه با دیوارها و بیشتر در طبقه اول اتفاق افتاده است، به طوری که در تعدادی از مدلها، کلافها و دیوارهای طبقه دوم آسیبی ندیده اند.
    کلیدواژگان: بهسازی، ساختمان های مصالح بنایی، کلاف بندی، زلزله
  • عبدالله کیوانی صفحات 11-19
    هزینه اساسی در احداث و توسعه جدید زیر ساخت ها، اطمینان از زهکشی و هدایت آبهای سطحی جاده ها، خیابانها، پیاده روها، زمین های ورزشی، محوطه پارکینگ ها، انبارهای روباز، پارکها و... می باشد. این نیاز در مناطقی با نزولات جوی رگباری در مناطق توسعه یافته شهری خیلی سریعتر از شرایط طبیعی منطقه و با حجم زیادتری جاری می شود. این پدیده علاوه بر آب گرفتگی در مناطق شهری به آب شستگی، فرسایش کانالها، رسوب گذاری، اختلال در شبکه فاضلاب و... منجر می شود. برای دستیابی به توسعه پایدار و مدیریت صحیح آبهای سطحی نزولات رگباری شدید استفاده از رویه های خیلی متخلخل با قابلیت جذب و زهکشی زیاد بتونی است. در این تحقیق با استفاده از طرحهای اختلاط بتونی خاص و با اسلامپ صفر نتایج بررسی نشان داد که قابلیت نفوذپذیری و جذب آب رویه های بتونی فاقد ریزدانه ناشی از نزولات جوی رگبار شدید در لایه های اساس و زیر اساس و بسترهای طبیعی به میزان 100 الی 750 لیتر در دقیقه در هر متر مربع میسر می باشد. آزمایشات انجام شده با دانه بندی مختلف، عیار سیمان متفاوت و نسبت های آب به سیمان گوناگون رفتار فیزیکی و مکانیکی این نوع طرح اختلال که تحت عنوان "بتون فاقد ریزدانه" است نشان داد که بافت خاص و منحصر به فرد این نوع بتون در دستیابی به یک رویه آبکش و کاملا نفوذپذیر نه تنها در مهارو کنترل جریان نزولات رگباری فوق العاده موثر و جالب است، بلکه می توان از این نوع بتون در بسترسازی دیوارها و بستر رودخانه های فرسایشی استفاده نمود که از لحاظ اکولوژیکی نتیجه ارزشمندی در حفظ محیط زیست خواهد داشت.
    کلیدواژگان: بتون فاقد ریزدانه، تخلخل، نسبت آب به سیمان، نسبت شن به سیمان، مقاومت سایشی، نفوذ پذیری، اسلامپ صفر، بتون آبکش
  • محمدعلی لطف الهی یقین، رامین تقی نژاد صفحات 21-26
    با توجه به اینکه بسیاری از ساختمان های قدیمی بر اساس معیارهای آیین نامه های قدیمی و یا بدون در نظر گرفتن ضوابط لرزه ای طراحی شده اند، در سالهای اخیر ارزیابی لرزه ای و قابلیت آسیب پذیری این ساختمان ها اهمیت دوچندانی یافته است. در این مقاله ارزیابی لرزه ای و قابلیت آسیب پذیری ساختمان های بتنی با تکیه بر یک ساختمان پنج طبقه با دیوار برشی مورد ارزیابی قرار گرفته است. برای این ساختمان ابتدا یک مدل سه بعدی کامل برای شبیه سازی رفتار غیر خطیب تحت تاثیر نیروهای زلزله ایجاد گردید، سپس برای ارزیابی ظرفیت لرزه ای این ساختمان بر اساس معیارهای 356-FEMA از تحلیل استاتیکی پوش آور با استفاده از نرم افزار SAP2000 استفاده شد. ساختمان مذکور تحت الگوی بار یکنواخت و الگوی مورد اول در راستای شمال به جنوب و شرق به غرب تحت تحلیل پوش آور قرار گرفت و مشاهده شد که این ساختمان قادر نیست سطح عملکرد مورد انتظار را بر آورده نماید. همچنین بر اساس منحنی های ظرفیت سازه مشاهده گردید که ساختمان موردنظر قادر نمی باشد به تغییر مکان هدف برسد و در بسیاری از تیرها دوران ها انتهایی و نیروهای برشی و در ستون ها دوران های انتهایی و نیروهای محوری بیش از مقادیر توصیه شده توسط FEAM-356 می باشد. بعد از بررسی های بعمل آمده بادبندهائی قطری در دو جهت برای بهسازی سازه به آن اضافه گردید. در انتها منحنی های پوش آور و عملکرد سازه در قبل و بعد از اضافه کردن بادبندها در سطح زلزله مورد انتظار با یکدیگر مقایسه شده و مورد بحث قرار گرفت.
    کلیدواژگان: تحلیل استاتیکی غیر خطی پوش آور، ساختمان بتنی، ارزیابی لرزه ای، تغییر مکان هدف، منحنی پوش آور، الگوی بار یکنواخت، الگوی مود اول، مهاربندی همگرا
  • علیرضا کیانی، سید محمد جواد فاطمی صفحات 26-32
    بتن کفی نوعی بتن می باشد که با افزودن ماده کف زا به مخلوط بتن ساخته می شود این عمل باعث ایجاد و تثبیت حبابهای هوا در جریان مخلوط نمودن بتن می شود، در نتیجه پس از سخت شدن ملات، خلل و فرجهایی در آن تولید می گردد و بتن سبک کفی تولید می گردد. این نوع بتن در ساخت تیغه، دیوار سبک، شیب بندی بامها و اجزای ساختمانی با بار کم و همچنین برای صدابندی و گرمابندی مصرف می شود. در جاهایی که ماسه بادی وجود دارد مانند کناره دریای مازندران، کناره خلیج فارس، خوزستان و کناره های کویر می توان بتن کفی را تولید کرد.در این پروژه تحقیقی هدف افزایش مقاومت فشاری یک نوع بتن سبک اسفنجی (بتن کفی) تجارتی موجود در بازار با توجه به حفظ خصوصیات کلی این نوع بتن بوسیله تصحیح دانه بندی و بهبود طرح اخی کویر می توان بتن کفی را تولید کرد.در این پروژه تحقیقی هدف افزایش مقاومت فشاری یک نوع بتن سبک اسفنجی (بتن کفی) تجارتی موجود در بازار با توجه به حفظ خصوصیات کلی این نوع بتن بوسیله تصحیح دانه بندی و بهبود طرح اختلاط بوده است. جهت این امر از مصالح با دانه بندی مختلف که از ماسه شکسته تهیه شده بود استفاده گردیده و بجز تغییر در اندازه دانه ها، تاثیر تغییرات عیار سیمان و نیز وزن مخصوص های مختلف بر روی مقاومت فشاری نمونه ها به روش تجربی، مشاهده و نتایج بدست آمده مورد بررسی قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: بتن سبک، بتن کفی، مقاومت فشاری
  • مجتبی عبدالهیان دهکردی صفحات 32-37
    با افزایش تجارب حاصل از زمین لرزه های گذشته و بازنگری ضوابط آئین نامه های طراحی، امروزه پیش از پیش مبحث مقاوم سازی ساختمانهای موجود مورد توجه قرار گرفته است. پروژه حاضر به بررسی کاربرد سیستمهای لرزه بر بادبندی به عنوان یکی از موثرترین روش های ارتقاء لرزه ای ساختمانهای فولادی کوتاه می پردازد.از جمله مسائل مهم در مطالعه کاربرد این سیستمها، تعیین آرایش مناسب و ارتباط متقابل بادبندها در قاب می باشد. در این مقاله مفهوم ابر بادبندها به عنوان نگرشی نو به طرحهای بادبندی ارائه و خواص آنها در کنار الگوهای متعارف بررسی شده است.این روش با قابلیت در نظر گرفتن هم زمان اثر پارامترهای معیار، برای تعیین اولویت های گزینه های بهسازی لرزه ای بسط یافته که نتایج آن کارایی ابر بادبندها در تقویت ساختمان مورد مطالعه با کمترین نیاز به تقویت شالوده آشکار می سازد.تعیین آرایش و طرح بهینه بادبندها برای ارتقاء سازه تحت بار جانبی، صورت گرفته است. بر مبنای این روش چندمین پارامتر از جمله: گریز طبقات، پرش پایه دینامیکی و نیروهای وارد بر پی، نخستین مقدار ویژه و کمترین وابستگی مدهای ارتعاشی، گسترش یافته و به کمک آنها اثر نامنظم بودن قاب، تغییر اتصالات آنها و تغییر نوع با آرایش بادبندها در طرح بهینه تقویت لرزه ای مطالعه شده است. کارآیی بالا و برتری چشمگیر روش حاضر بر روش های موجود بهینه یابی الگوی پیوسته با مقایسه نتایج آنها در باز توزیع تنشها، قابلیت تغییر برای طراحی عملی و کاهش وزن بادبندها در کنار اهمیت کاربرد بادبندها در طرحهای بهینه ارتقاء آشکار گشته است.
    کلیدواژگان: بادبندهای بزرگ مقیاس، بهینه یابی بادبندها، تغییر مکان بیشینه طبقات، برش پایه دینامیکی، پرید ارتعاشی مد اول سازه
  • یوسف حسن زاده، سعید عباسی صفحات 38-43
    پدیده ضربه قوچ در خطوط انتقال آب نیروگاه های برق- آبی یکی از مسایلی است که از دیرباز مورد توجه بسیاری از محققین بوده است. نظر به این که این پدیده می تواند اثرات زیانبار فراوانی روی خطوط لوله انتقال آب و تاسیسات توربین داشته باشد، ضرورت دارد که اثرات این امواج فشاری در طول خط لوله انتقال آب و توربین مورد مطالیه و بررسی قرار گرفته و روش های مطلوب کنترل آنها ارائه شود. در این راستا یکی از روش های موثر و کارآمد کنترل امواج فشاری، استفاده از برج های فشارشکن می باشد. در این مقاله ضمن تشریح پدیده و بیان معادلات حاکم و نقش انواع برجهای فشارشکن، یک برنامه کامپیوتری به زبان برنامه نویسی Vistual Basic جهت تحلیل پدیده ضربه قوچ تدوین و ارائه گردیده که تغییرات فشار و سرعت را در طول یک خط لوله منفرد منتهی به یک شیر قطع و وصل جریان و نیز مجهز به یک برج فشارشکن محاسبه و نتایج و نمودارهای مربوطه را ترسیم و ارائه می نماید.
    پدیده ضربه قوچ در خطوط انتقال آب نیروگاه های برق- آبی یکی از مسایلی است که از دیرباز مورد توجه بسیاری از محققین بوده است. نظر به این که این پدیده می تواند اثرات زیانبار فراوانی روی خطوط لوله انتقال آب و تاسیسات توربین داشته باشد، ضرورت دارد که اثرات این امواج فشاری در طول خط لوله انتقال آب و توربین مورد مطالیه و بررسی قرار گرفته و روش های مطلوب کنترل آنها ارائه شود. در این راستا یکی از روش های موثر و کارآمد کنترل امواج فشاری، استفاده از برج های فشارشکن می باشد. در این مقاله ضمن تشریح پدیده و بیان معادلات حاکم و نقش انواع برجهای فشارشکن، یک برنامه کامپیوتری به زبان برنامه نویسی Vistual Basic جهت تحلیل پدیده ضربه قوچ تدوین و ارائه گردیده که تغییرات فشار و سرعت را در طول یک خط لوله منفرد منتهی به یک شیر قطع و وصل جریان و نیز مجهز به یک برج فشارشکن محاسبه و نتایج و نمودارهای مربوطه را ترسیم و ارائه می نماید.
    کلیدواژگان: برج فشار شکن، ضربه قوچ، نیروگاه برق آبی
  • مرتضی غفاری صفحات 44-50
    از این پمپ جهت آبیاری مناطقی که آبهای زیر زمینی و یا بستر رودخانه نزدیک زمین می باشد و امکانات استفاده از انرژی باد نیز (Eolienne) وجود دارد می توان استفاده نمود. در این مطالعه هدف آن است که پمپ بتواند آب را بادبی حدود یک لیتر بر ثانیه به ارتفاع یک متر بالا ببرد. بنابراین نمی توان از پمپ های پیشرفته بدلیل عدم امکانات و مخارج زیاد استفاده نمود. در آزمایشگاه مکانیک سیالات تجربی اورسی فرانسه (L. M. E. F) مدلی از این پمپ درست شده است و آزمایشگاه کافی روی مدل انجام گرفته و نتایج حاصل گویای آن است که امکان ساخت این پمپ در عمل وجود دارد و می توان جهت استفاده کشاورزان توصیه شود.
    کلیدواژگان: زیرزمینی، مکانیک سیالات، پمپ، آبیاری
  • عباس شاکری داریان، محمد نجمایی صفحات 50-59
    انتقال و انباشت رسوب در سدهای مخزنی سبب کاهش حجم و عمر مفید مخازن ذخیره آب می گردد. با توجه به اهمیت آب و کمبود منابع آن و هزینه بالا و زمان بر بودن احداث مخازن، به خصوص کمبود ساختگاه مناسب جهت احداث مخازن جدید، اهمیت بررسی پدیده انباشت رسوب در مخازن، را جهت ارایه راهکاری مناسب، از لحاظ صرف وقت و هزینه در برآورد، پیش بینی رسوب مخزن و ارایه فرامین مدیریتی در کنترل مخازن را کاملا مشهود می سازد. از آنجا که در راه های ارایه شده جهت برآورد رسوب مخازن در زمان بهره برداری غالبا مستلزم انجام عملیاتهای صحرایی و صرف وقت و هزینه فراوان می باشد. لذا در این تحقیق سعی گردید با تلفیق مدل ریاضی Gstars2.1 و برنامه ILWIS، روش مناسبی در برآورد و پیش بینی رسوب و ایجاد یک بانک اطلاعاتی مناسب در مخازن، ارایه شود. جهت بررسی و تحلیل حساسیت، سد مخزنی میناب مورد استفاده قرار گرفته و نتایج آن نشان می دهد که می توان با این روش به تخمین مناسب رسوب مخازن دست یافت.
    کلیدواژگان: حجم رسوب سالیانه، روندیابی رسوب، ILWIS، Gstars2، 1
  • مهدی ماجدی اصل، مهدی یاسی صفحات 60-69
    معمولترین نوع تجاوز به حریم رودخانه، ساخت پل بر روی آن می باشد. منظور از تجاوز به حریم رودخانه اشغال بخشی از فضای رودخانه و دشت سیلابی آن برای ساخت پل می باشد. غالبا اقتصادی تر شدن احداث پل ایجاب می کند که تجاوز چشمگیری به رودخانه و دشت سیلابی آن صورت گیرد که این تجاوز می تواند به صورت خاکریز در دشت سیلابی رودخانه یا درون خود بستر اصلی آن صورت گیرد که کاهش طول پل را به دنبال داشته، یا به صورت پایه های پل در بستر اصلی رودخانه ظاهر می گردد. در این حالت واکنشهای کوتاه مدت و دراز مدت جنبه های هیدرولیکی ، زیست محیطی، آبرفتی، ژئومورفولوژیکی و بیولوژیکی آنها در محدوده طرحهای مهندسی رودخانه قرار می گیرند که بایستی هر کدام از موارد ذکر شده بطور تخصصی، مورد بحث و تجزیه و تحلیل قرار بگیرند.(1)در این مقاله، از مدل RAS - HEC برای بررسی و تحلیل تغییرات رودخانه از نظر هیدرولیکی، استفاده شده است. مدل RAS – HEC برای شرایط جریان پایدار و به صورت یک بعدی، خصوصیات جریان را در راستای عمومی جریان بررسی می کند. این مدل با بهره گیری از اطلاعات صحرایی، نتایج قابل اعتمادی را از متوسط خصوصیات جریان (سرعت، عمق، تنش برشی و...) ارائه می دهد و کاربرد عمومی در مطالعات رودخانه ای دارد (9). این مقاله سه حالت مختلف پل را مورد بررسی قرار داده است: 1-شرایط طبیعی و موجود در رودخانه 2-حالتی که تنها پایه های پل حذف شده است 3-حالتی که کل پل (پایه ها و بدنه پل) حذف شده است. ارزیابی نتایج حاصله نشان می دهد که در دبی های معمولی و پایین، تاثیرات بدنه پل و پایه های پل کم بوده و مشکل ساز نمی باشد. به عنوان نمونه در دبی 81/28 متر مکعب بر ثانیه، تغییرات نسبتا ناچیزی در اکثر پارامترهای هیدرولیکی تا فاصله 100 متری بالادست پل مشاهده شده است. ولی در دبی های بیشتر و سیلابی، تاثیرات بدنه پل و پایه های پل افزایش چشمگیری داشته به طوریکه امکان بروز خطرهای مختلفی تا فواصل زیادی از پل وجود خواهد داشت. که به عنوان نمونه برای دبی 180 متر مکعب بر ثانیه، تغییرات پارامترهای هیدرولیکی تا فاصله 400 متری بالادست پل مشاهده شده است و بیشترین شدت تاثیرات در محدوده پل و مقطع بالادست آن اتفاق افتاده است (2).
|
  • Abdolreza satogagam, Masod makarchiyan, Alireza Masomi Pages 1-9
    Coustructing masonry building has been done in a large scale in our country. A ccording to the recorded statistics. It comprises the majority of building in our country. The loss of life and property as the result previous earthquakes reveals that masonry building have not functioned properly. Meanwhile, their complex behaviors resulted from the heterogenons, nonlinear, and plate behavior of its components has brought about their damages in earthquakes, Therefore, ih is assentail to stady these buildings and to persevere the buildings against earthquakes. This paper deals with the assement of the vulnerability of unarmed masonry buildings by the use of building capacity curve representing the resistance. It also concerns eith the way to find mechanical characteristics and shearing resistance curves of strung walls to show the initial step in modeling. The way of constructing a tridimentioal model of these building by using the SAP2000 engineering software would be helpful in understanding their behavior in different froms of stringing Their nalinear statical analysis and the study of analyzed models can help us understsnt the relative morement of stories, the dagree of ductility and the collapse mechanism in the building. One of the results obtained is that the reduction of the dimensions of horizontal strings would results obtained is that the reduction of the dimensions of horizontal strings would reduce the waste of energy and the ductility in coustruction. When the dimensions of the horizontal and vertrical strings are equal and as thick as the Wall strngs, the optimal reative morement and ductility in the buildings are observed. In addition, in buildings with Weak and thinner vertical in the strings with the walls and mostly on the frist storg has happened insuch a way that in some models, strings and walls an the secoud story have not collapsed.
    Keywords: masonry building, stringing Earthquik, Upgrading
  • abdullah keyvani Pages 11-19
    No- fines concrete is a type of concrete from which the aggregate is totally omitted and single- sized coarse aggregates are held together by a binder consisting of paste of hydraulic cement and water. No- Fines concrete creates a porous structural pavement that allows water to infiltrate directly into the soil naturally. Because no- fines concrete allows rainwater to seep directly into the ground, ground water is recharged, water resources are preserved, stormwater runoff is reduced or eliminated, and water quality is improved. This type of concrete is a pervious concrete and can be used successfully for parking lots, sidewalks, low volume streets and various other paving applications. The present paper cites the physical and mechanical behavior of- fines concrete and detailed experiments.
    Keywords: No-fines concrete, pervious concrete, permeability, zero-slump, abrasion resistance, Impact resistance
  • mohammadali lotfollahi yaghin, Ramin taginejad Pages 21-26
     In recent years, seismic evaluation and vulnerability of the existing buildings, that have been designed based on an earlier seismic design code or designed without seismic design criteria, has been very important. In this paper, the seismic evaluation and vulnerability of concrete buildings, using an old 5- story building with shear walls as an example has been discussed. For this building, Firstly a three- dimensional fully model has been created to simulate the actual nonlinear response of the building due to seismic forces. Then to evaluate the seismic capacity of this building, pushover nonlinear analysis using SAP 2000 as the software has been carried out, based on those given in FEMA- 356. This structure has been evaluated under uniform load and pattern of the first mode in N- S and E- W directions and there has been clarified that there is no capacity of suffering of the predicted performance. Also, based on capacity curves of the structure, it was found that the structural displacement is not enough to carry out the target displacement, and end rotations and shear forces of a lot of beams also the same rotations and axial loads of columns exceed the allowed capacity noted by FEMA- 356. For retrofitting this building, diagonal bracing elements in two directions have been used. Finally the pushover curves after addition of CBF bracing are then compared with pushover curves before addition of bracing form the expected earthquake ground motions and the assessed performances are discussed.
    Keywords: pushover nonlinear static analysis, concrete building, seismic evaluation,  targetdisplacement, pushover curve, uniform pattern, first mode pattern, CBF brace.
  • Alireza kiyani, seyedmohammadjavad Fatemi Pages 26-32
    An application of aerated concret (foam concrete) was experimentally studied. In this study the compressive strength of the proposed concrete was measured the effect of parameters such as aggregate size of broken stone, quantity of cement and various densities were exprementally studies, and the best mixture was select.These prepared mixtures are practically useful to optimize the consumption of cement and superior strength in every dry density in nonstructural application.The compressive strength wes varied from 18.19 kg/cm 2 to 97.20 kg/ cm2 for 100 to 1200 kg/ m3 of dry densities during 28 days test. The result of this study showed that the strength capability if proposed mixture increased. The information given in this project can be taken into consider while building nonstructural pieces such as wall blocks and roofs in order to decrease the dead load of building.
    Keywords: foam concrete, cement strength capability non structural  optimize
  • mojtaba abdolahian dekordi Pages 32-37
    According to the experiences gathered from pre- earthquakes & revising the rules of design bylaws the subject of reinforcing the present buildings is important nowadays. This project investigates the usage of quake system on wind- occlusion as one of the most efficient ways of shaking development in small, steel buildiongs.Including important matters in studying the usage of these systems is suitable arrangement determination & wind- occlusion, s mutual relation in frame. This essay reveals the concept of super wind- ocdusions as a contemporary outlook to wind- ocdusion designs & discusses their uses after standard models.This method With the capacity of contemporaneous including of the effect of standard parameters, for determining the primacy of the shaking betterment choices, that its results reveals the efficiency of super wind- occlusions in reinforcing the studing building with the least need to foundation reinforcement.Arrangement determiration & optimal design of wind- occlusions have been accomplished for the advancement of the under- pressure side- component. On the basis of this method, some parameters including, flat escape, slicing of the dynamic pillar & forces vertical to foundation, primary amount & the least dependence of vibrational tides, have been expanded & for their help, the frame’ s unstability effect, change of their joints & of the type with wind- occlusions arrangement in the optimal design of shaking reinforcement have been investigated. High efficiency & great superiority of the persent method on existing methods of optimizing the continuous model with comparing their conclusions in need of roles distribution, the changing capability for practical design & decreasing the wind- occlusions weight along with the importance of super wind- occlusions application have been described in optimal designs of advancement.
    Keywords: steed camonents, Earthquake, optimal design win occlusions
  • yosef hasanzadeh, Said Abasi Pages 38-43
    The water hammer phenomenon in hydroelectric power plant’s penstock is one of the famous troubles which have been an interest for researchers. Hence this phenomenon can cause many harmful effects on pipe lines and turbine, it is essential that effects of these surges along with line and turbine have been studied and suitable methods for controlling presented. In this way one of the most effective and appropriate methods for surges control, is the use of surge tanks.In this paper as demonstrating the phenomenon and illustrating the governing equations, a computer program developed ‘Visual Basic’ programming language for analyzing the water hammer phenomenon has been presented, which is able to calculate pressure and velocity gradients along with a pipe line ended by a valve and equipped with a surge tank, and also sketch results as diagrams or present as tables.
    Keywords: Surge tank, Water hammer, Hydroelectric power plant
  • Mortaza Gafari Pages 44-50
    This pump could be used to irrigate the regions where ground water level is close to land surface and thire is enough wind energy in the region. Since advanced pumps are costly, this pump is designed only to send up water one meter high with the flow of one.Inexperimental Fluid mechanics laboratory of ORRSAY FRANCE amodel of this pump was conducted. Results show that the pump could be manufactured and recommended to farmers.
    Keywords: pump, irrigate, Hydroelovator, laboratory, water
  • Abbas Shakeri dariyan, Mohammad Najmayi Pages 50-59
     The transfer and sedimentation in storage dams reduce the volume and damage the life of water reservoirs. Due to the importance of water, its storage, and the cost time of constructing reservoirs, especially the scarcity of construncting sites for them, a lot of attentions should be given to the sedimentation of dam reservoirs. It requires the estimate of thew sedimentation and its management. Since all suggested techniques to estimate the sedimentation need field operations, time. And hight costs, this paper aims to comine the GSTARS2,1 mathematical model and the ILWIS software to suggest a proper method to estimate the sedimentation, and also to establish a proper date bank in the reservoirs. Miynab dam has been used to study and analyize dare. The resulte Show that we can use this method to estimate the sedimentation of dam reservoirs.
    Keywords: Annual sediment voluume . sediment routing_Gstars 2_1 Ilwis
  • Mehdi majedi asl, Mehdi yasi Pages 60-69
    General Kind of encroachment of river is constructing a bridge on it. Purpose of encroachment of river is occupation part of river and flood plain for constructing bridge. Often being economical of bridge innovation affirmated that most of encroachment take place to river and flood plain, which this encroachment can be in form of embankment in flood plain of river or into the main bed of river which cause decreasing of bridge length or appearant in form of bridge piers in main bed of river. In this state, long term or short term reactions of hydraulics, environmental, alluvium, geomorphological and biological aspects are settled in bound of river engineering projects that each of mentioned cases must be analyzed specializely. In this paper used HEC- RAS model for considering and analysis of river changes in hydraulics aspect. HEC-  RAS model simulate the steady flow characteristics only in main direction of flow (1 Dimention). This model have been widely accepted to give satisfactory results for simulation of main characteristics of flow (i. e. depth, velocity, shear stress, …), using field data.This paper considered three different kinds of bridge. 1: natural and exist conditions in river. 2: state which omitted only bridge piers. 3: state which total of bridge (abutment and bridge piers) is omitted. Obtained results showed that in lower descharges, the effect of bridge embankment and bridge piers is low and don’t make problems. For example, in flow rate 28.81 m 83/s, it is seem that insignificant changes in most of hydraulics parameters until 100 meters upstream of the bridge. But in higher and flood descharges, effects of bridge embankment and bridge piers increases, so that, appearance of different dangerous is possible until more distances of bridge. For example, in flow rate 180 m 83/s, changes of hydraulics parameters is seen until 400 meters of upstream of the bridge. Highest of effects intensity is happen in upstream and downstream sections of the bridge (S4 and S5).
    Keywords: Nazloo river, Bridge, hydraulics parameters, HEC-RAS model