فهرست مطالب

نشریه مرمت و معماری ایران
پیاپی 16 (پاییز و زمستان 97)

  • تاریخ انتشار: 1398/01/26
  • تعداد عناوین: 9
|
  • مازیار آصفی *، احد نژاد ابراهیمی، امیر امجد محمدی صفحات 1-19
    کاربندی، یکی از الگوهای پوشش تاقی است که ریشه در روش های دقیق هندسه ترسیمی دارد. این الگو به سبب داشتن هندسه مقید، از انعطاف زیادی برخوردار نبوده و در معماری ایران نیز تنها در زمینه های مشخص به کار رفته است. لذا همواره این سوال مطرح است که روش های رایج ترسیم کاربندی چه محدودیت ها و مقتضیاتی دارند؟ و با شناخت این محدودیت ها و مقتضیات، چگونه می توان کاربردهای کاربندی را گسترش داد؟ تحقیق حاضر، با هدف پاسخ گویی به سوالات مذکور شکل گرفته است؛ لذا به منظور یافتن محدودیت ها و الزامات هندسی کاربندی، ابتدا کاربندی های بازار تاریخی تبریز را بررسی و تحلیل می کند، سپس با در نظر گرفتن الزامات یافته شده، در صدد رسیدن به روشی است تا بتواند بر محدودیت های هندسی کاربندی فائق آمده و استفاده های آن را گسترش دهد. این پژوهش، با روش استدلال منطقی و با جمع آوری اطلاعات از طریق مشاهده عینی، بررسی های کتابخانه ای و مدل سازی رایانه ای، به ارائه راه حل هایی در جهت افزایش تنوع زمینه های کاربندی پرداخته است. نتایج بررسی نمونه های مطالعاتی نشان می دهد که شروط لازم و کافی برای پیاده سازی دقیق هندسه یک کاربندی n ضلعی در زمینه های چهار ضلعی این است که اولا دو زاویه مقابل چهار ضلعی زمینه مکمل باشند، ثانیا هر چهار زاویه به دست آمده از ترسیم یکی از اقطار آن، مضربی از حاصل تقسیم °180 بر تعداد اضلاع کاربندی  باشد، ثالثا مرکز دایره محیطی، داخل چهار ضلعی زمینه قرار گیرد. سپس با در نظر گرفتن شروط مذکور، روشی ارائه شد که در مقایسه با روش های ترسیمی موجود، محدودیت های کمتری دارد و استفاده از کاربندی را در زمینه های نامنتظم نیز ممکن می کند.
    کلیدواژگان: کاربندی، هندسه کاربندی، باریکه تاق متقاطع، پوشش تاقی، بازار تاریخی تبریز
  • محمود محمدی، شهریار ناسخیان، آرزو ایزدی * صفحات 21-37
    بافت تاریخی با توجه به ابعاد، موقعیت قرارگیری، نقش اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در شهر، ضمن تاثیراتی در کارکرد عملکردهای مختلف شهری، ثروتی ارزشمند محسوب شده و می تواند تاثیر مهمی در توسعه و پیشرفت شهرها ایفا نمایند. امروزه رویکرد بازآفرینی پایدار شهری با هدف بهبود همه جانبه و پایدار در وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فیزیکی بافت های تاریخی پا به عرصه مرمت و حفاظت گذاشته است. در حوزه علوم اجتماعی نظریه کارکردگرایی ساختاری پارسونز با هدف برقراری نظم، تعادل، حفظ و بقای نظام اجتماعی و بر اساس اصول مطرح شده در دیدگاه سیستمی به وجود آمده است. در این نظریه پارسونز نظام اجتماعی را به چهار حوزه تقسیم می کند که هر کدام از این حوزه ها وظیفه ای خاص در قبال کل نظام اجتماعی بر عهده دارند. این نظریه از حیث جامعیت و بررسی ابعاد مختلف شباهت های با رویکرد بازآفرینی پایدار شهری دارد. در این پژوهش بافت تاریخی به عنوان خرده نظام فرهنگی در سیستم شهر تعیین شده است که بنابر نظریه کارکردگرایی ساختاری خود به عنوان یک نظام اجتماعی مفروض است که باید شروط کارکرد و برقراری نظم نظام را داشته باشد. این پژوهش به دلیل وسعت موضوع، صرفا بعد اقتصادی بازآفرینی بافت تاریخی را مد نظر قرار داده است. مطالعات بازآفرینی اقتصادی بافت تاریخی هر کدام مولفه هایی را معرفی کرده اند ولی تاکنون مدلی در این عرصه معرفی نشده است؛ به همین دلیل این پژوهش با هدف ارائه مدل بازآفرینی اقتصادی بافت تاریخی بر اساس نظریه کارکردگرایی ساختاری و برقراری نظم و تعادل در این سیستم لازم و ضروری به نظر می رسد. در پژوهش حاضر با روش تحقیق اسنادی و با روش تحلیل- محتوای کیفی به بررسی اسناد، بیانیه ها، منشورهای بازآفرینی و ادبیات پژوهش این حیطه پرداخته شده است. اعتبار محتوای پژوهش با ضریب توافق 87.6 درصد میان اساتید و متخصصان مرمت و حفاظت در آزمون اسکات تایید شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که مولفه ارزش اقتصادی، وظیفه سازگاری، مولفه سرمایه گذاری، وظیفه تعیین اهداف، فعالیت های اقتصادی درون بافت، وظیفه خرده نظام یگانگی و مولفه برندسازی، وظیفه حفظ الگوهای پنهان بازآفرینی اقتصادی بافت تاریخی را بر عهده دارند.
    کلیدواژگان: بازآفرینی، بازآفرینی اقتصادی، بافت تاریخی، کارکردگرایی ساختاری پارسونز، نظم اجتماعی
  • محمود قلعه نویی *، محمدتقی پیربابایی، الناز سلطان احمدی، نسرین محسن حقیقی صفحات 39-50
    میراث فرهنگی هر کشوری نشان دهنده فرهنگ، تاریخ و پیشینه ی یک ملت است که دارای ارزش های مختلفی از جمله ارزش های اجتماعی، اقتصادی، تاریخی می باشد. اما ارزیابی میراث از دید ارزش های نهفته در آن صورت نمی گیرد، بنابراین در برنامه ریزی برای حفاظت و نگهداری و یا بهره برداری از این میراث ممکن است گاه ارزش هایی نادیده انگاشته شوند. از طرفی محدودیت در بودجه، زمان و نیروی انسانی باعث الزام یک برنامه ی اولویت بندی اقدام است. در این راستا ارائه ی یک اولویت بندی تخصصی از ارزش های نهفته در میراث از دید متخصصین حوزه مرمت، معماری و شهرسازی جهت تجزیه و تحلیل ارزش های میراث معماری و شهرسازی ضروری می نماید. از این رو هدف پژوهش حاضر ارزیابی ارزش های مستتر در میدان نقش جهان اصفهان به عنوان یک میراث ارزشمند و دارای اهمیت تاریخی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جهت اولویت بندی اقدام جهت حفاظت و برنامه ریزی برای عناصر آن می باشد. در این راستا، پژوهش حاضر به شیوه ای توصیفی- تحلیلی و پیمایشی با استفاده از ابزار پرسشنامه و با روش ANP، به شناخت و اولویت بندی ارزش های میراث معماری و شهرسازی در میدان نقش جهان با تاکید بر نظر متخصصین پرداخته است. نتایج حاصل از بررسی نشان داد فضای شهری میدان نقش جهان در اولویت اول، عمارت عالی قاپو در اولویت دوم، مسجد شیخ لطف الله در اولویت سوم و مسجد امام در اولویت چهارم و بازار قیصریه در اولویت پنجم به لحاظ ارزشی قرار دارند. اولویت ارزش های هر یک از مکان های میراثی، نشان از اولویت مداخله در خصوص سیاست گذاری، برنامه ریزی و اجرای طرح ها می باشد.
    کلیدواژگان: میراث معماری و شهرسازی، اولویت مداخله، اولویت بندی ارزش، عناصر میدان نقش جهان اصفهان
  • علی اکبر حیدری *، یعقوب پیوسته گر، سارا محبی نژاد، مریم کیایی صفحات 51-68
    پیرنیا طبقه بندی شکلی خانه را در سه نظام فضایی پیمون بزرگ، کوچک و خرده پیمون تقسیم کرده است که مبنای آن، مقیاس فضایی و تعداد و نحوه چیدمان فضاهای مختلف موجود در خانه ها است. علیرغم معرفی اسمی این الگوها در معماری اسلامی،  تحقیق خاصی در ارتباط با ویژگی های فضایی و الگوهای حاکم بر آنها صورت نگرفته است. پژوهش حاضر ضمن معرفی مفهوم محرمیت به عنوان یک اصل در معماری اسلامی، به تحلیل ساختار فضایی سه نظام فضایی و نحوه پاسخگوییشان به این اصل پرداخته است. برای این منظور از روش نحو فضا استفاده شده و پس از معرفی عوامل معماری پدیدآورنده محرمیت در فضا، شاخص های نحوی که برای تحلیل و سنجش عوامل مذکور کاربرد دارند، تبیین گردیده است. سپس با انتخاب شش نمونه خانه سنتی از مجموع سه پیمون مورد نظر در دو شهر کاشان و اصفهان، موارد یاد شده مورد سنجش قرار گرفت. روش مورد استفاده کمی و شیوه تحلیل داده ها توصیفی و تحلیلی و نیز فرایند علی است. ابزار گردآوری و تحلیل داده ها نمودارهای توجیهی، روابط ریاضی نحو فضا و نرم افزار Depthmap می باشد که هر شاخص با ابزار خاص خود مورد تحلیل قرار می گیرد. نتایج نشان می دهد که محرمیت به عنوان یک اصل در هر سه نظام خانه وجود داشته و همواره مورد توجه سازندگان آنها بوده است اما نحوه نمودپذیریش در سه نظام فضایی تفاوت هایی با یکدیگر دارد. مقایسه ساختار فضایی خانه ها در پاسخگویی به موضوع محرمیت نشان داد، در شاخص هایی چون درونگرایی، حریم، سلسله مراتب و مکانیابی، خانه های دو شهر رفتار مشابهی دارند اما در شاخص نهی اشرافیت و سلسله مراتب ورود از بیرون به داخل خانه تفاوت هایی  مشاهده می شود.
    کلیدواژگان: مسکن سنتی، محرمیت، پیمون، تکنیک نحوفضا
  • رضا رحیم نیا *، مهران قرائتی، علی زمانی فرد، سعید سعیدپور صفحات 69-85
    نقش و اهمیت معماران بومی در خلق و تداوم معماری قابل چشم پوشی نیست. این نقش تنها منحصر به تولید اثر معماری نبوده و مداخلات تعمیراتی و حفاظتی را نیز شامل می شده است؛ بطوری که آن ها را می توان منابعی مهم برای شناسایی نظام حاکم بر مداخلات در گذشته دانست. علی رغم این موضوع معماران به عنوان اصلی ترین عاملان مداخله، واسط انتقال دانش معماری به نسل های بعد و یکی از منابع شفاهی معماری و حفاظت، کمتر مورد استناد قرار گرفته اند؛ این در حالی است که دانش حاصل از تجارب ایشان به عنوان دانش ضمنی حفاظت و بخشی از میراث ناملموس قابل توجه است. مقاله پیش رو با تمرکز بر فهم این دانش ضمنی به دنبال"تبیین نظام حاکم بر یک اقدام حفاظتی در میراث معماری" است که در راستای پاسخ به پرسش"تفکر و نظام حاکم (شرایط، اهداف و پاسخ ها) برای مداخله حفاظتی از منظر معماران بومی چیست و چه اجزایی دارد؟" شکل گرفته است.
    در جهت دستیابی به این هدف، در قالب یک مطالعه کیفی و با بررسی میدانی، داده های حاصل از طریق مصاحبه (گفتگو) نیمه ساختاریافته با گروهی از معماران بومی جنوب خراسان مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته است. روش پژوهش مورد استفاده برگرفته از روش نظریه زمینه ای است که با کدگذاری و دسته بندی مولفه های ذهنی معماران در زمینه حفاظت فراهم شده است. پژوهش نشان داد دلایلی همچون نیازهای تعمیراتی، عدم پایداری، شرایط اضطراری کالبد، نیازهای روز و باورها و اعتقادات در کنار تاثیر شرایط زمینه (تغییر در مصالح و شیوه معماری، ارزش ها و باورها، هنجارها، مسائل و محدودیت ها) و دخیل (که شرایط معمار نقش اصلی را در آن ایفا می کند) منجر به مداخلات حفاظتی شده اند. همچنین چگونگی تامین هدف "پایداری در سازه و تداوم در عملکرد" از طریق راهبردهای عمل-تعامل مانند تعمیر، نو ساختن، به روزرسانی و دوباره ساختن شناسایی شده است. در نهایت نیز با بررسی نتایج حاصل، تفکر حاکم بر مداخلات حفاظتی در جنوب خراسان مورد توجه قرار گرفت.
    کلیدواژگان: میراث معماری، مداخله حفاظتی، معمار بومی، دانش ضمنی، جنوب خراسان
  • لیلا رحیمی * صفحات 87-107
    تضعیف پیوند انسان با مکان های مسکونی به ویژه در محلات تاریخی در اثر افزایش نقل و انتقال ساکنین، مسائل جهانی سازی، تداخل فرهنگ ها و فقدان روابط اجتماعی و فرهنگی در بین مکان ها نشان می دهد که مفهوم دلبستگی در محیط شهری دچار بحران است. پژوهش حاضر با بررسی منابع، اسناد، نظریات و نیز مطالعه نمونه موردی تاریخی به عدم توجه به اندیشه ها و مفاهیم اسلامی به عنوان یکی از ضرورت های مهم در عرصه طراحی محیط های شهری اشاره دارد  و در پی پاسخ به این سوال است: چه معیارهایی در زمینه فرآیند شکل گیری دلبستگی مکان در محیط شهری (خانه، محله و شهر) بر اساس اندیشه اسلامی، کلیدی بوده، نقش و جایگاه آن ها چگونه است؟ اهداف اصلی پژوهش حاضر، بررسی و شناسایی مولفه های دلبستگی به مکان و شهر اسلامی بر اساس رهنمودهای اندیشه اسلامی و شناسایی عوامل موثر بر این دلبستگی در مقیاس های مکانی مختلف می باشد. تحقیق به دو روش کیفی و کمی به شیوه توصیفی- تحلیلی با استفاده از آیات قرآن و روایات معصومین و نیز بررسی محله تاریخی سرخاب تبریز انجام یافته است. مطالعات نشان می دهد که برای ایجاد دلبستگی در محیط های شهری توجه به تامین نیازهای سه گانه مادی، روانی و معنوی انسان در تعامل سه گانه با ابعاد رفتاری (عملکردی)، عاطفی (احساسی یا کالبدی) و شناختی (ذهنی یا معنایی) دلبستگی ضروری است. از طرفی مولفه ها و ابعاد تشکیل دهنده دلبستگی به شهر اسلامی، شامل سه مولفه انسان (مومن) به عنوان وجه فکری و جهان بینی توحیدی، کالبد به عنوان وجه عینی و ارتباط اسلامی با عالم و رفتار نیز به عنوان وجه اخلاقی و رفتار اسلامی، به ترتیب متناظر با سه بعد شناختی، عاطفی و رفتاری دلبستگی هستند که به صورت دیاگرامی ارائه می شود. نتایج آزمون های آماری spss نشان می دهد که از میان عوامل موثر بر دلبستگی (فردی، کالبدی و اجتماعی) در میان سه مقیاس مکانی خانه، محله و شهر؛ عوامل کالبدی بیشتر در مقیاس خانه و عوامل اجتماعی نیز در دو مقیاس محله و شهر حائز توجه و اهمیت می باشد. این یافته تاکید متون اسلامی بر برقراری تعاملات اجتماعی و جمعی بودن بر فردی بودن را تایید می نماید.
    کلیدواژگان: محیط شهری، اندیشه اسلامی، فرایند شکل گیری دلبستگی مکان
  • مینا راداحمدی *، فرهنگ مظفر صفحات 109-123
    شناخت میراث معماری و جنبه های گوناگونش همواره مورد تاکید نهادهای بین المللی مرمت بوده است. در دهه های اخیر، به رغم تلقی جای نام ها به مثابه بخشی از تاریخ زنده و میراث فرهنگی، این نام ها همچنان در معرض تغییرات شتاب زده بوده اند. در منابع و مطالعات حفاظت معماری نیز بررسی سیر تحول نام آثار، رویکرد توصیفی تاریخی-جغرافیایی داشته و باغفلت از کاراکتر جای نام، عمدتا بدون رویکردی حفاظتی-مرمتی یا توجه به پویایی و اهمیت فرهنگی آن ها صورت گرفته است. ازآنجاکه تغییر و تحول نام هر اثر معماری می تواند حاکی از تغییری در کلیت آن اثر تلقی گردد، این تحقیق در نظر دارد، ضرورت توجه به نام آثار معماری از این بعد را روشن سازد و رویکردی نظری به جای نام ها در نسبت با ارزش های یک مکان تاریخی تبیین کند. به منظور دست یابی به این هدف، این پرسش مطرح می شود که کاراکتر نام چه مشابهتی با کاراکتر مکان دارد و این دو چه نسبتی با خاطره، یعنی زمینه مشترک همه موضوعات تاریخی دارند؟
    در این راستا، علاوه بر بهره گیری از منابع کتابخانه ای حفاظتی، توپونیمی و پدیدارشناختی مکان، تحلیل استنتاجی مصادیق عینی، برای یافتن زمینه مشترک، بررسی کاراکتر و نسبت نام و مکان ضروری می نماید. درنهایت، نتایج این تحقیق شامل زمینه های تعامل و تقابل صورت و معنای نام از منظر رویکرد توصیفی-تاریخی کنونی با رویکرد کل نگر پیشنهادی است که طی چند محور کلیدی در قالبی تطبیقی ارائه می شود و می توان آن را نگرشی نو به جای نام ها برای بازشناسی نام مکان های تاریخی در نظر گرفت. در این پارادایم جای نام ها به مثابه صور ناملموس «مکان های دارای اهمیت فرهنگی» و نه صرفا وجهی تاریخی-زبان شناختی برای نامیدن آثار درک می شود و علاوه بر دلالت بر ارزش های فرهنگی که در نسبت با اثر و شرایط دیگر از آن ها برخوردار شده، خود مکان (ناملموس) خاطره مکان است. درارتباط با مواجهه با موضوع تغییر جای نام ها نیز، توجه به جایگاه جای نام در کلیت اثر و پویایی نسبت آن با مکان مورد تاکید قرارگرفته است.
    کلیدواژگان: جای نام، مکان خاطره، آثار معماری تاریخی، مرمت و حفظ
  • مظفر عباس زاده *، اصغر محمدمرادی، آتس سا امیرکبیریان، معصومه آیشم، الناز سلطان احمدی صفحات 125-142
    ارزشهای میراث فرهنگی را می توان کلیدواژه جامعه معاصر، در رابطه با مداخلات حفاظت از میراث فرهنگی نامید. بطوریکه امروزه نقش ارزش در حوزه های مختلف میراث، بخصوص میراث معماری، ازجمله مهمترین مسائلی است که رویکردهای حفاظت را تحت تاثیر قرار می دهد. در کنار مفهوم ارزش و در ارتباط با آن مفهوم حفاظت مطرح است، مفهومی که قدمت آن به بلندای فرهنگ و تمدن بشری است. نظر به وجود تعدد و تنوع بین ارزش ها و تفاوتهای بین جوامع در این رابطه، حفاظت از ارزشها نیازمند شناخت درست و متناسب با جامعه هدف بوده و بدون توجه به این موضوع امکان حفاظت صحیح محقق نخواهد شد. این پژوهش برای یافتن پاسخ به این سوال که "چه رابطه ای بین ارزشهای نهفته در میراث معماری ایران و شیوه های حفاظت از آن وجود دارد"، انجام شده و با این فرض که رابطه ای مستحکمی بین شیوه های حفاظت و ارزشهای میراث معماری برقرار است، تلاش دارد نسبت به بررسی و معرفی گونه های مختلف ارزشهای میراث و شیوه های حفاظت اقدام نماید. هدف اصلی پژوهش دست یافتن به مدلی است تا براساس آن بتواند بر مبنای ارزشهای موجود در میراث، روش یا روش های متناسب حفاظت اتخاذ گردد. این مدل که با عنوان "مدل سه بخشی ارزش محور" معرفی می گردد، ضمن ایجاد شرایط لازم برای استحصال و ارزیابی و اولویت بندی ارزشهای مختلف میراث، امکان کاربست ارزش ها جهت اتخاذ روش های متناسب حفاظت را نیز فراهم می کند. به جهت آزمون، این مدل در مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان به کار گرفته شده است. بهره گیری از این مدل می تواند بستر مناسبی در راستای تدوین منشور حفاظت معماری و شهرسازی در ایران فراهم آورد. نوع پژوهش حاضر بنیادی-عملی و شیوه گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و اسنادی می باشد.
    کلیدواژگان: ارزش، حفاظت، میراث معماری، مدل سه بخشی ارزش محور، شیوه های حفاظت، میراث جهانی تخت سلیمان
  • مریم اسفندیاری ظهیر *، سارا اسفندیاری ظهیر، مهدی حقیقت بین صفحات 143-154
    خط آسمان می تواند مولفه موثری باشد در اینکه ویژگی های مکانی و کیفی منظر شهری را تبیین کند و از این منظر مورد توجه قرار گیرد. در همین راستا، پژوهش حاضر بر آن است که «خط آسمان» را با روش تحلیل بعد فرکتال بررسی نموده و اثرات آن را در کیفیت منظر شهری ارزیابی نماید.  این تحلیل براساس تعاریف موجود در حوزه منظر شهری و ابزارهای تحلیل بصری صورت گرفته است. خط آسمان، علاوه براینکه می تواند با شاخص های کمی جهت تحدید و هویت بخشی منظر شهر یا خیابان مورد مطالعه قرار گیرد، می تواند به عنوان یک لبه شهری و در زمره عناصر بصری شکل دهنده به منظر شهر بررسی شود.
    با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه، پاسخ هایی عملی و مستند به این دغدغه داده می شود که چگونه «خط آسمان» می تواند یک مولفه موثر در ارتقای کیفیت منظر شهر و حتی فضاهای شهری باشد .این بررسی اثر ارتفاع، فرم و عناصر مصنوع و طبیعی در عدد بعد فرکتال خط آسمان و تطابق آن با مفاهیم کیفی؛ تناسب، زیبایی و خوشایندی منجر به یافته هایی عملیاتی در جهت ارتقا کیفیت بصری منظر شهر می گردد. با استفاده از این فرضیه (کارکردی بودن خط آسمان در امر ارتقای کیفیت فضایی) می توان با مقایسه خط آسمان (ویژگی بعد فرکتال آن) درچند سکانس مختلف شهری به معیارهایی برای لبه های بالایی شهر، دست یافت و سازوکارهای زیست شهری را به وسیله ی ویژگی های معماری و عناصر منظر شهری بهبود می بخشد.
    این مقاله تحقیقی کمی و مطالعه ای کتابخانه ای است که تلاش می کند با استفاده از مفاهیمی در حوزه ریاضیات جدید و نرم افزارهای مربوط (Matlab-Benoit)، خط آسمان را به عنوان پدیده ای فرکتال یکی از عوامل موثر در شکل گیری سیمای شهر و ارتقای کیفی آن تحلیل کند. ابزارهای متفاوتی در تحلیل های بصری و کیفی سکانس های شهری از سوی کارشناسان مورد استفاده قرار گرفته است، که در این مطالعه با بررسی ویژگی های پیچیدگی و عددی در تصاویر «تحلیل عدد بعد فرکتال» را به عنوان روش مطالعه انتخاب کرده است. روش تحلیل عدد بعد فرکتال خط آسمان و ابزارهای مربوط به آن در بسیاری از آزمایشگاه ها و پژوهش های دانشگاهی استفاده شده است و مورد نظر صاحبنظران مدیران شهری است.
    در این روش، عدد بعد فرکتال خط آسمان در هر تصویر محاسبه شده است که این عدد در مقایسه با بعد عددی دیگر سکانس ها و مقایسه با عدد بعد فرکتال مربوط به خوشایندی تصویر ویژگی های مکانی و کیفیت فضایی را مشخص می کند و نتایج آن در تحلیل و برنامه ریزی های شهری و مدیریت بصری منظر نقشی کاربردی و کمی دارد. از دیگر سو براساس یافته های این مقاله ازجمله عناصر شهری سازنده «لبه های شهری» است که با خط آسمان مولفه هایی مشترک دارند و لذا خط آسمان به لحاظ کیفی در زمره لبه های شهری بررسی می شود.همچنین خط آسمان در هر سکانس شهری قابلیت ارزیابی داشته و به کمک این نرم افزار،واجد ویژگی های توصیفی-کیفی خواهد بود که میتواند در کیفیت فضایی شهر و منظر شهری تاثرات قابل ملاحظه ای داشته باشد.
    کلیدواژگان: منظر شهر، بعد فرکتال، خط آسمان، سکانس شهری، لبه های شهر
|
  • Mazyar Asefi *, Ahad Nezhad Ebrahimi, Amir Amjad Mohammadi Pages 1-19
    Karbandi is a common structural and covering pattern for arched surfaces in Persian architecture, which is rooted in the precise methods of descriptive geometry. These methods, due to their strict geometry, do not have much flexibility and have been used only in specific fields in Iranian architecture. Therefore, the questions arise: what are the limitations and requirements of common drawing methods of Karbandi design? And by discovering these limitations and requirements, how can Karbandi applications be expanded? This research aimed at answering the mentioned questions. For achieving the first purpose the geometry of Karbandis of Tabriz historic bazaar, as the salient samples in Persian architecture, have initially been analyzed. Then, according to the found limitations and requirements, it has investigated the possibility of Karbandi design on innovative and novel bases. This research has been carried out through a logical argumentation method by means of direct observation, corpus analysis and computer modeling to present solutions to increase the variety of Karbandi fields. The results of the research suggest that the conditions and adequate requirements for the geometric execution of an n-lateral Karbandi on the bases of regular or irregular quadrilaterals can be summarized in the three categories as follows:1. The two facing angle of the base quadrilateral must be complementary.
    2. All the four angles resulting from drawing either of the diameters must be a multiple of the result of dividing 180 (degrees) by the number of sides .
    3. The Shamseh of Karbandi must be formed inside the base. The latter condition is met only when the center of the circumscribing circle is located inside the base.
    It was also determined that apart from rectangular and regular bases, the geometry of some types of Karbandi can also be accurately implemented in a group of irregular bases. Finally, according to the above conditions, a method was figured out through which it is possible to accurately calculate and draw the Karbandi geometry in accordance with the base geometry with the least error rate possible.
    Keywords: Karbandi, Karbandi Geometry, Cross-ribbed Vaulting, Vault Coverture, Tabriz Historic Bazaar
  • Mahmood Mohammadi, Shahryar Nasekhian, Arezoo Izadi * Pages 21-37
    Historic fabric can perform an important role in the development of cities. Urban sustainable regeneration is one of the recent approaches in historic fabric. In this approach, all indicator of sustainable development including economic, social, cultural, management and environmental dimensions have been used in conservation of the historic fabric. All the principles of sustainable development have been proposed in regeneration. This research aim is explaining model of economic Regeneration in historic fabric based on Parsons Structural Functionalism. Structural Functionalism Theory has identified social system into subsystems which have A (Adaptation functions), G(Goal gratification functions), I(Integration functions), and L(Latent pattern maintenance functions). This theory was based on the concern for the stability or maintenance of social system. This paper merges structural functionalism theory with economic regeneration in historic fabric. Documents and statements of regeneration have been restored since the 1990s. Many studies have been done on this topic. Each of them proposes principles for the realization of regeneration but until now, comprehensive variables have not been introduced in this field. The Methodology of this research is Documentary method and qualitative content analysis in method. The model has been explained by analyses of documents, statements, charter and previous research. The zone of this research is all of the historical fabrics. The method of Data collection is documentary. The reliability of the research has been confirmed with a scorecard of 87.6% between the professors and protection specialists in the Scott test. Economic regeneration was characterized by four dimensions: Economic value, investment, Economic activity in historic fabric and Branding. These variables were located in structural functionalism theory. Economic value has been located in adaptation function; investment has been located in goal gratification function, Economic activity in historical fabric has been located in integration function and Branding has been located in latent pattern maintenance function.
    Keywords: Regeneration, Economic Regeneration, Historical Fabric, Parsons Structural Functionalism, Social order
  • Mahmoud Ghalehnoee *, Mohammadtaghi Pirbabayi, Elnaz Soltanahmadi, Nasrin Mohsen haghighi Pages 39-50
    Each country's cultural heritage indicates culture, history, and background of a nation, which has different social, economic, and historical values. However, the evaluation of these heritages does not take place considering the hidden values in them. Therefore, in planning for preservation or exploitation of these heritages some values in them may be ignored. On the other hand, constraint on the budget, time, and workforce necessitates to set a prioritized action plan. In this regard, it is necessary to provide a special priority of hidden values in heritages from the view of experts in the field of construction, architecture and urbanism to analyze the values of architectural and urban values. Naqshe Jahan Square in Isfahan as a valuable heritage with historical, social, cultural, and economic significance should be investigated to determine the priorities of its conservation and planning for its elements. In this regard, the present study with a descriptive – analytical manner and using the questionnaire and by ANP method was tried to identify and prioritize the values of architectural and urban values considering the expert's view. The results of this study showed that the priority of the elements in the Naqshe- Jahan Square is Naghshe-jahan square urban space, aliqapu building, Sheykh lotfollah mosque, Emam mosque, Qeysariyeh Bazar.
    Keywords: urban, architecture heritage, action priority, value priorization, Naghshe Jahan square elements
  • Ali Akbar Heidari *, Yaghub Peyvasteh gar, Sara Mohebi nejad, Maryam Kiaee Pages 51-68
    Professor Pirnia classified house space in three spatial system, large, small and breack Peymoon which the basis of these categories include spatial scale, number and arrangement of different spaces in them. Despite the nominal researches, there is not specific research about the introduction of spatial features and patterns ruling over them. The present study follows the concept of privacy and additionally analyze the spatial structure of three spatial systems and the way of responding to this principle. The method of "space syntax" is used. After the introduction of the originator of privacy architectural elements in space, such indicators were defined which are used to analyze and assess each of these factors. Then six samples of traditional houses of three Peymoon in the cities of Kashan and Isfahan were selected and above factors were measured for any of the houses. The method used in this study was quantitative, and method of data analysis was descriptive-analytic. The analysis tools were including justification charts, mathematical relationships and Depthmap software and any index was analyzed on its own device. The results showed that confidentiality was a rule in all three systems of the house and has always attracted the attention of their creators. However the way of being flexible was different in the three spatial system. The comparison of spatial structures in response to confidentiality showed similar behavior in two different cities about the indicators such as introversion, privacy, hierarchy, and location houses. While there was differences about forbidding the nobility and the hierarchy of orders from outside to inside the house between the cities.
    Keywords: Traditional housing, privacy, Peymoon, space syntax techniques
  • Reza Rahimnia *, Mehran Gharaati, Ali Zamanifard, Saied Saiedpour Pages 69-85
    Throughout the history, interventions by masons and local builders have played a major role in the creation and continuity of Iranian architecture. Masons’ understanding and knowledge of conservation and architecture have been derived from experience and practice over the years. Nonetheless, conservation researchers have paid little attention, if any, to the masons’ knowledge, which can be seen in the contemporary literature of conservation. Moreover, local knowledge or indigenous know-how is often not registered except in the masons’ mind, which greatly contributes to the problem that the knowledge of this field is gradually fading away and we seem to be moving towards losing this invaluable information. Presently, and for different reasons, the remaining generation of vernacular architects or masons in Iran is at risk of disappearing. Furthermore, paying attention to masons - as one of the architecture and conservation’s oral resources- can be a valuable reference for identifying and explaining the paradigm of conservation intervention in the past, since this tacit knowledge could be extracted and possibly applied in today’s conservation.
    This research is to focus on masons’ tacit knowledge and their position in conservation interventions. The paper seeks an answer to the following questions in the context of Iranian Architecture: “What purpose did the masons’ conservation intervention serve? How and under what conditions were the decisions made?” Therefore the paper aims at explaining the paradigm of conservation intervention in the past”. With this intention at the focal point of this research, a group of experienced masons (20 Persons) in southern Khorasan, Iran, were identified, from whom data was collected through conversation as well as semi-structured interviews. Employing a combination of historical, descriptive, survey, and field study research methods, data were gathered through and then analyzed using Grounded Theory (GT) approach. This was done through coding for interviews text using MAXQDA 10 software.
    Analyzing the masons’ tacit knowledge, it is concluded that a wide spectrum of intervention could be identified. Which in general can be classified into three categories: namely “conditions”, “strategies”, and “consequences”. Each of which are further described and categorized. The toned for periodic repairs and maintenance, preventive conservation and stabilization, changes to accommodate changing life styles, emergency conservation, and beliefs are example of causal conditions. Contextual conditions also are: materials and architecture changing, values, norms, and problems and limitations. Degree and level of mason’s -that provided by their practices in architecture and conservation- and education process are the intervening condition. Among other measures, conservation strategies include repair, adaptation, renovation, and reconstruction. Continuity in function as well as structural stability can be considered as the main aims of conservation intervention, which are called “consequences” in this paper.
    Keywords: Architectural heritage, Conservation Intervention, Tacit knowledge, Mason’s Paradigm, Southern Khorasan
  • Leila Rahimi * Pages 87-107
    One of the reasons for the lack of sense of place and identity in urban environments is the lack of original ideas and human-oriented concepts of Islamic thoughts in the cities. Therefore, paying attention to the sense of place in the traditional environments and its extension to the today's neighborhoods is one of the most important requirements in designing residential environments.
    The main objective of this research is first to investigate and identify the components of attachment to the Islamic city and then promote attachment to the residential environments based on the guidelines of Islamic texts as well as identifies factors influencing the attachment at different space scales.
    This research using the qualitative approach and based on content analysis and logical reasoning compares the concepts of sense of belonging at different scales of residential environments. The method used in this research is analysis-logical. Moreover, its characteristics and approaches in terms of physical, functional and meaning components have been studied. The results of findings show that to create the sense of belonging in the scale of the house, the neighborhood and the city requires that the three physical, mental and spiritual needs of human should be satisfied in interaction of functional or behavioral, emotional and cognitive with residential environments.
    The results of investigation of Islamic texts and Hadiths show that physical factors in the scale of house and social factors in the scale of neighborhood and the city are important. For example, the most indicated instruction by the Prophet is about taking care about the neighborhoods and communication with them and paying attention to ethics in the city and civil relationships in residential environments. Therefore, in the process of formation of the Islamic concept of urban space we should be more concerned with the social aspects of the city.
    Keywords: Urban environment, Islamic thought, Process of formation of attachment to place
  • Mina Radahmadi *, Farhang Mozaffar Pages 109-123
    Understanding architectural heritage and their various aspects have always been a subject of focus for the international conservation communities. Within the recent decades, eventhough the place-names are part of the living history as well as cultural heritage, they have still constantly been facing quick precipitant changes. As such, in the Conservation literature, most studies have skipped addressing this phenomenon other than through a historic-geographical approach; thus, neglecting the specific character of place-names in the context of Architecture and not analyzed with a conservational approach apt for revisiting their cultural significance and dynamism. Since any change regarding the places’ names is a form of change in the totality of the object named, this study will attempt to firstly discuss the propriety and necessity of regarding place-names through the perspective of Conservation, and eventually provide a theoretical approach to understand them in the light of a new holistic approach in which a place-name can be depicted with a spatial aspect. With this objectiv, we will evaluate the definitions of a “name” and a “place” and an architectural edifice in its place, where the following questions of “what the resemblance between the character of a name and that of a place is” and “how these characters relate to the memory of place” could be addressed.
    In this regard, by exploring the toponymical resources and those references related to the phenomenology of place, along with few place-name examples, the character of name and place will be represented in relation to life, events, and the associated meanings to them. At last, the results will be demonstrated in a comparative format between the current historical and the proposed holistic approach, within a few major principles as a new way to re-reading of the place-names. This comparative paradigm, that is, the explanation of a new conservational approach to the place-names, can be viewed as providing a theoretical context to view the names of historic sites and architectural edifices as intangible forms for the “places of cultural significance” and not just as historical-linguistic aspects to naming a location. Moreover, these deductions also provide a concrete foundation as to why a place-name must be seen in the light of contemporary conservation discourses, seen to be also focusing on the name character as an intangible form of place, and on the dynamics of names’ association to the objects of architecture over time.
    Keywords: place-name, place of memory, historic architectural edifices, conservation
  • Mozaffar Abbaszadeh *, Asghar Mohammadmoradi, Atssa Amirkabirian, Masoumeh Ayashm, Elnaz Soltanahmadi Pages 125-142
    The values of cultural heritage can be considered as a key word in interventions in conservation of cultural heritage. Nowadays, the role of value in various fields of heritage, especially in architecture heritage, is one of the most important factors that affects the concept of conservation. Along with and related to the concept of value, lies the concept of conservation, one as old as human history. Due to variety and differences among values in different societies, conserving these values has to precisely identify the needs in each society without which it is not possible to carry out an accurate conservation. This study aims to determine the relationship between the hidden values of architectural heritage in Iran and the ways of conserving them, and by assuming that there is a direct relationship between them, this study attempts to explain this relationship and introduce various kinds of values and ways of conserving them. Analyzing ways to recognize, assess and apply these values in conservation is another section of the studies that provides the preparations to make a suitable model to conserve values of architecture heritage in Iran. The main purpose of this thesis is to obtain a model based on which we can find ways of conservation regarding the values in architecture heritage. This model, known as the value-based model, makes suitable the conditions to extract, assess, and prioritize various values in architecture heritage; it also makes the application of the values possible in order to make appropriate methods of conservation. According to the proposed model in world heritage of Takhte Soleiman and ANP and Delphi method utilizes techniques to extract hidden values in this set the outcome of the project makes it clear that the application of the model resulted in a better decision making process in the field of conservation, and this can make a good opportunity to codify a charter of architecture conservation in Iran. Research is the method of data collection, documentary and field.
    Keywords: value, conservation, architectural heritage, value-based three-parts model, conservation approaches, Takht-e Soleiman World Heritage
  • Maryam Esfandiary zahir *, Sarah Esfandiary zahir, Mehdi Haghighat bin Pages 143-154
    Skyline,is an important factor In explaining the locative characteristics and Qualitative  properties of urban scape, As an indicator of improved urban life. This study has used one of the Contemporary urban studies methods, Because of the Appropriate and functional Capabilities and Analyzes Its impact on the urbanscape. This analysis is done based on the definitions in the field of urbanscape and it’s elements, So that the skyline addition to being Quantitative indicators to explain and identity a cityscape, Checked as an urban” edge”, visual elements of urbanscape. While traditional Iranian cities according to their formal structure has been a characteristics of the skyline, Which plays a major role in quality to that city.
    This article is descriptive-functional study and Survey Research that, Attemptto analyze the use of new concepts in the field of mathematics and related software (Matlab-Benoit), skyline as (a fractal  phenomenon) is effective factor on shape of the city and its Quality. Calculated In each picture ,Number of skyline’s  fractal dimension, This number Specifies the location features and spatial quality by compared with the other sequences’s fractal dimension. The results have functional role of the analysis and visual perspective of urban planning and management. On the other hand, according to the definitions in the Urbanscape Studies, Urban edges are elements of  cityscape that  have  common component  with  skyline.therefore It  will investigate  as the edges of  the city, In a qualitative sense.
    Keywords: Urbanscape, fractal dimension, skyline, The complexity’s pattern, Urban edge