فهرست مطالب

اندیشه آماد - پیاپی 67 (زمستان 1397)

نشریه اندیشه آماد
پیاپی 67 (زمستان 1397)

  • تاریخ انتشار: 1398/01/26
  • تعداد عناوین: 7
|
  • هرمز مهرانی*، منصوره صادقی، مجیدصفدری صفحات 1-39
    راهبردهای مدیریت ارتباط با مشتری سیستمی راهبردی برای جمع آوری اطلاعات در مورد نیازها و رفتارهای تجاری مشتریان است تا به ایجاد روابطی قوی تر با آن ها منجر شود. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر راهبردهای مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی بر کیفیت ارتباط است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه ی آماری، کلیه مشتریان شعب بانک مسکن در استان گلستان می باشند که به دلیل نامعین بودن جامعه آماری تعداد نمونه نیز بر اساس روش نمونه گیری تصادفی ساده و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان،384 نفر بوده است. با توجه به احتمال عدم بازگشت برخی پرسشنامه ها از سوی پاسخ دهندگان، حجم نمونه به تعداد 420 نفر افزایش یافت. ابزار گرداوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه است که از پرسشنامه سیواراکس و همکاران استفاده شده است که ضریب آلفای کرونباخ همه آن ها بالای 7/0 بوده است. جهت تجزیه وتحلیل داده ها از روش مدل معادلات ساختاری مبتنی بر نرم افزار لیزرل استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که سیستم مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی تاثیر مثبتی بر ویژگی های خدمات مبتنی بر مشتری (ارتباط، اطلاعات، راحتی استفاده) دارد. علاوه بر این، ویژگی های خدمات مبتنی بر مشتری تاثیر مثبتی بر کیفیت ارتباط با مشتری (کیفیت کلی رابطه، اعتماد، رضایت، تعهد، وفاداری، حفظ مشتری، قبول پیشنهادات) دارد. همچنین، سیستم مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی تاثیر مثبتی بر کیفیت ارتباط با مشتری با نقش میانجی ویژگی های خدمات مبتنی بر مشتری سازمان مورد مطالعه دارد.
    کلیدواژگان: مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی، کیفیت ارتباط با مشتری، ویژگی های خدمات مبتنی بر مشتری
  • رحمت الله محمدی، رضا فریبا، سید عزیز رفعتی اصل*، پیام مجلسی صفحات 41-64
    زمینه و پژوهش
     پژوهش های زیادی برای یافتن مهم ترین عوامل موثر بر نگهداری و تعمیرات معاونت آماد و پشتیبانی ناجا صورت گرفته اند. در برخی از این پژوهش ها برای شناسایی متغیرها، به فرضیه های یکسانی پرداخته شده است و طی آن در خصوص شدت و جهت رابطه، بین برخی متغیرهای مستقل و وابسته به نتایج آماری متفاوتی دست یافته اند. با استفاده از تکنیک های آماری و پیشرفته فراتحلیل، نتایج متناقض آماری پژوهش های مختلف یک دست شده و به سردرگمی ها در خصوص روابط بین متغیرهای مستقل و وابسته پایان داده می شود. یکی از اهداف این تحقیق، جمع آوری و علامت گذاری اجزا و مولفه های مطالعات صورت گرفته در حوزه نگهداری و تعمیرات معاونت آماد و پشتیبانی ناجا است.
    روش
    در این فراتحلیل، تمامی مطالعات مربوط به عوامل موثر بر نگهداری و تعمیرات معاونت آماد و پشتیبانی ناجا، فارغ از کیفیت این مطالعات گردآوری و در نهایت سه مطالعه برای ورود به فراتحلیل کمی پذیرفته شدند. فرضیه های پژوهش ها استخراج گردید. اطلاعات آماری برای محاسبه اندازه اثر استخراج و با استفاده از نرم افزار CMA2محاسبه گردید. در میان فرضیه ها، چهار فرضیه که بیش ترین تکرار را داشتند، با روش فراتحلیل بررسی شدند.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که عوامل انسان افزار، سخت افزار، سازمان افزار و اطلاعات افزار با نگهداری و تعمیرات در معاونت آماد و پشتیبانی ناجا رابطه ای معنی دار دارند.
    نتیجه گیری
    وضعیت تحقیقات حوزه نگهداری وتعمیرات معاونت آماد و پشتیبانی ناجا، نیاز به تغییراتی در موضوع های پژوهشی با در نظر گرفتن رویکردهای نوین علمی،جهت افزایش کارایی دارد.
    کلیدواژگان: نگهداری و تعمیرات، معاونت آماد و پشتیبانی ناجا، فراتحلیل
  • پروانه قلی پور*، محمد مهدی مظفری صفحات 65-87
    راهبردهای بازاریابی در فضای های الکترونیکی، به عنوان یکی از موضوعات مهم در حوزه های نوین مطالعات بازاریابی اند که همواره مورد می باشند. چرا که با حضور در دنیای تجارت الکترونیک و کاربرد ابزارهای جدید فناوری و تجارت، سازمان ها ناگزیرند از راهبردهایی جدید تجاری جهت مواجهه با فشارهای رقابتی نو استفاده نمایند. همچنین، محاسن استفاده از خریدهای اینترنتی بر هیچ کس پوشیده نیست. با توجه به رشد فزاینده معاملات الکترونیکی و از سوی دیگر مخاطرات ادراک شده، عدم قطعیت ذاتی و فقدان اعتماد در اینترنت عامل اصلی نگرانی مشتریان در خرید کالا و خدمات اینترنتی است؛ بنابراین جلب اعتماد مشتریان از بعد منطقی و تجربی به عنوان یک شاخص مهم و کلیدی جهت برقراری ارتباط و توسعه کسب و کار می باشد. لذا، از اهمیت بالای برخوردار است که اورگان های عرضه کننده ای خدمات و محصولات اینترنتی در راستای نگهداری و حفظ مشتریان قدمی بردارند. هدف تحقیق حاضر، بررسی تاثیر راهبردهای بازاریابی با تاکید ریسک های ادراک شده و اعتماد مصرف کننده بر رفتار خرید آنلاین در فضای الکترونیکی است. این به صورت تحقیق توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل 400 نفر از فروشگاه های اینترنتی استان تهران (کلوپ ورزشی، شیپور، ایران تجارت و دیجی کالا) با استفاده فرمول کوکران انتخاب شده اند. ابزار اندازه گیری تحقیق، به صورت پرسشنامه ای محقق ساخته در مقیاس لیکرت با بازه (1-5) بوده و در این تحقیق، از روش نمونه گیری تصادفی ساده به منظور انتخاب آزمودنی ها استفاده شده است. جهت تعیین روایی پرسشنامه، حجم نمونه اولیه شامل 30 نفر با بهره گیری از نظرات متخصصان می باشد و برای تعیین مقدار پایایی از آلفای کرونباخ با استفاده از اس پی اس اس استفاده گردیده و مقدار آلفای کرونباخ بیشتر از 78/0 می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده های از مدل یابی معادلات ساختاری و نرم افزار لیرزل استفاده شده است. نتایج آزمون فرضیات نشان داد طبق جدول هفت هر پنج فرضیه تحقیق پذیرفته شده اند و مدل ارائه شده می تواند بینش جدیدی را برای محققان به منظور توسعه راهبرد های ایجاد اعتماد الکترونیک در مشتریان، فراهم آورد و مبنایی جهت بررسی بیشتر در مطالعات آتی باشد.
    کلیدواژگان: راهبردهای بازاریابی، ریسک های ادراک شده (قیمت و کیفیت)، اعتماد (محصول، فروشنده)، قصد خرید آنلاین
  • حسین نصیرزاده*، محمد طالقانی، حمزه امین طهماسبی صفحات 89-108
    پژوهش حاضر به دنبال بررسی میزان تاثیرپذیری فرهنگ سازمانی در اثر استقرار مدیریت کیفیت جامع با استفاده از نسل دوم تحلیل معادلات ساختاری و از طریق نرم افزار Smart PLS بوده است. در این پژوهش برای عملیاتی سازی متغیرهای پژوهش از دو پرسشنامه با 60 گویه در قالب طیف لیکرت پنج گزینه ای استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان شرکت مدیریت تولید برق اهواز (نیروگاه رامین) بوده اند و با توزیع 67 پرسشنامه بین آن ها، داده های موردنیاز جمع آوری شده اند. به منظور بررسی روایی، پایایی و برازش مدل از معیارهای ضریب آلفای کرونباخ (CA)، rho A، پایایی ترکیبی (CR)، ضریب AVE، ضریب تعیین (R2)، ضریب تعیین تعدیل شده (R2 Adjusted)، ضریب اندازه تاثیر (F2) و شاخص GOF استفاده شده است که نتایج نشان دهنده تایید تمام ضرایب فوق می باشد. همچنین نتایج پژوهش نشان داده است که استقرار مدیریت کیفیت جامع در نیروگاه رامین بر روی هر چهار بعد فرهنگ سازمانی با ضرایب 9/40 درصد برای فرهنگ قبیله ای، 1/39 درصد برای فرهنگ سلسله مراتبی، 9/58 درصد برای فرهنگ بازاری و 5/31 درصد برای فرهنگ غیررسمی، موثر می باشد.
    کلیدواژگان: استقرار مدیریت کیفیت جامع، فرهنگ سازمانی، تولید برق، نیروگاه رامین، معادلات ساختاری نسل دوم
  • مهدی نصراللهی، محمدرضافتحی، میلادآقایی*، محمد کریمی کلایه صفحات 109-124
    هدف اصلی از انجام این تحقیق، ارائه مدل ترکیبی عوامل موثر بر انعطاف پذیری مدیریت زنجیره تامین سبز (موردمطالعه: شرکت ایران خودرو) می باشد. برای آزمون این فرضیات، جامعه آماری مدیران و کارشناسان شرکت ایران خودرو بوده و برای نمونه گیری از روش سرشماری استفاده گردید. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوا مورد تایید قرار گرفت، همچنین ضرایب آلفای کرونباخ بیش از 7/0 می باشد که حاکی از پایایی پرسشنامه است و در نهایت 138 پرسشنامه برای تجزیه وتحلیل مورد تایید و تحلیل داده ها با کمک از روش معادلات ساختاری با نرم افزار اس پی اس اس و ایموس انجام گرفت. یافته ها نشان می دهند، فناوری اطلاعات بر انعطاف پذیری مدیریت زنجیره تامین سبز تاثیر دارد. مدیریت دانش بر انعطاف پذیری مدیریت زنجیره تامین سبز تاثیر دارد. انعطاف پذیری مدیریت زنجیره تامین سبز بر چابکی زنجیره تامین سبز تاثیر دارد. انعطاف پذیری مدیریت زنجیره تامین بر مزیت رقابتی تاثیر دارد و نهایتا چابکی مدیریت زنجیره تامین بر مزیت رقابتی تاثیرگذار است.
    کلیدواژگان: فناوری اطلاعات، چابکی زنجیره تامین، مزیت رقابتی، مدیریت زنجیره تامین سبز، مدیریت دانش
  • رضا قهدریجانی*، عزت عینی صفحات 125-140
    این تحقیق با هدف بررسی تاثیر گرایشات راهبردی بر مدیریت زنجیره تامین سبز و عملکرد سازمانی در میان شرکت های تولیدی فعال در شهرک صنعتی عباس آباد تهران به انجام رسید. تحقیق حاضر، از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ رویکرد توصیفی – پیمایشی و از جنس تحقیقات علی محسوب می شود. جامعه آماری تحقیق حاضر، همه مدیران ارشد و میانی شرکت های فعال در شهرک صنعتی عباس آباد تهران بودند که طبق آمار ماخوذه، تعداد آنها برابر با 605 نفر بود. در این تحقیق، جهت محاسبه تعداد نمونه موردنیاز، از فرمول کوکران (با سطح معناداری 95 درصد) استفاده شد. بر این اساس، معین شد برای جامعه ای با این حجم، به حداقل 237 نمونه آماری نیاز می باشد. گفتنی است که در این پژوهش، جهت انتخاب نمونه های موردنیاز از سطح جامعه آماری، از روش نمونه برداری تصادفی ساده استفاده گردید. ابزار اصلی مورداستفاده در این تحقیق، پرسشنامه ای استاندارد (برگرفته از پژوهش جان اف کیرشوف و همکاران (2016)) مشتمل بر 54 گویه بود. در این پرسشنامه، پاسخ ها بر اساس طیف پنج نقطه ای لیکرت (از کاملا مخالفم تا کاملا موافقم) طراحی شدند. جهت تجزیه وتحلیل داده ها و آزمون فرضیه های پژوهش، از نرم افزارهای آماری SPSS و Lisrel استفاده گردید. روش اصلی آزمون فرضیه ها، مدل سازی معادلات ساختاری بوده است. نتایج تحقیق نشان داد که گرایش های راهبردی سازمانی بر مدیریت زنجیره تامین سبز و عملکرد سازمانی تاثیر معنادار دارند. در فرضیه اول ادعا شده بود که گرایش محیط زیستی بر مدیریت زنجیره تامین سبز تاثیر معنادار دارد که تجزیه تحلیل آماری، نشان داد با توجه به اینکه ضریب معناداری این فرضیه (679/3) بوده و این عدد بیشتر از (096/1+) می باشد، ازاین رو فرضیه مورد تایید است. ازآنجایی که ضریب استاندارد مسیر نیز مثبت بوده (278/0)، ازاین رو تاثیرگذاری مستقیم تشخیص داده شد. این بدان معناست که در شهرک صنعتی عباس آباد، گرایش محیط زیستی بر مدیریت زنجیره تامین سبز تاثیر مثبت و معنادار دارد. این نتیجه، با نتیجه تحقیق صورت گرفته توسط جان اف کیرشوف و همکاران (2016) همخوانی دارد. در فرضیه دوم ادعا شده بود که گرایش زنجیره تامین بر مدیریت زنجیره تامین سبز تاثیر معنادار دارد که تجزیه تحلیل آماری، نشان داد با توجه به اینکه ضریب معناداری این فرضیه (007/2) بوده و این عدد بیشتر از (096/1+) می باشد، ازاین رو فرضیه مورد تایید است. ازآنجایی که ضریب استاندارد مسیر نیز مثبت بوده (422/0)، ازاین رو تاثیرگذاری مستقیم تشخیص داده شد. این بدان معناست که در شهرک صنعتی عباس آباد، گرایش زنجیره تامین بر مدیریت زنجیره تامین سبز تاثیر مثبت و معنادار دارد. این نتیجه، با نتیجه تحقیق صورت گرفته توسط جان اف کیرشوف و همکاران (2016) همخوانی دارد.
    کلیدواژگان: گرایشات راهبردی، مدیریت زنجیره تامین سبز، عملکرد سازمانی
  • ژانگ هو شین، هونگ بائه جان ترجمه: سیاوش نصرت پناه، علی اسدی صفحات 141-163
    مرحله راه اندازی و نت، اهمیت بسیار بیشتری نسبت به مرحله ی نصب (ساخت) دارد و همچنین هزینه های بیشتری را نیاز دارد زیرا عمر بهره برداری را طولانی تر کرده و هر حادثه ای در طول این دوره خسارات جبران ناپذیری را در خواهد داشت. اخیرا و با توسعه فناوری ارتباطات اطلاعات می توانیم اطلاعات وضعیت دستگاه ها را در زمان بهره برداری، مشاهده کنیم. توانمندی یاد شده، این امکان را می دهد که ابعاد جدیدی برای توسعه کارایی استفاده از دستگاه ها در دسترس قرار گیرد. یک جنبه از این توانمندی، این است که با اجرای روش نت مبتنی بر وضعیت که تشخیص وضعیت دستگاه ها را از طریق نظارت داده ها (به صورت باسیم یا بی سیم) انجام می دهد، حالت غیرعادی دستگاه ها را پیش بینی کرده و فعالیت های مناسب نت و تعمیرات، مانند تعمیر یا تعویض قطعه را قبل از وقوع خرابی های جدی به اجرا درمی آورد. در این تحقیق ما چندین جنبه از روش های نت مبتنی بر وضعیت ، تعریف کرده و استانداردهای بین المللی وابسته، فرایندها و فنون و چند نمونه مطالعه ی موردی را که خودمان انجام داده ایم ارائه می کنیم.
    کلیدواژگان: برنامه ریزی منابع سازمانی، مدیریت زنجیره تامین، شایستگی، تحلیل مسیر