فهرست مطالب

رویکردهای نوین در تحقیقات علوم پایه، فنی و مهندسی - پیاپی 3 (اسفند 1397)

مجله رویکردهای نوین در تحقیقات علوم پایه، فنی و مهندسی
پیاپی 3 (اسفند 1397)

  • تاریخ انتشار: 1398/01/18
  • تعداد عناوین: 4
|
  • مرضیه رضایی پژند *، ساجد برادران صفحات 1-14
    در این مقاله مروری مزایای نانوفناوری در صنایع غذایی از نظر فراوری، بسته بندی، ایمنی و کنترل کیفیت مواد غذایی ارائه شده است. نانوفناوری می تواند باعث اصلاح نفوذپذیری مواد بسته بندی، افزایش خواص نفوذناپذیری، بهبود خواص مکانیکی و مقاومت حرارتی، توسعه سطوح ضدمیکروبی فعال، و تولید نانو مواد زیست تخریب پذیر برای کاربردهای بسته بندی شود. نانوفناوری از طریق طراحی سیستم رسانش مواد مغذی برای تولید مواد شیمیایی زراعی با فرمولاسیون نانو، غنی سازی ارزش تغذیه ای و تولید محصولات جدید از طریق کپسوله سازی زیست فعال باعث ایجاد تحول در صنایع غذایی شده است. نانوفناوری در توسعه حسگرهای زیستی برای تشخیص عوامل بیماری زا و آلاینده های شیمیایی استفاده شده است. این فناوری جدید نگرانی هایی را از نظر جنبه های سم شناسی نانوذرات در مواد غذایی، با تاکید بر ارزیابی ریسک و مسائل ایمنی نیز ایجاد کرده است. این امر نشان دهنده نیاز فوری به یک چهارچوب قانونی برای مدیریت ریسک مرتبط با استفاده از نانوذرات در فناوری مواد غذایی است.
    کلیدواژگان: نانوذرات، نانوکپسول ها، نانوحسگرها، بسته بندی مواد غذایی، ایمنی مواد غذایی، فراوری مواد غذایی
  • بهرام سالاری *، وحید ستاری نایینی صفحات 15-26
    شبکه های حسگر بی سیم، از تحولات مهم دهه های اخیر است رفتارهای قوی آنها باعث ضبط و انتقال داده ها در محیط های نامطمئن و نامناسب شده است. این سیستم به دلیل ویژگی های ذاتی خود و کاربردهای متعددی که دارند، امروزه به شدت مورد توجه قرار گرفته و نسبت به سیستم های مشابه خود دارای یکسری مزیت ها و معایب می باشد. لذا این پژوهش با هدف بررسی تحلیلی مزایا و معایب شبکه های حسگر بی سیم و ارائه راه کارهای پیشنهادی انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش و ماهیت مروری و توصیفی- تحلیلی است. داده های به دست آمده، به روش کتابخانه ای و از طریق مصاحبه با کارشناسان گردآوری شده است. لذا در گام اول به بیان کلیات تحقیق پرداخته شده. در گام دوم مزایا و معایب شبکه های حسگر بی سیم گردآوری شد. در گام سوم به بیان راهکارها و پیشنهادات پرداخته شد و در گام چهارم نتیجه گیری نهایی صورت گرفته است. در نتیجه این تحقیق از مزایای شبکه حسگر بی سیم می توان به مواردی همچون: استفاده مشترک از منابع، کاهش هزینه، قابلیت اطمینان، کاهش زمان، قابلیت توسعه، ارتباطات، برپایی سریع در مواقع اضطراری، مناسب برای محیط هایی که نباید پارازیت و اختلال باشد، قرار نگرفتن در محیط های خطرناک و غیرعاقلانه برای مطالعات مکرر، شیوه اقتصادی به صرفه برای جمع آوری اطلاعات اشاره کرد. همچنین از مهمترین معایب شبکه حسگر بی سیم می توان به مواردی همچون: فقدان زیرساخت، استفاده از لینک بی سیم، چندپرشی بودن، خودمختاری نودها در تغییر مکان، مشکلات امنیتی، تنگناهای سخت‎افزاری، تعداد زیاد گره ها، چگالی بالا در توزیع گره‎ها در ناحیه عملیاتی، استعداد خرابی در گره ها، تغییرات همبندی، استفاده از روش پخش همگانی در ارتباط بین گره ها، داده محور بودن، قابلیت اطمینان، مقیاس پذیری، قیمت تمام شده، شرایط محیطی، مسیریابی، توپولوژی، رسانه ارتباطی، توان مصرفی گره ها، ارتباط بیدرنگ و هماهنگی، کوتاه بودن طول عمر شبکه، عوامل پیش بینی نشده، ویژگی های متغیر زمانی و اندازه در شبکه، محدودیت منابع اشاره کرد.
    کلیدواژگان: مزایا، معایب، شبکه حسگر بی سیم، ارائه راهکار
  • بهاره عابد * صفحات 27-42
    فرا اطمینانی مدیریت از جمله مهم ترین شاخصه های مدیران اجرایی است که بر نحوه ی سرمایه گذاری، تامین مالی و سیاست های تقسیم سود موثر است. هنگام کاهش فروش، مدیران فرا اطمینان، به توانایی های خود برای بازگرداندن فروش به سطح قبلی، اعتماد کاذب دارند. از این رو، تمایل بیشتری برای برآورد بیش از حد فروش در آینده ای نزدیک خواهند داشت. در این راستا، پژوهش حاضر به بررسی تاثیر فرا اطمینانی مدیران بر چسبندگی هزینه ها و اثر تعدیلی حاکمیت شرکتی در 112 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی بازه زمانی 1387 تا 1396 می پردازد. یافته های پژوهش نشان گر عدم تاثیر فرا اطمینانی مدیریت (معیار رشد دارایی ها و مخارج سرمایه ای) بر چسبندگی هزینه های اداری، عمومی و فروش است؛ اما بین فرا اطمینانی مدیریت (معیار رشد دارایی) و چسبندگی بهای تمام شده کالای فروش رفته رابطه مثبت معناداری یافت شده است و تاثیر حاکمیت شرکتی بر رابطه بین فرا اطمینانی مدیریت و چسبندگی بهای تمام شده کالای فروش رفته منفی و معنادار است.
    کلیدواژگان: چسبندگي هزينه ها، حاکميت شرکتي، سرمايه گذاري بيش از حد، فرا اطميناني مديريت، هزينه هاي اداري و فروش
  • عباس صالحی * صفحات 44-63
    این پژوهش در نظر دارد تا به بررسی تاثیر ویژگی های مدیرعامل بر میزان مدیریت سود واقعی و عملکرد آتی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، بپردازد. جامعه آماری این پژوهش شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای سال های 1390 تا 1394 می باشد. تعداد 140 شرکت بعنوان نمونه در نظر گرفته شده است. تعداد نمونه نیز به روش نمونه گیری حذف سیستماتیک انجام می گیرد. برای تجزیه و تحلیل آماری نیز از نرم افزار Eviews9 استفاده شده است. نتایج تحلیل ها نشان می دهد که ویژگی های مدیرعامل بر میزان مدیریت سود واقعی و عملکرد آتی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تاثیر معناداری دارد.
    کلیدواژگان: ویژگی های مدیرعامل، مدیریت سود واقعی، اقلام تعهدی، عملکرد آتی، شرکت های بورسی