فهرست مطالب

مهارت آموزی - پیاپی 21 (پاییز 1396)

فصلنامه مهارت آموزی
پیاپی 21 (پاییز 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/09/10
  • تعداد عناوین: 7
|
  • زهرا هنرور، هنگامه قشقایی پور، سمانه ایرانمنش، راضیه احمدزاده، مریم بیانی صفحه 7

    هدف از این پژوهش، بررسی و تدوین مهارت‌ها و صلاحیت‌های موردنیاز مربیان درزمینه کاربست ICT در آموزش و یادگیری است. این تحقیق یک پژوهش توصیفی - پیمایشی است که جمع‌آوری داده‌های آن به روش دلفی انجام‌شده است. بدین منظور از10 نفر از کارشناسان و متخصصان برنامه درسی در حوزه ‌فناوری‌های نوین ازجمله ICT و مدرسان IT  و دست‌اندرکاران هوشمند سازی مدارس، همچنین 29 مربی منتخب شاغل در مدارس هوشمندی با ویژگی‌های تجربه تولید محتوای الکترونیکی و سابقه کاربست ICT در کلاس، دعوت به همکاری و مشارکت در طرح شد.
    اطلاعات موردنظر با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته که روایی و پایایی آن سنجیده شده بود، از نمونه‌های آماری که 29 نفر بودند، گردآوری و رتبه‌بندی شد. در این تحقیق از روش‌های آماری توصیفی، آزمون کولموگروف - اسمیرنوف، آزمون t و فریدمن استفاده شد. نمونه‌های آماری دربرگیرنده کل افراد جامعه آماری بود. از این تعداد 20 نفر مرد و 9 نفر زن بودند. نتایج نشان داد مربیان به‌منظور بهره‌گیری موثر از ICT در فرایند آموزش و تحقیق به آموزش مقدماتی در حد متوسط و آموزش تخصصی در حد بالا نیاز دارند. ازنظر آن‌ها کاربرد ICT در امر آموزش و پژوهش مفید و موثر است و علاقه‌مند به شرکت در کارگاه‌های آموزشی بودند که در دوره‌های تخصصی بیشترین گرایش مربوط به نیاز به شرکت در دوره‌های آموزشی تجزیه و ارزیابی حرکات انسان به‌وسیله کامپیوتر و در دوره‌های مقدماتی بیشترین گرایش مربوط به کارگاه آموزشی مهارت‌های هفتگانه (ICDL) بود. همچنین ازنظر آن‌ها ICT موجب استفاده بهینه از امکانات موجود می‌شود و روحیه ابداع و نوآوری را افزایش می‌دهد و موجب نظم در فعالیت‌ها می‌شود و به ارایه خدمات ورزشی توسط مربیان کمک می‌کند و امکان آموزش و فعالیت در محیط خارج از مدارس آموزش فنی و حرفه‌ای به‌صورت مجازی را فراهم می‌سازد.

    کلیدواژگان: ICT، آموزش، مربی، یادگیری
  • میترا محمدیان، دکتر محمد خدامرادی صفحه 19

    بی‌شک هر سازمانی برای ادامه حیات خود و تحقق اهداف اصلی و رسالت خویش نیازمند مدیران آموزش‌دیده و باتجربه است. که سازمان را در تحقق این اهداف یاری رسانند. با پیچیده شدن مشاغل و پیشرفت فناوری بر اهمیت آموزش و مهارت مدیران افزوده شده است. این امر نشان‌دهنده اهمیت دوره های آموزشی در مدیران است. در این مقاله سعی شده تا تاثیر دوره‌های آموزشی مدیر آموزشگاه را بر عملکرد مدیران آموزشگاه فنی و ‌حرفه‌ای آزاد شهرستان اهواز بررسی کند. جامعه آماری این پژوهش مدیران آموزشگاه‌های فنی و ‌حرفه‌ای آزاد در شهرستان اهواز می‌باشد. این شهرستان دارای 189 آموزشگاه است. با استفاده از فرمول نمونه موردنظر 126 آموزشگاه به‌دست‌آمده است. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمع‌آوری شده است و روایی صوری و محتوایی آن توسط متخصصان و صاحب نظران و پایایی آن از طریق انجام آزمون آلفای کرونباخ تاییدشده است. تجزیه‌وتحلیل داده ها توسط نرم‌افزار Spss و آزمون‌های مربوطه انجام‌شده است. یافته‌های این پژوهش نشان داده که دوره‌های آموزشی مدیر آموزشگاه بر عملکرد مدیران به‌صورت کلی و همچنین برنامه‌ریزی و کنترل و نظارت مدیران تاثیر چشم‌گیری دارد.

    کلیدواژگان: دوره های آموزشی مدیر آموزشگاه، برنامه ریزی، کنترل و نظارت
  • عادله قنبری، مریم رنجبر صفحه 31

    کنترل کیفیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مقوله‌ای متفاوت و جدا از ارزیابی‌هایی است که در قالب آزمون های عملی و تیوری انجام می‌شود. آزمون های پایان دوره به‌منظور ارزیابی مهارت‌آموزان انجام می‌گیرد، حال‌آنکه کنترل کیفیت آموزش باید در حین برگزاری دوره‌های آموزشی انجام شود. اجرای دقیق یک سیستم کنترل کیفیت مناسب می‌تواند نتیجه ارزیابی‌های انجام‌شده در پایان دوره‌ها را نیز تحت تاثیر قرارداد و منجر به بهبود نتیجه آزمون ها شود. در این مقاله یک سیستم کنترل کیفیت آموزشی که به‌صورت خاص برای آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تدوین شده است را معرفی می‌نماییم. نتایج آزمایشگاهی نشان می‌دهد به‌کارگیری سیستم کنترل پیشنهادی می‌تواند کیفیت آموزش و همچنین نتیجه آزمون‌های پایان دوره را ارتقاء دهد.

    کلیدواژگان: کنترل کیفیت، آموزش های فنی و حرفه ای، کنترل کیفیت سیستم آموزشی، سیستم کنترل کیفیت
  • زهرا محمدبیگی، مینا عربخانی صفحه 41

    در عصر حاضر آموزش‌های مجازی بخش جدایی‌ناپذیر از سیستم آموزشی است. هرچند پژوهش‌های متعددی در ارتباط با تاثیر آموزش‌های مجازی انجام‌شده است اما سودمندی برگزاری آموزش‌های مراکز فنی و حرفه‌ای به‌صورت مجازی برای مهارت آموزان موردحمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) کمتر موردتوجه قرارگرفته است. پژوهش حاضر به شناسایی مولفه‌های تاثیرگذار در موفقیت برگزاری این دوره‌ها می‌پردازد. جامعه آماری افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان‌های خرمدره و ابهر به تعداد 220 نفر است. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه ساخته‌شده محقق می‌باشد که روایی آن از طریق نظرات متخصصان و پایایی آن بر اساس توافق ارزشیابان تایید شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و کشف الگوهای نهفته و همچنین پیش‌بینی میزان موفقیت برگزاری آموزش‌های مجازی از علم داده‌کاوی، الگوریتم‌های میانگین کاو c4.5  و نرم‌افزار وکا استفاده‌شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که متغیرهای توانایی استفاده از سامانه آموزش مجازی مانند دارا بودن مهارت و یا عدم مهارت در کار کردن با کامپیوتر، دارا بودن تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و همچنین خصوصیت‌های فردی مثل سن، شغل، میزان تحصیلات، آشنایی و یا عدم آشنایی با دوره‌های آموزش مجازی، انگیزه لازم برای شرکت در این دوره‌ها و سایر مولفه‌ها درروند برگزاری آموزش‌های مجازی تاثیرگذار بوده، درنهایت پیشنهاد می‌شود برای برگزاری دوره‌های آموزشی مجازی برنامه‌ریزی مدونی صورت گیرد و همچنین بررسی موجود بودن شرایط لازم برای برگزاری این دوره‌ها برای افراد تحت پوشش کمیته امداد ضروری است.

    کلیدواژگان: داده کاوی، آموزش مجازی، کمیته امداد
  • شناسایی مزیت های رقابتی پایدار موسسات کارآموزی آزاد فنی و حرفه ای / مطالعه موردی آموزشگاه های آزاد شهرستان گرگان
    دکتر نگین جباری، عباس غلامی، ایوب کسلخه صفحه 57

    این پژوهش درصدد است مزیت‌های رقابتی پایدار موسسات کارآموزی فنی و حرفه‌ای آزاد شهرستان گرگان را شناسایی کند. این مزیت‌ها بر اساس ابعاد کیفیت، کارآیی، پاسخ‌گویی به مشتریان و نیز نوآوری مورد شناسایی قرار گرفت. جامعه هدف، مدیران و موسسان آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد شهرستان گرگان به تعداد 453 نفر بودند که در 206 آموزشگاه فعالیت می‌کنند. نمونه‌گیری به روش تصادفی طبقه‌ای با رعایت انتساب متناسب انجام شد و تعداد افراد نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان 210 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری داده‌ها اطلاعات موجود در اسناد و پیشینه تحقیقات انجام‌شده قبلی و یک پرسشنامه محقق ساخته برای گردآوری نظرات خبرگان برای شناسایی مزیت‌های رقابتی و نیز  پرسشنامه محقق ساخته دیگر برای اخذ نظرات افراد نمونه جهت تعیین سطح اهمیت و اولویت مزیت‌های رقابتی شناسایی‌شده موسسات کارآموزی فنی و حرفه‌ای آزاد بود. پایایی پرسشنامه‌ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ معادل 968/0 به دست آمد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط گروهی از متخصصان و خبرگان در رشته‌های مختلف و استادان راهنما و مشاور موردبررسی قرار گرفت. همچنین با توجه به اینکه اطلاعات اخذشده از افراد نمونه در قالب تحلیل عاملی تاییدی موردبررسی قرار گرفت؛ روایی پرسشنامه طی آزمون‌های اخذشده توسط نرم‌افزار نیز تایید شد. از رسم جداول و نمودار برای توصیف داده‌ها و انجام آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن نمونه و آزمون KMO برای تعیین و تشخیص مناسب بودن داده‌ها برای تحلیل آماری و تناسب همبستگی‌های موجود در بین داده‌ها استفاده شد. تجزیه‌وتحلیل استنباطی داده‌ها نیز با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی انجام گردید. بر اساس نتایج به‌دست‌آمده از پژوهش مشخص شد بین شاخص‌های شناسایی‌شده و مولفه‌ها و ابعاد چهارگانه کیفیت، کار آیی، پاسخ‌گویی به مشتریان و نوآوری همبستگی معناداری وجود دارد. بنابراین، این  شاخص‌ها می‌توانند به‌عنوان مزیت‌های رقابتی موسسات کارآموزی فنی و حرفه‌ای آزاد شناخته شوند.

    کلیدواژگان: موسسات کارآموزی، فنی و حرفه ای، گرگان
  • یاسر اسکندری صفحه 85

    در این مقاله شناسایی، تعیین و تحلیل عوامل موثر بر توانمندسازی تدریس مربیان فنی و حرفه‌ای  استان کرمانشاه بررسی‌شده است. مقاله حاضر از حیث روش توصیفی- پیمایشی و از حیث هدف کاربردی است. روش گردآوری اطلاعات شامل کتابخانه‌ای و میدانی می‌باشد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است که برای تایید روایی آن از تحلیل محتوا و برای تایید پایایی از ضریب الفای کرونباخ به کمک نرم‌افزار SPSS استفاده می‌شود. جامعه آماری تحقیق کلیه مربیان فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه دولتی و آزاد است و روش نمونه‌گیری تصادفی ساده و برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده می‌شود. در تحقیق حاضر هم از آمار توصیفی برای نشان دادن وضعیت جمعیت شناختی جامعه آماری و هم از آمار استنباطی برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها استفاده می‌شود. روش‌های آماری مورداستفاده در تحقیق آزمون‌های آماری t تک نمونه و آزمون تحلیل واریانس به کمک نرم‌افزار SPSS و روش معادلات ساختاری به کمک نرم‌افزار AMOS می‌باشد. نتایج نشان می دهند عوامل موثر بر توانمندسازی تدریس مربیان استان کرمانشاه عبارت هستند از: شایستگی مربیان، استقلال مربیان، احساس موثر بودن در مربیان، احساس معنی‌دار بودن کار مربیان و اعتماد در مربیان. شایان‌ذکر است که برخی کارآموزان بر شیوه‌های یادگیری تجربه عینی و مشاهده تاملی تاکیددارند و نیرومندترین جهت‌گیری آن‌ها توانایی تخیل قوی و آگاهی از ارزش‌ها و معانی است. این افراد در دیدن موقعیت‌های عینی از چشم‌اندازهای مختلف عملکرد بهتری دارند و بیشتر روابط را با گشتالت معنی‌داری سازمان می‌دهند.

    کلیدواژگان: توانمندسازی، تدریس، مربیان، کرمانشاه
  • هدایت کارگر شورکی، فاطمه پاکنژاد، سیدحبیب الله میرغفوری صفحه 109

    برای سازمان ها و جوامع کنونی که با شتاب به سمت توسعه مبتنی بر دانایی و مهارت درحرکت هستند، برخورداری از نیروی انسانی ماهر یکی از ملزومات اساسی پیشرفت و رقابت محسوب می شود و تربیت نیروهایی با این شرایط از وظایف «نظام آموزش مهارتی» است. هرچند نظام مهارت آموزی همواره تحت تاثیر جریان توسعه علم و فناوری قرار داشته است، اما چنین گفته می شود که در دنیای معاصر، جریان توسعه علم و فناوری به گذرگاهی خاص رسیده است که در آن فناوری ها و علوم مختلف برای پیشرفت بیشتر باید با یکدیگر ترکیب شوند؛ ازاین‌روست که مفاهیم جدیدی همچون «همگرایی فناورانه» و «فناوری های همگرا» به ادبیات آینده پژوهی معرفی‌شده‌اند. در چنین شرایطی پژوهش حاضر می کوشد تا با نگاه ویژه به جریان همگرایی فناورانه، گزارشی علمی درزمینه آینده نگاری نظام آموزش مهارتی ارایه کند. رویکرد انتخاب‌شده برای این هدف، روش تحقیق کیفی و ابزار مورداستفاده، پویش محیطی است. یافته های تحقیق حاضر حاکی از آن است که در آینده، تمامی عناصر چهارگانه نظام آموزش مهارتی (شامل ورودی ها، فرایندها، خروجی ها و پیامدها) تحت تاثیر فناوری های همگرا (شامل نانوفناوری، زیست فناوری، فناوری اطلاعات و علوم شناختی) قرار خواهند گرفت. بدین ترتیب، دستیابی کشور عزیزمان ایران به‌نظام مهارت آموزی آینده محور، توسعه یافته و پیشتاز در سطح جهانی، نیازمند همراهی با جریان همگرایی فناورانه و سرمایه گذاری امروز در این عرصه برآورد می شود.

    کلیدواژگان: مهارت آموزی، فناوری های همگرا، انبیک (شزان)، آینده نگاری
|
  • Zahra Honarvar Page 7

    The purpose of this research is to review and develop the skills and competencies required by trainers in the field of ICT application in education and learning. This research is a descriptive-survey research that has been conducted by Delphi method. Thus, we invite 10 experts and specialists from the modern technology curriculum including ICT and IT instructors and school intelligence agents, as well as 29 selected instructors in intelligent schools with experience in the production of electronic content and ICT classroom experience.
    The data were collected and ranked by a researcher-made questionnaire whose validity and reliability were measured. In this research, descriptive statistics, Kolmogorov-Smirnov test, T-test and Friedman test were used. Statistical samples comprised the entire population of the statistical population. Of these, 20 were men and 9 were women. The results showed that instructors need to have a moderate and advanced training in order to effectively use ICT in the education and research process.  In their view, the use of ICT in education and research is beneficial and interested in participating in workshops that in specialized courses, the most tendency is related to the need to participate in training courses on the analysis and evaluation of human movements by computer and in the preparatory courses of the most relevant trend The Seventh Skill Workshop (ICDL). Meanwhile, ICT also improves the use of existing facilities and enhances the spirit of innovation and discipline and helps in the provision of sports services by instructors, and provides training and activities in an environment outside of vocational and technical education schools virtually.

    Keywords: ICT, education, trainer, learning
  • Mitra Mohamadiyan Page 19

    Undoubtedly, any organizations need experienced managers to realize their main goals and missions that will help the organization to achive these goals. With the complexity of businesses and the advancement of technology, the importance of managers' training and skills has been increased. This indicates the importance of training courses for managers. In this article, we tried to investigate the effects of educational courses of the director of the school on the performance of the managers of the technical and vocational institute of Ahvaz. The statistical population of this study is directors of free technical and vocational schools in Ahvaz city. The city has 189 schools. By using the sample formula, 126 schools have been obtained. The data was collected using a researcher-made questionnaire and its content and content validity was confirmed by its experts and its reliability through Cronbach's alpha test. Data analysis was performed by SPSS software and related tests. The findings of this study showed that the curriculum of the director of the school has a significant effect on the performance of managers in general, as well as planning, controlling and supervising managers.

    Keywords: Training courses for school administrators, planning, Control, monitoring
  • Adel Ghanbari, Maryam Ranjbar Page 31

    Quality control systems for technical and vocational training systems are completely different from evaluation which is handled by theoretical and practical final exams. Final exams are normally performed to evaluate the skill of learners, while quality control systems try to keep desired quality during the training time. An excellent quality control system can promote skill learners and consequently can lead to better results of final evaluations. In this paper, a qulity control system is presented where the quality control model is customized for technical and vocational training courses. The experimental results show that training quality process could be promote by the proposed quality control system.

    Keywords: Quality control, Technical, vocational training, Quality control of training ststems, Quality control system
  • zahra mohammadbeigi *, mina arabkhani Page 41

    Today; virtual (online) training is an integral part of the education system. Although studies have been conducted on the impact of virtual training, the benefits of virtual training in technical and vocational training courses have been considered less favorably for Imam Khomeini charity fund skill learners. This study aims to identify effective factors in success of these courses. The population covered by Imam Khomeini charity fund in Abhar and Khoramdareh cities is 220 persons.The data collection tool is a questionnaire made by researcher which its validity was confirmed by experts’ views while its reliability was approved through agreement between evaluators. For data analysis as well as latency patterns and achievement rate of virtual training, K-means algorithms, c4.5 and Weka software were used to analyze the data. The results indicate that variables like the ability to use virtual learning system (such as having skills or lack of skills in working with computer, having hardware and software) as well as individual characteristics (e.g. age, education, familiarity or unfamiliarity with virtual training courses, motivation for participate in these courses) and other factors are effective in the process of holding online training.
     
    Finally, it is recommended to design a plan for holding virtual training courses. Also, it is necessary to check the availability of requirements for holding these courses for people covered by the charity centers.

    Keywords: data analysis, Virtual traning, charity center
  • abbas gholami *, negin Jabari Page 57

    This study seeks to identify sustainable competitive advantages of Gorgan VET private institutes. These advantages were identified based on the dimensions of quality, efficiency, customer responsiveness and innovation. The target community, directors and founders of VET private institutes in Gorgan, were 453 people who work in 206 institutes.Random sampling was done by observing the sample by Morgan table 210, respectively. The data gathering tool included information from previous documents and records, and a researcher-made questionnaire to collect experts' comments to identify competitive advantages, as well as another researcher-made questionnaire for obtaining the views of sample individuals to determine the importance and priority of the competitive advantages identified by VET private institutes. The reliability of the questionnaire using Cronbach's alpha coefficient was equal to 968/0. The face and content validity of the questionnaire was evaluated by a group of experts and experts in various disciplines and counselors.  Considering the fact that the information was collected from sample people in the form of confirmatory factor analysis, the validity of the questionnaire was confirmed during the tests by the software.
     
    The study revealed that among the factors identified in the elements and aspects of quality, efficiency, responsiveness to customers and innovation there are significant correlations, so the index can be as competitive advantages institutions, VET private institutes to be recognized.

    Keywords: training establishments, vocational, Gorgan
  • Yaser Eskandari Page 85

    In this paper, identifying, determining, and analyzing effective factors on empowering the training of technical and vocational instructors of Kermanshah Province has been investigated. The presented article in terms of objective is an applied research, and in terms of method is descriptive survey. Data collection method included desk and field research. The data collecting tool is a questionnaire that content analysis is used to confirm its reliability, and Cronbach's alpha coefficients is used via the help of SPSS software to confirm its validity. The statistical population of the research is all the public and private technical and vocational center instructors of Kermanshah Province, and simple random sampling method is used. Cochran formula is also used in order to determine the sample content. In the present research, descriptive statistics is used to show the demographic status of the population and inferential statistics is used to analyze the data. The statistical methods used in the research are one-sample t test and variance analysis test via SPSS software, and the structural equation method is done via AMOS software. The results show that the factors influencing teaching empowerment of instructors in Kermanshah province are as follows: the instructors' competency, independence, feeling of being influential, feeling of doing something meaningful, and confidence. It is worth noting that some recruits put emphasis on objective experience and reflective observation learning methods and their strongest orientations are strong imagination, and awareness of values and meanings. These people show better performances in seeing objective situations from different points of view, and organize most of the relationships with a meaningful gestalt.

    Keywords: Empowerment, teaching, instructors, Kermanshah
  • Hedayat KargarShorki *, Fateme Paknejad Page 109

    Skilled manpower is a key competetive advantage for any organization toward a knowledge-based development. "Skill Training System", with such an important duty, is under influence of science & technology development, so it is neccesary to investigate the effects of new technological concepts as "Technological Convergence". This study uses "Environmental Scanning" to foresight  "Convergent Technologies" in skill training system and the results show that all components of the system (Inputs, Processes, Outputs & Outcomes) will be changed by those technologies (Nano, Bio, ICT & Cognitive Sciences) in future.

    Keywords: Skill Training, Convergent Technologies, NBIC, Foresight