فهرست مطالب

بررسی های بازرگانی - سال دوم شماره 7 (امرداد و شهریور 1383)

دو ماهنامه بررسی های بازرگانی
سال دوم شماره 7 (امرداد و شهریور 1383)

  • 192 صفحه، بهای روی جلد: 3,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1383/06/15
  • تعداد عناوین: 15
|
  • اقتصاد و بازرگانی ایران
  • بررسی نظام صادراتی ایران / بانک جهانی
    محمد زاغیان ترجمه: محمد زاغیان صفحه 4
    این متن، بخشی از گزارشی است که بانک جهانی طی آن به تحلیل تحولات اقتصادی ایران طی سال های اخیر پرداخته است. در این بخش مسائل مرتبط با صادرات از جمله مجوزها و ممنوعیت های صادراتی، استاندارها، نهاده های معاف از حقوق گمرکی، استرداد حقوق گمرکی ومعافیت ها، مناطق آزاد تجاری، مناطق ویژه اقتصادی و بیمه پرداخته است. ناگفته نماند که مسائلی چون پیمان سپاری ارزی که در این متن مورد اشاره قرار گرفته، دیگر موضوعیت ندارد.
  • رقابت پذیری محصولات کشاورزی ایران در بازار جهانی: مطالعه موردی پسته
    احمد یزدان پناه، سمانه جعفری طاهری صفحه 12
    این مقاله، در ابتدا رقابت پذیری را معرفی می کند و برای روشن شدن رابطه مزیت نسبی و رقابت پذیری، مزیت نسبی محصول پسته ایران را برای سال 1378 محاسبه می کند. هدف این است که مشخص شود آیا پسته ایران قدرت رقابتی با پسته مشابه خارجی دارد یا نه؟ در آخر این بخش مروری خواهیم داشت بر برخی از مشکلات تولید و صادرات پسته. در ادامه رقابت پذیری محصولات کشاورزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و عوامل موثر بر آن ذکر شده است. در بخش پایانی مقاله مزیت رقابتی ایران مورد بررسی قرار گرفته و به عوامل مهمی که باید در ایجاد رقابت پذیری در کشور به خصوص در بخش کشاورزی مورد توجه قرار گیرد اشاره شده است.
  • اقتصاد و بازرگانی جهان
  • حداقل دستمزد و روش های تعیین آن
    سعید عیسی زاده، پیمان سعیدنیا صفحه 22
    در این مقاله سعی شده به طور خلاصه موضوع حداقل دستمزد از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار گیرد. ابتدا تعاریف مختلف حداقل دستمزد ارائه و سپس به هدف از تعیین آن پرداخته شده است. در ادامه به تاریخجه حداقل دستمزد و مقاوله نامه ها و توصیه نامه های تصویب شده مربوطه اشاره شده است. در قسمت بعد مقاله ضوابط و معیارهای تعیین و تعدیل و دوره تعدیل حداقل دستمرد و همجنین تجارب کشورهای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش دیگر، آثار مربوطه وسیاست های مکمل جهت دستیابی به هدف مورد نطر تعیین حداقل دستمزد و کاهش اثر منفی احتمالی آورده شده است.
  • بررسی کارکرد مراکز کاریابی دولتی در کشورهای انگلیسی زبان آفریقایی
    گریگور شولتز، بریتا کلمر ترجمه: نادر پژمان صفحه 30
    مراکز کاریابی به عنوان بک نهاد مشاوره ای در بازار کار نقش مهمی در تنظیم این بازار و اطلاع رسانی به هنگام دارد. این مقاله، نقش چنین مراکزی در کاریابی را در کشورهای آفریقایی انگلیسی زبان بررسی می کند و بر مشکلات سازمانی و نهادی موجود در آنها متمرکز می شود.
  • بحران آینده؟ سرمایه گذاری مستقیم و سرمایه گذاری سهام در کشورهای درحال توسعه / قسمت ول
    دیوید ووداورد ترجمه: شکوه سادات سیدعلی اکبری صفحه 56
    این مطلب، فصول اول تا سوم کتاب بحران آینده است که طی آن ها موضوعات سرمایه گذاری مستقیم و سهام جریان سرمایه و بحران های بدهی و همینطور ماهیت سرمایه گذاری مستقیم از دیدگاهی انتقادی مورد بحث قرار گرفته است.
  • درآمدی بر همگرایی کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی
    یوسف حسن پور صفحه 68
    این مقاله ضمن ارائه تصویری از وضع اقتصادی کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی، بر مبنای شاخص های کلان اقتصادی، هم میزان همگرایی این کشور ها در قالب چنین نهادی را بررسی می کند و هم نگاهی بر جایگاه کشورهای عضو، از جمله ایران دارد.
  • اقتصاد و مدیریت بازرگانی
  • صنعت پودر شوینده و روش های اصلاح پرداخت یارانه آن
    مهرداد ایزدی، افشین کرمی صفحه 82
    این مقاله، ضمن بررسی وضع تولید، عرضه و تقاضا و قیمت پودر شوینده طی سال های گذشته، به مشکلات این صنعت از بعد چگونگی پرداخت یارانه ها می پردازد.
  • بررسی تاثیر کسب و کار الکترونیکی بر توسعه صادرات صنعتی در ایران
    سعید فتحی صفحه 91
    در این تحقیق سعی بر آن است تا بین موانع توسعه صادرات و مزایای کسب و کار الکترونیکی تعاملی بر فرار شود تا معلوم شود، ملاحظات لازم برای توسعه کسب و کار الکترونیکی در آینده صنعت ایران چیست. نتایج نشان می دهد که در حال حاضر ارتباط معناداری بین توسعه کسب و کار الکترونیکی و توسعه صادرات وجود ندارد، از دیگر یافته های این تحقیق می توان به مشکلاتی اشاره کرد که باید حل شود تا کسب و کار الکترونیکی منجر به توسعه صادرات شود. ار طرف دیگر به آن دسته از مزایای کسب و کار الکترونیکی اشاره شده است که به طور خاص باید مورد توجه قرار گیرد...
  • شیوه های گفت گوی موثر / قسمت سوم و میانی
    برت دکر ترجمه: فرهاد احمدی صفحه 102
    این مطلب قسمت سوم کتاب چگونه ارتباط موثر برقرار کنیم که به زبانی ساده و شیوا و با استناد به شواهد مختلف فنون زیبا و شیوا، موثر و نافذ سخن گفتن را به بحث گذاشته است.
  • بازارشناسی: فرانسه و آلمان
    جمشید فهیمی فر، ابراهیم عباسی صفحه 109
    این متن به بررسی روابط اقتصادی، بازرگانی ایران با دو کشور فرانسه و آلمان می پردازد و طی آن تصویری از وضع اقتصادی این دو کشور و ساختار بازرگانی خارجی آن به دست می دهد.
  • اطلاع رسانی
  • چکیده پایان نامه: زمینه های اجرایی اقتصادی و تحویل به موقع فعالیت های پروژه ای
    ماشاءالله مهدیار صفحه 132
    این متن که چکیده ای از پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه تربیت مدرس (1382) است. پیش شرط های اجرای به موقع پروژه ها را به بحث می گذارد.
  • دامپینگ در جهان / موسسه بین المللی اکسفام
    شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی ترجمه: شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی صفحه 136
    سیاست های اتحادیه اروپا در مورد شکر موانعی را بر سر راه تلاش های جهانی برای کاهش فقر ایجاد می کند. اتحادیه اروپا با استفاده از یارانه های صادراتی، سالیانه حدود 5 میلیون تن شکر مازاد خود را به بازار جهانی دامپینگ می کند و از این طریق فرصت های موجود برای صادر کنندگان قاره آفریقا به بازار کشورهای اتحادیه اروپا محدوداست. برندگان اصلی رژیم در حال اجرای شکر در قالب سیاست مشترک کشاورزی اتحادیه اروپا در حقیقت کشاورزان بزرگ و شرکت های تصفیه کننده شکر مانند سادزاکر و بریتش شوگر، و بازندگان نیز فقرا هستند...
  • بانک اطلاعاتی: انجام فعالیت تجاری / قسمت اول / بانک جهانی
    صفحه 140
    بانک جهانی بر مبنای شاخص های آغاز کردن یک فعالیت تجاری، استخدام و اخراج نیروی کار، تنفیذ قرار داد، دریافت اعتبار و تعطیل کردن یک فعالیت تجاری پرداخته است. آنچه در ادامه خواهید خواند توضیحات فنی مربوط به این شاخص است. به دنبال این توضیحات قسمت اول جداول کشوری ارایه شده است.
  • نمایه سال اول ماهنامه
    ابراهیم ناصح لطف آبادی صفحه 184
  • معرفی کتاب
    صفحه 192