فهرست مطالب

مطالعات هنر اسلامی - پیاپی 31 (پاییز 1397)
  • پیاپی 31 (پاییز 1397)
  • تاریخ انتشار: 1397/09/20
  • تعداد عناوین: 7
|
  • عطیه خان حسین آبادی، مهدی اشراقی صفحات 1-35

    حرم امام ‌‌رضا‌‌ (ع) که مهم‌ترین جاذبه گردشگری مذهبی در ایران به‌‌ شمار می‌آید، بیش از ده قرن سابقه تاریخی دارد که در زمان حیات حکومت‌های اسلامی به تزیینات گوناگون آراسته شده است و هر بخش آن گویای هنر معماری دوران خاصی از تاریخ هنر اسلامی است. شخصیت‌ها و بزرگان در هر عصر به نوسازی و توسعه این مکان مقدس پرداخته‌اند، ازجمله الله‌وردیخان، جنگجوی دلیر و فرمانده نظامی عصر صفویه که توجه خاصی به معماری این دوران داشته و برای اعتلای فرهنگ و تمدن ایران اقدامات فراوانی انجام داده است که با نگاهی به آثار برجای‌مانده از وی در اصفهان (سی‌‌و‌‌سه‌‌‌پل)، شیراز (مدرسه ‌‌خان) و مشهد (گنبد الله‌‌وردیخان) به این امر می‌توان تاکید نمود. این بنای باشکوه، از زیباترین ابنیه حرم مطهر است که آرتور پوپ در کتاب معماری ایران، آن را کامل‌ترین قسمت مرقد امام ‌‌رضا‌ (ع) می‌داند. کاشی‌های معرق این رواق مزین به کتیبه‌ها، نقوش حیوانی، گیاهی و هندسی است. بسیاری از این نقوش دربردارنده مفهومی هستند که جایگاهی خاص در فرهنگ و ادبیات این مرزوبوم دارند. در این راستا، پژوهش حاضر به روش آمار توصیفی و تحلیل محتوا، بر اساس مشاهدات میدانی و داده‌های کتابخانه‌ای انجام شده است که از میان 487 نقش موجود 9 گونه حیوانی که هرکدام دنیایی مملو از راز و رمز است، بیشترین رقم متعلق به نقش پرنده (مرغ) است و پس‌ازآن به‌‌ترتیب قرقاول، طوطی، طاووس، مرغابی، اژدها، سیمرغ، آهو و مرغ بسم‌‌الله قرار دارند.

    کلیدواژگان: حرم امام رضا (ع)، گنبد الله وردیخان، دوره صفویه، کاشی کاری، نقوش حیوانی
  • وجیهه دلاور نقابی، علیرضا شیخی صفحات 36-56

    سوزن‌دوزی در شهرستان‌های کاشمر و تربت‌حیدریه نشات گرفته، از ذوق و سلیقه مردمان این دیار و برخاسته از باورها و اعتقادات زنان هنرمند این خطه است که دارای فرم‌ها و نقوش منحصربه‌فرد هستند. اگرچه این آثار، در نگاه اول ساده و ابتدایی به نظر می‌رسند، اما ازلحاظ بصری دارای ساختاری منسجم بوده و علاوه بر آن دارای معانی و مفاهیمی هستند. مقاله به مطالعه آثار سوزن‌دوزی از منظر انسان‌شناسی هنر با سه رویکرد زیبایی‌شناسی، کارکرد شناسی و معناشناسی در این منطقه غنی از ارزش‌های فرهنگی پرداخته است.
    بررسی هدفمند هشت روستا در شهرستان‌های کاشمر و تربت‌حیدریه نشان می‌دهد که این آثار در سه قالب نقوش انسانی، گیاهی، پرندگان و حیوانات قابل ‌تقسیم‌‌بندی است. این آثار، تجلی محیطی شاداب و زیبا را در بعد زیباشناختی، احترام به طبیعت و نگاهداشت آن، آرزوی باغ‌های با طراوت در فضای خشک کویری این خطه و مفاهیم اعتقادی و باورهای مردمی در تجلی حیواناتی مثل بز کوهی و یا تجلی برکت و حاصلخیزی در بعد معناشناسی دارد.
    در بعد کارکرد باید به بهره‌گیری از این آثار در قالب‌های مختلف کاربردی در محیط زندگی ساده ایشان مثل جانماز، بقچه و... اشاره داشت. آنچه شایسته ذکر است روند مسیر خط زندگی و امید خانواده در این خطه است که زن روستایی را به تولید این آثار هرچند پریمیتیو اما معناگرا ترغیب نموده است.

    کلیدواژگان: شهرستان های کاشمر و تربت حیدریه، سوزن دوزی، انسان شناسی هنر، طرح و نقش
  • علیرضا شیخی، منوره قاسمی صفحات 57-81

    ضریح (آفتاب) امام رضا (ع) از نمونه‌های بارز و فاخر هنر ضریح ‌‌سازی است که در دوره جمهوری اسلامی پس از فرسودگی ضریح چهارم (شیر و شکر) ساخته و جایگزین ضریح شیر و شکر گردید. طراحی و ساخت این ضریح توسط استادان و هنرمندان بزرگی همچون محمود فرشچیان، محمد موحد، مصطفی خداداد‌‌زاده اصفهانی، خداداد کشتی آرایی به انجام رسیده است. ضریحی به شکل مکعب مستطیل که به‌‌وسیله هنرهایی همچون خوشنویسی و کتیبه آرایی، قلم‌زنی و معرق خاتم، بدنه و داخل ضریح مطهر آراسته‌ شده است. روش تحقیق توصیفی تحلیلی است و جمع‌آوری داده‌‌ها بر مبنای اطلاعات کتابخانه‌ای و عکاسی میدانی است. یافته‌‌ها نشان می‌دهد متن کتیبه‌های ضریح آفتاب شامل سوره‌‌های یس و هل‌‌اتی از قرآن کریم، اسماء چهارده معصوم، شهادتین شیعه، ذکر‌‌ها، صفات الهی، القاب و اسماءالحسنی می‌باشد. خطوط مورد‌‌استفاده در کتیبه‌های ضریح مذکور متناسب با جایگاه قرارگیری کتیبه و متن آن با ثلث، ثلث مقترن، معقلی و نستعلیق کتابت شده است. به‌‌‌طور‌‌کلی کتیبه‌ها علاوه بر وجه زیباشناسی، کمک شامخی در ارایه مفاهیمی دینی و مذهبی نموده است.

    کلیدواژگان: حرم مطهر امام رضا (ع)، ضریح آفتاب، کتیبه، فرم و محتوا
  • سید سعید سید احمدی زاویه، مهران گلستان صفحات 81-111

    تاریخ ایران دوره سلجوقی را می توان عصر احیاء یا بازتولید ایران باستان به خصوص امپراتوری ساسانی دانست. دیوان سالاران و دبیران با فرهنگ ایرانی در این دوره با توجه به علقه ها و خاستگاه ها همچون خواجه نظام الملک، محمد بن عبدالخالق میهنی، منتخب الدین جوینی، ابوطاهر الطرطوسی و دیگران، که از حافظان فرهنگ و تمدن کهن ایران به شمار می رفتند تمام سعی خویش را به کار بستند تا عظمت ایران باستان و افتخارات آن را در ابعاد و زمینه های مختلف احیا کنند و در این راستا مدل ساسانی، یکی از موفق ترین این مدل ها محسوب می شد که بازتولید نظام و ساختار ساسانی در بستر سلجوقی مجالی برای ظهور دوباره پیدا کرد.
    پرسش اصلی این پژوهش متکی بر این است که: بهره گیری سلاجقه از نظام ساختاری معماری ساسانی مبتنی بر چه دلایلی بوده است؟
    این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از ابزارهای کتابخانه ای اسنادی به انجام رسیده، و نتایج حاصل آن ناظر بر این دست آوردها می باشد که در این مرحله به صورت فرضیه های ذیل مطرح می شود.
    الف: به واسطه هماهنگی و همبستگی نظام حکومتی ساسانی با زیرساخت های فرهنگی و آرمان های توسعه ای ایران و قوت و درستی ای که در این شبکه ارتباطی وجود داشته، سلاجقه با درک و شناخت درستی و صحت آن تلاش خود را معطوف به بازنمایش همان نظام نمودند.
    ب: سلاجقه بواسطه باوری که به نظام خطی در تاریخ داشته، رویکرد توسعه ای خود را بر تجارب و مطالعات نظری نظام ساسانی قرار داده و با بهره گیری از تحولات دینی، اقتصادی و اجتماعی عهد خود ضمن احیاء ساختار ساسانی به عنوان الگویی کارآمد، پوسته و محتوای اسلامی به آن الگوی اولیه افزوده شد.
    یافته های تحقیق نشان می دهد که با روی کارآمدن سلجوقیان در ایران بود که مرزهای ایران به عظمت و گستردگی عصر ساسانی نزدیک شد، علاوه بر آن سلطان سلجوقی، هم چون شاهنشاهی ساسانی، فرمانده کل قوا گردیده، و تاجی هم چون تاج خسرو انوشیروان بر سر او جای گرفت و القابی چون "شاه" و " شاهنشاه" به وی داده شد، و سلطان ترک سلجوقی، صاحب فره ایزدی (شاهی، کیانی) و "ظل اله" خوانده شد؛ در این دوران نظام اداری ایران و ساختار دیوانسالار، وزن و اعتبار خیره کننده ای یافت و از حد ساسانی و البته با گرته برداری هایی از آن فراتر رفت. این گرته برداری ها به عرصه هنر نیز راه یافته، و هنر و معماری از این بازتولید بی نصیب نماند و چنانچه در عرصه های مختلف، شاهد احیای جلوه های هنری عصر ساسانی هستیم.
    در مقایسه ساختمان هایی از در دوران باستان با ریشه خالص ایرانی مانند کاخ فیروزآباد یا کاخ سروستان، با مسجد جامع اصفهان و مسجد زواره و... در دوره اسلامی عصر سلجوقی، این نکته را آشکار می سازد که در این ابنیه ما با نظامی ترکیبی مواجهیم، نظامی متشکل از ایوان ها و گنبدهایی بر قاعده مربع، و چهارطاقی ها، که در همه آنها تفاوت بیشتر در منظره و لباس است که اسلام بر ساختمان های ساسانی پوشانده و تلاش کرده است تا مفهومی به آنها بدهد که معماری ایرانی نسبت به قبل متمایزتر گردد. اقدامی که امتداد آن، تبدیل به فرایند شده است، تا آنجا که امروزه، شاهکار مساجد ایرانی را مساجد چهارایوانی می دانند، پدیده ای که ریشه در دوره اشکانی و ساسانی، و بازتولیدش در دوره سلجوقی دارد.

    کلیدواژگان: دیوانسالاری سلاجقه، دیوان سالاری ساسانیان، معماری ساسانی، معماری سلجوقی، اندیشه ایرانشهری
  • سپیده نصرتی لیالمانی، عبدالرضا چارئی صفحات 114-133

    قدیمی‌‌ترین نوع خط‌ کوفی، خطوط آجری است که به آن خط‌‌کوفی‌‌بنایی می‌‌‌‌گویند. خط‌کوفی‌بنایی همان خط‌معقلی است. خط‌بنایی یا معقلی نوعی خط ‌‌کوفی زاویه‌دار به ‌‌شمار می ‌رود؛ که بر اساس خانه‌های شطرنجی طراحی شده و از ترسیم اشکال هندسی مانند: مربع، مستطیل، خطوط موازی و متقاطع ایجاد می‌گردد. این نوع کوفی در بناها و مساجد باستانی به خصوص دوره تیموری دیده می‌شود. در عصر تیموری از کاشی‌های معرق، هفت‌‌رنگ و همچنین خط‌معقلی در تزیین بناها استفاده شده است. در بناهای باستانی، نوع ساده بنایی‌ فراوان دیده می‌شود؛ این مهم در تزیینات مسجد ‌گوهرشاد مشهد به خوبی مشهود است. این پژوهش با استفاده از روش توصیفی‌تحلیلی صورت گرفته؛ و با شناخت عوامل مهمی همچون ایجاد سواد وبیاض، نحوه خوانش، چگونگی حرکت حروف و همچنین پایه‌کار موجود در خط ‌کوفی‌بنایی، توانسته است؛ پایه ای مهم برای طراحی نشانه‌نوشته‌های معاصر بیابد.

    کلیدواژگان: کوفی بنایی، پایه کار، ساختار گرافیکی، دوره تیموری، نشانه نوشته
  • علیرضا خواجه احمد عطاری، مسعود آذربایجانی، حمیدرضا شعیری، زینب حکمت صفحات 134-163

    خیالی نگاری اصطلاحی است برای توصیف نوعی نقاشی روایی رنگ و روغن با مضامین مذهبی، حماسی، رزمی، بزمی و عامیانه که در دوره قاجار بر اساس هنر مردمی و دینی و با اثرپذیری از سنت نقاشی مرسوم آن زمان، رواج پیدا کرد. برخی از محققین بر این باورند که این نوع نقاشی، همراه با حفظ تمامی ارزش‌های هنر سنتی و مذهبی ایران و به ضرورت نیاز و خواست مردم شکل گرفته است. این نقاشی ها سرشار از پیشینه موضوعی، مضمونی و ساختار بصری هستند که طی سالیان متمادی با وجود انجام پژوهش های ارزشمند همچنان دارای جنبه های کشف نشده بسیاری هستند. پژوهش پیش رو به دنبال این باور، در پی پاسخ به چیستی مضامین، موضوعات و ساختار بصری خیالی نگاری های دوره قاجار و چگونگی شکل گیری آنها (به صورت یکباره در دوره قاجار و یا تدریجی و نشات گرفته از هنر تصویری دوره های مختلف ایران) و این که چه پیشینه ای در تصویر نگاری هنر ایران دارند؟ در این راستا پژوهش پیش رو بر آن است تا با دست یابی به شاخصه های مضامین، موضوعات و ساختاربصری خیالی نگاری های دوره قاجار و هنر تصویری ایران، به وجوه اشتراک آن ها با خیالی نگاری ها در مضامین، موضوعات و ساختار بصری از دوره ایران باستان تا دوره قاجار و خیالی نگاری ها، به منظور راهیابی و دستیابی به پیشینه خیالی نگاری های دوره قاجار مورد مطالعه قرار دهد. هدف از این پژوهش دستیابی به پیشینه مضامین، موضوعات و ساختار بصری خیالی نگاری های دوره ی قاجار جهت انجام مطالعات علمی با رویکردهای مختلف است. روش تحقیق از نظر هدف جزء پژوهش های بنیادی و نظری و از نظر ماهیت و روش، توصیفی تطبیقی است و در گردآوری مطالب از شیوه ی کتابخانه ای استفاده شده است و آثار خیالی نگاری با شیوه تجزیه و تحلیل کیفی مورد مطالعه قرار گرفته اند. براساس این پژوهش می توان گفت: نقاشی‌ قهوه‌خانه‌ای یا خیالی نگاری،‌ شیوه‌ای خاص از هنر نقاشی و یکی از هنرهای مردمی و با سابقه‌ در‌ جامعه ی‌ ایرانی است که‌ از دل سنت‌های ایرانی سر‌ برآورده ‌و وجوه اشتراک بسیاری در مضامین، موضوعات و ساختاربصری با هنر دوره های مختلف ایران از عیلام تا صفویه داشته و بسیار قدیمی تر از آن چیزی است که‌ امروزه با عنوان نقاشی قهوه‌خانه‌ای شناخته می شود، و از نظر خصوصیات فیگوراتیو، مضامین و موضوعات عامیانه و مصالح به کار گرفته شده، خاص دوره ی قاجار بوده است.

    کلیدواژگان: نقاشی ایرانی، هنر قاجار، خیالی نگاری(نقاشی قهوه خانه ای)، مضامین، موضوعات، ساختاربصری
  • فرشته آذرخرداد، علی زارعی، حسن هاشمی زرج آبادی صفحات 164-187

    خراسان بزرگ در عصر تیموری دارای تحولات بسیار چشمگیری در ساخت مقبره‌سازی صوفی، می‌گردد. مقبره مولانا ابوبکر تایبادی از این حیث مستثنا نیست. این مقبره در سال 848ق/ 1444م به دستور پیر احمد خوافی وزیر شاهرخ تیموری جهت مسجد و نمازخانه توسط بزرگ‌ترین معماران دوره تیموری (دو برادر به نام‌های غیاث‌الدین و قوام‌الدین شیرازی) در شهر تایباد بنا شد. آن چیزی که این بنا را از حیث مطالعات معماری و باستان‌شناسی برجسته می‌کند، بهره‌گیری معمار از هندسه کاربردی عصر تیموری، در ساخت آن می‌باشد. در این پژوهش با اتخاذ رویکرد تحلیلی، استفاده از منابع کتابخانه‌ای، ثبت و مشاهده میدانی می‌توان گفت یکی از ویژگی‌های متمایز معماری دوره تیموری بهره‌گیری هر چه بیشتر از هندسه در طرح‌های معماری است که نمود آن را می‌توان در پلان، ایوان رفیع و گنبدخانه بقعه مولانا زین‌الدین ابوبکر تایبادی مشاهده کرد. با تحلیل هندسی این بنا می‌توان اظهار داشت که معمار در طراحی این بنا از مشتقات 3√، 5√و2√ بهره گرفته است.

    کلیدواژگان: هندسه کاربردی، عصر تیموری، بقعه مولانا زین الدین ابوبکر تایبادی
|
  • Atiye Khan Hossein Abadi, Mahdi Eshraghi Pages 1-35

    The history of the shrine of Imam Reza (AS), the most important attraction of religious tourism in Iran, dates back to more than ten centuries ago, which was decorated with various decorations during the Islamic states; and each section represents the art of architecture of the special era of Islamic art history. Characters and elders have been renovating and developing this scared place in every age. Allahverdi Khan, a brave warrior and military commander of Safavid era, paid special attention to the architecture of this era, and he has done a great deal to raise the culture and civilization of Iran; this can be emphasized by the culture and civilization of Iran; by looking at his remains in Esfahan (Si-o-se-pol), Shiraz (School of the Khan) And Mashhad (Dome of Allahverdi Khan). This magnificent building is one of the most beautiful buildings in the holy shrine that Arthur Pope, in the book of Iranian architecture, considers the most complete part of the shrine of Imam Reza (AS). The mosaic tiles of this porch are decorated with inscriptions, animal motifs, plant, and geometric designs. Many of these motifs are conceptualized, which have a particular place in the culture and literature of this boundary. In this regard, the present study was conducted using descriptive and content analysis based on field observations and library data. Among the 487 roles in 9 species of animals, each of which is a world with full of mysteries, the highest number motifs include the motif of the bird (chicken) and then there are, respectively, pheasant, parrot, peacock, duck, dragon, simurgh, deer and Chicken Bismillah.

    Research purposes:

    1. to introduce the symbolic of the animal motifs in porch of Allahverdi Khan.
    2. The study of symbolic concepts of animal motifs in the mentioned porch. Research Questions: 1. what are the types of animal motifs in porch of Allahverdi Khan?
    2. What are the symbolic implications of this motif ?

    Keywords: Shrine of Imam Reza (AS), Allahverdi Khan Dome, Safavid era, Tiling, animal motifs
  • Alireza shekhi, Vajihe Delavar Neghbi Pages 36-56

    Needlework was originated in the city of Kashmar and TorbatHeydarieh from the taste and gusto of the people of this land, derived from the beliefs and faith of artists women in those lands, which have unique forms and designs. Although, at first glance, these works seem simple and elemental, but visually have a coherent structure and, in addition, have meanings and concepts. The article studies the effects of needlework from the perspective of anthropology with three approaches of aesthetics, functionalism and semantics in this rich cultural-value area. The purposeful study of eight villages in Kashmar and TorbatHeidarieh cities shows that these works can be divided into three forms of human, plant, and birds and animals.These works are a manifestation of a vibrant and beautiful environment in the aesthetic dimension, respect for nature and its preservation, the wish of refreshing gardens in the dry desert atmosphere of this area and the beliefs and faith concepts of people in the manifestation of animals such as mountain goat or manifestation of blessing and caricature in the Semantics dimensions. In the functionalism dimension, we should refer to using of these works in various forms of application in their simple living environment such as Prayer Mats, bundle, and others.What deserves to be mentioned is the trend of the line of life and the hope of the family in this area that make the rural woman doing such works, although primitive, but meaningful.

    Research purposes:

    1. Classification of the form and style in the needlework works of the Kashmar and TabatHeidarieh
    2. Analysis of needlework works of Kashmar and TabriyatHeydarieh from the Art Anthropology Perspective

    Research Questions:

    1. Needlework works of Kashmar and Haberdahi regions based on their design and style, are divided into how many categories?
    2. How can the forementioned regions needlework can be analyzed from the art Anthropology Perspective?

    Keywords: Kashmar, Torbatehidriyah cities, needlework, art anthropology, plot, role
  • Alireza sheikhi, Monavvareh Ghassemi Pages 57-81

    The fifth Zarih of Imam Reza is one of the most prominent examples of the art of perfection, which was created in the Islamic Republic after the burnout of the fourth zarih (Shir-o- Shekar) and replaced the Shir-o- Shekar zarih. The design and construction of this design has been accomplished by great professors and artists such as Mahmoud Farshchian, Mohammad Movahed, Mostafa Khodadadzadeh Isfahani, Khodadad Keshtiaraai. The rectangular cubic zarih is adorned with arts such as calligraphy, Etching, stamping and mosaic of khatam, body and interior. The research method is descriptive-analytical and data collection is based on library information and field photography. The findings show that the text of the Aftab zarih contains the verses of Yasin and Dahr from the Holy Quran, the names of the fourteen innocents, Shihadatin Shiite, the mention, divine attributes, al-Qubb and Asma al-Hosna. The calligraphies used in zarih are Sols, Sols Moqtaran. Taaliq and nastaliq letter. In general, inscriptions, in addition to the aesthetics, have been instrumental in providing religious concepts.

    Research purposes:

    1. Study of the form, technique, materials and inscriptions used in the Aftab Zarih.
    2. Reviewing the content and theme of the inscriptions of Simin and Zarrin Zarih.

    Research Questions :

    1. What is the form and materials used in the Simin and Zarin zarih?
    2. What is the text of the inscriptions of the Aftab (current zarih) and what is its content and concept?

    Keywords: Imam Reza's holy shrine, Aftab zarih, inscription, form, content
  • Sepideh Nosratililalmani, Abdolreza Chareie Pages 114-133

    The oldest type of Kofi script is the brick lines that are called theMasonry Kofi script. The Kofi script is the same the script ismoalaghi.The masonry script is a kind of angular kufi script; based on the Designed chess house and drawing geometric shapes like: Square, rectangle, parallel and cross lines. This type of Kufic is seen in ancient buildings and mosques, especially the Timuri period. In the Timuri period, have been used Moaragh tiles, seven colors, as well asMoalaghi script in the decoration of buildings. In ancient buildings, a simple type of masonry is seen abundantly;This is very evident in the decorations of the Goharshad Mosque of Mashhad. This research is based on descriptive-analytic method; And by knowing such important factors as creating Savad and Bayaz , how to read, how to move letters and moreAlso, the base of the work in the masonry Kofi script has found an important basis for designing signs of contemporary writing.

    Article goals:
    1. Familiarity with themasonary Kofi script of the Timurid period, and especially study the six masonary Kofi inscriptions on mosque of Goharshadmashhad.
    2. Understanding the structure of masonaryKofi script of Goharshad Mosque in Mashhad and its effect on the signs of contemporary writings.

    Article questions:
    1. Can study the masonary Kofi script in Timuri period, and in particular the sixmasonary Kofi inscriptions of the building of Goharshad Mosque in terms of graphic structure?
    2. How to use in the sign of contemporary writings, the graphic structure in the masonary script of theTimuri period and in particular the sixmasonary Kofi inscriptions of the building of the Goharshad Mosque?

    Keywords: Masonary Kofi, base of work, graphic structure, timuri period, sign of writing
  • alireza attari, masud azarbayejani, Hamidreza shairi, Zeinab hekmat Pages 134-163

    Khialinegari is an expression for describing a kind of narrative painting which has religious, heroic, epic, lyrical and popular content. It spread in Qajar era according to folk art and religious art while was impressed by the tradition of conventional painting of that period. Some of the researchers believe that this kind of painting has created According to necessity and the willing of the people, whilst conserving all the religious and traditional values of the art of Iran. These paintings are full of presentive, thematic bases and visual structures. Although many valuable studies have been done during the years about it, there are lots of undetected aspects of Khialinegari. This article is looking for the answer of this question that "have contents, subjects and visual structures suddenly formed in Qajar`s Khabouialinegari or have they history in Iranian painting?" To answer this question and achieve the background of Khialinegari we try to study the features of a period of visual art of Iran, from the Ancient to Qajar era, for finding the common aspects of it in contents, subjects and visual structures with Khialinegari. It is a fundamental and theoretical research. This study has been executed using descriptive and comparative analysis methods. The results of this research has shown that Qahvekhane`e`s painting or Khialinegari is a particular style of painting art. It is one of the pop arts with a history in the Iranian society which has emerged from the Iranian traditions. What is known these days as a Qahvekhane`e painting is Qajar`s version of it that is different in terms of figurative features, contents, material and the slangy subjects belonging to Qajars era, but this kind of painting is very older than Qajar period.

    Objectives

    Find the answer of this question that "have contents, subjects and visual structures suddenly formed in Qajar`s Khabouialinegari or have they history in Iranian painting?" Try to study the features of a period of visual art of Iran, from the Ancient to Qajar era, for finding the common aspects of it in contents, subjects and visual structures with Khialinegari.

    Questions:

    Have contents, subjects and visual structures suddenly formed in Qajar`s Khabouialinegari or have they history in Iranian painting? What are the common aspects of visual art of Iran, from the Ancient to Qajar era in contents, subjects and visual structures with Khialinegari?

    Keywords: Khialinegari, Iranian painting, Qajar art, themes, subjects, visual st
  • Fereshte Azarkhordad, Ali Zarei, Hasan Hashemi Zarj Abad Pages 164-187

    The great Khorasan witnessed remarkable developments in the construction of the Sufi mausoleums during the Timurid period and the tomb of Mawlana Abu Bakr Taybadi is no exception in this regard. The tomb was built in 848 AH on the order of Pir Ahmad Khafi, minister of Shahrokh Timurid, by the greatest architects of the Timurid period (two brothers called Ghiyath al-Din and Qavameddin Shirazi) in Taybad to be used as a mosque and prayer hall. What distinguishes this building in terms of architectural and archaeological studies is the use of applied geometry of the Timurid period in construction of this monument. In the present study, it is attempted to use the library resources as well as field observation and recording through an analytical approach. It can be argued that one of the distinctive features of the Timurid architecture is the use of geometry in architectural designs as much as possible, representation of which can be seen in the plan, the high veranda, and the done house of Mawlana Abu Bakr Taybadi’s tomb. By geometric analysis of this building, it can be stated that the architects have used the derivatives of √3, √5, and √2 in the design of the plan, the dome house, the façade and the veranda of this monument.
    Research

    purposes

    1. Revealing the applied geometry in the design of Abu Bakr Taybadi’s tomb
    2. Identifying the geometric proportions and patterns in the design of the building Research Questions: :1. What are the geometric proportions and patterns used in the construction of the dome, the plan and the façade of this building?
    2. Which geometric rules of the Timurid period have been used by the architects to design this building?

    Keywords: Applied Geometry, Timurid Era, Abu Bakr Taybadi’s Tomb