فهرست مطالب

نشریه پژوهش های انسان شناسی ایران
سال هشتم شماره 1 (پیاپی 15، بهار و تابستان 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/03/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • پویا علاءالدینی*، آمنه میرزایی صفحات 7-25
    تعداد کثیری از اتباع افغانستان، طی چند دهه اخیر، به سبب ناآرامی های سیاسی و متعاقبا وضعیت جنگی و دشواری های اقتصادی در کشور متبوعشان، در نواحی گوناگون ایران (با توجه به همسایگی و مشترکات زبانی، تاریخی، فرهنگی و مذهبی) اسکان یافته اند. نقاط شهری و به ویژه پایتخت کشور در پیوند با اسکان و ادغام این مهاجران در ایران حائز اهمیت هستند. این مقاله به وضع مهاجران افغانستانی در زمینه های اسکان، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حقوقی در محله هرندی واقع در منطقه دوازده شهر تهران می پردازد. همچنین، رویکردهای جامعه میزبان نسبت به حضور افغانستانی ها در هرندی در کنار فعالیت نهادهای خدمات دهنده در محله و تاثیر آن ها بر شرایط زندگی مهاجران بررسی می شود. اطلاعات لازم طی پژوهش میدانی از طریق مشاهده، مصاحبه های نیمه ساختارمند، بحث های گروهی متمرکز با سازمان های مردم نهاد محله، گروه های مختلف مهاجران، ساکنان ایرانی و مسئولان محلی و دیگر ذینفعان و نیز بررسی اسناد مدیریت شهری گردآوری شده است. یافته ها حکایت گر میزانی از ادغام مهاجران افغانستانی در محله هرندی است. افزون بر این، در بین مهاجران افغانستانی ساختار شغلی خاصی در پیوند با فرصت ها و به ویژه اقتصاد غیررسمی محله شکل گرفته است. همچنین، پایداری سکونت این ساکنان هرندی تا حد زیادی به واسطه خدمات ارائه شده توسط سازمان های مردم نهاد، امکانات شغلی، هزینه های نسبتا پایین مسکن و نگاه مثبت بیشتر جامعه میزبان به مهاجران در محله حاصل شده است. درعین حال، حس مسئولیتی در مدیریت شهری در قبال مهاجران افغانستانی ایجاد نشده و درنتیجه چارچوب های موردنیاز و مناسب با موقعیت آنان نیز در محله صورت بندی و ایجاد نشده است.
    کلیدواژگان: ادغام، تهران، محله هرندی، مدیریت شهری، مهاجران افغانستانی
  • ناصر فکوهی*، زهره دودانگه صفحات 27-50
    فضای کلان شهری به سبب تراکم انسانی بالا و خرده فرهنگ های متعدد، برای خوانایی به نظام نشانه شناختی نیرومندی نیاز دارد؛ اما درعین حال در معرض ابهام نشانه ای و تکثر خوانش نیز قرار دارد؛ این ابهام در مراکز شلوغ کلان شهر می تواند مسئله آفرین باشد. چهارراه ولیعصر یکی از پرترددترین مراکز تهران است؛ در سال 1391 مدیریت شهری برای کاستن از ازدحام چهارراه زیرگذر پیاده ای ساخت و حرکت عابران را در سطح ممنوع کرد. اما استفاده از این زیرگذر با هشت خروجی مجزا موجب سردرگمی شهروندان شده است. پرسش این پژوهش آن است که عوامل سازنده محیط، چه نقشی در خوانایی نشانه شناختی زیرگذر چهارراه ولیعصر دارند؟ در چارچوب نظری مقاله با تکیه بر آرای اکو، لینچ و بنتلی معیارهایی درباره خوانایی فضای شهری تدوین شده است. رویکرد این پژوهش کیفی و روش آن مردم نگاری شهری است. داده های این پژوهش عمدتا با تکیه بر مشاهده مشارکتی در میدان گردآوری شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که شکل و فعالیت این زیرگذر از خوانایی کافی برخوردار نیست. علل اصلی این ناخوانایی را باید در یکنواختی فضا و اتکای صرف بر نشانه های نوشتاری، جدایی اجزای فضا و نبود ارتباط منسجم میان آن ها و تعارض میان طراحی شکل فضا و ماهیت فعالیت هایش جست. این عوامل موجب شده اند که زیرگذر نخست از منظر کارکردی (دلالت مستقیم خود) دچار ناخوانایی نشانه شناختی باشد و شهروندان در استفاده از آن دچار سردرگمی شوند؛ دوم در فضای هویت مند چهارراه ولیعصر، در دلالت ضمنی خود همچون یک ضدمعنا عمل کند. چنین وضعی به بروز رفتارهای بی نظم و آسیب زا در میان شهروندان راه می برد.
    کلیدواژگان: فضای کلان شهری، خوانایی فضای شهری، زیرگذر چهارراه ولیعصر، نشانه شناسی شهری، تهران
  • مهدخت کیایی، حسین سلطان زاده*، مریم ارمغان، علی اکبر حیدری صفحات 51-73
    دگرگونی فرهنگی روابط زنان و مردان با یکدیگر در دوره قاجار که بیشتر مرهون روابط فرهنگی ایران با اروپا است، نظام های فعالیتی و فضایی خانه ها را متحول کرد. هدف بررسی تحولات گفتمان جنسیتی دوره قاجار بر نظام های فعالیتی و فضایی خانه های اعیانی است. سوال اصلی این است که تحول گفتمان جنسیتی در میانه دوران قاجار چه تاثیری بر تحول نظام های فعالیتی و فضایی خانه ها گذاشته است؟ روش پژوهش توصیفی-تحلیلی، تفسیری-تاریخی و پدیدارشناسانه و بر این مبنا بود که داده های مورد نیاز از میان کتب و مقالات معتبر شناسایی شد. سپس بر اساس این داده ها نظام های فعالیتی و فضایی خانه ها مورد کنکاش قرار گرفت و مشخص شد چه بخش هایی از نظام های یادشده بر اساس گفتمان جنسیتی ساماندهی شده اند؛ در ادامه اثر تحول گفتمان جنسیتی بر نظام های فعالیتی و فضایی خانه ها بررسی شد. چهار خانه اعیانی متعلق به دوران اوایل و اواخر قاجار در شهر قزوین انتخاب شد تا با مصاحبه ها و مشاهدات میدانی و بررسی های کتابخانه ای سوال بالا پاسخی مصداقی پیدا کند. نتایج تحقیق نشان داد پس از تحول گفتمان جنسیتی، نظام فعالیتی بیشتر در درون خانه متحول شده و مردان در فعالیت های جمعی اندرونی با زنان مشارکت داشته اند؛ درحالی که تا پایان دوره قاجار زنان، امکان فعالیت گسترده ای در بیرون از خانه نیافتند. همچنین اندرونی پس از تحول گفتمان جنسیتی رونق بیشتر یافته و علاوه بر امکان ملاقات زنان و مردان در اندرونی، مردان نیز فعالیت اقتصادی خود را به آنجا آورده و بیرونی خانه عملا کارکرد تعریف شده پیشین را از دست داد.
    کلیدواژگان: خانه های اعیانی، خانه های قاجاری، معماری و جنسیت، نظام فعالیتی، نظام فضایی
  • معراج شریفی*، محمدحسن طالبیان صفحات 75-94
    مطالعات دوران صنعتی شدن از مهم ترین مطالعات تاریخی هر کشور به شمار می آید. گذار جامعه از سنت به مدرنیته، تغییرات گسترده ای را در تمام سطوح و جنبه های زندگی بشر اعمال کرده است. گذار از انقلاب صنعتی به حفاظت میراث صنعتی چرخش مهمی در مفهوم ارزش و حفاظت به شمار می آید. شناخت و واکاوی ارزش های میراث راه آهن به یک بررسی دقیق در تحول مفهوم ارزش ها نیاز دارد که با درک کلیتی یکپارچه از منزلت فرهنگی اثر میسر می شود. مفهوم ارزش در میراث راه آهن، به سبب گستره و تنوع آثار و مفاهیمی که به درک بهتری از مرز های منزلت فرهنگی اثر می انجامد، کمی دشوار است؛ از این رو در این مقاله سعی شده اسلوبی کاربردی برای بیان گستره ارزش های اثر ارائه شود. در جوامع مختلف، احداث راه آهن یکی از نمادهای فن اوری و مدرنیته به شمار می آید. راه آهن سراسری ایران، به عنوان یک اثر در فهرست موقت میراث جهانی یونسکو، صرفا یک مسیر ارتباطی نیست؛ بلکه به عنوان بخش مهمی از حافظه متعهدانه مهندسی و شاهکارساخت، دارای ارزش ‎های برجسته جهانی از مناظر مختلف تاریخی، سیاسی، توسعه و فن اوری است. به همین دلیل، این مقاله به بررسی ارز ش های میراث جهانی راه آهن و مفاهیم وابسته به آن و تحلیل آن ها در نمونه راه آهن سراسری ایران می پردازد. این پژوهش با رویکردی کیفی و راهبرد تاریخی-تفسیری و استدلال منطقی در پی یافتن چارچوبی برای تعریف ارزش های میراث راه آهن است؛ و با گردآوری و بررسی اسناد، کنوانسیون های بین المللی، مقالات، آرشیوها و مشاهدات میدانی در تفهیم و تبیین ارزش های میراث راه آهن به عنوان یک اثر برجسته جهانی و انطباق آن ها با راه آهن سراسری ایران می کوشد.
    کلیدواژگان: ارزش، راه آهن سراسری، صنعتی سازی، میراث راه آهن، میراث صنعتی
  • شیوا علی نقیان*، بهروز روستاخیز صفحات 95-117
    این مطالعه پدیدارشناختی در پی آن است تا با بررسی علت های گسترش چندهمسری در میان بلوچ های ساکن چابهار، به طرح این پرسش بپردازد که علی رغم تحولات توسعه ای اخیر در این شهرستان، پدیده چندهمسری چگونه توانسته همچنان خود را بازتولید کند. از سویی دیگر، آیا اساسا زنان بلوچ تمایل و نیز امکان مقاومت در برابر ساختار چندهمسری را دارند یا صرفا این شرایط را پذیرفته اند؟ بر اساس نتایج این پژوهش، چندهمسری یا به عبارتی چندزنی در بلوچستان امری کاملا پذیرفته شده و جاافتاده است، چراکه در بسیاری موارد تعداد فرزندان و در نتیجه قدرت اجتماعی و اقتصادی خانواده، تیره و نهایتا طایفه را افزایش می دهد. این امر را باید در برابر موقعیت زنان بلوچ در سلسله مراتب اجتماعی و اقتصادی، وابستگی مالی آن ها، عدم حمایت حقوقی از طلاق و جدایی زن و فقدان پشتیبانی های اجتماعی قرار داد. به علاوه گستردگی این الگوی خانوادگی بیشتر از آنکه ناشی از سن و سال و یا میزان ثروتمندی مردان باشد، زمینه و ریشه های فرهنگی دارد و آن را نمی توان به یک تیره یا طایفه یا طبقه اجتماعی خاص محدود دانست. در مورد پرسش دوم نیز یافته های تحقیق نشان داد که با وجود آنکه تصمیم به چندهمسری، معمولا تصمیمی یک طرفه و از طرف مردان است، اما زنان نیز در این میدان عاملانی صرفا منفعل و پذیرا نیستند، چراکه استراتژی های مبتنی بر جبران و انتقام مراتبی از کنش ورزی را به آن ها عطا کرده تا در برابر این ساختار خانوادگی به مقاومت خاموش و غیررسمی دست زنند.
    کلیدواژگان: استراتژی های مقاومت، اهل سنت، چابهار، چندهمسری، کنش ورزی، قوم بلوچ
  • سیاوش قلی پور* صفحات 119-141
    این مقاله به دنبال بررسی پیامدهای اجتماعی و فرهنگی مونوریل بر حیات شهری کرمانشاه است. رویکرد نظری مقاله مبتنی بر آراء میشل دوسرتو درباب استراتژی شهرسازان و تاکتیک های مردم در زندگی روزمره است. شهرسازان با رویکردی از بالا و انتزاعی به مداخله در شهر می پردازند. مردم نیز از طریق کنش های زندگی روزمره و حکایت های فضایی، شهر را برای خود قابل سکونت می کنند. روش پژوهش در این مقاله مردم نگاری است و از مشاهده و مصاحبه عمیق برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است. یافته ها نشان می دهند که کرمانشاه شهری تکه پاره و چندفرهنگی است که نیازمند فضای عمومی برای همبستگی اجتماعی است. محل احداث مونوریل، کریدور اصلی شهر و فضای عمومی است که نقش برجسته ای در جامعه چند فرهنگی کرمانشاه دارد. مونوریل به مثابه دیوار سبب تفکیک بیشتر شهر و از بین رفتن فضای عمومی شده است و بخشی از آن را به نامکان تبدیل کرده است. سازه بتونی مونوریل کسالت بار، بیگانه کننده و یکنواخت است و امکان شکل گیری تاریخ را غیرممکن ساخته، و با عبور از کنار شکارگاه خسروپرویز و تاقبستان امکان ثبت جهانی آنها را به تعویق انداخته است. با فقیر شدن فضای عمومی شهر، مردم به سکنی گزینی جمعی پرداخته اند؛ تبدیل بزرگراه های شرقی و غربی شهر به پارک خطی و شکل گیری خودانگیخته بازارچه دولت آباد نمونه بارز این سکنی گزینی است.
    کلیدواژگان: مونوریل کرمانشاه، تکه پارگی، نامکان، استراتژی، تاکتیک، سکنی گزینی
  • جعفر آقابرارنیاگودرزی*، مریم قرسو صفحات 143-159
    این مقاله به بررسی موسیقی منطقه کجور در استان مازندران می پردازد؛ منطقه ای که در چند برهه مختلف از تاریخ، به ویژه از دوره صفویه به بعد، میزبان اقوام مهاجر با فرهنگ های متفاوتی بوده است. رویارویی اقوام و گروه های مختلف در این منطقه، دو گروه فرهنگی «ایل» و «گیل» را به وجود آورده که در حال حاضر پس از چند قرن تقابل، به شکل ترکیبی و درهم تنیده تبدیل شده اند. فرهنگ پذیری موسیقایی اقوام مختلف از یکدیگر، در کنار سایر تحولات اجتماعی و فرهنگی آنها، همواره قابل مطالعه است. با توجه به اهمیت و تحلیل این پدیده، فرآیند فرهنگ پذیری در موسیقی کجور بر اساس روند «تلفیق» و «جانشینی» عناصر موسیقی چند فرهنگ متفاوت در یکدیگر مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهش از نوع موسیقی شناسی قومی است و داده ها بر پایه کار میدانی و حضور در محل و انجام گفت وگو و ضبط موسیقی گردآوری شده اند. یافته های این پژوهش نشان می دهد رویارویی فرهنگ های مختلف در این منطقه، تاثیرگذاری آن ها بر یکدیگر و تلفیق عناصر فرهنگی در طی زمان، به نوعی یکپارچگی فرهنگی انجامیده و موسیقی نیز به عنوان یکی از ارکان فرهنگ، از این جریان مستثنا نبوده است.
    کلیدواژگان: ایل و گیل، فرهنگ پذیری، فرهنگ مازندران، موسیقی شناسی قومی، موسیقی کجور
  • شهرام باسیتی*، مهرناز رحمانی صفحات 161-178
    ناباروری با توجه به شرایط فرهنگی ایران مسئله ای دارای اهمیت است. امروزه برای حل این مسئله دانش پزشکی روش های متنوعی ازجمله رحم جایگزین و لقاح آزمایشگاهی را پیشنهاد می کند. روش های مذکور علاوه بر آنکه می توانند در باروری موثر باشند، آثار و پیامدهای مثبت و منفی متعددی را در زندگی زنان نابارور به همراه دارند. این پژوهش در حوزه انسان شناسی پزشکی و به صورت کیفی انجام شده است. داده ها با مشارکت 15 زن نابارور و با استفاده از فنون مشاهده و مصاحبه عمیق در مرکز درمان ناباروری شهر یزد و با رعایت حداکثر واریانس اجتماعی- فرهنگی و جمعیت شناختی به دست آمده است. بر اساس داده های گردآوری شده، ده درون مایه اصلی و چندین درون مایه فرعی استخراج شد و بر اساس آن ها مفاهیم اصلی پژوهش به دست آمد. برای تحلیل یافته های پژوهش، از پدیدارشناسی تفسیری (IPA) استفاده شده است. نتایج نشان می دهند که ناباروری یکی از مهم ترین عوامل ایجاد فشارهای روانی و جسمی بر زنان نابارور است. این زنان در طول فرآیند درمان، پیوستاری از امید و ناامیدی را تجربه کرده و در این مسیر از راهکارهای متنوعی برای مواجهه با آن استفاده می کنند. درواقع بارور شدن برای آن ها امید دوباره برای زندگی است و با تولد فرزند، گویی خود مجدد متولد شده و زندگی جدیدی را در کنار فرزندشان شروع کرده اند.
    کلیدواژگان: انسان شناسی پزشکی، پدیدارشناسی تفسیری، رحم جایگزین، لقاح آزمایشگاهی، ناباروری
|
  • Pooya Alaedini *, Ameneh Mirzaei Pages 7-25
    Due to persistent turmoil in their native country, a large number of Afghan migrants have found new homes in various parts of Iran. Several cities, including Tehran, have become important areas of Afghan residence. This article probes the housing, socioeconomic, cultural, and legal circumstances of Afghans in the Harandi neighborhood of Tehran. It also investigates host community attitudes to Afghan residents and the impact of service providers on the lives of the migrants. Field work was carried out through semi-structured interviews and focus group discussions conducted with NGOs, various migrant groups, Iranian residents, and local officials as well as observation and review of the available documents. Findings are indicative of a certain degree of integration observed among Afghan migrants. Furthermore, a particular structure of employment has been shaping among them in association with the neighborhood’s opportunities and especially its informal economy. Afghan presence in the neighborhood has been largely sustained due to these opportunities, services provided by NGOs, and relatively low housing costs as well as the generally positive attitude of other residents toward migrants. Yet, an inadequate sense of responsibility toward Afghans is discernible in urban management, with negative implications for the formulation of necessary service frameworks.
    Keywords: Afghan migrants, Integration, urban management, Harandi neighborhood, Tehran
  • Nasser Fakouhi *, Zohreh Dodangeh Pages 27-50
    The research aims to analyze the readability of Valiasr Crossroads Pedestrian Underpass. Valiasr crossroads is one of the most populated centers of Tehran; to solve the traffic problem in this urban space, Municipality decided to separate pedestrian movements and constructed the underpass in 2012; but users resist entering the underpass because they find it inconvenient in directing them. So the main question is about the role of the applied semiotic systems in the readability of the crossroad and its underpass. For the analysis, three criteria of identity, structure and compatibility have been recognized for the concept of readability and they have been evaluated in both function and physical form of the case study. The methodology of research is ethnography and field data have been gathered by observation. Results show that the Pedestrian Underpass has increased illegibility of Valiasr crossroads because of : 1- the monotonous, single colored form of underpass, and using only written signs for directing people 2- creating several new formal and informal activities inside and outside the underpass 3- not being able to make compatibility between the function of underpass and its form.
    Keywords: metropolitan space, readability of urban Space, Valiasr Crossway Pedestrian Underpass, urban semiotics, Tehran
  • Mahdokht Kiaee, Hossein Soltanzadeh *, Maryam Armaghan, Aliakbar Heidari Pages 51-73
    The cultural transformation of women's and men's relations with each other during the Qajar period, that owes it to cultural relations with Europe, has also changed the acting and spatial systems of houses. The purpose of this research is to study the Reflection of Qajar gender discourse transformation on the acting and spatial systems of aristocratic houses. Therefore, the main question of the research is that: How does the transformation of gender discourse in the middle of Qajar period affect the transformation of acting and spatial systems of houses? The research methods are descriptive-analytical, interpretive-historical, and surveying methods and the research process is as follow: the common gender discourse in Qajar community and its transformation were identified from validated books and articles. Then, based on these data, the acting and spatial systems of houses were investigated and it was determined that which sections of these systems were organized on the basis of gender discourse; In next step, the reflection of Qajar gender discourse transformation on the acting and spatial systems of house was examined. Then five aristocratic houses of early and late Qajar era in Qazvin were selected to provide more comprehensive answers to the above questions by deep interviews, field observations and library studies. The research results showed that, after the transformation of gender discourse, the acting system was transformed more inside the houses and men participated in women's interior collective activities; while up to the end of the Qajar period, women were not allowed to have wide activities outside the houses. Moreover, after the transformation of gender discourse the interior part of houses also grew further, and, in addition of providing the possibility of men and women meeting, men also brought their economic activities in these parts, and thus, the exterior parts of houses lost their previously defined function.
    Keywords: Qajar period, gender discourse, house, acting system, spatial system
  • Meraj Sharifi *, Mohammad Hassan Talebian Pages 75-94
    Recognizing and analyzing the values of the railway heritage requires a careful examination in the evolution of the concept of values, which is explained by an integrated and comprehensive understanding of its cultural dignity. Due to the variety of works and concepts, the concept of value in the railway heritage for a better understanding of the boundaries of cultural dignity is a little difficult, which has been tried to present a practical method for expressing the values of the work. Studies related to the era of the Industrial Revolution are one of the most important historical periods in each country, and this stage of the society's transition from the traditional structure to modernity has brought about widespread changes at all levels and aspects of human life. Trans-Iranian Railway as a work on the UNESCO World Heritage site's tentative list contains outstanding universal values not just as a communication path, but also as an important part from memory of a committed engineering and a masterpiece of construction. This research provides a framework for understanding and clarifying the values of the railway heritage and its adaptation with trans-Iranian railway as a case study.
    Keywords: Industrial heritage, Railway heritage, Trans-Iranian railway, Value, Industrial revolution
  • Shiva Alinaghian *, Behrouz Roustakhiz Pages 95-117
    The phenomenon of polygamy although is not the dominant structure of family life in Iran, but among the Sunni people, particularly the Baloch, is a common phenomenon such that the highest observed proportion of polygamy is in Sistan and Balochistan province. The tribal structure of the Baloch people and their adherence to their ethnic and religious tradition have paved the way for this phenomenon. This phenomenological study, by investigating the causes of polygamy spread among the Baloch living in Chabahar, seeks to answer the question “How polygamous culture has been able to reproduce itself?”. On the other hand, “Are Baloch women willing and able to resist against polygamous family structure or simply have accepted these conditions?”. It was found out that Polygamy in Sistan and Balochistan is an accepted culture because in many cases, it increases the number of children and, as a result, the social and economic power of the family and tribe. This is against the situation of Baloch women in the social and economic hierarchy, their financial dependence, lack of legal support for divorce, and lack of social support. In addition, the breadth of this phenomenon has a cultural background, rather than age or wealth of men, and it cannot be limited to a particular tribe or social class. Regarding second question, findings of the current study showed that, although the decision to live in polygamy is usually a one-sided decision made by men, women are not only passive and receptive because compensation or revenge-based strategies have given them a degree of subjectivity to react against this family structure in an informal and silent way.
    Keywords: Polygamy, Baloch, Balochistan, subjectivity, Resistance Strategies, Sunni
  • Siavash Gholipoor * Pages 119-141
    This article seeks to study the social and cultural consequences of Monorail on the urban life of Kermanshah. The theoretical approach is based on Michel De Certeau's theory on strategies and tactics in everyday life. Urban planners have abstract and top-down approach to policy decisions. On the other hand, people make the city habitable for themselves through their everyday actions and spatial narratives. The research method of this article is ethnography and the deep observation and interviewing techniques have been used for gathering data. The findings show that Kermanshah is a fragmented, multicultural city that needs a public space for social solidarity. The place of Monorail construction is the main corridor of the city that as an important public space plays a prominent role in the multicultural society of Kermanshah. Monorail as a wall, has caused more segregation in the city and also it has transformed the main public space of Kermanshah to a non-place. Monorail concrete structure is tedious, alienating and uniform and it has destroyed the history and memories of some districts; as being located next to Khosrow-parviz Hunting Ground and Taq-e Bostan, it has postponed their registration in the World Heritage. As a tactic, people of Kermanshah have chosen some other places as the main public spaces of their city; they have transformed some highways into linear parks and also they have created the market of Dolatabad spontaneously in one of informal settlements of Kermanshah.
    Keywords: Monorail, fragmentation, non place, strategy, tactics, Kermanshah, dwelling
  • Jafar Aghabararnia Goudarzi *, Maryam Gharasou Pages 143-159
    This article aims to analyze the process of acculturation in music of Kojour district in Mazandaran province. Since the Safavid period, different ethnic groups have migrated to Kojour; their encounters and interactions over the years have led to emergence of two groups of "Gil" and "Eel", which after centuries of conflicts, have turned into mixed cultures. Since musical acculturation can be studied alongside other social and cultural changes of ethnic groups, authors of this article have analyzed this process in the music of Kojour according to concepts of "syncretism" and "substitution". The research is an ethnomusicological study and data have been gathered by interviewing with well-informed people about Kojour music and recording musical pieces. Field data have been analyzed by comparing melodies based on the acculturation process. Findings show that presence of different migrant groups in Kojour district since centuries ago and the interaction of their cultures have led to a cultural integration and it has deeply influenced the music of this district as an important cultural component.
    Keywords: Music of Kojour, Acculturation, Ethnomusicology, Syncretism, Substitution, Gil, Eel, Mazandaran
  • Shahram Basity *, Mehrnaz Rahmani Pages 161-178
    Due to the cultural structure of Iran, infertility is an issue with many significant dimensions. Nowadays in order to solve the issue of infertility, medical knowledge has introduced a variety of methods and strategies, including offering alternative womb and in vitro fertilization. Although these methods can prove effective in fertility, they can have both positive and negative consequences in the lives of the infertile women. However, considering that the bulk of anthropological researches have been carried out qualitatively, this investigation which has been conducted in the field of medical anthropology is qualitative as well. Data have been collected by using observations and comprehensive interviews with fifteen infertile women in Infertility Treatment Center of Yazd, Iran taking into account the maximum socio-cultural and demographic variance. Then ten themes were extracted based on which the main concepts of the research were obtained. In order to analyze the research findings, interpretive phenomenology was used. Results showed that infertility is one of the most significant causes of physical and psychological stress among the infertile women. Throughout the process of treatment, these women experienced a continuum of lack of hope and disappointment; so they adopt exposure strategies and various other solutions. In fact, fertilization gives them hope for life, as they are born again and start a new life with the birth of their child.
    Keywords: medical anthropology, interpretive phenomenology, alternative womb, in vitro fertilization, infertility