فهرست مطالب

  • شماره 32 (زمستان 1397)
  • تاریخ انتشار: 1397/12/10
  • تعداد عناوین: 6
|
  • فرامرز میرزایی*، عبدالحسین فقهی صفحات 9-24
    قضیه الالتزام من اهم ما اهتم بها النقاد والشعراء فی الادب العربی المعاصر. ومن عجب ما یتفطن إلیه الباحث الادبی الاختلاف بین مفهومی الالتزام عند الناقد وعند الشاعر، فالناقد العربی حدد الالتزام فی دائره القضایا الاجتماعیه خلافا للشاعر العربی المعاصر الذی حدده فی دائره حریه التعبیر. هذا النموذج یبین ان النقد العربی، فی عصرنا الحاضر یرید ان یوجه الادب حسب میوله النقدیه دون الاهتمام بهواجس الشاعر العربی المعاصر. فلماذا حدثت هذه الفجوه بین خطابی النقد والادب؟ الإجابه عن هذا السوال هو ما یهدف إلیه هذا المقال وذلک فی منهج تحلیلی وصفی متعمد علی تحلیل الآراء النقدیه الوارده فی هذا المجال لیصل إلی نتیجه ان الناقد الادبی الحدیث بدل ان یتصل بادب قومه ویستنتج قضایاه النقدیه منه مباشرا، ویتخذه موقعا لیستلهم منه فکرته النقدیه، اتجه نحو الآراء النقدیه الوارده من الغرب کالاشتراکیه والوجودیه وجعلها قاعده لیستخرج منها اصوله النقدیه ویفرضها علی ادب قومه. هذه المفارقه بین خطابی النقد والشعر العربیین لمفهوم الالتزام الادبی لداعیه إلی التامل فی النقد الادبی المعاصر، فلیس من الصحیح ان یملی علی الادب العربی ما هو خارج عن طبیعته العربیه.
    کلیدواژگان: الالتزام الادبی، الخطاب النقدی، الخطاب الشعری، الشعر العربی المعاصر
  • رضا ناظمیان، قاسم عزیزی مراد* صفحات 25-49
    الروایه السعودیه تتعامل مع ثالوث (الجنس، السیاسه، الدین) من منطلقات استعراضیه والتی یری ان السیاسه والدین هما من الدوافع الرئیسه لما یتعلق بالجنس إذ إن توظیف الجنس فی الروایه السعودیه لیس من اجل العمل الادبی بل هو ظاهره یوظفها الکاتب لاجل الجنس نفسه او لنقل إقحام الجنس بوصفه جسدا کمصطلح دال علی مفهوم محدد وبوصفه یشکل حضورا دالا فی الروایه السعودیه. فالجسد الجنسی لایمکن ان تتم مناقشته بمعزل عن السیاق الثقافی والاجتماعی ومن هذا المنطلق یری عبدالله بن بخیت فی الجسد الجنسی دلالات عده، منها التمرد علی عباءه العرف الاجتماعی باعتباره رمزا للحجاب الفکری لذا نحن فی هذه الروایه لانری إلا مهاد السریر(الجنس) لذلک استحق ان تکون بوره تصب فی ها کل شیء؛ بناء علی هذا فإنه تم مناقشه هذه الروایه علی ضوء نظریه الانعکاس وانتهی البحث إلی ان الراوی یرکز علی المثلیه الجنسیه وکذلک العلاقات الجنسیه غیر المشروعه لجمیع سکان الحی حتی الاطفال الصغار لم یستثنوا من القاعده وکان الجنس هو المحرک الرئیس لکل الناس فی هذا المجتمع المحافظ. فالکاتب الروائی وضع مبضعه فی شارع العطایف لیشرح مظاهر التفسخ الاجتماعی إذ إن الشارع فضاء اجتماعی للصراعات التی تجری فی المجتمع السعودی وکذلک إنه رمز الفضاء الاجتماعی ومطرح المعیش الیومی وکان هذا الشارع بکل مجریاته یمثل العمود الفقری للمجتمع وکانه اهم معرض لشبکه العلاقات الاجتماعیه.
    کلیدواژگان: المثلیه الجنسیه، شارع العطایف، نظریه الانعکاس
  • شهریار نیازی*، فاطمه اعرجی صفحات 51-75
    إن السرد باعتباره منتوجا ثقافیا تواصلیا، هو الظاهره الحواریه بامتیاز، والذی لا وجود له خارج نطاق الحوار والتواصل. جاءت روایه "ساق البامبو" لتتدفق فی فضاء ثقافی علی درجه ملحوظه من الاتساع، لتحقق إبداعا ادبیا مقنعا، بمقدوره التعبیر بجراه عن التناقضات والتشظی لدی الشرائح المنبوذه فی المجتمعات. فهذه الروایه امتلکت القدره علی طرح التعددیات من منطلق توسیع المحدودیات. فإنها تنبئ عن الفضاء الثقافی المتنوع وما یتولد عنه من وعی روائی جدید، حیث تحمل هاجس التخلص من الصوت المسیطر الواحدی بخلق کیان نصی متعدد الابعاد والاصوات، وهو وعی یمکن إدراکه فی النهایه المفتوحه للروایه، وفی اتساع النبرات والتطلعات المختلفه فی وعی بطل الروایه الذی یعبر عما فی داخله عن "التیه" ویصف نفسه کشجره البامبو. فقد لفتت هذه الروایه انتباهنا حیث انفتحت فصولها فی المشهد الثقافی التعددی إیذانا بانفجار التناقضات التی تشکل العلامه الاهم فی مضمونها، فهی هازئه بالوحدویه ای الشمولیه. من هذا المنزع نهدف دراسه استطراق هذه الروایه للموضوعات المحرمه بشکل ملحوظ، وقراءه سردها الذی وجه سهامه نحو الاعراف والتقالید فی المجتمعات العربیه ونحو کل ما لا یجوز المساس به؛ ومن نفس المدخل نرمی إیضاح تمثلات الهجنه فی الهویه باعتبارها منتوج ثقافی ای صنعه ثقافیه. ذلک من خلال هذا النموذج الفنی الناجح، نوکد علی قابلیه السرد الروائی فی إعاده قراءه القیم وقدرته علی تغییرها. فتمت الدراسه بمنهج وصف - تحلیلی، واستنادا إلی نظریه "الحواریه"، کی تکشف عن تمثلات الهجنه فی الروایه. وما توصلنا إلیه عبر هذه القراءه، هو ان هذه الروایه جاء سردها علی إیقاع محتج، غایته تدمیر التعالی الاستبدادی الذی یمارس طمس صوت الناس وتبدید ای فرصه للنمو بحریه. هذا ما لاحظناه فی هذه الروایه إذ قامت باختلاق فضاء حواریا، یقر بالتبادلیه، سواء بدعوه القارئ فی التفاعل مع النص او بتاسیس الهجنه فی حبکه الروایه. فعلی العموم، وفق ما جاء به "باختین" من المعطیات النظریه، لاحظنا تحرر هذه الروایه من جمود الاحادیه فی سبیل إعاده تفسیر وتقویم الهویه لدی الشخصیه المرکزیه للروایه. وهکذا وجدنا لها انتصارا علی الصوت المرکزی المفرط، حیث یستخرج القارئ منها هجنه المواقف والخیارات فی صفحاتها.
    کلیدواژگان: الهجنه، المبدا الحواری، میخائیل باختین، الهویه، ثقافه الاختلاف
  • طیبه سیفی* صفحات 77-106
    شعر الحبسیات او شعر السجون قدیم فی الادب العربی قدم الشعر والادب؛ لان بعض الشعراء نزلوا السجن لعله ما وذاقوا طعم السجن المر وانعکست هذه التجربه المره منذ القدم فی شعرهم وادت إلی غلیان عاطفه الشاعر وخیاله بشکل خاص بحیث نجد صداها فی اشعارهم. وهذا النوع الادبی فی الحقیقه یدل علی إحساس الشاعر الصادق وشعوره الرقیق کما هو مملو بالحزن والالم ویصور حیاه الشاعر فی السجن. إذن قام بعض الشعراء العرب بتصویر تجربتهم الذاتیه مستعینین من هذا النوع الادبی فی العصور المختلفه، من بین هولاء ابن زیدون الشاعر الاندلسی المرموق الذی اتهم بالتدبیر لقلب نظام الحکم، والمیل إلی عوده الخلافه الامویه، فسعایه الوشاه والاعداء ادی إلی سجنه، حیث نجد صدی حیاته المره التی قضاها فی السجن وبالتحدید فی خمس قصائد رائعه والتی وردت متناثره فی دیوانه. وهذه القصائد لم تدرس بعد دراسه مستقله رغم جمالها وفصاحتها؛ لذلک یسعی البحث دراسه الموضوعات والمضامین لهذه القصائد وتحلیلها اعتمادا علی المنهج الوصفی- التحلیلی حتی نقدم للقارئ والمتلقی إبداع الشاعر من حیث الموضوع فی نظم هذه القصائد وتقلیده کما نکشف نظره الشاعر إلی هذا النوع من الشعر الغنائی. ومن ابرز النتایج التی وصل البحث هو ان تعدد الاغراض فی القصیده الواحده یعد من اهم معالم التقلید عند ابن زیدون فی حبسیاته ولقد مزج الشاعر هذه القصائد بمشاهد الطبیعه ومناظرها بالتاثر من بئیه الاندلس وطبیعتها النضره وهذه هی من معالم الإبداع عنده حیث یمکن ان نقول بانه لم یلقد شعراء الشرق فی نظم حبسیاته فحسب بل نجد احیانا عنده شیئا من الإبداع.
    کلیدواژگان: الحبسیات، اندلس، إبن زیدون، السجن، ابداع، تقلید
  • یدالله ملایری*، مجتبی عمرانی پور صفحات 107-130
    تحاول هذه الدراسه إلقاء الضوء علی فضاء المقهی فی روایات احمد محمود وعبدالرحمن منیف. وإذا کان الفضاء بشکل عام محایثا للعالم تنتظم فیه الکائنات والاشیاء والافعال، ومن ثم معیارا لقیاس الوعی والعلائق الوجودیه والاجتماعیه والثقافیه، فیتمیز المقهی فی النصوص المدروسه بکونه "مختزلا" لهذا التحایث والمعیاریه، وهذا ما یبرر اختیاره لدراسه مقارنه تهدف إلی فتح نافذه للحوار بین المجتمعین الإیرانی والعربی بغیه ترسیخ قیم الانفتاح والتعایش والتعددیه، کما یبرر اختیار الکاتبین بوصفهما مهتما بهذا الفضاء النصی، وکذلک مهتما بتلک القیم التی تومن بها الدراسه. ویهتم الروائیان بالمقهی اهتماما بالغا، خاصه فی روایات "الجیران" (همسایه ها) و"قصه مدینه" (داستان یک شهر) و"الارض المحروقه" (زمین سوخته) لاحمد محمود، وخماسیه "مدن الملح" وروایه "ارض السواد" لعبدالرحمن منیف. وتعتمد الدراسه إنجازات المدرستین الامیرکیه، والسلافیه للدراسات المقارنه اللتین ترکزان علی نقاط التشابه والاختلاف بین الاعمال الادبیه من ناحیه، وعلی العلاقه بین الادب ومیادین المعرفه الاخری من ناحیه اخری. وقسمنا الدراسه إلی: 1) موقع المقهی ودوره النصی. 2) المقهی  والتراث. 3) المقهی والتاریخ. وقد تراءی لنا من خلال الدراسه ان المقهی یضطلع بدور فنی ومعرفی بامتیاز، إذ نستطیع القول بانه من اهم المکونات الروائیه التی تساعد الکاتبین فی إیصال رسالتهما الجمالیه والمعرفیه إلی المتلقی من خلال موقعه الطوبوغرافی اولا و علاقته بالتراث والتاریخ.
    کلیدواژگان: احمد محمود، عبدالرحمن منیف، الفضاء، المقهی، الروایه الفارسیه، الروایه العربیه
  • منصوره بصیرپور، ایرج مهرکی* صفحات 131-152
    تمیزت الصور الشعریه بالوان ومظاهر شتی فی ظل العصور الادبیه المختلفه. وتلک الصور الشعریه التی تتجلی فی الاشعار ما هی إلا ولیده سببین رئیسین: 1- المجتمع والظروف السیاسیه والاجتماعیه والثقافیه السائده آنذاک. 2- افکار الشاعر ومخیلته. اما الصور الشعریه فی اشعار بیدل فإنها ذات افق خیالی واسع. وعلی ما یبدو إن الشاعر کان یمزج بین التجربتین الحسیه والخیالیه معا حیث یعجز القارئ عن الحصول علی المعنی المقصود والدلاله الموحیه والصریحه لتلک الصوره، ما یمکن القول إن الجانب المعرفی والثقافی لدی القارئ هو ما یعینه فی إدراک المفاهیم الشعریه. تناول البحث دراسه منشا الصور الشعریه ونوعیتها فی شعر بیدل دهلوی، معتمدا علی مصادر المکتبات، متوصلا إلی ان الصوره الشعریه التی تکونت لدی الشاعر تختلف عن صور الشعر الکلاسیکی الفارسی من حیث المبدا والمنشا، ذلک لان مبدا الصور الشعریه فی الاشعار الکلاسیکیه مستوحی من عناصر واشیاء محسوسه قریبه من الفهم والإدراک، بینما الصور الشعریه التی تجلت فی شعر بیدل نشات من خلال الافکار الفلسفیه والصوفیه التی تتجسد فی لغه خاصه بها. وهذه اللغه تعرف ب"لغه الرویا" وهی لغه تتسم بالتعقید والغموض وفی النهایه تسبب تضییقا فی تحدید الصوره المعینه للمعنی المقصود.
    کلیدواژگان: الاسلوب الهندی، الصوره الشعریه، بیدل دهلوی، منشا الصور الشعریه
|
  • Faramarz Mirzaee *, Abdolhosein Feghhi Pages 9-24
    'commitment problem' is one of the most important problems for the contemporary literary critics and poets of Arab world. Surprisingly, literary researcher by deep study finds that the commitment has different senses for Arab literary critics and Arab poets. literary critics see it as an obligation to social affairs, whereas Arab poets put it in the vital sphere of the freedom of speech. The study of this problem of criticism is important because it shows the difference between literary criticism and poem and that the contemporary literary critic tries to criticize poems in terms of his/her critical desires not in terms of the poetic demands and needs of the poet. Why such a deep difference emerged between critical discourse and poetic one in Arab world? This article by use of a descriptive and analytic method and by reference to critics and poets ideas tries to answer the question. The results of the research shows that the contemporary Arab critic who relies on the ideas of western critics and their literary schools, specially literary socialism, proposes principles to evaluate Arabic poems, instead of speculating specifically Arabic poems and exploitimg critical rules from them. Thus, from his/her view point poet must be committed to social problems, specially social justice, whereas the Arab poet who is influenced from Sartrian ontological thought believes that he/she must be committed to freedom of speech and nothing more. This difference in the interpretation of a critical and literary notion as 'commitment' is speculative and deserves study to be clear why literary criticism is imitative and is not derived from the poems of Arab world, and why Arab critic imposes thoughts outside the literary text on the Arabic poems.
    Keywords: literary commitment, literary discourse, poetic discourse, contemporary Arab poem
  • Reza Nazemian, Ghasem Azizimorad * Pages 25-49
    Arabian novel encounters the triple of sex, politics and religion from dramatic and symbolic perspectives, and sees that the politics and religion are the main motivations of sex function, because sex application in Arabian literature has not literary motives, but is a phenomenon that the author uses for the sex own sake or at least must be said that he wants to use sex as a surface property of the body in the novel to have denotative presence in Arabian fiction. thus, it is not possible to explore bodily significations without taking its cultural and social significations into account. Therefore, Ibn bakhit sees a relationship between bodily significations and various problems, among which is his believe that the sex in the fiction is a kind of insurgence against the conventional veil (hijāb) in the society which is in fact a symbol of the veil of thinking. So, we see in this novel only the background (of sex) which can be focal point for the raise of many problems. Therefore, this novel is analyzed on the basis of the sociological reflection theory. The result of the research is that the novelist insists on the homosexuality and illegal relations of all members of the society including children, so that sexual relations are the main motives of the people in this traditional society. The author took Shāri al-atāyef (The Street of Affections) as a statistical society to analyze social disintegration in it. Because this street is the arena of struggles in Arabian society and its everyday social space, as if this street is backbone of Arabian society and the most important place for data processing of network of its social relations.
    Keywords: homosexual, Sh?ri al-at?yef (The Street of Affections), reflection theory
  • Shahriar Niazi *, Fatemeh Aaraji Pages 51-75
    Narration is a cultural product that means in the frame of relation. Narration is a conversational phenomenon that has not any existence outside conversational and relational framework. 'sāq al-bāmbo' (The Bamboo Stalk) is represented in a cultural atmosphere accompanied with considerable capacity of expansion for this novel to be a convincing literary creation. In such a way that it can courageously manifests all inconsistencies and disintegrations of different individuals of every society. This novel could depict multiplicity by pushing aside barriers, while it talks of a variant cultural space that the consciousness of new novelists are off springs of that space. This novel concerns of escaping from monologue and provides a text in which voices and dimensions are plural. Meanwhile, the open end of the novel, plurality of voices and diversity of viewpoints, are all preparations for the main character of the novel. A personage who spoke of his wandering and parallels himself to bamboo tree. The novel is interesting because it formed in a cultural-combinatory arena to announce explosion of inconsistencies that are the main characteristics of its connotation; specially, we see that this novel ridicules mono-dimensionalism. The narration of the novel in a protesting combination wants to remove those magnifications that drown people's voices and kills every chance of growth. So, this article tries to deal with the forbidden angles entered this novel, so that we realize how a novel aims at old traditions in Arabic societies. This article, relies on dialogism, follows this aim that how representations of hybridity manifest themselves in the main personage of the novel.
    Keywords: Hybridity, dialogism, Michael Bakhtin, identity, culture of difference
  • Tayebe Seifi * Pages 77-106
    'habsiyāt' (prison poems) includes a genre of poems that have old precedence in Arabic literature; because, some of the poets were put in the prison and felt bitter taste of it and this bitter experience reflected in their poems and led to the creation of a special form of sense and imaginary of the poet reflected in his poems. This genre, in fact, describes truthful senses and pure emotions of poet and is full of his grief. It also portrays poet's life in prison. Some of these poets in different literary periods with the help of this literary technique portrayed their personal experiences in the prison, among them was Ibn Zaydun, the distinguished Andalusian poet, who due to his slander enemies' backbites, was put into the prison, in charge of participation in a plot against established government and attempts to return ummayyed caliphate. His bitter life in prison reflected in five eloquent elegies scattered in his divān (collection of poems). These poems, despite of their beauty and eloquence, are not yet independently studied. This lack of study persuaded us to examine these elegies connotations by use of a descriptive and analytic method and present the degree of innovations and imitations in his poems to the reader. In addition, we tried to depict the poet's point of view to this genre of lyric poetry. One of the most important results of this study is that the multiplicity of poetic motives in an elegy is among the most important signs of poet's imitation in his habsiyāt. One of his innovations is that he merged beautiful scenes of Andalusian nature to his habsyyāt. Thus, he was not completely imitator in composing habsiyāt, but was somehow an innovator.
    Keywords: habsiyat, Andalusia, Ibn-Zaydun, prison, innovation, immitation
  • Yadollah Malayeri *, Mojtaba Omranipour Pages 107-130
    This study examines coffeehouse as a fictional space in the novels of Ahmad Mahmood, and Abd al-Rahman Munif. If space, on the one hand, is equal to the world, situation of entities, things and deeds, and on the other hand, a scale to measure knowledge and ontological, sociological and cultural relations, the coffeehouse in the examined novels in this study is extract of this equality and scale. This focus on coffeehouse for the comparative study with the aim of opening a window for the dialogue between Iran and Arab world as well as to establish improvement of coexistence and multilateralism and justifies choose of the two writers, for their attention to the coffeehouse and values this study seeks. specially in Mahmood's novels hamsāyehā (neigbours), dāstāne yek shahr (the tale of one city) and zamine sukhte (burned earth), and Abd al-rahmān Munif's penta-volume modon al-milḥ (cities of salt), and triple novel of arḍ al-sawwād. This comparative study benefitted from achievements of two American and Russian literary schools that focus on similarities and inconsistencies of literary works and relationship between literature and other spheres of knowledge. This study has three section: 'coffeehouse: location and textual function'; 'coffeehouse and tradition' and 'coffeehouse and history'. At the end, reaches to the result that this space has considerable artistic and cognitive role in the examined novels and is one of the most important constituents of the story that helps writers via knowing its location and its relation to the history and tradition in the text, to convey aesthetic and epistemological messages to the reader.
    Keywords: Ahmad Mahmood, Abd Al-Rahman Munif, Persian novel, Arabic novel, Space, Coffeehouse
  • Mansore Basirpoor, Iraj Mehraki * Pages 131-152
    Poetic images had different manifestations in different literary periods. Poetic images in the poems are products of two basic factors: 1. Society and political, social and cultural conditions governed on it; 2. Poet's thoughts and mentality that play crucial role in creating poetic images. Bidel's poetic images are the result of his imagination; he combines his sensory and mental experiences in such a way that the reader is not able to grasp a single and explicit meaning from them. The only device to understand his poems is the reader's knowledge. The present article, based on library resources, deals with the origins and nature of Bidel's poetic images. The results show that the origins of his images are intrinsically different from the images of Persian classical poets, because the origins of the classical poetry are tangible and understandable elements; whereas the origins of Bidel's poetic images are the result of his philosophical-mystical thoughts, uttered in a special language. This language is called 'the language of dream' that causes complexity and ambiguity, and consequently incertainty in the meaning.
    Keywords: Indian style, image, Bidel-e Dehlavi, the origin of the images