فهرست مطالب

قالب سازان - پیاپی 34 (آذر 1383)

دو ماهنامه قالب سازان
پیاپی 34 (آذر 1383)

  • 80 صفحه، بهای روی جلد: 5,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1383/09/15
  • تعداد عناوین: 22
|
  • سرمقاله
    صفحه 2
  • کمک مالی دولت تا سقف 80% به واحدهای صنعتی جهت بهسازی و نوسازی صنایع
    صفحه 3
    طی بخشنامه مصوبه شماره 306/83/م سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران مورخ 31/5/83 ارسالی به جامعه قالبسازان ایران و پس از ارجاع به گروه علمی و فنی جامعه، پیگیری های لازم شامل بررسی و مطالعه، چندین نشست حضوری با معاونت و کارشناسان شرکت نوسازی صنایع انجام شد و نتایج زیر حاصل گردید: 1- تصویب طرح و واگذاری اجرا به شرکت نوسازی و بهسازی صنایع تابع سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران. 2- کمک مالی جهت ارتقاء توان نرم افزاری و مدیریتی واحدهای صنعتی است و لذا برای خرید تجهیزات ارائه نمی گردد...
  • معرفی انجمن بین المللی ابزار مخصوص و ماشینکاری (ISTMA)
    صفحه 5
    گروه علمی و فنی جامعه قالبسازان در راستای انجام مطالعات تطبیقی و آگاهی از وضعیت صنعت قالبسازی در سایر کشورها، مطالعاتی را برنامه ریزی و آغاز نموده است که یکی از نتایج آن شناسایی انجمن ISTMA بوده است. اطلاعات مربوط به این انجمن و همچنین گزارش وضعیت قالبسازی 25 کشور جهان در سایت این انجمن به آدرس httt://www.istmaworld.org ارائه گریده است. در ادامه خلاصه ای از معرفی و سایت این انجمن جهت آشنایی بیشتر خوانندگان بیان می گردد.
  • میزگرد تخصصی جامعه قالبسازان ایران / قسمت سوم
    صفحه 6
  • سایت تخصصی جامعه قالبسازان ایران
    صفحه 14
    به سایت تخصصی جامعه قالبسازان ایران خوش آمدید. جامعه قالبسازان ایران کانونی است، علمی، تحقیقاتی، فنی، مستقل، غیر سیاسی و غیر انتفاعی که از سال 1363 با هدف توسعه صنعت قالبسازی کشور فعالیت می نماید. در راستای این هدف گروه علمی و فنی جامعه قالبسازان ایران اقدام به راه اندازی سایت تخصصی جامعه قالبسازان نموده است، تا از این طریق محیط باز رقابتی و اطلاعاتی را در این صنعت توسعه دهد. سایت تخصصی جامعه قالبسازان ایران از ابتدای سال 1382 خدمات متنوعی را به کاربران خود ارائه می دهد.
  • طراحی سه بعدی برای قالب های مرحله ای پیچیده و مرکب
    صفحه 19
    طراحی قالب های مرحله ای با استفاده از محیط های نرم افزاری سه بعدی جای طراحی با نرم افزار های دو بعدی را گرفته و از قابلیت انعطاف و اطمینان پذیری و سهولت بسیار برخوردار می باشد.
    کلیدواژگان: طراحی قالب، مدلسازی سه بعدی، قالب مرحله ای، زمان انجام کار، ماشین کاری CNC
  • شبیه سازی برای ارزیابی عمل کشش عمیق
    صفحه 23
    در این مقاله سعی گردیده است تا نتایج مثبت تلفیق تجربه در طراحی و استفاده از نرم افزارهای شبیه سازی در کم کردن زمان و هزینه ساخت قالب نشان داده شود. مثال های مورد مطالعه در این مقاله بیشتر در ارتباط با قالب های کششی می باشد.
    کلیدواژگان: قالب های کششی، قطعات کششی، نرم افزار شبیه ساز ی، مراحل کشش، سعی و خطا، قالب های پرگرسیو
  • شبیه سازی عددی تغییر شکل سطح در فرآیندهای کشش سیم
    صفحه 27
    به طور اخص برای توصیف اصطحکاک در داخل فرآیندهای شکل دهی فلز در طی تماس با قالب، تغییر شکل سطح به اجبار می بایست تعیین گردد. به علاوه تعیین زبری سطح خارج از حالت متغیرهای مرئی شبیه سازی اجزاء محدود می تواند محاسبه شود که خوشایند خواهد بود. به این دلیل، به طور کامل فکر جدیدی برای توصیف ساختار فنی سطح در این کار معرفی شده است. این تقریب بر اساس لایه سطح مصنوعی و قطعه کار کاملا صاف می باشد. زبری قطعه کار واقعی به وسیله تخلخل این لایه سطح مصنوعی نمایش داده شده است...
  • دوره های آموزشی مرکز آموزش قالبسازان
    صفحه 31
  • صفحات اختصاصی اتحادیه ماشین ساز و فلز تراش
    صفحه 35
  • نکاتی درباره نحوه انتخاب و خرید CMM / قسمت دوم
    صفحه 38
    انواع ماشین های CMM بر حسب شکل و طرح ساختاری آنها کاربردها و مزیت های متفاوتی دارند که شناخت آنها و اطلاع از کاربرد و مزایای آنها برای سازمان هایی که قصد انتخاب و خرید ماشین CMM را دارند، بسیار ضروری است. انواع ماشین های CMM از نظر ساختار بدنه عبارتند از: Bridge, Cantlever, Horizontal Arm, Gantry, Portable Articulated Arm, Columm
    کلیدواژگان: CMM، انواع CMM
  • راهنمای صنعت
    صفحه 41
  • اقلام موجود در شرکت تعاونی قالبسازان
    صفحه 50
  • اهمیت دادن به سرعت تراشکاری
    صفحه 55
    سرعت برش از جمله مفاهیم قابل توجه در دستگاه های تراش اتوماتیک (CNC) می باشد و تاثیر بسزایی در کیفیت قطعات تولیدی خواهد داشت. در این مقاله به حفظ سرعت برش یکنواخت با استفاده از تغییر خودکار در عده دوران اسپیندل پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: سرعت برشکاری، سرعت محیطی، ماشین کاری، سرعت سطحی، تراش CNC، G50، اسپیندل
  • کاربرد سنسورهای الکترونیکی جهت محافظت قالب
    صفحه 58
    امروزه از سنسورهای الکتریکی جهت محافظت قالب ها و جلوگیری از خرابی های کوچک که منجر به ضرر و زیان های زیاد و توقف کاری و افت کاری می گردد، استفاده می شود. این سنسورها به نحو مناسبی در داخل قالب جاسازی شده و هیچ گونه تداخلی با عملکرد اصلی قالب نخواهد داشت.
    کلیدواژگان: سنسورهای محافظت کننده قالب، سنسور، سنسور الکترونیکی، سیستم کنترل (سامانه)، پیشروی نامناسب، پرسکاری
  • سیستم های کارآمد و انعطاف پذیرCNC باعث صرفه جویی در زمان و قیمت می گردند
    صفحه 61
    در این مقاله تجربه یک شرکت از سیستم های انعطاف پذیرCNC از نوع FST عنوان شده که دارای کارایی و بهره وری بالایی می باشد.
    کلیدواژگان: ماشین های کنترل عددی، کارایی، صرفه جویی، بهره وری، تولید انبوه
  • مرکز گرانش (مرکز ثقل) راه حل و کلید اصلی تقلیل ارتعاش می باشد
    صفحه 64
    تولید قطعات دقیق با سرعت بالا مستلزم عدم ارتعاش دستگاه درحین ماشین کاری می باشد. از این رو به منظور تمرکز نیروهای حاصل از ماشین کاری تغییراتی در ساختار و استراکچر دستگاه های ماشین سنتر ایجاد شده تا امتداد و مسیر عبور نیروهای در راستای مرکز ثقل جرم دستگاه باشد.
    کلیدواژگان: ارتعاش، ماشین کاری با سرعت بالا، میل پیچ کروی، مرکز ثقل، نیروهای ماشین کاری
  • بهره گیری از بلان کاری دقیق در ابعاد سنگین (بزرگ)
    صفحه 67
    در میان رکود اقتصادی که گریبان گیر اکسثر تولیدکنندگان شده یک شرکت کانادایی در زمینه پرسکاری و عملیات بلانک زنی با استقرار خطوط تولید در ابعاد سنگین و استفاده از سامانه های بلانک زنی - مرکب و تقریبا کاملا خودکار میزان بهره وری خود را تا حد قابل ملاحظه ای بهبود داده است.
    کلیدواژگان: بلانک زنی (پرسکاری) دقیق، پرسکاری سنگین، خط تولید پرس، بلانک زنی چند منظوره، بهره وری، قدرت تولید
  • فرز کاری با جت آب
    صفحه 70
    کاربرد عمومی جت آب با جت آب با مواد ساینده در ماشین کاری در مورد قطع کردن و دوربری و مواردی است که کل ضخامت قطعه تحت برش قرار می گیرد ولیکن اخیرا با طراحی دستگاه های جدیدتر از این فرآیند در راستای فرزکاری یعنی برش با عمق مشخص نیز با دقت خوب استفاده شده است.
    کلیدواژگان: جت آب، ماشین کاری با جت آب ساینده، مواد ساینده، فرزکاری، شیار زنی، تیغه نازک، تیتانیوم، ترک های میکرونی، نازل
  • برشکاری با آب
    صفحه 73
    با آب می توان کارهای زیادی انجام داد. آب پر فشار قادر است که نمای یک ساختمان را تمیر و یا ابزارهای بادی رابه حرکت در آورد. اما واقعا می توان یک قطعه فولادی به ضخامت 150 میلی متر را با آب برش داد.
    کلیدواژگان: پلاستیک، مواد سرامیکی، گرانیت، شیشه، نازل، سنگ، سندبلاست، لیزر، فولاد ضد زنگ
  • اتصال پلاستیک
    صفحه 75
    برای اتصال قطعات پلاستیکی روش های متعددی وجود دارد. در هر یک از این روش ها هزینه دستگاه ها و نیروی انسانی متغیر است. اکثر روش های اتصال از نظر اندازه و نوع پلاستیک دارای محدودیت هایی هستند. در این مقاله روش های مختلف اتصال پلاستیک به پلاستیک مورد بررسی قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: اتصال پلاستیک، ترموپلاستیک، مقاومت جوش پلاستیک، اولتور اسونیک، جوش ارتعاش، رزین، پلی اورتان، صنایع هوانوردی
  • جبران سازی حرارتی پویا وسایل را خنک نگه می دارد
    صفحه 78
    در تولید قطعات حساس و دقیق توجه به حرارت ایجاد شده در حین انجام عملیات چه در ناحیه ماشین کاری و چه در سایر قطعات گردنده دستگاه از قبیل اسپیندل و محورها حائز اهمیت می باشد. لذا درسیستم های جدید به این مسئله نیز توجه شده است.
    کلیدواژگان: حرارت، تلرانس بسته و دقیق، جبران سازی حرارتی، اسپیندل، انحراف از دقت