فهرست مطالب

مجله رهیافت های سیاسی و بین المللی
سال نهم شماره 4 (پیاپی 54، تابستان 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/04/13
  • تعداد عناوین: 6
|
  • زهرا آقامحمدی، علی امیدی* صفحات 12-34

    یک سال پس از تاسیس رژیم سعودی، در سال 1933، ریاض و واشنگتن اتحاد سنتی و استراتژیکی بین خود ایجاد کردند. این رابطه اتحاد، تاکنون (2018) با نوساناتی ادامه داشته است. از سوی دیگر، با توجه به تغییرات احتمالی سیاست خارجی خاورمیانه ای ایالات متحده در دوره اوباما و ترامپ، کاهش وابستگی واشنگتن به نفت عربستان و تغییر مرکز ثقل سیاسی آمریکا از خاورمیانه به شرق آسیا، آینده روابط دو کشور یکی از موضوعات مورد توجه محافل سیاسی است. هدف مقاله، توضیح، تفسیر و تحلیل آینده اتحاد عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا و پاسخ به این سوال است که آینده بازیگری عربستان در خاورمیانه در پرتو روابط رژیم سعودی و ایالات متحده آمریکا در سال های زمام داری ترامپ، به فرض دو دوره ای بودن، چگونه قابل ارزیابی است؟ فرضیه قابل طرح این است که سیاست خارجی آمریکا تحت ریاست جمهوری ترامپ، کمتر دغدغه های حقوق بشری و دمکراتیک دارد و از سوی دیگر، عربستان هم عملا در راستای استراتژی کلان آمریکا در خاورمیانه عمل می کند. از این رو، اتحاد استراتژیک ریاض-واشنگتن با تقبل هزینه بیش تر از سوی ریاض کماکان ادامه پیدا خواهد کرد. هم چنین در خوش بینانه ترین حالت، عربستان تا حدی که منابع اقتصادی و قابلیت های آن به او اجازه دهد، نقش شیر منطقه ای پیرو شیر بزرگ (آمریکا) و استراتژی دولت چرخشی را ایفا خواهد کرد که هدف اش مهار قدرت های منطقه ای مانند ایران خواهد بود. نویسندگان با مبنا قرار دادن نظریه موازنه منافع[1] رندال شولر[2] و با استفاده از روش سناریونویسی، در صدد بررسی سناریوهای آینده اتحاد این دو کشور و بازیگری عربستان در خاورمیانه برآمده اند.

    کلیدواژگان: اتحاد، ایالات متحده آمریکا، موازنه منافع، عربستان سعودی، خاورمیانه
  • مرضیه رفعتی، زهرا خرازی محمدوندی آذر، خلیل میرزایی، عبدالعلی قوام* صفحات 35-60

    هدف پژوهش حاضر بررسی موضع گیری رسانه های جریان اصلی (روزنامه های کی هان، اعتماد و همشهری) در جامعه پذیری برجام است و سوال اصلی این پژوهش به این مسئله می پردازد که آیا این رسانه ها در بازتاب های خبری خود در جهت جامعه پذیری برجام گام برداشته اند یا خیر؟ روش تحقیق به کار گرفته شده، ترکیبی (تحلیل محتوای کمی و کیفی) و گردآوری داده ها با رویکرد هدف مند انجام گرفته است. نتایج حاصل از پژوهش حاکی از فرآیند ناقص جامعه پذیری برجام در حوزه خبررسانی بوده است. بدین ترتیب که روزنامه کی هان کاملا در جهت منفی، تیترها و اخبار برجام را پوشش داده و همشهری نیز رویکردی کاملا خنثی را در پیش گرفته و در این میان، تنها روزنامه اعتمادعملکردی نسبتا مثبت در جهت جامعه پذیری برجام داشته است. از سوی دیگر، نحوه پوشش نوع رویکرد به اخبار برجام در حوزه سه رسانه، کمتر تحلیلی بوده و بیشتر جنبه سخت خبر و اطلاع رسانی داشته است تا رویکرد آموزشی و هدایت کنندگی.

    کلیدواژگان: جامعه پذیری برجام، کارکردگرایی پارسونز، چارچوب سازی، برجسته سازی، رسانه عام تبادل، رسانه های جریان اصلی، رسانه های جایگزین (آلترناتیو)
  • آرش رئیسی نژاد صفحات 61-89

    جنبش های انقلابی و اجتماعی همواره در مرکز توجه علم سیاست قرار داشته است. علی رغم چاپ کتاب و نوشتارهای گوناگون و بی شمار، برخی رانه ها و انگیزه های بنیادین در پس برآمدن و پویایی آن ها نادیده و یا دست کم گرفته شده است. در این میان، می توان به نادیده انگاشته شدن مفاهیمی همچون هویت جمعی، فرصت های فرهنگی، چارچوب بندی، تولید معنا، شناخت دشمن، بحران ارگانیک و برآمدن استعاره و دال برتر اشاره کرد. نوشتار پیش رو، مفاهیم نوین یادشده را در کنار مفاهیمی همچون فرصت های سیاسی ساختاری، شبکه های بسیج گر و راهبردهای جنبش ها گذارده و نظریه ای منسجم از چنین پدیده مهمی را روایت می کند. از این رو، رویکرد نوشتار پیش رو، بر آمیزه ای از نظریه های «فرصت یابی سیاسی» تیلی، «فرآیند سیاسی» تارو، «گفتمان» لاکلا و «هویت جمعی» ملوچی استوار است.

    کلیدواژگان: فرصت های سیاسی، شبکه های بسیج گر، راهبرد، ایدئولوژی، هویت جمعی، فرصت های فرهنگی، چارچوب بندی، دال برتر، از جاکندگی، بحران ارگانیک، شناخت دشمن
  • سارا شریعتی مزینانی، نرگس سوری* صفحات 90-112

    آزادی در دوره مشروطه به عنوان یکی از حقوق ملت در متمم قانون اساسی به تثبیت رسید، اما استقرار کوتاه مدت آزادی در جامعه ایران دیری نپایید و با بحران مشروعیت دینی روبه رو شد. این بحران در کنار دیگر موانع ساختاری سیاسی-اجتماعی که وجود داشت، زوال آزادی با داعیه عدم مشروعیت دینی آن را به دنبال آورد. در مواجهه با این بحران، جریان علمای حامی مشروطه درصدد برآمدند نسبت مذهب و آزادی و به طورکلی نسبت دین و مشروطه را مورد بازاندیشی قرار دهند تا با ساختن نظریه ای منسجم، به این بنیان سیاسی نوظهور مشروعیت دینی بدهند. ثقه الاسلام تبریزی یکی از چهره های شاخص این جریان محسوب می شود که در رسایل سیاسی خود، پروژه مشروع سازی مشروطه و آزادی را وجهه همت خود قرار داده است. در این نوشتار، سعی بر آن است تا تمهیدات نظری ای که ثقه الاسلام به منظور حل تعارض نسبت دین و آزادی فراهم می آورد و نیز انسجام درونی طرح نظری او مورد بررسی قرار گیرد. رویکرد نظری که برای مطالعه مسئله حاضر اتخاذ شده، تحلیلی است که توکویل در کتاب «دموکراسی در آمریکا» از نسبت دین و آزادی ارائه می دهد.

    کلیدواژگان: آزادی، بحران مشروعیت دینی، سکولاریزاسیون، قدسی سازی، میکرو-اتوپی در فلسفه سیاسی معاصر
  • محمدتقی قزل سفلی صفحات 113-131

    فلسفه سیاسی علی­رغم اهمیت خود در دوران معاصر، به دلایلی چون رویکرد انتزاعی و بادسری یا دیگر عوامل محیطی مورد انتقاد و حمله قرار گرفته است. در دهه های اخیر، جماعت ­گرایان، نوپراگماتیست ­ها و پست مدرن ها هریک به شکلی بر آن شدند تا رویکرد اتوپیایی و غیرواقع­ بینانه فلسفه سیاسی گذشته را مورد نقد قرار دهند و از ضرورت بازاندیشی و اتخاذ مولفه های امروزی در آن دفاع کنند. این مقاله به ابتنای این شرایط، در پی پاسخ به این پرسش است که مختصات فلسفه سیاسی معاصر از چه قرار است؟ در پاسخ به این پرسش، این فرضیه مطرح می شود که فلسفه سیاسی ماهیتی میکرو-اتوپی گرفته است و این بدان معناست که به جای رویکرد «نظریه حقیقت» به «نظریه زندگی و عمل» نزدیک شده است. به اقتضای موقعیت دلالتی-وضعیتی، برخی ویژگی های میکرو-اتوپی عبارت اند از: چرخش عمل گرایانه، پراتیک گفتگو و نیز تمرکز بر مقوله عدالت. مقاله حاضر در چارچوب هنجاری-انتقادی قرار دارد و به روش توصیفی-تحلیلی نوشته شده است.

    کلیدواژگان: فلسفه سیاسی، میکرو-اتوپی، هنجارگرایی، گفتگو، عدالت گرایی
  • حمید احمدی، محمد بیگدلی، مصدق گنج خان لو* صفحات 132-159

    با ورود اسلام به ایران، پیوندی بین مولفه های هویتی تمدن ایرانی و آموزه های اسلامی برقرار شد و حاصل آن، ساختار هویتی جدیدی بود که مجال تداوم هویت ایرانی را در چارچوبی تازه تر فراهم می آورد. اسلام اگرچه با تهاجم اعراب وارد ایران شد، ایرانیان عناصر فرهنگ وارداتی را از صافی عقلانیت گذراندند و بین اعراب و اسلام تمایز قائل شدند. در پاسخ به این سوال که چه ظرفیت هایی در تمدن ایرانی و آموزه های اسلامی موجب تداوم هویت ایرانی پس از حمله اعراب به ایران شد، می توان به برخی مولفه های هویتی در اسلام و برخی پیش زمینه ها در تمدن ایرانی اشاره کرد. پژوهش حاضر به منظور نشان دادن ظرفیت های تداوم هویت ایرانی پس از ورود اسلام به ایران، با روش پژوهش تاریخی، مولفه ها و پیش زمینه های تداوم هویت ایرانی را پس از حمله اعراب احصا، توصیف و تحلیل کرده است.

    کلیدواژگان: هویت ایرانی، ورود اسلام به ایران، زرتشت، هویت ایرانی-اسلامی
|
  • Zahra Aghamohammadi, Ali Omidi * Pages 12-34

    One year after the establishment of the Saudi regime in 1933, Riyadh and Washington have constructed a strategic alliance between themselves. This unique relationship has continued so far with some fluctuations (2018). Meanwhile, there have been some signals in the US foreign policy in the Obama and Trump eras which indicates some changes in the US Middle East policy. The trends such as lowering Washington's dependence on Saudi oil and the American political shift from the Middle East to East Asia indicate that the future of Washington's relations with Saudi Arabia may change dramatically. The question posed in this article is how we can assess the future of Saudi Arabia and the United States alliance in the Trump era (assuming Trump`s election for the second term) and what the probable scenarios are for Saudi Arabia to play in the Middle East in the future. The hypothesis is that US foreign policy under the Trump administration has less human rights and democratic concerns and so long as Saudi Arabia is acting in favor of US grand strategy in the Middle East, their alliance will not change. Therefore, the strategic alliance of Riyadh-Washington will continue with more assuming security costs by Riyadh. Furthermore, in the most optimistic way, Saudi Arabia will play the role of the regional king following the great king (US) as well as the swing state strategy. This is a descriptive-analytic research based on Randall Schuler's theory of "balance of interests."

    Keywords: The USA, Saudi Arabia, Alliance, Balance of Interests Theory, Middle East
  • Marzie Rafa’ti, Abdolali Ghavam *, Zahra Kharazi Mohamadvandi Azar, Khalil Mirzayi Pages 35-60

    The purpose of this study is to investigate the position and performance of the mainstream media (Kayhan, Etemad, and Hamshahri newspapers) in sociability of Joint Comprehensive Plan of Action (JCPOA). The main question of this study is whether these media have taken steps in the reflections of their news to promote sociability of Joint Comprehensive Plan of Action (JCPOA). The research method is combinatory (quantitative and qualitative content analysis) and data collection is conducted with a targeted approach. The results of the research indicate the imperfect process of sociability of Joint Comprehensive Plan of Action (JCPOA) in the field of notifying and reporting the news, given that the Kayhan newspaper completely covered the headlines and the news in the negative direction, and the Hamshahri has also taken a completely neutral approach. In the meantime, the only daily newspaper that has been relatively positive towards sociability of Joint Comprehensive Plan of Action (JCPOA) is Etemad. On the other hand, the manner of coverage, the type of approach to the news in these three media, was less analytical and had the most serious aspect of news and information, rather than the educational approach and leading role.

    Keywords: Sociability of Joint Comprehensive Plan of Action (JCPOA), Parsons Functionalis, Public Domain of JCPO, Power (authority), Framework Making, Agenda Setting, General Media Exchange, Mainstream Media, Alternative Media
  • Arash Reisinezhad * Pages 61-89

    Social movements and revolutions have been at the core of the politics and attracted many eyes and thoughts. While much ink has been spilled on the emergence, dynamics, and outcomes of these phenomena, there has been a theoretical void in the explanation of their major driving force(s). Such an unfortunate poverty is no more obvious than in an analysis of the recent movements in the Middle East, known also as the Arab Spring. From this perspective, the present study is an attempt to explain major forces shaping emergence, dynamics, and outcomes of social movements and revolutions. Therefore, the paper will accomplish this mission by combining new concepts of Collective Identity, Cultural Opportunity, Meaning Production, Ideology and Framing, Enemy Recognition with more mainstream ones of Political Opportunity, Mobilizing Networks, and Movement Strategy.

    Keywords: Political Opportunity, Mobilizing Networks, Strategy, Collective Identity, Cultural Opportunity, Meaning Production, Ideology, Framing, Enemy Recognition
  • Narges Soori *, Sara Shariati Mazinani Pages 90-112

    Freedom in the constitutional era was established as one of the rights of the nation in the constitutional amendment. But the short-term deployment of freedom in Iran's society did not last long, which was faced with a crisis of religious legitimacy. This crisis, along with other socio-political structural barriers that existed, resulted in the decline of freedom with the claim of religious illegitimacy. In the face of this crisis, the pro-constitutional scholarstrend sought to rethink the relation of religion and freedom, and in general the relation of religion and constitution to theorize a coherent theory to give religious legitimacy to this new political foundations. Seghato al-Islam Tabrizi is one of the main figures of this trend. In his political treatises, he makes an effort to light on the project of legitimizing constitutionalism and freedom. This article tries to examine the theological arrangements provided by Saghato al-Islam in order to solve the conflict between the religion and freedom and the inner coherence of his theoretical plan. The theoretical approach taken to study the present problem is an analysis that Tocqueville offers of the religion and freedom ratio in the book of “democracy in America”.

    Keywords: freedom, Crisis of Religious Legitimacy, Secularization, Sanctification
  • Mohammad Taghi Ghezelsofla * Pages 113-131

    Political philosophy, in spite of its importance in contemporary times, has been criticized for reasons such as abstract approach or other environmental factors. In recent decades, congregations, neo-pragmatists and postmodernists have each criticized the utopian and unrealistic approach of the past political philosophy and defending the necessity of rethinking and adopting the modern components. Based on this condition, this article wants to answer the question of "what are the coordinates of contemporary political philosophy"? The hypothesis is that political philosophy has removed its utopian character which means it has come close to the theory of "life and practice" instead of the "theory of truth". Some of the utopian features are, according to the conditional-state situation, pragmatic rotation, the practice of dialogue, and also the focus on the category of justice. The present article is in the critical normative framework and written in an analytical-descriptive manner.

    Keywords: Micro-utopia, Political Philosophy, Normativism, Dialogue, justice
  • Mosaddegh Ganjkhanlou *, Hamid Ahmadi, Mohammad Bigdeli Pages 132-159

    Political philosophy, in spite of its importance in contemporary times, has been criticized for reasons such as abstract approach or other environmental factors. In recent decades, congregations, neo-pragmatists and postmodernists have each criticized the utopian and unrealistic approach of the past political philosophy and defending the necessity of rethinking and adopting the modern components. Based on this condition, this article wants to answer the question of "what are the coordinates of contemporary political philosophy"? The hypothesis is that political philosophy has removed its utopian character which means it has come close to the theory of "life and practice" instead of the "theory of truth". Some of the utopian features are, according to the conditional-state situation, pragmatic rotation, the practice of dialogue, and also the focus on the category of justice. The present article is in the critical normative framework and written in an analytical-descriptive manner.

    Keywords: Micro-utopia, Political Philosophy, Normativism, Dialogue, justice