فهرست مطالب

فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی
پیاپی 33 (پاییز 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/07/09
  • تعداد عناوین: 6
|
  • زینب امیدیان* صفحات 1-26
    دانش «نسب شناسی» از شاخه های علم تاریخ و شعبه ای از تاریخ نگاری جاهلی است که در دوره اسلامی نیز رشد سریع یافته است. در این میان هشام کلبی (د. 204 ق.) به عنوان نخستین مولف و تدوینگر انساب، سهم بسزایی در شکل گیری و شکوفایی این علم دارد که دو متن مهم یعنی جمهره النسب و نسب المعد و الیمن الکبیر از او در این زمینه بر جای مانده است که ویژگی بارز آن ها پرداختن به نسب تمام قبایل عرب است. با وجود این، هنوز این انساب نگاشته های او چنان که بایسته است مورد توجه پژوهشگران قرار نگرفته است. از این رو، مسئله ی مقاله حاضر مطالعه و تحلیل انساب نوشته های ابن کلبی است تا از طریق آن دریابد چرا در دوره ی نخست عباسی وی با فرارفتن از نسب نگاری چند قبیله ی محدود به عنوان سنت غالب به تولید متون پیش گفته دست یازید. رویکرد اتخاذشده در این تحلیل رویکرد معناکاوی است که در آن گفت وگوی میان متن انساب نوشته ها با نویسنده (هشام کلبی) و بافت اندیشه ای و فرهنگی زمانه ی متن بررسی و تبیین می شوند. نتایج این واکاوی نشان می دهد ابن کلبی متاثر از ضرورت احساس نیاز قومیت عرب به هویت سازی دست به تولید انساب نوشته های مذکور زد. او ضمن بازنمایی انساب قوم عرب، با به کارگیری عناصری چون گذشته مشترک تاریخی، پیوندهای مشترک اعتقادی و برگزیده شدن پیامبری از دل قوم عرب و همچنین سرزمین مشترک یک هویت عربی اسلامی غرورآفرین برای قوم عرب در متون خود پدید آورد.
    کلیدواژگان: هشام کلبی، تحلیل معنا، انساب نگاشته ها، هویت
  • سید ماهیار شریعت پناهی* صفحات 27-45
    دانش جراحی یکی از فرازهای مهم طب سنتی در دوره اسلامی است. با بررسی تالیفات در حوزه جراحی های زنان و زایمان، برخی اصول ثابت و رایج قابل ترسیم است که به صورت قوانین ثابت مورد پذیرش و استفاده اکثر جراحان بوده است. استخراج این اصول، اولین موضوع و بررسی تکنیک های جراحی زنان و زایمان نیز موضوع دوم این تحقیق است. روش پژوهش توصیفی تطبیقی با تحلیل اطلاعات است. نتایج این تحقیق، موید این فرضیه است که جراحان در دوره اسلامی شناختی واضح و متمایز از انواع بیماری های زنان و زایمان داشته اند. اصل ابتدایی تشخیص افتراقی بوده است. تکنیک های جراحی نیز شامل قطع کردن و شکافتن بوده که در درمان بیماری های اندام های تناسلی همچون بواسیر و رتقاء، بیماری های کلیوی همچون سنگ مثانه، و زایمان همچون خروج جنین مرده و جفت استفاده می شده است. طیف گوناگونی از ابزارهای تخصصی از جمله سرشکن، لولب، قلاب و نیشتر نیز در این جراحی ها به کار می رفته اند.
    کلیدواژگان: جراحی زنان و زایمان، دستگاه تناسلی، دستگاه ادراری، اصول، تکنیک، دوره ی اسلامی
  • علی محمد طرفداری* صفحات 47-70
    پیشینه ی بررسی ها و کاوش های باستان شناسی جدید و علمی در ایران به طور عمده به دوره ی قاجاریه بازمی گردد. هرچند پیشینه ی مطالعات شرق شناسی اروپاییان در ایران از دوران قاجار فراتر است، اما تا دوره ی قاجارها باستان شناسی علمی در ایران معنا و مفهوم چندانی نداشت و مطالعات ماموران و شرق شناسان اروپایی در ایران عمدتا بر شناسایی آثار باستانی ایران متمرکز بود و کمتر حفاری های باستان شناسانه ی علمی را در بر می گرفت. در پژوهش حاضر، با رویکرد توصیفی تحلیلی و با بررسی مهم ترین آثار و گزارش های سیاحان و شرق شناسان اروپایی درباره ی آثار تاریخی و باستانی، اشیای عتیقه و کاوش های باستان شناسانه در ایران، مسئله ی اصلی پژوهش یعنی چگونگی جست وجوها و کاوش های باستان شناسانه ی شرق شناسان اروپایی و گسترش باستان شناسی عتیقه محور در ایران عهد قاجار مورد ریشه یابی و تحلیل قرار گرفته است. یافته های مطالعه ی حاضر نشان می دهد که شرق شناسان اروپایی دوره ی قاجار نقشی محوری در شروع و گسترش کاوش های باستان شناسانه ی عتیقه محور و تبدیل آثار تاریخی و هنری ایران به کالاهای تجاری و ایجاد بازار برای «عتیقه جات»  ایرانی و خروج بخش عظیمی از میراث فرهنگی و تاریخی ایران به اروپا و سایر کشورهای جهان داشته اند.
    کلیدواژگان: باستان شناسی، شرق شناسی، دوره ی قاجاریه، گنج یابی، تجارت عتیقه جات
  • حیات مرادی*، فاطمه ده باشی صفحات 71-90
    با انتقال خلافت فاطمی به مصر در عصر میانه اسلامی، کارگزاران ایرانی فعال در سازمان دعوت، در مقام مذهبی داعی الدعات و حجت، در داخل و خارج قلمرو به نشر و تبلیغ دعوت پرداختند. داعیان ایرانی همانند حمیدالدین کرمانی، الموید فی الدین شیرازی و ناصرخسرو با مشارکت علمی در نشر و تحکیم قدرت مذهبی و سیاسی ائمه فاطمی در برابر مخالفان نقش بارزی ایفا نمودند. پژوهش حاضر به روش توصیفی تحلیلی، مشارکت علمی کارگزاران ایرانی را تحلیل و تبیین نموده است. به نظر می رسد داعیان ایرانی از طریق مناظرات علمی، تدریس و تالیف به تبیین مشروعیت ائمه فاطمی و رد دیدگاه مخالفان مبادرت نمودند.
    کلیدواژگان: داعیان ایرانی، فاطمیان، حجت، داعی الدعات
  • محمدصادق میرزاابوالقاسمی* صفحات 91-113
    در حال حاضر، سند وقف نامه ای در دست است که بخشی از موقوفه مندرج در آن به موضوع تعمیر طاق قدیمی قرآن شیراز و نسخه قرآن روی آن، موسوم به «قرآن هفده من»، اختصاص یافته است. این سند، با توجه به تخریب کامل طاق قرآن در دوران پهلوی اول و فقدان اسناد و اطلاعات مکفی از آن، حائز اهمیت فراوان است و بررسی آن می تواند، غیر از مباحث مربوط به سنت حسنه وقف، در مطالعات فرهنگ عامیانه و تاریخ محلی نیز مفید واقع شود. از همین رو، هدف این مقاله بررسی و شناخت ابعاد تاریخی و شرعی وقف نامه تعمیر طاق قرآن و قرآن هفده من، به همراه بررسی مشخصات ظاهری و بازخوانی متن آن خواهد بود. مقاله پیش رو با ماهیت و روش تحقیق تاریخی تحلیلی، و برمبنای گردآوری اطلاعات به روش میدانی و کتابخانه ای نوشته شده است. بررسی محتوای این وقف نامه نشان می دهد موقوفه کرآباد باغچه کوچکی در دامنه کوه سمت غربی طاق قرآن و در حدود فعلی صفه آرامگاه خواجوی کرمانی و تکیه مشرقی بوده است. با توجه به تاریخ تخریب طاق قدیمی قرآن، به احتمال زیاد از عواید این موقوفه هیچ گاه برای تعمیر طاق قرآن و قرآن هفده من استفاده نشده است. حدود این موقوفه نیز در محوطه سازی آثار تاریخی مذکور محو شده است.
    کلیدواژگان: اسناد شرعی، وقف نامه، طاق قرآن، قرآن هفده من، شیراز
  • علی ناظمیان فرد*، سمیه آهنگر دارابی صفحات 115-140
    پیامبر اسلام از همان ابتدای رسالت خود ماموریت یافت تا خدایی را که به معرفت او دست یافته بود به ساکنان شرک زده ی مکه معرفی کند و آنها را به توحید و یکتاپرستی فراخواند. او می دانست که ساختار متصلب فکری و اجتماعی مکه انجام چنین ماموریتی را با دشواری هایی همراه خواهد کرد. به رغم موانع موجود، پیامبر چه شیوه ای را در مواجهه با مشرکان در پیش گرفت و چگونه توانست کارنامه ی کامیابی را برای خود رقم بزند؟ یافته های این پژوهش که مبتنی بر روش کیفی و رویکرد توصیفی تحلیلی است، نشان می دهد که نوع مواجهه ی پیامبر با مشرکان قریش در دوره مکی متفاوت از دوره مدنی بود. او در دوره ی مکی کوشید تا از موضع معرفتی، نظام فکری و اعتقادی آنها را به چالش کشد و با تکیه بر توحید اسلامی به نفی و طرد انگاره شرک روی آورد؛ اما در دوره ی مدنی، با عنایت به شکل گیری هویت نوین دینی سیاسی در دولت شهر مدینه، توانست هویت سیاسی و دینی مشرکان مکی را پس از نزول آیات جهاد به چالش بکشد و سرانجام با فتح مکه و غلبه ی گفتمان توحیدی، اندیشه ی یکتاپرستی را بر این شهر مستولی سازد و کارنامه درخشانی را برای خود رقم بزند.
    کلیدواژگان: پیامبر، مشرکان، توحید، شرک، معرفت، هویت
|
  • Zeinab Omidiyan* Pages 1-26
    Science of "Genealogy" was one of the branches of History and Historiography during the age of Jāhilīyah (age of ignorance) which has grown rapidly in the Islamic era. In this context, Hisham Kalbi (d. 204 AH. / 819 AD.), as the first author and editor of Genealogy, has a great contribution to the formation and prosperity of this science, with two important texts, the Jamharat Al-Ansab and Nasab Ma'ad wa-l-Yaman al-Kaybir, which had remained from him in this field and their characteristic feature is to refer to the descendants of all the Arab tribes. However, his books on Genealogy have not yet been taken into consideration by the researchers as required. Therefore, the issue of this article is to study and analyze Ibn Kalbi’s books on Genealogy in order to find out why he had gone beyond the predominant tradition and traced the linage of more tribes for producing the aforementioned texts during the first period of Abbasid era. The approach adopted in this analysis is a semantic approach in which the conversation between the text of Geologies with the writer (Hisham Kalbi) and the contexture of thought and culture of the text will be studied and examined. The results of this analysis indicate that Ibn Kalbi was influenced by the necessity of the need for Arab ethnicity for identifying themselves and produced these texts on Genealogy. He created prideful Arabic-Islamic identity for Arab nation in his texts through representing the Genealogy of Arab nation, using elements such as common historical past and :union: belief and selection of the Prophet from the heart of Arab nation.
    Keywords: Hisham Kalbi, Semantic Analysis, Genealogies, Identity
  • Sayyed Mahyar Shariat Panahi* Pages 27-45
    Surgical science is one of the important aspects of traditional medicine in the Islamic period. By reviewing the compilations in the field of gynecology and obstetrics some common and well-documented principles can be traced that have been accepted by the majority of surgeons as the fixed rules. The extraction of these principles is the first issue and the examination of gynecological surgery techniques, is also the second issue of this study. The method of this study is descriptive-comparative with analysis of information. The results of this research confirm the hypothesis that surgeons have had a clear and distinct recognition of different types of women’s diseases during Islamic period. The primary principle was differential diagnosis. Surgical techniques included: cutting and splitting which used to treat genital diseases such as hemorrhoids, renal diseases such as bladder-stone, and delivery, such as bringing out the dead embryos and pairs. A variety of specialized tools, including intrauterine device, hooks and scalpels, were also used in these surgeries.
    Keywords: Gynecology, Obstetrics Surgery, Genital, Urinary System, Principles, Technique, Islamic Period
  • Ali Mohammad Tarafdari* Pages 47-70
    The history of new and scientific archaeological researches in Iran mainly dates back to the Qajar period. Although the history of European Oriental studies in Iran has exceeded the Qajar era, however, until the aforementioned period, scientific archeology in Iran did not have much meaning and European officials and Orientalists studies in Iran mainly focused on the identification of Iranian antiquities and few scientific archaeological excavations. The present study has analyzed the main issue of this research namely the circumstances of European Orientalists’ excavations and the development of antiquarian archeology in Iran during Qajar Era through a descriptive-analysis approach based on the most important works and records of travelers and Orientalists about the historical and ancient objects, antiques and archeological excavations in Iran. The findings of this study show that the European Orientalists played the main role in the initiation and expansion of archeological studies based on antiquarian detection, conversion of Iranian historical artifacts into commercial goods and the creation of a market for Iranian antiques and withdrawal of a large part of Iran's cultural and historical heritage to Europe and other countries in the world, during Qajar era.
    Keywords: Archeology, Orientalism, Qajar Era, Treasure Hunting, Antique Trade
  • Hayat Moradi*, Fatemeh Dehbashi Pages 71-90
    With the relocation of the Fatimid caliphate to Egypt during the Islamic Middle ages, Iranian agents who were active in da'wa (invitation) organization as the religious rank of Dā'ī al-Du'āt and Hojjat (proof), started to promote and propagate inside and outside of the territory. Through scientific contribution in distribution and consolidating Fatimid’s religious and political power, Iranian dā'īas such as Hamid al-din Kermani, Al-Mu’ayyad Fid-din Shirazi and Nāsir Khusru played a significant role against opponents. The present study analyzes and explains the scientific contribution of Iranian agents through a descriptive-analytical method. It seems that Iranian dā'īas had explained the legitimacy of Fatimid Imams and rejected the views of opponents through scientific debates, teaching and writing.
    Keywords: Iranian Dā'īas, Fatimids, Hojjat, Dā'ī al-Du'āt
  • Mohammad Sadegh Mirzaabolghasemi* Pages 91-113
    There is a waqf document available in which part of the endowment is dedicated to the issue of repairing the old vault of Qur'an in Shiraz and the Qur'an manuscript in it, called the “Qur'an-e Hefdah Man”. Due to the complete destruction of vault during the first Pahlavi period and the lack of accurate documents and information about it, this document is of great importance and besides issues related to the tradition of waqf, reviewing it will be useful in folk culture and local history studies. Therefore, the aim of this article is study and recognition of historical and canonical aspects of the endowment for the repairment the vault of the Qur'an and the Qur'an-e Hefdah Man along with studying its outward appearance and reviewing its text. This article is written in historical-analysis approach based on gathering information in field research and library methods. The study of the content of this endowment shows that the endowment of Korābād was a small garden on the hillside of the mountain located in the western side of the vault of the Qur'an and the present area of the platform of the Khwaji Kermani’s tomb and the eastern Tekyeh. Due to the date of destruction of the old vault of Qur'an, it is most probably that the revenue of this endowment has never been used for the repairment of the vault of Qur'an and the Qur'an-e Hefdah Man. The verge of this endowment has disappeared during the landscaping of aforementioned monuments.
    Keywords: Canonical Document, Endowment, Vault of Qur'an, Qur'an-e Hefdah Man, Shiraz
  • Ali Nazimian Fard*, Somayeh Ahangar Darabi Pages 115-140
    From the early beginning of his mission, the Prophet of Islam (pbuh) was ordered to introduce the God, who had come to his knowledge, to the pagans inhabited in Mecca and invite them to the monotheism and unitarianism. He knew that the racked intellectual and social structure of Mecca will create some difficulties in the way of his mission. In spite of the obstacle, which method was selected by the Prophet to confront pagans and how he could make a significant achievement? The findings of the present study which is on the descriptive-analysis method show that his policy for confronting pagans of Quraysh in Mecca and Medina was different. During the Meccan period, he tried to challenge the intellectual and theological system of the pagans and deny and reject polytheism through Islamic monotheism while in Medina he could challenge the political and religious identity of Meccan pagans after the revelation of verses of Jihad through the formation of new religio-political identity on the city-state of Medina and finally with the conquest of Mecca and the hegemony of monotheism discourse, he could prevail the unitarian thought in that city and made a brilliant achievement for himself.
    Keywords: Prophet, Polytheists, Monotheism, Polytheism, Cognition, Identity