فهرست مطالب

New Applied Studies in Management, Economics & Accounting - Volume:1 Issue: 4, 2019

Journal of New Applied Studies in Management, Economics & Accounting
Volume:1 Issue: 4, 2019

  • تاریخ انتشار: 1398/03/04
  • تعداد عناوین: 7
|
  • حبیباللهدانایی، مرسده هاشمی* صفحات 7-22
    چکیده هدف از این تحقیق بررسی تاثیر کیفیت خدمات آفلاین، کیفیت خدمات الکترونیکی، رضایت الکترونیکی، تعهد و اعتماد بر وفاداری الکترونیکی کاربران سامانه دیوار است. جامعه آماری تحقیق شامل کاربران سامانه دیوار در سال 1397 بوده و تعداد آنها نامحدود میباشد که با روش تصادفی ساده تعداد 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات، توصیفی - همبستگی است. بر حسب روش تحقیق و نوع داده های مورد نیاز در این پژوهش، ابزار مورد استفاده، پرسشنامه استاندارد میباشد. برای اندازه گیری پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آن برابر 0/871 به دست آمد. براساس نتایج به دست آمده در مورد هر یک از مقیاس های مورد استفاده در سطح اطمینان 5%، مقدار آماره t-value بزرگتر از 1/96 می باشد که نشان میدهد همبستگی مشاهده شده در تمامی فرضیه های تحقیق معنادار می باشد.
    کلیدواژگان: کیفیت خدمات آفلاین، کیفیت خدمات الکترونیکی، رضایت الکترونیکی، تعهد، اعتماد
  • الهام نوبهار، ربابه بهلولی، مصطفی رئیسی سرکندیز * صفحات 23-43
    با عنایت به اهمیت تامین مالی در پروژه های سرمایه گذاری و راه های مختلف تامین مالی، انتخاب بین شیوه های تامین مالی را می توان با توجه به نوع اثرگذاری هرکدام بر رشد تولید معطوف نمود. بدین منظور در این مطالعه، منابعی نظیر سرمایه گذاری خارجی، بدهی خارجی، درآمدهای نفتی و غیر نفتی به عنوان روش های تامین مالی در ایران مورد بررسی قرار گرفته اند. درگام نخست از مدل BVAR تحلیل های مبتنی بر تجزیه واریانس و توابع عکس العمل آنی به منظور تحلیل کمیت و کیفیت واکنش متغیرهای الگو نسبت به یکدیگر و نیز واکنش متغیر اصلی مورد بررسی (رشد اقتصادی) نسبت به متغیرهای دیگر استفاده شده است. در گام دوم جهت تحلیل پویایی های مدل از الگوی ARDL استفاده شده- است. دوره زمانی تحقیق 1979 تا 2016 و داده ها به صورت سالیانه می باشند. نتایج نشان می دهد که در کل تامین مالی با فروش نفت، سرمایه گذاری خارجی و بدهی خارجی اثر مثبت بر رشد اقتصادی دارد ولی اثر درآمدهای نفتی بیشتر و سریعتر از سایرین است.
    کلیدواژگان: رشد اقتصادی، تامین مالی، ARDL، BVAR، توابع عکس العمل آنی
  • علی اکبری* صفحات 44-63
    آینده نگری تکنولوژی توجه بسیاری از سیاست گذاران، دانشمندان و محققان جامعه دانشگاهی چین را به خود جلب کرده است. این مقاله، در راستای تحلیل ویژگی های جهانی آینده نگری تکنولوژی، بطور سیستماتیک به خلاصه سازی و بحث در مورد مطالعات آکادمیک، اقدامات دولتی و کاربردهای سیاسی با توجه به آینده نگری تکنولوژی در چین، با روش های کتاب سنجی، مصاحبه های کارشناسان و مطالعات کتابخانه ای می پردازد. شواهد مطالعه نظری و فعالیت های عملی نشان می دهد که آینده نگری و بینش تکنولوژی به سرعت در کشور چین توسعه یافته است. این روند توسعه را می توان به سه دوره تقسیم کرد: دوره های اکتشاف، توسعه سریع، و رشد و بلوغ. فعالیت های آینده نگری تکنولوژی در چین، سهامداران و ذینفعان را قادر می سازد تا با یکدیگر همفکری نموده و این موضوع منجر به فرهنگ آینده نگری تکنولوژی می شود. بعلاوه، بسیاری از مسائل در توسعه و برنامه ریزی همراه با علم، فناوری و نوآوری زمانی می تواند حل شود که رویکردهای جامع برای فعالیت های پیش بینی فناوری، از جمله بررسی گسترده دلفی (Delphi)، تحلیل سناریو، ره نگاشت فناوری، و کتاب سنجی و غیره اتخاذ شده باشد. اخیرا، آینده نگری تکنولوژی نه تنها یک ابزار ضروری است، بلکه به طور وسیعی در کشور چین به منظور توسعه برنامه ریزی و سیاست های مرتبط با فعالیت های علمی، فناوری و نوآورانه مورد استفاده قرار گرفته است. متناوبا، روش شناسی آینده نگری تکنولوژی چینی و کاربرد آن در علم و برنامه ریزی فناوری، بیشتر باید بهبود یابد.
    کلیدواژگان: آینده نگری تکنولوژی، مطالعات آکادمیک، اقدامات دولتی، کاربردهای سیاسی، چین
  • حسین عسکریان، علی کارشناسان* صفحات 64-80
    پژوهش حاضر، در پی ارزیابی و تحلیل عملکرد بانک صادرات در واگذاری اعتبارات خرد به اقشار کم درآمد در شهر تهران می باشد. جامعه آماری مورد نظر در این پژوهش، مدیران شعب بانک صادرات در شهر تهران بوده که طی 1397 مورد پایش و جمع آوری اطلاعات قرار گرفته اند. روش نمونه گیری در این پژوهش چند مرحله ای - سالهای 1396 است، بر اساس فرمول کوکران، نمونه آماری مورد نظر در این پژوهش، 215 نفر بدست آمده است. همچنین برای گردآوری داده های مورد لزوم در این تحقیق، از پرسشنامه های استاندارد استفاده شده است. روش تحقیق، توصیفی - همبستگی بوده و از لحاظ هدف در دسته تحقیقات کاربردی به شمار می آید. برای سنجش فرضیات نیز از آزمون های همبستگی اسپیرمن، تی تک نمونه ای، فریدمن و تیاستیودنت زوجی استفاده شده است. طبق نتایج مشاهده شده از آزمون فرضیات، بر اساس آزمون همبستگی اسپیرمن، میان شاخص های ارزشمندی، مالی، فرآیندهای کاری داخلی و رشد و یادگیری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بر اساس آزمون تی تک نمونه ای، شاخص های ارزشمندی، مالی، فرآیندهای کاری داخلی و رشد و یادگیری در سطح اطمینان 95 درصد، دارای میانگین پایین تر از عدد 3 (طیف وسط لیکرت)، بوده و از این رو از وضعیت مطلوبی برخوردار نبوده اند. از سویی براساس آزمون فریدمن، شاخص ارزشمندی از بالاترین اهمیت برخوردار بوده و شاخص های مالی، فرآیندهای کاری داخلی و رشد و یادگیری در اولویت های بعدی قرار می گیرند. در نهایت، نتایج حاصل از آزمون تی استیودنت زوجی نیز نشان داده که میان وضع موجود و مطلوب شاخص های واگذاری اعتبارات خرد بانکی، شکاف معناداری وجود دارد.
    کلیدواژگان: واگذاری اعتبارات خرد بانکی، ارزشمندی، مالی، فرآیندهای کاری داخلی، رشد و یادگیری
  • محمد فرهنگ دوست صفحات 81-91
    دست یابی به رشد اقتصادی و افزایش سطح زندگی و رفاه عمومی همواره جزو اهدافی است که دولت های مختلف جهان در پی آن هستند؛ در مطالعات اقتصادی، شناسایی عواملی که رسیدن به این اهداف را تسهیل می کنند نقش بسزایی دارند. از طرفی دیگر از دیرباز بررسی نقش جمعیت و آثار آن بر جوامع مختلف، کانون توجه اندیشمندان بوده است. در این راستا هدف اصلی این تحقیق، بررسی رابطه شهرنشینی و رشد اقتصادی در ایران طی دوره ای 40 ساله می باشد. تجزیه و تحلیل داده ها در مقاله حاضر با استفاده از روش اقتصادسنجی تصحیح خطای برداری (VECM) انجام شده است. نتایج نشان می دهد در بلندمدت، افزایش جمعیت شهری منجر به افزایش رشد اقتصادی می گردد. همچنین یافته های تحقیق بصورت کلی نشان می دهند که افزایش شهرنشینی از طریق صرفه جویی در مقیاس و تخصص گرایی، آثار قابل توجهی را بر رشد بهره وری، اشتغال و تولید دارد.
    کلیدواژگان: رشد اقتصادی، شهرنشینی، الگو تصحیح خطای برداری
  • محسن میری، مهدی احراری صفحات 92-103
     صنعت بیمه نقش مهمی در تولید ناخالص ملی ایران ایفاء می کند و اولویت بندی در تخصیص منابع که همواره بزرگترین چالش بشر بوده است در میان شعب این شرکت ها صرفا با معیارهای مالی و سطح فروش (پرتفولیو) آنها صورت می پذیرد و باعث ایجاد رقابت ناسالم بین شرکت های بیمه و حتی شعب یک شرکت می گردد. در این تحقیق بر آن شدیم تا با استفاده از مدل های تصمیم گیری با معیارهای چندگانه، شعب را بر اساس سطح کیفیت خدمات شان شناسایی  و نسبت به ارائه الگویی جهت درجه بندی آنها قدم برداریم تا با حذف ارقام و کمیت ها، یک رقابت سالم میان شعب یک شرکت و شرکت های متفاوت بیمه ای فراهم شود. تحقیق حاضر در سال 1397 انجام شد و در این راستا ابتدا اوزان ماتریس های تصمیم گیری بدست آمده از سروکوال، توسط روش فرآیند تحلیل شبکه محاسبه و سپس با استفاده از مدل تاپسیس، شعبه ها درجه بندی شدند. نتایج این مطالعه نشان می دهد که میان رتبه بندی توسط الگوی علمی ارائه شده و روش های سنتی تفاوت وجود دارد و میزان پرتفولیو، معیار مناسبی برای درجه بندی شعب به منظور تخصیص منابع به آنها نمی باشد.
    کلیدواژگان: سروکوال، ANP، تاپسیس، صنعت بیمه، درجه بندی
  • رزگار رحمانی صفحات 104-118
    هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ارزش برند و وفاداری مشتری با محوریت ارزش مشتری در میان مشتریان گوشی آیفون شهر سنندج در سال 1396 است. پژوهش حاضر از دسته پژوهش های کاربردی و از نوع تحقیق توصیفی پیمایشی و در تقسیمات تحقیقات توصیفی از نوع روش تحقیق همبستگی است. بدین منظور  با توجه به قدرت آزمون 0.80، اندازه اثر 0.3 و  خطای 0.01 تعداد120 نمونه به روش تصادفی نمونه برداری شد. ابزار نمونه برداری، پرسشنامه استاندارد است که بعد از انجام روایی صوری با کمک اساتید، تحلیل عاملی تاییدی آن نیز با استفاده از نرم افزار Smart PLS مورد تایید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه به کمک ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد و مورد تایید قرار گرفت. برای بررسی فرضیات اصلی و فرعی از  مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج حاکی از آن است که بین ارزش برند و ارزش مشتری در میان مشتریان گوشی آیفون شهر سنندج رابطه معنی دار وجود دارد. همچنین بین ارزش مشتری و وفاداری مشتری نیز رابطه معنی دار وجود دارد. از طرفی بین ابعاد ارزش برند و ارزش مشتری در میان مشتریان گوشی آیفون شهر سنندج رابطه معنی دار وجود دارد و بین ابعاد ارزش مشتری بجز ارزش احساسی با وفاداری مشتری نیز رابطه معنی دار وجود دارد.
    کلیدواژگان: ارزش برند، وفاداری مشتری، ارزش مشتری