فهرست مطالب

فصلنامه تاریخ
پیاپی 46 (پاییز 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/08/16
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مهرناز برزویی *، مهسا عباس شیرازی صفحات 10-35
    معماری هر تمدنی بیانگر مظاهر آن تمدن است و وابستگی بسیاری با شیوه نگرش،اوضاع اجتماعی، رشد جوامع و هنر هر قوم دارد. این مقاله به بررسی معماری در دوره هخامنشی و ساسانی پرداخته و با بهرهگیری از منابع موجود،معماری و سبک مورد استفاده در این دو دوره را معرفی نموده و سپس به مقایسه آنها پرداخته است. کاخ ها، قلعه ها واستحکامات نظامی، بناهای مذهبی، آرامگاه ها، سنگ نگاره ها، کتیبه ها و دیگر آثار موجود بیانگر آن است که معماری نشان دهنده ارزش های فرهنگی، اقتصادی، مذهبی و عظمت و قدرت شاهنشاهی است. هخامنشیان در معماری نیز مانند سیاست به تلاش در راه سازماندهی و برانگیختن تعداد زیادی از اقوام و نژادها و فرهنگ های گوناگون پرداختند.معماری هخامنشی در طرح و کلیات استقلال داشت و به عنوان شیوه پارسی مطرح است. با سقوط شاهنشاهی هخامنشی و تسلط یونانیان و سپس روی کار آمدن اشکانیان، شیوه پارتی جایگزین آن شد که از نظر طرح، عناصر،تزیینات، اجرا و حتی مصالح با شیوه پارسی متفاوت بود. شیوه جدید هر چند شالوده معماری دوره ساسانی را شکلداد، اما به جهت تنوع طرح ها، اجزا و عناصر بکاررفته و نیز اقتباس زیاد از معماری مناطق مختلف، بیشتر یک مرحله انتقالی و مجموعه ای از تجربه ها محسوب می شد که تاثیر پذیری از معماری هخامنشی در آن مشخص است. بعد ازپارت ها و روش یونان گرایی سطحی شان تمدن کهن ایران دوباره در حکومت کشور زنده شد. به دلیل اینکه شیوه معماری پارتی در موارد کمی تاثیر در معماری ساسانی داشته از آن گذشته ایم و به معماری ساسانی پرداخته ایم. باتوجه به وسعت قلمرو هخامنشی و ساسانی و وجود ملت ها و فرهنگ های گوناگون، تنوع در سبک معماری ابن دو دوره مشهود است. ساسانیان در ساخت بناهای مختلف علاوه بر اینکه از دوره های پیشین الگو گرفته اند، در جهت رشد و توسعه معماری قدم برداشته و به سبک و معماری بناها و کاخ ها، مصالح و تزیینات بکار رفته در بناها توجه داشتند که در این مقاله به آن پرداخته شده است
    کلیدواژگان: دوره هخامنشی، دوره ساسانی، معماری، کاخ ها، بناهای مذهبی
  • عباسعلی فراهتی، لیلا زارعی شهامت* صفحات 36-56
    امام حسن عسگری (ع،) در مدت کوتاه امامت خویش، با سه تن از خلفای عباسی معاصر بود. آنان از هر سو آن حضرت (ع) را تحت کنترل داشتند. شرایط بحرانی که ائمه (ع) در زمان عباسیان با آن رو به رو شدند ایشان راواداشت تا ابزار جدیدی را برای ارتباطات با اعضای جامعه ی خود جستجو کنند. وظایف این نهاد به امور مالی محدود نبود؛ وظایف ارشادی، ارتباطی و سیاسی را نیز شامل میشود. نظام زیرزمینی ارتباطات (دیوان وکالت) از عصرامامت امام باقر (ع) آغاز و این سازمان به طور مداوم و مستمرتا عصر غیبت کبری به فعالیت خود ادامه داد. به این معنا که در عصر هیچ یک از ائمه کار این نهاد به تعطیلی کشیده نشد. دوران منتهی به عصر غیبت به ویژه عصر امامحسن عسگری (ع) یکی از حساسترین و مهمترین دوران فعالیت این نهاد است. در این تحقیق تلاش شدهاست باروش توصیفی- تحلیلی، به واکاوی ساختار و کارکرد سازمان وکالت در عصر امام حسن عسگری(ع،) و نقش آنحضرت (ع) در تقویت آن مورد بررسی قرارگیرد. برآیند این پژوهش حاکی از آن است که در راس این سازمان امامحسن عسگری قرارداشت سپس عثمان بن عمر به عنوان وکیل ارشد؛ و برخی از برجسته ترین وکلای ایشان به عنوان دستیار وکیل ارشد، وکالت نواحی مختلف را برعهده داشتند؛ و بالاخره وکلای محلی در شهرهای و نواحی مختلف شیعه نشین در قاعده هرم قرارداشتند
    کلیدواژگان: امام حسن عسگری(ع)، سازمان وکالت، شیعیان، خلافت عباسی، وکلا
  • سید سجاد ساداتیزاده، سید مرتضی حسینی شاهرودی*، عبدالله نیک سیرت صفحات 57-76
    سیر تاریخی مساله "اصالت" از موضوعاتی هست که با بررسی و نگاهی دقیق به آن، میتوان از نسبت های ناروابه دیگران جلوگیری کرد. یکی از این شخصیت ها که نسبت های ناصحیح به آن داده میشود، سهروردی میباشد که بهوی نسبت اصالت ماهیتی داده اند؛ موضوع حکمت او انوار است. او نور را به آنچه ظاهر بنفسه و مظهر لغیره است تعریف می نماید. سهروردی بر پایه ی آن چه ظاهر است به بحث درباره ی ساختار حقیقت که مستقیما معلوم ما واقع می شود میپردازد. هدف اصلی پژوهش پیش رو، بررسی بحث دامنه دار اصالت است. معروف است که سهروردی قائل اصالت ماهیت بوده است، اما در واقع اصالت ماهیتی دانستن سهروردی غلطی رایج می باشد. سهروردی مفهوم مطلقماهیت و وجود را امری اعتباری میداند، اما ماهیت موجوده (موجود) را که در عالم واقع دارای آثار خارجی است،حقیقی میداند. البته اصلا در آن زمان بحث اصالت مطرح نبود و آنچه از سوی ایشان مطرح شده و اهمیت داشت مفهوم نور و در مقابل آن مفهوم ظلمت بوده است. وی نور را بنای عالم قرار داده است. یا بهتر است بگوییم ایشان نگاهی انیتی، حضوری، آگاهی، نوری، شهودی دارد و این مسایل در نظام حکمی اشراق اصالت دارند
    کلیدواژگان: نور، وجود، ماهیت، اصالت، اعتباریت، سهروردی
  • سمیرا قزبانپور* صفحات 77-93
    انقلاب مشروطه (1324ه.ق) که حاصل بیداری و مبارزه مردم علیه استبداد عصر قاجار به شمار می رود؛ یکی ازمهم ترین وقایع تاریخی ایران است. اگرچه انقلاب مشروطه از گیلان آغاز نشده بود، اما با این حال مردم گیلان نقش بسیار بزرگی در پیشبرد این انقلاب داشتند که در این بین، عدهای بدون مبارزه نظامی و در دست گرفتن تفنگ، با ابزارقلم و با نشر روزنامه پا به عرصه مبارزه علیه استبداد گذاشتند. اولین روزنامه ای که بعد از استقرار مشروطیت برایخدمت به مشروطه و مشروطه خواهان و برای مبارزه با خودکامگی در رشت در سال 1325ه.ق چاپ و منتشر شد،روزنامه ی «خیرالکلام» با مدیریت فردی به نام «افصح المتکلمین املشی» بود. افصح با توضیح و دفاع از مفاهیم آزادی، استقلال، تکریم مشروطیت، حقوق مردم، قانون، و تظلم خواهی رعیت، به بیان اوضاع سیاسی، اجتماعی وفکری حاکم بر گیلان در دوره مشروطه پرداخته و سبب تنویر افکار عمومی گیلان در این دوره مهم شده است.
    کلیدواژگان: روزنامه ی خیر الکلام، افصح المتکلمین، مشروطه گیلان، مطبوعات
  • علیرضا بهرامی، رضا شعبانی*، سینا فروزش صفحات 94-114
    در طول دو قرن اخیر، با ورود مباحث مدرن مغرب زمین به ایران، اندیشه ی سیاسی به تبع دیگر جنبه های علمیایرانیان، دستخوش تحولات فراوانی شده و در بسیاری از مضامینش از مبانی پیشین خود فاصله گرفته و به سویمباحثی بعضا مخالف با گذشته گام نهاده است.یکی از نخستین بحث های مطروحه در ابتدای ورود مباحث مدرن به ایران مربوط به بحث حق طبیعی می شود.باید دانست این بحث بدلیل تعارض با آمیزه های فقه شیعی تا پیش از دوره ی قاجار هرگز مورد التفات متفکرینایران قرار نگرفت. اما در دوره ی ابتدایی حکومت قاجار به عنوان نقطه ی آغاز ورود مباحث مدرن به ایران توسطجریان روشنفکر ایرانی مورد عنایت واقع شد و آنها با توجه به الگوهای غربی خود در این زمینه به بحث پیرامون آنپرداختند.در این تحقیق که با روش تاریخی و بررسی اسناد گذشته به نگارش درآمده است مولف به بررسی مساله ی بهوجود آمدن فهم مدرن از مساله ی حق در ایران و تحقیق در آثار نخستین داعیه داران این بحث پرداخته است وتاثیرات آن را در اندیشه ی نخستین روشنفکران ایرانی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.
    کلیدواژگان: حق، مدرنیته، ایران، روشنفکران، آزادی، اندیشه سیاسی
  • مجتبی گراوند*، ایرج سوری صفحات 115-138
    هدف مقاله حاضر، تبیین چگونگی و منشا اجماع گفتمانی اعتدالیون مذهبی و روشنفکران در پیدایش انقلابمشروطیت می باشد. حاکمیت مطلقه سیاسی و سنت گرایی فرهنگی از علل اصلی غفلت از توجه به اصلاح امور وترقی و پیشرفت از سوی نیروهای طرفدار اصلاحات ارزیابی شد. لذا این هدف مشترک، باعث اجماع گفتمانینیروهای مذهبی میانه رو و روشنفکران برای تغییر ماهیت مطلقه حکومت و تعدیل ساختار سیاسی و مشارکت نمایندگان مردمی گردید. از یافته های پژوهش، اصلاح ساختار مطلقه سیاسی و سنت گرایی حکام از دلایل واپسگرایی آنان ارزیابی شده است. مشروطه الگویی سیاسی و وارداتی بود که نوع انتظارات ایرانیان از آن متناسب با کشش جامعه نبود. همچنین شرایط فرهنگی و قومی و تاریخی ایران این دوره آمادگی ذهنی و عینی پذیرش الگوهای نوین رانداشت و تطبیق عقلانی نیز صورت نگرفت. توزیع قدرت و نقش مردم در سرنوشت خود،کسب استقلال سیاسی واقتصادی، مبارزه با استعمار و نفوذ آنان، دستیابی به مولفه هایی مانند توسعه، رفاه، بهره مندی از دستاوردهای نوین همگی سبب اجماع گفتمانی طرفدارن مشروطه برای تغییرات ساختاری و عینیت یابی آن بود. این پژوهش در صدداست با روش توصیفی - تحلیلی و بر مبنای مطالعات کتابخانه ای و تحلیل گفتمان به چگونگی شکل گیری و عللبنیادی این ائتلاف ملی و بسترهایی که موجب حرکت انقلابی گردید، بپردازد.
    کلیدواژگان: انقلاب مشروطیت، اجماع گفتمانی، قاجار، سلطنت
  • محمد اخوان، لیلا زارعی* صفحات 139-159
    امیرالمومنین علی (ع)، خود و اهل بیت رسول اکرم (ص) را احق بر مردم نسبت به امر خلافت و ولایت، میدان دو در موارد بسیاری در کتاب شریف نهج البلاغه از غصب حق خویش گلایه کرده اند. شکوه و اعتراض حضرت علی(ع) را میتوان با سه شاخص مهم «فلسفه سیاسی»، «جامعه شناسی سیاسی» و «شایسته سالاری» شناخت. این شاخصه ها در طول یکدیگر قرار دارند به این معنی که لازمه ی ثبات حکومت، مشروعیت الهی رهبر است. ولی در تحقق عملی حاکمیت، حضور و انتخاب مردم نیز لازم است. با توجه به اهمیت موضوع انتخاب رهبر و دیدگاه های مختلفی که در این باب در فرق اسلامی مطرح شده است، پژوهشی در این زمینه صورت گرفته است. یافته های اینمقاله که براساس روش توصیفی-تحلیلی و منابع کتابخانه ای بدست آمده نشان دهنده آن است که ولایت رهبران اسلامی، در حقیقت نص الهی شناخته می شود؛ به عبارت دیگر ولایت در اصل از آن خداوند است و او ولایت را به نصب خاص خود، که پیامبر اکرم (ص) و امامان معصوم(ع) هستند، واگذار کرده است و در زمان غیبت حضرت ولیعصر (عج) به نصب عام ایشان، که فقیه جامع الشرایط باشد، واگذار شده است. مشروعیت و دموکراسی در فلسفه سیاسی غرب و اسلام، هم از نظر ماهیت و هم از نظر نگرش متفاوت است: در اسلام مشروعیت از ناحیه خداوند و مقبولیت جنبه مردمی دارد و دموکراسی، به مثابه روش است اما در فلسفه سیاسی غرب، مشروعیت همان مقبولیت است و دموکراسی ارزش محسوب میشود.
    کلیدواژگان: امام علی(ع)، نهج البلاغه، ولایت، نصب الهی
  • یعقوب ابراهیمی، آراز نجفی*، فرزاد مافی صفحات 160-174
    طی فصل اول بررسی و شناسایی باستان شناسی کوهپایه ی شهرستان آبیک (شامل محدودهی شمالی دهستان های زیاران، کوهپایه ی شرقی، غربی و اقبال شرقی) واقع در ارتفاعات جنوبی البرز مرکزی، تعداد دو قلعه، چهار امامزاده و پنج حمام تاریخی شناسایی گردید، که با توجه به شرایط اقلیمی منطقه، دارای ویژگی های معماری خاصی هستند.مطالعه ی بناهای تاریخی شناسایی شده در پروژه ی بررسی و شناسایی باستان شناسی کوهپایه ی آبیک، ما را در درک هرچه بهتر ویژگی های معماری این منطقه اعم از نوع کاربرد بنا، روش ساخت و چگونگی استفاده از مصالح گوناگون در بناها، نوع تزئینات، نوع مصالح بکار رفته در بنا و... یاری می دهد. ضمن اینکه با مصالح بومی محدوده ی بررسی نیز آشنا می شویم. به دلیل جهت گیری منطقی در روند پژوهش در این مجال تنها به مطالعه ی حمام های تاریخی محدوده ی بررسی و معرفی این بناها، سبک و مصالح بکار رفته در بنا و شناسایی مصالح بومی محدودهی بررسی -پرداخته، تا بتوان برای حمام های منطقه الگوی معماری مشخصی را بدست آورد
    کلیدواژگان: حمام های تاریخی، کوهپایه های آبیک، البرز مرکزی
|
  • Mehrnaz Borzoei, Mahsa Abbas Shirazi Pages 10-35
    Architecture in any civilization reveals the manifestations of that civilization, and isseriously engaged with point of views, social conditions, societies growths, and growthof arts of any nation. This article focuses on architectural review of Achaemenian &Sassanids eras and introduces the architectural styles in these periods with benefittingfrom existing sources, and then, compares them.Palaces, castles and militaryfortifications, religious buildings, tombs, petroglyphs, inscriptions, and other existingtraces reveal that architecture indicates religious, economic, and cultural values andimperial greatness and strength. Achaemenes in architecture likewise politics acted onstruggling for organizing and stimulating of a great number of different tribes, races,and cultures.Achaemenid architecture was independent in design and principles and isconsidered as Persian style. With the fall of the Achaemenid Empire and dominance ofGreeks and then the rise of the Parthians, the architectural style was replaced with theParthian style that was different from that of Persian style in design, elements,decorations, Performance and even materials. Although the new style formed the basisof modern architecture of Sassanid era, due to the variety of designs and elements usedin the style, and also due to the lots of adaptations from the architecture of differentregions, it was rather a transitional stage and a series of experiences in which theinfluence of Achaemenid architecture is obvious. After the Parthians and their low levelGreek style, Iran's ancient civilization was again active in the country. Due to the littleimpact of Parthian architectural style on Sassanid architecture, we have ignored that ofParthians, and have discussed Sassanid architecture.With due attention to the extent ofAchaemenian & Sassanids kingdoms and existence of different cultures and nations,varieties on architectural styles of these two periods are obvious.In constructing ofvarious buildings, Sassanids in addition to this point that they were inspired fromformer periods, they took steps on growth and development of architecture and paidattention to the style and architecture of buildings and palaces as well as materials anddecorations used in those buildings that are considered in this article.
  • Abbasali Farahati, Leila Zarei * Pages 36-56
    Imam Hasan Asgari (AS), in the short period of his imamate, was with threecontemporary Abbasid caliphs. They controlled the Prophet (s) from all sides. Theconditions that the Imams faced during the Abbasids led them to search for new meansof communication with members of their community. The functions of this institutionwere not limited to finance; it included also the guiding, communicative and politicalfunctions. The underground communications system (court of law) began in the era ofImamate of Imam Baqir (AS), and this organization continued to operate continuouslyin the era of Kobra's absence. This means that none of the imams in the age of the workof this institution was not shut down. The era leading up to the time of absence,especially the era of Imam Hasan Asgari (AS), is one of the most sensitive and mostimportant periods of this institution's activity. In this research, an attempt has been madeto investigate the structure and functioning of the lawyer's organization in the era ofImam Hassan Asgari (AS), and its role in strengthening it in a descriptive-analyticalway. The outcome of this research suggests that Imam Hasan Asgari was at the head ofthis organization Then Osman bin Umar served as a senior lawyer; and some of hismost prominent lawyers assisted as senior lawyer, representing different areas Finally,local lawyers in different Shiite cities and regions were placed at the base of thepyramid.
  • Seyyed Sajjad Sadat E Zadeh_Seyyed Morteza Hossaini Shahrroodi *_Abdullah Nikisirat Pages 57-76
    The historical course of the issue of "authenticity" is one of the issues that can be tracedback to other people by looking closely at it. One of these characters, who are givenincorrect ratios, is Suhrawardi, who has given him a degree of authenticity, the subjectof his wisdom. He defines light as its appearance, which is the symbol of slippery.Suhrawardi, based on what appears, addresses the discussion of the structure of truththat is directly known to us. The main purpose of the present research is to examine thesubstantive issue. It is known that Suhrawardi considered the originality of nature, butin fact the authentic nature of knowing Suhrawardi is a common misconception.Suhrawardi considers the absolute concept of nature and existence to be valid, but thetrue nature of the present, which has external effects, is real. Of course, at that timethere was no discussion of originality, and that which was raised from them, and it wasimportant that the concept of light and the concept of darkness were against it. He hasmade light the foundation of the universe. Or it is better to say that he has an antipersonal look, presence, consciousness, light, intuition, and these issues are original inthe system of illumination.
  • Samira Gorbanpour * Pages 77-93
    Constitutional Revolution (1324 AH), which is the result of people's awakening andstruggle against the tyranny of the Qajar era, is one of the most important historicalevents in Iran. Although the Constitutional Revolution did not begin in Gilan, however,the people of Gilan had a great role in advancing this revolution. Meanwhile, there weresome people without a military struggle and gun, with the pen tool and with thepublication of the newspaper in the fight against Despotism. The first newspaper thatwas published and published after the establishment of the constitution for servingconstitutionalists and constitutionalists and in the fight against autocracy in Rasht in1325 AH was the newspaper "Khairalkalam" with the management of an individualcalled "Afsah Al-Mutkelimin Amelishi". With the explanation and defense of theconcepts of freedom, independence, reverence for constitutionalism, the rights of thepeople, the law, and the willfulness of the landlord, the political, social and intellectualconditions governing the Guilan in the constitutional period have been explained anddefended, and the livelihoods of Guilan public opinion in this important period Is
  • Alireza Bahrami, Reza Shabani *, Sina Forozesh Pages 94-114
    Over the past two centuries, with the advent of modern issues of the West to Iran,political thought has undergone many changes in many other aspects of the Iraniansciences, and in many respects it has diverged from its earlier foundations and hasturned to some controversy over the past. Has introduced.One of the first debates discussed at the beginning of the introduction of moderndiscussions in Iran is the question of natural law. It should be noted that this discussionwas never considered by the intellectuals of Iran due to conflict with Shi'ijurisprudential compounds before the Qajar period. But in the early period, the Qajargovernment was considered as the starting point for the introduction of moderndiscussions into Iran by the Iranian intellectual movement, and they were discussing itin the light of their Western patterns in this regard.In this research, which has been written by historical method and review of previousdocuments, the author examines the issue of the emergence of modern understanding ofthe question of right in Iran and investigates the works of the first practitioners of thisdiscussion and its effects on the first thought Iranian intellectuals have been analyzed.
    Keywords: right, modernity, Iran, intellectuals, Freedom, Political Thought
  • Mojtaba Graavand * Pages 115-138
    The purpose of this article is to explain how and origin of religious discourse andintellectual consensus on development is the Constitutional Revolution. Absolute rule ofpolitical and cultural traditionalism of the main reasons for the neglect of attention tothe reform and development of pro-reform forces were evaluated. So this objective, theforces of moderate religious discourse and intellectual consensus to change the absolutenature of the state and political structure adjustment and participation of representativesof the people. The findings, the political reform and traditionalism absolutist rulers ofthe reasons for their backwardness is evaluated. Political and constitutional modelimported stretch it to fit the expectations of Iranians, not society. As well as cultural,ethnic and historical circumstances of the period were not mentally prepared andimplemented rationally and objectively accepting new patterns also took place.Distribution of power and the role of people in their destiny, political and economicindependence, decolonization and their influence, access to components such asdevelopment, welfare, benefit from the achievements of the new consensus forstructural changes and objectification was constitutional discourse fans. It further trieswith descriptive - analytical and based on library studies and discourse analysis to theformation of national consensus and the fundamental causes and contexts that wererevolutionary movement pay.
  • Muhammad Akhavan, LEILA ZAREI * Pages 139-159
    Amir al-Mu'minin Ali (PBUH), himself and Ahlul-Bayt Rasul Akram (PBUH), refer tothe people about the caliphate and the province, and, in many cases, in the honorablebook of Nahj-ol-Balaghah, have been accused of usurping their rights. The glories andprotestations of Ali (as) can be identified with three important indicators of "politicalphilosophy", "political sociology" and "meritocracy." These attributes are along eachother, meaning that the stability of the state is the divine legitimacy of the leader.However, in the realization of the rule of law, the presence and selection of people isalso necessary. Considering the importance of the choice of the leader and the differentviews expressed in this regard in the Islamic discourse, a research has been done in thisregard. The findings of this paper, which are based on the descriptive-analytical methodand the library sources, indicate that the province of Islamic leaders is in fact a divinereligion; in other words, the Provincial is originally from that God, and he is theprovince for his own installation, Who is the Prophet of Islam (PBUH) and the infallibleImams (AS), and has been given over to the general assembly of the Prophet (s) duringthe time of the absence of the Prophet (s) to become a comprehensive jurisprudent.Legitimacy and democracy in Western political philosophy and Islam are both differentin nature and in terms of attitudes: in Islam, legitimacy is from God and popularity ispopular, and democracy is a method, but in Western political philosophy, the legitimacyof the same is acceptable. And democracy is worthy.
  • Yaghoub Ebrahimi, ARAZ NAJAFI *, Farzad Mafi Pages 160-174
    AbstractDuring the first chapter, the study and identification of the archaeological site of theAbyk county (including the northern districts of the Ziaran, eastern foothills, westernand eastern eastern parts) located in the southern highlands of central Alborz, twocastles, four Imamzadeh and five Historic baths were identified, which, given theclimatic conditions of the area, have certain architectural features. The study of themonuments identified in the project of the study and identification of the archaeologicalsite of the Abyk Mountains helps us to better understand the architectural features ofthis region, including the type of application, the method of construction and how to usevarious materials in buildings Type of decorating, type of materials used in constructionand ...helps. Meanwhile, we are familiar with the indigenous materials of the scope ofthe survey. Due to the logical orientation in the research process in this study, only thestudy of historical baths, the scope of the study and the introduction of these buildings,The style and materials used in the construction and identification of indigenousmaterials in the study area, so that the architecture of the bathrooms in the region can beobtained