فهرست مطالب

Journal of Dental School
Volume:22 Issue: 2, 2004

  • 187 صفحه، بهای روی جلد: 5,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1383/04/11
  • تعداد عناوین: 18
|
  • محمد امین توکلی، سیما نیک نشان، مسعود ورشوساز صفحه 197
    هدف
    در جهان امروز با استفاده از فیلم های رادیوگرافی معمول 170 مورد مرگ و میر سالیانه در اثر تهیه رادیوگرافی کامل داخل دهانی اتفاق افتاده و ریسک مرگ و میر 2.5 مورد در یک میلیون رادیوگرافی است. هدف از طراحی این مطالعه تعیین میزان رعایت اصول بهداشتی و حفاظت در برابر اشعه در مطبهای دندانپزشکی است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی بود که در مطبهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی صورت پذیرفت. با استفاده از روش تصادفی ساده تعداد 200 مطب از هفت منطقه تحت نظارت انتخاب شده و طی شش ماهه اول سال 1381 از لحاظ چگونگی روش های حفاظتی بیماران و دندانپزشکان در برابر اشعه مورد ارزیابی قرار گرفتند. شاخصهای مورد بررسی عبارت بودند از استفاده از اتاقک سربی، پاراوان سربی محل دستگاه در اتاق، اتاقهای اطراف محل دستگاه، تعداد رادیوگرافی در روز و هفته، رعایت فاصله و چگونگی آن، استفاده از فیلم بج نوع فیلم حفاظ لوکالیزاتور و ظهور و ثبوت که از کتاب مرجع رادیولوژی و مقالات استخراج شدند. پس از حضور در مطبها مواردی که در زمان حضور قابل رویت بود مشاهده و ثبت و در موارد دیگر از طریق مصاحبه فرم اطلاعاتی تکمیل شد. با استفاده از نرم افزار SPSS فراوانی مطلق و نسبی هر یک از شاخصها مورد محاسبه قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که از میان مطبهای مورد مطالعه 94% بدون دیوارهای سربی بودند و 75.5% پارتیشن های سربی و در تمامی موارد فاصله بین عمل کننده و دستگاه یونیت اشعه ایکس قابل قبول بوده، در یک درصد موارد کالیماتور چهارگوش استفاده شده بود.
    نتیجه گیری
    رعایت اصول حفاظت از اشعه در مورد دندانپزشکان و بیماران به خوبی صورت نگرفته و با استانداردهای جهانی فاصله دارد.
    کلیدواژگان: حفاظت، اشعه ایکس، مطب دندانپزشکی
  • مجید برگ ریزان، مهدی رنجپور، بهنام اسلامی، فاطمه مشهدی عباس صفحه 203
    سابقه و هدف
    (ROD) Regional Odonto Dysplasia یک مالفورماسیون تکاملی غیر ارثی و غیر معمول دندانی با نمای کلینیکی و رادیوگرافیکی مشخص است. دندانهای مبتلا معمولا رویش نمی یابند یا بصورت نیمه رویش یافته باقی می مانند که دارای تغییر رنگ و شکل نامنظم می باشند. از نظر رادیوگرافیکی این دندانها دارای پالپ چمبر وسیع و مینا و عاج نازک با دانسیته یکسان می باشند.
    این مقاله با هدف معرفی بیماری که مبتلا به ناهنجاری تکاملی از نوع دیسپلازی دندانی موضعی (ROD) می باشد و روش درمان این بیمار تهیه شده است.
    گزارش مورد: بیمار دختری است 10 ساله که با عدم رویش دندانهای قدامی بالا مراجعه کرده است. دندانهایCBA| A بیمار طبق اظهار والدین کودک به دلیل عفونت در سن 3 سالگی خارج شده اند. هنگام مراجعه بیمار، دندان 1| رویش یافته بود ولی دچار مالفوراسیون و تغییر رنگ و فیستول همراه با خروج ترشحات عفونی بود. دندانهای |321 رویش نیافته بودند. درمان جراحی برای کودک انجام گردیده و دندانهای 321| 1 خارج گردیدند و سپس درمان پروتز مناسب برای بیمار انجام شد.
    کلیدواژگان: Regional Odonto Dysplasia، Ghost teeth
  • حسن ترابزاده، مسعود رجبی، سعید خشکباری صفحه 212
    سابقه و هدف
    گلاس آیونومرها موادی هستند که از ابتدای معرفی به عالم دندانپزشکی مورد بررسی های زیادی قرار گرفته اند. تحقیقات بر روی خصوصیات مکانیکی گلاس آیونومرها، به عنوان یکی از ابتدایی ترین تستها جهت بررسی کارآیی کلینیکی این مواد همیشه مورد توجه بوده است. اخیرا در ایران نیز انواعی از گلاس آیونومرهای کانونشنال و رزین مودیفاید در دسترس دندانپزشکان قرار گرفته اند که بنظر می رسد تاکنون تحقیقی در مورد این مواد به انجام نرسیده باشد. هدف از انجام این تحقیق بررسی و مقایسه خصوصیات مکانیکی (استحکام فشاری و خمشی) دو سمان گلاس آیونومر بسته بندی در داخل کشور (Iono Gem LC، Iono Cid - F) بود.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق تجربی برای اندازه گیری استحکام فشاری این مواد با استفاده از هر 15 نمونه استوانه ای به ابعاد 6×4 میلی متر و برای اندازه گیری استحکام خمشی نیز 15 نمونه به ابعاد 2×2×25 میلی متر ساخته شد. نمونه های ساخته شده در زمانهای یک ساعت، 24 ساعت و یک هفته بعد از آماده سازی بوسیله یک دستگاه تک محوری اندازه گیری خصوصیات مکانیکی با سرعت 1 mm/min مورد آزمایش قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج با استفاده از تست های آماریOne - way ANOVA وScheffe نشان دادند که سمانهای Fuji II و Fuji II LC دارای استحکام فشاری و خمشی بیشتری در مقایسه با سمان های مشابه ایرانی می باشند. در هر حال سمان رزین مودیفاید Fuji II LC از استحکام بیشتری نسبت به بقیه سمان ها برخوردار بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج به دست آمده نتیجه گیری شد که احتمالا خصوصیات مکانیکی گلاس آیونومرهای ایرانی به کیفیت مطلوب کلینیکی مانند انواع آزمایش شده خارجی منجر نمی گردد.
  • احمد حائریان، استوارت بارکلی، ویلیام جنکینز صفحه 221
    سابقه و هدف
    در مطالعات اپیدمیولوژیک بیماری های پریودنتال و همچنین معاینه و طرح درمان بیماران مبتلا به پریودنتیت از پارامترهای مختلفی که وضعیت نسوج پریودنتال را نشان می دهند، استفاده می شود. شاخص CPITN در ابتدا به منظور تعیین نیازهای درمانی پریودنتال در سطح جوامع ابداع شد. با توجه به اینکه معاینه پریودنشیوم اغلب در مطب های دندانپزشکان مورد غفلت قرار می گیرد و نظر به سهولت استفاده از شاخص CPITN، این شاخص با پارامترهای کلینیکی که در نتیجه ابتلا به بیماری های پریودنتال بوجود آمده و نیز مبنای طرح درمان قرار می گیرند مقایسه شده تا همبستگی شاخص CPITN با پارامترهای کلینیکی تعیین شود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه که از نوع توصیفی- تحلیلی بود، سطح چسبندگی لثه، عمق پاکت، خونریزی لثه بعد از پروب کردن و میزان تحلیل استخوان در 25 بیمار ثبت شد. CPITN با استفاده از پروب WHO612 CPITN و عمق پاکت با استفاده از پروب با فشار ثابت 25 گرم اندازه گیری شد. با استفاده از رادیوگرافی های پری آپیکال میزان تحلیل استخوان بیمار بررسی گردید. همبستگی بین این پارامترها و CPITN بوسیله آزمون Spearman تعیین شد.
    یافته ها
    بیشترین همبستگی بین CPITN و عمق پاکت (r=0.82، P<0.0001) مشاهده گردید. CPITN و عمق پاکت همبستگی مشابهی با میزان تحلیل استخوان و سطح چسبندگی لثه نشان دادند.
    نتیجه گیری
    با توجه به اینکه عمق پاکت یکی ار عوامل مهم در طرح درمان بیمار می باشد و با توجه همبستگی بالای این عامل با CPITN و عمق پاکت با دیگر پارامترهای اندازه گیری شده و با در نظر گرفتن سهولت به کار گرفتن CPITN، استفاده از این شاخص برای تعیین نیازهای درمانی بیماران در کلینیک های دندانپزشکی توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: نیازهای درمانی، کلینیک دندانپزشکی، CPITN
  • عباس خدایاری نمین، فرزین سرکارات، علی امامی خوانساری صفحه 228
    سابقه و هدف
    هدف از این مطالعه بررسی جنبه های مختلف ادونتوژنیک کراتوسیت فکین و شیوع آنها در 27 بیمار ایرانی مراجعه کننده به بخش جراحی دهان و فک و صورت بیمارستان طالقانی طی سالهای 1370 تا 1381 بود.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضر از نوع گذشته نگر بر روی 37 مورد OKC از 27 بیمار که شامل موارد عود و سندرمیک نیز بودند و بین سالهای 1370 تا 1381 در بخش جراحی دهان و فک و صورت بیمارستان طالقانی مورد درمان قرار گرفته بودند، انجام گرفت. این مطالعه شامل اطلاعات کلینیکی و هیستولوژیک موجود در پرونده بیماران و گزارشات پاتولوژی آنهاست.
    یافته ها
    نسبت بیماران مرد به زن در این مطالعه (1: 2.375) بود. بیشتر بیماران در دهه سوم (29.7%) و دوم (18.5%) زندگی بودند. 83.8% موارد OKC در فک پایین بود و شایعترین نواحی درگیر مولر سوم / زاویه فک و راموس بود. بیشترین تظاهرات کلینیکی در اولین ملاقات، تورم (77.7%)، درد (63%)، ترشح چرک (48.1%) و درگیری نورولوژیک (14.8%) بود. در رادیوگرافی، 68.6% موارد یونی لاکولار و 31.2 درصد مولتی لاکولار بودند. عود در 5 بیمار با میانگین زمانی سه سال بعد از عمل جراحی مشاهده شد. نیمی از بیماران بوسیله انوکلیشن و کورتاژ، 36 درصد با انوکلیشن و استکتومی محیطی، 8 درصد با مارسوپیالیزاسیون و 5 درصد با ری سکشن پارشیال درمان شدند. از نظر هیستوپاتولوژی، پاراکراتین و مخلوطی از ارتو و پاراکراتین در 94.6 درصد و ارتوکراتین در 5.4 درصد موارد وجود داشت. همچنین بدخیمی در یک مورد مشاهده شد و 2 بیمار (7.5%) مبتلا به سندرم گورلین بودند.
    نتیجه گیری
    اکثر جنبه های OKC و شیوع آنها در مطالعه ما شبیه به سایر مطالعات انجام شده در نقاط مختلف جهان است.
    کلیدواژگان: ادونتوژنیک کراتوسیت، عود
  • فرنا سیار، مینو حبیبی، آزیتا صادقی، مهندس ناصر ولایی صفحه 239
    سابقه و هدف
    با توجه به شیوع و روند رو به افزایش بیماران COPD و تحقیقاتی که رابطه بیماری پریودنتال را با بعضی بیماری ها گزارش کرده اند و به منظور تعیین رابطه میان بیماری های پریودنتال با COPD، این تحقیق بر روی مراجعین به بیمارستان لبافی نژاد در سال 81-1380 انجام شد.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش مورد- شاهدی انجام شد. گروه مورد مبتلا به CoPD با تشخیص قطعی آن و گروه شاهد همراهان گروه مورد که اولا مبتلا به COPD نبوده و ثانیا مشابه گروه مورد بودند، انتخاب و وضعیت پریودنتال آنها بر اساس شاخصهای عمق پاکت، خونریزی از لثه، میزان از دست رفتن اتصالات پریودنتال بررسی و در مواجهه بودن یا نبودن با هر یک از شاخهای پریودنتال در دو گروه تعیین و مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    تحقیق روی 130 نفر در دو گروه 65 نفره انجام شد. گروه ها به لحاظ سن، جنس، وضعیت اقتصادی و سواد مشابه بودند. در گروه شاهد 9.2 درصد و در گروه مورد 29.2 درصد دارای PD بیشتر از 3 میلی متر بودند (P<0.005). بیماران 3.4 COPD برابر بیشتر از گروه شاهد در مواجهه با PD بیشتر از 3 میلی متر بودند. در گروه شاهد 11.7±49.5 دندانها در پروبینگ خونریزی داشتند و در گروه مورد (P<0.0001) 63.5±15.2و بیماران 1.8 COPD برابر بیشتر از گروه شاهد در مواجهه با GB بودند. در گروه شاهد 61.5 درصد در مواجهه با PAL بیشتر از 2 میلی متر و در گروه شاهد این رقم 80% بود (P<0.02) و بیماران 2.5 COPD برابر بیشتر از گروه شاهد در مواجهه با PAL 2 و بیشتر بودند. میزان PI متوسط و زیاد در گروه شاهد 24.6 درصد و در گروه مورد 44.6 درصد بود (P<0.02) و مبتلایان به 2.47COPD برابر افراد شاهد در مواجهه با PI متوسط و زیاد بودند.
    نتیجه گیری
    بیماری های پریودنتال با بروز COPD رابطه دارند. انجام یک تحقیق تجربی موضوع تاثیر درمان پریو در پیشگیری از COPD را توصیه می نماید.
    کلیدواژگان: بیماریهای پریودنتال، بیماریهای انسدادی مزمن ریوی، COPD، Bop، Pal، PD، PT
  • سعید عسگری، حبیب خلیل خانی، مهیار جان احمدی صفحه 247
    سابقه و هدف
    با استفاده از تکنیک ثبت داخل سلولی دستیابی به جزیی ترین اطلاعات در خصوص فعالیت نورون ها میسر می گردد. این تکنیک نه تنها الگوی شلیک پتانسیل های عمل نورون ها را نشان می دهد، بلکه وقایعی که در سطح سلول در هنگام بروز پتانسیلهای عمل اتفاق می افتد را نیز ثبت می نماید که این وقایع شامل تغییرات در پتانسیل عمل غشا، تغییر در مقاومت غشا سلولی و پتانسیل های سیناپسی است.
    یافته ها
    استفاده از این تکنیک به همراه به کارگیری محلول های مورد نظر (شامل محلولهایی که غلظت و یا ترکیب یونی آنها تغییر یافته و یا دارو به آن اضافه گردیده است) باعث شناسایی مکانیسم مسوول پتانسیل های ایجاد شده می گردد. همچنین امکان بررسی نحوه و مکانیسم دقیق اثر داروها از جمله سیلرهای دندانپزشکی بر روی تحریک پذیری نورونها نیز وجود دارد.
    نتیجه گیری
    در مقاله حاضر تکنیک ثبت داخل سلولی به عنوان یک روش با ارزش در تشخیص نوروتوکسیسیتی مواد دندانی بر روی سلول های عصبی خصوصا در زمینه تحقیقات اندودانتیکس معرفی می گردد.
    کلیدواژگان: ثبت داخلی سلولی، مواد اندودنتیک، Current Clamp
  • محمدحسین فتحی، وجیه سادات مرتضوی صفحه 256
    سابقه و هدف
    ترمیم های آمالگام اغلب در محیط دهان بیمار دچار تغییر رنگ و خوردگی می شوند. میزان تغییر رنگ و رنگ باختگی ناشی از آن به عوامل مختلفی از جمله شرایط محیط دهان، بهداشت دهان، پودر آلیاژ آمالگام مصرف شده و فرآیندها و عملیات اجرایی بستگی دارد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی مقایسه ای تاثیر عملیات اجرایی کلینیکی همچون کاروینگ، کاروینگ- برنیشینگ و کاروینگ- برنیشینگ- پالیشینگ بر تغییر رنگ و رفتار خوردگی چند نوع آمالگام دندانی مصرفی در ایران بود.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش تجربی و با اجرای آزمون های آزمایشگاهی صورت گرفت. چهارنوع پودر آلیاژ آمالگام تجارتی با شکل ذرات متفاوت (تراشه ای، کروی و شبه کروی) با نام تجارتی سیبرالوی، سینالوکس، اورالوی و سیناالوی انتخاب شده و تحت بررسی قرار گرفتند. قالب ویژه ای برای تهیه نمونه ها طراحی و تهیه گردید. پس از مخلوط کردن پودر هر نوع آلیاژ با جیوه بر اساس دستورالعمل کارخانه سازنده و متراکم کردن آن، نمونه های مربوط به هر نوع آمالگام به سه گروه تقسیم شده، هر گروه طی یکی از فرایندهای کلینیکی؛ کاروینگ، کاروینگ- برنیشینگ، کاروینگ- برنیشینگ- پالیشینگ تحت عملیات تمام کاری و پرداخت قرار گرفتند. آزمون های الکتروشیمیایی پلاریزاسیون پتانسیودینامیکی در دمای 1±37 درجه سانتیگراد در محلول نمک نرمال به اجرا در آمدند تا رفتار خوردگی چند نوع آمالگام به عنوان شاخص سازگاری زیستی، ارزیابی و مقایسه گردد.
    یافته ها
    نتایج بدست آمده نشانگر اختلاف آماری معنی داری بین مقادیر میانگین چگالی جریان خوردگی سه گروه متفاوت از هر نوع آمالگام تجارتی بود (P<0.05). گروه کارو- برنیش- پالیش شده هر نوع آمالگام، کمترین چگالی جریان خوردگی را نشان داد و گروه کارو شده از هر نوع آمالگام دارای بیشترین چگالی جریان خوردگی (کمترین مقاومت خوردگی) بود. این روند در مورد چهار نوع آمالگام تجارتی صدق می کرد و تحت تاثیر مارک تجارتی و یا ترکیب شیمیایی آمالگام ها نبود. در میان نمونه های گروه کارو- برنیش- پالیش شده چهار نوع آمالگام دندانی تجارتی، آمالگام سیبرالوی بالاترین مقاومت خوردگی را داشت و سیناالوی کمترین مقاومت خوردگی را ظاهر ساخت. همین روند در گروه کارو شده و گروه کارو- برنیش شده چهار نوع آمالگام دندانی تجارتی مشاهده گردید.
    نتیجه گیری
    اجرای عملیات پرداخت سطح سبب افزایش مقاومت خوردگی آمالگام های با مس زیاد می شود. عملیات کلینیکی پرداخت سطح و به ویژه عملیات کاروینگ- برنیشینگ- پالیشینگ یکسان، تاثیر متفاوتی بر بهبود رفتار خوردگی و تغییر رنگ آمالگام های تجارتی مختلف دارند. تاثیر عملیات پالیشینگ در مورد آمالگام هایی که ماهیتا و به دلیل عواملی چون ترکیب شیمیایی و شکل و اندازه ذرات، مقاومت خوردگی کمتری دارند بیشتر است.
    کلیدواژگان: آمالگام دندانی، خوردگی، ترمیم با آمالگام، پالیشینگ، برنشینگ، کاروینگ
  • اکبر فلاح رستگار، مریم بیدار، نوشین محتشم، حسام رحیمی، مهدی شیخ زاده صفحه 269
    هدف
    هدف از این مطالعه تعیین حداکثر شدت آماس حاد ناحیه پری آپیکال، بدنبال آماده سازی کانال دندان از پیش عفونی شده کانین گربه با تکنیکهای آماده سازی دستی Step-Back (با فایل نوع K)، Crown-Down (با فایل Nitiflex) و سیستم چرخشی Profile استاندارد (با تکنیک Double-Z) بود.
    مواد و روش ها
    این مطالعه یک کارآزمایی بالینی (حیوانی) بود. جهت انجام این تحقیق، 30 گربه بالغ و سالم انتخاب شدند و پس از قطع تاج سه عدد از دندانهای کانین آنها و خارج ساختن پالپ و فراهم کردن مسیری از حفره دهان به بافت پری آپیکال (با استفاده از Over instrumentation کانال با فایلهای ریز)، 48 ساعت بعد بصورت تصادفی، 3 عدد از دندانهای نیش بدون تاج با یکی از سه روش Profile (با تکنیک Double Z)،Crown-Down با فایل Nitiflex و Step-Back با فایل K-type آماه سازی شدند و دندان چهارم بدون تغییر رها شد (بعنوان کنترل منفی). پس از اتمام آماده سازی کانالها، گربه ها بعد از گذشت 8، 24 و 48 ساعت، تحت عمل Vital perfusion قرار گرفتند. سپس دندانهای کانین و بافت اطراف آن همراه با مقداری استخوان از فک گربه ها جدا و جهت برش و رنگ آمیزی به لابراتور منتقل شده، سپس تحت بررسی هیستوپاتولوژیک با استفاده از میکروسکوپ قرار گرفتند. به این ترتیب 120 برش تهیه شد که این برشها 3 گروه 40 تایی، 8، 24 و 48 ساعت را تشکیل دادند. سپس نتایج توسط آزمون آماری Kruskal Wallis بررسی و تحلیل شدند.
    یافته ها
    نتیجه در این تحقیق مشخص شد که بدنبال 48 ساعت ارتباط ناحیه پری آپیکال با حفره دهان و سپس آماده سازی کانال با روش های Profile استاندارد،Crown-Down با فایل NiTiflex و Step-Back با فایل نوع K،48 ساعت بعد از آماده سازی، شاخصهای آماسی، کمترین مقدار آماس را نشان دادند که البته این اختلاف جز درمورد شاخص ادم (P<0.1)، در سایر موارد معنی دار نبود.
    نتیجه گیری
    حداکثر میزان آماس حاد بدنبال قطع پالپ، 48 ساعت پس از این واقعه دیده می شود و بعد از آن، شدت آماس رو به کاهش میگذارد؛ بطوریکه در بازه زمانی 48 تا 96 ساعت، حداقل میزان آماس درساعت 96 دیده می شود.
    کلیدواژگان: آماس، عفونت، گربه، آماده سازی کانال، Profile
  • دردی قوچق، نیلوفر جنابیان، اسماعیل بحرینی صفحه 284
    سابقه و هدف
    آسپارتات آمینوترانسفراز، آنزیمی است که در مایع شیار لثه ای وجود دارد، مطالعات و تحقیقات اولیه نشان داده اند که ممکن است بین فعالیت این آنزیم با تخریب بافت و التهاب لثه ای ارتباط وجود داشته باشد. هدف این پژوهش اندازه گیری فعالیت آنزیم آسپارتات آمینوترانسفراز در مایع شیار لثه ای بیماران پریودنتال مراجعه کننده به بخش پریودنتولوژی دانشکده دندانپزشکی برای تشخیص پریودنتال است.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق شاهد- موردی فعالیت آنزیم آسپارتات آمینوترانسفراز در مدت یکسال در 96 نفر بیمار پریودنتال با التهاب متوسط مورد بررسی قرار گرفت. ایندکس پلاک، ایندکس التهاب و ایندکس خونریزی و از دست دادن چسبندگی بافت با روش های استاندارد مورد بررسی قرار گرفتند و در مدت 30 ثانیه تا 3 دقیقه از مایع شیار لثه ای نمونه گیری انجام و فعالیت آنزیم آسپارتات آمینوترانسفراز با روش استاندارد اندازه گیری شد.
    یافته ها
    نتایج نشان دادند که فعالیت آنزیم آسپارتات آمینوترانسفراز در گروه کنترل برابر با 26.82±432.75 و در گروه بیماران برابر با 53.27±763.42 واحد آنزیمی در دقیقه در میلی لیتر مایع شیار لثه ای بود. افزایش فعالیت آنزیم آمینوترانسفراز بیش از 500 واحد آنزیمی در دقیقه در میلی لیتر مایع شیار لثه ای شاخص بیماری پریودنتال است. رابطه میان فعالیت آنزیم آسپارتات آمینوترانسفراز در مایع شیار لثه ایی با بیماری پریودنتال مثبت است. بین افزایش فعالیت آنزیم آسپارتات آمینوترانسفراز در مایع شیار لثه ای و بیماری پریودنتال نسبت مستقیم و مثبت وجود دارد.
    نتیجه گیری
    یافته ها نشان دادند، افزایش فعالیت آنزیم آسپارتات آمینوترانسفراز از روشی مستقیم برای بررسی ضایعه و آسیب بافت های اطراف دندان و روشی مفید جهت تشخیص بیماری پریودنتال می باشد که در آینده در روش درمان نیز استفاده خواهد شد.
    کلیدواژگان: آسپارتات آمینوترانسفراز، مایع شیار لثه ای بیماری پریودنتال
  • اعظم سادات مدنی، فاطمه مهدیزاده صفحه 292
    سابقه و هدف
    مفصل گیجگاهی فکی یکی از مفاصل مهم و پرکار بدن است. عوامل متعددی از جمله ضربه به مفصل و چانه، تماس های زودرس دندانی، عادات پارافانکشن و عوامل Psychologic می توانند عملکرد مفصل را تحت تاثیر قرار دهند. هدف از اجرای این تحقیق بررسی شیوع عوامل ایجاد کننده اختلال در مفصل گیجگاهی فکی در بیماران مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی مشهد بود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی 100 بیمار مبتلا به اختلالات مفصل گیجگاهی فکی از نظر شیوع عوامل ایجاد کننده مانند ضربه به مفصل و چانه، تداخلات دندانی، عادات پارافانکشن و Psychologic مورد مقایسه قرار گرفتند.
    یافته ها
    تحقیق نشان داد در این بیماران عوامل Psychologic نقش مهمی را در بروز اختلال به عهده داشتند (77%) و پس از آن تماسهای زودرس دندانی در حرکات طرفی (71%) بیشترین شیوع را داشتند. شیوع clenching (38%) و Bruxism (21%) و ضربه مفصل 19% بود.
    نتیجه گیری
    نقش استرس در میان سایر عوامل در بروز T.M.D از همه بیشتر بود و پس از آن تداخلات دندانی در حرکات طرفی قرار داشت.
    کلیدواژگان: اختلالات مفصل گیجگاهی فکی، عوامل ایجاد کننده اختلال در T، M، J، تماسهای زودرس دندانی
  • بهشت ملک افضلی، امیر قاسمی، مهدی جعفر زاده صفحه 302
    هدف
    این مطالعه با هدف تعیین تاثیر زمان اچ بر استحکام باند برشی باندینگ عاجی Single Bond به تاج دندان های شیری انجام شد.
    مواد و روش ها
    روش تحقیق از نوع تجربی (experimental) و تکنیک تحقیق مشاهده (observation) می باشد. جهت انجام تحقیق از 40 دندان مولر شیری سالم و فاقد پوسیدگی استفاده گردید که این دندانها در دو گروه 20 تایی قرار گرفتند. سپس دندانها در ناحیه باکال توسط دیسک الماسی تا رسیدن به عاج به عمق 1.5 mm تراش خوردند و اچینگ دندانها توسط محلول اسید فسفریک 37% در دو زمان 7 ثانیه جهت گروه اول و 15 ثانیه جهت گروه دوم انجام شد. آنگاه دندانها شسته و خشک گردیدند، از ماده Single Bond مطابق دستور کارخانه سازنده استفاده گردید. سپس کامپوزیت Z100 در استوانه های هم اندازه پلاستیکی به قطر 3.2 میلی متر و ارتفاع 5 میلی متر روی دندانها به کار رفت و 40 ثانیه لایت کیور گردید. میزان استحکام باند برشی با استفاده از دستگاه Instron Universal با سرعت 0.5 mm/min اندازه گیری شد و نتایج حاصل با استفاده از تست آماری t-test بررسی گردیدند.
    یافته ها
    میانگین استحکام باند برشی در گروه اول M1=15.58 و در گروه دوم M2=13.51 به دست آمد که مقدار آن در گروه اول به طور معنی داری بیشتر از گروه دوم بود.
    نتیجه گیری
    کاهش زمان اچ از 15 ثانیه به 7 ثانیه باعث افزایش استحکام باند برشی Single Bond به عاج دندان شیری می شود.
    کلیدواژگان: استحکام باند برشی، باندینگ های عاجی، دندان های شیری
  • پیمان مهرورز فر، مسعود شریفی، عزیز الله ولی زاده صفحه 310
    سابقه و هدف
    از آنجایی که حضور پایدار باکتری ها در سیستم کانال ریشه از علل اصلی شکست درمان ریشه می باشد، شناخت فلور میکروبی دندانهای با درمان ریشه شکست خورده بسیار حایز اهمیت است. هدف از این مطالعه، تعیین میزان حضور E.faecalis در کانالهای خوب درمان ریشه شده مبتلا به پریودنتیت مزمن آپیکال در یک جمعیت ایرانی بود.
    مواد و روش ها
    این تحقیق از نوع case series بوده، روش نمونه گیری در آن غیر احتمالی ساده بود. در این مطالعه 22 دندان با پرکردگی قبلی ریشه و رستوریشن تاجی مناسب و رادیولوسنسی آپیکالی مشخص در رادیوگرافی جهت درمان مجدد انتخاب شدند. پس از خارج کردن پرکردگی قبلی ریشه ها، عمل نمونه گیری از کانال توسط کن کاغذی صورت گرفته و نمونه ها در حرارت 35 درجه سانتیگراد انکوبه شدند. رشد باکتری های بیهوازی اختیاری توسط روش های دقیق میکروب شناسی مورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج این مطالعه، حضور باکتری ها را در 13 دندان از مجموع 22 دندان (59%) نشان داد. حضور فراوان کوکسی های گرم مثبت بیهوازی اختیاری شامل staphylococcus aureus، E. Faecalis به صورت کشت تک میکروبی مشاهده گردید. E. Faecalis شایعترین گونه باکتریال بود که در 46% از دندانهای با کشت مثبت استحصال گردید.
    نتیجه گیری
    بنظر می رسد که بعضی گونه های بیهوازی اختیاری مقاوم در شرایط اکولوژیکی خاصی می توانند به خاطر مقاومت و قدرت نفوذ زیادشان یکی از علل شکست درمانهای ریشه باشند.
    کلیدواژگان: شکست درمان ریشه، فلور میکروبی پس از درمان ریشه، Staphylococcus
  • مینو مهشید، ابوالفضل صبوری، نوید کلاه چی، مهندس ناصر ولایی صفحه 320
    سابقه و هدف
    قالبگیری در پروتز ثابت یکی از مهمترین مراحل کار است و نظریات متفاوتی در رابطه با تکنیکهای مختلف قالبگیری و دقت آنها وجود دارد. این تحقیق با هدف مقایسه دقت سه تکنیک قالبگیری دو مرحله ای با فضا، دو مرحله ای بدون فضا و یک مرحله ای با ماده قالبگیری Speedex (بسته بندی در شرکت آپادانا تک) انجام گردید.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش تجربی (experimental) بر روی مدل آزمایشگاهی انجام شد. با استفاده از ماده قالبگیریSpeedex، برای هر تکنیک 10 قالبگیری و جمعا 30 قالب بدست آمد. قالبها پس از 0.5 ساعت با گچ (Master Die) ریخته شدند. ارتفاع و قطر دای با و بدون آندرکات و فاصله بین دو دای در مدلهای گچی توسط فرد متخصصی که از تکنیک قالبگیری مطلع نبود با دستگاه Profile Projector در حد میکرون، سه بار اندازه گیری شده، میانگین اندازه ها بدست آمد. اختلاف اندازه ها در مدل گچی با مدل اصلی محاسبه گردید. ابتدا با آماره ANOVA وجود یا عدم وجود اختلاف بررسی و در صورت وجود اختلاف با آماره LSD، تکنیک قالبگیری برتر تعیین شد.
    یافته ها
    براساس نتایج حاصله، بین سه تکنیک در کلیه ابعاد اختلاف معنی دار وجود دارد. تکنیک قالبگیری دو مرحله ای بدون فضا از نظر ارتفاع و قطر دای بدون آندرکات از تکنیک یک مرحله ای دقیق تر است و تکنیک قالبگیری یک مرحله ای از نظر ارتفاع و قطر دای با اندرکات و فاصله بین دو دای نسبت به تکنیک قالبگیری دو مرحله ای بدون فضا دقت بیشتری دارد.
    نتیجه گیری
    تکنیک قالب گیری دو مرحله ای با فضا در تمامی ابعاد از دو تکنیک دیگر دقیق تر است. در صورت وجود اندرکات قالبگیری یک مرحله ای نسبت به تکنیک قالبگیری دو مرحله ای بدون فضا ارجحیت دارد.
    کلیدواژگان: دقت ابعادی، تکنیک قالبگیری، مواد قالبگیری، سیلیکون
  • مسعود ورشوساز، روشنک غفاری صفحه 332
    سابقه و هدف
    اکثریت پوسیدگی های دندانی، ضایعاتی با حدود نامشخص اند که برای مشاهده آنها بر روی رادیوگراف های conventional باید حدود 40 درصد فرآیند دمینرالیزاسیون صورت بگیرد. تصاویر رادیوگرافی معمول، عمق نفوذ یک ضایعه پوسیدگی را کمتر از مقدار واقعی آن نشان می دهند در حالیکه با استفاده از روش Digital subtraction radiography تشخیص تقلیل مواد معدنی به میزان 5-1 درصد در واحد حجم امکان پذیر است. هدف از این مطالعه تعیین دقت روش Digital subtraction radiography در تشخیص ضایعات دمینرالیزه دندانی می باشد.
    مواد و روش ها
    این بررسی یک مطالعه تشخیصی است که به صورت مشاهده ای انجام گرفت. بر روی سطوح پروگزیمال 30 دندان پره مولر کشیده شده سالم انسان که در دو گروه پانزده تایی A و B قرار گرفتند یک ضایعه دمینرالیزه مینایی توسط اسید (PH=4.8) ایجاد شد. از نمونه های دندانی قبل از ایجاد دمینرالیزاسیون رادیوگرافی های دیجیتال مستقیم تحت شرایط استاندارد بعمل آمد. بعد از گذشت 7 روز، دندانهای گروه B و بعد از 42 روز دندانهای گروه A از اسید خارج، رادیوگرافی های مجدد تهیه و با تصویر مرجع (قبل از دمینرالیزاسیون) Subtract شدند. سپس برش هیستولوژیک به منظور بررسی دمینرالیزاسیون صورت گرفت. سه مشاهده گر تصاویر subtraction و Direct digital را در مورد گروه A (در روز 42) و در مورد گروه B (در روز 7) به منظور تعیین وجود یا فقدان ضایعه بررسی کردند و سپس ارزش تشخیصی دو روش برآورد شد.
    یافته ها
    میزان حساسیت، ویژگی، دقت، ارزش اخباری مثبت و ارزش اخباری منفی در روش Direct digital radiography در روز هفتم در مورد ضایعات دمینرالیزه اولیه (Incipient) به ترتیب صفر درصد، 80 درصد، 40 درصد، صفر درصد و 44درصد و در روش ساب ترکشن به ترتیب 66.7 درصد، 86.7 درصد، 76.7 درصد، 83.4 درصد و 72.3 درصد بدست آمد اما با پیشرفت ضایعه، در روز چهل و دوم در مورد گروه A، ارزش تشخیصی دو روش به 100 درصد رسید.
    نتیجه گیری
    روش Digital subtraction radiography در مقایسه با روش Direct digital radiography در تشخیص ضایعات پروگزیمالی اولیه از میزان دقت بالاتری برخوردار است در حالیکه در مورد پوسیدگی های پروگزیمالی متوسط این روش دقتی مشابه با رادیوگرافی دیجیتال مستقیم دارد.
    کلیدواژگان: دمینرالیزاسیون، رادیوگرافی ساب ترکشن
  • سیدمحسن هاشمی نیا، آرمان نصری صفحه 341
    سابقه و هدف
    با توجه به ساخت انواع کن های گوتاپرکا و اهمیت سیل اپیکال در موفقیت درمان ریشه، این تحقیق با هدف ارزیابی ریزنشت گوتاپرکای آریادنت (ساخت ایران) و دیادنت (ساخت کره) صورت قرار گرفت تا در صورت قابل قبول بودن کیفیت سیل آریادنت، بدلیل صرف اقتصادی و نیز در دسترس بودن بیشتر، بتوان از آن در پر نمودن کانال استفاده کرده، و آنرا به دندانپزشکان توصیه نمود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تجربی تعداد 82 دندان کشیده شده انسان (تک کاناله، ریشه های مستقیم، بدون تحلیل داخلی و کلسیفیکاسیون) انتخاب و تاج آنها از محل CEJ قطع شدند. و پاکسازی و شکل دهی کانال به روش step back انجام گرفت و نمونه ها به طور تصادفی به 4 گروه آزمون تقسیم شدند. گروه اول: 31 ریشه پر شده با گوتاپرکای آریادنت و سیلر AH 26. گروه دوم: 31 ریشه پر شده با گوتاپرگای دیادنت و سیلر AH 26. گروه سوم: 10 ریشه گروه کنترل منفی، گروه چهارم: 10 ریشه گروه کنترل مثبت.
    اندازه گیری ریزنشت با روش Dye penetration and tooth sectioning انجام گرفت و میزان نفوذ خطی رنگ با استفاده از stereomicroscope با بزرگنمایی 8X توسط سه نفر (که 2 نفر از آنها اندودنتیست بودند) بطور جداگانه مشاهده و ثبت گردید. سپس نتایج حاصله با استفاده از آزمون آماری t-student مورد مقایسه قرار گرفت.
    یافته ها
    بر اساس نتایج حاصل، در گروه اول (Aria Dent) میانگین ریزنشت X A=2.67mm و انحراف معیار S.D=1.472 بود. در گروه دوم (Dia Dent) میانگین ریزنشت X D=2.63mm و انحراف معیار SD=1.675 بود. در گروه کنترل مثبت نفوذ ماده رنگی در تمام طول کانال مشاهده شد. در گروه کنترل منفی، هیچ نفوذی از ماده رنگی به داخل کانال مشاهده نگردید. تجزیه و تحلیل آماری نشان داد که اختلاف معنی داری بین دو گروه اول و دوم وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    با توجه به اختلاف ناچیز سیل اپیکال گوتاپرکای آریادنت با نوع خارجی و نیز این نکته که در این مطالعات گوتاپرکای آریادنت از لحاظ کمترین و بیشترین میزان نفوذ، مقدار کمتری را به خود اختصاص داده بود، می توان با استفاده صحیح از آن در روش تراکم جانبی، سیل اپیکال مناسبی را انتظار داشت و استفاده از آن را به دندانپزشکان توصیه نمود.
    کلیدواژگان: ریزنشت اپیکالی، گوتاپرکا، پرنمودن کانال ریشه
  • مسعود یغمایی، لیلی رجبی، سید امیر سعید یاوری صفحه 347
    سابقه و هدف
    دندانهای عقل نهفته، قبل و بعد از جراحی افکار بسیاری از متخصصین و دندانپزشکان را به خود معطوف داشته اند. در جراحی دندانهای عقل نهفته، به وجود آمدن عوارض پس از جراحی مانند عفونت و خونریزی از مشکلاتی هستند که ممکن است همراه با خارج کردن این دندانها بوجود آیند. این مطالعه با هدف بررسی عارضه عفونت پس از جراحی در 100 بیمار (100 بیمار عقل نهفته) مراجعه کننده به بخش جراحی دهان و فک و صورت دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی در سال 1379 انجام گرفته است.
    مواد و روش ها
    این تحقیق به صورت مطالعه اپیدمیولوژیک توصیفی و تکمیل پرسشنامه پس از مشاهده انجام شده است. تحقیق بر روی 100 بیمار مراجعه کننده به بخش جراحی دهان و فک و صورت دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی که از جهت جسمانی در سلامت کامل بودند انجام شده است. نمونه ها در این مطالعه در دسترس بودند و در پایان هفته اول و دوم و در صورت لزوم هفته چهارم پس از جراحی مورد ارزیابی قرار می گرفتند و علائم موجود ثبت می گردید. در ضمن بیمارانی که مشکوک به علائم عفونت بودند تحت پیگیری های منظم طی 24 ساعت بعدی قرار گرفتند. در نهایت آخرین پیگیری نیز جهت بررسی عفونت زیرپریوستی پس از یک ماه انجام شد. لازم به ذکر است که در جراحی هایی که از میکروموتور استفاده می شد بنا به صلاحدید جراح آنتی بیوتیک تجویز می گردید. آنالیزهای آماری شامل آنالیز توصیفی و تحلیلی بودند. آنالیزهای تحلیلی در مورد متغیرهای کمی شامل آنالیزT Test، one way و در مورد متغیرهای کیفی شامل آنالیز chi square بوده است. همچنین نتیجه آنالیز P value نشان می دهد که چنانچه این عدد کوچکتر یا مساوی 0.05 باشد، از نظر آماری معنی دار خواهد بود.
    یافته ها
    نتیجه این مطالعه به این صورت بود که 6 درصد از بیماران علائم واضح کلینیکی عفونت را دارا بودند و 94 درصد از بیماران در این پیگیری ها سیر معمول بهبودی را طی کردند. میزان عفونت در فک پایین بیشتر از فک بالا بود، همچنین در جراحی بافت سخت مخصوصا در صورت استفاده از میکروموتور احتمال ایجاد عفونت بیشتر بوده است. در عین حال فلپ از نوع مثلثی بیشتر از فلپ پاکتی باعث عفونت شد.
    نتیجه گیری
    در نهایت نتایج زیر از این مطالعه حاصل گردیدند:1. در دندانهای عقل با وضعیت مشکل تر از جمله نهفتگی Cl III یا نهفتگی با عمق کلاس C دقت عمل بالاتری لازم است.
    2. فلپ پاکتی از جهت ایجاد عفونت بهتر از فلپ مثلثی است.
    3. در صورت استفاده از میکروموتور باید اصول آسپسی و کنترل عفونت رعایت گردد.
    4. در این تحقیق بین بروز عفونت پس از جراحی و استفاده از آنتی بیوتیک ارتباط معنی داری مشاهده نشده است.
    کلیدواژگان: عفونت زخم، جراحی دندانهای عقل نهفته
  • گزارش توصیفی از گردهمایی سیزدهن انجمن لیزر در دندانپزشکی لمان
    مازیار میر صفحه 355
|
  • Dr. Mohammad Amin Tavakkoli, Dr. Sima Nikneshan, Dr. Massoud Varshowsaz Page 197
    Aim
    The aim of this research is assessment off radiation protection in Shahid Beheshti dental offices. Method & Material: This descriptive study was performed in 200 dental offices in 7 parts of Tehran under supervision of Shahid Beheshti University which were selected randomly in 2002.
    Results
    From these offices, 94% didn’t use Lead shielded wall, 75.5% didn’t use Lead partition, and in all of them distance between practitioner and x-ray unit was acceptable, in 1% rectangular collimator was used.
    Conclusion
    The knowledge of dentists about radiation protection rules and methods were very poor and it is essential to emphasize on the radiation effects and x - ray risk and radiation protection guidelines in continuing education lectures.
  • Dr. Majid Bargrizan, Dr. Mahdi Ranjpour, Dr. Behnam Eslami, Dr. Fateme Mashhadi Abbas Page 203
    Background and Aim
    Regional odonto dysplasia (ROD) is an unusual nonhereditary of teeth with significantly clinical and radiographic features. Affected teeth usually remain unerupted or semi-erupted with a discolaration and irregular shape. Radiographically these teeth have a large pulp chamber and thin layer of enamel and dentin with similar density. This article is introducing a female patient who was affected by regional odonto dysplasia (ROD) (a developmental abnormality) and treatment of this patient. Case Report: This patient is a ten-year-old girl was referred to us with unerupted anterior maxillary teeth. Her parents stated that the CBA A teeth were extracted at the age of 3 for infection. At the first appointment the erupted left maxillary central tooth had malformation, discoloration and a related fistula with infected drainage. The 321 teeth germs were not erupted. Due to surgical procedure the left permanent incisor (1) was extracted and right permanent central, lateral and canine (321) were enucleated, and appropriate prosthetic treatment was performed for patient after a while.
  • Dr. Hassan Torabzadeh, Dr. Massoud Radjabi, Dr. Saeed Khoshkbari Page 212
    Background and Aim
    The aim of this study was to investigate the mechanical properties of two newly introduced glass–ionomers (Iono cid – F and Iono Gem LC) to the market. Two well-known glass ionomer cements (Fuji II and Fuji II LC) were used for comparison. Methods & Materials: Fifteen cylindrical specimens were made from each material and were tested under compression at 1 hours, 24 hours and 1week after preparation. Another fifteen specimens having dimensions of (2x2x25mm) were made to study the flexural strength of the materials at the same intervals. One-way ANOVA and Scheffe tests were used to determine any statistically significant differences.
    Results
    The results indicated that Fuji II LC showed higher compressive and flexural strength at 1 hour and 1 week. Two new glass-ionomer cements exhibited compressive and flexural strength less than that of the two other glass-ionomers tested.
    Conclusion
    It was concluded that the new glass-ionomers distributed are significantly weaker and might show less satisfactory clinical performance.
  • Dr. Ahmad Haerian, Dr. Barkley, William Jenkins Page 221
    Aim
    Several clinical parameters are used in epidemiological surveys of periodontal diseases as well as in treatment planning for periodontal patients. The CPTIN index was originally introduced to determine the periodontal treatment needs in communities. Since periodontal evaluation is always neglected in dental offices and the convenience of using CPITN, this index was compared with clinical attachment level, pocket depth, bleeding on probing and bone loss in 25 patients. Method & Material: Using a WHO 612 CPITN probe measurements was carried out and pocket depth was measured by means of a pressure sensitive probe with a constant force of 25 g. Bone loss was measured from patients P.A. radiographs.
    Results
    Spearman rank correlation test showed a strong significant correlation between CPITN and pocket depth (r=0.82, P<0.0001).
    Conclusion
    Since, pocket depth is an important factor in treatment planning, this finding beside the convenience of CPITN use in dental clinics, this index is suggested for clinical use.
  • Dr. Abbas Khodayari Namin, Dr. Farzin Sarkarat, Dr. Ali Emami Khansari Page 228
    Aim
    The purpose of this study was to report our experience in the diagnosis, surgical treatment and follow up of 27 Iranian patients. Method & Materials: A retrospective analysis was conducted of odontogenic keratocyst that were diagnosed and treated between 1991-2002.Clinical and histologic data were complied from the patient records and pathologic reports. Including recurrences and syndromic types, the material comprises 37 OKCs.
    Results
    The man: woman ratio was 2.375:1 and most of the patients belonged to the age groups 20-29 (%29.7) and 10-19(%18.5). %83.8 of the OKCs were localized in the mandible. The most common site was the third molar, angle and Ascending ramus area. The most frequent clinical manifestation at first admission were swelling (%77.7), pain (%63), purulent discharge (%48.1) and neurologic involvement (%14.8). Radiographic impressions included unilocular pattern (%68.8) and multilocular pattern (%31.2). The diagnosis of Gorlin's syndrome was established in two patients (%7.5). Recurrences were observed in 5 patients and the mean time interval between the primary operation and the first recurrence was 3 years. Half of the cases were treated with enucleation and corettage,%36 with enucleation and peripheral ostectomy,%8 with marsupialization and %5 with partial resection.Parakeratosis and ortho-and parakeratosis was observed in %94.6of the cases and orthokeratosis in %5.4.Malignancy was observed in one case.
    Conclusion
    In our study, most features of OKC are consistent with those previously reported.
  • Dr. Ferena Sayyar, Dr. Minoo Habibi, Dr. Azita Sadeghi, Naser Valaei Page 239
    Aim
    There is an increasing of prevalence of chronic obstructive pulmonary diseases (COPD). A lot of researches have shown the relation between periodontal and some kinds of systemic disease. To determine the relation between periodontal disease and COPD this research was performed on patients in Labafinejad hospital and their match control group at 2001-2002. Method & Material: In this case-control study, test group consisted of patients with diagnosed COPD and control group was selected same as test group except for having COPD. Periodontal examination was done which was included: Pocket Depth measurement (PD), Bleeding on Probing (BoP), Probing Attachment Loss (PAL) and plaque index (Loe and Silness). By use of statistical analysis, the above measurements were interpreted.
    Results
    This study was done on 130 attendants totally, 65 persons in each group. The group (case and control) were matched based on age, gender, smoking, socio-economic condition. In the control group, 9.2% and in the test group 29.2.% had PD>3mm (P<0.05) that means COPD patients were 3.4 times more at risk of PD>3mm. In the control and test group, BOP were 49.5 ± 11.7 and 63.5 ± 15.2 (P<0.0001) respectively and COPD patients are 1.8 times more at risk of gingival bleeding in comparison to the control group. PAL>2mm in the control and test group were 61.5% and 80% respectively (P<0.02) that means in COPD patients there is 2.5 times more risk to have PAL>2mm than the control group. Moderate and advanced PI in the control and test group were 24.6% and 44.6% (P<0.02) respectively which shows COPD patients are 2.47 times more at risk of moderate and advance PI.
    Conclusion
    There is a direct relation between periodontal disease and COPD. We recommend an experimental study to show the efficacy of periodontal treatment on progression and prognosis of COPD.
  • Dr. Saeed Asgari, Dr. Habib Khalil Khani, Dr. Mahyar Jan Ahmadi Page 247
    Background and Aim
    The most detailed information about neural activity comes from intracellular recording. Not only this technique shows the pattern of neural action potential, but it also records the cellular events which give rise to the action potential, including variations in the resting potential, changes in cellular resistance and synaptic potentials.
    Results
    Using this method with manipulation of the composition of the bathing solution (changing ionic concentrations or adding drugs) the ionic mechanisms responsible for these potentials can be identified. It is also possible to investigate the mechanisms of actions of drugs such as dental sealers on neuronal excitability.
    Conclusion
    In the present study, intracellular recording technique has been introduced in dental materials research as a valuable method to determine the neurotoxicity of endodontic sealers on neuronal cells.
  • Dr. Mohammad Hossein Fathi, Dr. Vajih Sadat Mortazavi Page 256
    Background and Aim
    Amalgam restorations often tarnish and corrode in the oral environment. The degree of tarnish and the resulting discoloration appear to be dependent on the parameters such as oral environment, oral hygiene, and the particular alloy employed and clinical procedures. The aim of this research was to evaluate and compare the effect of clinical procedures such as carving, carving-burnishing and carving-burnishing-polishing on the tarnish and corrosion behavior of four brand dental amalgams. Method & Materials: Four different type of commercial amalgam alloy powders with different powders with various particles shape (lathe cut, spherical, spheroids) namely Sybraloy (Sy), Cinalux (CL), Oralloy (Or) and cinaalloy (Ca) were studied. A special mold was used to prepare the samples of each type of commercial amalgams. Twenty-one samples of each type of amalgams were prepared. After trituration and condensation, the samples of each type of amalgams were divided into three groups and each group was finished by using one of three procedures carving, carving-burnishing, carving-burnishing-polishing. Electrochemical potentiodynamic tests were performed at a temperature of 37±1 °C in order to determine and compare the corrosion behavior of dental amalgams, as an indication of biocompatibility.
    Results
    The results showed statistically significant differences between the mean corrosion current densities values of three different groups of each type of commercial amalgam (P<0.05). The polished group of each type of commercial amalgams possesses the lowest corrosion current density and the carved group shows the highest corrosion current density (the lowest corrosion resistance). This trend was not affected by the brand and chemical composition of commercial amalgams. The polished Sybraloy amalgam possesses the highest corrosion resistance between four types of polished amalgams and the polished Cinaaloy amalgam showed the lowest corrosion resistance. The similar trend was observed in carved group and carved-burnished group of four types of amalgams.
    Conclusion
    It was concluded that the clinical operations and procedures could influence the tarnish and corrosion behavior of high copper dental amalgams. Polishing procedure increases the corrosion resistance of high copper dental amalgams and is more effective on the corrosion behavior of dental amalgams, which are less corrosion resistant in compare with the dental amalgams that are more corrosion resistant.
  • Dr. Akbar Fallah Rastegar, Dr. Maryam Bidar, Dr. Nooshin Mohtasham, Dr. Hessam Rahimi, Dr. Mahdi Sheikhzadeh Page 269
    Aim
    The aim of this study was to determine the maximum amount of acute inflammation in the periapical region of cat's preinfected canine teeth, following instrumentation of root canals with standard Profile (performed with double-Z method), Step-Back (with K-type file) and Crown-Down (with Nitiflex file) preparation techniques. Method & Material: 30 mature and healthy cats were selected and after cutting the crown of 3 of its canine teeth and removing the pulp and opening a path from the oral cavity to the periapical region (with over-instrumenting the canal with small-sized files), 48 hours later, the crownless canine teeth were randomly instrumented with Standard Profile, Crown-Down (using Nitiflex file) and Step-Back (using K-type file) techniques and the fourth tooth was left intact as the negative control group. After the instrumentation process was finished, depending on the group the cat was randomly assigned to, vital perfusion operation was performed 8, 24 and 48 hours later. Then the teeth with its surrounding tissue were resected and sent to lab for decalcification and staining processes and then the samples were examined under a light microscope. Statistical analysis was performed using Kruskal-Wallis test.
    Results
    48 hours after removing the pulp and linking the periapical tissue to oral cavity via canal system and then instrumentation of the canal using the techniques evaluated in this study, the least inflammation was obtained in 48-hour group after the instrumentation was completed, comparing to 24 and 8-hour groups although this difference was significant only in the edema index (P<0.1).
    Conclusion
    Maximum amount of acute inflammation after pulp expiration is seen 48 hours after it and then, the inflammation decreases in the preapical region in a way that during 48 to 96 hours after expiration, least amount of inflammation is seen in hour 96.
  • Dr. Dordi Qujeq, Dr. Niloofar Jenabian, Dr. Esmaeel Bahreini Page 284
    Background and Aim
    Aspartate aminotransferase is present in gingivial Crevicular fluid, and there is preliminary evidence that its activity may correlate with the extent of gingival inflammation and tissue destruction. Method & Mateial: This work describes a study in which AST was monitored over a one year in 96 Patients with moderate adult periodontitis. Values for plaque index, gingival index and probing attachment level were recorded, and 30- second 3min samples of gingival fluid harvested. As partate aminotransferase activity was determined by a standar method.
    Results
    Our results showed that Aspartate aminotransferase activity in control group was 432.7526.82 and in patient group was 763.4253.27 unit/min/ ml of GCF. Aspartate aminotransferase activities of 500 units in min in ml of GCF or higher appeared to be associate with active disease. Aspartate aminotransferase activity in GCF is strongly related to human periodontal disease.
    Conclusions
    Our results showed that Ast, as a direct measure of tissue damage, will prove to be useful odjunct in the diagnosis of active periodontitis and ultimately aid in the design of more effective therapy.
  • Dr. Azam Sadat Madani, Dr. Fateme Mehdizadeh Page 292
    Aim
    Some factors can affect T.M.J. In this survey, prevalence of etiologic factors such as trauma, dental premature contacts, parafunctional habits and psychologic factors was studied. Methods & Materials: 100 patients who had T.M.D and referred to Mashhad Dental School was examined. For each patient a questionnaire was provided and etiologic factors evaluated.
    Results
    The most of patients were affected by pscychologic factors (77%). The next lateral eccentric premature contacts were higher than others (71%). Followed by clenching (38%), Bruxism (21%) and Trauma to T.M.J or chin (19%).
    Conclusion
    The most important etiologic factor of TMD was psychologic followed by lateral eccentric premature contacts.
  • Dr. Beheshte Malekafzali, Dr. Amir Ghasemi, Dr. Mahdi Jafarzadeh Page 302
    Aim
    This study was carried out to assess the effect of etching time on the shear bond strength of single bond to primary teeth. Methods & Materials: Two groups, in each group diamond disc to 1.5 mm depth. Group 1 was etched for 7 seconds and group 2 was etched for 15 seconds with 37% phosphoric acid gel. After etching the teeth were rinsed and dried. Single bond was used in two layers and extend along the tooth surface by air and then light cured for 10 seconds. The Z100 (3M) composite was used in same sylanders with 3.2 mm diameter and 5 mm height and cure for 40 seconds.
    Results
    The mean of shear bond strength of groups were: M1: 15.58, M2:13.5 = t test S1:1.12, S2:1.21 T test analysis was shown that the difference between two groups is significant (P<0.0001).
    Conclusion
    Reducing etching time for 15s to 7s leads to increasing shear bond strength of single bond to dentin of primary teeth.
  • Dr. Peiman Mehrvarzfar, Dr. Massoud Sharifi, Dr. Azizollah Valizadeh Page 310
    Aim
    The information about the microbiology of root canal treated teeth with persistent periapical lesion is very important, because the main cause of endodontic failure in such cases is persistent infection. The purpose of this study was to determine the occurrence of Enterococcus faecalis in teeth with failed endodontic treatment in an Iranian population. Methods & Materials: Twenty two asymptomatic root-filled teeth with chronic apical periodontitis were selected for retreatment. After removal of the root – filling material, the canal was sampled with paper points. All samples were grown under aerobic condition at 35 ˚c, then the bacterial growth was accurately analyzed.
    Results
    The finding indicated that bacteria were cultivated in 13 of the 22 (%59) teeth examined in the study. Enterococcus faecalis and staphylococcus aureus were the most commonly recovered bacteria. All cultivable bacteria were isolated in pure culture (monoinfection).
    Conclusion
    It seems that some bacterial species (faculative anaerobes) with a special ecological resistance and high penetration ability have an important role in endodontic failures.
  • Dr. Minoo Mahshid, Dr. Abolfazl Sabouri, Dr. Navid Kolahchi, Naser Valaei Page 320
    Background and Aim
    Impression making is one of the most important steps in fixed prosthodontics. Due to contradictory opinions on the issue of the accuracy of silicone impression material as a function of technique, this study was carried out to assess the dimensional accuracy of master casts made by Speedex silicone material as a function of three impression techniques: 2 step with space, 2 steps without space and one step. Method & Materials: This quasi–experimental study, was carried out by using laboratory models. 10 impressions were taken for each technique and stone models were poured. Die’s height, diameter and distance between die’s were measured by profile projector and compared with laboratory model by the use of ANOVA test and LSD analysis.
    Results
    Impression technique has statistical significant effect on dimensional accuracy of master models.
    Conclusion
    2 step technique with space is the most accurate technique for Speedex impression material. In the presence of undercut under finishing line, one step technique is preferable to two step technique without space.
  • Dr. Massoud Varshowsaz, Dr. Roshanak Ghaffari Page 332
    Background and Aim
    The majority of carious lesions are not well-defined radiolucencies. Approximately 40% demineralization is required for radiographic detection of a lesion. The actual depth of penetration of carious lesion is deeper than may be detected radiographically. However, digital subtraction images permit to detect 1-5 % decrease of mineral mass per unit volume. The goal of the present study was to evaluate the accuracy of digital subtraction radiography in the detection of dental demineralization in vitro. Methods & Materials: This study was based on observational-diagnostic method which was done on 30 extracted human teeth, categorized in two groups A and B, each having 15 members. In each of teeth, one approximal enamel demineralization lesion was induced using an acidified system (PH=4.8). Direct digital radiography were obtained under standardized condition of teeth before demineralization. After 7 days, the teeth of group B and after 42 days, group A removed from acid and new radiographs were taken. The images of the 7th and 42nd days were subtracted from the baseline radiograph (before creation of the lesion). Then teeth were histologically evaluated. Direct digital and subtraction images were interpreted by three observers to detect presence or absence of the lesion, then the diagnostic accuracy of both methods was determined.
    Results
    After 7 days, the sensitivity, specificity, accuracy, positive predictive value and negative predictive value for incipient lesions in direct digital radiography were 0%, 80%, 40%, 0% and 44% respectively and in digital subtraction radiography were 66.7%, 86.7%, 76.7%, 83.4% and 72.3% respectively. However after 42 days the sensitivity, specificity and accuracy of both methods were 100%.
    Conclusion
    Digital subtraction radiography has a fairly acceptable accuracy in detection of the incipient proximal lesions in comparison with DDR. For moderate proximal lesions DSR has the same accuracy as DDR.
  • Dr. Seyyed Mohsen Hasheminia, Dr. Arman Nasri Page 341
    Aim
    With regard to importance of sealing of gutta percha in the success of endodontic treatment the apical Microleakage of two gutta percha brands (Aria Dent & Dia Dent) was evaluated. Method & Materials: In this experimental study 82 extracted human teeth (single canal, with straight roots, without internal resorption and calcification) were selected. Roots were resected from CEJ and instrumented using the step back technique. The samples were randomly divided in to 4 groups. Group 1: 31 teeth, obturated with Aria Dent gutta- percha. Group 2: 31 teeth, obturated with DiaDent gutta- percha. Group 3: 10 teeth, as a negative control group. Group 4: 10 teeth, as a positive control group. The microleakage was measured using dye penetration and tooth sectioning technique. The deepest linear dye penetration was evaluated by three examiners using stereomicroscope. Then all of the data were analyzed using t-student test.
    Results
    the mean linear dye penetration in the two experimental groups were as follow: Aria Dent 2.67mm. DiaDent 2.63mm.Statistical analysis of results showed no significant difference in apical microleakage between two experimental groups.
    Conclusion
    With regard to the insignificant difference in the sealing ability of the two brands evaluated, AriaDent gutta-percha can be used in laterally condensed obturations instead of Dia Dent gutta percha.
  • Dr. Massoud Yaghmaee, Dr. Leili Rajabi, Seyyed Amir Saeed Yavari Page 347
    Background and Aim
    It is important for dentists and specialists to know about impacted wisdom teeth before and after surgery. In this surgery, postoperative complications like infection, bleeding and etc occur by the extraction of this kind of teeth. In this study, the post operative wound infection associated with 100 surgical operations performed during 2000 at OMFS Dept. Shahid Beheshthi Dental School, are reported (4 weeks follow up). Method & Material: This descriptive epidemiological study is performed by completing a data form after observation. This investigation is performed on 100 patients who were physically in a fair status. The patients were accessible easily and they examined at the end of the second and third weeks and the existing signs have been registering. The patients who were suspected of the infection have been following within the next 24 hours. At the end, the last following was performed to evaluating the subperiostal infection after one month. Antibiotics were used in the cases which the surgeon had been used micromotor during the surgery. T-test and one – way and chi – square analysis were used for calculation of the data. The conclusion is announced by p value and if the finding were less than 0.05, they were valuable.
    Results
    The post surgical wound infection rate overall was 6% and the other 94% have passed the usual procedure of recovery. The incidence of infection in the mandible was more than maxilla, and also there was a higher probability of infection in the hard tissue surgery specially in which the surgeon had used micromotor. The triangular flap is caused to infection more than the envelope flap.
    Conclusion
    Most important findings in 100 impacted third molars (100 patients) were:1. In the complicated impacted third molars (like a Cl III or Cl C depth impaction) a new technique with a high concentration are needed. 2. There was relationship between tooth position, flap design, micromotor using and incidence of wound infection that means in all cases with the symptoms of wound infection, impacted wisdom teeth was in the lower jaw, flap design was triangular and practitioner had been used micromotor for removal of third molar. 3. Rate of wound infection not related to the prophylactic use of antibiotic.