فهرست مطالب

نشریه پژوهش های ادبی و بلاغی
سال ششم شماره 1 (پیاپی 21، زمستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/12/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مرتضی محسنی*، سیداسماعیل جعفری پطرودی صفحات 11-28
    بیهقی به عنوان نویسنده ای هوشمند برای آفرینش تاریخی زنده از شگردهای گونه گونی ازجمله ارتباط غیرکلامی بهره برده است. وی برای طرح موثرتر معنا با ارتباط غیرکلامی به پیوند این شیوه با استفاده از دستمایه های بیانی از جمله کنایه پرداخته است. ارتباط غیرکلامی عبارت است از تمامی محرک های غیرکلامی در یک محیط ارتباطی که هم به وسیله ی منبع (فرستنده) و هم استفاده ی آن از محیط به وجود می آید و دارای ارزش پیامی بالقوه برای فرستنده و گیرنده است. این امر ممکن است عمدی یا غیرعمدی باشد و می تواند به دامنه ی وسیعی از پدیده ها اطلاق شود که حوزه ی گسترده ای را در بر می گیرد؛ از بیان چهره ای و اشاره ی اندامی تا مد و نماد های وضعیتی، از رقص و نمایش تا موسیقی و لال بازی. دراین مقاله پس از معرفی مولفه های ارتباط غیرکلامی و اهمیت نقش کنایه در این ارتباط ها به استخراج و تحلیل آن ها پرداخته شد. دستاورد پژوهش ناظر براین است که از میان مولفه های مختلف، مولفه ی اشاره و حرکت به دلیل حمایت و طرفداری از شخص مورد نظر، نفرت به علت تنزل مقام، نشان دادن قدرت و ابهت و... بالاترین بسامد و مولفه ی زمان به دلیل عجله و شتاب کم ترین بسامد را داشته است.
    کلیدواژگان: تاریخ بیهقی، ارتباطات غیرکلامی، زبان تن، کنایه، اشاره
  • اکبر حیدریان*، سید جواد مرتضایی، نیلوفر جعفرزاده صفحات 29-41
    مقاله حاضر، به بررسی انتقادی کتاب مشاطه بکر سخن (گزارش هشت قصیده از دیوان خاقانی شروانی) به کوشش دکتر احمد غنی پور ملکشاه اختصاص دارد. در این مقاله نشان خواهیم داد که به دلایلی ازجمله عدم تحقیق بایسته در پیشینه تحقیق، تسامح و سهل انگاری، عدم احصای کل اشارات و نیز بدفهمی های قسمت هایی از متن، متن گزیده حاضر چندان قابل اعتماد نیست و کاستی های آن احتیاج به بازبینی و اصلاح مجدد دارد تا هرچه بیشتر به غنای آن افزوده شود. هم چنین از آن جایی که کتاب مشاطه بکر سخن، برای توضیح پاره-ای از قصاید خاقانی تهیه شده و بخش قابل توجهی از آن در شروح دیگر دیوان خاقانی آمده است، بررسی این کتاب به موازات شروح دیگر ضرورت دارد؛ بنابراین، در بخش نخست مقاله به بررسی کتاب در حوزه نقد ساختار و در بخش دوم مقاله به نقد شرح در حوزه محتوای کتاب پرداخته شده و مزایا و کاستی های هریک مورد بررسی قرار گرفته است.x x x x x x x x x x x x x x x x x x x
    کلیدواژگان: قصاید خاقانی، شرح، نقد، مشاطه بکر سخن
  • سیدعلی کرامتی مقدم* صفحات 41-58
    شعر فنی یکی از دشوارترین و پیچیده‏ترین سبک‏های شعر فارسی است که در قرن ششم رواج یافت. خاقانی از بزرگترین شاعران این سبک به شمار می‎رود. یکی از سئوالاتی که مطرح می‎شود این که خاقانی به چه شیوه‎ای از علوم بلاغی بهره گرفته و این کاربرد چه تاثیری بر شعر او گذاشته است؟ کتاب‎ها و مقالات زیادی پیرامون سبک شعر خاقانی و دشواری‎های شعری او نوشته شده است ولی به دلیل گستردگی اشعار و مضامین متنوع و دیر فهم بودن اشعار خاقانی هنوز این ضرورت وجود دارد که پژوهش‎گران به تحقیق و تفحص بپردازند و پیچیدگی‎ها و دشواری‎های شعری او را برطرف نمایند. انجام پژوهش‎های جدید درباره خاقانی و اشعار او سبب می‎شود که خوانندگان بتوانند با زبان و شعر خاقانی ارتباط بیشتری برقرار کنند و آن‎ها را بهتر درک کنند. خاقانی برای خلق تصاویر بدیع و شگفت‎انگیز در اشعار خویش از صنایع بدیعی و صور خیال به شیوه‎هایی خاص بهره برده است. اگرچه این بدیع گویی سبب پیچیدگی اشعار او شده ولی به لحاظ هنری و آفرینش ادبی بسیار درخور توجه است. در این مقاله با ارائه نمونه‏هایی از اشعار خاقانی، لفظ‏پردازی‏های او در شعر تبیین شده و جایگاه این شاعر سترگ در سبک فنی نقد و بررسی شده است. در ادامه برخی از دشواری‏های شعری، علل این مغلق‏گویی و پیچیدگی بررسی شده است.
    کلیدواژگان: خاقانی، دشواری، صنایع لفظی و معنوی، ابداع و پرهیز از تقلید
  • حسین خسروی*، مژگان کیوانی صفحات 59-84
    زنان و مسائل آن ها از موضوعات مهم در جامعه ی امروز است. هدف از نگارش این مقاله، بررسی نگاه زنان نویسنده به موقعیت زن در جامعه ی ایرانی است. اهمیت و ضرورت این پژوهش در این است که می توان به جایگاه زنان در دوره ی معاصر از نگاه خود زنان پی برد. این تحقیق و بررسی در سه رمان مشهور فارسی انجام شده است؛ رمان های: «چراغ ها را من خاموش می کنم» اثر زویا پیرزاد (1380)، «بی بی شهرزاد» از شیوا ارسطویی(1383) و «نگران نباش» نوشته ی مهسا محب علی(1387). در میان این سه بانوی نویسنده، زویا پیرزاد موقعیت زن را در دهه ی چهل شمسی به تصویر کشیده و نشان داده که این دهه آغاز دست یابی زن ایرانی به هویت و فردیت است. شیوا ارسطویی در رمان بی بی شهرزاد، موضوع مردسالاری را در تاریخ معاصر ایران مورد توجه قرار داده و با استفاده از شیوه ی گذشته نگری و نماد پردازی، این امر را به کل تاریخ جامعه ی ایرانی مربوط دانسته است. مهسا محب علی نیز در رمان نگران نباش، برخی از معضلات اجتماعی را که زن در دوره ی معاصر به آن ها گرفتار شده نشان می دهد.
    کلیدواژگان: زنان نویسنده، زنان داستان، موقعیت اجتماعی زنان، مردسالاری
  • اشرف قنبری*، علی محمد گیتی فروز صفحات 85-94
    شاعران، اعلام جغرافیایی را دست مایه مضمون سازی و آرایه-پردازی نموده اند و همواره به شیوه های گوناگون در شعر خود دست به خلق تصاویر زیبای شعری زده اند و یا اینکه با روش-های مختلف شگردهای بلاغی گوناگون آفریده اند.یکی از این روش ها خلق تصاویر شعری با استفاده از شگردهای بلاغی و بهره گیری از اعلام جغرافیایی است. سنایی و بدر چاچی از جمله شاعرانی هستند که در قصاید خود از این شیوه ها بهره برده اند. در این مقاله تلاش شده است که با ارائه تعریف مشخص از شگردهای بلاغی، اعلام جغرافیایی موجود در قصاید سنایی و بدر چاچی معرفی و بسامد هرکدام از این اعلام ارائه گردد. در این مقاله به صورت تحلیلی- توصیفی و با ارائه جدول انجام شده است که بسامد و کارکردهای هنری بر مضمون آفرینی های شاعرانه با اعلام جغرافیایی در دیوان سنایی و بدر چاچی تبیین شده است. براساس پژوهش انجام شده سنایی از اعلام جغرافیایی بیشتر در آرایه مراعات النظیر و بدر چاچی از آن بیشتر به عنوان استعاره استفاده کرده است.
    کلیدواژگان: شگردهای بلاغی، اعلام جغرافیایی، سنایی، بدر چاچی
  • سهیلا فرهنگی*، اکبر جعفری صفحات 95-107
    اکبر اکسیر از شاعران معاصر است که هوشمندانه و دلسوزانه از طنز برای اصلاح نابسامانی ها و ناهنجاری های جامعه بهره می گیرد. او از قالب شعر فرانو -که شعری است موجز، ملموس، ساده، به دور از خیال پردازی های پیچیده و متناسب با دغدغه های بشر امروز- استفاده می کند. در این مقاله شش نمونه شعر از شش مجموعه فرانوی اکبر اکسیر براساس نظریه عمومی طنز کلامی بررسی و تحلیل شده است. این نظریه شامل شش متغیر پایه تقابل انگاره، مکانیسم منطقی، موقعیت، هدف، شیوه روایت و زبان است. نتایج تحقیق نشان می دهد که دو متغیر تقابل انگاره و مکانیسم منطقی از عوامل موثر در ساختار شعر فرانو محسوب می شوند. همچنین در یک شعر، گاه چندین تقابل انگاره دیده می شود که برای تحلیل عدم تجانس بین آن ها از چندین مکانیسم منطقی استفاده شده است. یافته های تحقیق بیانگر آن است که اکسیر از روایت های ساده و زبان روزمره بیشتر بهره می گیرد و در بیشتر شعرهای فرانوی بررسی شده، هدف، یک شخص نیست، بلکه یک معضل، یک گروه و گاه همه انسان ها مورد انتقاد شاعر هستند.
    کلیدواژگان: شعر فرانو، طنز، اکبر اکسیر، نظریه عمومی طنز کلامی
|
  • Smaeil Jafari Ptroudi Pages 11-28
    Writers and poets to create a work of art of various techniques are helping; An array of traditional rhetoric that is so material that would be a beautiful text. Beihaqi as intelligent a writer to create a living history of various techniques, including nonverbal communication is used. He efficient means of nonverbal communication plan to link these practices with the subject's expression of metonymy. Nonverbal communication consists of all nonverbal stimuli in a communication environment by both the source (transmitter) and its use of the environment there and has potential value for the message sender and recipient. So nonverbal communication or message body, as happens when a person with communication channels, affect another person. This may be intentional or unintentional and can be applied to a wide range of phenomena that covers a wide area, from the expression of the face and body pointing to the fashion and status symbols, from dance and drama to play music and mute.In this Essay, after introducing the components of nonverbal communication and the importance of the role of metaphor in relation to the extraction and analysis were discussed. The researcher is that the various components , the physical appearance of the person's social status and position , preparing for work , courage and militancy , dandyism and charm ...and gesture component for supporting and in favor of the person , hate the demotion , showing the power and grandeur , and had the highest frequency .
    Keywords: Beihaqi history, nonverbal communication, body language, Metonymy
  • Nilufar Jafarzade Pages 29-41
    This article is about critical review of the Book of ‘Mashateh Bekr Sokhan’ (A Report on the Eight Stories of Divan of Khaghani Sharvani) by Dr. Ahmad Ghanipour Malekshah. n this paper, we will show that for some reasons, such as lack of research in the history of the research, tolerance and latitude, the failure to cite all references and misunderstandings of parts of the text, the present text is not reliable and its shortcomings needs to be revised and redefined to increase its richness.Also, since this book of has been prepared to explain a number of Khaghani idols, it is necessary to study this book parallel to the other one; therefore, in the first part of the article, we review the book and the field of critique of structure and in the second part of the criticizing of describing the content of the book has been considered and then the shortcomings of each one has been examined.
    Keywords: Khagani&#039, s poems, descriptions, criticisms, Mashateh Bekr Sokhan
  • Seyedali Karamatimoghadam * Pages 41-58
    Technical poem is one of the most difficult and most complex style of Persian poetry that was introduced in the sixth century. Khaghani si of the greatest poet of this style . One question that arises is that Khaghani What manner of rhetorical taken from advantage sciences and this what effect has on his poetry? Books and articles written on poetry style and difficulty of the Khaghani poems But because of the widespread the poems And varied themes and difficulty Khaghani poems still it is necessary that Researchers to pay investigation to resolve the complexity and the difficulty of his poetic . New research on the Khaghani and his poetry will help to readers would connect more with language and Khaghani poetry and will understand better them. Khaghani is used Of the imagination in particular ways to create amazing new illustrations in his poems. Although this innovation led to the complexity in his poems, but in terms of artistic and literary creation is very significant. In this article has been explained examples of the Khaghani poems , his rhetoric in poetry by providing And is reviewed in the Technical style of the great poet. In the following has Been investigated some of the difficulty of poetry And the causes of this complexity.
    Keywords: Khaghani, difficult, verbal, semantic beauty, innovation, avoidance of duplication
  • Hossein Khosravi *, Mojgan Keyvani Pages 59-84
    Women and their problems are important topics in today’s society. The aim of this study is considering women’s views towards their position in Iran. The importance of the study is recognizing the role of women in contemporary era by reflecting their own views. This research examines three famous Persian Novels; “I will turn off the lights” by Zoya Pirzad (2001), “Bibi Shahrzad” by Shiva Arastouei (2004) and “Don’t worry” by Mahsa Mohebali (2008). Data is analyzed qualitatively. Among these three women novelists, Zoya Pirzad depicted women’s role in the 1960s and showed that in the decade Persian women began to achieve their identity and individualism; they figured out that they should pay attention to their needs and wants. They started to regain their abused rights in private and public domain. Shiva Arastouei in “Bibi Shahrzad” highlighted the patriarchal role in Iranian contemporary history. She generalized this fact to the whole history of Iran through historical and symbolic methods. Mahsa Mohebali in “Don’t worry” portrayed some social disorders common in the present century; issues such as addiction, alcoholism, fashion and consumerism.
    Keywords: women novelists, female characters, social role of women, patriarchy
  • Ashraf Ghanbari *, Alimohammad Gitiforouz Pages 85-94
    Poets have used geographic declaration as a tool for theme-making and terms-creating. They has always created many beautiful poetry in their poems in various ways. Also, they have created various rhetorical practices with different methods. One of the methods to create poetic and rhetorical illustrations, is making use of geographical declarations. Sanaei and Badar Chachi are among the poets who have used these practices in their own ballades. In this research, it has been attempted to present a clear definition of rhetorical practices, declarations of geography in the ballades of Sanaei and Badr Chachi and to offer the frequency of each one. This research is analytical-descriptive and presented with a table. In total, the studied verses in sanaei’s ballades had the most frequency of use of these rhetorical technics is Mor’at-Nazir (Observing the correspondance). And Badar Chachi, in total, also has the highest frequency with his instrument of metaphors.
    Keywords: rhetorical technics, geographic declaration, Sanaei, Badar Chachi
  • Pages 95-107
    Akbar Eksir is one of contemporary poet that has used satire intellectually and compassionately to reform disorders and abnormalities in society. He use F'arano poetry which is Succinct, tangible, simple, far from complex imagination and related to todays’ human concerns. Here, six poems out of Akbar Eksir’s six set of F'arano’s poems was studied and analyzed. The theory include six basic variables such as script oppositions, logical mechanism, position, goal, narration style and language. Results show that script oppositions and logical mechanism are effective factors in F'arano poetry structure. Also in a satire poem, some times two or more script oppositions are observed that in order to analyze heterogeneity among them some logical mechanisms are used. Research indings show that Eksir usees simple narration and daily conversation more in his poems, also in more studied ones person is not a goal but a concern, a group or all humans are critisized by poet.
    Keywords: F&#039, arano poetry, satire, Akbar eksir, General Theory of Verbal Humor