فهرست مطالب

علوم سیاسی - سال هفتم شماره 2 (پیاپی 26، تابستان 1383)

نشریه علوم سیاسی
سال هفتم شماره 2 (پیاپی 26، تابستان 1383)

  • ویژه اخلاق و سیاست
  • 296 صفحه، بهای روی جلد: 5,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1383/05/15
  • تعداد عناوین: 19
|
  • سرمقاله
  • رضا داوری اردکانی صفحه 7
  • مقالات
  • علیرضا صدرا صفحه 13
    حقیقت، ماهیت و واقعیت اخلاق سیاست و رابطه این دو، به صورت چالشی - اگر چه دیرین - جدید، جدی و جهانی مطرح شده است. هرگونه سیاست و روابط و رفتار سیاسی عینی، برآیند اخلاق به عنوان نظام هنجاری است. در مقابل راهبرد اخلاق و سیاست نامتعالی که مدعی جدایی اخلاق و سیاست است، راهبرد اخلاق و سیاست انسانی، متعادل و متعالی که برهمبستگی و پیوستگی اخلاق و سیاست و تعامل مثبت و سازنده این دو استوار می باشد، قرار دارد. بر این اساس، اخلاق و نظام هنجاری به سان شبکه اسکلت بندی سیرت، سرشت و درون سازه و حتی زیر ساخت سیر و ساختار سیاست، جامعه و نطام سیاسی کشور را تشکیل می دهد...
    کلیدواژگان: اخلاق، نظام هنجارها، اخلاق متعالی و سیاست متعالی
  • نجف لک زایی صفحه 27
    فلسفه سیاسی متبنی بر حکمت متعالیه از نوع فلسفه های سیاسی اخلاق گرا، غایت مدار و در نتیجه فضیلت محور است. ترسیم مکتب هدایت در عرصه سیاست در تقابل با مکتب قدرت، نگاه ابزاری به دنیا و معیشت آدمیان در جهت تقرب به خدا، خدا محوری در تقابل با تفکر انسان خود سامان و خود بسنده، تاکید بر مختار بودن انسان در نتیجه برقراری مناسب میان نوع نظام سیاسی ومحتوای باطنی مردم، اصل رهبری الهی در مراتب سه گانه انبیا، اوصیا و اولیا و اصرار بر تحقق فضایل اخلاقی در سطوح رهبری، نظام سیاسی، قوانین، نهادها، ساختارها، مردم و عملکردها از اهم شاخص های سیاست فضیلت گرا و متعالیه است که در مقاله حاضر به آنها پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: سیاست اخلاقی، حکمت متعالیه، فلسفه سیاسی، فضیلت و صدر المتالهین
  • احمد واعظی صفحه 53
    دستاورد فکری برجسته ترین فیلسوف سیاسی غرب در قرن بیستم، جان رالز (1921 - 2002) طی بیش از چهارده دهه تلاش علمی در حوزه فلسفه سیاسی ارایه قرائتی از لیبرالیسم است که در عین وجوه اشتراک فراوان با سنت لیبرالیسم، مشتمل بر رویکرد بدیع و تازه ای در تقریر و توجیه جان مایه های اصلی این مکتب سیاسی - فلسفی می باشد. تلاش فکری رالز به دو دوره تقسیم می شود و محصول نخست اندیشه سیاسی وی قرائت متفاوت از لیبرالیسم است: مرحله نخست اندیشه سیاسی وی که در کتاب مشهور وی یعنی نظریه عدالت متبلور می شود، رویکردی فلسفی - اخلاقی به عدالت اجتماعی را به تصویر می کشد و محصول آن قرائنی از لیبرالیسم است که بر دکترین اخلاقی و فلسفی خاصی تکیه زده است...
    کلیدواژگان: لیبرالیسم، رالز، عدالت، اندیشه سیاسی و قرائت اخلاقی
  • محمود ستوده صفحه 75
    بحث رابطه اخلاق و سیاست در عرصه سیاست بین المللی مورد توجه صاحب نظران ونظریه پردازان روابظ بین الملل بوده است. رئالیست ها امکان به کارگیری الزامات اخلاقی را در سیاست بین الملل منتفی می دانند، حال آنکه ایده آلیست ها نسبت به تحقق آن خوش بین هستند. در این پژوهش، رابطه اخلاق و سیاست بین الملل با توجه به نحوه توزیع قدرت در سه وضعیت ساختاری امپراتوری، دولت - ملت و حکومت جهانی مورد بررسی قرار می گیرد.
    کلیدواژگان: اخلاق، سیاست بین الملل، ساختار قدرت، ایده آلیسم و رئالیسم
  • آیه الله سید نورالدین شریعتمدار جزایری، سید محمدرضا شریعتمدار صفحه 87
    مسئله ثبات یا تغیر گزاره های اخلاقی - سیاسی در علوم مختلفی هم چون فلسفه، اصول فقه، کلام و... از نظر منظرهای متفاوتی بحث و بررسی شده است. در این مقاله تلاش شده ضمن بررسی منابع گزاره های اخلاقی - سیاسی (حکمت عملی)، مفاهیمی هم چون عقل علمی، مشهورات، سیره عقلا و رابطه باید با هست مورد کنکاش قرار گیرد تا زمینه سیاسی برای تقریب ذهن به مسئله ثبات یا تغییر این گزاره ها فراهم گردد. در نهایت، گزاره های اخلاقی - سیاسی به گزاره هایی که ناشی از سیره عقلا و حکم عقل است، تقسیم شده است که قسم نخست، خاص و نسبی و قسم دوم، عام و جهان شمول تلقی شده اند.
    کلیدواژگان: نسبیت اخلاقی، عقل عملی، حکمت عملی، مشهورات و سیره عقلا
  • احمد بهشتی صفحه 105
    در اندیشه سیاسی شیخ الرئیس عصمت آن قدر مهم است که حتی با رحلت پیامبر که وحی الهی متوقف می شود، باز هم باید معصوم منصوب از سوی ایشان، پرچم زمام داری را به دست گیرد و مردم نیز مکلف اند همان گونه که از پیامبر اطاعت می کردند، از جانشین وی نیز اطاعت کنند. پیامبر کار قانون گذاری را نحو احسن به پایان رسانیده، ولی کار زمام داری هرگز به اتمام نمی رسد، مگر این که قیامت فرا رسد و جامعه بشری منقرض گردد. در این کنکاش ابتدا سیاسی بودن اسلام را به عنوان اصل موضوع پذیرفته ایم و آن گاه این سوال را مطرح کرده ایم که سیاسی بودن اسلام ذاتی است یا عرضی و درنهایت، ثابت کرده ایم که در اندیشه سیاسی فیلسوف بزرگ اسلامی، عصمت از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
    کلیدواژگان: اندیشه سیاسی، بوعلی سینا، کلام سیاسی، فلسفه سیاسی، عصمت و اسلام
  • شریف لک زایی صفحه 117
    دو مفهوم اخلاق و آزادی در شمار مفاهیم فربه تجویزی و از ناب ترین مباحث فلسفه سیاسی است. برجستگی این مفاهیم به گونه ای است که در تمامی دوره های حیات اندیشه سیاسی خود را بر ذهن و اندیشه متفکران و زندگی آدمی تحمیل کرده است. از این رو نوشته حاضر در تلاش است تا نگره یکی از فیلسوفان مسلمان معاصر در باب مناسبات اخلاق و آزادی را بکاود و با سنجش این دو مفهوم فربه فلسفه سیاسی، به طرح و آزمون مدهای مقاله در بات اولویت آزادی بر اخلاق بپردازد.
    کلیدواژگان: آزادی، اخلاق، حیات معقول، انواع آزادی، فلسفه سیاسی، فلسفه اخلاق
  • نسبت اخلاق و سیاسی؛ بررسی چهار نظریه
    سید حسن اسلامی صفحه 141
    یکی از کهن ترین و در عین حال جدی ترین مسایل فلسفه سیاسی، بیان نسبت اخلاق با سیاست است. این مقاله می کوشد چهار دیدگاه عمده در باب این نسبت را بررسی، و دلایل آن ها را نقد و تحلیل کند. این چهار دیدگاه عبارت اند: الف) نظریه جدایی اخلاق از سیاست. ب) نظریه تبعیت اخلاق از سیاست. ج) نظریه اخلاق دو سطحی و د) نظریه یگانگی اخلاق و سیاست.
    کلیدواژگان: اخلاق، سیاست، حکومت اخلاقی و حاکمیت
  • نجمه کیخا صفحه 163
    پژوهش حاضر با هدف بیان مفهوم و سازوکارهای تحقق عدالت اجتماعی تدوین شده است. در این پژوهش، نخست مفهوم عدالت ذیل چهار بعد مورد بررسی قرار گرفته است تا تصویری ملموس تر از عدالت حاصل آید و سپس سازو کارهای تحقق عدالت اجتماعی با هدف تحقق ابعاد تعریف شده برای عدالت، علاوه بر سطح کارگزاران، در عرصه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بحث شده است.
    کلیدواژگان: عدالت، برابری، توازن، قانون مندی، عدالت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی
  • میراث سیاسی
  • جواهرالاخلاق / به کوشش سید محسن طباطبایی فر
    صفحه 187
  • نقد و معرفی
  • علی اکبری معلم صفحه 203
  • مقصود رنجبر صفحه 211
  • گزارش های علمی
  • حسین کچویان صفحه 237
  • آشنایی با پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
    رجبعلی اسفندیار صفحه 247
  • انور رصافی ترجمه: انور رصافی صفحه 271
  • سیدعلی اصغر سلطانی ترجمه: دکتر سیدعلی اصغر سلطانی صفحه 277
|
  • Ali Reza Sadra Page 13
    The truth, the reality, and nature of ethics and politics and their relationship, though an old issue, have been recently considered globally. Any politics and objective political behavior and relationships are the resultant of ethics as normative system. As opposed to the non-transcendental political and moral strategy, which advocates the separation of ethics and politics, the human ethical and political strategy is based on the correlation and correspondence of ethics and politics and their positive and constitutive interaction. Based on this model, ethics and the normative system like the skeleton and the infrastructure of politics forms the society and the political system of a country and politics and political system is the country's form, behavior, and strategic structure. Thus two have constant causal interaction.
    Keywords: Ethics, norms system, ethics absolute, absolute ethics, transcendental ethics, politics, Structure, Strategy, strategic, transcendental politics
  • Najaf Lakzaee Page 27
    Political philosophy based on transcendental wisdom is a type of ethical, teleological, and thus, virtue-based philosophy. Among the significant characteristics of the virtue-based and transcendental politics dealt with in this paper are the depiction of the School of Guidance as opposed to the School of Power in the real of politics, an instrumental approach to man's worldly life to help him come close to God, God-basedness as opposed to the idea of a self-sufficient man, emphasis on man's being self-determined and as a result setting up a correspondence between the political system and the intrinsic wills of the people, the principle of Divine Leadership in three levels of the Prophets, the Saints ['Owliya'], and the Inheritors ['Owsiya'], and emphasis on the realization of the ethical virtues of the leaders, political system, law, institutions, structures, people, and behaviors.
    Keywords: ethical policies, transcendental wisdom, political philosophy, virtue, Sadr ol Moteallehin
  • Ahmad Vaezie Page 53
    The intellectual achievement of the most prominent Western philosopher during four decades of scientific endeavor, John Rawls (1921-2002), is an interpretation of liberalism, which, despite its commonalities with the liberal tradition, comprises a new approach to interpretation and explanation of the basics of this political and philosophical school. Rawl's intellectual endeavor includes two stages the output of which is two different interpretations of liberalism. The first stage of his political thought, expressed in his famous book devoted to the theory of justice, shows his philosophical and moral approach to social justice and its output is an interpretation of liberalism founded on a particular moral and philosophical doctrine. In the second stage of his political thought, Rawls, proposing the theory of "political justice" and "political liberalism", claims that it is possible to propose an interpretation of liberalism and social justice that, despite the content of the book Theory of Justice, in not based on any particular moral and philosophical doctrine. The present paper deals with Rawls moral interpretation of liberalism, excluding political liberalism that is the output of his second intellectual stage.
    Keywords: liberalism, Rawls, justice, political thought, moral interpretation
  • Mohammad Sotoodeh* Page 75
    Discussions over the relationship between ethics and politics in international politics arena was an important issue among international relations authorities and theoreticians. The realists reject the possibility of applying ethical requirements to international politics, while the idealists are optimistic with respect to realization of ethics. This paper examines the relationship between ethics and politics in regard with the distribution of power in three structural situations, i.e. emperorship, nation-states, and global governments.
    Keywords: Ethics, international politics, power structure
  • Ayatollah Seyyed Noor Od, Din Shariatmadar, Seyyed Mohammad Reza Shariatmadar Page 87
    The problem of the stability or flexibility of ethical and political propositions has been examined in different disciplines such as philosophy, principles of jurisprudence, theology etc. Apart from studying the sources of the political and ethical propositions (practical wisdom), this paper tries to investigate concepts such as practical reason, the well-known [mashhoorat], the behavior of the wise, and relationship between "must" and "is" so that the ground be prepared for approximating the mind to the problem of stability or flexibility of these propositions. Finally, ethical and political propositions are classified into propositions arising from the behavior of the wise and those arising from the reason. The first type is particular and relative whereas the second is general and universal.
    Keywords: the relativity of ethics, practical reason, practical wisdom, the well, known, the behavior of the wise
  • Ayatollah Ahmad Beheshti Page 105
    Immaculacy is so important in the political thoughts of Sheikh or-Raees Bu Ali Sina that, when the prophet passes away and the revelation finishes, an immaculate Imam appointed by the prophet takes over leadership and people are asked to follow him as they followed the prophet. The prophet has accomplished law making, but guardianship of the affairs never comes to an end unless the resurrection starts and human society vanishes. Assuming that Islam is political, in this paper, we propose the question whether Islam's being political is intrinsic or transient, and finally, we proved that immaculacy has a particular importance in the political thoughts of the great Islamic philosopher, Bu Ali Sina.
    Keywords: political thought, Bu Ali Sina, political theology, political philosophy, immaculacy, Islam
  • Sharif Lakzaee Page 117
    Ethics and freedom are two prescriptive corpulent concepts, which have drawn the best discussions of political philosophy. These concepts are so prominent that they have been reflected in the thoughts and minds of intellectuals and in the life of man through the long history of political thought. Thus, the present paper tries to study the ideas of one of the contemporary Muslim philosophers concerning the correspondence of ethics and politics and, evaluating these two corpulent concepts, presents and evaluates the claim that freedom is prior to ethics.
    Keywords: freedom, Ethics, plausible life, types of freedom, political philosophy, philosophy of ethics
  • A study of four theories on the relationship between ethics and politics
    Seyyed Hassan Eslami Page 141
    Explaining the relationship between ethics and politics is one the oldest but most serious issues in political philosophy. This paper tries to study four theories concerning this relationship and to evaluate the correspondent arguments. These four theories concern with the separation of ethics and politics, the conformity of ethics with politics, the two-level ethics, and the unity of ethics and politics.
    Keywords: Ethics, Politics, ethical rule, Sovereignty
  • Najmeh Keikhah Page 163
    The present paper is to explain the concept and the mechanisms of the realization of social justice. Four aspects of the concept are introduced first to present a tangible picture of justice. Then, there is a discussion over the mechanisms of the realization of social justice to realize the mentioned aspects at the level of agents in the political, economic, and cultural arenas.
    Keywords: justice, equality, harmony, legality, political, economic, cultural justice