فهرست مطالب

جنگل و مرتع - پیاپی 64 (پاییز 1383)

فصلنامه جنگل و مرتع
پیاپی 64 (پاییز 1383)

  • 104 صفحه، بهای روی جلد: 2,500ريال
  • تاریخ انتشار: 1383/09/15
  • تعداد عناوین: 18
|
  • سرمقاله، نگاه ما نیم نگاه آن ها
    صفحه 4
  • همایش حفاظت از جنگل ها در مدیریت پایدار
    صفحه 6
  • حفاظت از جنگل ها در مدیریت پایدار با راهکار کاربردی در جنگل های شمال و جنگل های خارج از شمال
    داریوش خانلری صفحه 9
  • مدیریت پایدار جنگل های شما، گذشته، حال، آینده
    منوچهر امانی صفحه 15
    در این بررسی، یک دوران هشتاد ساله از گذشته مستند جنگل های شمال به دو دورهن چهل ساله، به طور معنی داری متفاوت از جنبه های گوناگون، اولی دروه «بهره برداری پیمانکاری»، دومی، دوره «جنگل داری صنعتی» تقسیم شد. سپس آغاز یک «آینده» نویدبخش، پی ریزی شده روی «برنامه جامع صیانت از جنگل های شمال» با محورهای متعدد بسیار حیاتی، از جمله: «واردات چوب»، «آمایش سرزمین»، «توسعه جنگل»، «مدیریت جامع»، «مشارکت مردم و جوامع محلی» و «پی گیری و ارزیابی»، به عنوان یک «تغییر» بنیادین در سیاست گذاری، با حرکت در یک «جهت مثبت» تمجید شد.
  • اثر میکروکلیمایی تخریب جنگل های هیرکانی
    داریوش قربانی صفحه 29
    علی رغم این که کشور ایران از نظر جنگل و سطح سرانه آن در جهان جزو فقیرترین کشورها محسوب می گردد، هر ساله مقادیر متنابهی از جنگل های آن به ویژه جنگل های هیرکانی - به دلایل طبیعی و یا انسانی از بین می روند، در حالی که میزان توسعه و احیاء این منابع در متقابل نتایج حاصله بدین قرار است: با قطع درختان جنگلی، هیدرولوژی، اقلیم و حیات فونا و فلور منطقه تعییر یافته و نیز بوم سازه منطقه به صورت زنجیره ای دستخوش نوسان می گردد.
    کلیدواژگان: جنگل هیرکانی، میکروکلیما، تخریب، هیدرولوژی، بیابان زایی، فونا، فلور
  • ضرورت بهره برداری از جنگل های شمال کشور
    محمد شعبانی، غلامرضا هادی زاده صفحه 34
  • تاریخچه تحول جنگل های جهان در اعصار زمین شناسی
    احمد مصدق صفحه 41
  • معرفی کاربرد برخی مدل های ریاضی در مدیریت بهینه منابع آب
    سید حمیدرضا صادقی صفحه 44
    آب سرمایه ای ملی است که در شریان وجودی هر کشوری جریان داشاه و حیات همه جانبه آن را تضمین می کند. مقوله مدیریت در هر بخش، زمانی از جلوه و اهمیت خاص برخوردار می شود که محدودیتهای حاکم بر منابع، نوع و میزان استفاده از آنها توسط متقاضیان را تحت تاثیر خود قرار دهد. کشور ایران علی رغم محدودیت در میزان نزولات سالانه دریافتی در مقایسه با میانگین جهانی دارای مشکلات بغرنج در رابطه با میزان آب نبوده و بهره وری ضعیف سامانه های حاکم بر مصرف آن، موضوع را پیچیده و حل نشدنی متجلی می نماید.
    کلیدواژگان: بهینه سازی، برنامه ریزی خطی، مدلهای پویا، پشتیبانی تصمیم گیری و شبکه عصبی مصنوعی
  • بررسی نهادهای سنتی بهره برداری از مراتع چنگلوا
    فاضل امیری، سید احمد خاتون آبادی صفحه 50
    در چند دهه اخیر صدها طرح مرتع دارای بر اساس موازین علمی و فنی تهیه گردیده که دستورالعمل و روش های مدیریت فنی را به اجرا درآورده اند. اجرای این طرح ها که با هدف توسعه ی بهره برداری اصولی صورت گرفته، عموما در چهارچوب مدیریت خرد مراتع کشور قرار می گیرند. هم زمان با کسب این تجربیات ارزنده، کارشناسان در اجرا با مسایل و مشکلاتی روبه رو هستند که از حوزه ی تخصصی صرف مرتبط با فن و علم مرتع داری فراتر می رود. این مسایل و مشکلات اب بهره برداری از مراتع ارتباط دارد. شواهد حاکی از آن است که بین دستگاه هیا ذی ربط و بهره برداران، در ارتباط با حفظ، احیاء و بهره برداری از مراتع، همکاری و مشارکت فعال وجود ندارد.
  • ارزش گذاری محیط زیست در مراتع
    میرمهرداد میرسنجری صفحه 56
    مرتع به عنوان یک جزء بزرگ از زیست سپهر جهانی بستر تحولات عمیق زیست محیطی در بوم سازگان می باشد. افزایش جمعیت جهانی، مراتع جهان را به شدت در معرض تهدید قرار داده است. تهدید و تخریب و انهدام مراتع، پیامدهای حادی همانند فرسایش، سیل های ویرانگر، خشکسالی، بیابان زایی، گسترش آلودگی های زیست محیطی و... را به دنبال خواهد داشت. هر چند بهره برداری از مراتع به عنوان چراگاه، سابقه ای بس طولانی دارد، ولی با وجود این که در گذشته تحت تاثیر افزایش جمعیت و کمبود مواد غذایی نبوده، آثار و پیامدهای زیست محیطی حادی را به دنبال نداشته است.
    کلیدواژگان: ارزش های زیست محیطی، مراتع
  • سیمای تالاب هشیلان
    پروین مرادی صفحه 63
    تالاب هشیلان در 36 کیلومتری شمال غربی شهر کرمانشاه با مساحت حدود 450 هکتار یگانه محیط آبی استان بوده دارای جاذبه های خاص از جمله پرندگان مهاجر، سراب های پر آب سبز علی وشله چشم انداز خوش منظر ارتفاعات خورین وبکش می باشد ارزش های اقتصادی تالاب از قبیل بهره وری از مراتع، نیزارها، رواج کشاورزی و دامداری، وجود جزیرک های کوچک و بزرگ، ارزش های تفریحی و گردشگریا همواره موجب جلب افراد به محیط های طبیعی گردیده است. ارتفاعات شاهو به عنوان دیواره های بلند و کشیده از شرق به غرب استان های کرمانشاه، کردستان را از همدیگر مجزا ساخته است.
  • بررسی عوامل موثر در فقیر شدن مراتع استان همدان
    علی حیدر مهرابی صفحه 68
  • مروری بر کلیات طرح مدیریت منابع طبیعی
    مجید لقمانپور صفحه 79
    برای تهیه طرح مدیریت منابع طبیعی یک منطقه همانند هر طرح دیگری باید مباحث و فاکتورهایی را به عنوان کلیات تهیه آن طرح در نظر گرفت لذا در مقاله حاضر که با گرایش مدیریت مناطق جنگی خارج از شمال تهیه شده است فاکتورهایی چون: هدف، شناخت وضعیت موجود، مزیت ها، تنگناها، توجیه فنی، نتایج حاصل و در نهایت پیشنهادهاو راهکارهای اجرایی لحاظ گردیده است. با توجه به تجربیات به دست آمده و مطالعات به عمل آمده اشاره به برخی موارد ضروری و لازم می رسید که به آه ها اشاره شده است.
  • اندازه گیری میزان رسوب تولیدی از جاده های جنگلی
    مرتضی بهزادفر صفحه 83
    برآورد میزان رسوب جاده های جنگلی جهت تعیین میزان اثر آن ها بر حوزه آبخیز و جوامع حیاتی موجود در آن ضروری می باشد روش ارایه شده در این مقاله می تواند میزان رسوب تولیدی از سطح جاده های جنگلی را برای یک واقعه بارندگی خاص به صورت کمی برآورد نماید. شرایط مورد نیاز جهت انتخاب محل مطالعه در این جا معرفی می شوند. همچنین تجهیزات لازم که شامل: دستگاه ثبت کننده داده ها، دستگاه باران نگر، ترافیک شمار، پارشال فلوم، دستگاه اندازه گیری فشار هیدرواستاتیک و پمپ نمونه بردار آب می باشند، نیز معرفی می گردند.
    کلیدواژگان: فرسایش جاده ای، رسوب، جاده های جنگلی، حمل رسوب
  • ایران، سرزمین سیل و خشکسالی
    نصرالدین جهان تیغ صفحه 88
    عدم توجه به ضرورت بهره برداری صحیح و حفاظت منابع آب به مرور زمان شرایطی را پدید آورده، که منابع آب کره زمین در معرض تخریب و نابودی قرار گرفته است و بدین ترتیب شرایطی به نام بحران به صورت یک مساله جهانی بروز نموده است. کشور ایران که در سال 1369 به ازای هر نفر بیش از 2000 مترمکعب در سال آب در دسترس داشت و فارغ از شرایط بحران بود، در حال حاضر سرانه هر شهروند ایرانی به حدود 1800 مترمکعب رسیده و بر اساس معیارهای طرح شده توسط بانک جهانی در آستانه بحرانی قرار گرفته است و می رود تا در 20 سال آینده نه تنها مرحله تنش و فشار ناشی از کمبود آب را تجزیه نماید بلکه به علت افزایش جمعیت و عدم بهره برداری صحیح با کاهش سراینه (به رقمی کمتر از 1000 مترمکعب) وارد بحران کم آبی شود، و سرانجام به نقطه ای خواهد رسید که طبیعت قادر به تامین نیاز او نمی باشد.
  • نگاهی به وضعیت جنگل داری در کشور آلمان
    فاطمه عسگری بزایه صفحه 92
  • منابع طبیعی در جهان
    صفحه 100
  • منابع طبیعی در ایران
    صفحه 102