فهرست مطالب

پژوهش در حسابداری و علوم اقتصادی - پیاپی 6 (بهار 1398)

نشریه پژوهش در حسابداری و علوم اقتصادی
پیاپی 6 (بهار 1398)

  • جلد دوم
  • تاریخ انتشار: 1398/03/04
  • تعداد عناوین: 5
|
  • امین سالم قهفرخی *، ساهره علیخواه، محسن رستمی، سید رضارضایی صفحات 1-9
    در سال های اخیر مدلسازی جنبه های رفتاری تصمیم گیری را میتوان یک زمینه مهم هم برای پژوهش هم عمل در فرایند تصمیم گیری انسان در نظر گرفت. روش پویایی شناسی سیستم به دلیل آنکه از محدودیت های فرایندهای منطقی تصمیم گیری مراقبت نموده و از تاثیر عوامل روانشناختی در مدل جلوگیری مینماید، به خوبی در این چارچوب پژوهشی قرار میگیرد. هدف این فصل بررسی پژوهش های صورت پذیرفته در زمینه پویایی شناسی سیستم در مدلسازی جنبه های گوناگون رفتاری تصمیم گیری است. نمونه هایی از پژوهش های پویایی شناسی سیستم که در این مقاله ارائه شده نشان میدهد که مدل های پویایی شناسی سیستم، قادر به بیان ویژگی های ذهن انسان، احساسات و محدودیت های شناختی انسان در تصمیم گیری فردی، گروهی و ارزیابی نظریه های در حال استفاده در فرایند تصمیم گیری هستند.
    کلیدواژگان: تصمیم گیری رفتاری، شبیه سازی کامپیوتری، مدل سازی پویایی شناسی سیستم
  • فرزاد نیک نفس *، محمدرضا یگانه صفحات 11-20
    در هر بازار مالی با توجه به گستردگی و عمق بازار، ابزارهای متنوعی جهت سرمایه گذاری وجود دارند و سرمایه گذاران با عنایت به بازده و ریسک سرمایه گذاری، دارایی های مورد نظر خود را انتخاب می کنند. نرخ بازده مورد انتظار هر دارایی، نشانگر بازده ازدست رفته تحت شرایط ریسک مساوی ناشی از تحصیل آن دارایی است. یکی از عوامل موثر بر ریسک دارایی ها، قابلیت نقد شوندگی آنهاست. نقش عامل نقد شوندگی در ارزش گذاری دارایی ها ناشی از تبلور مفهوم ریسک عدم نقد شوندگی دارایی در ذهن خریدار است که می تواند باعث انصراف سرمایه گذار از سرمایه گذاری شود (یحیی زاده فر و همکاران، 1389، 101-118). نمونه آماری مشتمل بر 123 شرکت فعال در بورس اوراق بهادار تهران در طی سال های 1389 تا 1393 می باشد که در مجموع 520 سال-شرکت بوده اند. مدل تصریحی مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل داده ها در این مطالعه برآورد مدل رگرسیونی با استفاده از تکنیک اقتصادسنجی پانل دیتا می باشد و به منظور تجزیه و تحلیل آماری داده ها و آزمون فرضیه های پژوهش و یافتن روابط خاص میان متغیرها از روش آمار توصیفی استنباطی و از نرم افزار Eviews استفاده شده است. نتیجه تحقیق حاکی از این است که همزمانی قیمت سهام بر عدم نقد شوندگی سهام در شرکت های تولیدی و غیر تولیدی تاثیر دارد.
    کلیدواژگان: قیمت سهام، همزمانی قیمت سهام، نقد شوندگی سهام، حجم معاملات، اندازه شرکت
  • علی لعل بار *، فرامرز نوروزی، لادن آزاده صفحات 21-31
    با جدا شدن مالکیت از مدیریت در شرکت های سهامی، مدیران به عنوان نماینده سهامداران، شرکت را اداره می کنند. با شکل گیری رابطه نمایندگی، تضاد منافع بین مدیران و سهامدارن که به آن مشکل نمایندگی گفته می شود، ایجاد می گردد. جهت حل مسئله نمایندگی و مرتفع کردن بی اعتمادی ناشی از مفهوم خطر اخلاقی در بحث عدم تقارن اطلاعاتی، در بازارهای جهانی، مفهوم حاکمیت شرکتی مطرح شد. در این مقاله سعی شده است تاثیر مولفه های حاکمیت شرکتی بر تصمیمات اعتباری و سرمایه گذاری بانک های تجاری در ایران مورد بررسی قرار گیرد. پس از طراحی شاخص های حاکمیت شرکتی، اطلاعات معاملات انجام شده در دوره پژوهشی پنج ساله 1390 تا 1394 از سازمان بورس اوراق بهادار جمع آوری گردید. نمونه آماری مشتمل بر 18 بانک می باشد که با روش حذف سیستماتیک انتخاب شده است. که در مجموع 90 سال - بانک بودند، در این تحقیق برای بررسی فرضیات پژوهش از رگرسیون خطی و همبستگی استفاده شده است. جهت تجزیه تحلیل داده ها و آزمون فرضیات تحقیق از نرم افزار Eviews استفاده شده است. آنچه در جمع بندی و نتیجه گیری کلی آزمون فرضیه های تحقیق می توان عنوان کرد، این است درجه حاکمیت شرکتی بر تصمیمات اعتباری بانک ها و تصمیمات سرمایه گذاری بانک ها اثر دارد.
    کلیدواژگان: تصمیمات سرمایه گذاری بانک، حاکمیت شرکتی، تصمیمات اعتباری بانک ها
  • حسین جبرئیلی فرد * صفحات 33-41
    هدف این تحقیق ارزیابی تاثیر اندازه شرکت بر ایجاد تغییر و تحول در سازمانها بر اساس نوع ساختار آنها است. جهان امروز نیاز فزاینده به آن نوع از رهبری دارد که به ایجاد سازمان هایی که به سمت فعال کردن پتانسیل های خود می پردازند بها دهد و درعین حال به حل بحران ها و شرایط اضطراری محیط کار بیندیشد. در چنین شرایطی سازمان ها باید بدانند که ترجیح دهند. به بیان دیگر در عصر حاضر، تحول،  «ماندن» را به اهداف «شدن» برای رسیدن به اقتدار آتی ناچارند اهداف بازسازی و نوسازی یکی از ابعاد مهم سلامت سازمانی بوده و بنابراین، مدیریت تغییر در سازمان ها یکی از مشکلترین وظائف مدیران پیشرو است. در همین راستا مقاله حاضر بر آن است که ضمن بیان اهمیت و ضرورت مدیریت تحول در روزگار کنونی، به بیان مختصر عوامل تسهیل کننده تغییر و بهسازی در سازمان ها و راهکارهای غلبه بر مقاومت ها و موانع موجود بر سر راه ایجاد تحولات و نوآوری های سازمانی با توجه به نوع ساختار آنها بپردازد. مرگ و تولد سازمان ها به بینش و بصیرت و توانایی موسسین بستگی دارد و رشد و بقای آنها نیز به عواملی نظیر توانایی، خلاقیت، نوآوری منابع انسانی و تغییرات مورد نیاز با توجه به شرایط روز وابسته است. اگر برنامه ریزان، تصمیم گیرندگان و کارکنان تحول آفرین باشند فرصت های اقتصادی را بهتر درک کرده و قادرند از منابع موجود به منظور نوآوری استفاده بیشتری نمایند و پرورش و تقویت روحیه تحول آفرینی در سازمان مستلزم فراهم آوردن بستری مناسب و یکی از بسترهای مناسب ساختار و تشکیلات مناسب است. در سازمان های کشور ما ابعاد مختلف ساختار سازمانی چه رابطه ای با یکدیگر دارند تا با شناسایی روابط مختلف این ابعاد زمینه افزایش تحول سازمانی را در سازمان های کشور فراهم نماییم. لذا تا با فرضیات مختلف بتوان ارتباط بین ساختار و تحول را به دست آورد. فرضیات شامل، بین ساختار سازمانی و تحول سازمان رابطه معناداری وجود دارد. بین رسمیت و تحول، بین پیچیدگی و تحول، بین تمرکز و تحول رابطه معناداری وجود دارد. نتیجه تحقیق حاکی از آن است که ساختار مناسب متناسب با تغییرات و ایجاد تغییرات مناسب، باعث افزایش رشد و توسعه سازمان میشود.
    کلیدواژگان: ساختار سازمانی، پیچیدگی، رسمیت، تمرکز، تحول
  • فرزین رضایی *، حلیه تقی زاده شعرباف صفحات 43-52
    هدف این پژوهش بررسی تاثیر کیفیت حاکمیت شرکتی بر رعایت الزامات افشای اجباری شرکت های خاکستری می باشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از بعد روش شناسی از نوع تحقیق های توصیفی-همبستگی است. بدین منظور 81 شرکت عضو بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1386 تا 1395 شمسی به عنوان نمونه انتخاب گردیده است. روش آماری مورد استفاده جهت آزمون فرضیه با استفاده از داده های تابلویی و رگرسیون حداقل مربعات تعمیم یافته می باشد. کیفیت حاکمیت شرکتی به معنای کیفیت در چگونگی اداره امور شرکت شامل کیفیت در مدیریت، کیفیت در نظارت مستقل (حسابرسی) و کیفیت بر کنترل (مالکیت) می باشد. در این تحقیق به دنبال ارزیابی نقش کیفیت در ابعاد حاکمیت شرکتی بر رعایت الزامات افشای اجباری اطلاعات حسابدار که توسط سازمان بورس اوراق بهادار تهران تعیین گردیده است می باشد. نتایج پژوهش نشان داد که کیفیت مدیریت بر رعایت الزامات افشای اجباری در شرکت های خاکستری موثر است. کیفیت حسابرسی بر رعایت الزامات افشای اجباری شرکت های خاکستری موثر نمیباشد. کیفیت مالکیت بر رعایت الزامات افشای اجباری شرکت های خاکستری موثر نمی باشد.
    کلیدواژگان: کیفیت حاکمیت شرکتی، کیفیت در مدیریت، الزامات افشای اجباری، شرکت های خاکستری