فهرست مطالب

مطالعات اقتصاد انرژی - پیاپی 60 (بهار 1398)

فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژی
پیاپی 60 (بهار 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/03/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مجید اسلامی اندارگلی*، ابراهیم هادیان، کریم اسلاملوییان، علی حسین صمدی صفحات 1-23
    در مطالعه حاضر، با طراحی مدل نسل های تداخلی، شرایط برقراری نظریه مزایای مضاعف مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج بررسی شرایط برقراری نظریه مزایای مضاعف حاکی از آن است که در صورتی اولین مزیت نظریه مزایای مضاعف برقرار است که الف) در صورت عدم مصرف گرایی نسل های جوان و پیر (بالا بودن سطح مصرف انرژی) و تمایل نسل جوان به افزایش سطح پس انداز، کاهش نرخ مالیات بر درآمد نیروی کار می تواند اثرات بازتوزیعی اعمال نرخ مالیات بر مصرف انرژی (تحمیل بار مالیاتی مضاعف بر اقتصاد) را بر سطح درآمد دولت، خنثی و موجب ثابت نگهداشتن سطح درآمد بخش عمومی گردد. ب) اثرات درآمدی ناشی از افزایش نرخ مالیات بر درآمد نیروی کار بر سطح درآمد بخش عمومی (با ثابت ماندن سطح دستمزد) بیشتر از اثرات جانشینی اجرای این سیاست باشد. ج) اثر تغییرات نرخ مالیات بر مصرف انرژی و نرخ مالیات بر سطح درآمد نیروی کار بر سطح درآمدهای نفتی دولت، منفی باشد. همچنین، شرایط برقراری مزیت دوم نظریه مزایای مضاعف منوط به آن است که: الف) تغییر نرخ مالیات بر مصرف انرژی بر سطح دستمزد، باکشش باشد. ب) تاثیر حاصل ضرب ضریب فزاینده دولت و ضریب تاثیر نرخ مالیات بر درآمد نیروی کار بر سطح دستمزد بیشتر از اثر نرخ مالیات بر مصرف انرژی بر سطح مصرف انرژی باشد. ج) تاثیر حاصل ضرب ضریب فزاینده دولت و ضریب تاثیر نرخ مالیات بر درآمد نیروی کار بر سطح دستمزد بیشتر از ضریب تاثیر نرخ مالیات بر مصرف انرژی بر سطح دستمزد باشد.
    کلیدواژگان: مالیات زیست محیطی، نظریه مزایای مضاعف، مدل نسل های تداخلی
  • علی امامی میبدی*، جواد کاشانی، قهرمان عبدلی، عاطفه تکلیف، پریسا فتوحی مظفریان صفحات 25-50
    وجود میادین مشترک متعدد نفت و گاز با کشورهای همسایه و سرعت و میزان بهره برداری به نسبت کمتر ایران از این میادین در مقایسه با سایر همسایگان، سبب شده تا موضوع توسعه و بهره برداری از میادین مشترک همواره در زمره اولویت های وزارت نفت ایران قرار گیرد. این مطالعه ضمن بیان روش های بهره برداری از میادین مشترک نفت و گاز، اعم از توسعه مشترک و یکپارچه سازی، امکان استفاده از روش یکپارچه سازی در میادین مشترک ایران را مورد بررسی قرار خواهد داد. در بین همسایگان دارای میادین مشترک با ایران، کشور عراق به عنوان گزینه مناسب برای این نوع همکاری انتخاب شده و به موضوع تصمیم گیری درخصوص همکاری یا عدم همکاری برای بهره برداری از میادین مشترک خواهیم پرداخت. در این مقاله مذاکرات کشورها برای تقسیم سود و تعیین برنامه بهینه تولید به عنوان یک مسئله چانه زنی در نظر گرفته شده که با استفاده از راه حل نش حل می گردد. نتایج تحقیق نشان می‏دهد که یکپارچه‏سازی میادین مشترک منجر به انتخاب تولید بهینه برای میدان و حداکثر نمودن منافع ذینفعان می گردد.
    کلیدواژگان: راهبردهای بهره برداری از میادین مشترک، میادین مشترک، چانه زنی
  • علیرضا جرجرزاده*، اسحاق برزکار صفحات 51-75
    سرمایه گذاری مستقیم خارجی یکی از مجاری مهم تامین مالی (سرمایه) در سطح بین المللی محسوب می شود. ورود سرمایه گذاری مستقیم خارجی علاوه بر جبران کمبود سرمایه، موجب انتقال فناوری، ورود سرمایه انسانی متخصص، مدیریت و دانش می شود. لذا به منظور تحقق رشد اقتصادی مستمر و باثبات ضروری است که به صورت علمی، عوامل موثر بر ورود سرمایه گذاری مستقیم خارجی شناسایی شود. هدف از این مطالعه بررسی تاثیرگذاری عوامل اقتصادی، طبیعی، سیاسی و حقوقی بر جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشورهای عضو اوپک برای دوره زمانی 2013- 2004 می باشد. این پژوهش با استفاده از روش حداقل مربعات تعمیم یافته (EGLS) در قالب الگوی داده های تلفیقی انجام شده است. نتایج بیانگر آن است که اندازه بازار، درجه باز بودن اقتصاد، سلامت جامعه، ذخایر نفتی و حاکمیت قانون اثر مثبت و معناداری بر جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی دارد و تحریم اقتصادی عامل مهمی در کاهش جذب سرمایه خارجی بوده است.
    کلیدواژگان: سرمایه گذاری مستقیم خارجی، اوپک، تحریم اقتصادی، سلامت جامعه، روش حداقل مربعات تعمیم یافته، الگوی داده های تلفیقی
  • آزاده توکلی* صفحات 77-105
    تغییرات اقلیمی جز در سایه کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تا سطح امن، قابل کنترل نمی باشد. در این راستا شناسایی عوامل موثر بر انتشار و تحلیل سناریوهای ممکن برای تحقق این هدف اهمیت فراوانی دارد.
    در پژوهش حاضر با استفاده از روش میانگین لگاریتمی شاخص دیویژیا (LMDI) در تلفیق با مدل توسعه یافته کایا (EKI) پنج عامل موثر شامل جمعیت، سرانه GDP، شدت انرژی، شدت کربن و سهم سوخت های فسیلی در بازه زمانی 2012-1971 برای کشور ایران مورد بررسی قرار گرفته است. ارزیابی و مقایسه دو روش تحلیل زنجیره ای و غیرزنجیره ای و سناریوهای مختلف کاهش انتشار براساس INDC پیشنهادی از دیگر بخش های پژوهش است.
    براساس نتایج، شدت کربن، اثر فعالیت و جمعیت دارای اثر افزایشی و سهم سوخت های فسیلی مهم ترین عامل کاهش انتشارها است. اقدامات آتی دولت باید براساس تغییر سوخت مصرفی و الگوی رشد اقتصادی کم کربن متمرکز شود. تحلیل زنجیره ای به عنوان یک واقعه نگار، تاثیر رویدادها را بر عوامل موثر و انتشارها نشان می دهد. درحالی که تحلیل غیرزنجیره ای با حذف نوسانات، تصویری شفاف از الگوهای کلی ارائه می دهد، از میان سناریوهای پیشنهادی تک بعدی کاهش، بهترین و منطقی ترین گزینه کاهش سهم سوخت های فسیلی (تا 40 درصد نسبت به 2020) و اتکاء بر منابع تجدیدپذیر است. کاهش شدت کربن و شدت انرژی (هر یک به‏میزان 50 درصد نسبت به سال 2020) گزینه های بعدی به شمار می رود.
    کلیدواژگان: تغییر اقلیم، LMDI، جمعیت، اثر فعالیت، شدت کربن، شدت انرژی
  • فاطمه نعمت اللهی*، احمد صدرایی جواهری، علی حسین صمدی، روح الله شهنازی صفحات 107-127
    سیاست گذاری در زمینه بهبود کیفیت محیط زیست، از جمله مواردی است که در سال های اخیر، مورد توجه اقتصاددانان قرار گرفته است. وضع مالیات بر مصرف انرژی فسیلی و پرداخت یارانه به سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه از جمله سیاست های به کار گرفته شده به منظور تغییر در قیمت های نسبی و به دنبال آن ایجاد انگیزه اقتصادی برای کاهش آلودگی هوا می باشد. در این راستا تحقیق حاضر با استفاده از یک الگوی تعادل عمومی محاسبه پذیر، به بررسی پیامدهای رفاهی و آثار زیست محیطی، ناشی از به کارگیری این دو سیاست، برای اقتصاد ایران، پرداخته است. نتایج نشان می دهد که اخذ مالیات بر مصرف انرژی فسیلی، منجر به کاهش شاخص های مصرف، سرمایه گذاری فیزیکی و سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه شده و سطح رفاه را کاهش می دهد. پرداخت یارانه به تحقیق و توسعه نیز منجر به کاهش شاخص های مصرف و سرمایه گذاری فیزیکی و در مقابل افزایش در سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه می‏شود. اما تغییر در میزان رفاه، در نتیجه به کارگیری این سیاست، از رفتار غیرخطی پیروی می‏نماید، به گونه ای که میزان رفاه در نرخ های پایین اعطای یارانه افزایش و در نرخ های بالاتر کاهش می یابد. از آن جایی که با به کارگیری هردو ابزار، شاهد کاهش آلودگی هوا و هزینه های اجتماعی ناشی از آن خواهیم بود، می توان انتظار داشت که بخشی یا تمامی اثر کاهشی این سیاست ها بر سطح رفاه تعدیل گردد.
    کلیدواژگان: مالیات، یارانه، تحقیق و توسعه، مدل تعادل عمومی محاسبه پذیر
  • علیرضا عباسپور چهارده، مجید دلاوری*، مسعود باباخانی صفحات 129-162
    استفاده از گاز طبیعی به عنوان یکی از منابع انرژی پاک شناخته می شود و علاوه بر اهمیت زیست محیطی به لحاظ اقتصادی و سیاسی نیز حائز اهمیت فراوان می باشد، به طوری که موجب افزایش سرمایه گذاری کشورهای دارای مخازن گاز متعارف و غیرمتعارف در توسعه فن آوری های نوین، خاصه در حوزه منابع نامتعارف شده است.
    هدف از این پژوهش تجزیه و تحلیل تاثیر تولید گاز شیل بر قیمت گاز طی دوره زمانی 1991 الی2017 و همچنین پیش بینی درآمد ارزی صادرات گاز ایران طی سال های 1396 الی 1399 می باشد. به این منظور، از متغیرهای قیمت گاز هنری هاب آمریکا، قیمت گاز آلمان و ژاپن و همچنین تولید گاز شیل در قالب الگوی اقتصادسنجی استفاده شده و جهت پیش بینی قیمت نیز ترکیبی از روش های تبدیل موجک، شبکه عصبی مصنوعی با سیستم پویا به‏کار رفته است. با توجه به نتایج اخذ شده و برآورد درآمد ارزی حاصل از صادرات گاز ایران بین سال های 2017 الی 2020 در سناریوهای مختلف، بهترین گزینه صادرات از طریق خط لوله در منطقه و تسریع سرمایه گذاری در حوزه تبدیل گاز طبیعی به فرآورده های مایع (GTL) با توجه به امکانات، تکنولوژی، تجهیزات موجود و توان تولید در کشور می باشد.
    کلیدواژگان: گاز شیل، اقتصادسنجی، صادرات گاز، سیستم پویا، تبدیل موجک، شبکه عصبی
  • علی اصغر اسماعیل نیا*، نیلوفر بابایی، مرجان دامن کشیده، قدرت الله امام وردی صفحات 163-190
    در این مطالعه اثر پیشرفت‏های تکنولوژیکی و تخلیه مخزن در بخش بالادستی صنعت نفت ایران بر هزینه متوسط تولید، برای دوره زمانی 1396-1346، مورد بررسی قرارگرفته است. برای این منظور ابتدا روند انتشار تکنولوژی در دنیا، در دوره 2017-1953با استفاده از پنج متغیر که بیشترین تاثیر را در فعالیت های بخش بالادستی نفت در دنیا داشته اند، محاسبه شده است. سپس با استفاده از روند به دست آمده و به کمک مدل‏های اقتصادسنجی، اثر پیشرفت‏های تکنولوژیکی و تخلیه مخزن، بر متوسط هزینه تولید نفت و گاز در ایران، بررسی شده است. نتایج نشان می‏دهند که متغیر تکنولوژی، در کنار سایر متغیرهای توضیح‏دهنده رفتار هزینه، یک متغیر مهم و تاثیرگذار در کاهش هزینه متوسط تولید در بخش بالادستی از دهه‏ 1340 تا اواسط دهه 1360 بوده است. یکی از دلایل مشخص این نتیجه، همسو بودن روند انتشار تکنولوژی‏ در بخش بالادستی ایران با روند آن در دنیا تا سال 1368 می باشد. علاوه بر این نتایج تخمین نشان دادند که از سال‏ 1368 تا 1396، میان تغییرات هزینه و سطح تکنولوژی دنیا در بخش نفت، به دلایل متعدد از جمله دلایل سیاسی، جنگ، تحریم‏های اقتصادی علیه ایران و مشکلات مربوط به انعقاد قراردادهای نفتی و عدم توجه کافی به موضوع انتقال تکنولوژی، هیچ ارتباط معناداری وجود ندارد. در این دوره، ورود تکنولوژی‏های روز دنیا به ایران در بخش بالادستی محدود و ناکامل بوده و در نتیجه فرآیند اکتشاف، توسعه و تولید به کندی صورت پذیرفته و باوجود افزایش سرمایه‏گذاری واقعی، هزینه متوسط تولید روندی افزایشی و با شتاب داشته است. در پایان نیز از یک رویکرد شبیه‏سازی ساده استفاده شده که در آن رفتار هزینه‏ای تولید در دو سناریو مقایسه شده است. سناریوی اول، شرایط موجود یعنی عدم ورود تکنولوژی به ایران از اواخر دهه 1360 و سناریوی دوم، استفاده از تکنولوژی روز دنیا می باشد. نتایج این شبیه سازی نشان می دهند که درصورت استفاده از تکنولوژی روز دنیا، هزینه متوسط تولید در ایران می‏توانست به مقدار قابل توجهی کمتر باشد و بهره‏وری در این بخش در سطح بالاتری قرارگیرد.
    کلیدواژگان: انتشارتکنولوژی، اثر تخلیه مخزن، بالادستی نفت و گاز، هزینه تولید نفت و گاز
  • محسن پورعبادالهان کویچ*، فیروز فلاحی، کیومرث حیدری، پویان کیانی صفحات 191-225
    در کنار ضرورت آزادسازی قیمت در صنعت برق، مقررات گذاری بخش هایی که هنوز ساختار انحصاری خود را حفظ می کنند، الزامی است. مقررات گذاران به منظور بهبود کارایی این بخش ها و تشویق کاهش هزینه های آن ها، معمولا از روش های مقررات گذاری انگیزشی استفاده می کنند که مبتنی بر ارزیابی عملکرد است. با عنایت به ساختار انحصاری شرکت های توزیع برق ایران، مطالعه حاضر به دنبال ارائه الگویی برای مقررات گذاری اقتصادی این شرکت هاست. با توجه به محدودیت هایی که برای مقررات گذاری در کشورهای در حال توسعه مانند ایران وجود دارد، همچنین با توجه به ترتیب مراحل مقررات گذاری، کاستی های هر یک از روش های مقررات گذاری و نیز ویژگی های نهادهای مقررات گذار در ایران، در نهایت روش سقف درآمد برای مقررات گذاری شرکت های توزیع برق ایران انتخاب شده است. همچنین از بین رویکردهای مختلف سقف درآمد، رویکرد ساختار مجزا برای مقررات گذاری شرکت های توزیع برق مناسب تر تشخیص داده شده و برای دوره 5 ساله 1399-1395 پیشنهاد شده است. با توجه به اینکه بخش انگیزشی این رویکرد، در هزینه های عملیاتی قرار دارد و با عنایت به این مسئله که هزینه های عملیاتی بخش بزرگی از کل هزینه های توزیع برق را شامل می شوند، هزینه های عملیاتی کارا برای شرکت های توزیع برق ایران طی سال 1395 محاسبه گردیده است که مطابق رویکرد طراحی شده می تواند برای سال های 1399-1396 بسط یابد.
    کلیدواژگان: مقررات گذاری اقتصادی، روش سقف درآمدی، رویکرد ساختار مجزا، شرکت های توزیع برق، ایران
|
  • Majid Eslami Andargouli*, Ebrahim Hadian, Karim Eslamiloian, Ali Hossein Samady Pages 1-23
    This paper, we analyze the double-dividend issues by the design of overlapping generations approach. We characterize the necessary conditions for the obtaining a double dividend, i.e. an improvement of environmental and non-environmental welfare when the revenue of the pollution taxis recycled into a change of the labor tax rate. We show that first advantage of the double dividend theory depending on; i) The level of energy consumption among elderly and young generations is not high enough so that the implementation of the energy tax policy will increase the government's revenues so much and subsequently the reduction in the tax rate on labor wages cannot keep to be fixed government revenue level.ii)The income effects of increased income labor tax on the government revenue aregreater than the substitution effects. Also, the second advantage of the double dividend theory is pertained to; i)The multiple coefficient of the setup cumulative policy (simultaneously increased energy tax and decreased labor income tax) is greater than multiple coefficient of the increased energy tax on the interest rate. ii)The multiple coefficient of the implementation this cumulative policy is lower than the multiple coefficient of the indirect effect of energy tax on the wage level of young generation.
    Keywords: Environmental Tax, The Double Dividend Hypothesis, The Overlapping Generation Model
  • Ali Emami Meybodi*, Javad Kashani, Ghahraman Abdoli, Atefeh Taklif, Parisa Fotouhi Mozafarian Pages 25-50
    The existence of numerous common oil and gas fields between Iran and the neighboring countries as well as Iran's less efficient exploitation of these fields compared with other beneficiary countries, has led the development of common fields to always be among the priorities of the Iran Petroleum Ministry. While introducing different methods applied for joint exploitation of common fields, this study consider the possibility of unitization between Iran and its neighboring countries. For this purpose, Iraq is considered as a best choice for cooperation in exploitation of common oil fields among Iran's neighbors. The negotiation of share and production plan is modeled as a bargaining problem which is solved by using Nash solution and concludes that whenever the profits gained by competitive exploitation of the commom field is the same for both parties, they will equally share the profit in unitization.
    Keywords: Strategies for developing common fields, Common Fields, Bargaining
  • Ali Reza Jor Jor Zade*, Barzkar Asehagh Pages 51-75
    Abstract
    Foreign direct investment (FDI) is considered as a one of the important channels of financing capital internationally. FDI, in addition to compensating for the lack of capital, entails the transfer of technology, the entry of expert human capital, management, and knowledge; therefore, in order to Realizing the continuous and stable economic growth is necessary to scientifically identify the factors affecting the entry of foreign direct investment. The purpose of this study is to investigate the impact of economic, natural, political and legal factors on the attraction of foreign direct investment in OPEC member countries for the period of 2003-2014. This research has been carried out using the generalized least squares method (EGLS) in the form of a pooled data model. The results indicate that market size, openness of the economy, community health, oil reserves and rule of law have a positive and significant effect on the attraction of FDI, and economic sanctions have been important factors in reducing foreign investment attraction.
    Keywords: foreign direct investment (FDI), health, OPEC, generalized least squares method, economic sanctions, panel data model
  • Azadeh Tavakoli* Pages 77-105
    Climate change cannot control unless by reduction of GHG emissions to secure level, therefore it is important to identify driving forces and possible scenarios based on targets.
    In this research, the Logarithmic Mean Divisia Index decomposition approach in combination with Extended Kaya Identity (EKI) are applied to investigate five factors could affect emissions during 1971-2012 in Iran. These factors include population, GDPcapita, energy and carbon intensity and share of fossil fuels. Chaining, non-chaining methods and three emission reduction scenarios (4, 8 and 12%) based on Iran INDC forms the other parts of research.
    Based on results, carbon intensity, activity effect, and population contribute to increase and share of fossil fuels has a decreasing effect on emissions. The future targets of government should emphasis on change of fuel type and economic development toward low carbon. Chaining analysis could be used as a calendar, show the effect of events on parameters while non-chaining present a clear image by deleting noises. Among proposed reduction scenarios, the best and logical option emphasize on reduction of fossil fuel share (up to 40% compared to 2020) and development of renewable energies. Improvement of carbon and energy intensity (each as 50% compared to 2020) are the next options.
    Keywords: Climate Change, LMDI, Population, Activity Effect, Carbon Intensity, Energy Intensity
  • Fateme Nematollahi*, Ahmad Sadraei Javaheri, Ali Hossein Samadi, Rouhollah Shahnazi Pages 107-127
    Recently, sustainable development and policy on improving the quality of the environment have attracted economists. The use of fossil fuel tax and subsidies to research and development are among the tools that can reduce air pollution by creating economic incentives and relative price adjustments. In this regard, the present study uses a Computable General Equilibrium (CGE) model to examine environmental impacts, the effectiveness and economic implications of using these two tools. The results show that both instruments reduce the air emissions and social costs of air pollution, while the tax effect was more efficient. Taxation of energy consumption leads to a reduction in consumption indicators, investment types, and welfare. By paying subsidies to the R&D, and resulting increase in investment in R&D, a decline rate in consumer expenditure and physical investment were observed. The welfare increases at a low rate of subsidy and decreases at higher rates.
    Keywords: Tax, Subsidies, R-D, Computable General Equilibrium Model
  • Alireza Abaspour Chahardeh, Majid Delavari*, Masoud Babakhani Pages 129-162
    Using natural gas is known as a clean energy resource and apart from environmental aspect, it is economically and politically of great importance so that countries having conventional and unconventional gas resources have increased investment in novel tech developments especially in unconventional ones. The aim of this study is to analyze the effect of shale gas production on the gas price in the period of 1991 to 2017 and also predicting Iran's foreign exchange income from gas exportation during the years 1396 to 1399. To do this, U.S Henry Hub gas price variables, Germany and Japan gas prices in addition to shale gas production in the form of econometrics are used and to predict the price a combination of wavelet transform and artificial neural network with dynamic system is employed.. Considering the results and evaluating the foreign exchange incomes from gas exportations in different scenarios between 2017 to 2020, Iran's best way to export gas is through pipe lines in its zone and expediting investments in transforming the natural gas to Gas To Liquids (GTL), according to the available facilities and technologies and production capacity in the country.
    Keywords: ShaleGas, Econometrics, GasExportation, DynamicSystem, Wavelet Transform, Neural Network
  • Ali Asghar Esmaeel Nia*, Niloofar Babaiie Pages 163-190
    In this study, the impact of technological improvement and depletion in upstream sector on the average cost of oil and gas production in Iran is studied in 1967-2017. For this purpose, global technology diffusion trend is calculated, so five variables that have had the most effect on global upstream is considered. Using acquired trend for technology and taking other related determinants into account, average cost function for oil and gas production is estimated.
    Results show that technology variable has been an important and impressive variable in decreasing average cost until mid-1980s.One of the reasons has been the alignment of technology diffusion trend in upstream with the world up to year 1989.  In other words, results show that there are no meaningful relation between cost alternation and the level of technology in upstream during 1989 to 2017 due to different reasons include: politics, war, sanctions, problems related to oil contracts and not enough attention to technology transfer. Entrance of world new technologies in Iran upstream sector has been limited and uncomplete and as a result EDP process has been slow and despite increasing real investment, average production cost has had increasing trend. Finally a simple simulation approach is considered and production cost function is compared in two scenarios. By comparing these two scenarios it is learned that the average cost in Iran could be considerably lower and efficiency could be much higher than now.
    Keywords: technology diffusion, depletion effect, upstream, cost production of oil, gas
  • Mohsen Pourebadollahan Covich*, Firouz Fallahi, Kioumars Heydari, Pouyan Kiani Pages 191-225
    In addition to the necessity of liberalizing the price of the various sectors of electricity, the regulation of sectors that still maintain their own monopoly structure is mandatory. In order to improve the efficiency of these sectors and encourage their cost reduction, incentive-based regulatory approaches are used which rely on performance evaluation. Due to the monopolistic structure of Iran's electricity distribution companies, this study is looking to provide a design for the economic regulation of these companies.
    Regarding the limitations of regulation in developing countries like Iran, orders of the regulation process, the shortages of each method of regulation, and characteristics of regulatory bodies in Iran, revenue cap regulation method has been chosen to as the best method for the regulation of electricity distribution companies of Iran. Also, among the different approaches of revenue cap method, building blocks approach is identified as the suitable way and offered for the period of 2016-2021. Considering that the incentive part of this approach is on operational costs, which contain the huge part of total costs of electricity distribution companies, the efficient operational costs are calculated for 2016, which could be extended for 2017-2021 using the designed approach.
    Keywords: Economic Regulation, Revenue Cap Method, Building Blocks Approach, Electricity Distribution Companies, Iran