فهرست مطالب

صنعت لاستیک ایران - پیاپی 93 (بهار 1398)

نشریه صنعت لاستیک ایران
پیاپی 93 (بهار 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/03/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سعید تقوایی گنجه علی صفحات 3-4
  • علی سلطان پور*، سید مهدی پورباقری، شهرام آریافر صفحات 5-18

    یکی از مشکل های پیش روی سازمان ها و موسسه ها، تعیین تعداد نیروی انسانی موردنیاز است. در همین باره روش های زمان سنجی، کاربرد گسترده ای یافته اند. یکی از پرکاربردترین این روش ها استفاده از کرنومتر، با درنظر گرفتن ضریب عملکرد، به روش وستینگهاوس است که در آن عنصرهای کاری، ثبت زمان های مربوط به عنصرهای کاری، تعداد مشاهده های لازم برای محاسبه ی زمان های نرمال و استاندارد و نیز ضریب های عملکرد مربوطه، مشخص و جمع آوری می شوند. سپس با درنظر گرفتن موردهای یادشده، اقدام به محاسبه ی زمان های نرمال و استاندارد می شود.در این پژوهش، هدف تعیین زمان استاندارد اپراتور دستگاه ساخت گرین تایر رادیال برای خودروهای سواری، در گروه صنعتی بارز است. از آنجا که زمان سنجی یکی از موضوع هایی ست که انسان به طور مستقیم و مشخص در آن نقش دارد و باتوجه به این که روش های ارائه شده، مانند روش وستینگهاوس، موضوع ها را با درنظر گرفتن قطعیت مورد بحث وبررسی قرار می دهند، قطعیت به کارگرفته شده در این موضوع ها- با توجه به نتیجه های به دست آمده- سبب بروز خطا در محاسبه ها و گاهی تصمیم گیری های اشتباه، می شود؛ بنابراین در این پژوهش با بهره گیری از عدم قطعیت فازی، درباره ی ضریب های عملکرد به روش وستینگهاوس و به ویژه زمان مشاهده ها، الگوریتم و دستورکاری برای روش پیشنهادی ارائه شده و در نهایت با یک مثال واقعی، زمان های نرمال و استاندارد بر اساس الگوریتم پیشنهادی، محاسبه و موردبررسی قرار گرفته است. در پایان، نتیجه های به دست آمده از روش پیشنهادی، در مقایسه با وضعیت قطعی به کار گرفته شده در روش وستینگهاوس معمول، از قابلیت ارائه ی دامنه ی تصمیم گیری گسترده ای به تصمیم گیران برخوردار است.

    کلیدواژگان: روش وستینگهاوس، عدم قطعیت فازی، زمان سنجی، گروه صنعتی بارز
  • سحر عبداللهی* صفحات 19-34

    بهره گیری از نانو مواد مانند نانو رس، یکی از کارآمدترین روش ها برای بهبود ویژگی های کامپوزیت پلی پروپیلن (PP)-ترپلیمر اتیلن پروپیلن دی ان مونومر (EPDM)، است. در این مطالعه، پس از معرفی PP، EPDM، آلیاژ PP/EPDM و نانوکامپوزیت /PP/EPDM نانو رس (PEN)، به بررسی نتیجه های به دست آمده از مطالعه های صورت گرفته بر روی نانوکامپوزیت های PEN، شامل بررسی روش های تهیه، تاثیر اصلاح و اعمال درصدهای مختلف نانو رس بر ویژگی های مکانیکی، الکتریکی، نفوذپذیری و ریزساختار نانوکامپوزیت PEN تهیه شده به وسیله ی اکسترودر دوپیچه، تکامل میکروساختار نانوکامپوزیت PEN در طول مسیر اکسترودشدن در اکسترودر دوپیچه و درنهایت تغییر شکل نانوکامپوزیت PEN در اثر اعمال نیروی فشاری و برشی پرداخته می شود.بر اساس نتیجه های یادشده، ویژگی های کششی نانوکامپوزیت های PEN دارای حداکثر 5 درصد وزنی نانو رس در مقایسه با آمیزه ی خالص، به دلیل تغییر در ویژگی های فصل مشترک و ایجاد محدودیت در حرکت و جابه جایی زنجیرهای پلیمری، به واسطه ی وجود ذره های خارجی، بهبود پیدا می کند. استفاده از 5 درصد نانوذره ی رس، نفوذپذیری نانوکامپوزیت نهایی را به میزان 6 درصد، نسبت به اکسیژن، مقاومت الکتریکی حجمی را تا 70 درصد و ثابت دی الکتریک را به میزان 6 درصد کاهش می دهد. هم چنین دمای انتقال شیشه ای و مقاومت به شعله را به میزان 100 درجه ی سانتی گراد افزایش می دهد. روشن است که افزایش و استحکام و مدول کششی، به درجه ی پراکندگی لایه های نانو رس در محمل پلیمری وابسته است و هرچه درجه ی پراکنش ساختار بیشتر باشد، احتمال رسیدن به ساختار پراکنشی بیشتر می شود و در نتیجه به بالاترین کیفیت مطلوب نانوکامپوزیت خواهیم رسید. هم چنین بهترین روش تهیه ی نانوکامپوزیت، استفاده از اکسترودر دوپیچه است، به طوری که تمامی اجزا به طور هم زمان وارد اکسترودر شوند.

    کلیدواژگان: نانوکامپوزیت، اتیلن پروپیلن دی ان مونومر، پلی پروپیلن، نانو رس
  • غلامرضا جندقی*، محمدرضا فتحی، محمدحسن ملکی، علی زمانیان صفحات 35-46

    رقابت پذیری یکی از مهم ترین دغدغه های کسب وکار و فعالیت در محیط پویا و رقابتی امروز است. رقابت پذیری اقتصادهای کشورها به رقابت پذیری شرکت های آن کشور بستگی دارد. هدف اصلی این پژوهش شناسایی و اولویت بندی عامل های موثر بر رقابت پذیری صنعت لاستیک است. پژوهش حاضر از منظر جهت گیری، کاربردی و از بعد هدف، اکتشافی ست. در این مطالعه، با استفاده از مرور پیشینه و گفت وگو با خبرگان صنعت لاستیک، عامل های موثر بر رقابت پذیری این صنعت استخراج شد. جامعه ی آماری این پژوهش، خبرگان صنعت لاستیک است. از میان خبرگان صنعت لاستیک، 15 نفر از کارشناسان، با استفاده از روش نمونه گیری قضاوتی در دسترس انتخاب شدند. مرحله های پژوهش حاضر عبارت اند از: استخراج عامل های موثر بر رقابت پذیری صنعت لاستیک با به کارگیری گفت وگو و مرور پیشینه، غربال عامل های پژوهش با روش آزمون آماری دوجمله ای، اولویت بندی معیارهای پژوهش با روش های دیمتل و ایداس. براساس نتیجه های به دست آمده از این پژوهش، ترتیب اولویت عامل های پژوهش عبارت اند از: زیرساخت های صنعتی لازم، بهره وری، کیفیت محصولات، حمایت های مالیاتی، بانکی و گمرکی.

    کلیدواژگان: رقابت پذیری، دیمتل، تصمیم گیری چند معیاره، صنعت لاستیک
  • سودابه رشیدی*، نگار معتمدی، مهدی حدادزاده صفحات 47-60

    عملکرد سازمان تحت تاثیر عامل های گوناگونی ست که در روند دست یابی به هدف های تعیین شده، نقش بسزایی دارند. منابع انسانی در سازمان، به عنوان یک دارایی و نوع تعامل های آن ها در داخل و خارج از سازمان، ازجمله عامل هایی ست که می تواند پیش بینی کننده ی برآمدهای عملکردی سازمان باشد. بر همین اساس سازمان ها با توجه به نوع فعالیت خود، نیازمند توجه به سرمایه ی فکری خود و فراهم آوردن بستری مناسب برای بهبود فرایندهای کاری آن ها هستند تا به واسطه ی آن، پیوسته میزان کارآمدی کارکنان و سطح های عملکرد خود را ارتقا دهند. علاوه بر این، نوع پیوندها و ارتباط ها در حوزه ی کسب وکار و نیز نداشتن اطلاعات کافی تصمیم گیرندگان در سازمان از تغییرهای بازار، هرکدام می تواند نقش تعیین کننده ای در فرایندهای کاری سازمان ایفا کنند. هدف از پژوهش پیش رو، بررسی تاثیر مولفه های سرمایه ی فکری در قالب سرمایه های سازمانی، انسانی و مشتری بر عملکرد کلی سازمان در قالب عملکرد بازار و سازمان، با توجه به نقش سرمایه ی اجتماعی، پیوندهای کسب وکار و نبود اطمینان محیطی ست.

    کلیدواژگان: عملکرد سازمان، سرمایه ی فکری، سرمایه ی اجتماعی، پیوندهای کسب وکار، نبود اطمینان محیطی
  • حسین رحیمی کلور، فاطمه عزیزی حمل ابادی، مجید یحیوی قاسم قشلاقی* صفحات 61-71

    این پژوهش به منظور بررسی تاثیر بازاریابی اخلاقی و اعتمادآفرینی بر رفتار خرید مشتریان (موردمطالعه: مشتریان کارخانه ی آرتاویل تایر اردبیل) انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی ست. جامعه ی آماری پژوهش را 95 نفر از مشتریان کارخانه ی آرتاویل تایر شهر اردبیل تشکیل داده است که با استفاده از روش سرشماری، همه ی 95 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده اند.داده های موردنیاز از راه پرسش نامه های بازاریابی اخلاقی، اعتمادآفرینی و پرسش نامه ی رفتار خرید مشتریان جمع آوری شد. روایی صوری پرسش نامه ها توسط متخصصان و پژوهش گران موردتایید قرار گرفته و ضریب پایایی آن ها با استفاده از آلفای کرونباخ، به ترتیب 84/0 ، 78/0 و 81/0 به دست آمده است. بر اساس نتیجه های به دست آمده، بین بازاریابی اخلاقی و اعتمادآفرینی، با رفتار خرید مشتریان کارخانه ی آرتاویل تایر شهر اردبیل، رابطه ی معنادار و مثبت وجود دارد و هم چنین بازاریابی اخلاقی و اعتمادآفرینی، بر رفتار خرید مشتریان کارخانه ی آرتاویل تایر شهر اردبیل تاثیرگذار است.

    کلیدواژگان: بازاریابی اخلاقی، اعتمادآفرینی، رفتار خرید مشتریان
  • عبدالحسین جعفرزاده*، محمدرضا فتحی، علی زمانیان، محمدحسین سلیمانی سروستانی صفحات 72-82
    هدف اصلی این پژوهش شناخت مانع های استقرار مدیریت کیفیت جامع در شرکت لاستیک پارس و اولویت بندی آن ها، با استفاده از روش برنامه ریزی ترجیح های فازی لگاریتمی ست. در مرحله ی گردآوری داده ها، از مطالعه های کتابخانه ای و میدانی استفاده شده است. در مطالعه های میدانی، دو ابزار پرسش نامه ای- یکی در مرحله ی شناسایی مانع ها و دیگری در مرحله ی تعیین اولویت مانع ها و دریافت نظر خبرگان- استفاده شده که پرسش نامه ی دوم این مطالعه در قالب مقایسه های زوجی فازی طراحی شده است. پایایی این پژوهش براساس مقدار آلفای کرونباخ برابر با 80/0 مورد تایید قرار گرفته است. بر اساس نتیجه های به دست آمده، برنامه ریزی نامناسب بیش ترین اهمیت نسبت به سایر مانع ها و محدودیت ها را دارد؛ به این ترتیب مهم ترین مانع، برنامه ریزی نامناسب خواهد بود و مابقی مانع ها، به ترتیب فقدان آموزش و بازآموزی مستمر، استفاده ی صحیح نکردن شرکت از تیم های کاری و توان مندسازی کارکنان، ارزیابی کیفیت نادرست، نبود تعهد لازم در مدیران، مشارکت عمومی، ساختار سازمانی مناسب و ارتباط مناسب بخش ها با هم و در نهایت تعهد به نوآوری ست.
    کلیدواژگان: مدیریت کیفیت جامع، مانع ها استقرار، تصمیم گیری چند معیاره، برنامه ریزی ترجیح های فازی لگاریتمی
|
  • A. Soltanpour *, M. Pourbagheri, Sh. Ariyafar Pages 5-18

    Determining the number of staffs is one of the most important issues of each manufacturing system, while the stopwatch technique is one of the most applicable time measuring methods in this area. In the stopwatch, one of the most useful ways for determining the performance rate of an operator is the Westinghouse approach. In the stopwatch method, tasks are broken into their elements, and the numbers of observations are calculated, then each task element will be time measured. Then the normal and standard time will be calculated. This study aims to measure the operator standard time for building a green tire for PCR in the Barez Industrial Group. However, since the performance rate of an operator plays a significant role in the measured time that is determined by the Westinghouse method, considering deterministic values for performance rate of each task will result in computational errors. Hence, this research uses fuzzy numbers for determining the performance rates of the Westinghouse method. For evaluating the proposed procedure, a real case from Barez Industrial Group that measures the standard and normal times of an operator of a radial tire manufacturing machine in the complex have been taken into account. The results show that considering uncertainty in the proposed method; causes finding more reliable and reasonable time measuring, compared with considering the ordinary Westinghouse method.

    Keywords: Westinghouse method, Fuzzy uncertainty, timing, Barez Industrial Group
  • S. Abdollahi Baghban* Pages 19-34

    The use of Nano materials, such as Nano clay, is one of the most effective methods for improving the properties of polypropylene )PP(-Ethylene Propylene Diene Monomer )EPDM( composite. In this study, after the introduction of PP, EPDM, PP/EPDM and PP/ EPDM/Nano clay )PEN( Nano composite, the results of studies on PEN Nano composites were reviewed including of the preparation methods, the effect of application of various Nano clay loads on the mechanical, electrical, gas permeability properties and microstructure of the PEN Nano composite prepared by the twin screw extruder, the microstructure evolution of the PEN Nano composite during mixing in the twin screw extruder, and finally the deformation of the PEN Nano composite by applying compressive and shear force. Based on the results, the tensile strength of PEN Nanocomposites containing up to 5% by weight of Nano clay improved compared to the pure compound, due to changes in the interfaces properties, and the restriction of the movement and displacement of polymeric chains by the Nano clay particles. Applying of 5% Nano clay particles reduced the permeability to Oxygen by 6%, the electrical volume resistivity up to 70% and the dielectric constant by 6% and also increased glass transition temperature and flame resistance by up to 100 °C. in general, mechanical and electrical properties of PEN Nano composite depend on the degree of Nano clay layers dispersion in the polymer matrix. The best way to prepare Nano composite is to use a twin screw extruder, so that all the components are extruded simultaneously.

    Keywords: Nano composite, Ethylene Propylene Diene Monomers, Polypropylene, Nano clay
  • G.R. Jandaghi *, M.R. Fathi, M.H. Maleki, A. Zamanian Pages 35-46

    Competitiveness is one of the most important business concerns and activities in a dynamic and competitive environment today. The competitiveness of economies depends on the competitiveness of their companies. The main objective of this research is to identify and prioritize the effective factors on the competitiveness of the rubber industry. The present research is exploratory from the point of view of orientation, applied and from the target dimension. In this study, the factors influencing the competitiveness of the rubber industry were extracted using a background review and interview with experts. The statistical population of this study is the experts in the rubber industry. 15 experts were selected using available judgment sampling. The stages of this research are: extracting effective factors on the competitiveness of the rubber industry by employing interviews and reviewing the background, screening the research factors using binomial test, prioritizing research criteria with DEMATEL and EDAS techniques. Based on the results of the research, the order of priority of the research factors is the necessary industrial infrastructure, productivity, product quality, tax support, banking and customs.

    Keywords: Competitiveness, DEMATEL, Multi Criteria Decision Making, Rubber Industry
  • S. Rashidi*, N. Motamedi, M. Hadadzadeh Pages 47-60

    The organization's performance is influenced by various factors that play a significant role in achieving the goals set. Human resources in the organization as an asset and the type of interactions within and outside the organization are among the factors that can predict organizational performance outcomes. Accordingly, organizations need to pay attention to their intellectual capital and provide an appropriate context for improving their work processes, in order to increase the efficiency of employees and their levels of performance on an ongoing basis. Additionally, the type of communications and communication in the business domain, as well as the lack of sufficient information for decision makers in the organization relative to market changes, can play a decisive role in the organization's work processes. The purpose of this study is to investigate the effect of components of intellectual capital in the form of organizational, human and customer capital on the overall performance of the organization in terms of market and organization performance considering the role of social capital, business links and environmental uncertainty.

    Keywords: Organizational Performance, Intellectual Capital, Social Capital, Business Links, Environmental Uncertainty
  • H.Rahimi Kalour, F. Azizi Haml Abadi, M. Yahyavi Ghasem Gheshlaghi* Pages 61-71

    This research was conducted to investigate the effect of ethical marketing and trust on purchasing customer behavior (studied by customers of Artavil Tire Ardabil Factory). The research method was descriptive, survey type. The statistical population consisted of customers of Artavil Tier Factory in Ardabil. Of these, 95 people were selected using simple random sampling method. The required information was collected through ethical marketing questionnaires, trustworthiness questionnaire, and shopping motility questionnaire. The validity of the questionnaires was confirmed by experts and researchers and their reliability coefficients were 0.84, 0.78 and 0.81 were obtained. Data were analyzed using descriptive statistics (frequency tables, mean, and standard deviations) and inferential methods (Pearson correlation coefficient and multivariate regression test). Based on the results of this study, there is a positive and positive relationship between ethical marketing and trust and customers 'behavior in Artavil Tire Company in Ardabil. Also, ethical marketing and trust are influential on Artavil Tire Factory customers' behavior in Ardabil.

    Keywords: Ethical Marketing, Trust, Customers Behavior