فهرست مطالب

مجله پایش
سال هجدهم شماره 3 (پیاپی 85، خرداد و تیر 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/03/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مهدی شهرکی* صفحات 221-230
    مقدمه
    یکی از عوامل موثر بر امید به زندگی مخارج سلامت است. با توجه به تاثیرات و نتایج متفاوت مخارج سلامت خصوصی و عمومی بر سلامت در ایران، هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه علیت بین مخارج سلامت عمومی و خصوصی با امید به زندگی در دوره کوتاه مدت و بلندمدت برای ایران است.
    مواد و روش کار
    این مطالعه توصیفی- تحلیلی و کاربردی در سطح ملی با استفاده از مدل تصحیح خطای برداری برای ایران انجام شد. داده های موردنیاز از نوع سری زمانی سالانه و برای سال های 2017-2000 از پایگاه داده ای بانک جهانی استخراج شد. مدل تحقیق و آزمون های موردنیاز در نرم افزار Eviews 10 برآورد گردید.
    یافته ها
    نتایج نشان داد رابطه علیت دوطرفه بین مخارج سلامت عمومی و امید به زندگی در کوتاه مدت و بلندمدت وجود دارد، همچنین مخارج سلامت خصوصی رابطه علی بر امید به زندگی داشت ولی امید به زندگی تاثیر علی بر مخارج سلامت خصوصی در کوتاه مدت و بلندمدت نداشت. تعداد سالهای تحصیل و درآمد تاثیر مثبت و تورم تاثیر منفی بر مخارج سلامت خصوصی و عمومی در ایران داشت.
    بحث و نتیجه گیری
    مخارج سلامت عمومی تاثیر علی بر امید به زندگی داشت، بنابراین سیاست هایی در راستای سرمایه گذاری بیشتر در زیرساخت ها و افزایش خدمات پیشگیرانه بهداشتی، بهبود و ارتقای فناوری های حوزه سلامت و آموزش نیروهای های متخصص که به مخارج عمومی وابسته است، برای ارتقای سطح سلامت جامعه ضروری است. همچنین با توجه به تاثیر علی مخارج سلامت خصوصی بر امید به زندگی، جهت افزایش امید به زندگی و سلامت جامعه سیاست های حمایتی و بیمه ای از خانوار کم درآمد جهت جبران بخشی از هزینه های سلامت ضروری است.
    کلیدواژگان: مخارج سلامت، امید به زندگی، رابطه علیت
  • محمود طاووسی، سمیرا محمدی، ژیلا صدیقی، راحله رستمی، علی اصغر حائری مهریزی* صفحات 231-240
    مقدمه
    رسانه های ارتباط جمعی و شبکه های اجتماعی تلاش دارند اطلاعات مربوط به سلامت را به منظور افزایش آگاهی و ارتقای سلامت مردم در اختیار آنها قرار دهند. مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان اعتماد شهروندان تهرانی به اطلاعات سلامت رسانه های ارتباط جمعی (تلویزیون، رادیو، اینترنت، اپلیکیشن های موبایل، تلفن همراه، رسانه های مکتوب و شبکه های ماهواره ای) و شبکه های اجتماعی مجازی (تلگرام، اینستاگرام، فیس بوک و واتس آپ)  و نیز تعیین عوامل موثر بر آن انجام شد
    مواد و روش کار
    در این مطالعه مقطعی تعدادی از شهروندان 65-18 ساله شهر تهران با استفاده از نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از پرسشنامه روا و پایا گردآوری گردیده و با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی و با بهره گیری از نرم افزار  SPSSنسخه 23 تحلیل شدند.  
    یافته ها
    در مجموع 1174 نفر با میانگین (انحراف معیار) سنی (13/02)37/2 سال و میانگین (انحراف معیار) تعداد سال های تحصیل (3/8) 12/5 سال مورد بررسی قرار گرفتند. اعتماد شرکت کنندگان به اطلاعات سلامت تلویزیون(حدود 65 درصد) و رادیو (حدود 56 درصد) بیشتر از دیگر رسانه های ارتباط جمعی بود؛ این میزان برای شبکه های اجتماعی مجازی (حدود 30 درصد) گزارش شد. نتایج تحلیل رگرسیون لجستیک چندگانه نشان داد هیچیک از متغیرهای دموگرافیک بر بخت اعتماد به اطلاعات سلامت در این رسانه ها تاثیر معنادار نداشتند. اما نشان داده شد بخت اعتماد شرکت کنندگان به اطلاعات سلامت در رسانه های مورد بررسی از حدود 2 تا 3/4 برابر به  ازای هر واحد افزایش در میانگین نمره استفاده از این اطلاعات افزایش می یابد (شایان ذکر است میزان استفاده بر اساس طیف 5 گزینه ای نمره گذاری و برای هر یک از رسانه ها محاسبه شد).
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج حاصل از مطالعه نشان داد مردم به تلویزیون و رادیو به عنوان منبع اطلاعات سلامت، بیش از دیگر رسانه های ارتباط جمعی و نیز شبکه های اجتماعی مجازی اعتماد دارند که این امر بر رسالت مهم این دو رسانه در حفظ و ارتقای سلامت مردم و مسئولیت مهم متولیان آنها در تولید و انتشار اطلاعات سلامت تاکید دارد.
    کلیدواژگان: اعتماد، رسانه های جمعی، شبکه های اجتماعی مجازی، اطلاعات سلامت، تهران
  • صاحب جان ترکیان ولاشانی، فرشته زمانی علویجه*، زهرا حیدری، الهه شوشتری مقدم صفحات 241-249
    مقدمه
    فرزند آوری، از موضوعات مهم در حوزه مسائل اجتماعی است و محور توسعه پایدار برای کشورهایی که سطح جانشینی پایینی دارند، محسوب می شود. ایران که به تدریج با سالخوردگی جمعیت مواجه خواهد شد. لذا با توجه به اهمیت موضوع فرزندآوری در رابطه با رشد جمعیت به ویژه در ایران به تدریح در حال سالخوردگی است، این پژوهش به تعیین ارتباط بین فرزندآوری و عوامل سوق دهنده و بازدارنده از آن در متاهلین خمینی شهر پرداخت.
    مواد و روش کار
    این مطالعه مقطعی، بر روی400 نفر از شهروندان متاهل مراجعه کننده به مراکز جامع خدمات سلامت شهری و روستایی شهرستان خمینی شهر استان اصفهان در سال 1397که به صورت در دسترس انتخاب شدند، صورت گرفت. داده ها با استفاده از پرسشنامه ذی ربط جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های توصیفی با استفاده از نرم افزار spss نسخه20 استفاده شد.
    یافته ها
    در این مطالعه میانگین (انحراف معیار) سنی شرکت کنندگان (6/75) 33/26 سال بود. بیشترین عوامل سوق دهنده عنوان شده به ترتیب شامل پایین آمدن هزینه های درمان ناباروری (76%) و مشکل شدن فرزند آوری با بالا رفتن سن (74/8%) و نقش کاهش درد و عارضه بارداری و زایمان (62/5%) و اعتقاد هر شخص و همسرش به تاثیر فرزند در استحکام زندگی(58/65%) و مفید بودن فرزند در هنگام پیری (52/15%). و بیشترین دلایل بازدارنده به ترتیب نگرانی از تامین آینده تحصیلی (82/32%) و امنیت شغلی فرزندان (80/3%) و افزایش مشکلات اقتصادی با آوردن فرزند جدید (58/5%)، نداشتن درآمد کافی برای آوردن فرزند (3/57%) بود.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به نتایج پژوهش، توجه به عوامل سوق دهنده از یک سو و رفع موانع بازدارنده از سوی دیگر به همراه  ایجاد امنیت شغلی و آینده تحصیلی همزمان با رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی می تواند تا حدودی  در رفع مشکل کاهش رشد جمعیت موثر باشد.
    کلیدواژگان: عوامل سوق دهنده، بازدارنده، فرزند آوری
  • فاطمه فیاضی، مرضیه عربان، محمدحسین حقیقی زاده، هاشم محمدیان* صفحات 251-259
    مقدمه
    اغلب سرطان ها در مراحل آخر تشخیص داده می شوند. این مطالعه با هدف روان سنجی مقیاس غربالگری سرطان روده بزرگ در گروه سنی زیر 50 سال انجام شد.
    مواد و روش کار
    در این پژوهش 160 نفر از سنین 30 تا 50 سال به شیوه نمونه گیری تصادفی بلوک سازی شده انتخاب و پرسشنامه غربالگری در بین آن ها توزیع شد. جهت پایایی وروایی، از آزمون آلفای کرونباخ، پایایی مرکب، ماتریس فورنل - لارکر و فن تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم به کمک نرم افزار Smart-PLS استفاده شد.
    یافته ها
    میانگین (انحراف معیار) سنی افراد مطالعه (5/67) 56/37 سال بود. اکثریت افراد (69/4%) زیر 40 سال سن داشتند. 101 نفر را زنان تشکیل دادند. بیشتر افراد (88/1%) متاهل و فقط 46 نفر تحصیلات دانشگاهی داشتند. با حذف 15 گویه از 37 گویه غربالگری سرطان روده بزرگ، مدل از برازش مناسب برخوردار شد. همچنین، روایی واگرا و همگرای مدل تائید شد. سازه ی حمایت اجتماعی و خودکارآمدی درک شده به ترتیب 35/0 بیشترین (0/35) و کمترین (0/19) بار عاملی را داشتند. ضریب کلی آلفای کرونباخ معادل 0/86 و ضرایب پایایی مرکب بالاتر از 0/7 و در حد مطلوبی قرار داشتند.
    بحث و نتیجه گیری
    مقیاس 22 گویه ای غربالگری سرطان روده بزرگ در گروه سنی زیر 50 سال دارای روایی و پایایی قابل قبولی بود. مقیاس به ما این امکان را می دهد تا درک درست تری از عوامل موثر بر انجام غربالگری سرطان روده بزرگ ایجاد شده و در زمان سیاست گذاری و برنامه ریزی برای انجام غربالگری سرطان روده بزرگ به نقش سن و متفاوت بودن تجارب و درک افراد توجه ویژه ای شود.
    کلیدواژگان: غربالگری سرطان روده بزرگ، روایی سنجی، تحلیل عاملی تاییدی، پایایی مرکب
  • زکریا روحانی، محمدرضا واعظ مهدوی*، علی منتظری، سقراط فقیه زاده، محمود خدادوست صفحات 261-268
    مقدمه
    سبک زندگی نا مناسب یکی از مهمترین علل افزایش بیماری ها بخصوص بیماری های مزمن در سال های اخیر بوده است. طب سنتی ایرانی با ارائه ی راهکارهای مناسب برای حفظ سلامتی می تواند نقش مهمی در ارتقای سلامت جامعه داشته باشد. ارتقای سلامت بهورزان به عنوان یکی از موثرترین نیروهای حوزه ی بهداشت و درمان از اهمیت فراوانی برخوردار است و هدف از این مطالعه بررسی این نکته است که آیا آموزش اصول حفظ سلامتی طب سنتی ایران می تواند باعث تغییر رفتار در جهت بهبود سبک زندگی بهورزان شود یا خیر.
    مواد و روش کار
    این پژوهش مطالعه ای نیمه تجربی بود که در سال 1396 در شهرستان کاشان انجام شد و طی آن 54 بهورز شهرستان کاشان  وارد مطالعه شدند. ابزار بررسی سبک زندگی در این مطالعه، پرسشنامه ای بود که توسط گروه محققان طراحی شد. مداخله ی آموزشی طی 5 هفته و 25 ساعت آموزشی اجرا گردید و در این دوره، اصول شش گانه ی حفظ سلامتی (هوا، ورزش و استراحت، خواب و بیداری، خوردن و آشامیدن، حفظ مواد ضروری و دفع مواد زائد، حالات روانی) به بهورزان آموزش داده شد. گردآوری داده ها قبل و سه ماه بعد از مداخله ی آموزشی با استفاده از پرسشنامه ی کتبی انجام گرفت. به منظور دستیابی به نتایج، از نرم افزار SPSS19  و آزمون های paired t-test  و  کای - دو استفاده شده است.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که آموزش اصول حفظ سلامتی طب سنتی ایرانی باعث تغییر رفتار معنادار در پنج اصل هوا، خواب و بیداری، خوردن و آشامیدن، حفظ مواد ضروری و دفع مواد زائد و حالات روانی گردیده است.
    بحث و نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که آموزش اصول حفظ سلامتی طب سنتی ایرانی می تواند باعث بهبود سبک زندگی بهورزان شود.
    کلیدواژگان: آموزش، اصول حفظ سلامتی، طب سنتی ایران، سبک زندگی، بهورزان
  • مجید نامنی، محمود طاووسی، محمد مهدی نقیبی سیستانی*، همت قلی نیا صفحات 269-277
    مقدمه
    آموزش ازطریق کارت بازی می تواند نقش موثری در ارتقای آگاهی و رفتارهای مرتبط با بهداشت دهان و دندان کودکان داشته باشد. از این رو مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر مداخله مبتنی بر کارت بازی بر آگاهی و رفتار های مرتبط با سلامت دهان کودکان طراحی و اجرا گردید.
    مواد و روش کار
    در این مطالعه نیمه تجربی، 100دانش آموز دختر و پسر در دو گروه آزمون و شاهد به نسبت مساوی تقسیم شدند. سپس بازی جورچین دهان سالم از طریق بنر طراحی شده به دانش آموزان گروه آزمون آموزش داده شد. اطلاعات توسط پرسشنامه محقق ساخته قبل، بلافاصله و یک ماه پس از مداخله جمع آوری گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 22 و آزمون های آماری ANOVA  و t-test مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    میانگین (انحراف معیار) نمرات آگاهی قبل، بلافاصله و یک ماه پس از مداخله در گروه آزمون به ترتیب (1/50)8/92 ، (1/47)11/0 و (1/43)11/96 بود. در گروه شاهد میانگین نمرات آگاهی در سه بازه قبل، بلافاصله و یک ماه پس از مداخله تفاوت معنی دار نشان نداد. میانگین نمرات آگاهی در دو گروه قبل از مداخله، فاقد اختلاف معنی دار بود.  اما بلافاصله و یک ماه بعد از مداخله، شاهد افزایش اختلاف میانگین آگاهی در دو گروه بودیم. تغییرات رفتارهای مرتبط با سلامت دهان کودکان، یک ماه بعد از مداخله در هر دو گروه از لحاظ آماری معنی دار نبود.
    بحث و نتیجه گیری
    کارت بازی جورچین دهان سالم نمرات آگاهی دانش آموزان در زمینه سلامت دهان و دندان را در بازه زمانی کوتاه مدت (یک ماه) بهبود بخشید، اما در تغییر رفتار آنان تاثیری نداشت.
    کلیدواژگان: کارت بازی، آگاهی، رفتار، سلامت دهان، کودکان
  • بتول احمدی، علی محمد مصدق راد، بدریه کرمی* صفحات 279-289
    مقدمه
    ارتقای کیفیت زندگی کاری پرستاران نقش بسزایی در بهبود عملکرد آنها و ارائه مراقبت های با کیفیت پرستاری دارد. پرستاری شغل پر استرسی است. مهارت های تاب آوری به پرستاران کمک می کند تا بهتر با شرایط سخت کاری و انتظارات زیاد دیگران کنار بیایند. این پژوهش به بررسی تاثیر آموزش مهارت های تاب آوری بر کیفیت زندگی کاری پرستاران پرداخت.
    مواد و روش کار
    این مطالعه کنترل تصادفی شده در سال 1394 بر روی 60 پرستار یکی از بیمارستان های خصوصی شهر تهران که به صورت تصادفی به دو گروه آزمون (30 نفر) و شاهد (30 نفر) تقسیم شدند، انجام شد. پرستاران گروه آزمون، آموزش های نظری کیفیت زندگی کاری، استرس و فرسودگی شغلی و تاب آوری را در دو جلسه ی سه ساعتی دریافت کردند. سپس، آموزش های عملی مهارت های تاب آوری در 9 جلسه 1/5 ساعتی به صورت هفتگی به آنها ارائه شد. از یک پرسشنامه کیفیت زندگی کاری معتبر شامل 9 بعد و 36 گویه برای جمع آوری داه های قبل و پس از اجرای مداخله آموزشی استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS17 تحلیل شدند.
    یافته ها
    میانگین کیفیت زندگی کاری پرستاران در گروه آزمون از 2/68 به 3/01 از 5 امتیاز رسیده (12/3 درصد افزایش) و آزمون تی زوج این اختلاف را از نظر آماری معنادار نشان داد. کیفیت زندگی کاری پرستاران در گروه شاهد، در شروع و پایان مطالعه، تفاوت آماری معنادار نداشت. فوق نتایج مداخله آموزشی بیشترین تاثیر مثبت را بر ابعاد حل مشکلات فردی، مشارکت در سازمان، ارتقای شغلی، امنیت شغلی و حقوق و دستمزد پرستاران گروه آزمون داشته است.
    بحث و نتیجه گیری
    آموزش منجر به ارتقای مهارت های تاب آوری پرستاران و در نتیجه کاهش استرس شغلی و افزایش کیفیت زندگی کاری آنها شد.
    کلیدواژگان: تاب آوری شخصی، کیفیت زندگی کاری، استرس شغلی، پرستاران، بیمارستان
  • سیده سمیه کاظمی، صدیقه سادات طوافیان*، علیرضا حیدرنیا، علی منتظری صفحات 291-303
    مقدمه
    کمردرد یکی از شایع ترین اختلالات اسکلتی- عضلانی مرتبط با کار محسوب میشود. به طوریکه در سال های اخیر کمردرد مرتبط با شغل به نگرانی مهمی تبدیل شده است. درک بهتر تجربیات پرستاران در مورد کمردرد می تواند به ایجاد رویکرد پیشگیرانه کمک کند. این مطالعه به منظور شناسایی و توصیف درک خطر کمردرد مرتبط با شغل و عوامل کمک کننده در ارتقای رفتارهای پیشگیری از کمردرد در پرستاران انجام گرفت.
    مواد و روش کار
    این مطالعه کیفی از طریق تجزیه و تحلیل محتوا در سال 2017 انجام شد. بحث گروهی متمرکز و مصاحبه های نیمه ساختار یافته اختصاصی با نمونه ای مناسب از 19 پرستار با حداقل یک سال تجربه کار در بیمارستان انجام شد. سوالات مصاحبه بر اساس سازه های مدل پرسید-پروسید مطرح و سپس با استفاده از تحلیل محتوا رونویسی و تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    طبقه عوامل مستعد کننده از زیر طبقات (احساس خطر، درک شدت خطر، خودکارآمدی، درک ارزش سلامتی) و عوامل تقویت کننده از زیر طبقات (نقش همکاران در محیط کار، منافع جسمانی و روانی، منافع اقتصادی) استخراج گردید. دو زیر طبقه (تسهیل کننده ها و موانع سازمانی) در ارتباط با عوامل مدیریتی- قادرساز انجام رفتارهای پیشگیرانه کمردرد مشخص شده است.
    بحث و نتیجه گیری
    پرستاران نگرانی های خود را در مورد تاثیر کمردرد در کارایی حرفه ای خود، امنیت شغلی، زندگی خانوادگی و ارتباط با همکاران منعکس کردند. بنابراین نگرانی های پرستاران و شرایط کاری آنها، قوانین و مقررات مربوط به حرفه پرستاری باید به دقت مورد توجه قرار گیرد تا سلامت آنها تضمین گردد.
    کلیدواژگان: پرستار، کمردرد شغلی، مدل پرسید- پروسید، مطالعه کیفی
|
  • Mahdi Shahraki* Pages 221-230
    Objective (s)
     One of the factors affecting life expectancy is health expenditure. Considering the different effects and outcomes of private and public health expenditures on health in Iran, the aim of this study was to investigate the causality between public and private health expenditures and life expectancy in the short and long term in Iran.
    Methods
    This descriptive-analytical study was carried out at the national level using Vector Error Correction Model for Iran. Data were obtained from annual time series for the 2000-2017, extracted from the World Bank website. The model and related tests were estimated in Eviews 10 software.
    Results
    The results showed that there was a two-way causality relationship between public expenditure and life expectancy in the short and long term. Also, private health expenditures had a causal relationship with life expectancy, but life expectancy had no causal impact on private health expenditures in the short and long term. The years of schooling and income had a positive impact and inflation had a negative impact on public and private health expenditures in Iran.
    Conclusion
    Public health expenditures had a causal effect on life expectancy. Therefore, policies for increasing investment in infrastructure and enhancing preventive health services, improving and promoting health technology and training specialist forces that are dependent on public expenditures are essential for promoting community health. Also, due to the effect of private health expenditure on life expectancy, in order to increase life expectancy and community health, supportive and insurance policies for low-income households are necessary to compensate for some of the health costs.
    Keywords: Health Expenditure, Life Expectancy, Causality
  • Mahmoud Tavousi, Samira Mohammadi, Jila Sadighi, Raheleh Rostami, Ali Asghar Haeri Mehrizi* Pages 231-240
    Objective (s)
     Many information sources including mass media provide health information in order to increase awareness and promote people's health. The aim of this study was to examine people’s trust in mass media and virtual social networks health information.
    Methods
    This cross-sectional study was conducted among a random sample of adults aged 18 to 65 years living in Tehran, Iran. The data were collected using a questionnaire and descriptive statistics were applied to analyze the data.
    Results
    A total of 1174 adults (581 women and 615 men) with a mean age of 37.2 ± 13.02 years and mean education years of 12.5 ± 3.8 years were studied. The highest trust in health information was reported for television (65%) followed by radio (56%). This for social media was 30%. The results obtained from multiple logistic regression analysis indicated that there were no association between trust and demographic variables. However, association between trust and the amount of mass media or social networks use was observed. A unit, increase in the use of mass media and social networks health information increased the odds for trust about 2 to 3.4 times.
    Conclusion
    The study results showed that people’s trust on television and radio for seeking health information was relatively high. This implies that those who provide health for television v and radio have significant responsibility to convey correct information to the public.
    Keywords: Trust, Mass media virtual, Social networks, Health information, Tehran
  • Sahebjan Torkian Valashani, Fereshteh Zamani Alavijeh*, Zahra Heidari, Elaheh Shoushtari Moghadam Pages 241-249
    Objective (s)
     To find out facilitators and هinhibitors for fertility desire among married people.
    Methods
    This cross-sectional study was carried out on a convenient sample of married citizens referred to comprehensive centers of urban and rural health services in Khomeini city, Isfahan province, Iran in 2018. Data were collected using a questionnaire. For analyzing data, descriptive tests were performed using SPSS 20 software.
    Results
    A total of 400 married individuals were entered into the study. The mean (SD) age of participants was 33.2 (6.75) years. The most commonly facilitating factors included decrease in treatment cost for infertility (76%), fear of fertility at higher age (74.8%), improved techniques for childbirth (62.5%), the belief that childbearing could strengthen family life (58.6%), the help one might receive from child later in life (52/15%). The most important preventive reasons were: concern about future education (80.3%) and job (80.3%) and economic problems by bringing new children (58.5%), and inadequate income (57.3%).
    Conclusion
    The findings from the study indicated a number of facilitating and inhibiting factors for fertility desire among married individuals. It seems that any interventions without considering such factors might be unsuccessful.
    Keywords: Inhibitors, Childbirth, Facilitators Factors
  • Fatemeh Fayazi, Marzieh Araban, Mohammad Hossein Haghighi Zadeh, Hashem Mohamadian* Pages 251-259
    Objective (s)
     Many cancer cases are diagnosed in late stages. This study aimed to develop and evaluate the colorectal cancer screening scale in people under 50 years old.
    Methods
    A sample of male and females selected by randomized blocking method and completed the screening questionnaire. For reliability and validity, the Cronbach's alpha, composite reliability, Fornell-Larker matrix and second-order confirmatory factor analysis were using Smart-PLS (Partial least squares) software were used.
    Results
    In all 160 people aged 30 to 50 years old completed the questionnaire. The mean age of the participants was 37.56 ± 5.67 years. The majority 101 were female, most (88.1%) were married and only 46 had a university education. By eliminating 15 questions from 37 colorectal cancer screening questions, the model was fitted appropriately. Also, the divergent and convergent validity of the model was confirmed. Response efficiency and perceived self-efficacy had maximum and minimum factor loading respectively (0.35 and 0.19). The total Cronbach’s alpha coefficient was 0.86 and the composite reliability coefficients were higher than 0.7 and were at the optimum level.
    Conclusion
    The results shown that the colorectal cancer screening scale with 22 items had acceptable validity and reliability. The scale allows us to have a better perception of the factors affecting colorectal cancer screening.
    Keywords: Colorectal cancer screening, Validity, Confirmatory factor analysis, Composite reliability
  • Zakariya Rouhani, Mohammad Reza Vaez Mahdavi*, Ali Montazei, Soghrat Faghihzadeh, Mahmud Khoda Doost Pages 261-268
    Objective (s)
    The study was conducted to investigate the effectiveness of training of Iranian traditional medicine principles on health workers' lifestyle in Kashan, Iran.
    Methods
    This was a quasi-experimental study on a sample of 54 health workers. The educational intervention was performed through 5 weeks and 25 educational hours during which, principles of health maintenance (weather, exercise and resting, sleep and awakeness, eating and drinking, maintaining essential materials and repelling unnecessary materials, psychological health) were taught to health workers. Data collection was conducted before and three months following the educational intervention.
    Results
    According to the statistical analysis significant improvement was observed in five principles (weather, sleep and awakeness, eating and drinking, maintaining essential materials and repelling unnecessary materials and psychological health).
    Conclusion
    The findings indicated that training Iranian traditional medicine principles for maintaining health could improve the lifestyle of health workers.
    Keywords: Training, Health maintaining principles, Iranian traditional medicine, Lifestyle, Health workers
  • Majid Nameni, Mahmoud Tavousi, Mohammad Mehdi Naghibi Sistani*, Hemat Gholinia Pages 269-277
    Objective (s)
     Edutainment (education through entertainment) could be effective in promoting knowledge and creating behavioral changes among children. This study aimed to evaluate the effectiveness of puzzle game on knowledge and oral health behavior of children.
    Methods
    In this semi-experimented study 100 students of both genders were divided equally into two intervention and control groups. Then a “Healthy Mouth Puzzle” game was taught to the students of intervention group through a designed banner. Data were collected by self-designed questionnaires before and immediately after intervention, and at one-month follow-up. The data were analyzed performing t-test, and one way analysis of variance.
    Results
    The mean score of knowledge before, immediately after and one month after the implementation of the intervention were found to be 8.92±1.50, 11.0±1.47 and 11.96±1.43 (P=0.0001) for  the intervention group. However in the control group, the difference of knowledge mean score was non significance in the three returns (P=0.43). The mean difference of knowledge between the two groups was not significant before the intervention (P=0.28), but the mean score of knowledge was higher in intervention group immediately after (P<0.001) and one month follow-up assessments (P<0.001). Positive Changes among children’s’ oral health behavior was not significant one month after intervention in both groups.
    Conclusion
    Puzzle game improved the students’ oral health knowledge during short period but was ineffective to promote oral health behavior.
    Keywords: Card game, oral health knowledge, oral health behavior
  • Batoul Ahmadi, Ali Mohammad Mosadeghrad, Badrie Karami* Pages 279-289
    Objective (s)
    Improving quality of working life (QWL) among nurses is crucial for enhancing their performance and, consequently, delivery of quality nursing care to patients. Resilience skills assist nurses to deal better with workplace adversity and demands. Hence, this research examined the effect of teaching resilience skills on nurses’ QWL in a private hospital in Tehran, Iran.
    Methods
    This was a randomized controlled study that was carried out in 2015. Sixty nurses in a private hospital in Tehran, Iran were allotted to two experimental (30 nurses) and control (30 nurses) groups. Nurses in the experimental group were taught about the QWL, job stress, and burnout and resiliency in two 3 hours educational sessions. In addition, they attended 9 practical 1.5 hours training sessions. A valid and reliable questionnaire was used to collect nurses’ QWL data. Data was analyzed using SPSS, v. 17 statistical software.
    Results
    The mean score of nurses’ QWL in the intervention group increased from 2.68 to 3.01 out of 5 (12.3% increase). The paired t-test confirmed the difference as significant (p = 0.003). There was no significant changes in the control group’s QWL at the beginning and the end of the study (2.68 vs. 2.69). Resilience education and training had the most effect on disturbance handling, participation and involvement, job promotion, job security, and salaries dimensions of QWL of the study group.
    Conclusion
    Resilience education and training reduces nurses’ job stress and improves their quality of working life.
    Keywords: Personal resilience, Quality of working life, Job stress, Nurses, Hospital
  • Seyedeh, Somayeh Kazemi, Sedigheh, Sadat Tavafian*, Alireza Hidarnia, Ali Montazeri Pages 291-303
    Objective (s)
     The present study aimed to identify and describe the perceived risk of occupational low back pain and contributing factors among nursing personnel.
    Methods
    This qualitative study was conducted on a sample of nurses with at least one-year experience in a hospital. Focused group discussions and semi-structured interviews were conducted using the PRECEDE-PROCEED model as a framework. Then, they were transcribed and analyzed using content analysis.
    Results
    In all 12 nursing personnel were interviewed. Predisposing factors were extracted from the sub-themes (feeling of risk, perception of the severity of the risk, self-efficacy, perception of the value of health) and reinforcement factors from sub-themes (the role of colleagues in the workplace, physical and mental benefits, economic interests). Two sub-themes (facilitators and organizational barriers) were identified in relation to managerial and enabling factors.
    Conclusion
    The analysis showed that occupational low back pain affects the individual, social and occupational life of nurses. Therefore, working conditions, mental conditions, and rules governing the hospital should be scrutinized to insure that nursing professionals maintain good health.
    Keywords: Nurse, Occupational low back pain, PRECEDE-PROCEED model, Qualitative study, Occupational low back pain[Clinical trial code: IRCT20170313033054N2]