فهرست مطالب

مجله پژوهش های نوین علوم انسانی
پیاپی 7 (بهمن و اسفند 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/11/09
  • تعداد عناوین: 9
|
  • مجید کرامتی مقدم، ناهید جهانی، اعظم غفوری، معصومه بیرانوند* صفحات 6-22
    هدف
    پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش آموزش تفکر مثبت به مردان مبتلا به هموفیلی استان لرستان و بررسی اثربخشی آن بر افزایش میزان امید به زندگی و مهارت های مقابله ای در این گروه انجام گرفت.
    روش کار
    روش کار در پژوهش حاضر بدین ترتیب بود که از بین مردان عضو کانون مبتلایان به هموفیلی استان لرستان که 129 نفر هستند 30 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. طرح پژوهش حاضر از نوع طرح های آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون است که گروه آزمایش در معرض آموزش تفکر مثبت قرار گرفت. برای آموزش تفکر مثبت از هشت تکنیک که از تکنیک های سلیگمن و همکاران اقتباس شده، استفاده گردید. این تکنیک ها در 8 جلسه ی 2 ساعته ، دو جلسه در هفته برگزار شد. برای سنجش میزان امید از پرسشنامه امیدواری اشنایدر و همکاران(1991) و برای اندازه گیری مهارت های مقابله ای از پرسشنامه مهارت های مقابله ای کارور و همکاران (1989) استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج به دست آمده بیانگر وجود تفاوت معنادار میان نمره های پس آزمون و پیگیری هر دو متغیر در دو گروه است و حاکی از آن است که آموزش تفکر مثبت به گروه نمونه توانست میزان نمره های مهارت مقابله ای و امید را در بین آزمودنی ها افزایش دهد.
    کلیدواژگان: آموزش تفکر مثبت، مهارت های مقابله ای، امید به زندگی، هموفیلی
  • آرزو عباس پور تبریزی، علی صوفی* صفحات 23-44
    امروزه یکی از مهمترین تهدیدهای ایجاد شده توسط بسیاری از فعالیت‎های اقتصادی صرف نظر از اندازه و ماهیت فعالیت آنان، درماندگی مالی می باشد. موسسات مالی، سرمایه گذاران و وام دهندگان همانند مدیریت و کارکنان بنگاه‎ها به شدت تحت تاثیر درماندگی مالی قرار می گیرند. از اینرو انجام مطالعه ای که بتواند درماندگی مالی شرکت‎ها را قبل از وقوع مدل سازی و پیش بینی کند از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. لذا در این مطالعه به کمک نسبت‎های مالی جریان وجوه نقد و بکارگیری مدل‎های لاجیت پیشرو و پسرو، درماندگی مالی شرکت‎های تولیدی پذیرفته شده در بورس برای دوره 1395-1381 مدل سازی و پیش بینی شد. نتایج تخمین مدل لاجیت یک متغیره نشان داده که از میان 26 نسبت مالی، 14 نسبت در سطح 1/0 تاثیر معنی داری بر درماندگی یا عدم درماندگی مالی شرکت‎ها دارند. نتایج تخمین مدل لاجیت پیشرو نشان داد که درصد پوشش درست این مدل برابر 8/84% می باشد. نتایج تخمین مدل لاجیت پسرو نشان داد که درصد پوشش درست این مدل برابر 6/82% می باشد. نتایج تحلیل حساسیت نسبت به ورود یا عدم ورود نسبت های مالی حاصل از جریان وجوه نقد به مدل نشان داد که در نظر گرفتن نسبت های مالی جریان وجوه نقد، تاثیر چندانی بر افزایش دقت مدل لاجیت در پیش بینی درماندگی مالی شرکت‎ها ندارد.
    کلیدواژگان: پیش بینی، درماندگی مالی، نسبت‎های حاصل از جریان وجوه نقد، مدل لاجیت
  • مهدی برآبادی چهارطاقی صفحات 45-55
    فلسفه وجودی نظامی چون آموزش و پرورش تعلیم و تربیت است در جهت آماده سازی افراد برای قبول مسئولیت و انجام ماهرانه امور در آینده به همراه نیل به تعالی اخلاقی و فضیلت.لذا این امر در سایه تقویت قدرت عقلانی و خلاقیت و ایمان میسر خواهد بود تا فرد نسبت به قبول مسئولیت های فردی و اجتماعی و نیل به استقلال اقتصادی و فکری بتواند رفتاری معقول داشته باشد. ما در این مقال برآن شدیم تا به این امر بپردازیم که گرچه فعالیت ها و مسئولیت هایی که ممکن است فرد در آینده انجام می دهد نیازمند قوه فیزیکی و جسمی و یا قوه فکری و ادارکی باشد اما هر دوی اینها تا زمانی که با اخلاق,عرف , شرع و قانون مغایرت نداشته باشد و بتواند مشکلاتی از مشکلات اجتماعی و فردی را حل کند دارای ارزش و اهمیت است و ما نمی توانیم آموزش مشاغل و فعالیت های یدی را به صرف یدی بودن به تعویق انداخته و یا نادیده بگیریم و آنها را جزو فعالیت های پست به شمار آوریم و یا فعالیت های فکری در هر شرایطی جزو فعالیت های متعالی بنامیم.
    کلیدواژگان: آموزش و پرورش، تعلیم و تربیت، پرورش
  • سامان حیدری *، شهرام عسکری حصن صفحات 57-76
    بحث قدرت یکی از مسایل محوری در فلسفه سیاسی است و نحوه عمل آن همواره از مهمترین مسایل مطرح در سیاست به شمار می رفته است. نمی توان در بحث سیاست و عمل سیاسی، قدرت را فراموش کرد، زیرا در سیاست مهمترین چیز، کاربرد قدرت و تعیین دامنه و نوع تاثیرات آن بر زندگی مردم است. از اواخر قرن هجدهم میلادی، شاهد اجرای عملی نظریات تفکیک قوا و توزیع قدرت سیاسی در داخل دولت از طریق ایجاد سه قوه ی مقننه، مجریه و قضائیه با هدف جلوگیری از تمرکز قدرت و سامان بهتر امور سیاسی و در نهایت ایجاد نظام های مردم سالارانه بودیم. اما الزاما اشکال اجرایی مختلف تفکیک قوا هیچگاه تضمینی برای نیل به دموکراسی نبوده است.هدف از پژوهش حاضر پاسخ به این سوال است که «آیا در جامعه فقط باید یک مرکز اساسی قدرت وجود داشته باشد؟» همچنین پژوهش حاضر به دنبال بررسی و مقایسه نظرات اندیشمندان علوم سیاسی در بهینه بودن تمرکز یا عدم تمرکز قدرت در نظام سیاسی ایران می باشد. فرضیه مقاله این است که شراکت کاری و همکاری سیاسی میان قوای سه گانه، رژیم مشارکت قوا تمرکز قدرت سیاسی را به عقب رانده و بیشتر از سایر اشکال اجرایی تفکیک قوا به اصول شناخته شده ی مردم سالاری نزدیکتر و با آن سازگارتر است.
    کلیدواژگان: جامعه، قدرت، سیستم، تفکیک قوا، استبداد، مشارکت
  • فریده مرادی صفحات 77-97
    در دهه های اخیر، رشد روزافزون رقابت و عدم اطمینان شرایط محیطی، سبب شده تا سازمان های بزرگ به منظور حفظ حیات، تجلی ارزش ها و آرمان ها، ارتقاء بهره وری و تحقق اهداف، برای مباحثی همچون نوآوری، پیشرو بودن، ریسک-پذیری و در کل کارآفرینی در سطوح سازمان، بیشتر اهمیت قائل شوند. این پژوهش، با هدف تبیین تاثیر کارآفرینی سازمانی بر بهره وری کارکنان دانشگاه تهران با رویکرد ارزش های انسانی و دینی، انجام شده و نتایج حاصل از آن نمایانگر این است که، کارآفرینی سازمانی تاثیر مثبتی بر ارتقاء بهره وری سازمان داشته و افزایش بهره وری مناسب، مستلزم کارآفرینی سازمانی و وجود افراد کارآفرین در سازمان است. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش گردآوری داده ها، از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل 120 نفر از کلیه کارکنان دانشگاه بوده که از این میان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده و فرمول کوکران، تعداد 92 نفر به عنوان نمونه آماری که به صورت تصادفی انتخاب شده اند. اطلاعات لازم برای آزمودن فرضیه ها از طریق دو پرسشنامه که شامل پرسشنامه کارآفرینی سازمانی مبتنی بر ارزش های انسانی و دینی که مجموعا دارای 18 سوال بوده و ویژگی کارآفرینی سازمانی را اندازه می گیرد و پرسشنامه بهره وری نیروی انسانی شامل 22 گویه است. ضرایب پایایی این آزمون ها با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه شد، که مقدار ضریب پایایی پرسشنامه ها مورد تایید قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل و بررسی داده های گردآوری شده، از آزمون همبستگی و رگرسیون استفاده شد.
    کلیدواژگان: کارآفرینی سازمانی، نوآوری، ریسک پذیری، پیشگامی، بهره وری کارکنان
  • فهیمه سادات قاسمی صفحات 98-116
    امروزه گسترش روز افزون فناوری اطلاعات وحجم بالای داده های ذخیره شده از مشتریان،ابزار بسیارمناسبی،برای پژوهشگران است تا ازآن برای به دست آوردن راهکارهای مناسب جهت پیشرفت صنایع استفاده کنند.امروزه مشتریان به عامل بسیارمهم وحیاتی در هدایت سرمایه گذاران،تولیدکنندگان وحتی محققان ونوآوران مبدل گشته اند.به همین دلیل سازمان ها نیاز دارند مشتریان خود را بشناسند وبرای آن ها برنامه ریزی کنند.تا کنون برای شناسایی مشتریان و به خصوص شناسایی رفتارآن ها روش هایی استفاده شده که از جمله می توان روش های آماری را معرفی کرد که البته محدودیت ها ومشکلاتی دارد. در این پژوهش با استفاده از درخت تصمیم و روش خوشه زنی و نرم افزار رپیدماینربا بهره گیری از جداول هوش تجاری چارچوبی را برای شناسایی مشتریان مناسب (با تکیه بر بیمه شخص ثالث)ارائه کردیم.ابتدا مشتریان را بر اساس اطلاعات بیمه نامه مشتریان (ویژگی هایشان)خوشه بندی کردیم سپس با استفاده از تکنیک درخت تصمیم ونرم افزار رپیدماینر نشان دادیم چه کسی خریدار احتمالی هست چه کسی خریدار نیست، در واقع ما یک تعداد مشتری داریم،می خواهیم ببینیم که آیا آن ها خریدار هستند یا نه؟وهدف اصلی این است که درصد خریدارها را پیدا کنیم وبه آن ها پیام الکترونیکی بدهیم. ما از خریدارانی استفاده نموده ایم که به محصول ما علاقه مند بودند و از آن ها به عنوان مشتریان نمونه «Model Customers» برای یافتن مشتریان مشابه از میان غیر خریداران استفاده نمودیم. که از این طریق بتوانیم با بازایابی هدفمند به افزایش سود دهی واثر بخشی شرکت های بیمه ای دست یافته باشیم.
    کلیدواژگان: هوش تجاری، نرم افزار رپیدماینر، بیمه، درخت تصمیم، خوشه بندی، سود دهی، اثربخشی، بازاریابی
  • روح الله آهنگران صفحات 118-133
    با توجه به پژوهش صورت گرفته در مورد آگهی های تحدید حدود املاک، باید گفت این نوع از آگهی حداقل 20 روز قبل از تحدید حدود (طبق ماده 14 ق. ث) یک مرتبه در جراید منتشر می گردد، به علاوه بر طبق نظامنامه وزارت عدلیه در محل نیز اعلان منتشر می گردد. آگهی تحدید حدود پس از نشر اولین آگهی نوبتی (ماده 11 ق. ث) اگر تقاضا کنند منتشر می گردد. (ماده 66 آئین نامه ق . ث). در هنگام تحدید حدود، اگر فرد یا نماینده اش حاضر نباشد ملک مورد تقاضا با حدود اظهار شده از طرف مجاورین تحدید می گردد. هرگاه مجاورین نیز در موقع تحدید حدود حاضر نباشند و به این علت حدود ملک تعیین نشود؛ اعلان تحدید حدود ثبت به آن ملک تجدید می گردد و اگر برای مرتبه دوم نیز تقاضا نمایند و مجاورین هیچ یک حاضر نشوند و تحدید حدود ملک به عمل نیاید حق الثبت ملک دو برابر اخذ می شود. (ماده 15ق. ث). باید گفت چنانچه تحدید حدود ملک که اداره ثبت آن را آگهی کرد. به لحاظ عدم حضور مالک یا نماینده وی تعطیل شود به درخواست و هزینه مالک، آگهی تحدید اختصاصی منتشر می شود. در این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی سعی در بررسی آگهی های تحدید حدود املاک در تقاضای ثبت خواهیم داشت.
    کلیدواژگان: املاک، حدود، آگهی تحدید، ثبت، مالک
  • مرضیه رضایی*، سعید کاویانی چراتی صفحات 129-143
    پژوهش حاضر بررسی رابطه بین خودکارآمدی و منبع کنترل با اخلاق حرفه ای معلمان پایه دوم ابتدایی انجام شد روش پژوهش توصیفی- همبستگی بوده و جامعه آماری شامل معلمان پایه دوم ابتدایی شهرستان جویبار که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 175 نفر به طور نمونه گیری تصادفی- طبقه ای انتخاب شدند و به آزمون های خودکارآمدی شرر و همکاران، منبع کنترل راتر و اخلاق حرفه ای گریگوری پاسخ دادند. نتایج با آزمون های همبستگی و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین خودکارآمدی و منبع کنترل با اخلاق حرفه ای معلمان رابطه وجود دارد. بین مولفه های خودکارآمدی و منبع کنترل با اخلاق حرفه ای معلمان رابطه وجود دارد. و همچنین سهم هر یک از مولفه های خودکارآمدی و منبع کنترل در پیش بینی اخلاق حرفه ای معلمان متفاوت است. چنانچه مولفه ی خودکارآمدی عمومی با بتا 47/0، منبع کنترل درونی با بتا 23/0 بیشترین سهم در پیش بینی اخلاق حرفه ای معلمان داشتند.
    کلیدواژگان: خودکارآمدی، منبع کنترل، اخلاق حرفه ای، معلمان، ابتدایی
  • پژمان الهامی *، شهرام شاهدی صفحات 144-161
    تنگه هرمز به دلیل موقعیت استراتژیگ و این که درردیف حیاتی ترین تنگه های عبورومروری جهان می باشد ؛ از اهمیت ویژه ای در معادلات بین المللی انرژی برخوردار است و آب های آزاد خلیج فارس را به دریای عمان مرتبط ساخته و تنها گذرگاهی است که حمل ونقل دریایی را در سطح بین المللی از طریق اقیانوس ها و دریاهای آزاد ممکن می سازد روش این پژوهش مروری است و هدف از این پژوهش بررسی مساله بستن تنگه هرمز توسط ایران بر اساس قوانین حقوق بین الملل می باشد یافته ها حاکی از این است که بستن تنگه هرمز جزء مسائل حقوقی بین المللی است ایران با توجه به این که عضو معاهده عبور ترانزیت نیست می تواند از این گزینه استفاده نماید و تنگه را ببندد و با توجه به برجام و تحریم ها تنگه هرمز تنها برگ برنده ای است که ایران در دستش دارد می تواند از این گزینه برای از بین بردن تحریم استفاده نماید تاکنون ایران تهدید هایی در این زمینه بر علیه امریکا انجام داده منتهی نتیجه ای نداشته است و امریکا اهمیتی نداده و جدی نگرفته است علارغم این که اگر یک روز این تنگه بسته شود اقتصاد جهان فلج می شود بنابراین به نظر می رسد که ایران باید از این برگ برنده خود استفاده نماید منتهی طوری استفاده کند که امریکا واقعا بستن تنگه را جدی بگیرد منتها ایران عملا این کار را انجام ندهد چون باعث درگیری در منطقه و جهان می شود .
    کلیدواژگان: تنگه هرمز، استراتژیک، خلیج فارس، ایران، تحریم