فهرست مطالب

مشرق موعود - پیاپی 50 (تابستان 1398)
  • پیاپی 50 (تابستان 1398)
  • بهای روی جلد: 295,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1398/05/01
  • تعداد عناوین: 15
|
  • نصرت الله آیتی صفحات 7-30
    اعتقاد به امامان دوازده گانه و انحصار تعداد ائمه در 12نفر یکی از مسلمات مذهب تشیع است که هم در روایات متعددی از ان سخن گفته شده است و هم اندیشمندان بزرگ شیعه به ان تصریح کرده اند. این مسئله علی رغم وضوحش از سوی پاره ای از جریان های انحرافی معاصر مورد تردید واقع شده و بازخوانی مجدد ان را ضرورت بخشیده است در نوشتار پیش رو هشت دسته روایت مورد واکاوی قرار گرفته است که بر انحصار ائمه در 12نفر دلالت دارند این مجموعه روایات افزون بر این که بر انحصار یاد شده دلالت دارند بر این نکته نیز دلالت دارند که از زمان رحلت پیامبر گرامی اسلام6 تا روز قیامت پیوسته حداقل یکی از این 12 امام بر روی کره خاکی حضور دارد.

    کلیدواژگان: امامان دوازده گانه، انحصار ائمه در12نفر، استمرار امامت
  • صادق سهرابی صفحات 31-46
    استعجال یکی از چالش های دوران طولانی عصر غیبت است که در آن افراد با شتاب ورزی به دنبال تحقق امر و حکومت معصوم هستند و هیچ توجهی به فراهم سازی زمینه ها و مقدمات و شرایط آن ندارند و بدین سان خود را به هلاکت روانه می سازند.
    این پژوهش برای تحلیل این چالش براساس روایات به ریشه های آن پرداخته و در مقابل آن در تحلیل راه تحقق امر و حکومت معصوم از زبان روایات گامی برداشته است. راه تحقق حکومت معصوم از طریق توجه به غایت و مرحله کمالی جامعه ایمانی است تا با رسیدن آن زمینه هایی فراهم شود و بدون چالش های توقیت و استعجال و استبطاء و در پرتو انتظار با طی مراحل پنج گانه احیای امر به هدف حکومت معصوم دست یابیم.
    کلیدواژگان: استعجال، استبطاء، انتظار، احیاء امر، چالش، تحمل امر، تولی
  • سیدعبدالله هاشمی صفحات 47-67
    در مقاله حاضر تلاش شده تعیین وقت ظهور از دو منظر مورد بررسی قرار گیرد یکی از منظر زمان مند بودن آن و اثبات این که ظهور از آن جا که پدیده ای اجتماعی است هم زمان دارد و هم زمان مشخص و نهایی دارد و هم زمان شناور و متغیر. منظر دیگر، به علم به زمان ظهور باز می گردد و این که آیا می توان زمان ظهور را به دست آورد؟ از نظر ثبوتی، پاسخ این پرسش، مثبت است و از نظر اثباتی _ با روش تحلیلی و کتابخانه ای _ ابتدا روایات موجود در این زمینه استقصاء شد و بیست و یک روایت استخراج و در پنج عنوان دسته بندی گردید. نتیجه روایی بحث این شد که اولا علم به زمان ظهور امکان ندارد. ثانیا توقیت، به خودی خود حرمتی ندارد و حرام بودنش در صورتی است که مستند به اهل بیت (ع) یا از روی هوی و هوس باشد وگرنه دلیلی بر حرمت کذب خبری در دست نیست. در پایان، به دو پرسش مطرح درباره روایات باب نیز پرداخته شده که براساس آن عدم امکان دست یافتن به زمان ظهور در راستای طرح کلی خداوند متعال و توقیت های اهل بیت: نیز ناظر به زمان گذشته است گو آن که از لحن بیان آنها اطلاعی در دست نیست.
    کلیدواژگان: توقیت، تعیین وقت، ظهور امام زمان، حکم فقهی
  • سید محمدرضی آصف آگاه صفحات 69-98
    توقیت را از منظرهای گوناگونی می توان بررسی کرد. در این تحقیق برآنیم توقیت را از منظر فقهی مورد کنکاش قرار دهیم و بیان کنیم که توقیت و وقت تعیین کردن برای زمان ظهور امام زمان7 از نظر شرعی چه حکمی دارد؟
    در این مقاله توقیت موضوع شناسی و حکم شناسی می شود. در موضوع شناسی بیان می شود که توقیت غیرمعصوم دو نوع است: توقیت بی واسطه غیرمعصوم و توقیت باواسطه (خبر از توقیت معصوم) و در حکم شناسی، حکم این دو نوع توقیت بیان می شود.
    روش در این تحقیق جمع آوری و دسته بندی روایات مربوط به توقیت و تحلیل و بررسی آنها با روش فقهی از جهت بررسی سند، دلالت و رفع تعارض است.
    دستاورد تحقیق: اصل در توقیت بی واسطه(توقیت غیرمعصوم) جواز است؛ بدین معنا که اگر مراد کذب مخبری باشد و منشا توقیت هوا و هوس باشد جایز نیست، اما در موارد دیگر جایز است. مراد از روایات کذب الوقاتون کذب خبری به معنای عدم ترتیب اثر است.
    توقیت باواسطه (اخبار از توقیت) جایز نیست زیرا ادله جواز تمام نیست.از پنج دسته روایات دال بر عدم جواز اخبار از توقیت، دلالت دو دسته اول تمام است. مهم ترین دلیل، روایت صحیح من اخبرک عنا توقیتا فلاتهابن ان تکذبه فإنا لانوقت لاحد است؛ به قرینه ذیل، مراد کذب مخبری و دروغگویی است.
    کلیدواژگان: توقیت، زمان ظهور، وقت قیام امام مهدی، حکم شرعی توقیت
  • سعیده سادات موسوی نیا، سیدکاظم طباطبایی، مهدی جلالی صفحات 99-117
    جست وجو در مصادر و اسانید روایات غیبت نزد امامیه بیانگر آن است که عالمان امامی بخش قابل توجهی از روایات غیبت را از راویان واقفی و کتب آنان اخذ کرده اند. فرقه واقفه برخی از روایات را مطابق مذهب خویش نقل به معنا، تقطیع یا تحریف می کردند. از این رو برخی از روایات که از طریق واقفه وارد مجموعه روایی امامیه شده است، دارای رسوبات فکری واقفی است و زمانی که در کنار دیگر روایات قرار می گیرند، ایجاد تعارض می کنند. این نوشتار در صدد است با روش تاریخی و از طریق بررسی سند و متن روایات به بررسی انگاره های واقفی در روایات غیبت بپردازد. در پرتو این بررسی سبب تعارض برخی از روایات غیبت تبیین می گردد و از تاویلات بعید در فهم روایات ممانعت به عمل می آید.
    کلیدواژگان: غیبت، حدیث شیعه، واقفه، راویان واقفی
  • فاطمه نجارزادگان، محمدعلی مهدوی راد صفحات 119-139
    از چالش های عصر غیبت دشواری شرایط و ابتلائات آن است که چون به طولانی شدن این دوره ضمیمه گردد، غم و یاس مردم نسبت به ظهور حضرت و تحقق وعده های الهی را فراهم می آورد. امری که به ویژه در جامعه امروز پر رنگ شده است. ائمه اطهار؟عهم؟ با پیش بینی این چالش در عصر غیبت، مومنان را از آن برحذر داشته اند.
    این مقاله با روش توصیفی تحلیلی ابتدا به بررسی فشرده متعلق یاس، مبتلایان بدان و پیامدهای این مسئله در قرآن و احادیث پرداخته و سپس به طور مبسوط راهکارهای پیشگیری و درمان آن را تبیین می کند.

    کلیدواژگان: عصر غیبت، یاس، متعلق، پیامدها، عوامل پیشگیری و درمان
  • ابوذر رجبی صفحات 141-170
    در گونه شناسی روحانیت شیعی در مواجهه با دین و معرفت دینی از دو جریان شریعت گرایان سنتی و عقل گرایان تمدن ساز می توان یاد کرد. جریان شریعت گرای سنتی از جهت معرفت شناسی دینی فارغ از برخی محسنات، با آسیب ها و چالش های فراوانی نسبت به جریان عقلانیت تمدن ساز برخوردار است. جمود بر ظواهر آیات و روایات، فروکاستن جایگاه عقل و ارزش معرفت شناختی آن از جمله مهم ترین آسیب های کلان این جریان به حساب می آید. در مسئله مهدویت چالش مذکور جدی تر خواهد بود. هم به جهت روش شناسی و معرفت شناسی و هم به جهت بعد عملی و جامعه سازی، مهدویت پژوهی جریان یادشده با داعیه پایبندی به مهدی باوری با مشکل اساسی روبه رو خواهد بود. مهم ترین دلیل قائلین به این جریان در عصر غیبت وجود پاره ای از روایات مبنی بر عدم قیام در دوره غیبت است. ارائه نکردن طرح و الگویی مشخص و عملی در عصر غیبت برای حضور احکام اجتماعی دین، انفعال در برابر جریان مدرنیسم و تمدن غرب، عدم آینده نگری، محافظه کاری دربرابر جریان های مخالف دین و ارزش های دینی از جمله مهم ترین آسیب های آن به جهت پذیرش روایات منع قیام در عصر غیبت است. در مقابل جریان عقلانیت تمدن ساز از نقشه عملیاتی در عصر غیبت برای احکام اجتماعی دین، واکنش دربرابر تمدن غرب، آینده نگری و پی ریزی برای تمدن نوین اسلامی جهت زمینه سازی ظهور حضرت حجت4 سخن می گوید.
    هدف تحقیق پیش رو آسیب شناسی جریان شریعت گرای سنتی در مواجهه با این دسته از روایات است که نتیجه آن نفی این مدل از مهدویت پژوهی و در قبال آن اثبات جریان بدیل یعنی عقلانیت تمدن ساز است. روش تحقیق توصیفی _ تبیینی و با رویکرد تحلیل انتقادی خواهد بود.

    کلیدواژگان: جریان شریعت گرای سنتی، جریان عقل گرایی تمدن ساز، آسیب شناسی، مهدویت پژوهی، روایات منع قیام
  • محمدجواد فلاح، زهرا عواطفی صفحات 171-200
    مسئله مهدویت که در انتظار متجلی شده به عنوان یکی از آموزه های اصیل اسلامی در معرض آسیب هایی از جمله آسیب های معرفتی، فرهنگی و اجتماعی است. یکی از این آسیب ها غلبه یکی از دو عنصر عقل و احساس _ به ویژه احساسات _ در این زمینه است؛ رویکرد احساسی در مسئله مهدویت و انتظار، منجر به بی توجهی به عمق این آموزه اصیل و تحریف حقیقت انتظار خواهد شد. رویکرد احساسی محض، مسئله انتظار را خلاصه در یک نوع ظاهر گرایی و گرفتار آمدن در دام خرافات، رویاپردازی و مسئولیت گریزی می سازد و فرد و جامعه را از دریافت پایم اصیل مهدویت که توام با اخلاق، معرفت اصیل و یک نوع عمل گرایی دین مدارانه است دور می سازد. در این مقاله با بررسی نقش تعاملی عقل و احساس در فهم، توصیف، تحلیل، تبلیغ و در نهایت پای بندی عملی به این آموزه برخی از آسیب های موجود در این زمینه را مورد توجه قرار خواهیم داد. این آسیب ها در نوع دیدگاه ها در تفسیر منابع و آموزه های معرفتی از مسئله مهدویت، در مسئولیت شناسی افراد در جامعه منتظر و نوع عملکرد آ ن ها را نشان می دهد. غلبه احساسات و عدم توجه به رویکرد تعاملی عقل و احساس زمینه بسیاری از تحریفات، کج فهمی ها و اقدامات نامناسب در جامعه دینی است که در هفت محورد در این مقاله ارائه شده است.
    کلیدواژگان: انتظار مطلوب، عقل، احساس، رویکرد احساسی، مهدویت
  • جواد جعفری صفحات 201-229
    مهدویت از آموزه های معروف و معتبر در اسلام است. اعتقاد به ولادت امام مهدی4 به عنوان امام دوازدهم یکی از اساسی ترین عقاید شیعه است. در میان موضوعات مرتبط با ولادت ایشان بحث از هویت مادر امام مهدی4 اهمیت ویژه ای دارد. یکی از مستندات بیانگر این موضوع حدیث امام هادی7 در مورد جریان مادر امام قائم4 است. این حدیث در سه کتاب دست اول شیعه آمده است. این تحقیق با بررسی اعتبار این سه کتاب و سند آنها نشان می دهد در میان این سه کتاب دو کتاب کمال الدین شیخ صدوق و غیبت شیخ طوسی معتبرند؛ اما اعتبار کتاب دلائل الامامه طبری قابل اثبات نیست. در میان دو کتاب معتبر نیز سند روایت کتاب کمال الدین معتبر نیست؛ اما سند کتاب غیبت شیخ طوسی صحیح است. از این رو می توان گفت حدیث امام هادی7 که جریان رومی بودن ملیت مادر امام زمان4 و به اسارت درآمدن ایشان را بیان می کند در کتابی معتبر و با سندی صحیح به ما رسیده است و جریانی معتبر است.
    کلیدواژگان: مادر امام زمان (ع)، نرجس خاتون، محمدبن بحر شیبانی، بشربن سلیمان نخاس
  • علی اصغر پورعزت، حسین ظفری صفحات 231-256
    واضح است که ظهور امام عصر(عج)، صرفا ظهور یک رهبر نیست؛ بلکه ظهور کمال ارزش های اخلاقی در میان جامعه منتظران است. به عبارت بهتر، ظهور موعود دارای ابعادی است که از آن جمله می توان به بارز شدن شعور یا به تعبیری، ظهور شعور، در میان جامعه منتظران اشاره کرد. این مهم، لازمه ظهور و استقرار حکمرانی حق مدار و عدل محور امام زمان(عج) به حساب می آید؛ چرا که ظهور، به معنای آشکار شدن و نمایان شدن است و ظهور شعور، یعنی بارز شدن شعور، فهم و درک عمیق پیروان از منطق رفتاری و سیره عملی امام معصوم(ع). در همین امتداد است که تاکید می شود: حکمت خداوند متعال و اتمام حجت او بر ابناء بشر، در برخورداری از نعمت حاکمیت معصوم(ع)، منوط به «قیام جامعه منتظر برای ارتقاء میانگین سطح شعور و آگاهی اجتماعی » است ؛ تا از این طریق، با شکل گیری جامعه صالحان ، شرایطی فراهم آید که مردم سالاری در آن جامعه ، منتج به واگذاری حکومت به ولایت حق مدار معصوم(ع) گردد.
    این مطالعه، با تامل بر سوالاتی درباره عوامل موثر بر استقرار حکومت عدل معصوم(ع) «و شرایط ضروری برای حفظ و پایداری آن » انجام شده است و در این بین، به ثبات سنت معصوم(ع) و عدم وجود تفاوت میان سیره معصومین (ع)، تاکید می شود که اگر در گذشته شرایطی فراهم شده است که موجب اهتمام پیامبر اکرم(ص) به استقرار حکومت عدل گردیده ، تکرار این شرایط، سبب بروز رفتار مشابهی در میان سایر معصومین(ع) خواهد شد.
    وجود دلالت های صریح در کلام و سیره معصومین(ع) نشان از ضرورت وجود یارانی ذی شعور و صالح و جامعه ای همراه، به منظور تشکیل حکومت عدل دارد؛ وجود یارانی آگاه و مخلص که شایستگی ملازمت و همراهی با معصوم را داشته باشند. بنابراین، سکوت امام علی(ع) و سپس قیام ایشان برای اجرای عدالت ، صلح امام حسن(ع) و قیام امام حسین (ع)و سنت سایر ائمه اطهار(ع)، همگی بر یک منطق واحد استوار است؛ مبنی بر این که ، شعور پیروان، شرط ضروری برای استقرار و پایداری حکومت عدل معصوم(ع) است. در این میان، نقش محوری علماء ربانی به منزله پیروان خاص معصوم(ع)، در ارتقاء سطح بلوغ اجتماعی و شعور و آگاهی آحاد جامعه، قابل توجه است.
    کلیدواژگان: شعور پیروان، یاران صالح، جامعه منتظران، استقرار حکومت عدل، میانگین شعور و بلوغ اجتماعی، حکومت صالحان
  • زهراسادات کشاورز، محمدعلی چلونگر، اصغر منتظرالقائم صفحات 257-293
    هدف اصلی نوشتار حاضر مطالعه اندیشه موعودگرایی و مهدویت عصر صفویه با توجه ویژه به جایگاه این اندیشه در ظرفیت و فرآیند تمدنی آن روزگار است. اهمیت این موضوع ناشی از آن است که با آغاز عصر صفویه و هم زمان با رسمی شدن مذهب تشیع در ایران، بحث مهدویت به عنوان رکن اصلی تشیع، با خردمندانه عمل کردن دولت مردان وارد مرحله جدیدی شد که با مراحل قبل از خود دارای تفاوت های آشکاری بود. اندیشه مهدویت در ابعاد مختلفی همانند تئوری اتصال حکومت صفویه به حکومت امام زمان؟عج؟، نیابت صاحب الزمان؟عج؟، فرهنگ انتظار منجی و نظایر آن موجب ایجاد تحولاتی بنیادین در تاریخ فرهنگی و اجتماعی ایران شده است که تا به امروز نیز تداوم داشته است. این پژوهش درصدد است براساس الگوی نظری ماکس وبر و با روش توصیفی _ تحلیلی ضمن توجه به ضرورت کاربرد رویکردهای جامعه شناختی در تحلیل پدیده های تاریخی و بر پایه منابع کتابخانه ای، سیر تحولات اجتماعی و فرهنگی دولت شیعی صفویه را با تاکید بر اندیشه موعودگرایی در چشم انداز حیات تمدنی جامعه به عنوان پایه و زیربنایی برای دوره های بعد بررسی و تحلیل نماید. نتایج نشان می دهد فرهنگ تشیع با ارائه عناصر تمدن سازی هم چون رهبری عالمانه، شریعت محوری، خردگرایی و عقلانیت، پویایی بخشی و تحقق جامعه آرمانی در قالب فرهنگ انتظار، می تواند نقش بسزایی در فرایند تمدن سازی جامعه عصر صفوی ایفا کند.
    کلیدواژگان: تشیع امامیه، مهدویت، فرهنگ انتظار، تمدن، تشیع، صفویه، ایران
  • جواد قاسمی قمی صفحات 295-319
    انتظار منجی، مفهومی مشترک در آموزه های ادیانی خصوصا ادیان الاهی است که ضمن برخورداری از اصالت در کتاب مقدس آنان در میان پیروان شان نیز بازتاب اعتقادی و عملی دامنه داری داشته و دارد. در سنت مسیحی به عنوان یکی از ادیان ابراهیمی نیز انتظار بازگشت دوباره منجی موعود، مفهومی کتاب مقدسی و انجیلی و زیربنای یک الاهیات فرجام شناسانه است که عیسی مسیح محور آن است و بازتاب آن در جای جای الاهیات و اخلاق مسیحی کاملا مشهود است؛ این که یک مسیحی منتظر باید به عیسی  اقتدا کند و خود را شبیه او سازد تا بعد از داوری نهایی در ملکوت الاهی هم نشین او باشد، شاه بیت و غایت زیست اخلاقی و منتظرانه مومنان مسیحی است. این مقاله درصدد است با مراجعه به متون کلاسیک و معتبر در سنت مسیحیت کاتولیک به عنوان اصلی ترین شاخه مسیحیت، بازتاب ها و غایت این اعتقاد را در اعتقادات و حیات ایمانی کاتولیک ها بکاود و از این رهگذر ضمن مراجعه مستقیم به منابع معتبر نزد آنان، ادبیاتی علمی جهت به کارگیری در مباحث تطبیقی و بین الادیانی تاسیس و نیز مسیری بدون ابهام برای گفت وگوی کاربردی میان پیروان ادیان پی ریزی نماید.
    کلیدواژگان: مسیحیت، کاتولیک، اخلاق انتظار، منجی مسیحی، تشبه و اقتدا به مسیح، کتاب مقدس، عهد جدید
  • روح الله عباس زاده صفحات 321-342
    قدرت، لایه های مختلفی داشته و قدرت نرم نیز یکی از انواع آن می باشد که توانایی ایجاد تغییر در ترجیحات دیگران و همراه نمودن آنان با خود بدون توسل به ابزارهای سخت قدرت می باشد. سوال اصلی مقاله پیش رو این است که در انقلاب جهانی حضرت مهدی؟عج؟ که برای برقراری عدالت جهانی و شکوفایی زندگی انسانی شکل خواهد گرفت، قدرت نرم چه جایگاهی داشته و چه مولفه هایی از آن در این حرکت جهانی مورد توجه خواهد بود، چهارچوب نظری تحقیق نیز نظریه یا گفتمان قدرت نرم خواهد بود. در این تحقیق از روش توصیفی تحلیلی برای بررسی آموزه های دینی بهره گرفته شد و پس از بررسی آموزه های دینی مشخص گردید که مولفه های روان شناختی، اجتماعی فرهنگی، علمی و سیاسی قدرت نرم، در این حرکت جهانی مورد توجه خواهد بود.

    کلیدواژگان: قدرت نرم، مهدویت، اسلام، آخرالزمان، ظهور، حکومت جهانی
  • طاهره سادات طباطبایی امین صفحات 343-376
    در آغاز سوره مبارکه اسراء سخن از دو فساد بزرگ، علو (سلطه وسرکشی) بزرگ، و دو شکست بنی اسرائیل در پی هر فساد است. برای تعیین بارزترین مصداق های تاریخی این مفاهیم؛ پژوهش حاضر، با مطالعه تحلیلی _ تطبیقی، براساس منابع فریقین، به این نتیجه رسید که: مصداق فساد اول بنی اسرائیل درآیات مذکور، توطئه های یهود درصدر اسلام می باشد. شکست اول بنی اسرائیل نیز در ماجرای فتح بیت المقدس به دست یاران حضرت علی؟ع؟ بوده است که مقابله مسلمانان با یهود دست نشانده رومیان شام، آن یهودیان را به خواری کشاند. علو و سلطه بزرگ و سرکشی آنان: تشکیلات سیاسی زمان معاصر و ایجاد حکومت غاصب اسرائیل است. فساد دوم: نیز مربوط به همین زمان است که اسرائیل بر بخش عظیمی از جهان سلطه دارد و به فساد وستم در ابعاد مختلف پرداخته است، اما شکست نهایی اسرائیل براساس وعده الهی آن است که به دست یاران (و منتظران) حضرت مهدی؟عج؟ در آستانه ظهور، یا به دست خود حضرت در زمان پس از ظهور خواهد بود. قرائن پیوسته لفظی موید این فرضیه عبارتند از: دلالت الفاظ (عبادا لنا) و (لیدخلوا المسجد کما دخلوه اول مره). قرائن گسسته برای اثبات این فرضیه عبارتند از: روایات فضیلت تلاوت سوره اسراء، و روایات تطبیق. این قرائن از جمله شواهدی است که ارتباط سوره با حضرت مهدی؟عج؟ را ثابت می کند.
    کلیدواژگان: تفسیر سوره إسراء، حضرت مهدی(عج)، فساد یهود، سلطه و علو، شکست بنی اسرائیل
  • عبدالرحمن میرزاخانی، صیاد درویشی صفحات 377-398
    زمینه و هدف:  تمدن زمینه ساز ظهور تمدنی است که مقدمات، اسباب و علل ظهور را فراهم می نماید. راستی، صداقت، عدالت و جامعه کم جرم از زمینه ها و پیش نیازهای ظهور است. به وجود آمدن این زمینه مستلزم دخالت های ایجابی تشکل های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردم نهاد و دخالت های ایجابی و سلبی سازمان های رسمی فرهنگی و امنیتی همچون پلیس که وظیفه ی پیشگیری از جرم برای آن تعریف شده است می باشد.
    روش بررسی
    روش تحقیق حاضر از نظر داده ها کمی و از نظر اهداف کاربردی و از نظر ماهیت، مطالعه همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی را تعداد هجده نفر از اساتید دانشگاه دارای مدرک تحصیلی در حوزه های فرهنگی و امنیتی که تعداد آنها با اشباع نظری به هجده نفر رسید، تشکیل می دهند و در بخش کمی تعداد 175 نفر از کارکنان پلیس دارای مدرک تحصیلی کارشناسی علوم اجتماعی، معارف اسلامی و فقه و حقوق شاغل در استان تهران با حداقل پنج سال کار اجرایی را شامل می شوند. ابزار سنجش پژوهش حاضر پرسش نامه محقق ساخته می باشد. اعتبار ابزار به وسیله آلفای کرونباخ محاسبه و مقدار آن 83/. و روایی آن توسط روایی صوری تایید شده است. داده های حاضر به وسیله ی آزمون های آماری موسوم به همبستگی اسپیرمن و t تک نمونه ای در بسته نرم افزاری spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
    یافته ها و نتایج
    نتایج پژوهش نشان داد که از نظر جامعه نمونه، با توجه به این که وظیفه پلیس، پیشگیری از جرم می باشد و اکنون اکثر نظریه پردازان وجه ایجابی پیشگیری از جرم یعنی رفع علل اولیه و اقدامات فرهنگی را موثرتر از اقدامات سلبی می دانند، پلیس می تواند به تحقق مولفه های بینشی، گرایشی و کنشی که از جمله مولفه های زمینه ساز ظهور می باشند کمک نماید. نتیجه آن که پلیس باید وجه ایجابی پیشگیرانه خود را توسعه بیشتری دهد.

    کلیدواژگان: تمدن، تمدن اسلامی، تمدن زمینه ساز ظهور، پیشگیری از جرم، اقدامات پلیس
|
  • Dr. Nusratullah Ayati Pages 7-30
    The belief in the Twelve Imams and the monopoly of the number of the Imams in 12 people is one of definite principles of the Shi'a school, which has been spoken in numerous narrations as well as by Shi’a scholars. This issue has been questioned, despite its clearness, by some of contemporary diversionary trends, and it has made necessary to re-read it . In this article, there have eight categories of narrations been surveyed that refer to the monopoly of the Imams in 12 people. In addition to indicating the mentioned monopoly, this collection of narrations also indicate that since the Prophet Mohammad demising to the Day of Judgment, at least one of these 12 imams has constantly been present on the planet.
    Keywords: Twelve Imams. The monopoly of Imams in 12 Persons. Continuation of Imamate
  • Dr. Sadiqh Sohrabi Pages 31-46
    Hastily Advent is one of the challenges concerning to the long Age of Absence in which some people seek hurriedly the fulfillment of Promised Imam rule without attention to supplying the backgrounds ,prolegomena and preconditions, and thereby demolish themselves.
    This research to analyze this challenge examined its roots in the narrations, and then analyzed the true method of trying to fulfill promised and infallible Imam rule according to narrations.
    The proper way of realizing the innocent Imam government is achieved, by providing its backgrounds, through the attention to the final and perfect step of the faith community and not by the challenges of timing, calling for a rush to Advent and default in it, but by implementing five stages of reviving the mission in the light of Waiting.
    Keywords: Hastily Advent, Default in Advent, Waiting, Reviving the Mission, Challenge, Patience in Mission, friendship
  • Dr. Seyyed Abdullah Hashemi Pages 47-67
    In this paper, timing for the Advent has been studied from two perspectives:One is that the Advent, as a social matter is a time phenomenon , whether it is a definite time or an indefinite and variable one; Another perspective refers to understanding the Advent time and, secondly, can the time of Appearance be achieved? Objectively , the answer to this question is positive, and subjectively, through the analytical and library method, the traditions in this field were first searched, twenty-one narrations were extracted and classified into five categories.
    The result, according to the narrations was that, firstly, understanding the exact time of Advent is impossible, secondly, timing for the Advent, true or false, is not prohibited in itself; but its prohibition is due to attributing lies to the Ahlul-Bayt for personal interests.In the end, two questions about Gate narrations have also been addressed according to which the impossibility of achieving the time of Advent is due to the general scheme of Allah Almighty and the appointing a time by Ahlul-Bayt also refers to the past times, moreover, there is no information about their tone in this regard.
    Keywords: appointing a time, Imam of the Age Advent, Legal determine, Timing
  • Dr. Seyyed Mohammad Razi Asef Agah Pages 69-98
    Timing for the emergence can be studied from different perspectives; but in this paper it has been studied from Jurisprudential perspective., I.e we stated that setting the time for appearance of Imam of the time according to Islamic Jurisprudence is permissible or forbidden.
    In this paper two problems has been surveyed : the subject of timing and the determination of timing. About subject, the author stated that timing by faulty man is divided into two kinds: direct and indirect (narration from the Faultless) timing. In second problem he stated determination of the two kind.
    The method in this research is to collect and categorize the narrations related to timing and analysis and review them with the jurisprudential method to examine the document, denote and resolve the contradiction.
    Research achievement.in principle, direct timing(from the Faulty man) is permissible. , I.e, If you mean by timing, timing by a liar narrator, so that reason for timing is carnal inclinations, it is not permissible , otherwise it is permissible .The meaning of narrations like” کذب الوقاتون ‘’(Those who set the time are liars) is being ineffective.
    Indirect timing is not permissible: because reasons for permission are defective. Among five groups of narrations which indicate Impermissibility of timing, indication of first two groups is perfective. The most important reason is the right narration” من اخبرک عنا توقیتا فلاتهابن ان تکذبه فإنا لانوقت لاحد ‘’(If someone narrates for you timing of us, ,refute him/her immediately, because we never set the time for somebody). The meaning of the narration is that every narrator of timing is liar
    Keywords: Timing, Time of emergence, Time Of Imam Mahdi Uprising, legal determination of timing
  • Saeeda Sadat Mousavinia, Dr. Seyyed Kazem Tabatabaee, Dr. Mehdi Jalali Pages 99-117
    The search in the Sources and chains of Imamiyah expresses that the Imāmī scholars have identified a considerable part of the traditions of occultations from the Waqifites narrators and their books. Sect's Waqifites narrated some of the narratives according to their religion, meaning, distortion or distortion. Therefore, some of the traditions that have entered into the Imamite's narrative through the Waqifites, when confronted with other narratives, create contradictions. This article tries to study the chain and textual content in the traditions of the occultation through the historical method and through examination of the document and the text of narratives. In this study, the contradiction of some of the traditions of absenteeism is explained, and unwarranted interpretations of narratives are prevented.
    Keywords: occultation, Shiʿia's tradition, Waqifites, Waqifites's narrators
  • Fatemeh Najjarzadegan, Dr. Mohammad Ali Mahdavi Rad Pages 119-139
    Disappointment is one of the most important challenges in the occultation era. Imams (AS) predicted this challenge -that arises at the time of Imam Mahdi's occultation- and warned believers about despair.
    This article, by descriptive-analytic method, firstly examines the elements of disappointment, its infected persons and the consequences of this issue in the Qur'an and Hadiths, and then explains the strategies for preventing and treating it in detail
    Keywords: Age of Absence, Despair, attached, results, Prevention, Curing Factors
  • Dr. Abuzar Rajabi Pages 141-170
    Two courses of traditional Shariah and civilization rationalists can be considered in the typology of Shiite clergy in the terms of religion and religious epistemology. In the term of religious epistemology, traditional Shariah course suffers from numerous damages and challenges compared to civilization rationalist course, despite of its advantages. Among the main damages of this course, one can refer to fanaticism about the appearances of verses and narrations and declining the position of wisdom and epistemological value. The challenge is more serious in Mahdaviiat issue in the terms of methodology and epistemology as well as practical dimension and sociology and Mahdi-related studies of so called course with the claim of commitment to believing on Mahdi will face a major problem. The most important reason for believers of this course in the time of absence is some narrations about no resurrection during the period of absence. Lack of providing a specific and practical model for the presence of social orders of religion during absence period, Inaction against modernism and Western civilization, lack of anticipation and conservatism against opposing courses of religion and religious values are its most important damages in the term of accepting narratives of prohibiting the resurrection during absence period. In contrast, civilization rationalist course enjoys from an operational map for social rules of religion during absence period, reaction against the Western civilization and anticipation and programming for the modern Islamic civilization in order to provide the condition of Mahdi’s appearing.
    The purpose of present study was to pathology of traditional Shariah course in relation to this type of narratives, which the results denied this model of studying Mahdi and proved the civilization rationalist course. The methodology was descriptive explanatory with a critical analysis approach.
    Keywords: traditional Shariah course, civilization rationalist course, pathology, studying Mahdi, narratives of prohibiting the resurrection
  • Dr. Mohammadjavad Fallah, Zahra Awatefi Pages 171-200
    The issue of awaiting [the reappearance of Imam Mahdi] as one of the genuine Islamic teachings have totally reflected in Shi’ī thought. However, it is endangered by cultural and social harms. One of these harms is to overcome one of the two factors of reason and emotion in this regard; an emotional approach to the issue of Mahdaviiat and awaiting leads to not only the neglect of the depth of this original doctrine but also the distortion of the fact of awaiting [the reappearance of Imam Mahdi]. Studies on Mahdaviiat, observation of related films and programs, celebrations and religious festivals in the month of Sha‘ban [in the birthday of Imam Mahdi] and dozens of conferences and meetings have been implemented. This indicates that some attempts have been made to increase the level of knowledge of people as well as it is exactly the main concern of the administrators of such programs. However, it seems that their endeavors have not been accomplished as much as they must do. Thus, the knowledge gap in this field is still felt. In this paper, we focus on the damages in this field by examining the mutual role of reason and feeling in understanding, describing, analyzing, propagating and eventually adhering to this doctrine. These kinds of perspectives in the signs of reappearance [of Imam Mahdi], on the accountability of people in society who await [Imam Mahdi], and their actions in relation regarding the presence of the Imam of the Ages. The overcoming of emotions and lack of attention to the mutual attitude of reason and feeling have provided many of the distortions, misunderstandings and inappropriate actions in religious society that this article is responsible for describing some of them.
    Keywords: Optimal awaiting Imam Mahdi, Balance, Intellect, Feeling
  • Dr. Javad Jafari Pages 201-229
    Mahdaviat is one of the most well-known and valid teachings in Islam. Belief in the birth of Imam Mahdi as the 12th Imam is one of the most basic Shiite beliefs. Among issues related to Imam Mahdi birth, the Identity of his mother is of particular importance. One of the documents expressing this subject is Imam Hadi's hadith about the Riser Imam’s mother. This hadith is mentioned in the three most important Shiite books. The study, surveying the validity of these three books and their documents, shows that among these three books, two books of Kamal al-Din of Sheikh Saduqh and Absenteeism of Sheikh Tusi are valid. But the validity of Dala'il al-Imama of Tabari is not provable. Among these two authentic books, the narrative document of Kamal al-Din is not valid, but the Sheikh Tusi's Absenteeism is true and valid. Therefore, it can be said that the hadith of Imam Hadi, who expresses the Imam's mother nationality as a Roman and her captivity , has come to us in a valid script and it is a real event
    Keywords: mother of Imam Mahdi, Narjes Khatoon, Mohammad bin Bahr Sheibani, Bashar bin Soleiman Nakhas
  • Dr. Ali Asghar Pourezzat, Hossein Zafari Pages 231-256
    It is clear that the advent of the Imam Zaman (pbuh) is not merely the emergence of a leader, but the emergence of the perfection of moral values among the waiting community. In other words, the emergence of the Imam Zaman (pbuh) have dimensions; most importantly, the emergence of understanding and wisdom among the waiting community. This important necessitates the reappearance Imam Mahdi (pbuh) and establishment of the justice’s government of him, because reappearance means the emergence of understanding and wisdom, i.e., the understanding of the behavioral logic of Imam Mahdi (pbuh) by followers. It is noticeable that the wisdom of Allah about the Imam sovereignty, is subject to the "trying of the waiting community for the promotion of the average level of social consciousness"; in this way, with the formation of the righteous community, there will be a situation in which democracy will result in the Sovereignty to the Imam (pbuh).
    This research responds to questions about the factors influencing the establishment of a state based on justice by Imam Zaman (pbuh) "and the conditions necessary for its preservation and stability". In the meantime, it emphasize the stability of the Imam's method and the lack of difference between the path of the Imams (pbuh) that If in the past, conditions have been provided that would lead to the Prophet's (pbuh) endeavor to establish a justice, in the same conditions, the same will be the behavior of the Imams.
    The existence of explicit implications in the word and method of the Imams (pbuh) indicates the necessity of the existence of assistants and companionship in order to establish a justice-based system, Conscious and affectionate companions who have the merit of companionship with Imam. Therefore, the silence of Imam Ali (pbuh) and his uprising for the implementation of justice, the peace of Imam Hassan (pbuh) and the uprising of Imam Hossein (pbuh) and the method of other Imams (pbuh), all based on a single logic, That the consciousness of the followers is a necessary condition for the establishment and stability of the Imam's (pbuh) rule of justice. In this regard, the central role of the religious scholars as special followers of the Imam (pbuh) is significant in promoting the level of social maturity and consciousness of the community.
    Keywords: understanding, wisdom of Followers, waiting community, Establishment of Justice, Mean of Mindfulness, Social Maturity, Righteous Government
  • Zahra Sadat Keshavarz, Dr. Mohammad Ali Chelongar, Dr. Asghar Montazerolghaem Pages 257-293
    The main purpose of this paper is to study the thought of Mahdaviiat in Safavid era with particular attention to the position of this thought in the capacity and process of civilization of that time. The significance of this issue arises from the fact that with the advent of the Safavid era and the formalization of the Shiite religion in Iran, the discussion of Mahdaviiat as the main pillar of Shi'a, entered to a new stage with the wisdom of the administration of the state, which had obvious differences with the preceding steps. The thought of Mahdaviiat in various dimensions, such as the theory of the connection between the Safavid government and government of Imam-e-Zaman (Imam Mahdi) (A), Representation of Imam-e-Zaman (A), the culture of waiting for the Savior, etc., has caused fundamental changes in the cultural and social history of Iran, which has continued to this day. This research intends to examine "the evolution of the social and cultural developments of the Shiite government of Safavid, with emphasis on the Mahdaviiat in the perspective of the civilization life of society as the foundation and infrastructure for later periods" based on "the Max Weber theoretical model and descriptive-analytical method, considering the necessity of applying sociological approaches in the analysis of historical phenomena and based on library resources". The results show that the Shiite culture can play a significant role in the process of
    Keywords: Imamie Shiism, Mahdi, Culture of waiting, Civilization, Shiism, Safavid, Iran
  • Dr. Javad Qasemi Qomi Pages 295-319
    The expectation of savior is a common concept in the doctrines of religions, especially the divine religions, which, while enjoying authenticity in the Bible, they have also reflected on their beliefs and practices in their followers. In the Christian tradition, as one of the Abrahamic religions, the return of the promised Savior is a Biblical and evangelical conception and the foundation of an epistemological theology that Jesus Christ is centered on, and its reflection in the place of theology and Christian morality is quite evident; that one The Christian waits to approach Jesus and make himself look like him, so that he will be his companion after the ultimate judgment in the divine kingdom, the king is the eternal ethos of the Christian believers. This article seeks to refer to the classic and authentic texts in the tradition of Catholic Christianity as the main branch of Christianity, reflecting the reflection of this belief in the beliefs and beliefs of Catholics, and, by referring directly to the authoritative sources available to them, scientific literature To apply in the comparative and inter-nationalist debates and to establish an unambiguous pathway for dialogue between adherents of religions.
    Keywords: Christianity, Catholicism, promised Savior, The Holy Bible, New Testament
  • Dr. Ruhollah Abbaszadeh Pages 321-342
     Power has different levels and soft power is one of its variants . Soft power is an ability to change the preferences of others and bring them along with ourselves without resorting to hard power tools.The main question of the article is that in the global revolution of Imam Mahdi(aj) which will be formed for the establishment of universal justice and the flourishing of human life, what is the position of soft power and which one of its components will be considered in this global movement?
    The theoretical framework of the research is also the theory or discourse of soft power. In this research, a descriptive-analytical method was used to study religious teachings and after studying religious teachings, it was determined that psychological, social, cultural, scientific and political components of soft power would be considered in this global movement.
    Keywords: soft power, Mahdaviat, Islam, apocalypse, Advent, global rule
  • Dr. Tahereh Sadat Tabatabaei Amin Pages 343-376
    At the beginning of the surah al-Esra, there is talk of two great corruption, great Domination, and two defeat of Israel's Children in the aftermath of any crime. To determine the most prominent historical implications of these concepts, the present study, by analytical-comparative study, based on the Muslim interpretation sources (of the Shia and Sunni), concluded that: The first example of the Israeli corruption in these cases is the Jewish conspiracy in Islam. The first Failing of the Children of Israel was also in the victory of the conquest of Jerusalem by the followers of Imam Ali (AS), when the confrontation of the Muslims with the puppet jew of the Romans, drove them to ignomny.
    Their great Domination is the political organization of contemporary time and the creation of an Israeli usurper goverment.Second Corruption : It also relates to the this time that Israel has dominated a large part of the world and has been dealing with corruption in various aspects, but the ultimate Failing of Israel based on the divine promise will come to the hands of Mahdi's followers before his appearance, or in the hands of the Imam Mahdi himself, will be in the time after his appearance. The continous expressions of this hypothesis are as follows: Implications of the words (Ebadan Lana) and (Liadkhluwa al-Masjid) as the first part of the verse. The discrete discourse to prove this hypothesis include: the virtues of the recite of Sura al-Esra, and the narratives of matching. These are of the proofs that prove Surah's relationship with Imam Mahdi (AS)
    Keywords: Interpretation of Surah al-Esra, Imam Mahdi (AS), Jewish corruption, Domination, superiority, defeat of Israel's Children
  • Dr. Abdolrahman Mirzakhani, Dr. Sayyad Darvishi Pages 377-398
    Background and Aim
    Civilization is the basis for the  Advent of civilization, which provides preconditions, causes and causes of emergence. Truth, honesty, justice and a sinister society are the fields of pre-emergence. The development of this field requires the interference of the economic, social and cultural organizations of the people, and the positive interactions between the official cultural and security organizations, such as the police, which have been defined for crime prevention purposes. .
    Methods
    The present research method is quantitative and in terms of its applications, and in terms of its nature, it is a correlation study. The statistical population of the present study is the qualitative section of the total number of eighteen professors of the university with a degree in cultural and security fields whose number has reached 18 theoretical saturation, and in the small part there are 175 employees Police hold a bachelor's degree in social sciences, Islamic law, jurisprudence and law in the province of Tehran with a minimum of five years of executive work. The research instrument is a researcher-made questionnaire. The validity of the tool was calculated by Cronbach's alpha and its value was 83 /. And its validity has been verified by formal validity. Data were analyzed by means of statistical tests such as Spearman correlation and single sample t in the spss software package.
    Findings and results
    The results of the research showed that in the sample society, given that the duty of the police is prevention of crime, and now most theorists have the means of preventing crime, eliminating the underlying causes and Cultural actions are more effective than civic actions, the police can help realize the components of insight, orientation and action that are emerging as a basis for the emerging factors. The result is that the police should develop their preventive remedies.
    Keywords: Civilization, Islamic Civilization, Advent Civilization, Crime Prevention, Police Measures